De fiecare dată când cineva pleacă în America și pune o poză de pompă, se iscă aceeași discuție: normal că americanii au mașini cu motor mare, pentru că uite cât costă benzina. Și asta pentru noi suntem obișnuiți cu chestii simple: motorul de 1.5 are 90 cai, cel de 2 litri diesel are 170 cai, cel de 3 litri are 250 cai. Nevoile noastre sunt mai simple și înțelegem cu greu că ăia sunt o țară de 20 de ori mai mare ca suprafață, ceea ce înseamnă alte nevoi automobilistice.
Plus, neavând autostrăzi, nu putem înțelege nici nevoia unui motor mare la cetățenii din Europa de Vest. Noi înțelegem greu de ce un Nissan Murano de 3.5 litri are doar 200 cai putere, când puterea aia o are un Passat sau un Audi de 2 litri sau de ce un Subaru Outback de 2.5 litri are doar 170 cai, când versiunea de 2 litri de la BMW are 180 cai sau cea de la Audi are 210 cai.
Pentru noi, motor mai mare înseamnă cai mai mulți.
Dar există oameni care au și alte nevoi. America e o țară cu spirit antreprenorial dezvoltat. Acolo, oamenii au nevoie de mașini cu care să miște chestii: animale, bunuri, mașina de tuns iarba, alte chestii. Pe ei nu îi interesează caii putere, ci cuplul, adică cât pot căra cu mașina aia sau cât pot remorca cu ea.
În Europa, neamțul sau olandezul nu își ia niciodată mașină cu motor de 3 litri să meargă mai repede, o ia ca să tracteze barca până la lac sau motocicletele până la pădure. Nu are nevoie să meargă mai repede, nu are de ce. El vrea să tracteze chestii.
Românii nu pot înțelege asta, că nu au chestii de tractat, noi fiind primele generații care ne ducem bicicleta la pădure sau motocicleta la noroi.
Sigur, asta nu înseamnă că americanilor nu le plac mașinile mari și și le cumpără pentru că benzina e ieftină. Dar nu astea sunt principalele motive.
„Românii nu pot înțelege asta, că nu au chestii de tractat, noi fiind primele generații care ne ducem bicicleta la pădure sau motocicleta la noroi.”
Cit au carat romanii cu Daciile 1300 n-a carat nicio natie din lume.
Si cat cara indienii cu mopede si motociclete de 125cmc n-am carat noi cu toate daciile..
și cât cară chinezii cu bicla n-au cărat toți ăia 800 milioane indieni.
Vanzarile Dacia 1300/1310 din 1969 pana in 2004 , au vandut un total de 1,959,730 masini.
și mai sunt pe șosele 1.899.992 bucăți.
Caii aia sunt fix puterea dezvoltata. Cred ca vrei sa zici cuplu.
am corectat, cuplu am vrut să zic. merci.
… in diaspora exista sectii de votare mai mici decit escalade-ul din poza.
Faza cu benzina ieftina e relativa. Intradevar, au benzina mult mai ieftina ca la noi sau ca in Europa pentru ca statul american nu percepe nici o acciza pe combustibil – si atunci pretul e undeva pe la 40-45 % din cel din Europa. Dar intradevar masinile lor sunt in general SUV-uri sau monovolume, cu motoare mari si cu cutie automata. Mai mult decat atat, industria auto din state nu au pus niciodata prea mult accent pe consumul autovehiculelor sau pe factorul poluant, de aceea durata de viata a unui model de motor e mult mai mare decat in Europa, poti sa gasesti masini noi generatie 2014 cu motoare generatia 2005.
Asadar, tot avantajul financiar care vine din pretul mai mic la benzina se duce pe consumul mult mai mare, iar in total, tot cam aceeasi bani cheltuie lunar cu transportul ca si Europenii.
„…statul american nu percepe nici o acciza pe combustibil …”
Sanchi.
Mai povestește, că e distractiv.
Citat din specialistul Ion Marius:
„…au benzina mult mai ieftina ca la noi sau ca in Europa pentru ca statul american nu percepe nici o acciza pe combustibil…”
From Wikipedia, the free encyclopedia
The United States federal excise tax on gasoline is 18.4 cents per gallon and 24.4 cents per gallon for diesel fuel.[1][2] On average, as of April 2014, state and local taxes add 31.5 cents to gasoline and 31.0 cents to diesel, for a total US average fuel tax of 49.9 cents per gallon for gas and 55.4 cents per gallon for diesel.[3]
………………………..
Citat din specialistul Ion Marius:
„…industria auto din state nu au pus niciodata prea mult accent pe consumul autovehiculelor sau pe factorul poluant…”
From Wikipedia, the free encyclopedia
The Corporate Average Fuel Economy (CAFE) are regulations in the United States, first enacted by the U.S. Congress in 1975,[1] in the wake of the Arab Oil Embargo and were intended to improve the average fuel economy of cars and light trucks (trucks, vans and sport utility vehicles) produced for sale in the United States.
Domnu’ Petcu, de ce lași dom’le oamenii să se facă de bășcălie?
E cruzime, zău…
Fizic vorbint intre Power si Torque exista o formula, nu pot avea un motor de 150 Cp sa scoata 1000 nm cuplu la 3500 rpm. Asa ca mitul cu masinile lor de cai putini si cuplu mare e foarte discutabil. Formula e: HP = Torque x RPM ÷ 5252 . formula e pentru cuplul masurat in ft-lb nu in Nm. Motoarele americanesti mari sunt bune doar pentru a fi mai durabile pe termen lung, componentele fiind mult mai rezistente deoarece sunt mai mari. asta pe langa faptul ca americanii nu stiu sa faca motoare. toate masinile de strada sunt varza la capitolul motorizari, de-aia toti sunt morti dupa toyota/bmw, mercedes, volvo… Motoarele de F1 sunt toate construite de altii, mototarele de indi de la ei sunt facute de honda, motoarele de la rachetele spatiale sunt facute de rusi, motoarele de la boeing erau facute de rolls royce pana sa ia licenta. Nu stiu domeniu unde motoarele sa fie facute de americani deoarece sunt cele mai cele. Un motor bun se face doar daca ai cunostinte metalurgice deosebite in spate, aliaje iscusite, metode de turnare, etc. Toate tarile care fac motoare reusite sunt bune la oteluri, Germania, Suedia, Japonia…. parca se leaga, nu?
Da, se leagă în capul tău:
• GE aircraft engines. (luate de la Honda?)
• Pratt& Whitney aircraft engines. (furate de la Rolls Royce?)
• Reactoare nucleare navale – submarine, portavioane – copiate de la suedezi?)
Oameni ca tine au drept de vot…
@ blegoo – ge aircraft ala e joint venture cu o firma din Franta, nu sunt de capul lor. Pratt& Whitney s-a dat in barci si cu general electric si cu rolls, reactorul nuclear nu e motor (din pacate) dar poate se invarte un reactor „ïn capul tau”.
GE nu-s de capu’ lor?
Înainte de CFM International (1974), GE nu făcea motoare cu reacție, amărâții de ei. Au trebuit să se alieze cu francezii, altfel dădeau faliment demult. Noroc c-au luat licența de motoare de la englezi.
Pratt & Whitney se dă în bărci?
Vai de capu’ lor de prăpădiți. Motoarele lor sunt folosite doar de forțele aeriene din 27 de țări… ce știu ei de oțele și aliaje…
Da, reactoarele de pe submarinele americane nu-s motoare – da’ doar din cauză că motoarele sunt făcute de ruși – asta știe oricine.
Nu prea ai idee despre termenul „Joint venture” în domeniul aerospațial, este? Implicații politice, militare, alea-alea?
Ei, bine măcar c-ai votat.
Deja deviem de la motoare, eu am in casa un singur produs made un us of a de care nu ma pot lipsi, tu cate ai?
sau un amarat de v8 5.2 hemi la doar 212 cp…
Nu deviem deloc – revenind la motoare americane, Boeing 707 zbura din anii ’60 cu motoare Pratt & Whitney – cu vreo 14 ani înainte ca francezii să-i învețe pe americanii de la GE cum se fac motoare – cum reiese din zici tu.
Boeing B-52 zboară de 64 de ani cu motoare Pratt & Whitney, fără alianță cu englezii, japonezii ori suedezii.
Hai să desenez: faptul că același avion zboară cu motoare diferite ține de factori politici în primul rând, economici/cost în al doilea și cel mai important – factorul de livrare. Oricare din cei 3 mari fabricanți de motoare cu reacție poate să aibe dificultăți de producție, livrare, etc. Există și alți factori – cum ar fi costul de întreținere – Rolls-Royce ca exemplu, are consum mai redus de carburant, dar cost de întreținere mai mare. Ar mai fi și preferința clientului: Boeing livrează avione de pasageri cu ce motoare vrea cumpărătorul.
Per total, e nițel mai complex decât prezinți tu – „…tarile care fac motoare reusite sunt bune la oteluri…”
Da, rachetele spațiale americane zboară cu motoare rusești. Fiindcă sunt mai ieftine decât ar costa făcute în USA. Dar alea militare nu au motoare rusești și nu-s făcute în China. Da, americanii cumpără oțeluri speciale din Suedia ori Japonia – din cauza factorului de cost. Ar costa prea mult să fie făcute la ei acasă.
Dincolo de astea, am noutăți pentru tine: fabricația a devenit globală – diferite părți se fac în diferite țări. Ai un singur produs în casă made in USA de care nu te poți lipsi – o fi bătătorul de covoare? Altceva nu-mi dă prin cap – toate electronicele se fac în China, Taiwan, Coreea de sud, etc. Hainele în Bangladej și India, adibașii în Filipine și Indonezia…
Personal, n-am motoare cu reacție made in USA prin casă – asta ca să revenim la oile de unde am pornit.
un singur produs pe care am dat banii – microsoft windows, desi au lucrat la el romani, indieni ….
@robert311:
Citat:
„…un singur produs pe care am dat banii – microsoft windows, desi au lucrat la el romani, indieni ….”
Ei, tot e bine c-ai dat bani pe un singur produs; să înțelegem că orice altceva rezident pe computerul tău e moka? Open source?
Nu tu filme, nu tu muzici, nimic?
Totul curat și cinstit?
Românesc?
…………………………..
Mdeah… cam așa bănuiam și eu…
Faza cu „…au lucrat la el romani, indieni…” mi-aduce aminte de sloganul „noi muncim, nu gândim!”
Ocazional, îmi zic în sinea mea că ar fi bun un slogan „noi comentăm, nu gândim!” – care se aplică perfect lui „Ion Marius” – mai sus – cel cu „…statul american nu percepe nici o acciza pe combustibil …”
curat si cinstit, filme la cinema, muzica pe youtube, no games, restul free sau trial version. P.S. batatorul de covoare e Made in Romania.
Bati campii cu gratie NR 1 MONDIAL in motoare diesel mari e CUMMINS iar in EUROPA e PERKINS . LOCkHEED MARTIN E NR 1 IN AEROSPACE aircraft au deja antigravity engine esti pe dinafara. cu cunostintele tehine ,esti entuziast de net…..
O idee foarte buna, pana cand realizezi ca ‘muricanii scot ~320NM la 4000 de ture dintr-un motor de 4L in timp ce ‘uropenii scot 250NM la 4000 de ture dintr-un motor de 1.8L sau 350NM la 1800 de ture dintr-un diesel de 2L.
Cu alte cuvinte, nu. Explicatia cu chestii de tractat nu tine. Realitatea crunta e ca marea majoritatea a masinilor americane sunt mari si submotorizate.
Singurul lucru bun care se poate spune despre ele e ca, fiind motoare atat de mari, rudimentare si nestresate de regula au viata foarte lunga. Atat.
Eu zic ca au viata lunga de la cutia de viteze automata care tine mereu motorul la turatia optima.
@mihai 007: si de la mersul cu viteza constanta relativ redusa (in jur de 110-120 km/h), drumuri drepte…
Motoarele sunt slabe fiindca industria Americana asta a produs la presiunea pretului mic, in special. Vedeti cat costa o masina in USA si cat in Europa. Chestiunea motorizarii se leaga si de finisarile slabe si mai slaba fiabilitate a masinilor, in general. Au cutii automate fiindca motorizarile sunt foarte mari si este nevoie de protejarea transmisiei, in plus mancatul des in masina de la fast food necesita mai multe maini libere.
@Stefan: ai comparat un diesel cu un benzinar. La ei au oftica pe dieseluri si nu le pot cumpara peste tot.
In plus, as fi curios sa vad curbele de putere si cuplu ptr motoarele alea americane versus suratele lor europene mai mignone (tot pe benzina).
Poti sa corectezi si,,adica cat,,
Bă, nu-i chiar așa. Am văzut și la americani o mulțime de puștani (dar și adulți) care nu cărau absolut nimic niciodată cu mașina, dar aveau toți din alea mari gen pick-up trunk (2 sau 4 locuri plus remorcă sau cum dracu îi zice). Nu zic că inițial nu ăla o fi fost motivul cum zici tu, dar acu e mai degrabă chestie de obișnuință, tradiție, modă (așa au toți).
`murica’s got torque
Ideea de maşină ca şi cal de lucru se vede perfect pe YouTube la reviewurile unor maşini Heavy Duty cum ar fi F-350, Chevy 3500, Ram 3500. N-au nimic în comun cu un test-drive de la noi, accentul punându-se pe cât poate trage, cât încarcă, ce pantă urcă, cum se comportă la încărcat la pante lungi şi alte asemenea. Plus fineţuri, ca de exemplu oglinzi retrovizoare laterale telescopice acţionate de la bord pentru cazul în care tractezi ceva masiv, butoane suplimentare la bord pentru acţionarea unor eventuale scule ataşate gen plug de zăpadă etc.
Fix azi ma gandeam la asta, in special la Hummerul produs de americani. Cum cacat sa-ti manance 30 %, cand tancurile construite in timpul ww2 aveau 30 tone si realizau fix acelasi consum ( da stiu, trepte de viteze si etc, dar totusi ! ).
30 la suta pentru un tanc de 30 de tone? Ia gandeste-te putin. Nemtii castigau razboiul cu cateva cisterne daca era asa. Tancul T34 pe care a facut taica-miu armata consuma 100%, Si era diesel.
Ai dreptate, imi juca memoria feste. Ce vazusem eu nu era fabricat in ww2, ci 20 ani mai tarziu.
https://ro.wikipedia.org/wiki/M60_(tanc)
motor mare = fiabilitate crescuta. uita-te la anunturi de masin sh in state, uita-te la nr de mile (ce-i sub 300.000 de mile e practic noua). aia doar pana la birou merg 2 ore dus (care cred ca inseamna vreo 100 de mile).
@zoso – coane, intr-un articol mai vechi explicai si faptul ca motoarele mai mari rezista mai bine la drumuri lungi si frecvente fata de unele mai mici care ar trebui sa lucreze foarte des aproape de capacitatea lor maxima. Poate mergea si aici explicatia asta.
Nu merge nici o explicatie. Aia in America asa s-au obisnuit de zeci de ani, motoare mari ce nu sunt performante, e simplu. La aia pe o un dn sa-i zicem asa, o banda e cat doua benzi la noi. Am un prieten ce a avut un Mustang de 4.0 benzina, cu o fantastica putere de 210 cai si vreo 220 nm cuplu, formidabil nu? Altul avea un Audi a4 de 2.7 tdi, ce il facea si in mers, si cu start de pe loc, etc. Fordul lua prin oras si 25%, audi-ul vreo 12-13%
La fel, au masini mari (nu numai motoare mari), pentru ca acolo sunt si soselele late, cu benzi multe, parcari spatioase, intrari ca lumea peste tot, nu ai sa vezi alei sifilitice pe care abia intra un Matiz si nu ai cum sa intorci nici roaba. Totul e mare, pentru ca asa trebuie sa fie.
O nelămurire am: la ce iti trebuie motor mare pe autostrada? Adica 4 litri si 250 cai ca sa ce? Depasiri riscante ca sa iti trebuiasca cuplu n-ai. Viteza maxima, daca despre asta e vorba, ti-o dau calutii nu cuplu. Just asking…
Audi Q7 2014
6.0 TDI
2008– prezent
5,934 cc (5.934 L; 362.1 cu in) V12 twin turbo
500 PS (368 kW; 493 hp)@3750,
1,000 N·m (738 lb·ft)@1750-3250
GMC Yukon Denali 2014
6.2 L Vortec
2012-2014
6200 V8
405 hp (302 kW)
417 lb·ft (565 N·m)
Comparatia dintre un motor turbo commonrail diesel v12 cu un motor v8 aspirat pe benzina ce rost are?
Dac vrei sa compari Vortec-ul cu ceva, compara-l cu AMG-ul de 6.3l (M156) si o sa vezi ca tot pe acolo sunt, cu toate ca e motor de truck. Daca vrei mere cu mere, compara Apache 392 Hemi, GM LS3/LSA sau Boss 379 cu AMG de mai sus.
Vrei mai mult si nu iti plac motoarele OHV, cauta sa vezi Coyote 5.0 ce poate sa faca.
Pentru cei care nu vor sa stea sa caute date le zic eu ca motoarele (aspirate) mari americane sunt la fel de performate ca motoarele mari europene sau japoneze,
Vali,te depaseste acest capitol si anume cel al automobilelor. Deci stay low.
credeam că vorbim de capitolul 4 din cartea asta pe care tocmai o citesc.
Caii putere vand masinile, cuplul motorului castiga cursele. Enzo Ferrari.
Singurul motiv pentru care americanii nu fac downsizing, este fix ăsta: nu au nevoie. Au carburantul destul de ieftin, încât să își permită motoare mari și simple. Compara un motor european de 2-3 litri, cu același motor american sau chiar mai mare și vezi cum stă treaba legat de cuplu și putere. Care cuplu și putere sunt legate una de alta. Vezi și la ce turații au cuplul și puterea maxime un motor american și unul european. Compară și consumul specific de combustibil. Ce spui tu sunt prostii.
Au avut carburant ieftin !!!
SI un Ford Mustang are 320 cp la motor de 4600 benzina pentru se care rulote cu el ?
https://www.google.com/search?q=ford+mustang+towing&lr=lang_ro&safe=off&hl=ro&sout=1&biw=1920&bih=946&tbs=lr:lang_1ro&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=dtBoVNnUDtfzar7WgOgI&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ
ok..stau jos.. :))
Waw de unde a plecat discuția !!!
Şi ce mustang zici tu ???
la acelasi bloc motor, cu cat scoti mai multa putere, cu atat scade durata de viata, d-aia un motor de formula 1 tine fix 2 ore, iar unul de Ford 150 tine 3-400 mii de mile
Pretul benzinei era in aprilie la peste 4 $/galon , ( 1 galon = 3.78 litri) acum e pe la 3 $.
Cocalari din America nu au ca cei din Romania BMW , ei au pick-up truck sau large SUV.
Apoi sunt distantele , apoi majoritatea locuiesc inafara oraselor si au chestii de tractact, barca, atv, ski jets. Cei care au iarna nu vor sa fie blocati in zapada cu o masina mica. Multi mesteresc pe langa casa , garajelor lor sunt pline de scule , sunt care muncesc in lemn, altii mecanica , altii gradinarit, de acolo au pornit si firmele de IT ca ar fi avut inceputurile in garaj.
Sa nu uitam problemele cu obezitatea si ca se simnt mai confortabil intr-o masina mare.
Apoi motoarele v8 de 6 litri sunt mult mai ieftine de construit si au viata mai lunga decat unul mai mic cu turbo pe el.
Apoi infrastructura , transportul marfurilor la ei e bazat pe tir-uri, asa ca pot calatori si ei pe autostrazi cu benzi largi.
Ai nevoie de putere cand urci pe autostrada ca trebuie sa intri cu aceeasi viteza ca ceillati ( 115 km/h limita pe majoritatea autostrazilor) , apoi la deal sa poti merge lejer la viteza legala.
Mai exista un motiv, nementionat de comentatori, care a format traditia in America si in Europa. In America nu exista impozit auto. In Europa s-a taxat intotdeauna cilindreea (mare), din diverse motive legate de clasa muncitoare si drumurile inguste.
Romania se distinge si ea la ceva, chiar si fata de restul tarilor europene. Este o adevarata campioana a taxarii masinilor mari: impozitul poate sa ajunga si de 10 ori cat in Germania, daca indraznesti sa iti cumperi o masina cu motor (cat mai) mare.
Daca luam un exemplu la intamplare, cum ar fi Porsche Cayenne Turbo, dar unul vechi, de prin 2004. Masina veche de 10 ani, nu prea mai are ani de trait. In Germania s-ar impozita anual cu 330 euro. In Romania, cu 7000 lei, adica cu vreo 1600 euro.
Du-te in Danemarca daca nu iri convine. Sa ne spui dupa aia cum e cu impozitele auto din Romania.
Poate vrei sa zici ca impozitul in SUA nu e pe cilindree ci pe putere, dar el exista. La fel e (din cate stiu) si in Bulgaria, unde am vazut pe strazi un Suburban si o Sequoia, probabil ambele pe gaz.
Referitor la impozitul din Jermanica, el e liniar, de aceea la masini cu motoare f. mari e mai mic decat in Romanica, in schimb la masinile mici (cele mai multe) e mai mare decat la noi. In schimb eu nu m-as incumeta sa intreb cat e asigurarea la o masina cu motor mare acolo.
Tocmai ti-am spus cum e in Romania: „protectie sociala” pe spinarea „bogatanilor”. Sa vedem un alt exemplu din Germania si Romania: Logan 1.2 L, 2014. In Germania impozitul anual este 108 euro. In Romania este 10,5 euro.
Ce observam: In Germania impozitul este calibrat nediscriminatoriu. Un cmc este taxat la fel, fie ca face parte dintr-un motor de masina mica („ieftina”), fie dintr-un motor mare. Relatia e aproape liniara intre taxa si dimensiunea motorului.
In Romania, vedem ca e vorba de tembelismul proletar precum ca, daca vezi pe unul cu bani (sau crezi ca are bani), trebuie sa iei 7 piei, pentru ca alti 5 asistati sociali sa poata sta de pomana.
Ca sa fie echitabil, ar trebui ca in Romania impozitul pentru Cayenne din exemplu sa fie maxim 50 euro. E de peste 30 de ori mai mare decat ar trebui sau de 160 de ori mai mare decat la un Logan.
Desfid pe orice comunistoid sa gaseasca vreo alta logica decat „ai mai mult si iti luam pentru ca putem”.
@Alex – asigurare in DE: ca si la noi, obligatoriu este numai RCA. Un calculator online imi arata ca asigurarea ar fi vreo 1000-1100 euro. La noi am platit vreo 300. Daca adaug impozitul, tot e mai ieftin in Germania, la masini „scumpe”.
@Lucil: nu vreau sa te jignesc, dar gandesti ca un roman la faza cu: „numai RCA-ul e obligatoriu” rezulta ca numai pe ala mi-l fac. In DE o ora in service te costa de te rupe, niciun neamtz intreg la cap nu isi face doar Haftpflichtversicherung-ul. Eu am masina de 5000 iepuroi si am si teilkasko macar cat sa ma tracteze daca raman in mijlocul autostrazii si sa imi puna masina pe picioare (pe roti de fapt).
La masinile scumpe se impune cu atat mai mult genul asta de asigurare.
Am observat in general ca acel „total cost of ownership” cum ii spun americanii e usor mai mare in DE fata de RO. Insa si calitatea serviciilor e mai buna si salariile sunt altele.
@Alexe, esti capabil sa faci diferenta intre ce te obliga statul sa faci cu banii tai si ce alegi tu sa faci cu banii tai?
@Lucile: esti capabil sa iti dai seama ca daca trosnesti pe unul (la traficul de aici se intampla destul de des) din vina ta nu mai are importanta ce te obliga statul si ce alegi tu? Crede-ma ca opinia romanilor – cum ca iconitele si cruciulitele din geam si mataniile de pe schimbator ajuta la ceva – e cu totul exagerata. Asigurarea e mai sfanta ca obiectele de cult pe care le tii in masina.
Nu reusesc sa sesizez legatura dintre asigurarea facultativa pe care vrei tu să ti-o alegi si valoarea impozitului si a asigurarii obligatorii pe care esti obligat sa le platesti. Sau contrazici doar de dragul de a contrazice?
Urmeaza acum sa spui ca si apa minerala e mai scumpa la benzinariile din DE, deci de aia TCO e de fapt mai mare?
@Alex: in SUA nu exista niciun impozit sau taxa pe puterea masinii. Exista o taxa de licenta anuala, care variaza mult de la stat la stat, dar tot e mai mica decat in Europa.
Ion Marius, tot tu ești?
„…in SUA nu exista niciun impozit sau taxa pe puterea masinii…”
From Wikipedia, the free encyclopedia
Gas-guzzler commonly refers to a vehicle that consumes fuel inefficiently.
The term originally came into use in the US when congress established Gas Guzzler Tax provisions in the Energy Tax Act of 1978 to discourage the production and purchase of fuel-inefficient vehicles. The gas guzzler tax had applied only to cars (not trucks) and was collected by the IRS.[1]
The term extends to all fuel-inefficient vehicles[citation needed], from antiquated V8 American classics to Italian-bred sports cars. A Lamborghini Murciélago, a Plymouth Roadrunner, and a Hummer H1 might all be classified as gas-guzzlers, though they are very different cars.
Ca sa va faceti o idee, taxa (un impozit local) variaza functie de valoarea masinii. In primul an de viata al masinii mele, care a costat 25.000$ noua, am platit vreo 300$ iar dupa vreo 3-4 ani taxa a scazut pe la vreo 60$,
Citeva observatii, de la cineva care locuieste in America de o vreme:
1) Un motor mare, pe piata auto din SUA si Canada, in zilele noastre, inseamna de la 3 litri in sus. In general, motoarele intre 3,5 si 4 litri sunt tip V6 iar cele de peste 4,5 sunt V8. Un motor „normal” are 2,5L si patru cilindri in linie.
2) Perceptia europenilor ca in America toate motoarele si toate masinile sunt foarte mari este bazata pe niste date destul de vechi. Desigur, in general vorbind, masinile sunt mai mari si au motoare mai mari decit in Europa, insa nu mai sunt asa de coplesitor de mari ca in anii ’50, ’60 sau ’70.
In 1969, aproape 90% din masinile vindute in America aveau motor V8. Dupa 40 de ani insa, acest procent a scazut la 5%.
Curentul (tendinta) de „downsizing”, adica de trecere de la motoare V8 la V6 si de la V6 la patru cilindri, a ajuns si aici. Vedeti de exemplu motoarele Ford EcoBoost, vedeti BMW-urile care au motoare turbo 2L si care folosesc mai rar motoarele cu sase cilindri in linie samd.
Anecdota personala: acum citiva ani a trebuit sa-mi schimb masina si mi-am luat una care se vindea echipata atit in versiunea cu motor 2,5L patru cilindri (170hp) cit si 3,5L V6 (265hp). La o echipare similara, varianta cu motorul mare costa cu vreo 3000$ in plus. Consumul ar fi fost cu vreo 20% mai prost si, in plus, motorul avea nevoie de benzina cu cifra octanica mare, care benzina este cu 10% mai scumpa. Am zis pas, desi tare mi-ar fi placut sa am masina care face 0-100kmh in 6 secunde si nu 8.
3) Cine isi ia masina cu motor mare:
a) Cei care au nevoie de masini utilitare: pentru tractat remorci (pe care se pun motociclete, ski-jet-uri, sanii cu motor, utilaje de tot felul), pentru transportat diverse chestii mari si/sau grele (de ex. pt cei care construiesc sau renoveaza locuinte) etc.
b) Cine are nevoie de masina cu multe locuri, in care sa incapa 2 parinti, 2-3 copii, 1-2 bunici, bagaje samd. Asa ceva de regula se vinde cu motor 3,5L V6. Am condus masini de-astea si sa stiti ca demarajul este relativ slabut pentru ca masina este grea iar motorul este facut, asa cum a mentionat Vali, sa aiba cuplu bun si un consum rezonabil.
c) Pasionatii de soferie. Un motor V6 sau V8 este deosebit de placut la condus, mai ales daca este de o generatie mai noua. Are demaraj mult mai bun, rezerva de putere (tare util cind vrei sa sari de la 100kmh la 120kmh, eventual cind mergi la deal …), este mai echilibrat si vibreaza mult mai putin decit un motor in patru cilindri si este mult mai silentios. Am condus atit V6 cit si V8 si mi s-au parut excelente.
d) Cei care isi iau masini de lux. Nu, nu neaparat cocalarii locali, ci pot fi si oameni care sunt instariti si care-si permit un Cadillac, Mercedes clasa S, BMW seria 5 sau peste samd.
4) Fiabilitatea motoarelor nu este neaparat data de cilindree. Un exemplu personal – prima mea masina aici, in America, a fost o rabla care a costat putin si care avea, cind am luat-o, frumosul rulaj de 275,000km. Motorul: 2L benzina, patru cilindri. Eu am condus masina inca 120,000km, in trei ani. Masina n-a mai trecut testul de poluare, asa incit am dat-o gratis unui prieten care a condus-o insa 50,000km. Total: cca 450,000km rulati, fara nici o reparatie serioasa a motorului (segmenti, axa cu came samd) !!! Masina a fost accidentata, altfel ar mai fi mers saraca.
Sa mai adaugam si faptul ca un factor f important in a cumpara o masina in SUA este factorul „safety”. Familiile middle class cu copii (sau oamenii care castiga bine) pun mult pret pe viata lor si in consecinta cumpara masini mai mari percepute ca fiind mai sigure. In consecinta cu motoare mai mari. Si inca un fapt: in SUA se merge f mult pe autostrada unde chiar si motoarele mari de 3.5 sunt optimizate sa consume putin.
Mai sunt unele state in care altitudinea medie este de peste 1500m si zone cu pante destul de abrupte. I-70 care strabate continentul, aproape de la est la vest, ajunge la 3401m. Un motor mare te ajuta destul de mult in zone de acest fel.
Daca va plac masinile tunate puteti gasi la mine pe blog o colectie impresionanta de masini,motociclete,camioane tunate etc.