Ce va aduce autostrada în plus…

Pe cocoșeii de la ZF i-am dresat să înțeleagă că autostrăzile nu se fac pentru turism, ci pentru transport de bunuri, dacă reușesc asta și cu ăia de la Capital pot dormi liniștit.

Ce înseamnă transport de bunuri? Că vaporul va ancora la Constanța cu materie primă scoasă din minele din China și alte continente defavorizate, care se va transporta pe autostradă undeva în România și Bulgaria la procesare și bunurile rezultate vor fi transportate pe autostradă în Vest sau unde naiba e nevoie de ele.

Teoretic, asta înseamnă o dezvoltare a celor două forțe de muncă, cea educată la facultate, care va supraveghea mașinile și va efectua cercetare și munci care necesită finețe, și a celei necalificate, care va câștiga mai mulți bani din lucrul cu cârca.

Eh, pe lângă asta, toți oamenii care vor dori să scape de un oraș infect și aglomerat ca Bucureștiul, vor putea face asta. Sibiul, Brașovul, Deva vor deveni respirabile odată cu noile locuri de muncă create de companiile care vor avea fabrici aici.

Pentru că asta le spun celor care vor să se mute din București: băi, e mișto, dar aici nu sunt locuri de muncă, tot ce găsești sunt joburi foarte tehnice (ingineri, programatori) sau joburi prost plătite (cusătorese, construcții, vânzătoare). În afară de Delaco, nu sunt fabrici care să aibă întindere națională și să aibă nevoie de marketing, PR sau social media aici.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

47 comentarii

  1. Pe viitoarea Comarnic-Brașov turismul va avea o pondere mare în ansamblul motivelor pentru care e nevoie de autostrada. Acolo nu e sezonier ca pe A2.

    00
  2. corect, autostrazile se fac SI pentru transportul de bunuri. in egala masura se fac si pentru fluidizarea traficului, sa poata ajunge omul muncii acolo unde da cu sapa zilnic, loc aflat chiar si la peste 50 km de casuta unde isi face somnicul peste noapte.
    si da, n-o sa crezi, chiar si pentru turism. uite asa, omul muncii care a strans din buci un an de zile sa stranga banutii pentru concediul anual, poate sa se duca cu familionul unde doreste masinuta lui.
    si culmea, datorita ultimelor 2 motive pentru care se fac autostrazile, nenea muncitorul vrea sa-si cumpere 1 – 2 masini cu care sa merga la munca si/sau in concediu, asigurand painica cea de toate zilele unor tari dependente de vanzarea de masini (Germania) sau de industria turismului (de la Croatia, trecand prin Austria, Germania, Franta, Italia etc. si terminand cu Elvetia).

    00
  3. Transportul mare de marfuri sa face feroviar. Si la noi A2 este goala in afara sezonului estival, asta arata ca a fost facuta pentru turisti.

    Faptul ca se prioritieaza autostrada spre Nadlac, prin Brasov si nu pe Sibia (via curtea de arges, apoi jud valcea,sibiu) arata ca iarasi tot pentru turisti se face treaba. Rm Valcea este un oras izolat de Bucuresti dpdv al infrastructurii (nu exista cale ferata directa), iar tu ca Guvern in loc sa dai oxigen la o zona defavorizata , duci autostrada doar prin Brasov, unde lucrurile stau mult mai bine.

    Avem un guvern care lucreaza pentru turisti, adica pentru cetatean. Ce pana mea!

    00
    • Atat doar ca un tren de marfa de la Constanta pana la Curtici poate face si o saptamana! Vis paradis!

      00
    • S-au cheltuit zeci de miliarde de euro pe autostrazi INUTILE,
      cu banii aia se puteau face drumuri expres care sa lege toate orasele tarii
      si nu mai avea nimeni probleme.

      In cel mai aglomerat uichend de august pe A2
      tot e mai liber decat pe o autostrada din Germania intr-o zi de marti.

      00
    • Drumurile express sunt o prostie. Nu ofera nici confortul unei autostrazi (a se vedea noaptea) nici viteza (ai intersectii + limita mai mica). Pe drum express de la Bucuresti la Nadlac ai face 10 ore. Tot groaznic, tot 2 soferi sau opriri etc. Plus ca nu ai unde sa opresti ca sa te odihnesti. O gramada de factori de risc pentru accidente. Eu cred ca oboseala si graba omoara si nu viteza cum zice Politia.

      In plus UE da 85% din bani pe autostrazi de pe PanEuropean, nu pe Comarnic- Brasov sau drum express pe la Dragnea pe acasa.

      00
    • @arthur: transportul de marfa, materie prima cum cel de pe CFR nu prea tine de tipul de livrare ci de cost. Shipmentul de pe vas face intre 30 si 90 de zile din China, Australia,etc, si nu doar de viteza ci si din motive de optimizare cost .

      In multe businessuri costul e totul si 1% face ca businessul sa devina fezabil sau nu. Pare ciudat, dar e adevarat.

      00
  4. “…care vor dori să scape de un oraș infect și aglomerat ca Bucureștiul,…)

    Poti spune despre oricare alt oras din Romania lucrul acesta,pentru ca fiecare oras are partea lui intunecata.Stau in Bucuresti de vreo 40 de ani,evit zonele infecte si mi se pare ca este un oras supermishteaux!Daca cineva nu stie sa vada partile bune majoritare,spune ca e un oras infect si aglomerat.Pacat,credeam pe unii putin mai umblati prin lume…..

    00
    • Bucurestiul e peste masura de aglomerat deoarece in el sunt concentrate cele mai multe oportunitati de munca si salariile cele mai mari si multa lume din tara vine in el pentru asta. Crede-ma ca o sa iti placa si mai mult daca se mai aeriseste.
      Voi bucurestenii ii tot injurati pe cei “din provincie” care vin in capitala ca sa “va ia painea de la gura” dar nici nu va convine cand se dezvolta provincia si aia sunt motivati sa ramana acolo. NU prea inteleg de ce.

      00
    • noi ii injuram pe aia din provincie nu ca vin sa ne ia painea, ci ca vin si scuipa seminte pe jos ca in satul natal, apoi se plang ca e mizerie

      00
    • flat, ai tăi de unde sunt? 🙂

    • @Flat: si asta invalideaza argumentul meu…cum mai exact? A naibii logica asta, las-o pentru provinciali.

      00
    • @Flat
      Eu sunt din provincie şi, paradoxal, am venit în Bucureştiu vostru educat să vă strâng mizeria, nu să o produc. Fiindcă Ferentariu vostru nu e plin de provinciali, şi nici Giuleştiul sau Militariul, sunteţi doar voi, mizerabili. Nu toţi, bineînţeles, cum nici toţi provincialii cum vă place vouă să spuneţi, nu sunt aşa.

      00
    • Oameni buni, mai umblati prin tara sa va convingeti ca peste tot sunt si oameni cumsecade si nesimtiti… Nu-ti place in Bucuresti? Esti liber/libera sa te muti. Nu-ti place in provincie? Esti liber/libera sa te muti. Ma intreb daca majoritatea bucurestenilor care comenteaza anti-provincie realizeaza ca la un moment dat stramosii lor au venit din provincie… Cat priveste provincialii care comenteaza anti-Bucuresti, nevoia lor de a se compara mereu cu un oras foarte mare tradeaza un complex vizibil de inferioritate.

      00
    • @iCiolac:
      “…am venit în Bucureştiu vostru educat să vă strâng mizeria, …”

      Sa mori tu???Lucrezi la ROSAL sau la REBU???

      “Ferentariu vostru nu e plin de provinciali, şi nici Giuleştiul sau Militariul, sunteţi doar voi, mizerabili.”

      Iarasi sa mori tu???De unde esti Gicule,te-a nacut mamica ta pe Shapselizee intr-un tomberon de haur???Nu crezi ca ai un picutz de frustareala ca ala de 16 ani care vede prima data 3,14zda???Pacat ca-ti irosesti talentele pe cauze pierdute,revino-ti!Cocalaretutzule,aterizeaza te rog pe Pamant!

      00
  5. Suna optimist planul tau. Pentru ca o fabrica sa se deschida in localitatea X trebuie ca in localitatea X sa fie forta de munca calificata pentru activitatea firmei (presupunand ca nu discutam de salahori). Ori in Deva de exemplu nu stiu cata competenta este. Bine, e mai greu de spus acum care universitati sunt mai bune pentru ca nici una nu mai exista pe harta mondiala.

    In continuare se vor dezvolta industrii high-tech in jurul centrelor universitare consacrate, gen Timisoara, Cluj, Iasi, Bucuresti, chiar daca nu au autostrada.

    Sigur, “a la long” nu este deloc un lucru rau, dar este wishful thinking sa te astepti sa te muti din bucuresti imediat cand se face autostrada in Deva.

    00
    • Tu crezi ca aia calificati din capitala sunt bucuresteni get beget? Nu – majoritatea sunt veniti de undeva, inclusiv din Deva.

      00
    • Adica vrei sa spui ca majoritatea sunt veniti de undeva la facultate in bucuresti si ramasi aici, lucru cu care sunt de acord si pe care l-am si enuntat deja, de altfel.

      Un exemplu gasit random pentru arad: https://www.gandul.info/financiar/o-firma-din-arad-care-vrea-sa-angajeze-1-000-de-muncitori-in-trei-fabrici-spune-ca-nu-gaseste-personal-calificat-12241673

      Iar aia deja sunt aproximativ pe autostrada catre vest, nu asta ii tine in spate.

      00
    • pe ai mei de la firma ii doare undeva unde au sediul, lucrma in IT si pt afara, daca Deva ar avea aeroport international, acoo amavea sediul

      00
    • @abc: Stiu oameni care s-ar intoarce maine in localitatea de bastina daca ar gasi de lucru pe acolo chiar si pe salariu ceva mai mic decat in Bucale sau in alt oras mare, in mare pentru ca acolo poti cumpara linistit o casa cu banii pe care in Cluj, Iasi, Timisoara ii dai pe o garsoniera iar in Bucale pe un cotetz cel mult. Plus ca mai sunt si motive sentimentale.

      00
    • Bluehand, multa bafta in toate, e tot ce pot comenta la ce ai avut de spus pe subiect.

      alex, nu stiu nici o firma care sa-si deschida un sediu undeva bazandu-se pe oamenii care s-ar intoarce inapoi din alte orase. Cand vorbim de investitii majore gen fabrici, alea angajeaza oameni continuu, se mai extind, se mai pensioneaza din angajati, mai apare concurenta si pleaca oamenii, chestii de genul. Daca nu ai un sistem de educatie local puternic care sa-ti creasca oameni calificati anual, nu investesti in high-tech acolo sau o ajungi in gard. Oameni capabili sunt din ce in ce mai greu de gasit chiar si in orase cu traditie educationala, nu prevad un shift catre orase noi decat in cazul muncii ieftine.

      Asigurarea infrastructurii rutiere locale (gen autostrada) asigura crestere economica in timp, mult timp, nu imediat. Poate ca daca erau facute acum 20 de ani, acum ar fi fost mai sus orasele de tranzit. Daca se fac maine, mai discutam peste alti 20 de ani. Intre timp autostrazile nu mai sunt de ajuns oricum pentru ca si educatia a ajuns la pamant.

      00
    • @alex: Cumperi o casa cu banii aia tocmai pentru ca e zona defavorizata. Daca ar incepe sa se vanda ar creste si pretul stai linistit. E legea cererii si ofertei doar nu-ti inchipui ca cer putin din bunatatea inimii.

      00
  6. Vezi ca nu e afacere sa fii tara de tranzit, daunele facute de camioane depasesc orice beneficiu existent, autostrazile se fac in speranta ca tu vei fi punt terminus si se slobozeste UE o fabrica si pe la noi.

    Germania vrea sa reduca sau sa elimine impozitele auto iar in schimb sa bage vignete, neamtul de rand cam tot atatia bani ar da anual, ca ii zice impozit sau vigneta, turcaletele care vine in Franta ia cu lamaie!

    00
    • Nu e afacere? Ask Switzerland.

      00
    • Ar creşte şansa de slobozire a fabricii dacă s-ar mişca ctitorii de autostrăzi şi spre zona Modovei, care poate fi văzută ca o Chină a româniei dpdv forţă ieftină de muncă.
      Dacă aduce Monta investitori şi scoate Moldova din beznă pe parcursul mandatului, îl votează ăia voievod dictator plenipotenţiar pe viaţă… nu că nu l-ar vota şi dacă n-ar aduce.

      00
  7. Acu’ o sa vina si randul lor (ZF si Capital) sa te invete ca din China nu sunt sanse prea mari sa vine vaporul ala mare (si nici macar ala mic) cu materii prime scoase din mina. Si dupa aia o sa dormiti toti linistiti!!!!

    00
  8. Zici de “minele” din China si zone defavorizate care vor sa aduca cica materie prima aici in Romania, dar ai fost cumva pe acolo ca sa dai din taste in cunostinta de cauza? Chinezii au ajuns la un nivel de dezvoltare tehnologica de lasa orice omulet cu gura cascata…
    Iar pentru transport de marfa, exista tren, cale ferata. Tirurile sunt pentru evazionisti 🙂

    00
  9. asta e un subiect care nu poate fi dezvoltat in cele cca 300 de cuvinte scrise de zoso, si cu siguranta nu in cele 100+ de cuvinte cat ar un comentariu mediu.
    ca sa simplificam: orice investitie in infrastructura are in esenta beneficii atat pe termen scurt cat si pe termen lung, mai usor sau mai greu cuantificabile. avantajele sunt cu atat mai vizibile cu cat tara este mai saraca. cand traversezi tara, sa zicem de la constanta la oradea, in vreo 14 ore, cu o medie orara de sub 60 km/h, well… asta e un drawback major pentru aproape orice, ca vorbim de turism sau de business.
    in lumea ideala ai acces la “binefacerile” lumii moderne (sosea, comunicatii, apa curenta, canalizare…) indiferent de dimensiunea unitatii teritoriale (sat, oras…). in romania mileniului al treilea, la 3 ore de paris sau londra, 10 milioane de locuitori se caca in fundul curtii si se spala (doar sambata…) in lighean. ergo, oricare ar fi progresul (1 km de autostrada, 100 m de canalizare sau alimentare cu apa, o retea de internet…) e binevenit.

    00
  10. O autostrada care sa lege Clujul de Iasi a fost scoasa din discutie de Ponta, precizand la un moment dat ca nu e considerata o investitie strategica sau prioritara in vreun fel. Asta in masura in care potentialii investitori s-au aratat interesati de a investi in Iasi, daca ar fi legat de vest printr-o autostrada civilizata.
    In alta ordine de idei, se face autostrada Comarnic-Brasov pentru ca ?

    00
  11. In rromania autostrazile se fac pentru turism. Vezi Autostrada Soarelui. Miticului nu-i pasa de provincie nici cit negru sub unghie. Lui ii trebuie sa ajunga cit mai repede la mare si la munte.

    00
  12. E clar: te supara rau Bucurestiul in ultima vreme. Atentie la epitete! Sa nu patesti ca Ponta.

    00
  13. Aşa e bre, cum zic oamenii, e pentru turişti autostrada. De aia are Germania cea mai dezvoltată reţea de autostrăzi, că e principala atracţie turistică din Europa…

    00
  14. Las-o mai moale ..esti arogant, dar pentru ca este la tine in casa este normal sa spui ce iti bubuie mintea ! Cunosc placa asta cu Ardealul si Banatul care sunt net superioare. Da..cam asa este dar nu sunteti departe de restul Romaniei…iti spune unul care a crescut in judetul Arad si acum sunt Bucurestean. Daca vrei civilizatie treci granita cu doamna Ungaria…pana acolo rade ciob de oala sparta .

    00
    • Eventuala superioritate a Ardealului și a Banatului în fața restului țării n-are nici o legătură cu subeictul.

      Autostrăzile sunt utile dpdv economic pentru că facilitează traficul industrial. Traficul industrial semnificativ există în zone industrializate. Degeaba pui o autostradă între două sate în care nu se întâmplă nimic pentru că acea autostradă nu va reprezenta o investiție (beneficiile de pe urma construirii acesteia nu vor depăși costurile de realizare), ci întreținerea acesteia va reprezenta o corvoadă.

      Marile puncte de producție se construiesc în vederea acoperirii nevoilor unei piețe largi. Astfel, dacă legi noile autostrăzi de autostrăzile Europei atunci legi zonele în care construiești autostrăzi de toată Europa – o piață de +15.000 mld USD / an; în schimb, dacă legi noile autostrăzi de drumuri județene din județul Brașov atunci legi Bucureștiul de o piață de vreo 2 mld. USD / an. Astfel, raționamentul în baza căruia se justifică prioritizarea zonelor din Banat și Transilvania pentru construirea noilor autostrăzi n-are legătură cu o eventuală superioritate a locuitorilor acestor zone. E pur și simplu vorba de raționamente economice absolut banale.

      O poți lua și altfel. De ce îți trebuie autostrăzi? Pentru a traversa mai repede o anumită distanță. Dacă un plus de 30 de minute la fiecare 100 de km parcurși este relevant pentru fezabilitatea construirii unui punct de producție atunci de ce l-ai construi în Moldova / Muntenia / Dobrogea? De ce nu l-ai construi direct în Banat / Crișana / Maramureș / Ardeal?

      Varianta în care A2 e construită pentru a lega Bucureștiul de principalul port al țării nu se susține. Autostrada aduce viteză, dar transportul maritim / fluvial este deosebit de lent. Bunurile pentru care viteza de livrare este relevantă nu sunt livrate prin transport maritim.

      00
  15. In curand intra in lucru bucata Tartasesti – Targoviste pe 4 benzi. Acu’, imediat inainte de campanie. Oare cand o sa fie gata?

    00
  16. Aparent, unii români chiar nu observă proporția deosebit de mare pe care o au tirurile pe autostrăzile din lumea civilizată (40-50% pe timp de zi, chiar mai mare pe timp de noapte; excepție fac intervalele scurte 8-9 dimineața și 5-6 seara când se merge și se revine de la serviciu) și cred în mod sincer că rolul autostrăzilor este de a le facilita o ieșire la munte sau la mare.

    00
  17. Autostrada trebuie intai sa aiba importanta economica, pentru ca de acolo iti scoti banii pe ea si nu de la aia care se duc doua zile la mare sau munte.
    A2 chiar e facuta pentru turisti. Moldovenii, in loc sa se duca pe Galati-Tulcea, sa economiseasca niste benzina, vin prin Bucuresti ca sa vada autostrada. Tir-urile o ocolesc de frica ARR insa nici aia nu-s prosti si se pun la iesirile lehliu-calarasi, drajna-calarasi sau fetesti-calarasi, ca sa nu ai pe unde trece de ei.
    Culmea, Bucuresti-Ploiesti inca e ocolita de turisti, se inghesiue tot pe Dn1. Decat sa mearga 70km cu 130 la ora, prefera sa mearga 60km cu 60 la ora. Nu m-ar mira, Comarnic-Brasov sa fie goala si taranetii care bat predealul toata ziua sa se inghesuie tot pe Dn1.

    00
  18. Chiar n-ar trebui să aibă nicio legătură cu turismul, ci cu economia. Autostrada Transilvania ar lega Occidentul de Orient dar se pare că nu se dorește asta. Eu nu înțeleg de ce nu s-au concesionat pe 99 de ani, adică înțeleg, așa nu se puteau sifona banii și nu se putea lua șpagă. Dacă s-ar fi concesionat aveam deja o rețea de autostrăzi pe care nu le lua nimeni în spate să plece cu ele. Nu mai vorbesc de infrastructura adiacentă, benzinării, moteluri, magazine. Dar așa se întâmplă când faci lucrurile cu curul și te aștepți la miracole.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Ultimele articole

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link, de la PCGarage prin acest link sau de la Finestore.