Accidentele ușoare sunt, pentru unii șoferi, “"cost of doing business"

Nu doar amenzile.

Am văzut o situație în traficul bucureștean (și probabil și în alte orașe mari). Repetitivă. Vrei să schimbi banda, nu dai semnal, te asiguri după ce ai tras de volan și vezi că vine mașină, te repliezi, ăla te claxonează. Mai mergi un pic. Încerci din nou, la fel, fără semnal, cu asigurare târzie. Iar iei claxon. A treia oară îți reușește. Sau poate a patra. Sau poate a doua.

Și la un moment dat o încasezi. Că aia e, ulciorul merge de un număr finit de ori la apă. Ăla e costul pe care îl plătești pentru semnalizările alea ratate voit. O dată pe an sau la câțiva ani mai înlocuiești o aripă, un far, o oglindă. Ah, trec 2-3 ani și nimic? Prinzi curaj și o încasezi și mai nasol când va fi să fie.

De asta, când vedeți tamponări din astea trebuie să vă întrebați cât timp a întins unul din proști de ulcior până a pocnit. Pentru că ei știu prea bine ce fac. Coa, e a treia oară în 500m când vrei să schimbi banda fără semnal și de fiecare dată era să dea altul peste tine. Ești prost? Sau doar căpos? Dă naibii semnal, să știe ăia de pe banda ailaltă ce vrei să faci, să nu te mai claxoneze și înjure.

accident-bucuresti

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

59 comentarii

  1. Cand schimbi banda in general nu ai prioritate. Coloanele merg cam cu aceeasi viteza, intre masini sunt 5-6 metrii trerbuie sa fortezi putin, daca semnalizezi soferul din spate accelereaza ca sa-ti inchida locul in ideea ca intri in fata lui. Csf, ncsf.
    .

    00
    • Din experienta, daca semnalizez sunt sanse mai mari sa fiu lasat decat sa dau de un viteaz care „nu vrea el, domne’ „.

      00
    • Man, sunt din ce in ce mai putini marlanii care iti inchid banda cand vad ca dai semnal. Ma rog, mai e si scenariul in care cel care da semnal merge mult mai incet decat cel de pe banda pe care vrea sa intre, iar omul, ca sa nu fie obligat sa franeze, accelereaza.

      00
    • Pai de asta nu inteleg utilitatea semnalului in situatia de mai sus – nu ca n-ar trebui dat atunci cand schimbi banda. Cu sau fara semnal – cand schimbi banda cel mai important e sa te asiguri. Bagatu’ la tupeu nu te ajuta nici cu semnal nici fara. N-ai cum sa te bagi ca e trafic bara la bara? Ok – dai semnal si astepti sa te lase cineva. Dar asiguratul ca poti sa faci miscarea asta este cel mai important.

      00
    • eu sunt unii dintre marlanii care inchid banda, dar doar in situatiile in care unul se baga pe linia de tramvai sau ocoleste printr-un loc nepermis si apoi se asteapta sa fie lasat inpoi in coloana ca el e smecher si altii sunt prosti.

      00
    • @Perkele, aia e altceva, si eu fac la fel. Nu-i suport.
      @geretus – semnalul transmite „Hai boss, lasa-ma si pe mine” si chiar daca nu e loc, sunt sanse ca ala din spate sa o lase mai incet si sa iti faca.

      00
    • @Perkele, ar trebui sa infiintam un partid, sau macar un club. sa oferim o inghetata, o cafea, un piscot, o ceva cat de mic tuturor care pot dovedi ca au facut asta. simplu, legal… nu de alta, dar nu il lasi tu, zarax sau eu… el accelereaza si incearca in fata aluia din fata ta, si de obicei ala doarme in papuci.

      00
    • in schimb pe aia care semnalizeaza ca vor sa schimbe si nu-s marlani, ii las cu placere

      00
    • @Ted…in general nu ai prioritate ? Ai carnet ?

      00
    • Eu fix invers fac, asa ca succes sa te bagi fara semnal in fata.
      Acum pe bune, nu numai ca asa e legal dar e si logic, nu mai fi special, ca nu toti avem globul de cristal in poala ca tine sa stim ce intentii au toti soferii, da?

      00
    • Poate Ted e genul care accelerează să închidă banda când îl vede pe ăla că dă semnal că vrea să schimbe așa că nu-și poate închipui că există oameni care-i lasă pe alții să se bage când îi văd că dau semnal să schimbe banda. :)

      00
    • „Din experienta, daca semnalizez sunt sanse mai mari sa fiu lasat decat sa dau de un viteaz care “nu vrea el, domne’ “.”

      Nu știu pe unde conduci, dar mie mi se întâmplă în 75% din cazuri să accelereze jegul, când vede că dau semnal.

      00
    • NOU
      #13

      „Pai de asta nu inteleg utilitatea semnalului in situatia de mai sus – nu ca n-ar trebui dat atunci cand schimbi banda. Cu sau fara semnal – cand schimbi banda cel mai important e sa te asiguri”

      Când făceam școala de șoferi am avut noroc de un instructor care chiar m-a învățat chestii folositoare. Una dintre ele era: când schimbi banda, chiar daca te-ai asigurat și ai văzut că nu vine nimeni, pune semnalul că poate e unul pe care nu l-ai văzut, dar ăla îți vede intenția și te ferește el. Acum înțelegi care e utilitatea semnalului?

      00
    • Eu am masina de bombardier si cred ca sunt socati ceilalti participanti la trafic cand ma vad ca semnalizez. Parca intra intr-o transa si ma lasa sa ma bag!

      00
    • vlad, ȘOC ȘOC ȘOC!!! BMW semnalizând!!!

    • @Lau Știu că sună ciudat ce a scris @Ted, dar există o situație când ai prioritate la schimbarea benzii, dar e destul de greu de întâlnit în România, poate doar în orașele mari. Atunci când vrei să schimbi de pe B3 pe B2 ai prioritate față de cel care vrea să schimbe de pe B1 pe B2.

      00
    • ted, ai luat minus pentru 2 tipuri de prostie. 200+ comentarii aici și nu știi cum e treaba cu i-urile.

    • Ceea ce nu intelege lumea e ca daca dai semnal, nu inseamna automat ca ai si prioritate. Deci daca schimbi banda, trebuie sa acorzi prioritate mai intai. Asa ca secventa e in felul urmator: decizi ca vrei sa schimbi banda, semnalizezi, te asiguri si acorzi prioritate si apoi cand e liber, schimbi banda. Nu e nimeni obligat de pe banda cu prioritate sa-ti acorde tie prioritate, aflandu-te pe banda fara prioritate. Nu-i considerati pe ceilalti marlani ca nu va lasa, cand voi de fapt nu aveti prioritate. Simple as that.

      00
    • cine a zis că are prioritate? de ce ăsta topic de discuție? de ce simți nevoia să menționezi asta, ai impresia că sunt oameni aici care cred că au prioritate dacă au dat semnal?

    • Ted, ia-ți E46-le cu numere și apucături de GJ și bagăti-l în…service.
      *nu se aplică tuturor GJ cu E46.

      00
    • In toate orașele mari in care am condus am fost lasat sa ma bagmai ales daca observase că incercam sa fac lucrul ăsta de ceva timp.

      00
    • @VladB Cand lucram in Cotroceni basculam cu Cielo a lu Tata, ba si in spatele meu un mare S Klasse (Era modelul nou nout spitshine). Mergea baiatul megaregulamentar. Mi s-a facut rusine ca mai saream cate un semnal pe stradute. Acum nu mai fac asa :) puterea exemplului.

      00
    • Nu mai dati cu minus ca are dreptate. Omul nu a zis ca nu semnalizeaza, a constatat doar ce am observat si eu, e plin de melteni in trafic care te blocheaza ca sa nu poti schimba banda. Eu semnalizez din reflex, mi-ar fi greu sa nu o fac intentionat. Chestia asta nu o poate rezolva decat politia, dar e de munca, trebuie sa mai si scrii procese verbale.

      00
    • @Zanghe, de ce sunt melteni aia care isi pastreaza banda?
      Tu daca semnalizezi nu inseamna ca trebuie sa te lase toti soferii sa te bagi in fata lor.

      00
  2. Spunea cineva, cu alta ocazie ca in traficul bucurestean, a da semnal ca vrei sa schimbi banda este echivalent cu a nu fi lasat sa faci asta.
    Si atunci o gramada de oameni prefera sa se bage „cu japca”, in sistem blitzkrieg. Asta e materialul, cu asta lucreaza.

    00
    • Gabi, da am citit ce zici tu.
      Dar eu, sofer de Argeș, când am dat semnal, că m-am incadrat ca pula pe benzi și am vrut să schimb banda, am dat semnal și am fost lăsat. Clasicele avarii de mulțumire și dă-i inainte. La fel la rându meu, când sunt pe banda 1 și sunt oameni care ies de pe străzile laterale, îi las să se bage. De ce nu? Încă am toți fulgii pe mine.
      Și văd că nu am crăpat și nici nivelul de șmecherie nu mi-a scăzut.

      00
    • @Gaby, asa-i ca nu ai condus prea des prin Bucuresti?

      00
    • Disclaimer: conduc foarte rar prin Bucuresti.

      Saptamana trecuta am avut drum prin Bucuresti; nestiind orasul, si fiind mai incet, ca un ardelean ce sunt, m-am incadrat aiurea la un moment dat. Bun, dat semnal, asigurat, si mers incetuc ca poate-poate ma lasa careva. Nimic. Deja ma apropiam de semafor… am zis asta e, nu mai fac virajul, merg inainte, si mai incerc. Aceeasi poveste, desi coloana de pe banda cealalta se miscase, deci nu era vorba de vreun capos, ci trecusera mai multe masini, si nimeni nici un semn ca ar vrea sa ma lase.
      Aveam doua optiuni: fie ma bag ca berbecul, ceea ce am preferat sa nu fac, fie sa fac eu pe caposul si sa ma opresc, cu semnalizarea pornita, sa tin toata banda mea in loc, pana ma lasa careva. Am ales a doua varianta. Mi-am luat claxoane si urari de bine cat pentru tot anul, si cu greu cu greu s-a gasit unul sa ma lase, cu lehamite. Normal ca tot eu m-am simtit de-ampulea. Nu-mi place traficul din Bucuresti :(

      00
    • @Gaby
      lasa-te de povesti.
      „traficul bucurestean” are parti negative dar este previzibil si corect.
      apar probleme cand „soferi” lipsiti de calitate si nepriceputi la condus cred ca solutia este sa se bage cu japca. Solutia este sa conduca normal, nu cum conduc la ei acasa si nu vor avea probleme.

      00
    • @bucuresci traficul în București este previzibil și corect dacă știi orașul și intersecțiile. Altfel te trezești pe bandă de obligatoriu la dreapta pentru că de obicei nu există o presemnalizare ca să știi din timp să te muți. După care toți încep să te claxoneze… cei de pe banda unu pentru că îi încetinești, cei de pe banda doi pentru că te bagi în fața lor.

      00
  3. Nu prea rentează să lovești toți proștii care se bagă aiurea, costă și mai mult timp.

    00
  4. Eu nu pot să înțeleg ce naiba e așa greu să dai semnal și să te asiguri înainte de manevră? Am făcut școala de șoferi în București, am condus în București. Dacă vrei să schimbi banda și pui semnal, te lasă lumea. Poate nu prima mașină de fiecare dată, dar a doua sau a treia sigur te lasă. Ce kkt, e secret că vrei să faci tu o manevră de nu dai semnal?

    00
  5. In Bucuresti mai e boala grava cu parcarea. Daca se poate sa fie fix sub geamul de la bloc e perfect. Sau fix in fata saormeriei.
    Vecinii mei se uita oblic la mine cand le spun ca dau 50 euro pe luna pentru parcare subterana cu paza la 5 minute de mers pe jos de bloc.

    00
    • Pe undeva, nu e exagerat.
      Uite, pe strada mea sunt multe mașini din provincie, probabil ceva studenți, nemișcate din iarnă de când cu molima asta.
      Pentru ce să parchez eu, care folosesc mașina zilnic, la dracu’n praznic când e plin de abandonuri provinciale?
      Apropo de traficul „bucureștean”..

      00
    • eu am de carat ceva bagaje aproape zilnic in si de la masina. nu o gentuta cu senvisul si 0.5 apa chioara. doua gentoaie mari, rigide, una la vreo 10-12 kile, alta usurica, doar vreo 4, 5. mi-ar fi oarecum incomod 10 minute pe zi sportul asta, si cu o proteza de sold, si cu alt sold care se cere protezat din ce in ce mai rau.

      00
    • @Thebblack, sigur nu e vorba de tine sau de alții în situații similare sau asemănătoare. Ci de aia de-i râcâie pe gât dacă nu-și văd mașina când se uită pe geam sau le cad galoanele dacă fac 2 pași, ei fiind în deplină sănătate fizică.

      00
  6. Mor, că nu mai am cameră de bord – s-a stricat micuţa. Cele mai mişto faze evăr le-am văzut când nu aveam (am ) camera. Noroc că conduc mai sport-paranoico-grijuliu, aşa, că altfel m-ar fi ştiut toţi agenţii constatatori din Bucureşti. Am făcut la un moment dat şi o compilaţie, Vali o poate găsi dacă vrea, eu unul nu am chef să o mai pun, sunt sătul de „meseriaşi’ în comentarii – nu o să uit niciodată disputa cu un membru al unui forum, om cu ‘gipan’ X5 (aşa ştia el că e corect, nu bmw), om cu bani mulţi si firmă (Rumbu sigur îl ştie) care m-a atras atenţia la modul cel mai serios şi violent verbal ca eu sunt de vină într-un caz, ca NU se circulă pe banda 1, în special în oraş, că banda aia este pentru cei care vin de pe străzile laterale, să se încadreze şi ei ca oamenii, nu este necesar să stea duă un dobitoc ca mine să dea prioritate.

    00
    • Daca merg pe o strada pe care stiu ca drumul e rup in doua pe banda 1 sau pe care sunt masini parcate pana in buza strazilor laterale, pun crusie control la 59km la h si ma asez linistit pe banda a 2-a…

      00
  7. NOU
    #44

    exact acesta e modelul teoretic ce explica dependentele de mai multe feluri (in special e valabil in cazul pariurilor) si superstitiile. cand comportamentul e intarit periodic (nu constant) prin reusita, e consolidat mult mai bine si intens decat decat in cazul unei satisfactii continue.

    00
  8. well, imi asum multitudinea de minusuri ce vor urma. daca esti cat de cat sofer, ca stim toti ca multi nu sunt decat posesori de permis, si nici aia mereu legal, si ai ceva kilometri in bucuresti, nu mai ai nevoie de semnalul celorlalti ca sa stii ce vor sa faca. stii strazile, stii fluxul de trafic, stii obstacolele, stii tipologia masinilor. in mod normal te si incadrezi pe unde stii ca e bine, chiar daca nu e totdeauna legal, dar fluenta traficului este maxima, asa ca de fapt nu incurci pe nimeni (inainte de scuipati sa dau un exemplu generic pentru chestia asta: intersectie cu 3 benzi pe directia ta, o banda rezervata pentru stanga; 75% din masini fac stanga; legal ai voie sa faci stanga doar de pe banda 3; traficul a dovedit practic ca benzile 2 si 3 pot face stanga bine mersi, pe celelalte directii te poti incadra la fel de bine mersi pe 1 sau 2 ca nu incurci pe nimeni, pentru cine stie, intersectia splaiul unirii – podul marasesti, venind dinspre piata unirii).

    evident treaba poate fi extrapolata pentru restul oraselor. iar daca esti sofer adevarat dar te afli intr-un loc necunoscut… go with the flow daca esti pregatit sa iti asumi cateva ocoluri ca ai ratat intersectia sau mai stiu eu ce. daca nu, asuma-ti injuraturile.

    00
    • Asa e, in Bucuresti sa conduca numai cei care stiu Bucurestiul. Sa nu mai vina niciunul pe-acolo sa investeasca vreun ban, sa mai plateasca un serviciu, are Bucurestiul de toate.

      Mai baieti, de ce nu va faceti un zid de jur-imprejur sa incheiem si cu problema asta?

      00
  9. Azi am venit pe autostrada soarelui spre București. Semnal ca schimbi banda? Am observat ca nu se mai foloseste, probabil ca esti considerat prost sau fraier daca o faci.
    Asta una.
    A doua, e cu cei care stau in curul unui tir sau ceva similar pe banda intai, dupa care cand vine unul pe banda a doua cu viteza, se trezesc ca ei vor sa depaseasca tirul. Evident, fara semnal, fara sa se asigure. Si nu doar unul, am vazut mai multi.
    Sincer, atatia prosti ingramaditi cati am vazut azi, rar mi-a fost dat sa vad.
    Rau e ca pun in pericol oameni nevinovati.

    00
    • Observ ca de ceva vreme eu nu mai conduc ca am de ajuns undeva. Conduc pentru a face propaganda:

      – semnalizat mereu,
      – repliat pe banda a-ntaia,
      – condus respectand limita de viteza,
      – folosit luminile masinii exact pentru conditiile aferente,
      – parcat doar in locuri special amenajate pentru parcare,
      – virat la dreapta si inconjurat orasul doar sa nu stea cei din spate jumatate de ora pana pot vira la stanga

      Si cate si mai cate. Ajung sa uit unde trebuie sa merg fiind atent sa fac totul corect.

      00
  10. Mă tem că nu e „cost of doing business”, ci pur și simplu calitatea din ce în ce mai slabă a șoferilor. Sunt cu ochii prin telefoane, sunt zăpăciți de căldură/depresie/oboseală/plictiseală/whatever… Este o tipologie de șoferi care forțează și sunt agresivi, dar pe ăia îi recunoști de la distanță și te ferești, știi la ce te aștepți. Dar nu ei sunt grosul.

    00
    • Și încă o chestie, tu pornești de la premisa că au CASCO. Dacă nu e mașină de întreprindere în leasing activ, n-au. Și nu e numai că plătesc, dar rămân și 1-2-3-4 săptămâni cu RATB, în cazul fericit că au CASCO. Dacă n-au și nu poate fi lipită cu scoci, rămâne abandonată în parcare.
      Și legat de asta, una din mașinile noastre a fost lovită de unul fără RCA (nu merge, dar poate pui tu bold aici – mașină de firmă!). A luat 500 de lei (adică 250 de lei în 15 zile) amendă și o să plătească la asigurarea noastră vreo 6000 de lei, o bară, stopul, ceva vopsea și un ornament :)

      00
  11. Devine destul de scump „costul” asta cand incepi sa iei in cosiderare cu cat creste RCA-ul pentru fiecare accident.

    Nu stiu cat o fi la masini mai noi dar eu cu B4 am platit 720 anul asta la Omniasig pentru 12 luni cu decontare directa. M-ar durea destul de tare portofelul sa trebuiasca sa platesc 1620 pentru M8.

    00
  12. Si daca dai semnal asta nu inseamna ca te poti baga instant pe banda. Semnalul nu inseamna automat si prioritate.

    In ultima perioada zilnic evit câte un incident care ar putea avea loc, dar nu din vina mea. Astăzi mă pregătesc să ies din sens giratoriu, semnal frumos, ma vede unul si îmi tai calea, fără motiv, dacă aș fi intrat în el sigur tot el era cu gura mare.
    Mai trist este că o parte din soferi nu realizează cu ce greșesc. Bineinteles, dacă îi intrebi, majoritatea apreciază civilizația din afara…

    00
  13. Ma simt flatat ca e poza de la accidentul de azi de pe lângă casă. :))

    00
  14. Fie sunt leneși, au aflat la școală de semnalizare, dar au înțeles-o ca fiind pentru cazuri excepționale, drept urmare nu și-au format un reflex și îl consideră un efort care le strică zenul.
    Fie sunt ocupați mintal cu alte joburi și nu mai gândesc, poate știu să conducă dar sunt în depresie și nu le mai pasă nimic sau au anxietate de ‘jungla din trafic’, motiv pentru care fac constant gafe și normal că ajung să vadă doar șoferi nervoși.

    00
  15. Mai sunt si fazele alea când dai semnal, iar ăla de pe banda pe care vrei sa te incadrezi îți sta fix in coasta. Nici nu se bagă mai in față, nici nu îți face loc. In rest, sa sugă o ceapă aia care se bagă în fața ta când e liber in spate. As putea spune ca îi înțeleg pe cei din B, dar cu astfel de comportamente doar extind cercul vicios

    00
  16. Fie ca depasesc, fie ca schimb banda, m-am obisnuit de cand am carnetul sa dau semnal din timp astfel incat sa imi anunt intentia, ma asigur si efectuez manevra. Chiar si pe alti participanti la trafic ii las sa se bage daca au dat semnal. Mai sunt si unele uscatori carora nu ai ce sa le faci. Era azi unul cu BMW care croseta benzile de zici ca voia sa faca un pulover. Semnalizare ioc.

    00
  17. Câteodată ăștia de care zici tu ii mai pun si pe alții la plată :)
    Eu conduc destul de preventiv, ma asigur etc însă acum 2 săptămâni s-au aliniat planetele și am dat de unu in fața mea căruia i-a sărit una pe trecere și pe lângă asta mai butona si telefonul, frână bruscă el, frână bruscă eu.. L-am luat din spate. Du-te la politie și spune ca ala din față butona telefonul și i-a sărit si una pe trecere, de aia l-ai lovit din spate :)

    00
  18. Anul trecut pe Bd-ul Timisoara am oprit mai brus la o trecere de pietoni, iar un taxi din spate care facea slalom a ales sa intre in mine in loc sa spulbere pietonul (o alegere normala in situatia aia). M-a busit destul de sanatos, mi-a aruncat masina peste trecerea de pietoni, el a dat un cap sanatos de volan ca doar nu era prost sa poarte centura. Tragem masinile pe dreapta, iesim din masina sa evaluam daunele. El, initial avea putin tonul ridicat, apoi s-a domolit, ca in cele din urma sa ma intrebe daca nu ne intelegem – aici mi s-a rupt putin filmul.
    Ce sa ne intelegem? In primul rand esti inconstient pentru ca puteai sa-l omori pe pieton si sincer nu am chef sa fac amiabila, macar mai inveti si tu din greseli.
    Hai bossulica, ma lasi fara paine, manca-ti-as gura la matale.
    Lumea se stransese la ca urs pe margine, timp in care el imi sopteste la ureche ca are permisul suspendat si i-a expirat dovada. Atunci am sunat la politie, el incercand sa imi spuna ca cheama el un baiat care sa ia vina. Peste cateva ore aflati la politie unde i se intocmea dosar penal, politistul afla cu stupoare ca omul mai avea deja un dosar penal pentru aceeasi fapta si ca nu mai avea permis de 1 ani si jumatate, el facand taximetrie in continuare fara nicio durere. Practic omul trecuse la alt nivel de cost of doing business.
    Cea mai amuzanta parte a fost cand povesteam la munca chestia asta, iar un coleg din asta cu dreptatea in mana, m-a intrebat nonsalant de ce nu m-am inteles cu el si de ce i-am futut viitorul si asa subred. I-am zis ca poate m-am gandit la ma-sa sa nu fie calcata pe trecere in viitor de imbecilul asta. A inghitit putin in sec si a zis ca doar glumea.

    00
  19. De multe chiar ori incetinesc cand il vad pe colegul civilizat din stanga sau din dreapta ca vrea un fata mea.
    Dar cand esti necivilizat ai sa gasesti in mine cel mai „bulangiu” sofer posibil. Din ala care te ia inainte daca esti capos. Am oglinzile de zici ca is roase de caini. Aripi si faruri in vre-o 3 randuri schimbate. Sunt incredibili de prosti…
    bine nici eu nu sunt departe ca imi pun mintea cu ei dar nu vad alta solutie.

    – da ce faci colegu’, nu ai vazut ca intru?!?
    – ba da, de aia claxonam de nebun! Politie sau amiabila?
    – pai stai sa vezi ca nu e vina mea, ca eram deja incadrat… nu cred ca eu trebuie sa iti dau asigurarea… etc

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.