În primul rând, vă doresc un an minunat, cu multe schimbări în bine pe plan personal. Restul nu contează. Nici măcar politica.
Când am citit prima oara despre Ivan Illich am crezut că e un pseudonim. Și astăzi cred că nu a fost suficient apreciat din cauza acestui nume cu rezonanta stalinistă.
Teoriile lui Ivan Illich au fost emise prin anii ’70-’80 și revizuite/adăugite minor până la moartea acestuia în 2002. Acesta a scris chestii scurte, simple, ușor de înțeles de un elev care a terminat liceul care a citit măcar 10 cărți în 10 ani. A scris despre sistemul medical, cu cifre care demonstrau de atunci (anii ’70) că ai mai multe șanse să mori mergând la spital să te tratezi decât dacă stai acasă și să mori din cauza bolii/bolilor pe care le ai. Din cauza nozocomialelor, dar mai ales din cauza ultraspecializării medicilor și pierderea aptitudinilor acestora de a vedea și trata organismul ca pe un întreg. Din cauza orientării medicilor spre performanță, cifre și competiție. Din cauza managementului strict cifric. Nimeni nu mai are curajul astăzi să facă un studiu pe incidenta morților de cancer care se duc sa se trateze în spital. E posibil ca chimioterapia să te scape de cancer dar să-ți agraveze starea generala de sănătate. Poate ai fi trait mai mult „ducând” cancerul pe umeri. Ivan Illich a fost fidel teoriei lui și nu și-a tratat o tumoare la creier. Sigur, fiind localizată acolo, i-a apăsat pe creier și avea adesea dureri atroce, pe care le-a tratat cu ayahuasca. Însă a trăit 17 ani cu acea tumoare la creier (care în ultimii ani l-a și desfigurat). Nu știu ce aș fi făcut în locul lui. Sper să nu ajung niciodată să fac o alegere de genul acesta.
Dar nu despre medicină voiam să vorbesc, ci despre ceva de cea mai mare importanță pe blogul acesta: mașina personală.
Ivan Illich a emis conceptul de viteza de deplasare generalizată. Atunci când calculezi timpul pe care-l faci din punctul A în punctul B, indiferent de mijlocul de transport, adaugă și timpul petrecut pentru a achiziționa și întreține mijlocul de transport.
Cifre. Ți-ai cumpărat o mașina de 10.000 EUR – vorbim de oameni rezonabili, nu de cititorul mediu de pe aici – și ești un salariat normal. Ai un salariu de 800 EUR net/lună, să zicem constant în ultimii 10 ani, ca să simplificam. Faci cu mașina 10 km până la birou și tot atât înapoi. 20 km/zi de muncă. Consumi 1,5l de carburant și cam tot atât pentru restul cheltuielilor: RCA, casco eventual, uzură, piese de schimb, anvelope de iarnă, revizii etc. Practic, consumi zilnic salariul pe o oră de muncă, 20 lei (800 EUR împărțit la 20 zile împărțit la 8 ore).
Zilnic, o oră din cele opt (1/8) o muncești doar ca să-ți plătești cheltuielile cu mașina. Reținem bine ora asta, da? O oră pe zi. În care nu ești în trafic, dar, cumva, ești în mașină. Adică în curul ei. Bagi lemne la job DOAR pentru mașină. Nu pentru vacanța, nu pentru impozite, nu pentru a o duce pe doamna la Joseph Hadad pentru orgasm gastronomic.
Sper că nu v-am distras atenția vorbind de orgasm în case triste. Cei 10.000 EUR cu care ați plătit mașina, remember? Simplificăm, pentru a acumula banii ăștia, îi împărțim în 2.000 de ore de muncă (îți reamintesc că ai un tarif orar de 5 EUR net). Etalăm cele 2.000 ore în 8 ani de muncă, o oră pe zi. Să zicem că media de 8 ani pentru mașină e ok, așa cum 10.000 EUR prețul ei e ok, nici exagerat, nici subestimat. Deci, timp de 8 ani din ziua în care îți cumperi mașina, două ore pe zi le muncești strict pentru mașină. O oră pentru achiziție, o oră pentru cheltuielile ocazionate de aceasta.
Adăugăm un rezonabil 1 ora în trafic – 30 min dus, 30 min întors pentru un drum de 10 km într-un oraș e probabil (semafoare, moși, începători etc, sute de melci pe șoselele orașelor).
Sper că a ajuns măcar un cititor până aici. Concluzia: petreci 3 ore pe zi în mașină, pentru mașină, cu mașina. Ai o viteză de deplasare medie de 20 km în 3 ore. Zilnic. Mult mai mică decât viteza de deplasare a mașinilor spre Valea Prahovei în week-end. La 6 km/oră, te apropii de viteza de deplasare pe jos, pentru aceeași distanța. Dar pe jos ai făcut 20km de exercițiu fizic! Și nu ești stresat că ți-e mașina în service de 2 săptămâni și mecanicii tot adaugă „trebuie să reparați și asta că o să aveți probleme” și voi nu aveați buget prevăzut pentru asta. Și poți combina mersul pe jos cu mijloacele de transport în comun. Alea, puține, neeficiente de care se plâng locuitorii orașelor care nu le folosesc niciodată.
Bineînțeles, aceleași calcule pot fi făcute la deplasarea cu bicicleta, metroul, autobuzul. Câștigul este evident.
Sigur, calculele sunt diferite când faci distanțe mai lungi, în afara orașului. Dar majoritatea deplasărilor zilnice ale oamenilor sunt intra muros.
Este o realitate greu de înghițit sau recunoscut de citadinul cu mașină. Chiar dacă este același citadin „fiert” pe ecologie și pe „moștenirea pe care o lăsăm copiilor noștri”.
Nu e fascinant că cineva – Ivan Illich – a vorbit despre chestia asta acum 50 ani, dar noi tot nu găsim soluții pentru a salva planeta, în afară de întâlniri politice regulate la care mergem fiecare cu avionul privat?
Editare târzie:„Dincolo de costul per se, mijlocul de transport folosit construieste si modul in care vezi lumea, in care percepi timpul si spatiul – Intr-un fel cind mergi in viteza intr-o masina vs in intr-un tren vs calare pe coclauri vs zilnic cu bicicleta etc.” (dintr-un comentariu de mai jos, multumesc B.)
Cifre.
N-ai luat in calcul ca dupa cei opt ani acea masina nu valoreaza chiar zero euro.
Daca dupa 10 ani o vinzi cu 2500 euro reducem 25% din cei opt ani sau 25% din acele ore zilnice?
Daca vrei tu, putem scadea 25% din pretul de achizitie.
Dar asta inseamna doar 15 min din cele 3 ore, nu 25% din 3 ore.
Si ce te faci daca ai vrut neaparat BMW de 12.500 EUR si nu de 10.000 EUR cât am pus eu media rezonabila…
Eu am facut niste medii, sunt unii oameni care se „incadreaza” la mai mult de 3 ore/zi de lucru, pentru ca au vrut masina noua de 20.000 EUR, nu una „in care a tras altu’ basini”.
Am vrut sa scriu ca si acei 5 euro/ora de acum peste 10 ani ar putea deveni 10 euro/ora dar m-am gandit ca si benzina ar putea fi 3 euro, nu 1.2, asigurarea 500 nu 150 si tot asa.
Pe termen lung e greu de calculat ca is multe variabile.
Dacă îți ie BMW la 12500 cu siguranță pierzi mai mult de 3 ore pe zi în curul ei, că o să ai de raparat.
@Psionics – Promit să fac credit de 2500 de euro dacă-mi dai 2 ani din viață înapoi, nu e necesar să fie cei mai buni, m-aș mulțumi și cu ani din vremea comunismului.
Am sa pun textul si aici, sa-mi iau mui si aici, ca pe alte pagini mi-au umplut frigiderul de carne pentru ce am scris mai jos:
Costurile „mobilitatii locale” pe anul 2021:
– benzină: 0 lei
– asigurare CASCO: 0 lei
– impozit: 0 lei
– plată parcări: 0 lei
– cauciucuri: 0 lei
– depozitare cauciucuri de vară/iarnă: 0 lei
– service: 0 lei
– spălătorie: 0 lei
– alte consumabile: < 100 de lei (camere, saboti de frana, spray-uri de uns lantul)
– factor de "cool și hip": neglijabil
– activitate fizică (recomandată de medici): inclusă
Viteza de ajuns din punctul A in punctul B in rush hour: posibil mai mare decât a unui SUV, in aceleași condiții.
Cheltuielile mele, ale mele, pentru bicicleta personala.
La ele sa adaugam cateva sute de lei, „ride sharing” sau tren pentru ajuns la Sovata, la Iasi, la Gura Humorului.
Adica, cu mai putin de cateva sute de euro, anul trecut am ajuns unde am avut de ajuns.
Adauga totusi amenda de 10.000 lei pe care ti-o vei lua de la CNCD si o sa vezi cum iti scade vertiginos media:)
Mai bine iti luai masina:))
Nu conduc frecvent bicicleta, dar detin. Exista costuri la majoritatea pozitiilor de mai sus: Casco se poate face si la bicicleta (sau o alta forma de asigurare), parcari , cel putin in tarile civilizate, costa si pentru bicicleta, service , anvelope, depozitare anvelope, exista si ele si in cazul bicicletelor. Ca sa nu mai spun ca exista din ce in ce mai multa biciclete mai scumpe ca unele masini.
@Anca – ca si la masini, unii oameni – in general cei care nu prea folosesc, dar detin – isi cumpara cele mai perfomante biciclete, cele mai bune lanturi de legat (sunt unele acum cu GPS integrat + GPS in cadrul bicicletei), isi fac chiar si casco si isi cumpara boxa sau chiar garaj pentru „bicla”. E problema lor. O bicicleta de 100 EUR second-hand te duce la fel de confortabil aproape oriunde te duce si cealalta bicicleta mai fancy. Si, surpriza, mergi cu aceeasi viteza.
Nu mai am chef sa incep celalalt subiect. O (mare) parte din presa are aceleasi opinii cu ale mele – citate cu linkuri la celalalt text, asa ca, daca se da vreo amenda colectiva PENTRU CA PUNEM INTREBARI(!?) am sa fiu in aceeasi oala cu ei.
As vrea sa deschidem iar subiectul la 5 ani dupa 2023. Adica, in 2028. Sa vedem cum a evoluat treaba, ce plus-valoare a adus societatii romanesti masura impusa.
la cate zerouri ai iti luai Bugatti..
Costul initial al bicicletei: 500 de euro, in 2011. Giant Tourer.
Un tanc, am pus bagaje pe ea si mers inclusiv prin zone montane, cu cortul.
In 11 ani, schimbat două transmisii, multi saboti de frână de 10 lei perechea, doua roți, ceva camere.
Sa spunem un maximum de 300 de euro, in 10 ani, pe langa cei 500 de euro inițiali.
Cristici cati km ziceai ca ai facut cu bicicleta anul acesta, 2022?
Vreo 10, cred. De ce?
A, ca e frig, ca iti îngheață nasul?
Man, eu sunt biciclist „hardcore”, am si o duda pentru ploaie, care acoperă 80% din bicicletă.
Am bagat bicla in TIR si am carat-o in Torino, ca abonamentul de transport era 38 de euro pe luna, iar eu eram „pe mod supravietuire” acolo.
Bineinteles, eu sunt un caz, doar un caz. Si mi-as lua mașină dacă as avea copii. Cand voi avea copii, am sa cumpăr mașină, clar.
Momentan sunt „patriot”, ca nu ocup locuri de parcare inutil, pentru ca mi-e lene sa pedalez un maximum de 30 de minute pe zi.
Sunt „de bun simț”, cum se spune: in blocul asta cu 60 de apartamente, lipit de altele cu inca 300 de apartamente… unde sa parchezi 360 de masini? Eu sunt singur, asa ca… s-ar putea spune ca am spirit civic?
Cand stateam in oras de provincie, foloseam bicicleta intens, inclusiv mers la munca. In Bucuresti pur si simplu nu am curaj. Din acelasi motiv am renuntat la ideea de a lua permis categoria A, nu vreau sa mor strivit de dementii din traficul nostru. Pur si simplu mi-e frica. Pana se schimba asta, masina sau transport in comun, multumesc mult. Bicicleta e in „conservare”, e nevoie doar sa o curat de praf in principiu.
Nu ai cum să citești ce zice Cristici acolo și să nu fii măcar un pic gelos pe el. „Cum dracu’ ăsta poate mă?”.
Sa ce, sa ma urc pe o bicla unsa bine, care merge fără prea mare efort?
Iar daca as pune roata din față sa fie electrica, deja as fi un leneș?
Cum poate… n-am bani de benzina, sunt sarac. Vreau sa fac altceva cu banii, altceva decât sa ii transform in benzina apoi sa ii ard in trafic.
Lasa prețul mașinii, întrebarea e cât cheltuie pe luna pe benzină orășeanul, si petrece timp in trafic mult mai mult decât mine, cu același rezultat: ajunsul din A în B.
Pierde timp de două ori: ore-munca pierdute pentru benzină, ore-viata pierdute in trafic.
Nasol. Foarte nasol.
Eu stiu exact! in cat timp ajung unde am de ajuns, nu exista factor trafic la mine.
Reflectati la asta.
In 2010 lucram in zona Pod Baneasa, o strada pe-acolo, si veneam din zona Turda.
Bucurestenii stiu despre ce vorbesc: luam tramvaiul 41 pana la capat, traversam Piata Presei, luam autobuz doua statii, apoi pe jos pana la sediu.
Problema nasoala era ca de la statia Pod Baneasa trebuia sa trec strada – si se facea prin pasaj subteran, la nivelul lacului = coboara scari, urca scari, apoi trebuia sa merg pe jos vreo 5-10 minute.
Trafic in zona Pod Baneasa… era pasajul in constructie, deci „se stie!!!” ca stateai juma’ de zi in autobuz in trafic.
Ia stai asa, nepoate, ca-mi iau trotineta!
2010, atentie. Am fost primul hipster din Bukale, cred.
Trotineta clasica, la picior, nu electrica. Coboram din 41, si bateam la picior pana la sediu. Dar de la Casa Presei pana la Pod Baneasa e vale!
Ei, la dus veneam pe „troti” – nici nu bateam la picior, era valeeeee! , la intors cu autobuzul. Recuperam macar timpul ala de dus.
–
2011, bicla.
Plecam direct pe bicla, nu mai luam 41. Dar daca nu mai sunt limitat de mijloacele de transport, nu pot sa fac o chestie… sa tai in diagonala Herastraul? Ba da!
Si uite asa, omul vostru avea si la dus si la intors de la serviciu un drum relaxant prin parc, pe o bicla noua, departe de zgomotul strazii si traficului.
–
Intr-o dimineata, pe cine vad la semafor, chiar cand plecam? Un coleg. In SUV. Singur.
Ia, oare cu cat ajunge inaintea mea?
Am pedalat mai in forta recunosc, sa nu „ma faca” prea mult la timp. El avea SUV, dar eu traversam parcul. Eu aveam bicla, dar el avea trafic.
A ajuns cu 5 minute inaintea mea. 5 minute.
Nu stiu cat sunt taxele sa ai SUV in Bukale, dar 5 zile pe saptamana doar la atat folosea omul masina lui: la/de la munca. Atat. Cu pretul respectiv al benzinei.
Daca isi lua bicla si venea cu mine in fiecare dimineata? Ca locuia la trei strazi de mine.
In weekend, cu ce se ocupa gagiul? Alergari in Herastrau.
Eu nu faceam alergari in Herastrau de doua ori pe saptamana, ci traversam dus/intors parcul de cinci ori pe saptamana.
Frumos Herastraul.
Pacat ca a dat firma faliment si nu mai lucrez acolo.
Despre cum a dat faliment, si de ce a dat faliment (nu din cauza mea, lol) in emisiunea viitoare. Pentru ca e un caz care merita toata atentia…
–-
Suntem in 2022:
Universal eBike Conversion Kit
Convert ANY bike into an eBike
Works with disc brakes
25/32kph top speed
Up to 50km range
cu oameni ca fluture si cristici creste blogul asta
nici prin cap nu imi trecea sa calculez la modul ala costul masinii, dar e genial
mersi de articole
ps. trebuie sa mai recitesc din articolele lui fluture, initial saream peste ele ca pareau prea lungi, acum imi place ce scrie chiar mult. gj
Să vezi ce plăcut e cînd faci naveta din A în B nu foarte departe de oraș și ai de schimbat 3 autobuze, iar timpul ăla de navetă îl stai fie în ploaie și frig, fie în căldură insuportabilă și praf, în loc să stai pe scaun la aer condiționat. Sau cînd pînă la muncă mai ai și de frămîntat niște noroaie din argilă lipicioasă (cale de vreo 2 km), că nu toți lucrează în IT, cu șlapi la birou.
Vorbesc din experiență proprie, nu-mi dau cu presupusul. Vreo 6 ani am frămîntat noroaiele de pe marginea Canalului…
Ce sa zic, ai descris perfect problemele celor 90% din soferii oraselor /s
EU… EU, MIE, AL MEU, DA SA VEZI MIE… NU EXISTA, DOMNE…
pai mai Fluture…e masina personala..deci e pentru persoana
plm…la 10k eur e logan (ca a mea)…nu-si ia nici dracu logan sa impresioneze..o ia sa o foloseasca, ca bicicleta, trenul sau altceva nu se potriveste
plm…as cere si eu o parere pe blog, ca vreau sa-mi iau ceva pe la 40-50k cu motor de 3l…pe diesel…de prin ’90 -2000….cu consum de 20l/100km….sa vad cam cate mui imi iau :))))))
Attilla, sper ca observi ca nici in 2022, nici macar cei cu masini peste 10k eur nu sesizeaza sarcasmul si sar sa aplaude ca focile :)))
Descrie si costurile cand ai 2 copii 2-14 ani, care au nevoie de asistenta. Sa zicem ca astia sunt sa zicem 20% din personalul de serviciu.
și copii ăia nu se învârt tot în același oraș? nu pot să meargă pe jos, să folosească transport, bicicleta, nu pot învăța să circule singuri?
Pentru cititorii de aici, poți înmulți cu 10 toate sumele. Sau cu 5. Sau cu 3. Ajungi la aceeași concluzie greșită, no problem.
Cred ca e valabil ce ai scris despre masini pt oamenii care merg doar in oras cu masina.
In cazul meu e si nu prea e relevant, pentru ca fac foarte multe drumuri in afara orasului: la parinti -unde nu am trasport direct si dureaza minim 4 ore pt 60km (principalul motiv pt care am cumparat masina), rude, la munte/schi destul de des.
Iar transportul in comun nu e gratis. Ba chiar destul de scump daca faci naveta in fiecare zi de la 20km de ex.
De ex: cand merg la partie, mai iau 2-3 persoane cu mine. Iar costul per pers ar fi 40 lei. Daca merg cu microbuzul e 120. Si trebuie sa respect programul lor.
Cred ca am scris ca e vorba mai ales de trasee scurte, deci oraseni. Acolo unde sunt MAJORITATEA masinilor din aproape orice tara din lumea asta.
Ce zici insa de taranul care are masina de 10.000 EUR, aceleasi salariu, dar se duce cu bicleta la coasa si masina ocazional? Auch, deci si asta munceste 1,5 ore pe zi pentru masina desi nu o foloseste!
10km pana la birou faci doar in Bucuresti. In restul oraselor, mergi 10+km doar daca stai in suburbii.
Oana, nu era despre tine comentariul meu, era in general despre oamenii care merg la schi. Eu sunt „vinovat” de toate cele scrise de Fluture.
Venom, da este ciudat cum ne cumparam lucruri scumpe pentru activitati pe care le facem prea putin.
mai exista niste variante pe care Fluture nu le-a luat in considerare si luand bucurestenistanu ca exemplu de „oras”, de ex nu vad in Brasov de ce ai avea masina daca nu faci minim 10km pe zi minim cu ea da asta iseamna sa stai in afara orasului deja.
marea majoritate isi iau masini pentru ca da sunt comozi si la fel ca si mine prefera sa stea la caldura/AC decat sa faca x3 timpu si printre animale bipede.
Eu si prieteni de ai mei desi castigam suficient pentru a fi printre cititorii de pe zoso, avem iarna si putin din primavara toamna folosit masina mai extensiv – in restul timpului bicicleta/trotineta/pejosus de aceea suma de 10k pe o masina e ireala si nu as da 10k nici sa ma bati pe un fier desi mi-l permit.
Pe de alta parte imi si plac masinile vechi, parca erau facute altfel si in alta lume, iar daca ai una buna, de ce ai vinde-o? vorbim de masini ce nu mai valoareaza 1-2k dar in stare mecanica buna spre exceptionala insa considerate de societatea de consuma rable/cazane/raciuri/sarakii etc.
Folosid logica asta, masina mea cred ca m-a costat acum mai bine de 10 ani cateva zeci de ore folosind asocierea din articol si ma duce f bine la drumuri decente, ski, mega image/munca cu costuri extrem de reduse. Sigur sunt un antisocial care nu ma incadrez cu colegii cu bolizi de zeciide mii, da cui iipasa?
Si alt rationament, nu ne luam masini doar pentru uzul zilnic, uneori mai sunt si pasiuni, de aia la americani se numesc daily drivers – alea de ii duc de la a-z si pe langa astea au masinile de suflet ingaraj, de weeknd, de pasiune etcetc…
@Oana , tu ești trista care stă în coadă pe DN1 să ajungă în fiecare weekend pe pârtie sau să facă plimbări prin Bucegi …. trenul nu iti mai place spre Brasov ?
Cosminache, nu fi prost/trist.
Nu m-as muta niciodata in groapa aia de gunoi numita capitala.
Nici prin Valea miticilor…prahovei…nu calc decat daca sunt fortata de imprejurari.
Asa de chestie….ca mi s-a întâmplat. Când copilul are o problema de sănătate care se agravează brusc și stii ca medicii din oraș sunt pe lângă (asta pt ca de 2-3 luni mergi pe mana lor și situația în cel mai bun caz rămâne aceeasi), și vezi ca soluția logica e sa îl duci intr-un spital în care doctorii chiar nu uita de perfecționarea continua (vezi Cj, TM, Tg Mureș, Buc.etc) ce faci?…Îl duci cu bicicleta? Te bagi un site de ridesharing, ca să vezi dacă are cineva drum inse iti trebuie tie? Caut un prieten care sa nu fi băut și sa aibă chef de un drum lung?.
Acu doi ani, în dupa-amiaza celei de-a doua zile de Paști a trebuit sa ma hotărăsc in jumătate de ora dacă îmi chinui copilul în spitalul local(în continuare) sau ma duc la Cluj. Cluj s-a dovedit a fi alegerea bună.
Nu o mai dați cu mașina ca fiind raul suprem. Ca su multe alte chestii, depinde pentru ce o folosești.
Și da …pana la un punct, mie și alor mei. Ca nu sughiti tu dimineața dacă mie îmi întra frigul în oase schimbând doua autobuze ca să fac naveta spre serviciu…cum zicea cineva „viata e complicata și are multe aspecte”
Nimic nu s-a schimbat pe aici… „N-am citit textul, dar sa va spun o chestie care mi s-a intamplat mie”…
Nu diabolizeaza nimeni masina. E vorba doar de constientizare. Atat. N-a obligat nimeni pe nimeni sa renunte la masina sau sa se sinucida daca are masina de 10.000 EUR si salariu de 800 EUR/luna…
Ce am scris s-a vrut a fi un răspuns la ce i-ai zis tu lui Marinel…doar ca am nu am fost atent și nu am apăsat „reply”. Am citit ce ai zis, am înțeles ce ai vrut sa zici în articol( cel puțin asa cred…ca deh…)…era doar un răspuns la răspuns…plasat în alt loc, poate părea puțin scos din context…
Închirieri auto punct ro
E situație excepțională, poți lua un taxi. Dacă e de 2-3 ori pe an încă e rentabil față de o mașină full time
Poate gresesc, dar asta cu mersul la schi nu este ceva de genul: „mi-am luat masina ca ma duc la mare”? Merge cineva mai mult de 8-10 zile pe an la schi. Te numesti schior cum ma numesc eu mester pentru ca am un ciocan. Chiar este o dilema pentru mine tot conceptul asta, daca este cineva care imi poate raspunde as fi recunoscator.
Si eu credeam pana de curand ca doar pe net exista asemenea specimene. Dar am vorbit cu niste prieteni destul de inteligenti (cred, sper) si fix asta a fost unul din argumentele pentru a-si cumpara un SUV (care va merge 90% in oras). Cand i-am intrebat de ce nu pot inchiria o alta masina pentru cele 10 zile cand se duc la schi… Blank total. Suntem comozi si facem alegeri dpdv economic foarte proaste.
Alex, calmeaza-te.
Era doar un exemplu pentru a evidentia diferenta de pret.
Apoi, am scris ca au fost mai multe motive pt care am decis sa cumpar masina. Daca vrei musai, uite mai pun aici: plimbari prin tara cu cortul, concedii in Turcia, Bulgaria, Grecia, Germania, mers pe toti Carpatii Orientali si o parte din cei Meridionali + o disponibilitate mai mare pentru parintii mei (cand au nevoie de alimente, medicamente, mers la analize/spital, materiale de constructii etc.)
Cred ca daca scriam un roman acolo, tot pescuiai tu ceva gen: nenea, nenea, vezi ca in Grecia mergi odata pe an si se poate si cu avionul.
Iar cand ma duc la birou merg pe jos 15 min. Si e doar un amarat de golf (nu SUV).
Bre, uneori masina e uneori mai mult decat un mijloc de deplasare, ci o scuza s-o mai folosesti dracului sa iesi din casa.
Eu am fost tot timpul o fire activa, mers pe munte. chestii….
Acu niste ani am bagat banii intr-o masina de offroad care ma costa cu taxe, intretinere si reparatii undeva la 3-4 mii de euro pe an. Consima de rupe si rar trece de 110 la ora.
Inainte mergeam pe munte des si faceam 10-15.000 de km pe an mergand la aceiasi munti si cam aceleasi trasee la care ajungeam comod cu masina in timp rezonabil, acum cu asta fac ~25.000 si merg…peste tot.
In ultimii ani am descoperit zone in care real nu as fi avut cum sa ajung, am inceput sa merg pe la Dunare, prin zone pustii, sa ies mai des cu barca, cu telescopul, sa ma trezesc in zone absolut bestiale singur cuc (ca-si rupe giani masina sa vina acolo doar ca sa faca gratar)
Daca cuantifici costul de exploatare in km, pare ca sunt tampit, daca ii cuantifici in experiente misto, devine ca in reclama aia cu Mastercard.
Exista firi active, poate mai active decât tine, care nu au nevoie de masina ca sa fie active sau sa aiba experiente misto. Pe carpati.org sunt sute de oameni care fac drumetii, saptamanale chiar, si nu au neaparat nevoie de masina.
Experientele misto sunt legate de oameni si de locuri, nu de mijlocul prin care ajungi acolo… Dar, na, pe blogul asta eu sunt asa, mai prost, nu stiu sa apreciez experientele misto mergând cu SUV-ul la Babele…
Aceeasi parere ca Habarnam . Nu ai neparat nevoie de masina sa ajungi la munte , dar dupa un timp mai vrei si altceva decat Valea Prahovei . Nu ai multe optiunii sa faci excursii de o zi daca te bazezi pe transportul in comun.
@Alex , majoritatea lăbarilor care blochează weekend de weekend dn1 sunt corporatiștii ăștia care la 30 – 40 de ani si-au găsit vocația pe pârtia de ski sau o ard cu cortul hipsterește o noapte pe munte … că deh … le place natura.
@ Fluture
Bre, nu vreau sa fiu jigodie din aia snoaba, dar turele la care poti sa ajungi cu trenul, de pe Carpati.org sau nu, le-am terminat inca de prin liceu cand postam poze scanate de pe film Kodak Profoto pe Alpinet.
Si ultima oara cand am dormit pe jos intr-o halta a fost acum vreo 4 ani la cea mai recenta incercare de integrala Fagaras de la Plaiul Foii la Turnu Rosu’, e ok…. nu am vreo greata.
Sunt multe trasee de facut cu trenul cand esti tanar si o saptamana in munti iti mananca 10% din zilele de vancanta, nu trei sferturi din zilele de concediu.
Doar ca dupa ce se intampla niste viata si responsabilitati, ai vrea sa poti sa o arzi in continuare in Buila la escalada fara sa mai pierzi timp la dus si una la intors doar ca nu te tine masina si s-a umflat paraul.
Altfel, la Babele nici macar nu-ti trebuie SUV, daramite off-roader, ca e asfalt ca-n palma.
Pentru amuzament, acum vreo 20 de ani cand „transbucegi” era un drum forestier oropsit, la Babele puteai gasi un …..Trabant. Cum si de ce ajunsese acolo ma intreb si acum:)))
@ Cosminache
Bre, cum am mai spus psintr-un comentariu pe aici…n-am fost eu responsabil cu orogeneza….
Faptul ca doar Cota 2000 are zapada in ianuarie si e la 2-3 ore de drum fata de 6-8 Ranca. 8-10 ore Bansko si 12-18 Austria nu e vina mea…
Merg si eu unde pot sa ma dau doua zile fara sa-mi mai iau inca 2 sau 3 zile libere pentru drum.
Un nenoricit, stiu.
Castigul de a discuta si lauda cu masina achizitionata peste tot (net, prieteni, rude) = infinit
Doar in țările balcanice mașina și șoferia sunt jmekerie. In țările normale doar iți faci treaba cu ele.
In majoritatea jocurilor in ziua de azi, poti sa cumperi diverse lucruri „bonus” sau „premium” folosind token-uri. Token-urile le cumperi cu bani „reali”. Motivul pentru care se utilizeaza acest mecanism este ca e mult mai usori sa convingi oamenii sa cheltuiasca aiurea daca au impresia ca nu cheltuiesc bani „reali”.
Mergand pe linia asta, oamenii cheltuiesc timp ca sa castige bani „reali” pe care ii cheltuiesc mai usor pe masini, cafele si iPhoane.
Unul din cele mai interesante SF-uri pe care le-am vazut e „In Time”, din 2011. Descria o societate in care totul era platit cu timp, de la munca la masini, la cafea. Aveai suficient timp, erai nemuritor, ramaneai fara timp, well… RIP.
Oare cum ar fi societatea noastra daca de fiecare data cand cumperi ceva ti s-ar spune si cat timp ai muncit/vei munci pentru a cumpara acel lucru? Probabil cu mai putin consum si mult mai multa anxietate :D.
Conform unui studiu gasit rapid pe net, in 2019, varsta medie a parcului auto din Romania e de 15 ani. Practic, in medie, romanul are o masina cam atat de veche. O masina atat de veche nu costa mai mult de 2-3-4k euro. Practic, romanul mediu are o masina de 2-3k euro, cu un venit mediu de 800 euro. Mai ies calculele la fel? Ca masina aia mai bine o schimba decat sa o repare sau o repara pe la coltul blocului. E mai veridic ca masina unuia cu 800 euro salariu sa fie in valoare de 2-3k euro. Si atunci calculele nu mai ies chiar cum le-ai prezentat tu.
Mai tii minte Megane 2? Mai tii minte ce se plangea lumea de pretul pieselor si manoperei? Eu da. Acum a ajuns sa stie sa-l repare orice mecanic iar preturile sunt la preturi derizorii, iar cele care nu sunt, se gasesc in dezmembrari cu gramada. Nu e scump sa intretii corect o masina de 2-3000E, asta daca nu cumva esti genul care stie doar reprezentanta.
Asistam acum ceva ani la maratonul Gerar prin Poli (parcă așa se chema) când a trecut pe lângă un nene. În același timp, a ajuns și un pluton de alergători pufăind la minus 15 grade. La care nenea a zis către mine așa ca o concluzie: „Niște tâmpiți…”. Presupun că depinde de punctul de vedere.
Nimeni nu neagă faptul că mașina reprezintă un cost considerabil dar de acolo și până la „ce proști sunt ăștia cu mașină” e cale mai lungă. Așa multe chestii sunt „scumpe” și pot fi înlocuite cu altceva.
Sunt chestii care nu se pot cuantifica în bani – unii apreciază flexibilitatea sau confortul dat de mașina proprie. Nu depinzi de orar, nu stai ca sardeaua în metrou la ore de vârf, nu mergi cu bicicleta în ianuarie sau iulie în București. Alții o consideră reprezentativă pentru statusul social. Iar uneori mașina reduce substanțial timpul de tranzit, chiar și în București. De fapt în România transportul public e în cel mai bun caz deficitar și e mai rapid ca mașina doar în situații specifice – sau nu există deloc prin anumite sate.
Banc(never gets old)
Barbatii se impart in cinci categorii dupa trei criterii.
Criteriile sunt: – Bautura pe care o consuma; – Mijlocul de transport folosit; – Cu cine isi satisfac nevoile sexuale.
Categorii: 1.Whisky-Mercedes-Amanta
2.Coniac-Masina statului-Secretara
3.Pepsi-Dacia personala-Autostopista
4.Ceai-Tramvai-Nevasta
5.Apa-Talpa-Laba
6. Fluture.
PS – Mă rog, o să șteargă epilatul cu tampon, sper să apuci să vezi răspunsul :))
Unde e Fancy_drink – Bicicleta – Hipsterite ?
sau Apă-Talpă-Nimic, dar cu un milion de euro în bancă?
Care e „sweet spot” aici ? De unde incepe sa merite achizitia si utilizarea unei masini ?
Depinde de valoarea pe care o dai tu unor lucruri înlesnite de mașină.
Din momentul in care realizezi ca pierzi mult mai putin timp (si iesi mai ieftin pe termen lung) cand cumperi lucruri neperisabile in cantitati mai mari?
Din momentul in care ai un hobby care te scoate din acoperirea transportului in comun? (pescuit, ciclism, fotografie, drumetii pe munte)
Din momentul in care ti s-a luat de luat trante in trafic de pe bicicleta?
Din momentul in care faci dus dupa ce ai venit cu bicicleta de la munca si curge negru de pe tine?
Cand realizezi ca, dupa o zi de munca si o ora de pedalat, ajungi acasa si nu mai ai energie de nimic?
Dupa ce ai lasat 5 garnituri de metrou sa treaca ca nu era loc in ele?
Dupa ce a 5-a oara intr-o iarna, la 9 seara tramvaiul nu mai merge si tu mai ai inca o ora pana acasa?
Dupa ce a nu stiu cata oara au intarziat trenurile?
Dupa n taximetristi care „nu merg boss pana acolo”?
Dupa ce realizezi ca toti cunoscutii tai care au folosit transportul in comun in perioada pandemiei au luat covid?
Opinia generala este ca transportul (adică preț masina plus cheltuieli aferente) sa nu depaseasca 10-15% din venitul tău anual.
În ipoteza papillonului, asta înseamnă că la un salariu de 800 de euro, pot sa ma întind pana la 1400 eur/an. El se întinde conform calculelor proprii pe la 2500 eur/an, adica 26%.
„Opinia generala”…, nu stim cine, opinia generala, are cifre mai bune decât cifrele lui Fluture. Opinia generala spune ca „românii isi cumpara doar masini de 3000 EUR si 15 ani vechime”… Porsche România si alte mii de service-uri de reprezentante nu exista.
Clar, opinia generala din România traieste dupa cifrele lui Rumbu. „Iubi, nu se poate sa ne cumparam masina aia, opinia generala a zis ca e mai mult de 15% din venitul nostru anual, deci nu ne-o luam”. Asa vorbesc intre ele masinile de 20-30-50.000 EUR dintre blocurile oraselor.
Hai ca știi și tu sa cauți pe goagăl car vs income ratio sa vezi ca inclusiv idolul tău Elon Musk recomanda sa nu dai mai mult de 10% pe mașină. Ah wait, tu ești cu anarhiștii, am uitat, nu te uiți în gura ăstora.
Procentul ala e o recomandare ca sa nu te întinzi mai mult decât ti-e plapuma și a fost un răspuns la „care e sweet spot-ul”. Sa cheltui un sfert din venituri pe mașină, nu mi se pare deloc safe, cu excepția ipotezei în care masina aia iti aduce venituri în mod direct.
De aceea mi se pare greșită ipoteza, cineva care câștigă 800 eur/luna trebuie sa aibă alte priorități decât cei 200 eur dati pe transport. Fie nu își ia mașină, fie își ia una mult mai ieftina, fie nu o folosește în oraș, fie o tine mai mult de 8 ani. Ceea ce confirma ipoteza mult mai plauzibila cu vechimea medie de 15 ani a parcului auto din România.
Nu am vrut sa întru în detaliu de ce greșești. Prima chestie este ca ai stat prea mult la francezi și ti-a întrat ideea greșită în cap de la ei ca masina nu este un semnal puternic de status social asa cum este în România. Cel puțin lucrul asta si anxietatea asociata cu lipsa statusului nu se poate fi cuantificat în euro.
După aia vorbești de romanul mediu dar îi dai doar 800 de euro în loc de 1200 cât e salariul mediu. Asumi ca mașinile sunt folosite de o singura persoana. Viteza medie in Bucuresti este undeva pe la 24 km/h conform statisticilor oficiale (eu aveam 16 pe bord când locuiam în Buc). Romanii nu locuiesc toți în București, nu mai vorbesc ca poate vreo femeie de serviciu sa câștige 800 eur pe luna în București. Aici e problema, iei sumele de acolo unde îți convine ție, dar analiza o reduci la un singur oraș.
Te raportezi la romanul mediu și după aia te plângi ca oamenii vin cu exemple personale care nu se mulează pe ipotezele tale. Pai raporteaza-te la romanul mediu de aici dacă aștepți opinii de aici. Nu am văzut pe nimeni pe aici sa prezinte mașini de 10k
esti economist/contabil, ce esti, poti sa intelegi usor ca si daca pun cifrele tale si ajung la 2 ORE munca/zi DOAR pentru masina e o cifra MARE. Si o ora jumatate e mult, e timpul pe care-l irosesti de la un hobby misto, de la timpul cu copilul, cu sotia etc.
Nu ma plâng de nimeni, voi sunteti niste oameni care nu aveti nicio farâma de relativizare. Totul se raporteaza la voi, la maiestatea voastra, la felul in care voi nu stiti sa calculati. 95% din oameni nu stiu sa calculeze TVA la o suma care nu e 100 lei, dar tu esti convins (de Opinia generala) ca stiu sa-si calculeze 15% din venituri când isi cumpara o masina. Dar eu sunt cel care nu intelege.
Sunt totusi nedumerit cum oameni inteligenti ca tine si ca restul care n-ati inteles mare lucru, continuati sa interactionati cu oameni prosti ca mine care nu stiu sa calculeze, nu stiu sa caute pe google si nu asculta de „opinia generala” in general (sic!).
@Fluture: Poate e ceva ce imi scapa, dar alea 2 ore pe zi sunt doar o comparatie cantitativa la serviciu de cele mai multe ori. Nu e ca si cum ai zice gata azi muncesc 6 ore ca nu am masina, merg la familie si copii…
De exemplu la acei 800 de euro pe luna, inseamna ca 20 de lei pe care ii dai de mancare inseamna o ora de munca. Deci nu mai manca, pleaca cu o ora mai devreme acasa. Putem extinde comparatia la orice pasiune/activitate. Nu mai lua o jucarie copilului, ca muncesti luna asta cate o ora pe zi degeaba… Inteleg ca masina nu e pentru tine o necesitate. Pentru mine poate e, eu vreau sa plec cand am chef oriunde. De cele mai mule ori chiar o fac. Sigur o sa gasesc masina de inchiriat la orice ora din zi si din noapte. Asa cum gasesti si uber, oricand ai chef. Vezi sa nu, sa vezi ce frumos e cand face surge.
De acord cu cheltuielile uneori inutile. Mai luam catre metrou (da, sunt specimenul ala care daca nu are parcare la munca nu merg cu masina), trotineta electrica inchiriata. Calculam ca pe jos fac cu undeva sub 10 min mai mult. Cam un leu minutul deci. Am considerat ca nu merita, mai ales ca pot intarzia fara pb la munca alea 10 min.
Nu cred ca am folosit glovo/bringo/taz de 5 ori intr-un an. Nu inseamna ca consider pe ceilalti prosti ca le folosesc, sunt banii lor si treaba lor cum ii cheltuie.
Dan 2, fiecare face si interpreteaza lucrurile cum vrea el. Daca pentru tine e egalitate intre a munci o ora pentru 3 litri de benzina sau pentru o masa buna, e doar ideea ta despre viata. Daca pentru tine e egal intre a munci o ora pentru a repara masina si a sta o ora cu copilul/sotia, iar, e ideea ta despre viata.
Nu era nimic imperativ in textul meu, nu e cazul ca cineva sa se simta „atacat” in propria lui existenta sau viziune asupra relatiei om-masina. Iar acest lucru s-a intamplat in comentariile de mai sus: oameni care s-au simtit atacati in stilul lor de viata, in placerile lor, in… naiba stie in ce si de ce.
Uite, cineva e ferm convins ca masina e foarte importanta, iar detinerea unui SUV e chiar ceva inaltator, pentru ca acesta ii aduce experiente pe care altfel nu le-ar fi avut. Exact ca Bezos care are neaparata nevoie sa-si ia racheta sa iasa 3 minute in spatiu. O experienta incredibila, fara de care existenta ar fi trista. Ce mai conteaza ca daca toti am avea SUV am fi deja morti, ce mai conteaza ca masina este SINGURA responsabila pentru milioane de morti anual (accidentele fiind firimituri pe lânga bolile agravate de poluare)? E important ceea ce crezi tu despre SUV-ul tau si cum aduci asta in discutie, ce a scris autorul sau despre ce a scris NU CONTEAZA, conteaza parerea ta despre cum te infrumuseteaza SUV-ul tau…
Ce am vrut eu sa reliefez e faptul ca ora aia pe care o mentionezi nu o scazi din orele muncite de la serviciu pentru a pleca la familie, ci oricum o stai acolo. Daca acea ora la serviciu (pe care daca ai program fix nu vad cum ai putea sa o petreci cu familia in loc sa muncesti) o castigi pe alta parte (masina, uber sau mai stiu eu, probabil ca in unele cazuri merita.
Well autorul spune (din ce inteleg eu) ca nu merita sa muncesti o ora pentru o masina.
Autorul mai spune ca daca comparam masina cu restul variantelor „castigul e evident”. Sportul intr-un oras imbacsit de poluare nu il vad ca un castig, cel putin nu unul pe termen lung. Brasov? Cu masina esti la munca in 15 minute maxim inclusiv localitatile limitrofe. Unde e avantajul cu mijloacele alternative? Sa mai zic ca Brasovul e mai poluat decat Bucurestiul?
Iarna cu metroul: rece/cald/rece daca mai ai de mers pe jos, nu mai vb de mijloace de transport. Transpiratie, sa nu zicem si raceala desi pot creste sansele in aglomeratie (sa zicem ca nu discutam de sansele de a face covid, e caz particular).
Genul asta de argumentatie se duce in directia mananc vegan deci ce sanatos sunt/cata economie fac eu. E economie financiara? Clar! Comfortul? De acord, fiecare considera daca merita sau nu. De-asta sunt destule masini in Ro
Ora aia de munca despre care zici tu ca oricum ai munci-o, o poti „pierde” pentru un hobby, o pasiune, o idee pe care vrei sa o dezvolti de mult si n-ai avut niciodata timp. Sau o citesti, in loc s-o muncesti pentru a pune benzina. Ai atat de multe posibilitati astazi de a consuma ora aia (sau banii pe care-i faci muncind ora aia!), incât sa-i dai pe benzina mi se pare cel mai stupid lucru din lumea aceasta plina de posibilitati.
In teorie, daca esti la un job caldut, in care poti face orice altceva decat munca. Daca esti la program fix si in domenii gen retail unde nu prea poti sa stai/faci altceva nici cand ai termina munca, nu prea merge.
Tu vorbesti aici de oameni care stau in joburi alimentare sau incapabili sa-si schimbe viata. Cred ca din aceste motive vorbim fiecare cu peretii nostri respectivi. E imposibil ca tu sa intelegi despre ce vorbesc eu, daca premiza ta este « nu pot pleca de la jobul asta pentru ca », « nu pot locui fara un spital la doi pasi » sau, mai simplu, « nu am nici un control asupra vietii mele ».
Exact, ma refer la romanul mediu care castiga 3000 de lei. Antreprenorii, vlogerii de succes si altele sunt exceptii, nu relgula.
nu trebuie neapărat să lucrezi mai puțin cu o oră, dar poți face altceva cu banii, economii pentru un confort mental, căcaturi importante pe care ai nevoie să le rezolvi dar nu ai bani. Sau dacă vrei să schimbi jobul, poți să îți iei ceva mai puțin plătit, mai puține ore, și mai aproape de casă.
Idei similare si in cartea „Your Money or Your Life”, un rezumat al ei aici: https://www.mrmoneymustache.com/2012/12/18/your-money-or-your-life/
De retinut punctul 2 si cum am putea calcula salariul „real”, daca am scadea toti banii cheltuiti pentru a pastra acel job.
20 de km nu sunt practicabile pe jos.
Timpul economisit din mersul cu mașina personală > o groază de timp pierdut după mijloace de transport cu orare nerelevante și în unele cazuri inexistente.
Pe scurt, micile comodități sunt necesare viața nu e doar despre cifre, banii și burn out.
Premiza e eronata: masina personala nu se cumpara doar pentru a merge la servici. Fara masina imi e greu sa ajung la activitatile care le fac daca am timp saptamanal: mers cu bicicleta pe muntzi si dat cu snowboard-ul.
Ca altfel, da, merg doar cu bitza prin oras, la munca, la cumparaturi, etc.
Sunt clientul ideal pentru car sharing pentru cand o sa mearga bine, pana atunci leasing.
Minimalistii care vor sa scape de masina si orice lucru „in plus” dau bine la TV, dar minimalistii aia extremi de multe ori nici nu au viata: „ia uite cum reusesc sa traiesc eu doar cu 11 obiecte”. FFS, da’ nici nu faci nimic in afara de reclama la viata ta boring.
Nu ca vreau sa fiu carcotasa, dar niste calcule actuale ar iesi si mai trist. Pt ca 1. ai considerat euro 4 lei, si 2. masina de 10k euro din ce inteleg eu din text e cumparata cu banii jos. Nu stiu multi romani sa faca asta, da poate n-am io prieteni, na. Daca pui si un credit cu dobanzile sale, calculul iese si mai rau
Nu vezi ca nu le convine nici cu cifrele astea SUBESTIMATE de mine?:-)
Mai sus e cineva care mi-a confirmat ca „a vazut el pe net” ca TOTI românii isi cumpara masini de 2-3.000 EUR, nu-si cumpara nimeni mai scumpe. Si TOTI românii tin masinile MINIM 15 ani… Si, gata, calculele mele sunt gresit. Nu ale mele, ale lu’ Stalin ala…
@fluture: la cât de frugal trăiești tu, nu ajuți prea mult la ridicarea economică post Covid. Pensiile alea speciale nu se plătesc singure, nerentabilule!
altfel spus: zilnic te duci la munca (locul ala unde obosesti, este stresant, naspa) sa castigi bani cu care iti cumperi masina sa mergi zilnic la munca (locul ala unde obosesti, este stresant). Buna utilizare a masinii, n-am ce zice.
N-ar trebui cu banii castigati sa-i folosesti sa scapi de locu ala stresant, obositor ?
Bai sincer calculul asta e ca si cum ai spune ca din 50 de grame de caviar obtii jumatate din caloriile pe care le-ai obtine mancand 100 de grame de paine, si iti scade costul/km la mers pe jos…..
Sau daca iti iei nevasta urata pretul per act sexual e de doua ori mai avantajos pentru ca cheltuie mai putin si nici nu te pune sa dai bani pe mers la sala sa te tii in forma….
Nu am nimic impotriva teoriei, puteti sa mancati doar paine si sa tufeti urate, dar genul asta de gandire nu se cheama neaparat viata.
Drambuie vs Drobeta
@Habarnam
Un inginer, pe care intamplator il cunosc, dupa o un accident care era sa il coste viata, si-a scris memoriile. Un capitol, la finalul cartii, era legat de exact costul actului sexual. Dupa doua divorturi, si avand copiii mari, a inceput relatii scurte cu diverse pitipoance pina in 25 ani. A facut si a publicat deci calcule legat de cat l’a costat un act sexual cu nevestele succesive, cum costul per act a crescut o data cu inaintarea in varsta (rapoarte mai rare) si calitatea a scazut… Si sfarsea prin a demonstra ce putin il costa un act cu o pitipoanca focoasa (restaurant, flori, un we undeva, fata de costurile unei casnicii si divort).
La final cerea cititorilor sa ii trimita data sa le calculeze costul actelor lor sexuale…
@ouiouifi
Bre, stii cum e aia, ” nu platesti niciodata pentru sex, platesti doar sa te lase in pace dupa”.
Sunt sigur ca e asa cum spui, doar ca (presupunand ca vorbim de „pitipoance” fara „taxa pe ora”) , inginerul tau nu a luat in calcul si investitia initiala:
Adica timpul petrecut pana la momentul ala sa faca bani, sa se tina relativ in forma, sa citeasca cat sa aiba vorbele la el….si iata cum se mai egalizeaza treaba.
Nu neaga nimeni ca e mai ieftin per ora de intromisiune sa dai un scurt pe Vacaresti…dar rareori domnisoara in cauza iti va oferi sansa la nemurire pe care o primesti de la o femeie care iti naste copiii si iti duce gena mai departe….
Si daca bagam in calcul castigul in viata versus pretul pe ora al ambelor activitati, eu pariez ca vesnicia aia scade al dracului de tare din pretul unitar.
Nu de alta, dar e trist sa gandesti doar in centimetri intromisionati la caldura fara sa vezi si imaginea in ansamblu:)))
Știți bine că nu e corectă concluzia, privind politica.
De exemplu, pe speța contextului despre mașină, centul lui Blănculescu ține de politică.
Cine știe câți asemenea cenți există și noi nu știm care, iarăși, depind de politică.
multi pe aici se leaga de sumele din articol, fara sa vada situatia de ansamblu. Lucrezi ca prostu pentru un obiect ca sa mergi cativa km pe zi.
Exemplu meu: luat masina din economiile pe 1.5 ani si pt care am continuat sa platesc inca 1.5 ani toti banii ce i-as fi economisit. Pe langa asta revizii, rca, etc. Si lasand banii la o parte, e timp si efort consumat.
se numește „nu vezi pădurea de copaci”.
nu ai luat in calcul componenta de cost/ timp
pe distante de parcus mai mari de 2,5 km, respectiv de la 30 min mers pe jos in sus, nu ai cum sa bati utilitatea masinii ( 30″ vs 3″/ 10″ trafic)
observatii…
10 kilometri ii parcurgi in mers alert cam intr-o ora jumate (da, si cand esti pieton ai semafoare rosii, cedeaza trecerea, zone aglomerate cu moscaiti).
despre partea cu miscare fizica, se cam anuleaza cu faptul ca acel mers pe jos nu il faci printr-un univers paralel unde sunt numai paduri si aer de munte ci fix pe acelelasi strazi poluate, doar ca in loc sa stai jumate de ora cu respiratia la minim si cu o minima protectie asigurata de cutia de otel si sticla si filtre respiri adanca o ora jumate de noxe nefiltrate decat de plamanii tai.
in final, daca esti un om mediu, nu zic nici de santieristii care incep de la 7 nici de aitistii care incep de la 9, ai program de la 8 la 17. adica trebuie sa pleci minim pe la 6:30, adica sa te cam trezesti la 6, daca nu cumva ai si ceva tabieturi si iti trebuie un 5:30 sau chiar 5:00 si vei ajunge acasa undeva in jur de 18:30. casa te trezesti la ora aia parca nu mai merge netflixu pana la miezul noptii, ci maxim un 23, poate chiar 22. raman 3 ore si un pic pentru restul vietii tale in conditiile in care ai avut 8 ore de munca si un semimaraton.
variabilele in speta asta sunt asa de multe, pret initial, costuri intretinere, profil de utilizare (mers doar la munca, distanta pana acolo, mers si la piata, si la munte, de cate ori pe zi, luna, an, alti „clienti”, alte necesitati), zona in care este folosita masina (orase aglomerate sau mai aerisite, campie, munte), variante alternative (taxiuri, transport in comun), venituri, incat practic cazul prezentat este aproape particular. este corect, la fel de corect ca orice alt caz prezentat de oricare dintre noi.
Un caz particular valabil pentru o mare majoriatate. Dar caz particular. Desigur. De aia avem toti masini, ca e un caz particular. Toti oamenii au masini din motive particulare, in nici un caz din motive similare. Dar, nu, draga, variabilele, spetele, spezele sunt diferite. Desigur.
fluture, ca de obicei, cand ti se demonteaza rationamentul nu face bine la blanita asa ca stergi. sterge-l si pe asta.
Ca deobicei, tu demontezi ceva. Meri si demonteaza in alta parte, esti penibil cu demontatul asta non-stop.
gogoasa, pana sa imi spui ca sunt penibil cu demontatul, publica comentariul ala. nu poti, nu?
Multumesc pentru perspectiva, si pentru trimiterea la Ilitch, nu il cunosteam, nici conceptele lui de contraproductivitate (sanatate, educatie, transport, etc) si de monopol radical.
Acu, ca sa mai rascolesc un pic atmosfera, in Franta asta e unul din motivele de a ramane in somaj, in loc de a lua un job slab platit : la cat dai pe transport ca sa ajungi la job, mai bine stai acasa, ca diferenta de venit e prea mica.
Exemplu paroxistic de job cu masina obligatorie: casier pe autostrada
zici ca i-a desteptat Illich cu teoriile lui pe oamenii astia cu salarii mici si masina?:))
eu am dat 7400 pe masina, am 1,5km pana la munca dar merg cu masina de munca.
Și eu am ignorat numele Ivan Illich că am crezut că e ceva glumă. Amu mă duc pe wikipedia să văd ce mai aflu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Illich
Acum vad ca pagina lui e tradusa in 35 de limbi…
Masina de 20k sta pe locul de parcare de 10k, eu lucrez de acasa.
Stai acasa si nici nu-ti dai seama ca zilnic muncesti 2 ore doar pentru a plati masina si locul de parcare. Dar te dai cocos ca tu muncesti de acasa:-)
Pentru unii oameni, mașina e diferența dintre sărăcie și o sărăcie mai mică.
cateodata, o masina mai scumpa decât iti permiti e tot o forma de saracie… dar unii au impresia ca saracia e numai despre bani
fluture bate câmpii că mori dacă te duci la spital, deci mai bine stai acasă, dar zoso îmi șterge mie comentariul…
Hai că mi-ai stricat seara. Week acesta voiam să merg la Thionville să achiziționez o mașină.
Interesante calcule, dar omiți un fapt, la munca 2h îmi ia numai sa beau cafeaua și sa bârfim, în instituțiile publice pana la 10 nu muncește nimeni de fapt.
Eu nu muncesc nici vinerea, ca e zi scurtă, și nici lunea, din principiu, fiind obosit după we. Deci reducem calculele.la maxim 2h de munca marțea miercurea sau joia.
Ce-mi plac mie sfaturile bazate pe statistici.
Eu muncesc pe banii aia. Eu decid cum ii cheltui.
Mai degraba as merge cu tramvaiul sau autobuzul, decat cu bicicleta. Numa de al dracului, ca sa ii sictiresc pe toti propovaduitorii biciclatului, care, fie vorba intre noi, cum ploua, cum sar in masini.
Nu? Dar unde is cand ploua? Ipocritii.
Iar eu ma dau in vânt dupa analfabeti. Fiecare cu placerile lui.
Nu exista nici un fel de SFAT (din alea care iti plac tie ironic) in textul de mai sus. Nici un sfat!
Nu am luat la pula masina sau stilul de viata al nimanui, desi vad multi urzicati in comentarii. „Nu, domne, ca masina e…, ca spitalul, ca…” Aceleasi cacaturi mestecate de oameni pe aici prin comentarii de ani de zile: un spital aproape, o autostrada, parcare la bloc = viata. Restul nu exista, restul nu ne intereseaza, Fluture suge pula pe câmpii.
Niste ginduri de-a valma dupa ce am citit textul:
1. Nu constientizam sau o facem greu si tirziu ca resursa noastra cea mai importanta este timpul. Eu, dupa niste ani de muncit 16 ore pe zi, am ajuns incet-incet sa renunt la o gramada de lucruri si de proiecte pentru ca vreau timp pentru mine, timp sa nu fac nimic, sa ma uit pe geam, sa ascult muzica sau sa citesc.
2. Cred ca multi oameni – multi dintre cei din clasele un pic mai instarite – nu inteleg prea bine ideea de spatiu comun, bine comun, trai in comunitate. De unde si discrepanta dintre cum isi amenajeaza omul apartamentul si cum arata scara blocului, gunoiul scos la coltul strazii la pachet cu mutatul in tarcuri numite ansambluri rezidentiale. De unde si militantismul irational pentru privatizare a tot si toate, stat minimal etc. Ma rog, sper ca razbate ideea, asta e o discutie lunga si eu amestec teme intr-o fraza.
3. Dincolo de costul per se, mijlocul de transport folosit construieste si modul in care vezi lumea, in care percepi timpul si spatiul – Intr-un fel cind mergi in viteza intr-o masina vs in intr-un tren vs calare pe coclauri vs zilnic cu bicicleta etc.
4. Exista o carte-cult in marketing si publicitate, se numeste Breakthrough Advertising, e scrisa de un domn care se numeste Eugene Schwarz, a fost publicata in 1966, in editie limitata, la un pret halucinant. E o lectura la fel de instructiva ca si cea a lui Ivan Ilich. Care Ivan Illich, in paranteza fie spus, a fost un personaj extrem de interesant.
(@fluture, M-am bucurat si de data asta ca ai scris. Daca vrei pdf-ul cartii, trimite-mi email.)
B, foarte realiste gândurile tale!
Mi-a placut foarte mult punctul 3, ar fi fost o concluzie excelenta pentru textul meu. Mi se pare un punct de plecare foarte bun, in orice discutie despre viata, despre transport, despre politica, despre aproape orice! Multumesc.
O sa vad ce e si cu E. Schwarz, momentan sunt destul de in urma cu lecturile de pe noptiere