Social media: analiză pe previziuni

Giani Black, cel mai celebru consultant de social media de la noi, omul care a schimbat fața social media din România cu cursurile lui, a pus pe profilul lui de Facebook niște predicții/previziuni despre cum crede el că o să fie industria de online/influenceri în 2022. Și pentru că n-am altceva mai bun de făcut, am zis să îl validez și să fac o analiză pe ce crede omul că se va întâmpla. Ce crede el, da, nu ce a citit pe Mashable și Social Bakers, ca de obicei, da? Terminați cu zvonurile astea răutăcioase!

Chestia asta cu streamingul e masivă pe afară, la noi e abia la început, se zbate în underground de câțiva ani, cu oameni care se chinuie să adune public pe platformele de streaming. Dar, cum ziceam, nu a tradus de nicăieri previziunea asta, da?

Influencerii vor face campanii cu rezultate? La noi? Ei care se feresc ca de muncă să pună măcar coduri de tracking? E de ajuns să vorbiți cu oameni din zona asta ca să știți că majoritatea campaniilor sunt top of mind, nu altceva.

Da, ăia doi influenceri chinezi au vândut de 10 miliarde într-o zi, dar ăla e un caz extrem și singular. Nu poți extinde asta ca previziune când ai 1 singur exemplu pe an.

La noi se vorbește de campanii cu rezultate de ani de zile, până acum nu am văzut prea multe exemple de campanii doar cu tracking. Nu cu rezultate.

Boala lui cu parteneriate pe termen lung. Nu există așa ceva. La orice mică problemă de comunicare, influencerii bagă capul la cutie și se fac că nu știu despre ce e vorba, deci nu, nu pot și nu vor fi folosiți în tactici de comunicare.

“Influenceri virtuali” e doar un gimmick. O ciudățenie. Nu e ceva real. Cât de relevantă e Sophia the Robot? A mai auzit cineva ceva de ea după parada aia mizeră cu “primul robot cu card de credit”?

Angajații ca ambasadori de brand. Da, nici asta nu merge. Nu există nici unul până acum, nici de pe afară, și de la noi. Orice tentativă se va reduce la argumentul Jared Fogle.

În momentul în care platformele alea vor încerca să ia locul agențiilor, vor muri. De asemenea, nu am auzit vreo platformă să dea afară un influencer pentru proastă purtare, deci nu.

Da, companiile vor aloca bugete mai mari pentru influenceri, pentru că sunt un canal de publicitate mișto, dinamic, direct și cu o urmă de credibilitate. Între Ronaldo și Otravă, pe primul nu îl cred că se spală cu Head&Shoulders, dar la al doilea e o urmă de speranță.

Video pe Facebook? După ce a raportat de 3 ori anul ăsta că a numărat greșit afișările? Sigur că da. Altfel, e vreun influencer care e doar pe Facebook cu video? Aud? Exact, stai jos.

TikTok e foarte mișto dacă ești o companie globală, dar altfel nu prea e rost de nimic, pentru că minim 50% din urmăritorii influencerilor români de pe TikTok sunt din afară. Și dacă ai o florărie la Botoșani nu ai ce reclamă să faci pe Tiktok.

Nu sunt boomer când zic, dar TikTok e trecător, în afară de câțiva mari, restul nu fac cine știe ce bani.

Dacă ar întreba pe cineva în afară de persoana din oglindă, Giani ar afla că lumea nu vine la conferințe să asculte platitudini, ci să socializeze. Conținutul de la conferințe e în cel mai bun caz depășit, companiile își trimit angajații acolo pe post de curs de profesionalizare, nu din alte motive. De aia orice ai spune acolo nu are nici un efect în realitate. Ar trebui să știi asta de la cursul pe care îl predai. Lumea vine, ascultă, dă din cap, după care se întoarce la birou și șeful îi spune că nu se poate. De aia ai avut 400 cursanți și peisajul social media din România e la fel ca și cum n-ai fi fost.

Conținut evergreen? Oare unde am mai auzit asta? Ah, rahat, e în toate manualele de content marketing de acum 5-10 ani. Dar sunt curios cum faci conținut evergreen când ești o companie care are de trimis un mesaj actual. Marcela, fă-mi o campanie pe Instagram pentru lansarea periuței mele cu tehnologie nouă, campanie care să fie relevantă și peste doi ani. Hai să facem conținut evergreen cu telefonul nostru nou lansat. No brain.

Tâmpenie asta o spunea și Buhnici, că clipurile lui nu fac mereu afișări când se lansează, dar sunt căutate peste ani. Da, caut peste doi ani informații despre telefonul ăsta lansat în 2018, că vreau să mi-l iau. Aham. La mașini merge tehnica asta, dar pe el l-a erodat altceva.

Altă prostie. Nu știu nici un podcast de companie, pentru că nici un podcast de companie nu e interesant sau măcar decent. Sunt discuții scremute, brand safe și obositoare. Brandurile ar face mai bine să sponsorizeze podcasturile existente, ar avea mai mult de câștigat.

Nu văd previziuni despre Clubhouse. Nu-mi dau seama de ce.

Also, toți oamenii din industrie fac schema asta mizeră: am fost eu la podcastul sau la conferința aia, e foarte tare, nu am fost, nu menționez nimic despre ea.


În alte știri din industrie, Florin Grozea, plătitor și antreprenor, dă un comunicat în noIQads în care spune, printre altele, cu ce influenceri a lucrat cel mai mult. În top e și Kasia Theodora, o actriță foarte talentată și care nu are prea multe campanii. Poți să le numeri pe degete. Dacă ea a fost în top, din cei 12.000 influenceri pe care îi are Grozea la Mocapp, câți au avut mai puțin de 10 campanii pe an? 90%?


Și, ca să nu mai fac un articol separat, dau și eu cu părerea:

  1. se schimbă generațiile. ăia care acum doi ani îl ridicau pe Selly și generația lui au crescut și nu se mai regăsesc în conținutul lui. și publicul lui Dorian dă semne de oboseală. copiii cresc și se duc la muncă, nu mai au timp de urmărit “divertisment”.
  2. și publicul influencerițelor de beauty se schimbă. e vorba și de vârstă, și de bani, și de uzură. e amuzant să te uiți la ele și să vezi că nu știu încotro să o apuce.
  3. campaniile punctuale vor continua, că sunt mai ușor de făcut decât colaborări pe termen mediu și lung cu influenceri care folosesc produsele.
  4. cazul Wet e de manual pentru cum să nu lansezi un brand. nimeni nu zice nimic, dar toată lumea vede.
  5. publicul va continua să-și pună întrebări în comentarii. dacă te plângi că ești gras, de ce faci reclamă la Milka și McD? dacă ești ecologistă, de ce dai foc la plastic în rezervație și conduci diesel? și tot așa.
  6. textul nu moare. conținutul bun nu moare. la un moment dat obosești să te uiți la maimuțăreli și cosmetice. oamenii caută să rămână cu ceva după ce au consumat acel conținut.

We good.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

32 comentarii

  1. Cine vine dupe Seli? Voiesc sa fiu inaintea curbei.

    Eu sunt boomer, citesc bloguri, trolez pe rodit si ma dau pe tiktok. TikToku e pe departe cel mai fresh si plin de content interesant mediu.

    00
  2. Grozea, repetă după mine: rețele de socializare.

    00
  3. După ce lucrezi puțin la algoritm TikTok e miezul între rețelele de socializare.

    00
    • Da, 3-5 like-uri la influencerite pe OF si nu mai ai treaba.

      00
    • @Andrei: Dansatoareale din buric și cântărețele le blochez primele. Urmăresc conturi legate de tehnică, fotografi și videografi, niște băieți care au niște analize pertinente pe crypto (vreo 2 români printre ei) și mașini, multe mașini.

      In special pentru prestatorii de servicii („afaceri” one man army) rețeaua e aur pur. Dacă ai puțină imaginație, câteva minute investite zilnic în postări îți vor aduce suficent de mulți clienți încât să nu mai fie nevoie să plătești adwords sau orice alt tip de publicitate.

      Marea șmecherie la TikTok e că îți aduce cei mai buni clienți. Când te găsește omul pe net îți trece pragul afacerii cu o anumită reticiență. În schimb când îți vine de pe social media are cu totul altă atitudine, e relaxat, știe că poți face ce vrea și are încredere în calitate pentru că ți-a văzut metoda de execuție și rezultatele.

      De ex. eu am plătit 650 de lei pe recondiționarea unor jante exfoliate și julite, în februarie sunt programat la un băiat care face colantări iar în primăvară voi recondiționa și jantele de iarnă.

      00
    • Cumpărat două cadouri de Crăciun, o husă de telefon oarecum dezamăgitoare IRL, și o copie românească decentă după The Oodie, după ce le-am văzut pe TikTok, dar nu aș cumpăra chestii mai scumpe/importante.

      00
  4. Sunt cativa pe Tik Tok care il foloses ca si canal de promovare si pare ca le merge decent pentru marirmea businesnului.

    Am observat 3
    1 – Tip pasionat de caligrafie ce vinde semanturi la comanda
    2 – Tip care vinde cafea destul de multa (Flavitio)
    3 – Tip care vinde tastaturi mecanice si alte accesorii

    00
    • Si cam cum se poate masura influenta Tik Tok in afacerea lor? Sau este la feeling totul?

      00
    • Pai te uiti daca la toate canalele lor de promovare si vezi ca pe Tik Tok au cele mai mari numere de urmaritori si cele mai mult cotinut pe care il posteaza.

      Apoi poti sa te uiti la primele vidouri sa vezi ca nu prea aveau comenzi. Pe Tik Tok e un trend un postezi un comentariu cu numarul comenzii si el iti face un clip cu iti impacheeaza comanda. Unii au sute altii chiar mii de astfel de videos pe tik tok.

      00
    • @Asdad2005 La fel ca în cazul Facebookului ai pixel pe care îl instalezi pe site și business manager în care vezi cum performează campaniile. Dacă mai arunci un ochi și în Google Analytics și faci trackingul cum trebuie cam știi dacă merge sau nu tik tok-ul.

      00
  5. Ceea ce greseste marele consultant si mai toti oamenii care citesc siteuri straine si apoi vin sa ne invete pe noi profanii cum sta treaba este simplul fapt ca exista diferente socio-culturale majore intre tari si nu toate ideile pot fi aplicate in toate tarile. De exemplu in nu poti sa vi in Romania si sa faci o campanie despre mediu si sustenabilitate in conditiile in care gradul de saracie este cel mai mare din Europa. Desigur poti sa vi sa o faci, dar sa nu fi mirat de rezultate.
    O alta problema sta in faptul ca anumite obiceiuri de consum sunt diferite intre tari. Prin 2011 daca nu ma insel toti istetii spuneau cum twitter o sa rupa in Romania, suntem in anul de gratie 2021 si inca nu s-a adeverit previziunea, oare de ce?! Pai timpul ne-a aratat ca twitter nu este o platforma pe placul publicului romanesc, facebook fiind mai aproape de specificul acestei tari.
    Si fix din aceste motive cam tot ce spune domnu consultant mi se pare ceva lipsit de susbtanta si de informatie utila. Sunt de parere ca zona de continut a devenit din ce in ce mai greu monetizabila si mai ales este foarte greu spre imposibil pentru cineva aflat la inceput daca nu au un ajutor exterior. Majoritatea celor care au scos capul sunt fie de multi ani in zona, ori veneau dintr-o alta industrie si au facut conexiunea pe partea de continut. Zona de influencing mi se pare ceva de tipul concerte de muzica in anul electoral pe la primarii, multe parandaraturi si putine rezultate. Podcasturile ce au ceva serios de zis vor supravietui si in fond la cata minciuna e pe TV ar trebui sa fie de viitor, din pacate e mai complicat cu monetizarea.

    00
    • Eu as vrea sa fac o campanie pentru cei care nu stiu cand sa puna doi de „i”, dar au pareri despre chestii. Publicul va fi restrans, Asdad2005 si inca vrei doi, dar sunt sigur ca va avea reach 100%. :))

      10
    • Ar trebui o campanie și pentru oameni creativi gen Eugen, nu cred că am citit vreun comentariu scris de el aici în ultimele luni care să nu fie ascuns.

      00
    • Dar le-ai citit! :)) Also IDGAF.

      00
    • Eu as face o campanie anti grammar nazis că prea îi gâdilă pe români puterea de a corecta. Eugen e exemplul suprem, crede că dacă faci o greșeală, deși mesajul e transmis, n-ai dreptul la opinie. Un om de succes aș putea spune :)

      01
    • Mai este o problema as zice, si manutele rosii luate de Eugen imi confirma asta.

      Daca un om care vrea sa transmita o idee nu este in stare sa respecte niste reguli gramaticale SIMPLE, ce pretentii poti sa ai intr-o relatie (de afaceri sau orice fel) cu el ?
      Este echivalentul unuia care vorbeste ‘cu prune in gura’ in comunicarea verbala – nu depune efortul de a vorbi cu voce tare si/sau bine articulat – ar trebui sa fie geniu ca sa ma faca interesat de ce spune (Hawking ar fi un contraexemplu la indemana, dar el era bolnav pe bune).

      00
    • Dacă ai face afaceri ai știi că așteptările le inventezi tu și nu e nimeni obligat să le transpună in realitate.

      Cum spuneam, mesajul transmis se înțelege așa că nu văd rostul fixației pe micile greșeli.

      https://blogs.illinois.edu/view/25/76120

      00
  6. Referitor la angajații care sunt ambasadori ai companiei unde lucrează, în SUA funcționează foarte bine acest lucru, la United Airlines, Delta și UPS sunt mulți angajați care fac conținut excelent pentru publicul larg cu detalii din spatele ușilor închise – ce-i drept, treaba funcționează mai pe ascuns, adică cele trei companii nu și-au prea asumat public „colaborarea” cu proprii angajați.

    Și British Airways a avut un program similar până a venit pandemia. În acest caz era asumat și se numea #BASMART, iar din acesta făceau parte mai mulți piloți BA – frumos (pe Twitter)

    00
  7. Wait wut? Aceleasi trenduri k acu 3 ani? Nimic nou? Asta e tot? Se aplauda unii pe altii ca focile?😳🤣

    00
  8. Eu am avut ieri campanie de Crăciun în sat, am făcut pe Moș Crăciun la școală. Am primit două cutii de bomboane de ciocolată pentru conținut și un comunicat la barul din sat că campania a fost un succes, menținem colaborararea.

    00
  9. Subevaluezi TT tataie :) rupe in orice domeniu. Văd de la imobiliari la chiropractori la bijutieri făcându-și reclama. La un moment dat făceam marketing afiliat, foloseam un VPN pe US și postam conținut in engleza zilnic. Pe lângă vreo 5000 followers am făcut și vreo 4000$ din comisioane. Zii după mine : TT rupe pe trafic gratis.

    00
  10. Am fost la tara sa tai porcu. Seara soacra-mea se spala la lighean cap coada. Am filmat-o si am pus filmul pe un site dedicat cred celor care sufera de sindromul Oedip. Am luat 5000 de euro brusc neimpozabili, bani cu care mi-am rezervat 1 apartament in Poiana. Am mustrari de constiinta? Definitely NO! Merry Christmas yo’all

    00
  11. Acum aproape un an, când și el și încă un băiat cu apelativ asiatic descoperiseră clubhouse, acaparau toate roomurile și plictiseau pe absolut toată lumea cu experiența lor de social media gurus.

    Nu spuneau nimic concret, bineînțeles, dar își dădeau extrem de multă importanță. Faza amuzantă e că unul dintre ei a vrut la un moment dat să explice cum e cu paid socialul și cum merge Facebook Ads pe eCommerce și bătea câmpii grav cu campanii de Reach și alte căcaturi pe care nu ai cum dracu să le iei în calcul în 2021.

    00
    • chinezu s-a scos, a supt cu 12 guri când era soția la Raiffeisen, era prezentator pe la toate evenimentele bășite unde sponsoriza Raiff, he faked it till he made it.

  12. Parca venea o criza, de unde naiba 1-10 bugete mai mari?

    00
  13. awww, avem și prima reacție: și-a scos like-urile de la postările astea cu previziuni.

  14. Nu vrei sa pui cod de tracking? No problem, fac campanie cu altul care vrea. That simple…
    Exista ceva podcasturi de companii (BT si Raiff au, parca) si tot incearca… Dar e greu, pentru ca iti trebuie content, trebuie sa gandesti, trebuie sa vezi ce invitati si topicuri de actualitate ai si sa vezi cum bagi si brandul/produsul pe ici pe colo (altfel, ramane doar ceva de brand… podcast by…).
    Altfel, ce zice el pe acolo sunt chestii de manual, cum ar veni… teorie generala, fara sa te uiti ce e pe la noi si daca sau cum se poate aplica… Multumim, stim si noi sa citim in engleza :)

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube