E plin Internetul de citate pseudo-profunde, unele dintre ele atribuite eronat unor personalităţi cu nume rezonant, altele create de fel de fel de indivizi de pe Facebook. Multe dintre aceste citate sună pompos, dar la o analiză sumară nu trec testul logicii. Reţeta citatelor pretenţioase este mereu aceeaşi: se iau cuvinte grele, de obicei neologisme, se amestecă abil cu idei cu care rezonează majoritatea oamenilor (dragoste, înţelepciune, răbdare) şi se formulează un mesaj ambiguu.
Formula de propagare a citatelor aşa-zis profunde de pe reţelele de socializare este şi subiectul acestui text. De obicei, când oamenii citesc ceva de genul ”Intransigenţa iubirii este piatra de temelie a inimii patriotismului”, mesajul fiind ambiguu şi neclar, aceștia au tendinţa să împrăştie mai departe acel mesaj. Motivaţia este simplă: dacă mesajul nu este înţeles de către cititor, acesta îi atribuie o profunzime mai mare şi deci o importanţă sporită. Ori cu cât profunzimea este percepută ca fiind mai mare, cu atât individul îşi doreşte să rezoneze mai mult cu ea.
Cei mai mulţi oameni împart asemenea citate fără înţeles din dorinţa de a fi văzuţi de alţii drept înţelepţi. Din jena de a nu recunoaşte că mesajul este ambiguu ori scos din context se naşte ideea de a perpetua mesajul ca un mecanism de apărare împotriva judecăţii celorlalţi.
La finalul lui 2015, un grup de psihologi publica în Journal of Judgment and Decision Making un articol despre exact acest subiect: citatele motivaţionale fără înţeles şi gradul de profunzime al acestora. Deşi la prima vedere sună impresionant, citatele pseudo-profunde nu oferă coerenţă. Cercetătorii au încercat să vadă cine rezonează cu asemenea citate şi cum sunt percepute ele de către cititori. A reieşit că persoanele care au o credinţă solidă în paranormal rezonează cel mai bine cu textele pseudo-profunde care nu transmit un mesaj clar şi logic. Afirmaţii ilogice precum ”Înţelesul ascuns transformă frumuseţea abstractă de neegalat” au fost găsite ca fiind mai profunde decât afirmaţii moderat-profunde precum ”O persoană udă nu se teme de ploaie” de către indivizii care aveau o gândire orientată spre magie şi misticism.
Psihologii au supus unui test 187 de participanţi şi le-au dat acestora o serie de citate create aleator cu un software online şi atribuite unui filosof contemporan numit Deepak Chopra. Din cei 187 de participanţi, 85 (45.5%) au declarat că ştiu cine este Deepak Chopra iar 26 (13.9%) că nu sunt chiar siguri. Cu alte cuvinte, aproape jumătate dintre subiecţi nu doar cădeau de acord cu nonsensul afirmaţiilor pseudo-profunde dar încercau să-l întărească afirmând că apreciază şi cunosc persoana care le-ar fi formulat.
Aparent, dorinţa de a fi perceput ca fiind special şi înţelept este mai puternică decât încercarea de a da de cap unei afirmaţii pseudo-profunde şi a o dezvălui ca fiind nonsens. În plus, studiul relevă că, cu cât o afirmaţie pseudo-profundă este mai ambiguă, cu atât are şansa mai mare de a fi perpetuată ulterior de către cei care cred că rezonează cu ea.
De asta a prins Coelho la noi. Iei Sandra Brown, schimbi niste cuvinte, maresti numarul figurilor de stil, bagi arhaisme folosite ca neologisme acum 100 de ani, si-ti rezulta un rahat gen „cand talpa piciorului omului incarcatului de griji, cu sarg atinge pietrele din murmurindul paraias, extorsioneaza pe vecie pururea o vadita si prealuminata schimbare a anticului curs aval, si, contrar asteptarilor, nu doar raul isi schimba cursul. Ci si sufletul.” BUUM! right in the feels.
Are Mark Twain niste citate faine pe tema asta, cu arta cuvintelor putine. Dar ar fi de porc sa dau citate, avand in vedere articolul
Probabil cel mai faimos citat al lui Mark Twain este chiar cel spus in ziua mortii lui (21 aprilie 1910): „Nu luati chiar tot din ceea ce cititi pe internet drept adevarat.”
Nah, cel mai tare citat din Mark Twain este „Delirium tremens poa’ să fie mișto!”.
@ss
Lasa-ma sa ghicesc…taica-su’ lu Huck Finn? :)))
Dacă vrei să nu fii mirosit drept găină, nu dai citate și punct. Sau o arzi cu chestii caterincoase, să se mai amuze plebea tristă.
extorsiune a unui degajament
Sau e vorba de analfabetism funcțional. Iei un citat „profund” și îl pui pe Facebook/Instagram sub o poză cu buci și țâțe, și pac! Curg like-urile.
Nu numai like-urile.
Cat de bine suna in engleza – The Bullshit Receptivity (BSR).
Bullshit-o-metru era luat
Deepak Chopra nu e un filozof contemporan. E un sarlatan.
Perfect de acord cu tine, dar suna bizar în text să scriu că le-au dat textele unui șarlatan. :))
Pe masura ce efectul Dunning-Kruger devine tot mai intens in populatia generala, cu atat mai mult succes vor avea acesti sarlatani.
Mai e si Sanhguru.Un impostor desavarsit si ala.Poate se uita careva de pe-aici in gura lui.
Cei care puneti citate cu Osho, sa va uitati la mini documentarul Wild Wild Country pe Netflix, chiar merita.
cand am auzit prima oara de osho, cuvintele curgeau din gura unei colege OOOOSSSHOOO
la un moment, citeam mult discworld, si aveam impresia ca orice fel de situatie din viata poate fi comentata cu un citat din Pratchet. Sau Douglas Adams.
atat ca astea nu erau citate telectuale.
Erau pline de scoala vietii. Scoala din Ankh Morpork
Mai e un alt gunoi cu articole pline de motivaționale de faci diabet după 10 articole citite. Se numește taughtcatalog.com
uite. Cum poti sa nu citezi asa ceva
“Well, basically there are two sorts of opera,” said Nanny, who also had the true witch’s ability to be confidently expert on the basis of no experience whatsoever. „There’s your heavy opera, where basically people sing foreign and it goes like „Oh oh oh, I am dyin’, oh I am dyin’, oh oh oh, that’s what I’m doin'”, and there’s your light opera, where they sing in foreign and it basically goes „Beer! Beer! Beer! Beer! I like to drink lots of beer!”, although sometimes they drink champagne instead. That’s basically all of opera, reely.”
Voi fi în continuare pe aici chiar dacă nu înțeleg „blog de feșăn și topoare”.
psihologia și topoarele au multe în comun.
Loviturile sînt „dintr-o bucată”. Good job.
E un banc cu mă-sa mare a lu Bulă și cu săcurea. Dar nu îl zici aici, că se supără lumea.
cu voia dumneavoastră, parafrazez definiția târnăcopului (se poate adapta ușor la topoare și psihologie): ceva ce îți intră pe o ureche și iese pe alta, dar îți rămâne și în cap!
Este un blog full-option
„I’ve been woken from enlightened man’s dream
Checkin’ Instagram comments to crowdsource my self esteem”
– Dalai Lama
Nu am cont de facebook, dar inteleg perfect la ce se refera articolul. Imprastierea de intelepciune este un sport in zilele noastre. De la ghiolbanismul „daca nu o fti, o pupi in cur pe lumea cealalta” pana la vomele gandirii in trei-patru fraze gen Osho. Oamenii au nevoie de validare, ceea ce este normal pana la un punct. Pana la punctul de unde vor sa para ceea ce nu sunt. Hainele împăratului….
S-au plătit niște mii de euro pe operă invizibilă, cică. Nu știu cât e adevăr, cât e știre falsă fiindcă nu e relevant, dar ca idee.
„Satul românesc trebuie să moară”
”veșnicia lui pomenire” – Lucian Blaga
”thou shalt not be sausage” – blogger
— Oscar Wilde
Jale cu psihologia asta. Nici cu IT-ul nu stai prea roz.
@SD: Chiar mă întrebam pe unde dispăruseși și cum de nu intri la vreun text de-al meu să-mi mârâi sfidător. Și iată-te, lol.
Dementul a revenit şi, ne e clar tuturor, fără un proces pentru hărţuire și defăimare, NU se potoleşte. Până nu e pus să plătească pentru obsesia lui, NU se potoleşte. Până când nu primeşte o lecţie de la viaţă, NU se potoleşte.
@Deea: nu – ăsta e altul. Ne știm de mai demult de pe blogul lui Cetin. I-oi fi scris eu ceva ce i-a picat nasol la corazon și de-atunci nu mă iartă nici el.