Bricolaj în vremea pandemiei

Un studiu prezentat de IAA (International Advertising Association) relevă o informație interesantă. Brandurile nu trebuie să oprească publicitatea, că au numai de pierdut. „94% dintre români nu recomanda companiilor sa opreasca publicitatea in niciun fel”. Studiul este realizat de Kantar și, înainte de a trece la ce contează cu adevărat, bricolajul, să explicăm ce e Kantar.

Kantar e o firmă care se ocupă în România, printre altele, de măsurarea audiențelor TV. Sunt vreo 1300 de familii care au un aparat în plus în casă pe care trebuie să-l folosească de fiecare dată când se uită la televizor. Vine tata, apasă pe telecomandă cu butonul tata, se uită, apoi când termină trebuie să mai apese odată pe buton să confirme că a terminat de uitat. Vine fiica, alt buton, nevasta, alt buton, e clar până aici, da? Dacă vine un vecin în vizită și vrea să se uite la televizor, n-are voie să se uite până nu e înregistrat cu vârstă, sex, ocupație în aparat. Să mor io, asta e procedura oficială. Și, cel mai important aspect: familiile care participă la studiul de audiență nu sunt remunerate pentru faza asta. O fac gratis. Mai primesc premii în obiecte, dar cam atât.

Deci, dacă te-ai uitat vreodată la televiziunile românești și ai avut senzația aia „băi, conținutul ăsta e pentru oligofreni”, n-ai fost departe de adevăr. Conținutul – „ce face audiență” – e dictat de oameni care și-ar modifica atât de grav ritualul de uitat la teveu pentru un prăjitor de pâine. De-aia „Las Fierbinți” și „fotbalul” rup la audiență.

Mno, și Kantar ăștia au scos studiul despre românii care efectiv sunt în genunchi și-și rup părul din cap că au auzit că brandurile reduc bugetele. Dar hai să vedem care-i situația în teren, că eu trebuie neapărat să-mi iau niște baghete de balsa, o dulie și o plasă pentru un proiect.

  • La Hornbach au livrare la domiciliu, cu flota proprie. Magazinul e la vreo două stații de autobuz de mine dar n-am voie să ies acum afară. Din fericire oamenii îmi promit că îmi aduc ce vreau. Într-o săptămână. 1200 de metri distranță.
  • Brico Depot zice că au livrare. Selectez ce vreau, pun în coș, surpriză. Pentru ce voiam eu aveau livrare de genul eu mă duc și le iau de-acolo. A, deci avem, dar doar papiț. Bun.
  • Leroy Merlin sunt, ca de obicei, țepari. Nu e prima oară când văd faza asta: au afișat produsul, dai click, nu e în stoc. Nu doar la magazinul online, o fac și în ăla fizic. Am pățit-o de vreo două ori: „Vreau robineții ăia. Nu-i avem, doar ăia afișați și ăia nu se vând”.
  • Așa că ajung la Dedeman care, dacă nu știați, e liderul de piață. Caut produse, le găsesc, sunt în magazin, da, le livrează, da, cât durează? 1-3 zile. Shut up, Dedeman, and take my money! Și ia zi, ai prieten?

Ce voiam să zic e că, în ciuda studiului Kantar și a a apelului IAA, eu cred că românii și-ar dori de fapt ca cel puțin trei sferturi din banii de publicitate să fie investiți în îmbunătățirea serviciilor. Ce e valabil pentru primării e valabil și pentru branduri. Nu, nu-mi pasă de noul tău logo, Banca Transilvania și nu, BCR, nu-mi pasă de George cât tu faci șmenul ăla cu retragerile la bancomat. Nu, Hornbach, nu vreau să mă simt ca un erou în timp ce îmi belesc degetele cu ferăstrăul, aș vrea să-ți refaci mizeria aia de site. Nu e după cum v-a prostit Kantar, nu toți românii ar aplauda pentru un mixer de cafea. Unii dintre noi mai avem niște bănuți, și s-ar putea să-i cheltuim în altă parte. Pur și simplu.

Acum, mai mult ca niciodată, băi brandurilor, e un moment bun să tăiați bugetele alea de publicitate drastic. Că bănuții se împuținează la mulți și nu e reclamă care să mă convingă să cumpăr de la voi dacă sunteți în continuare măgari.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

66 comentarii

  1. Familiilor care participa la masurarea audientelor li se plateste abonamentul la cablu cu toate canalele. Deci am putea spune ca primesc ceva pt disconfortul lor.

    00
  2. Pe international au scazut reclamele considerabil. Pe nisa de mesterit, de la un CPM de aprox 40 de centi in perioada asta, acum media e la 16-18 centi. Ultima data cand s-a intamplat asta a fost in 2008.

    00
  3. Conținutul – „ce face audiență” – e dictat de oameni care și-ar modifica atât de grav ritualul de uitat la teveu pentru un prăjitor de pâine. De-aia „Las Fierbinți” și „fotbalul” rup la audiență.

    Dezavuez! Consider ca de-fapt esantionul ala de 1300 de familii e perfect relevant. Daca n-ar fi asa, audienta la „Las Fierbinți” și „fotbal” ar arata altcumva si nu ar mai fi rentabil pentru televiziuni din cauza audientei proaste. Think about it…

    00
    • Mai e și partea cu targetul comercial 18-49 de ani, de parcă majoritatea pustanilor de 18 ani au mai mulți bani decât cei de 50 de ani, sigur cei de 50+ nu-și iau în același ritm țoale sau alte nimicuri ca puștanii, însă de ex. o mașină nouă valoreaza mai mult decât toate țoalele pustanilor.

      00
    • @Cosa: Cei care sunt mai tineri, sa zicem 18+, sunt mult mai dispusi sa incerce produse si servicii noi. Cei mai maturi isi schimba mai greu preferintele, cel putin asa spune teoria. De aceea, mereu vor fi tintiti tinerii.

      00
    • Mai baieti, la 18 ani esti influentat de reclame si desi esti sarac, cam raman cu tine acele reclame. Pe parcurs te frigi de cateva ori si-apoi te potolesti. La 50 de ani esti deja imun, ai incercat totul si cam stii la cat e ceasul (si cat iti permiti, bineinteles).

      Totusi, ce legatura au reclamele cu ce am scris eu? Pe-nu am inteles-s inca 😂

      00
    • Voi v-ați întins cu gluma până ați început să luați în serios treaba cu audiențele fake.

  4. Daca nu mai avem reclame, eu la ce ma mai uit la televizor? – „said no one ever”

    00
  5. adica mai e putin si Morodanca o sa faca reclama la hartie igienica?

    00
    • Morodanca e ea in sine o reclama la hartie igienica …

      Cateva copy-uri:
      1. m-am murdarit de morodanca pe maini de la hartia asta proasta ca s-a rupt
      2. mananci la morodanca aiurea
      3. de ce trage musca la morodanca
      4. ala mic a facut pe el. nu e nicio problema ca scutecele alea tin morodanca izolata
      5. vecinul de la parter nu aduna niciodata morodanca de la caine cand iese afara

      etc.

      00
    • 6. Am tras apa de mai multe ori da morodanca tot se uita la mine de jos

      00
  6. banii taiati de la marketing sunt bani care nu mai exista. nu e ca si cum ar muta bugetul sa mai cumpere 2 masini pentru livrare.

    00
  7. Cât taxează Dedeman pentru livrare?

    00
  8. Tendinta asta de livrare era de foarte mult timp vizibila pe piata. Dar daca nu te adaptezi iti meriti soarta.

    00
  9. Eftimie, fără bani în publicitate o să ajungi să scrii la tine pe blog. :P

    00
    • Veniturile mele nu depind de banii din publicitate.

    • Dar site-urile pe unde mai scrii, da. La Vali bănuiesc că o faci pro bono, dar la TNR mă îndoiesc. Iar la piața asta de carte din România, tare mi-e teamă că activitatea publicistică este greu de monetizat direct, fără mecanisme de marketing etc. În fine, tu știi mai bine…
      Eu te citesc cu plăcere pe aici, dar asta nu-ți plătește facturile.

      00
    • Bre, știu exact cum funcționează piața de carte din România, de-aia mă și situez în afara ei. Dar acum, dacă vreau, pot să stau acasă și să trăiesc doar din cărțile alea pe care le scriu și le dau moca. Și fac asta fără vreun link pe TNR și doar unul pe lună aici.

      Teoriile cu monetizarea sunt lansate de oameni care nu au un produs suficient de bun cât să-l poată monetiza. Marketingul cultural e fix-pix, sub 1%, pot să demonstrez cu cifre. Am scris de vreo câteva ori pe-aici că ăia mint, aparent am scris degeaba, o să mă abțin de-acu încolo.

      Iar reducerea cu 75% a bugetelor de publicitate n-ar afecta pe nimeni important. Mai puține reclame pe cyd și cocoon, mai puțini bani aruncați pe conferințe de lăbăreală, mai puțini bani la radiouri de amatori. Mai puține agenții de PR inutile, mai puțini oameni care să aibă timp să numere banii popilor.

      Tu ce crezi că va alege publicitarul, să dea bani mie, care-s lider de piață cu publicația aia sau să spargă bugetul pe kmkz.ro care-mi fură glumele, le rescrie mai prost și le publică la trei luni după?

  10. Cunoaște cineva procedura de selecție a celor 1300 de familii? La ce perioada se schimba eșantionul?

    00
  11. „94% dintre români nu recomanda companiilor sa opreasca publicitatea in niciun fel”

    Eu cred ca au vrut sa scrie de fapt 94% dintre romani recomanda companiilor sa opreasca publicitatea agresiva in orice domeniu (tv,radio,presa,internet)

    PS: La TV nu ma mai uit de 15+ ani , radio nu mai ascult cam tot de atunci , pe site-uri nu navighez decat cu 2-3 ad-blockere instalate , presa print , cam 1 ziar pe saptamana.
    Si toate astea din aceeasi cauza : Publicitate agresiva bagata cu forta . Cred ca next level vor fi reclamele ‘introduse’ in vise :)

    00
  12. Distractie cu Dedeman, transport ok olae. Ziceam de Ikea ca au preturi mari la transport (40 de lei), dar nu. Produs – 110 lei. 1.5kg, nu e voluminos. Transport – 120 de lei. Transport din magazin din Bucuresti catre adresa din Bucuresti.

    00
  13. Dedeman, incerc sa comand mai multe chestii pentru primavara sa imbunatatesc ce am prin curte, pana ajung la produsul asta: https://www.dedeman.ro/bucuresti5/pamant-fertil-pentru-gazon-agro-cs-50l/p/7011267. In pagina de produs scrie Disponibil Online livrare in 1-3 zile lucratoare. Adaug in cos alaturi de alte produse, surpriza, nu e disponibil decat la comanda cu ridicare din magazin.
    Am comandat de la Hornbach, la un pret de 64 de lei transportul si au ajuns produsele dupa 5 zile, ambalate frumos, descarcate direct in curte fara nicio interactiune de aproape cu livratorul. Da, site-ul e nasol fata de Dedeman, dar serviciile au fost ok, desi un pic cam scumpe.

    00
  14. Eu am comandat de la Hornbach (cred ca cel mai apropiat magazin e la 120 de km de mine) online si mi-au livrat cu GLS, parca 20 de lei transportul. A venit in 24 de ore de la comanda.

    00
  15. Studiul ala e o frectie la picior de lemn si cam toata lumea stie asta. Firmele o sa reduca costurile, iar pe lista e si publicitatea.

    00
  16. Mobexpert 4000 metri de mine, 120 lei livrarea cu flota proprie, intr-o saptamana pt un scaun care costa 260 lei.

    Intr-o saptamana mi-l fac singur si fac si un tutorial pentru altii cum sa-si faca, il public pe youtube si ies pe plus cu banii.

    00
  17. „[…]IAA (International Advertising Association) relevă […] Brandurile nu trebuie să oprească publicitatea, că au numai de pierdut.”
    No shit, Sherlock!!!.
    Asociatia producatorilor de publicitate spune ca brandurile trebuie sa cumpere publicitate.

    00
  18. „O fac gratis. Mai primesc premii în obiecte” cam cum sustine Cristina ICH fundatiile nu?

    00
  19. Asta am observat sie ud e cand sunt in carantina si comanda mai mult online. Niste site-uri absolut jenante, pe multe nise ai niste companii care castiga detasat doar pentru ca au niste site-uri si niste filtre de Doamne-ajuta. Pe Bricolaj e Dedeman, pe sport e Decathlon. Poate situatia asta trezeste nevoia de a investi in propriile site-uri.

    00
    • Poate își dau seama și companiile că au niște call centere de căcat. Degeaba stau acasă dacă aștept o oră la telefon după un operator

      00
  20. NOU
    #50

    Pentru tevaraie si diverse vedeti si romstal. Se laudau cu transport gratuit.

    00
  21. Firmele care fac asta in R dovedesc ca n-au inteles nimic din mentalitatea romaneasca. Doar ard niste bani/resurse alocate fara a intelege ca romanashul de rand e diferit fata de european/american. In R. criteriul #1 e cat de ‘jmeker’ esti, cat poti sa primesti mokka, cum poti fi mai cu mot decat vecinii/cercul de prieteni. Nu e ca-n alte parti.

    00
  22. Hai ca am ris una buna. Am auzit ca e un studiu care spune ca e necesara cresterea cantitatii de publicitate pe ora.

    00
  23. (offtopic) Dl. Vali, cum vi se pot remite mesaje/ materiale în privat? Pe mail, dar care? Poate un buton dedicat (sau niște indicații precise, fixate explicit undeva) ar ajuta foarte mult.

    00
    • dacă nu poți găsi adresa mea de email, mai bine nu-mi scrii.

    • Copy that! Cred că aveți foarte mare dreptate! Scuze pentru deranj!

      PS. Un canal de comunicare privată explicit și facil înseamnă cu totul altceva decât ”nu-mi poți găsi adresa de email”. Greu, greu de tot.

      00
  24. Am comandat de la Hornbach o lampa si 2 becuri (nu erau incluse). Azi am primit becurile…

    00
  25. Fa comanda in magazin Dedeman, achita online, fa-ti foaie de drum cand produsele sunt confirmate – da o fuga la dedeman (au sectiune speciala de livrare marfa, marfa te asteapta cu factura pe carucior) ii faci semn la un Gigel, ai semnat, le-ai luat si ai plecat. Ai grija sa comanzi si punga pentru ca nu iti vor da ei, indiferent de cat cumperi :)

    O rezolvi cu minimul de lejeritate si de contact SOCIAL. Bifeaza in declaratie:
    asigurarea de bunuri necesare desfășurării activității profesionale

    00
  26. vin si eu cu o parere doua de om ce este in renovare majora cu o casa pe pamant zilele astea.

    Bricodepot – site praf, varza muci plus serviciul de livrare e o gluma, lipseste cu desavarsire. Lipsa sortimente produse si lipsa personal in magazin care sa te ajute sa-ti explice ca o amrca de adeziv de polistiren are granulatie mai mare deci nu e prea bun cand aplici plasa, poate fi folosit la prima mana dar deja la a 2a ai nevoie de fineturi si asta e numai un exemplu.

    Hornbach – plasat comanda sambata pe 4.04 pentru niste sigurante/diferentiale si doze. dozele au venit cu GLS pe 7.04 iar sigurantele puse cu urgent cargus arata ca sunt in curs de expediere deci mai dureaza. sunt in raza de 15 km fata de magazinul din Balotesti.

    Dedeman – plasat comanda tot pe 4.4 venit comanda pe 7.4 cu masina lor destul de ok tot procesul.

    pentru diversi robieneti,coturi si tevi de instalatii am apelat la Romstal, stiu e mai scump, au livrat in 3 ore.

    00
  27. Bricolajul ca bricolajul dar ce te faci cu sexul in pandemie. Vrei si tu sa agati ceva prospatura in oras, nu sr poate ca trebuie „distantare”. Dar asa ca avem livrare la domiciliu. Garantat si frumoasa si desteapta…
    Oare functioneaza? Cat o fi taxa de livrare? Merge si ramburs, numerar? Daca vine scapata pe jos de curier?

    00
  28. Stati linistiti, in scurta vreme tot ce facem pe TV va fi monitorizat automat, vom accepta un disclaimer la inceput pe care nu-l vom putea evita daca vrem sa folosim TV-ul la ceva. Si vor sti automat cine se uita, ca vor avea recunoastere faciala. Asa ca, sa ne bucuram, nu mai trebuie sa apasam butoane si vom avea continutul pe care-l dorim :)

    00
  29. Ma întrebam acum ceva timp de ce digi de exemplu nu ar putea face măsurarea audientei pe tv. Gen softul cam-ului sau al „decodorului” sa strângă date. Mi s-ar părea mai de încredere decat alea 1300 de aparate manuale.

    00
  30. Eu stau la vreo 70 km de cel mai apropiat magazin Hornbach – comandat online vineri (sapt trecuta), ajuns sapt asta marti. Eu sunt multumit.

    00
  31. Mai usor cu Dedeman pe scari.
    Am adaugat peste 20 de produse in cos (maruntisuri, nimic voluminos sau cu greutate mare).
    La final, surpriza: 3 produse pot fi livrate prin curier cu un cost de livrare de 18.5 lei, iar restul doar din magazinul fizic (care e la 4km de mine) cu ridicare personala sau 50 livrare cu flota lor (pentru niste produse de maxim 3kg).

    Am mers in magazinul fizic saptamana trecuta.
    Parcarea era PLINA! Cu greu am gasit un loc de parcare.
    Inauntru, haos!
    Nici o limita la numarul de clienti, era permis accesul in magazin fara a avea masca (in Iasi e obligatoriu sa ai nasul si gura acoperite cu masca, esarfa, fulat, whatever).
    Foarte putini respectau regulile de distantare sociala.

    Am mers la Metro si acolo era cu totul alt film: limita de clienti in magazin, covorase cu dezinfectant, ti se lua temperatura la intrarea in magazin.

    Deci daca se vrea, se poate!
    Pe Dedeman nu ii intereseaza nici o regula de pandemie.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.