Prima: limba română și prezentarea produsului. De sute de ori dau peste oameni care nu știu să scrie în limba română sau nu știu să scrie 2 fraze coerente despre produsul lor. OK, emoție, grabă, typo-uri, pierderea acordului subiectului cu predicatul în fraze mai lungi, astea le înțeleg. Nu înțeleg incoerența sau lipsa controlului numărului de i-uri.
De ce e importantă limba română? Pentru că vrei să pari om normal în fața altor oameni și oamenii normali știu să scrie în limba lor maternă. Nu te ia nimeni în serios dacă tu vorbești de milioane și în capul tău e o varză atât de mare încât nu știi câți de i se pun unde.
A doua: românii nu înțeleg că trebuie să investești ca să faci bani. Americanul spune “you gotta spend money to make money”.
Primesc lunar mailuri de la oameni care au o idee și vor fie să le dau o părere, fie să scriu pe blog de ei, și de multe ori discuția se poartă așa:
el: vreau să fac un site care să bată tot pe nișa X sau Y.
eu: ok. ce buget de promovare aveți?
el: 100€ pe lună.
eu: cel mai mare site pe nișa X a avut un buget de 2 milioane de euro pe an numai pentru reclamă și o echipă de 15 oameni care au lucrat la site 2 ani. întâmplător știu pe cineva acolo și știu cât s-a cheltuit…
el: eu o să fiu mai tare ca ei, că am idei bune!
eu: …
Oamenilor le vine foarte greu să înțeleagă că reușita nu înseamnă să ai un produs foarte bun, ci un produs bun și buget de promovare. Lumea e plină de oameni cu idei și produse bune, dar care nu reușesc să ducă produsul prea departe, pentru că asta se face cu bani. Mulți bani. Lunar.
Un exemplu aici.
A treia: românii nu vor ca alții să aibă profit. Ar vrea să cumpere produse aduse pe vapor cu același preț cu care chinezul le-a vândut la poarta fabricii.
Un exemplu de discuție între români verzi aici.
A patra: românii au idei stupide. Vor să copieze produse celebre, dar la calitate inferioară, vor să facă concurentă produselor existente, dar nu știu cum și vor să lanseze viitorul facebook cu o investiție de 100 lei pe lună.
Am scris despre faza cu Milka aici.
De ce e greu să scrii despre afacerile românești? Pentru că antreprenorii români preferă interviurile de piar. Cam tot ce s-a lansat în România în ultimii ani s-a lansat cu interviuri date la prieteni și plătiți, pentru a evita întrebările incomode.
Romania, aceasta tara a tuturor posibilitatilor.
Multinationala lider de piata: lipsa marketing, cei mai prost plătiți angajați- servicii proaste.
În câțiva ani a inchis jumătate din locații.
Pierderi serioase in continuare.
Gen buger king.
Vali tu cati bani ai investit in blogul tău până acum? aproximativ așa
100€ hostingul pe lună in ultimii 8 ani. deplasări. camere foto. dunno.
„interviuri date la prieteni și plătiți, pentru a evita întrebările incomode.”
intrebari incomode. am inteles ca exista. dai si cateva exemple?
zi-mi un proiect sau un domeniu.
blogul de nișă
altceva.
cursuri online.
publicare cărti online
cresterea mlecilor
Vali da tu exemplu de două trei intrebari incomode pe un domeniu pe care il cunosti bine
îți dau exemple random, din toate domeniile:
1. cum puteți să spuneți că vreți să faceți un mod nou de presă când jumătate din angajați sunt studenți? (pentru unii care voiau să rupă pisica pe publishing și care au murit in 6 luni fără să audă nimeni de ei)
2. cum vreți voi să vindeți dacă nu va merge procesarea plăților? (magazin online, lansat recent)
3. cât la sută din traficul de pe site e direct și cât vine din românia? (site care avea în primele 3 luni 100.000 unici pe zi cu sub 10 secunde timp pe site)
4. vreți să faceți performanță în domeniul X și totuși nici unul dintre voi nu aveți experiență și nici n-ați angajat pe nimeni din domeniul ăla? (gameri, publisheri, ecommerce)
5. cine sunt investitorii din spatele proiectului? (proiect de care știam că omul scos in față e sărac lipit pământului)
6. au fost atinse obiectivele campaniei Y, derulate recent (și făcută praf)? (companie care derulase niște campanii cretine cu diverși)
7. de ce ați venit tocmai acum în românia? (fondatorului hi5, când venise in 2009 incoace, că țărine înapoiate încă erau pe val pe hi5)
8. ați dat știrea la wall street și adplayers (sau doar zf) și după 12 ore dați comunicatul de presă? de ce ar face cineva întreg la cap asta? (servicii nou lansate despre care nu mai scrie nimeni decât preluatorii de comunicate)
9. de ce să copiezi grila de la aston martin? (șefului de design de la ford europa, la o conferință)
super. Multam Vali
„vreau si eu sa investesc maxim 1000 euro in ceva care merge singur” … stiu eu! I-ati un ceas bun! Si o sa fii si fancy!
I-ati si o gramatică
Sunt o turma care si-au futut banii pe un site si adus mizerii de pe ali baba. Nu merge. Nu mai merge bisnitareala de 2 lei de multa vreme. Vrei sa ai afacerea ta ? Intelege clar domeniu in care te bagi. Lucreaza ani buni in acel domeniu si trage tare. La un moment dat poate planetele se vor alinia de genul: clientii te plac mai mult decat firma la care lucrezi si ii convingi sa te sustina. Daca ai impresia ca ai o idee stralucita desi nu ai stralucit in general la nimic cauta bine de tot daca nu au avut si altii ideea ta pana acum, s-ar putea sa fii surprins.
nu inteleg poza cu maioneza. ar trebui sa existe un singur tip de maioneza?
iar fata cu 1000e…sunt ca porumbu. Fara spic.
ce nu înțelegi? eticheta e la fel in proporție de peste 50%. oare din întâmplare?!
Corect este „câți i”, nu „câți de i”.
Apply cold water…
De fapt, pt ca „i” e substantiv in metalimbaj se poate folosi prepozitia „de”.
Yeah, water can be warm…
‘Tui mama ei de intuitie Mafalda. Bah, am vazut din primele secunde ca ala cu Megane-ul incearca ceva, vrea sa faca ceva. Lasa un pic acceleratia, stai cu ochii pe ala, pregateste-te sa franezi ca poate-poate. Nu mergi ca berila si te infigi in frane in ultimul moment. Si elibereaza drumul imediat ca vine alt specialist si te spulbera de nici IML-ul nu te mai identifica.