Cum produci mai mult când lumea vrea să cumpere mai puțin?

Directorului unui retailer britanic, NEXT, care are 750 magazine pe insulă, spune că vânzările în scădere sunt datorate scăderii interesului popendulației pentru a cumpăra lucruri, asta observându-se și din creșterea cifrelor localurilor cu mâncare și băutură.

Banca de investiții Morgan Stanley avertizează că pe producătorii de mașini îi așteaptă vremuri și mai grele, nu doar o ușoară scădere a vânzărilor.

Retailerii americani au și ei probleme de câțiva ani, majoritatea puse pe seama online-ului. Dar oare vinde online-ul atât de mult încât să dea faliment Macy’s și Sears?

Eu sunt constant uimit de câte companii legitime (nu clone chinezești) produc haine pentru outdoor, de pildă. Investesc bani în cercetare, evită procesele de copiere inventând materiale noi și mijloace de producție diferite, totul pentru o cifră de afaceri efemeră, pentru că Pareto nu minte.

Eh, în circul ăsta, aud la știri cum că România importă prea mult și ar cam avea nevoie să exporte. Da, dacă politicul ar ajuta și nu s-ar pune contra, ar putea exporta mai mult, și nu doar materie primă, ci și produse finisate.

Doar că ce și cât?

Plus, sunt tare curios ce vor face asiaticii când vor simți o scădere în consum. Gen, altceva decât să scufunde vreo două transportatoare maritime pentru a crea o oareșce cerere.

 

amazon-prime

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

35 comentarii

  1. Pe producatorii de masini sa ii astepte falimentul in masa. Astia viseaza sa cumpere lumea masini cum cumpara televizoare.
    De 6 luni de cand sunt la astia mai mereu e cate unu cu masina in service si toate sunt masini noi si nu sunt loganuri.

    00
    • Protesteaza!Da-ti demisia!Sau sunt strugurii prea dulci?

      00
    • Sperie-te de momentul cand mari producatori auto vor da faliment. Sunt foarte multe industrii si furnizori de componente care contribuie la acest produs finit sofisticat: de la tesatorii de la Faurecia, cu joburi externalizate pe langa Pitesti, pana la ingineri IT care proiecteaza soft pentru analiza aerodinamica a masinii la diverse viteze si banci care investesc in afacerile acestea.

      00
    • Nu vor da faliment, vor chitai angajatii de foame si cam atat. Eventual le fac si mai proaste si pe model apple: am capsulat motorul ca sa il protejam si acum trebuie sa cumparati alt motor pentru ca costa prea mult sa schimbati bujia.

      00
    • M.S. prezice declinul masinilor SECOND in cativa ani si din cauza ca nu vor fi dotate cu tehnologie de conducere autonoma. Pana atunci majoritatea producatorilor vor avea astfel de dotari iar cele de acum, „dumb” nu vor mai fi la fel de atractive. Cu cateva exceptii, de exemplu Tesla la care softul este actualizat permanent, ca la telefoanele Nexus. Pentru astea nu mai este foarte importanta platforma masinii ci partea de soft care isi va pastra valoarea si la revanzare.
      Seamana un pic cu vanzarea unei masini cu automata in acest moment, care are o valoare de vanzare mai mare, doar ca M.S. prevede un impact mult mai mare al tehnologiei in viitor, plus restul de motive din articol.

      00
  2. Oamenii stau mai mult pe Facebook, se joaca mai mult online, citesc mai multpe smartphone, urmaresc mai mult filme pe Hulu/HBO Go/Netflix. Asa ca din cele 24 de ore ale unei zile le ramane din ce in ce mai putin timp pentru shopping.
    Acum 5 ani citisem ceva de genul: „Don’t buy new things, buy new experiences!”

    00
    • Dupa un timp nu mai ai ce cumpara. Dupa vreo 2 ani in care am cumparat din fiecare salariu cate ceva. Acum in afara de chestii de pe steam nu prea mai cumpar nimic. Am luat recent niste endoscoape cu camera sa dau cadou unor mecanici si cam asta am cumparat in 2017.
      Urmeaza un gtx 1080ti mai pe la toamna, dar nici de ala nu sunt sigur. Ca as putea sa mai trag de asta si sa astept urmatoarea generatie.
      Din ce vad, daca nu o arzi cocalar ajungi sa ai chestiile necesare si apoi stai cuminte.

      00
    • Subscriu la ce spune super_fotbal:
      am 39 de ani si observ ca in ultimul timp „cam am” lucruri. Mi-au trebuit tigai, oale, cearsafuri, haine, computer, bicicleta, role, veioza, becuri… etc.
      Cate veioze poti cumpara? Cat de des iti schimbi rolele? De ce sa-mi schimb masina de facut cafea? Asternuturile? Acum cumparam asternuturi noi pentru ca ne-am plictisit de cele vechi. Ar fi singurul motiv.
      Cate aragaze cumperi intre-o viata? Cate masini de spalat, cate frigidere, cate masini de facut aer conditionat?
      De la o varsta, cam ai lucruri, nu mai e nevoie de chestii noi.
      Intr-adevar, am cumpara mai mult excursii, „experiente”, cum scria altcineva aici.
      So, asiaticii sa se lase de industrie, sa se reprofileze putin si pe turism. Ca in China, Japonia si Coreea n-am ajuns. Sa gaseasca solutii ieftine, sa atraga asa capitalul. :)

      00
    • esac. aragaz, frigider, o dată la 10 ani. oale, computer, biclă, poate o dată la cinci ani. dar fabrica de blide și ibrice nu se oprește din producție, că proprietarul vrea q7 nou.

  3. De ce ar exporta romania produs final? Vrei sa moara de foame mama amurica, rusia, merkel, englejii insulari? Nu mai bine le dam lemn la pret de nimic si ei in schimb ne aduc mobila la pret de n ori mai mare decat materia prima?

    00
    • Logic, este interesul lor sa ne saraceasca complet, sa ramanem fara niciun ban, ca pe urma sa ne vanda produsele lor scumpe.

      00
    • Hai sa lasam teoriile conspiratiei, ca nu e nici o conspiratie aici.
      Ia incearca tu sa iti faci o fabrica de ceva, orice, si sa exporti. Si vezi cum incep sa te f*** toti: angajatii, autoritatile, garda + n-shpe institutii ale statului roman. De multe ori aceleasi institutii care inchid ochii cand romanii nostri trec cu camionul cu lemne taiate ilegal fix prin fata lor.

      00
    • @florin – Si ma rog tu de ce crezi ca se intampla chestii de genul? Platesc strainii destui bani pentru masacrul mediului privat gen autostrada bechtel… du-te la butic, 99% din legume si produse toate sunt import si la o calitate net inferioara fata de tarile „civilizate”. Pana la urma cum ai vrea sa traiasca imperiul fara sa usuce 2-3 colonii?

      00
    • @verdenpom Chestiile astea se intampla pentru ca avem institutii care nu isi fac treaba.
      Se taie lemn pentru ca cei ce trebuie sa pazeasca o dau la pace cu hotii, nu se fac autostrazi pentru ca aia ce trebuie sa planifica si sa urmareasca constructia nu o fac, nu avem legume romanesti pentru ca aia care ar trebui sa ajute fermierii cu accesarea de fonduri si subventii pentru agricultura nu o fac.
      Imperiul care ne usuca e aici in tara.

      00
    • @verdenpom Foarte curios ce „produs final” ai cumpărat tu pe care sa scrie made in Russia .

      00
    • @Raresm, ar fi cateva made in russia, pune zoso poze cu ele in fiecare zi

      00
    • Ultima oara am cumparat anvelope nokian, made in russia. A da, si dulciuri bucuria de la moldoveni dar rusii au pachet majoritar deci tot made in russia intr-un fel sau altul. Sa iti mai spun? Gazul din butelie e rusesc, vodka am cumparat tot made in russia… dupa cum vezi vand si rusii destule… dar ia fa o lista cu cate produse se vand inapoi in romania de catre statele membre. Iti dau eu un exemplu, marmura, carnea de porc/vita(noi le dam grau si porumb ei ne dau porc ca noi nu suntem in stare sa sustinem fermele de porci decat ale lui dragnea dar ferma respectiva nu face fata la 15 meleoane’ de suflete)

      00
  4. Chestia asta se aplica in cazul economiilor dezvoltate. E alta poveste in cazul economiilor emergente acolo unde sunt oportunitati mari de vanzare (a se vedea Asia de Sud Est, Zona golfului, daca se hotarasc sa nu se mai omoare intre ei sau Africa).

    Cu masinile in schimb e alta discutie insa, pentru ca acolo viitorul apartine car sharingului din cate inteleg. Dar pana atunci mai avem cel putin cateva decenii.

    00
    • Mda. Car sharing peste 30 de ani. Tu stai la volan și ceilalți împing. Cu rîndul.

      00
    • Abia astept disparitia proprietatii private (vad ca trendul este bun, ca si gandirea unora) si reintoarcerea la „active” detinute de stat/stat+ceva privati, dar cu utilizarea lor in si la comun (sau, intr-un limbaj mai tehnic si pe inteles tutulol concetatenilor cu +100 de lei la salariu de la urmatorul cizmar analfabet, „sharing”).

      Pentru căComunism rulez. Si le da la toti de toate, maica, dupa nevoi. Ca ei au nevoi, dar ‘teligenta si capacitati „de diverse”… mai incolo.

      00
  5. NOU
    #21

    Referitor la nenea de la Next. Ce nu precizeaza dumnealui este ca lantul de magazine este supus unei campanii negative post-Brexit. Inainte de vot, directorul respectiv s-a pozitionat pro-Brexit. Prin urmare, foarte multi din cei care au votat anti-Brexit au inceput sa boicoteze lantul de magazine (si sa fim seriosi, au de unde alege din alta parte).

    Mai este si un alt aspect, legat strict de viata din UK. In momentul in care un tanar fara spate (adica fara tati si mami cu bani) nu are aproape nicio sansa sa obtina o ipoteca (pentru ca preturi mari la case si salarii mici, mai ales in gig economy) si constientizeaza asta, incepe sa-si bata pxxa de ideea de ideea de posesiuni. Ma rog, e o discutie lunga care necesita o analiza destul de profunda a societatii britanice (iti zic sincer, au niste probleme masive pe multiple directii, nu doar rasismul si altele ce tin prima pagina a ziarelor in ziua de azi).

    P.S. – Revenind la Next, e si vina lor, ca fac produse bune, care rezista ceva mai mult decat cele ale concurentei (din experienta personala zic). Daca le-ar face mai proaste (ca H&M, SportsDirect, Primark, etc.), poate ar cumpara lumea mai des :P.

    00
    • NOU
      #22

      Magazinele alea sunt cam ca nuca in perete, nu sunt ieftine si nici nu sunt hugo boss.
      De cand sunt aici n-am luat nimic de la ei.

      00
    • Nu prea sunt de acord cu concluzia ta despre Next.
      Nu erau așa acum 5-6 ani, dar s-au poziționat aiurea dpdv preț-calitate. Nu sunt produse ieșit din comun de bune, sau vreun brand care să impună, dar prețurile sunt extrem de mari!
      Și sa fim serioși că între un tricou Lacoste și unul Next la același preț…nu mă prinde Next vreodată! La jeanși îi practic pentru că îmi convin croielile lor, dar altfel nu încep căutările la ei niciodată!

      00
    • NOU
      #24

      @Dragos – deh, fiecare cu opinia lui. Eu ma bazez strict pe raportul nr de purtari / spalari versus cat de repede se degradeaza materialele. In parametrii astia am observat ca sunt mai OK produsele Next decat altele (nu ca ar fi geniale sau ceva, nu e cazul). Dar ca preturi da, sunt scumpe, probabil ca mai scumpe decat fac (mai ales la chestiile noi, eu in general vanez reducerile sa fiu sincer, nu mai sunt la varsta la care sa ma intereseze cele mai recente colectii).

      00
  6. Oamenilor, nu mai cumparati masini cu volanul pe dreapta!

    00
  7. Oamenii is mai saraci in urma globalizarii. Buna dimineata!

    00
  8. Cate carpe se asteapta astia sa cumparam ?

    00
  9. Vai de capul nostru daca se reduc motoarele economiei keynesiene si scade consumul. Aveti grija ce va doriti…

    00
  10. adevarul e ca in societatea consumerista de acum e si multa risipa, care nu poate merge la infinit, la fel si cu cresterea consumului, trebuie sa se opreasca undeva sau macar sa incetineasca.

    00
  11. Stocuri mai mari decat consumul gasesti acum in toate domeniile, de aia stau petrolierele in larg si nu au unde sa descarce, ca sunt depozitele pline, de aia toata lumea sare in capul chinezilor sa mai opreasca metalurgia, ca nu mai este piata de desfacere pentru otel, dar indicatorii economici trebuie sa creasca sa releve bunastarea globala

    00
  12. Retailerii americani au probleme ca modelul lor era sa vanda din cataloage, dupa multi ani de ezitare au mers pe online si au o reteta simpla, trimit din cel mai apropiat magazin, asa ca nu trebuie sa investeasca in depozite, roboti si oameni care sa se ocupe de pachete.
    Cu concurenta de la Zara,H&M, Forever 21 au trebuit sa scada din preturi si apoi au taiat la calitate foarte mult, consumatorul are o dilema de ce sa platesca 30$ cand poate cumpara cu 10$ de la concurenta.
    Piata asta de haine e foarte aglomerata si calitate nu prea mai gasesti.
    Am citit o carte acum vreo 15 ani care vorbea ca viitorul lumea vrea experiente noi nu umbla dupa lucruri, sa ne uitam la parcurile de distractii Disney, Universal, SIx Flags si altii ca au cifre de afaceri in crestere an de an.
    Baby boom generation au avut locuri de munca si au castigat bine asa ca si-au permis case, masini, barci …. pe cand milenials de cele mai multe ori muncesc part-time, salari destul de mici daca ne uitam la inflatie in ultimii 30-40 de ani.
    Cine isi mai aminteste ca un plasma tv in 2003 era 20-30.000 $, un telefon mobil pe telemobil prin anii 90 era 5.000 de marci sau vreo 3000 de $, un calculator prin anii 90 era pe la 2-3000$.

    00
    • Am dat 1000 de euro pe un LED TV in 2010. „Rata de economisire” (dupa ce platesti toate alea) pentru mai mult de doua salarii.
      Acum un LED TV, aceeasi marca, generatie noua, costa 500 de euro sau mai putin.
      Salariile au crescut putin din 2010 si pana acum.
      So, nu trebuie sa ne raportam neaparat la anii ’90, ci doar la maximum 10 ani in urma… :)

      00
  13. romanul e fudul si vrea sa cumpere produse de afara desi calitatea germana nu mai este aceasi din anii 80-90. Sun chestii cool romanesti care totusi merita o sansa. Daca ne-am indrepta un pic mai mult spre dedeman si nu spre merlin leroy, daca am lua un logan nou si nu un golf5 la mana a 10-a din germania, daca am lua si noi un ceas vector si nu samsung gear (aa staic a vector s-a vandut parca) si tot asa… poate cercetarile si productiile romanesti ar mai creste, dar e mai ieftin pe ebay sau amazon la mana a doua decat nou din romania…

    Avand in vedere ca de 10 ani in romania mai toti sunt oportunisti, acestia vor vrea tot timpul tot ce e nou, q7 model nou, iphone 7 model nou si tot asa, normal ca banii facuti usor se cheltuie la fel de usor. daca un roman cu 500 euro pe luna (asta in cel mai fericit caz) ar pune cate 50 euro pe luna deoparte ca sa-si cumpere o masina, apai in 10 ani isi cumpara un golf5 la mana a doua, ceic are muncesc nu-si permit, ceic are dau tunuri vor fi tot timpul cu bani si din pacate au inceput sa devina un model pentru noile generatii..

    00
  14. „Cum produci mai mult când lumea vrea să cumpere mai puțin?”
    Eu nu cred ca lumea vrea sa cumpere mai putin.Eu cred ca lumea vrea sa cumpere exact atat cat are nevoie. Bine si un pic peste. Eu cred ca cel ce produce si-a marit productia pana la un nivel la care produce mai mult decat poate piata sa absoarba. De ce a facut asta?
    Pt ca dupa o logica simpla daca 10 ligheane aduc x profit atunci 100 de ligheane aduc un profit de 10x. Si ce ar fi daca facem 1000 de lighiane? Doar ca omul de rand isi ia un lighean, 2 si apoi se opreste. Si e la fel si cu tigaile, masinile de spalat, bicicletele…Ce poate face cel ce produce ligheane sa-si mareasca profitul? Poate ca face niste ligheane mai stralucitoare . Poate le pune si un led mic. Si la anul le pune display si o sa putem sta pe net cu ligheanul. Dar stai ala e deja alt obiect. E greu sa revolutionezi ligheanul. Atunci poate te gandesti la o solutie prin care cel ce a cumparat astazi de la tine sa vina si maine. Sau macar peste 2-3 ani cand iese ligheanul din garantie. Dar la un moment dat productia ta creste. Si iar ajungi in punctul in care produci mai mult decat e nevoie. Si dupa ce ani la rand ai facut profit marindu-ti afacerea e timpul sa te gandesti ca daca vrei sa supravietuiesti trebuie sa tai in carne vie. Nu. Stai linistit. Ca nu vinzi nici yahtul si nici cele 20j de masini de colectie. Mai reduci din angajati. Cauti sa muti afacerea in tari cu mana de lucru mai ieftina. Si cel care sufera e doar anagajtul.Asa merita daca nu cumara destule ligheane

    00
  15. La ei au mai ramas doar saracii care sa creasca consumul, dar aia nu mai ies din saracie. La noi inca mai sunt mai multi care ies din saracie decat cei care ajung saraci.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.