Am dat întâmplător peste o postare pe Reddit în care un tânăr se plânge că el a făcut IT-ul, dar nu-și găsește job. Mie mi se pare absolut ilară, dar gândul imediat următor e că foarte mulți din noile generații gândesc fix așa. Ce mi-a atras atenția e fix partea asta pe care am mai auzit-o vehiculată altfel de oameni diferiți în contexte diferite:
„Eu? Pai eu am invatat la scoala ca ultimul terminat inca de la 12-14 ani. Am avut mereu note bune, am fost din cand in cand si pe la concursuri/olimpiade, am intrat la Politehnica AC Bucuresti si am facut totul ca la carte (fara restante, invatat, muncit, etc).”
1. Faptul că ai avut note bune și ai învățat mult nu înseamnă automat că meriți un loc de muncă. Cât de bine înveți și cât de bine lucrezi sunt două lucruri diferite. Notele tale din facultate sau liceu nu trebuie să coreleze cu salariul de după. Au zero relevanță într-o țară ca România. Concursurile și olimpiadele – zero relevanță. Dar – revenind – și de-ai fi strălucitor, nimeni nu-ți datorează un loc de muncă. Sună cinic – știu – dar asta e realitatea din teren.
Școala, societatea, filmele, cărțile – toate îți dictează că dacă tragi tare și înveți bine vei avea un viitor strălucit. Chestie care, teoretic, se aplică în țări precum cele nordice, nu la noi. E irelevant că ai avut zece pe linie în România, la fel cum e irelevant cât de mult ai învățat în școală atâta vreme cât în școală materia e cu 15 ani în urmă. Școala te învață eventual că, în caz că ai noroc și prinzi ceva ok, deții un atu în plus față de alții care au mai puțină școală. Diploma nu e o garanție a locului de muncă ori a unui viitor glorios iar societatea nu-ți datorează chestii doar pentru că ai fost la olimpiade. Oricine îți spune altceva fie te minte, fie e naiv. Ceea ce ți se predă și ceea ce vei face la job sunt în 99% din cazuri chestii diferite iar criteriile cu care te-ai obișnuit în școală (efort, meritocrație) nu se aplică sub un angajator. Cei mai mulți tineri se dumiresc rapid că efortul și munca în corporație sunt recompensate cu și mai multă muncă; nu cu promovări și salarii mai mari cum îți arată filmele americane. Din simplul motiv că nu trăim în America și că nici America aia pe care o vezi în filme nu mai există de vreo două decenii.
2. Degeaba ești strălucit dacă nu deții unele chestii. Una din cel mai folositoare chestii pe care le poți deține în România sunt pilele. Valorează mai mult decât orice altceva ai putea tu livra. Pentru că pilele te ajută să sari peste rând la interviu și să obții un post în fața altora care reprezintă concurența. Pilele te ajută să menții un job chiar dacă ești un angajat păgubos. Tot pilele te ajută să iei salarii mai mari sau să ai anumite beneficii pe care ceilalți nu le au.
Partea nasoală cu pilele e că vin cu niște neajunsuri. Dacă pilele dispar, dispari și tu. Dacă vin pilele să-ți ceară favoruri, tu trebuie să te execuți fără crâcneală. Și de obicei vor veni să-ți ceară fie chestii neplăcute, fie ilegale, fie măcar dubioase din punct de vedere moral. Chestii care riscă să-ți aducă mai multe probleme decât sperai și pe care le vei acoperi cu alte pile. Care la rândul lor vor apela la tine într-un cerc de-ăsta dement din care se prea poate să ieși cu arsuri de gradul al treilea.
O altă chestie nasoală cu pilele e că se află de ele. Nu le ia mult colegilor să se dumirească cum ai ajuns printre ei. Și vorba se duce. Pierzi respectul celor care trag cu adevărat și riști ca, oriunde ajungi ulterior, lumea să știe cât și cum valorezi în realitate încă de dinainte de interviu. Poți deveni absolut glorios în ceea ce faci, poți trage mai tare ca doi oameni la un loc, și pata aia a pilelor tot acolo va rămâne până la finalul vieții tale. Orice realizare vei avea pe baza propriului efort va fi privită cu neîncredere și atribuită acelor pile.
Al doilea atribut valoros după pile e determinarea. Degeaba ai cap, memorie, energie, educație dacă n-ai determinare. Prin determinare înțeleg abilitatea de a urma un țel indiferent de piedicile care ți se pun în cale. Plouă, tună, e greu, e ușor – tu-ți faci treaba și-o faci excelent. Poți fi tobă de carte și să ai un IQ de invidiat dacă nimic nu te face să pui acele atribute în practică. Ai eșuat? Încerci din nou. Ai eșuat iar? Încerci a treia oară. Cade treaba din nou, dar de data asta te lași păgubit? Nu ai destulă determinare și călătoria ta se încheie aici.
Al treilea atribut de dorit aș zice că sunt banii. Sau măcar o oarecare stabilitate financiară. E ușor să aplici la 50 de locuri de muncă atunci când știi că, de nu obții niciun interviu, tu un an sau doi tot ai ce mânca sau cu ce plăti facturile. Altfel gândești, altfel te prezinți la interviu, altfel negoicezi salariul și altfel lucrezi pe urmă. Dacă șeful tău știe că tu nu faci foamea în caz că te pune pe liber, nu mai poate blufa cu eliberarea postului pentru că tu ai îndrăznit să te plângi că tragi cât patru oameni și ești plătit cu salariul minim pe economie. Nu-ți place un loc de muncă? Te duci la altul. Că – de nu găsești rapid – tu tot ai din ce trăi. Unui om care trăiește de pe o zi pe alta însă îi poți pune în cârcă orice vrei, că acceptă; iar angajatorii știu asta.
Al patrulea lucru pe care trebuie să-l ai e norocul. Pentru că degeaba ai cap, educație, bani și pile dacă ai și ghinion. Norocul înseamnă un loc de muncă decent, cu colegi decenți, cu salarii date la timp și un patron cât-de-cât OK. Norocul e să prinzi anunțul de angajare înainte să dispară. Sau să se îmbolnăvească altul în locul tău când e ziua interviului. Norocul e să nimerești la o firmă care cere să faci în Python fix ceea ce știi tu deja să faci ori să te angajezi într-un loc care nu dă faliment după opt luni.
A cincilea atribut de folos e imaginația. E cea care îți permite să jonglezi cu informația pe care o deții pentru a rezolva probleme inedite. Te ajută să ieși din situații în care n-ai mai fost și să faci inferențe ce se pot dovedi a fi benefice pentru viitorul tău. Imaginația e cea care te lasă să visezi la un loc de muncă mai bine plătit sau la o reconversie profesională dacă e cazul. E cea care te lasă să-ți închipui dacă nu care cumva e mai bine peste hotare sau în alt oraș. Fără imaginație ești redus la a efectua task-uri repetitive într-un mod din ce în ce mai eficient, dar ajungi la blocaj complet dacă trebuie să înveți ceva nou. Fără imaginație poți reproduce ceea ce ai învățat, dar nu poți aplica acea informație în contexte noi. E foarte utilă și în a-ți forma mental un scop înalt de care să te ții și care să-ți pună determinarea în funcțiune. Imaginația te lasă să realizezi în ce alte moduri poți profita de setul tău de skill-uri.
3. Societatea nu îți datorează lucruri. Chiar de ai atributele de mai sus și chiar de ai educație și cunoștințe asta nu înseamnă automat că vei primi ceea ce ți se cuvine. Vei descoperi că e frustrant ca poate ai făcut o școală sau te-ai perfecționat ani de zile, că ai lucrat intens și că – deși toate semnele și regulile dictau că meriți mai mult – numai nu iese. Și vei ieși în stradă, vei da vina pe guvernanți, familie, angajator, pe sistemul corupt, profesori, pe cei din Vest, vei da vina pe tine, colegi, economie. Și vei ajunge după niște ani la aceeași concluzie: cu sau fără pile, noroc, bani, educație, cu sau fără abilități și resurse, viața nu-ți oferă garanții. Sunt atribute de dorit care te ajută poate să ajungi undeva, dar nu reprezintă o garanție. Afirmații precum ”am făcut totul ca la carte” îi vor face pe alții să râdă. Cu cât mai repede te împaci cu gândul că viața nu-ți datorează chestii, cu atât mai ușor va fi.
Și da – e nasol: școala ți-a spus una iar viața ți-a arătat alta. Părinții te-au asigurat că dacă tragi tare iese bine și n-a fost așa; e frustrant. Te-ai dus la patron și ți-a tras țeapă sau l-ai votat pe X că ți-a promis măriri de salariu și-acum ai rămas cu buza umflată. Îți vine să spui că nu e corect. Și ai avea dreptate – nu e. Nu e deloc corect. Până trec încă niște ani și ajungi la aceeași concluzie oricum o întorci: nimănui nu-i pasă. Vei da de mii de oameni care cad de acord cu tine că nu e corect și că societatea te-a mințit. Ori care au trecut prin aceleași chestii și care empatizează cu tine. Iar după un deceniu tot acolo ajungi: la ”societatea nu îți datorează nimic”. Nici corectitudine, nici dreptate, nici o viață mai bună, nici înțelegere. În teorie sună bine. Pe hârtie le ai: educație, drepturi, abilități. După care ridici capul din hârtia aia, te uiți pe geam și e ca și cum legile fizicii nu se mai aplică: cad lucrurile în sus, penele sunt mai grele ca plumbul, muștele zboară mai rapid ca avioanele. Ți s-a spus că există reguli, le ceri și realizezi că nu-ți dă nimeni. E pentru că – repet – în realitate viața nu-ți datorează chestii. E cinic, e nasol, e nedrept, dar ”e”.
Citatul de mai jos e din ”Fight Club”-ul lui Chuck Palahniuk și e cel mai coerent răspuns pe care îl ai la postarea aia de pe Reddit:
“We’ve all been raised on television to believe that one day we’d all be millionaires, and movie gods, and rock stars. But we won’t. And we’re slowly learning that fact. And we’re very, very pissed off.”
Și da – știu – e dezarmant și cinic și nasol. Vă întrebați probabil ”ce rost are atunci?”. Iar răspunsul – vă va arăta viața – e cât se poate de simplu:
Pentru că nu aveți de ales.
99% dintre voi nu v-ați născut bogați. Sau frumoși. Sau într-o țară civilizată. Sau într-o eră mai acătării din punct de vedere economic. 99% dintre voi nu veți câștiga potul cel mare la loterie, nu veți lansa startup-ul ăla care va depăși OpenAI la încasări. Majoritatea nu porniți nici măcar cu un start decent în viață. Unii veți avea un ghinion de-a dreptul monstruos, poate. Dar, cu timpul, tot la ”nu avem de ales” ajungeți. Că alternativa e să vă puneți turcește pe jos, în parc, și să așteptați să se reseteze jocul.
Ce puteți face? Adevărul e că puține lucruri țin de voi. Nu voi decideți dacă vă nașteți în familii cu avuție sau dacă moșteniți avere. Nu voi decideți cum merge economia sau când și unde vă nașteți. Unele chestii precum un anumit procent din IQ și o parte din determinare sunt hotărâte la nivel genetic, așa că și acolo aveți puține de spus. Control limitat aveți asupra următoarelor: ce educație înglobați; ce scop vă setați care să vă alimenteze determinarea; ce caracter aveți; cum alegeți să vă purtați cu alții; ce alegeri faceți în viață și când; cu ce oameni vă împresurați; când și cum renunțați sau încercați altceva; cât și cum vă echilibrați raportul plăcere/muncă, distracție/efort; cât și cum vă cultivați abilitățile. Și cam aici cred că se termină lista. Însă e îndeajuns cât să vă ofere un avantaj în viață.
Sursă poză de atac: globallingua.ca
Un articol binevenit.Maturitatea raportată la realitate e greu de dobândit.
ma scuzati, dar eu nu pun botul la vrajeala asta lacrimogena. cu tot respectul pt efortul pe care l-a depus coloja pt acest articol de 7 pagini, care este partial adevarat pe alocuri, dar concluzia finala este eronata in opinia mea.
omul nostru de 23 de ani de pe reddit este cel mai probabil pamant de flori. da ok, nu mai traim vremurile de acum 5-10 ani cand orice junior mergea la interviuri si cerea 2.000e salariu, dar un absolvent de Politehnica Bucuresti care a terminat pe bune si a inteles in mare parte cu ce se mananca domeniul nu are nicio problema in a-si gasi un job in software development in bucuresti in anul 2025. sunt de acord, repet, ca nu-ti mai da nimeni 2.000e la prima infatisare si ca poti fi invidios pe vremurile in care juniorii intrau in paine cu salarii de inceput mai mari. dar de acolo pana la a pretinde ca mai bine mergi pe santier sau la cules in spania… scuza-ma, dar asta-mi spune multe despre nivelul lui real si cercurile in care se invarte.
coloja zice bine, 99% dintre noi nu ne-am nascut nici frumosi, nici bogati, si este statistic semi-imposibil sa iasa urmatorul zuck sau bezos din judetul galati sau timis, dar cu toate astea nu ne-am nascut nici in rwanda ca sa te poti lamenta ca vai, nu avem nicio putere si niciun control asupra destinului nostru si ca iata nici o facultate de prestigiu din capitala facuta pe bune nu iti mai garanteaza un trai decent. ba da, scuza-ma, dar iti garanteaza, conditia fiind sa tragi si tu un pic de tine.
daca esti macar mediu ca inteligenta si ai o dorinta de afirmare si putere de munca, poti ajunge sa traiesti o viata excelenta din orice pozitie din tara asta, oricat de jos ar fi ea. un exemplu care imi vine cap este un baiat casier de la omv cu care am interactionat 10 secunde la o alimentare si pe care l-am remarcat dintr-un singur schimb de replici si despre care am aflat dupa 3 ani ca a ajuns regional manager. al doilea exemplu a fost o fata de la receptie de la wordclass care mi-a facut abonamentul si puteai sa remarci de la o posta ca era din alt aluat si care a ajuns manager sub 1 an.
deci ma scuzati ca nu pun botul la vaicarelile alea cu olimpiade, note bune, invatat, muncit, totul ca la carte, dar rezultat negativ. probabil este vorba de o aroma sau o combinatie de arome de lene, incompetenta, minciuna, probleme psihice.
O singura mențiune. Este o era foarte acătării din punct de vedere economic pentru cea mai mare pătură de populație indiferent cu ce compari din istoria României.
Da, bogăția celor 1%, bogăție etalata cu nerușinare, te face sa crezi că nu esti bine și că ești un ratat. Multi insa, in mod incorect, măsoară bogăția doar in bani și după ce trec de baza piramidei. Mai mult, mai mult, mai mult. Greșit. Și depresiv.
@michael – mai este un aspect pe care Coloja nu l-a mentionat desi il stie prea bine, sunt convins – cum sa iti stabilesti un target si cum sa masori activitatea. Ok, vrei nu stiu ce job, ai aplicat la 10, 30, 100 – ai ceva feedback, ce se intampla, de ce nu misca nimic? Poate trebuie ajustat ceva, undeva.
In loc sa faca asta tanarul din povestea nostra incearca mereu si mereu acelasi lucru si se declara dezamagit ca nu primeste ce isi doreste, in loc sa vada concret cat valoreaza el pe piata de munca.
foarte bun! multumim!
Si mai e un punct. Baga-ti pana si fa orice ca sa nu te angajezi. Cauta oroce solutie sa traiesti fara sa te angajezi. Lasa-ti libertate de gandire si de a vedea alte oportunitati. Daca viata si sistemul te-a setat alege o alta cale. Apuca-te de uber, vinde pe olx, fa combinatii, fa orice poti pana poti sa iti faci o firma mica si trage cu dintii de ea. Dupa ce ai firma aia munceste ca nebunul sa o cresti. Peste ani vei fi in toate cazurile mai bine ca un angajat.
Deci tu îl sfătuiești pe absolventul premiant de IT să facă 10 ani de drop shipping si Uber cate 10 ore pe zi dacă poate și la, ~35 de ani să își deschidă o firma de chibrituri?
Eventual să stea cu mă-sa pana atunci? Să nu cheltuie bacșișul adunat?
Bravo ! Imi place ce „spui”. Asa sa-ti inveti si copilul.”Nu munci tata, nu face scoala, fa orice altceva – poti sa furi, sa jefuiesti, orice – dar nu munci”.Astia sunteti voi, generatia dupa Lovitura De Stat A Lui Iliescu.Diploma de faculatate este pentru 90% doar o hartie – am intalnit un pusti de 25 de ani care imi spunea ca nu stie cum a facut facultatea. Ceea ce ara de demonstrat !!!
zi-ne si ce merge pe olx, chiar, ce vindea ala de facuse gramezi de bani?
Excelent.
Eu chiar acum am venit dintr o tura prin oras si e un vant afara si un frig de mori si pe banca dormea un sarman acoperit cu tot felul de haine groase. Nu am pile, nu am averi, nu am un job de vis, dar pot sa i multumesc la Dumniezau ca sunt in situatia in care sunt.
Este mai mult decat rezonabil ce spune dom’ Coloja!
TLDR
societatea iti da dar nu-ti baga in traista
just play the hand you were dealt.
La cacealma!
Despre asta e vorba.
It’s 7 deuce but at least it’s suited.
Fake it till you make it!
Onlyfans se pune?
se pune la CV.
Foarte bine punctat.
Din generatia mea, cam toti olimpicii au ajuns cu joburi mediocre si cariere mediocre. Cei care au reusit cu adevarat sunt aia care luau 6-7-8 la scoala. Unii au ramas in Romania, alti au plecat, inclusiv in US, unde au facut bani cu lopata.
Din generatia mea toti olimpicii au ajuns super bine mai putin unu care lucreaza in prezent pe 10k ron pe luna si e foarte religios.
Atat prin Romania cat si prin alte tari.
Asa ca nu e totul alb sau negru.
Nu e obligatoriu sa ajungi mare daca esti olimlic dar nici nu trebuie automat sa zicem ca doar aia de 6-7 se realizeaza.
@Deea: Și eu am observat aceeași chestie. La generația mea cel puțin. Ăia de erau de 10 au dus-o tare prost. Cu vreo excepție sau poate două, mai toți. Fata de 10 curat din generală e asistentă medicală. Trei oameni de 10 în generală, toți trei profesori sau educatori (doi la sat, unul la oraș). Fetele de 10 din prima facultate – una e în străinătate și-o duce mult mai rău ca noi, românii; celelalte au job-uri OK-ish dar nu cu artificii – bibliotecare and stuff. La celelalte facultăți e tot așa: cei foarte buni n-au ajuns foarte sus. Cei de 7-8 stau mai bine ca ei. Unul sau doi plecați din țară o duc mai decent.
@weeeq
De cand 10k ron pe luna inseamna ca o duci rau in Romania?
@dny: comparativ cu restul de olimpici din clasa, omu castiga cel mai putin. La asta ma refeream.
Si era si cel mai bun la invatatura, iq foarte mare(am dat teste de inteligenta la scoala si a luat cel mai mare). La un moment dat a trebuit sa dea skip la o olimpiada nationala ca se suprapunea data cu alta olimpiada nationala.
Consider că, din pǎcate, şcoala și părinții te învațǎ că dacă vei avea bani vei fi fericit, dar nimeni nu te învață cum sǎ fii fericit! Bani, bani, bani! Nu faci bani, ești prost! Ia uite la ea ce prost a ajuns, asistentǎ medicală. Băi, și era cu 10 pe linie! Dar a întrebat-o cineva dacă e fericită? Poate asta a fost menirea ei. Poate se motivează ajutând oamenii. Poate chiar asta o face fericitǎ și poate nu sǎ-și etaleze maşina sau sǎ mǎnânce la 3 stele Michelin. Nu. Criteriul de bazǎ trebuie sǎ fie banul. N-ai bani, nu eşti bun de nimic!
Din păcate 10.000 pe luna nu mai e atât de mult în ziua de azi. Mă refer la salariul net, fără minim + restul în plic dacă ești anagajat sau minim + dividende dacă ai firma ta.
Dacă nu ai deja o locuință, hai poate și o mașină (deși acolo e discutabil), dacă ai copii și dacă stai într-un oraș mare aș zice ca undeva peste 20.000 net, poate chiar 25.000 lei net înseamnă o viață confortabilă. Și când spun suma asta, repet, e salariu pe CIM nu tot felul de artificii financiare prin care castigi pe termen scurt dar nu ai pensie, nu ai concediu (de odihnă sau medical), te coasiguri pe soție la CNAS și alte scheme. Dacă ești pe SRL și încasezi sumele astea, mai pune 10.000 lei.
Știm cu toții cat costă viața, locuințele și cu cât au crescut prețurile. Și aș vrea să cred ca aici nu e Reddit, unde puștani de <25 ani argumentează cum trăiești ok cu 6000 lei după ce ai plătit chiria, întreținerea, cheltuielile cu mașina și ai cumpărat în bulk legume de la LIDL sa îți gătești pe o săptămână.
@Catalin: De acord cu tine – banii nu-s totul. Chestia însă e că m-a întâlnit cu ea acum vreo 4 ani și nu părea deloc fericită. Și mi-e greu să îmi imaginez cum, în România, cineva ar visa să devină asistentă medicală pentru că – chipurile – așa ar ajuta ea oamenii. Adică… mă foarte îndoiesc că ăsta era visul ei, sincer să fiu. Cunoscând realitatea din spitalele de acum.
@Catalin „Nu faci bani, ești prost!” asta vad astia tineri pe youtube si pe insta la toti influencerii.
@Razvan. Evident e posibil să nu îi placă și să facă asta pentru că trebuie. Ce vreau să spun e că se pune accentul mult prea mult pe bani şi pe tot ce e material, decât pe a învǎța sǎ trǎiești și sǎ te bucuri de viațǎ, şi sǎ fii fericit. Ți se bagǎ în cap de când eşti mic cǎ dacǎ vrei sǎ fii fericit, trebuie sǎ ai bani mulți și asta le rezolcǎ pe toate. Complet fals! Banii trebuie sǎ fie doar un mijloc, nu un scop în sine!
Premiantii scolii nu sunt si premiantii vietii…
Mai depinde si de gena, cum se zicea mai sus. Cunoscute de mine:
Caz 1 – Olimpic national/international de chimie, acum e prof la universitate medie in SUA.
Caz 2 – Olimpic national/international de chimie, schizofrenie si pensionat medical la 32 ani, fara a reusi sa-si gaseasca job pana atunci.
@Flavius: sper că nu ai copii, să le insufli și lor atitudinea asta de loser! Auzi, cică 25k de lei net lunar, păi de-abia îți târâi beșinile prin centru cu atât. 25k minimum DUPĂ ce plătești rata la casă (vilă în oraș, adică), leasing ul la două mașini de peste 70k de euro și toate cheltuielile cu întreținere și costuri fixe. Orice mai puțin de atât și e preferabil să-ți dai un glonț direct, nu are rost să te chinui cu subzistența.
/s
@unsirb
Adevărul ustură, și nu e schimbat de mânuțe roșii. Deschide postarea din fiecare an de aici cu salarii, să vezi cat câștigă cu adevărat unii oameni care o duc bine.
Dar lasă ca e ok cum zici tu, să nu cumva să le insufli copiilor ambiție. Lasă să stea pe minim la patron. Banii devin o problemă decât atunci când nu îi ai.
Dacă ai copii, sper să stea pe minim pe economie.
@Catalin: Poate o sa imi iau downvotes, dar numai banii iti ofera un lucru pe care greu il obtii altfel: libertatea. Ai destui bani, poti sa iti urmezi visul. Heck, daca nu gasesti jobul visurilor tale ti-l poti inventa tu, pentru tine, la propria firma. Lumea tinde sa demonizeze dorinta de a face bani („ochiul dracului”) , insa e atat de misto sentimentul de libertate pe care ti-l ofera independenta financiara.
banuiesc ca e toata lumea constienta ca Flavius se exprima in euro.
@flavius, majoritatea comentariilor cu salariile de pe siteul asta sunt scoase din burtă. Și oricum nu ar ar trebui să crezi un anonim. Eu stau in Cluj și cunosc multi smecherasi din ăștia din IT, care mint câți bani fac. Mint ca să agațe, să fie aprobați in diverse cercuri, de proști, de mitomani, apoi se obișnuiesc cu poezia și o repetă peste tot.
sambag pl ce s-a scumpit romania bah. Cu 5000e (net) traiesti bine, nu confortabil, in Stockholm. Aparent in Bucuresti e doar confortabil.
bai deci e penibil cu faze din astea de tipul „vai dar exact asa am patit eu, dar exact exact!”. sigur, toti olimpicii sunt praf si mediocritatea a rupt, toti bogati si fericiti. bai Deea, cateodata dai niste dume atat de dubioase incat fazele alea cu romania e de cacat par amuzante.
Încearcă să te angajezi la Romatsa fără pile
sau la Ancom, sau la Consiliul Concurentei sau la …..orice pozitie platita din bani publici
a zis cineva rotld?
Dar nu e doar Romatsa in piata. Inca se gaseste de munca fara pile. Daca ai invatat (pe bune, nu doar ai vanat note), se vede. Un om care este educat poate fi observat dupa cum se exprima, din topica frazei, din numarul de cuvinte, sinonime, cursivitate etc. Dupa modul cum explica si cum isi muleaza comunicarea cu interlocutorul.
Cel mai greu e sa realizezi ca nu are sens sa te compari cu ceilalți fiindcă nu ați avut același start, parcurs etc. Unora li s-au așezat lucrurile mai bine decât tine, ce poți face e sa scoți maximul din situația ta și sa crești de acolo, chiar dacă maximul situației tale, nu e maximul situației altcuiva. Lucrează minimul necesar atunci când nu contează și da totul atunci când contează și îți aduce beneficii
Si da si nu. Uneori sa-ti faci jobul cat mai aproape de perfectie poate fi singura ta satisfactie posibila.
Am citit postarea pe Reddit. Instructiva, daca e reala.
Omul pare foarte prost plasat psihologic. E ca o nevasta muista (nu in sensul bun), care se tot plange cat de putina recunoastere primeste raportat la cate face. Si toaca, toaca, pana nu o mai suporta nimeni. Motiv sa se planga si mai mult.
In oglinda, imi pot imagina un individ cu 8 clase care se descurca si obtine pana la urma tot ce-si doreste doar pentru ca nu vine cu aceasta combinatie nasoala de frustrare si indreptatire.
Buna ideea articolului. Un pic prea lung pentru gustul meu, dar ok.
Domnu Coloja de ce strici weekendul IT stilor? Acesti electricieni ai Metaversului….
Asta ai inteles tu, ca articolul asta e doar pentru it-isti?
nu numai, numai că lor le strică week-end-ul…
Ce nu stie nepotu e ca aia care au inceput devreme in IT au si inceput sau terminat facultate tehnica (in majoritatea cazurilor) inainte de 2008. Piata muncii era crunta atunci, in general, dar in special pentru cei care veneau pe filiera tehnica. Apoi a urmat perioada de criza post 2008, iar a fost rupere. In mod real facultatile tehnice au redevenit atractive in jur de 2013-2015, cu un varf in 2018-2019 – atunci s-a intrat pe baza de examen sau note extrem de mari la Poli. Apoi a luat-o in jos, intrandu-se pe dosar din nou la majoritatea facultatilor. Fereastra de timp a fost foarte mica, in realitate foarte multi s-au dovedit doar foarte maleabili sau norocosi ca au picat intr-un anumit context.
Pe ce as pune eu accent mai mult, chiar daca in artiol este doar putin mentionat este intregul spectru de soft skills. Pentru studentii care au terminat cu medii mai mari de 8.5-9 departajarea asa se face. Nu mai conteaza ca e 8.7 sau 9.2. Daca imi vine un junior d-asta care incepe sa-mi dea cu pumnul in masa ca el merita il dau afara pe usa in secunda doi.
Cred ca este o greseala pe care o fac foarte multi dintre cei foarte tineri, se compara cu oameni de 30-35 de ani care au deja experienta si multi ani de venituri, iar apoi ii ia depresia ca ei nu sunt in aceeasi situatie profesionala si materiala.
Si un ultim comentariu, sa se mai duca si-n plm (product lifecycle management – ca sa nu creada Vali ca injur) itistii aia imbecili care au ajuns sa castige bine intr-o mod inexplicabil decat de noroc si context, iar apoi dau lectii de viata. Cand vezi cate un prost d-asta care nu stie sa bea apa fara sa dea pe el ca face mii de euro pe luna, iar tu nu ai loc in piata inteleg de ce te pot apuca un pic spumitele.
Exact. Prin 2008 eram in anul 3 si ambii parinti au ramas fara job si a trebuit sa ma angajez ca sa supravietuiesc dar si sa le trimit si lor bani. Joburile de „webmaster” pe vremea aia se plateau cu max 15 milioane la negru, nimeni nu facea carte de munca (am lucrat la negru la firma actualului politician Reniță). Pe vremea aia faceai de toate de la CorelDraw, bannere in Flash, PHP, baze de date si hosting si toate astea trebuia sa le inveti pe langa facultate. Chiriile erau la all time high, plateam 350 euro pe 2 camere in Obor in care stateam 5 baieti si umblat la sfarsitul lunii prin Mosilor sa cautam cel mai avantajos schimb valutar. Invatam tot ce tinea de job, viata, relatii etc din mers ca nu aveam resurse si nici modele de urmat.
Nigtwalker, ev21, total de acord. Fix asta e problema in mare. Cei care se plang vor sau nu realizeaza ca incearca sa arda etape.
Primul meu job era platit cu 1000 RON + niste banuti pentru ore de noapte in conditiile in care chiar stiam sa fac treburile pentru care eram platit si lucram si ture de noapte. Incearca sa propui astazi unui junior asa ceva(ajustat la inflatie si salariul minim actual) si vezi cat de fuge. 😂
Intotdeauna a fost greu la inceput, dar depinde cat de repede intelegi asta si ce masuri iei ca sa mergi mai departe.
pe reddit în fiecare zi iese unul din casă și e mirat de ce găsește: https://www.reddit.com/r/Romania/comments/1hysare/cum_pot_unii_crede_asa_ceva_si_de_unde_v%C4%83d_toate/
Ciudat ca nu i-a recomandat taximetristului un curs de electrician sau instalator ca sa mai iasa din bula asta de conspirationisti motorizati. Sau macar un uber in timpul liber.
Primu fluturas a fost de 120USD prin anul 3. M-am angajat la negru din anu 1 da nu mai stiu cati bani luam, in principiu sa imi platesc abonamentu la metrou si covrigii zilnici.
Good points dar eu as schimba partea cu pile sau refraza in „networking” — un lucru care e foarte important si foarte ignorat de multi mai ales din IT. Pilele implica faptul ca leprele sunt ajutate de alte lepre intr-un sistem corupt dar eu ma refer la oameni capabili si muncitori care stau cu capul in cutia lor si nu sunt interesati de ce e in jur.
Pile și networking nu se corelează unu la unu. E o nuanță și într-adevăr se suprapun, dar network poți ajunge să ai și prin noroc.
Dacă ai de angajat pe o poziție acum, nu ai întreba prin cunoscuți dacă știu pe cineva? Așa cum întrebi cunoscuți de un instalator sau un electrician când ai ceva de făcut.
Networking-ul ține de capabilități sociale și noroc. Se stabilește destul de mult prin cunoscuți din facultate, foști colegi de muncă, oameni cu care te învârti în cercuri sociale.
La pile, cineva nu vine cu recomandare. E pus pe poziție și de multe ori se vede o discrepanță între skill și cerințele postului. Cineva venit pe pile nu este evaluat pe aceleași criterii.
Buna ziua. Anul acesta am un verisor ce termina politehnica calculatoare.
Parintii lui au 12 clase fara bac, si ma-sa chiar e proasta, picand bacu de 3 ori prin 2005-2007 cu toate ca platise spaga sa il ia.
Era vremea cand la liceele de la sat cine dadea bani primea rezolvarile pe hartie sa le copieze.
Cumva copilu a iesit peste medie fata de parinti.
Acum parintii au venit la mine sa imi zica sa vorbesc sa fie fii-su angajat unde lucrez ca doar termina facultatea si daca ai diploma esti angajat, nu?
Si ei si copilul sunt foarte revoltati, ca le-am zis ca avem angajarile blocate si nu asa merg treburile. Ei efectiv credeau ca daca ai diploma automat te ia o firma. Si asta i-au insuflat si copilului.
Acum zic ca facultatea nu ii ofera un job si ca a facut-o degeaba si ca facultatile sunt inutile.
Daca luai o spaguță de la ma-sa, dar nu-l angajai doar continuai o traditie din familie. Uite asa ne pierdem radacinile.
Ce spaguta sa iau, ca nu asa merge, ca eu sunt simplu doar care a avut norocul sa prinda anii buni sa intre in domeniu. Eu acum nu as mai putea sa intru cu ce stiam in perioada aia. Sunt foarte constient.
Faza era ca acesti parinti cred ca ei nu au ajuns la facultate fiindca nu au dat spaga cui trebuie. Asa ca implicit eu am ajuns unde sunt(inclusiv la lucr tot cu spaga doar ca am avut noroc sa dau cui trebuie.
Acum la faza cu norocul nu sunt ei departe de adevar, ca noroc am avut da spaga n-am dat.
Ca sa va imaginati ce ani ciudati erau anii 2014-2017 cand a inceput boomul in tot it-ul nu doar web:
-m-am angajat ca intern in anu 3 de facultate pe vara. In principal ca era obligatoriu de la facultate sa iti gasesti. Am inceput alaturi de alti 10 studenti cu contract. Din cei 10, 2 nu s-au prezentat deloc iar unul a venit o zi si a aflat ca trebuie sa vina zilnic 4 ore si el a zis ca nu poate ca nu e din oras si ca daca ar putea sa vina o data oe saptamana. Deci dupa saptamana 1am mai ramas 7. La finalul celor doua luni am ramas 5 ca doi au mai renuntat. Si eram toti medii si mediocri, nu varfuri. Salariul era 700 de lei.
Dupa 2 luni la toti 5 ce nu am renuntat ne-au prelungit contractele si dupa facultate direct full time.
In momentul de fata e si alta situatie economica si nu numai. Firma la care eram atuncu avea nevoie de oameni, si aveau activitati low level unde aveai nevoie de juniori. Acum firma are 600 de oameni vs 50 cat avea atunci si au si activitati mai grele de facut, nu doar monkey job pt juniori si studenti.
Si daca atunci veneau proiecte pe banda rulanta, acum nu prea mai vin.
Dar cum zicea si domnu Coloja, daca termini o facultate nu exista placa cu „eu merit”. In fapt in lume in orice nu exista „eu merit”. Nu, nu meriti nimic doar fiindca existi, restu sunt basme frumoase.
Fara supărare, dar trebuie sa fii pielea p**ii sa termini Poli fara job.
Zarax, eu am terminat facultatea în 2011. Era altă realitate. Recrutau direct din băncile școlii pe baza notelor.
Nici acum nu e greu să termini Poli cu job. Dar trebuie cumva să începi de prin anul 3-4.
Și pe vremea mea era oameni neangajabili ca absolvenți. Succesul academic nu se traduce deloc în calități de dorit pentru angajatori.
Recomand doua carti care ajuta la intelegerea lumii mai mult decat parerile-impresiile-atitudinile parintilor :
1. Barking Up the Wrong Tree: The Surprising Science Behind Why Everything You Know About Success Is (Mostly) Wrong
https://www.amazon.de/-/en/Barking-Wrong-Tree-Surprising-Everything/dp/0062416049
(e scrisa cu un font f f mic cred ca intentionat ca sa te chinuie)
2. What Got You Here Won’t Get You There de Marshall Goldsmith
https://www.emag.ro/what-got-you-here-won-t-get-you-there-de-marshall-goldsmith-9781401301309/pd/DGYP1SBBM/
Felictari pentru articol, bine venit pentru generatia noua
Foarte motivant articolul. Te motiveaza sa mergi in gara si sa te arunci in fata primului tren.
Te arunci ca sa pleci din tara sau te arunci ca sa ajungi sa programezi cu ingerii?
Oricare ar fi, nu faci treaba cu trenurile CFR, mai ales in gara fiind.
Voi doi presupuneti ca si vine trenul in general 😂. Astia te incurca cu intarzierile astronomice si daca ai ganduri negre… nu mai pun viteza de melc turbat cu care intra in gara intr-un final…
@Psionics: Preferai motivaționale de tipul ”Iubirea învinge” sau ”Aruncă-mă la lupi și am să mă întorc conducând haita?”. N-ai destule de-astea pe Facebook – le vrei și aici? E plin netul de oameni care te îmbată cu apă caldă, de te simți super-bine pe urmă. Asta până dai piept cu realitatea.
Don Coloja, sa nu-mi spui ca nu conteaza si increderea de sine. Ai zis oarecum asta dand exemplul acela cu avutul unui buget pt zile negre, ca astfel nu vei sta cu caciula in mana in fatza sefilor si sefutzilor si ajungand sa accepti orice mizerie. Cred ca e important sa stii si blufa si sa nu pari vulnerabil. Odata ce ce dai impresia de frica si de nesiguranta vei fi mancat de viu.
Apoi mai e important sa stii cand sa taci si cand sa vorbesti, si daca vorbesti sa nu spui tampenii. Sa-ti pastrezi interactiunea cu colegii si cu sefii intr-o zona Goldielocks, nici prea cald si nici prea rece dar optimp ca sa ramai in viata si sa te dezvolti.
Iar „Apoi”, conteaza enorm si in ce familie te nasti si ce valori morale si financiare iti sunt transmise mai departe.
Si cel mai important, conteaza anturajul pentru ca:
Cand o arzi cu o combinatie in portbagaj
Primul lucru pe care-l faci suni la anturaj
Dai de belea el e primul care stie
Ii preferi pe 10 ai tai in loc de altii o mie
De cand erai mic toti au vrut sa spuna o vorba buna:
Cine se-aseamana se-aduna
@Psionics:
Nu prea poți avea determinare fără încredere în sine.
bros, @Coloja a scris articolul să-și facă rost de clienți; e proactiv, ca cum ar veni… 🤣🤣
cam cum scriu eu articolele astea https://zoso.ro/cineva-stirileprotv-trebuie-afara/
Eu îmi desfășor activitatea intr-un domeniu în care networking-ul (relatii/prieteni/cunoscuți) ajuta mult. De fiecare data oportunitățile de lucru, posturi libere apar prima data în „comunitate”: caut un inginer…nu cunoști?
Mi se pare foarte normal sa cauti angajati printre cunostinte, sa cauti oameni care au un background. Altfel poti sa te pomenesti cu angajati premianti/olimpici despre care o sa constati ulterior ca de fapt sunt niste lepre.
Cred ca e putin si romantata viziunea ta, Razvan. In mare sunt de acord cu tine, insa cred ca problema e ceva mai simpla. Tinerii de azi nu mai inteleg procesul, nu mai inteleg ca intai iti e relativ nasol si apoi iti e ok si asta nu se intampla de pe azi pe maine. Nu mai au rabdare si vor sa arda etape.
In special cei cu pregatire formala spre IT… Cand ies din facultate sunt fie imaturi(la nivel de elevi de liceu) fie entitled(din lipsa de cuvant mai bun in romana). Si nu spun asta din banuieli si auzite, spun asta din perspectiva unuia care a tot angajat si crescut juniori in domeniul asta multi ani.
Fie au pretentii salariale nerealiste, fie au pretentii de tehnologii nerealiste, fie nu pot lucra intr-o echipa pentru ca nu sunt capabil sa colaboreze/negocieze/invete cu/de la alti colegi.
Cumva, procentul de juniori care cresc foarte mult, invata tot felul de skill-uri si fac o treaba fantastica nu vor veni din facultati tehnice.
@ARP: Da – e și asta adevărat: că generațiile noi sunt diferite și au un simț al auto-îndreptățirii foarte ridicat. Merg pe ce le dictează TikTok și Instagram că ar fi acolo afară, au așteptări nerealiste, low social skills, au șoc cultural când văd că e greu sau că salariul nu e ceea ce credeau ei că va fi. Din ce-am văzut e o problemă generațională prezentă și dincolo de ocean, nu doar la noi.
Explicația, zic eu, e că ei au avut acces la foarte multe elemente culturale de când Internetul e ieftin și accesibil. Orunde te uiți pe net dai de haine de marcă, mașini, faimă, promisiuni de îmbogățire rapidă. Ori ei nu știu că netul mediatizează extremele, nu neapărat realitatea. Că așa cum la MTV sau Fashion TV vedeam oameni cu bani pentru că ăia erau de interes și nu pentru că aia era realitatea din teren, la fel – ceea ce văd ei online nu e prezentat pentru că ar fi neapărat răspândit ci tocmai pentru că nu e. E ceva rar, dar de interes. Problema e că – raportat la lumea lor mică – frântura aia de interes care e cu artificii și sclipici e îndeajuns de mare cât să le creeze impresia că reprezintă și restul planetei. Cumva li se pare că dacă 1.000.000 de oameni au bani și ei pot să aibă bani; că 1.000.000 sunt mulți. Și nu le explică nimeni că suntem 9 miliarde și cât e diferența dintre un milion și nouă miliarde. Când ești bombardat zilnic de povești de succes ajungi să crezi că-s mai dese decât sunt în realitate. În plus, oamenilor nu prea le place să afle chestii nasoale. Vezi comentariul lui Psionics de mai sus. Ne dărâmă chestiile astea; nu ne plac. Așa că le evităm și ne întoarcem la ăla care are 16 mașini în garaj și ne învață pe Instagram cum să facem bani din crypto and stuff. Că ăla nu ne zice că n-avem șanse ci ne zice că le avem.
Când nu aveam acces la media-on-demand, pe vremea televizorului cu program fix, de voie, de nevoie mai socializai cu cei din imediata ta apropiere. N-aveai de ales, că la TV nu erau multe. Și de la ăia mai aflai una-alta și făceai o medie și puteai diferenția între ”o ia miliardarul ăla din ‘Pretty Woman’ pe aia de pe stradă și-o face femeie” și realitate. Acum însă nu. Generațiile noi nu prea socializează în afara online-ului, așa că sunt ferite de lumea de afară. În detrimentul lor.
Pe langa faptul ca multi dintre cei care mai fac azi o facultate,n-au mai crescut cu lipsuri,ca vor totul mai repede,mai bine ai mai mult e dat de:
Nascuti in anii 2000 cand la noi a inceput sa fie mai bine.
Ce vedeam noi in filme americane pe pro,astia au trait. Vacante la greci,aki,masini,jucarii si lipsa lipsurilor
Care sunt smart,invata in 2 ani cat stiu eu dupa 10 de lucru,daca vor.
Povestea asta imi aduce aminte de o fosta colega din liceu ce invata bine. S-a mutat in Anglia si a terminat acolo o facultate. Isi facuse un prieten si urma sa isi faca o familie. Cred ca si lucra in Anglia, nu sunt sigur. A murit subit acum vreo 3 ani. Am aflat de la alti colegi din liceu si de pe facebook. Tocmai asta e ideea: ca iti faci planuri, si viata are alte planuri pentru tine. Eu de atunci imi fac doar planuri ce le pot realiza. Degeaba visam la salarii de mii de euro, si vile cu piscina, daca sansele sa le realizam sunt de 0,1%. Scriu asta avand o durere de cap si gandindu-ma daca o sa prind si eu 70-80 de ani. Sa fim recunoscatori pentru ce avem. Less is more!
Am avut un loc de munca unde am ajuns ajutat de cineva, dar colectivul era super, ne ajutam unii pe altii, oricum nu IT. Ideea e ca un coleg era mai retinut si, dupa ceva timp, mi-a zis si de ce. Stia cum am ajuns, sau banuia, dar postul respectiv era vizat si de el, fiind mai bine salarizat. Dupa ce a trecut timpul si a vazut ca ma descurc si ma implic, ajut la randul meu pe ceilalti, mi-a zis: fata, la inceput nu puteam sa te sufar, acum cand am vazut ce ai facut in tot acest timp, mi-am dat seama ca sunt fericit ca te am colega, putea sa vina in locul tau altineva mult mai rau, lenesa, delasatoare, dar am vazut ca muncesti,ajuti si te-ai integrat minunat in colectiv, asa ca mi-ai schimbat punctul de vedere fata de tine, in bine. Probabil ca sunt cazuri rare, dar se intampla si asa.
Cred ca nimeni nu a comentat pe ideea principală din postarea aia, si anume ca nu se mai ofera joburi in IT, si ca si-a luat teapa cu facultatea. Aici ar fi interesant de analizat, daca e adevarat, cum se putea evita asta, care e trendul pe piata muncii pe termen lung, etc.
Pentru nu asta se intampla. Da, job-urile in IT sunt ceva mai rare, dar asta pentru ca acum e ciclul ala de piata angajatorului unde nu se mai fac oferte doar pentru ca respiri si stii cum arata iconita de la Chrome.
Se mai scot din piata angajatii care nu aduc nici o valoare si sau care sunt prea scumpi pentru ce fac.
Sunt atat de multe arii in IT incat imi pare imposibil sa nu te orientezi. Pe langa asta mai ai oricand optiuni sa incerci pe cont propriu cu freelancing sau ceva serviciu.
@Vlad: Cum se putea evita? Așa cum am evitat și eu – analizând trecutul recent în vreo 15 minute.
1990 – toată lumea lua cu asalt Medicina. Rămăsese de pe timpul lui Ceaușescu ideea că medicii sunt ăia repectați și cu bani. A ieșit nasol, că nici acum nu e loc pentru ăia care au terminat atunci.
Anul de grație 1995 – toată lumea dădea la Drept și se visa avocat. Cinci ani mai târziu existau de 3-4 ori mai mulți avocați și scăzuseră tarifele considerabil. Încă 10 ani mai încolo și erau și mai mulți. Ăia noi nu aveau nicio șansă ar cei vechi n-o mai duceau ca în anii ’90.
Anul 2000 – se dădea la Litere. Toți se visau traducători/translatori/autori. Gemeau universitățile de ce concurență era la Litere. 25 de ani mai târziu oamenii ăia încă lucrează la Lidl, că s-a dovedit – din nou – că unde-s mulți puterea de cumpărare scade.
2004-2005 – Informatica și ASE-ul. Bătaie pe locuri la ASE, bătaie la Info. Și Farmacie, dacă bine îmi amintesc. Este că e plin de informaticieni și economiști și farmaciști acum? Este.
Logica e simplă: când ceva sună prea bine cel mai probabil va ieși foarte prost. N-ai cum să intri într-un domeniu profitabil cu încă 8000 de trupe de asalt la umăr și să ieșiți cu toții bine. E imposibil. Se perimează. Scade valoarea acelui ceva în care te bagi. E logică elementară: dacă un pepene valorează 100 de dolari iar eu mă pun să vând pepeni împreună cu alți 8000 de oameni care vor și ei bani făcuți rapid, peste un an ce șanse mai am să vând și eu pepeni cu 100 de dolari bucata?
Cam așa e și cu informaticienii din noua generație: li s-a promis, au tras, au luat țeapă. Doar că era predictibil.
În 2009 apăruse NVidia Jetson Nano și-am văzut ce poți face cu un AI rudimentar. În 2012 deja mă reprofilam de pe IT pe psiho că știam că nu mai are cum să țină mult. Oriunde mergeam dădeam de tineri care-mi vorbeau de vise de glorie din programare și job-uri la Google. Și erau mulți. Așa că, logic, am pus doi cu doi și-a reieșit că în 10 ani nu doar că nu voi mai avea energia tinereții lor, dar cel mai probabil nu voi mai câștiga din IT nici cât să pot să supraviețuiesc lunii următoare. Că vor fi fost deja prea mulți într-o piață care – uite – deja făcea progrese în AI.
Best decision ever.
Apropo de asta, ce crezi despre AI ca posibilitate de a inlocui treptat inclusiv pe cei din domeniul psihologiei?
@Răzvan T. Coloja,
A tinut inca 10 ani dupa ce te-ai reporfilat tu, iar din astia vreo 5 au fost excelenti. Ai ratat toata perioada de glorie a IT-ului romanesc.
Incerc sa-ti zic ceva, dar nu o lua ca pe o insulta, te rog: daca erai baiat destept la finalul acestor 10 ani te puteai retrage fara probleme.
Si eu radeam de un prost care povestea cum tocmai si-a cumparat el bitcoin la doar 300 de dolari bucata si cum asta o sa-l scoata din saracie. Ghici cine a iesit din saracie si ghici cine e prostul, de fapt, in aceasta mica povestioara.
Nu asta e ideea principala si nici nu este adevarat. E plin de oportunitati doar ca nu mai e de ajuns sa fi terminat o facultate si sa ai puls ca sa obtii un job platit cu mii de euro.
@nightwalker: o poveste cu NFT-uri cunoști?
@nightwalker:
Sunt foarte mulți ”dacă” acolo în ce zici tu. Ceea ce descrii tu sunt ”best case scenarios”: dacă prindeam, dacă aveam, dacă cumpăram. La modul ăla pot și eu spune că dacă puneam numerele cutare la lotto în 2015 acum eram milionar.
Știi – sună foarte bine poveștile astea cu ”dacă” atunci când expui doar partea roz a lor. Dar hai să pun problema așa: dintre toți ăia cu Bitcoin câți sunt milionari și câți au pierdut defapt mai mult decât au investit? Sau hai – ăia cu NFT-uri. Dintre ăia din IT, câți au nimerit bine și câți (ăia mulți) au dat la bandă aiurea? Că ce spui tu mai sus e un fel de ”dacă dădeai cu târnăcopul fix acolo, vezi că dedesubt era aur”. Gen – acum că știi deja ce-a fost îmi spui cum ar fi fost ”dacă”.
Păi hai să pun problema atunci așa: dacă investeam în NFT-uri vreo $40.000 atunci când păreau toți convinși că-s viitorul și fluieram acum a pagubă? Dacă mă angajam acum la ATOS neștiind cum încearcă acum să dea afară oamenii fără salarii compensatorii, ei fiind undeva prin faliment? Sau – să-l luăm pe băiatul din postarea aia – dacă făcea altul fix ca el și paria pe IT și-acum sufla aiurea în frunze? Ei – arată-mi 3 cazuri de succes din Bitcoin și-ți arat vreo 3000 de eșecuri mult mai răsunătoare ca alea. Tu vii să-mi spui că ”trebuia să pui pe 24 roșu” după ce-a picat bila pe 24 roșu, lol. Ceva de genul.
La fel de bine pot și eu să zic că ar fi trebuit să investești tot ce ai în acțiuni NVidia. Doar că n-ai investi prețul unui apartament în acțiuni prin 2010; l-ai investi acum, când știi ce și cum a ieșit profitabil.
O altă chestie e că, încă dinainte să pice IT-ul, eu deja câștigam mai bine ca un IT-st din ce fac acum. Că mă crezi, că nu. La modul că mi s-au oferit oportunități destule în IT în ultimii 10 ani și le-am refuzat pe toate; inclusiv alea din străinătate. Sună bine ”Linuxist în Nuremberg” până mergi acolo și-i plin de găști de imigranți, faci un calcul de-ți dă că statul german îți ia aproape 50% din ce câștigi din care deduci cazarea, mâncarea (2 euro era cafeaua la aparat lol) și rezulta că în România nu doar că ieșeam în profit, dar nici nu luam noaptea un șiș între coaste. M-au chemat, m-au cazat la hotel de 4 stele vreo 4 zile, mi-au arătat sediul, PC-urile, mi-au fluturat pe sub nas ce oportunități am eu să-mi iau prin ei certificări VMWare (la vremea aia), după care mi-au trântit suma și-am început să râd. Stăteam în camera de hotel și mă uitam pe anunțuri și reieșea că ies în pagubă și de merg la Samsung în același oraș, pe un post mult mai bine plătit.
Asta apropos de pariuri ratate.
Nu trebuie să pariezi și să iasă glorios. Trebuie să pariezi și să nu iasă dezastruos. Părerea mea.
@Răzvan T. Coloja
Exista un singur „daca” in expunerea mea, exact acela in legatura cu care am zis sa nu o iei ca pe o insulta, ceea ce pare ca nu s-a intamplat.
Faptul ca sunt niste oameni dati afara dupa 10 ani de crestere continua + 1-2 ani de angajat prosteste in pandemie nu este un esec al industriei, nu este ca si cum puneam potcoave la caii din sat, iar de nicariei a inceput toata lumea sa detina masini. Este ridicol sa vii acum si sa zici ca stiai tu de acum 10 ani.
Eu doar ti-am zis ca daca aveai o intelegere asa buna a contextului in care te aflai si ce urma sa se intample cu industria, acum erai deja retras, nu ii ziceai unuia pe net ca ai venituri mai bune decat un ITist. Efectiv ratezi subiectul si bati campii.
Cat despre treaba cu btc, era doar o exemplificare si o autoironie in legatura cu modul in care pot sa apara sansele, iar din ignoranta si aroganta, in cazul meu, acestea au fost risipite.
@nightwalker:
Ce anume te face să deduci că eu aș fi luat ca pe o insultă ceea ce ai scris tu? Așa – concret.
Nu puneți potcoave, dar nici nu mai faceți ceea ce făceau acum 15 ani doar o mână de oameni. Pe lângă că mulți s-au orientat spre IT (vezi ce ziceam mai sus despre cum e să se suprasatureze un domeniu), mai e și AI-ul acum care taie din job-uri. Ceea ce făceați voi pur și simplu nu mai contează. Și ba da – e fix ca și cum de nicăieri a început lumea să dețină mașini; mașini care scriu singure cod și fac ceea ce fac vreo 30 de entry-level guys, doar că pentru $28.99 pe lună și nu pentru sute de mii. AI-urile au stricat niște calcule și acum, brusc, ceea ce aducea ieri bani, acum nu mai aduce bani. E atât de simplu.
Măi – și totuși: o ziceam. Caut link-uri să văd pe unde mai găsesc texte și comentarii lăsate de mine din vremea aia, dar te asigur că fix asta ziceam. La fel cum am zis că iese Georgescu înainte să-l pună exit-poll-ul pe primul loc. La fel cum am zis că Lasconi nu are șanse. La fel cum am zis că AI-ul va lua job-uri sau cum zic de cel puțin un an sau doi că următorul val e robotica.
Vorbești de două chestii care nu sunt mutually-exclusive. Apoi presupui că a fi „retras” ține strict de a ști chestii.
Fii atent chestie: scriam pe-aici acum niște ani (și-n alte părți) despre cum ăștia de produceau microcipurile LoRa (compania Semtech) vor crește la bursă. Știam sigur-sigur chestia asta, că vedeam cum crește domeniul și ei aveau monopol pe tehnologie, deci – duh – era normal să facă ăia o căruță de bani. Cunosc oameni care au investit și-au scos gros fix din pontul ăsta; pont dat de mine. Problema e următoarea: dacă tu crezi că băgând 1000 de euro în acțiuni la bursă te poți ”retrage” înseamnă că te-ai uitat la prea multe filme. Return-ul nu e de 100% indiferent în cine investești. Nu dai peste unicorni gen OpenAI așa ușor, să-ți aducă milioane la o investiție de 100.000 de dolari. Așa că dacă vrei jumătate de milion investești vreo 200.000. Cam pe-acolo e fezabil, în cel mai bun caz. Doar că – vezi tu – eu nu aveam 200.000 de euro.
Nu e ca-n filme, de bagă unul ultima sută de dolari la casino și iese de acolo cinci ore mai târziu cu două valize de cash. Tu presupui că scoți milioane. Eu îți spun că profitul real în majoritatea acțiunilor nu e de 800% cum ai văzut tu prin filme ci mai degrabă pe la 15-30%. Pe-acolo.
@Răzvan T. Coloja
“Ce anume te face să deduci că eu aș fi luat ca pe o insultă ceea ce ai scris tu? Așa – concret.”
Am scris foarte clar cuvantul “pare”, iar mie-mi pare ca te-ai atacat foarte tare cand ti-am pus la indoiala calitatea de oracol.
“Nu puneți potcoave, dar nici nu mai faceți ceea ce făceau acum 15 ani doar o mână de oameni. Pe lângă că mulți s-au orientat spre IT (vezi ce ziceam mai sus despre cum e să se suprasatureze un domeniu), mai e și AI-ul acum care taie din job-uri. Ceea ce făceați voi pur și simplu nu mai contează. Și ba da – e fix ca și cum de nicăieri a început lumea să dețină mașini; mașini care scriu singure cod și fac ceea ce fac vreo 30 de entry-level guys, doar că pentru $28.99 pe lună și nu pentru sute de mii. AI-urile au stricat niște calcule și acum, brusc, ceea ce aducea ieri bani, acum nu mai aduce bani. E atât de simplu.”
AI-ul de acum taie joburi intr-o parte si le creeaza in alta parte. La fel ca orice alt eveniment notabil din istoria industriala recenta. Faptul ca nu mai scrie nimeni cod de la zero este un in mare parte un lucru excelent, iar oamenii sunt mai orientati catre a crea valoare decat catre a scrie din nou si din nou aceleasi lucururi. Vezi cat costa in mod real rularea de LLM-uri si cam cat de profitabil este si mai discutam dupa. Daca tu imi zici ca este $28.99 pe luna este o dovada a faptului ca habar nu ai ce inseamna sa antrenezi modele si sa creezi plus valoare.
“Măi – și totuși: o ziceam. Caut link-uri să văd pe unde mai găsesc texte și comentarii lăsate de mine din vremea aia, dar te asigur că fix asta ziceam. La fel cum am zis că iese Georgescu înainte să-l pună exit-poll-ul pe primul loc. La fel cum am zis că Lasconi nu are șanse. La fel cum am zis că AI-ul va lua job-uri sau cum zic de cel puțin un an sau doi că următorul val e robotica.”
Reasezarea industriei este genul de self fulfilling prophecy. Esti ca Iancu Guda care zice ca o sa pice piata imobiliara. El o zice de prin 2014. Iar cand o sa pice, ca asa e in viata, ce urca mai si coboara, o sa vina sa ne scoata ochii ca ne-a zis el. Daca spuneai ca in 12 ani o sa se amestece cartile in baza avansului a ceea ce se numeste large language models atunci eram primul aici care te felicita. Ai zis ca AI-ul o sa ia joburi. Au zis altii inaintea ta, fix aia care au inceput sa dezvolte si aia care i-au finantat, ca d-asta au facut-o, iar “ai-ul” a luat joburi in mod constant. La fel si robotica ia deja joburi, dar le ia doar in anumite locuri. Nu iti zic care locuri si cum, ca cine stie cum incepi sa te lauzi ca ai descoperit ce stie toata lumea deja.
“Vorbești de două chestii care nu sunt mutually-exclusive. Apoi presupui că a fi „retras” ține strict de a ști chestii.
Fii atent chestie: scriam pe-aici acum niște ani (și-n alte părți) despre cum ăștia de produceau microcipurile LoRa (compania Semtech) vor crește la bursă. Știam sigur-sigur chestia asta, că vedeam cum crește domeniul și ei aveau monopol pe tehnologie, deci – duh – era normal să facă ăia o căruță de bani. Cunosc oameni care au investit și-au scos gros fix din pontul ăsta; pont dat de mine. Problema e următoarea: dacă tu crezi că băgând 1000 de euro în acțiuni la bursă te poți ”retrage” înseamnă că te-ai uitat la prea multe filme. Return-ul nu e de 100% indiferent în cine investești. Nu dai peste unicorni gen OpenAI așa ușor, să-ți aducă milioane la o investiție de 100.000 de dolari. Așa că dacă vrei jumătate de milion investești vreo 200.000. Cam pe-acolo e fezabil, în cel mai bun caz. Doar că – vezi tu – eu nu aveam 200.000 de euro.
Nu e ca-n filme, de bagă unul ultima sută de dolari la casino și iese de acolo cinci ore mai târziu cu două valize de cash. Tu presupui că scoți milioane. Eu îți spun că profitul real în majoritatea acțiunilor nu e de 800% cum ai văzut tu prin filme ci mai degrabă pe la 15-30%. Pe-acolo.”
Iar bati campii de dragul de a te lauda. Nu am zis nimic despre bursa si randamentele de acolo, ci despre calarit valul prin joburi platite bine (angajat, dar mai ales freelancer), creare de produse sau servicii si investit, nu neaparat in bursa. Ai facut un exemplu de poveste ca sa se aplice teoria profetiei.
Iti fac si eu o poveste: daca investeai 2000 de dolari in Nvidia in 2009 cand aparuse Nvidia Jetson Nano si ti-ai dat tu seama cum e cu ai-ul acum aveai 1 milion. Dar nu aveai jacheta de profet atunci.
Vorbesti cam mult despre jocuri de noroc, poate Vali ar trebui sa faca o evaluare mai atenta a celor pe care ii lasa sa scrie aici.
@nightwalker:
Lol, ce fandare mișto: tu n-ai zis ”că”, tu ai zis că ”pare că”. Ca și cum asta ar schimba sensul, știi? Mișto și aia cu ”te ataci”. ”Wishful thinking” îi zice.
Da măi, dar nu le crează în IT – aia e problema. Că noi mai sus vorbeam de ce nasol e acum de oamenii din IT, nu despre ce bine e că un proprietar de aprozar își poate face acum singur logo-ul firmei. AI-ul taie job-uri din IT și le crează în – habar n-am – industria portocalelor. Dar despre ce vorbim aici e că IT-stul pus pe liber poate nu vrea să vândă portocale doar pentru că e job nou și disponibil. Că nu e totuna cu cât ești plătit doar pentru că un job nou există.
Vorbim despre două chestii diferite: eu îți spun că-l costă pe patron $29,99/lună să înlocuiască 20 de angajați cu un AI iar tu-mi spui despre antrenat modele AI. Zero legătură una cu alta. Patronul nu are nevoie să știe să antreneze modele AI. El doar le folosește pentru $28.99/lună. N-are nevoie să ”creeze plus-valoare” în domeniul AI, că el poate vinde șaibe. Eu ți zic de consumator, tu-mi zici de producător. E bine că înțelegi ce zic.
Eu n-am spus că n-au zis alții sau că-s primul om de pe planetă care s-a gândit la asta. Tu presupui că – atunci când eu zic ”m-am gândit din timp la…” – există acolo un soi de exclusivitate. Ce zic eu e că mie mi-a folosit pentru că am anticipat din timp lucrurile. La care tu vii și faci tot posibilul să-mi arați că n-aveam de unde ști; sau să-mi spui că s-au gândit și alții înaintea mea, ca și cum asta ar conta în context sau ar anula faptul că mă gândisem și eu. Cumva tot învârți plăcinta aia în speranța că-mi demonstrezi că s-a ars pe o parte și numai nu iese.
Poți da un exemplu de produse sau servicii (dacă nu despre bursă ziceai) pe care eu le-aș fi putut oferi în 2010-2012 ca acum să mă fi ”retras” – cum zici tu că ar fi trebuit să fie? Sunt curios să aud: costuri, piață, efort, chestii. Așa – un calcul scurt, să râdem împreună.
Păi fii atent ce faci: fix cu un paragraf în urmă te băteai semeț în piept că, de fapt, tu nu de bursă ziseseși, ci – chipurile – despre ”călărit valul prin joburi platite bine”. Ca o propoziție mai încolo să-mi arunci totuși asta cu ”dacă investeai”.
Poate o idee și mai bună ar fi să te întrebi de ce scriu eu pe aici și nu tu. Ți-ar răspunde la multe din dilemele expuse mai sus, cred. Poate că evaluarea aia e totuși ”atentă”; doar că refuzi s-o accepți, că ar reieși că-i cum zic eu.
Daca încerci sa discuți de sus si arogant nu înseamnă ca domini discuția si ai dreptate.
Văd ca deja te învârti in jurul cozii si ești plictisitor.
1. Exemplu de produse sau servicii: la cum te prezinți nu știu ce ai fi putut oferi, ca oamenii n-au chef de atotcunoscători și profeți, deși in mod inexplicabil încă sunt niște personaje de când cei așa erau tolerați. Piața de data analytics b2b a mers foarte bine. Dar na, se face maximum machine learning, nu “AI”. Așa pățești când lucrezi in python, nu în power point.
2. Exemplul cu investitul in Nvidia – daca mai citești o data si înțelegi același lucru îmi pare rău pentru tine.
3. Nu antrenezi modele ca sa creezi plus valoare in domeniul AI :))))))) Ești paralel.
4. Se creează joburi care cer aptitudini compatibile cu cele ale persoanelor care lucrează în IT fără sa fie exact în IT. Nu este absolut nicio problema. Problema e când între a lucra în IT și a vinde portocale tu zici ca nu mai exista nimic.
Cât despre scris pe blog si take-ul pe care îl ai, nu mai zic, că n-am studii în domeniu care mi-ar permite să-ți pun un diagnostic.
@nightwalker:
Păi vezi? Eu te întreb chestii concrete și fie o dai pe ironii, fie refuzi să răspunzi, fie răspunzi vag. Eu te întreb concret de date, costuri business, alea, tu-mi răspunzi vag cu ”Piața de data analytics b2b a mers foarte bine”. Sau ”Se creează joburi care cer aptitudini compatibile cu cele ale persoanelor care lucrează în IT fără sa fie exact în IT. Nu este absolut nicio problema”.
Da man – absolut nicio problemă. Aparte de faptul că n-ai dat UN exemplu concret. Te întreb de ce scriu eu aici și nu tu, că poate înțelegi așa, și îmi răspunzi ironic.
Dialogul de până acum, dintre noi doi, poate fi sumarizat așa:
Eu: Zi-mi contret în ce trebuie să fi investit în 2011.
Tu: Se poate, nu e panică man.
Eu: Chestia X și Y scrisă de tine nu e așa pentru că…
Tu: Îmi pare rău pentru tine.
Eu: Eu zic de consumator, tu zici de dezvoltat modele AI.
Tu: Ești plictisitor, ești așa, ești pe dincolo.
Nah, păi bun atunci, lol, dacă-s plictisitor.
din bursa poti scoate mai bine de 10-40%. In ultimi 5 ani sunt cateva firme care au 150-200%
Inmulteai banii de vreo 10 ori. Nu vorbim aici de chestii d-astea tip BTC.
Bine, daca bagai acu 10 ani…doare
Oricum, vorbeam cu un amic. BTCul la mine insemna sinucidere. Sau macar depresie. Pentru ca daca luam la vreo 1$ cand se facea 100 poate ii vindeam. Beam banii dupa care ma uitam acum cand bausem de 10mil
Imi aduc aminte ca generatia mea (1987) a primit discursul: „Scoala e jobul vostru, asa cum si parintii vostri au jobul lor, trebuie sa invatati bine ca doar parintii vostri va imbraca si va hranesc!” Much logic, great success!
Săru-mîna lu matale,nenea Vali ai expus perfect realitatea.Mulțumesc
Bun de tot, recunosc ca uneori uit chestia asta si ma mai imbat cu apa rece. Multumim domnului Diogene pentru post. 😉
Asta cu facut facultatea de IT e la fel ca Finante Banci in anii 2000 si REI pentru aia cu parinti cu istorie. S-au dus ca focile acolo, si dupa aia se plangeau ca nu gasesc mai mult de casier la banca. Oh well. La fel si astia tinerii.
In alta ordine de idei, nici cu unii „vechi” nu mi-e rusine. Vezi specialii aia 2 pe care mi s-a pus mie pata. ITisti „de 20 de ani” si deja au imbatranit urat, fac gatekeeping si tot ce e nou e cah, hype, crypto. Ca au ratat ei trenul, si acum fac fix ca bosorogii aia care stiau „FIZICA BA, nu calculatoare”… Oh well. Ceva ceva roata ceva ceva.
Baga si Cadastru si Constructiile din 2005 pana in criza. Si dupa prin 2010-2011 cine termina, termina intr-un moment prost.
@Andrei – Sau stiinte politice la Universitatea Bucuresti, am intrat al 9-lea din 100 (erau 40 la buget si 20 la taxa , am avut olimpica in grupa etc. Foarte misto pentru cultura generala si dezvoltarea oratoriei dar complet inutila in campul muncii. Pe diploma de licenta scrie la specializare absolvent in Stiinte politice, nici macar nu au scris politolog etc
Cred ca ai uitat unul din atributele de baza pentru a reusi in societatea zilelor noastre. Daca te uiti la cei care sunt in varf, elementul comun mi se pare evident: lipsa totala de empatie, capacitatea si disponibilitatea de a calca pe cadavre, a minti, injunghia pe la spate, fura etc. Practic, ai sanse mult mai mari sa reusesti in viata daca esti sociopat. Sigur, nu e o corelatie de 100%, mai sunt si oameni normali care ajung sus si mai sunt si sociopati care raman jos. Dar sa fii sociopat in general ajuta. Nu inseamna doar ca esti dispus sa faci rau celorlalti, straini, ci si ca ai un apetit irational pentru risc, fara sa-ti pese de ce li s-ar putea intampla celor din familia proprie.
@None: Da – așa e: ajută mult dacă nu ai empatie. Iei decizii mai rapid și mai bazate pe logică decât pe emoțional. Nu te dărâmă chestiile atât de ușor.
Caut pilă să mă angajez 2 ani la Transelectrica.
https://www.reddit.com/r/GetMotivated/comments/79465k/image_just_dont_give_up/
Vad ca multi zic pe threadul ala ca ar fi troll
Cei care vor sa termine cu 10 facultatea fara sa faca altceva ca-i incurca in „invatarea lor” vor avea surpriza mare ca pe nici un angajator nu-l intereseaza media cu care au terminat.Cei care fac internship-uri (platite sau nu) , iar astea nu sunt putine, sau care-si iau job-uri part-time , chiar si in call center sau asemanator, vor avea tot timpul un avantaj si nu-si vor pune problema de job dupa absolvire
Eu ma intreb daca chiar e nevoie de un eseu de 2000 de cuvinte pt a exprima cateva idei.
nu mă apreciați destul.
Daca stia sa se exprime mai succint Coloja ramanea in IT
Își castiga banii la număr de cuvinte!
Hai s-o lasam balta ca nu e vina lor.
Dragutii de la PSD s-au crezut destepti si au taiat scutirea pentru IT, ca „nu are nevoie”. La care companiile straine s-au uitat mai indeaproape la ce face statul roman
(mai precis discriminare fiscala la PFA-urile avand obiect de activitate IT-ul, care platesc mai mult decat restul pentru ca, de ce sunteti ba asa destepti)
si a mai vazut si ca vin alegerile si ca astia or sa probabil mareasca taxele dupa aia, si probabil tot pe IT, daca tot au inceput si le merge.
Si s-au decis ca ia sa suspende un pic angajarile la birourile din Romania, pana vedem in ce directie merg lucrurile.
Propun sa le dea Ciolacu locuri de munca celor care au terminat facultatea in 2024, ca PSD a inceput.
L-am întrebat pe „nenea Mistral NeMo” (un LLM rulat local) să facă un rezumat. Pentru că l-am întrebat în limba engleză, mi-a răspuns în limba engleză. Nenea Mistral a înțeles limba română! A fost educat foarte bine 😀
The text discusses the misconceptions and realities of finding a job, particularly in Romania, based on a Reddit post. Key points include:
1. **Academic Excellence Doesn’t Guarantee a Job**: Having good grades, participating in competitions, and attending a prestigious university doesn’t ensure employment. These achievements have little relevance in Romania’s job market.
2. **Importance of Connections (Piles)**: Having connections (piles) is crucial for getting a job and maintaining it. However, these connections come with drawbacks, such as being asked to do favors, legal or moral dilemmas, and potential loss of respect from colleagues.
3. **Determination and Financial Stability**: Determination is key for pursuing goals despite obstacles. Financial stability allows for better job negotiation and less vulnerability to employer manipulation.
4. **Luck**: Luck plays a significant role in finding a decent job with good colleagues, timely salaries, and a reasonable boss.
5. **Imagination**: Imagination helps in problem-solving, adapting to new situations, and setting high goals.
6. **Society Doesn’t Owe You Anything**: Despite having desirable attributes, one cannot expect guaranteed success or fairness. Life doesn’t owe anyone anything, and it’s important to accept this reality.
The text concludes by stating that most people don’t have a choice but to accept these realities, as they didn’t choose their circumstances of birth or have control over many aspects of their lives. However, they can control their education, goals, character, relationships, decisions, and personal growth to gain an advantage in life.
Nu prea sunt de acord cu ideile din postare, nu te supara pe mine…
Cei care termina cu 10 o facultate au in mod clar un fond bun pe care pot lucra pentru imbunatatire si experienta, asta legat de diplome.
Legat de pile, nu stiu ce experienta ai (daca ai) in multinationale, mai ales in IT, dar nu prea merge pe pile la angajare. Exista niste bugete pentru fiecare pozitie, se face scouting, te prezinti la interviuri, dai cateva cu viitorii colegi, apoi unul cu hiring manager si/sau HR, si aia e.
Sunt de acord ca atitudinea lui e gresita, dar in general, se poate ajunge acolo unde merita, cu putina rabdare, mai ales daca intr-adevar a fost un elev si un student de nota 9-10.
Problema majora este la discrepanta intre provincie (cu cateva exceptii, prea putine – Cj, Tm, Is, Bv) si Bucuresti – am atatia si atatia fosti colegi cu care ma reintalnesc cand imi mai vizitez parintii, si ii gasesc fix la fel ca acum 25 de ani, depresivi, alcoolici, ratati, cu joburi de cacat.
Deci din tot articolul tau sunt 100% cu un singur lucru: determinarea, ambitia.
Eram student de 10 si la un moment dat m-a intrebat profu de info: ba, tu lucrezi undeva, ca stiu o firma buna care face angajari. Asa mi-am gasit primul job, mai precis m-a gasit el pe mine.
eram student de 7 și 8 și tot m-au întrebat 2 profi dacă am unde munci.
Omul e troll, mai avea o postare pe Reddit inainte sa-si fi sters contul, in care reclama ca s-a certat cu TL-ul :))
o data pe an am o prezentare pe tema asta pt studentii din anul 1, facultate de it. Le vorbesc despre tipurile de joburi si de trasee din it. Si le spun de fiecare data ca sunt cateva lucruri care conteaza ff mult. La inceput, ca sa intre, trebuie sa arate in general ca au cunostintele de baza dar si curiozitate si ca vor sa invete lucruri in plus. Apoi conteaza ff mult atitudinea, capacitatea de a lucra in echipa, ownershipul pe proiecte.
Cumva olimpicii au demonstrat ca au si inteligenta si atitudinea potrivita pana la un punct. Doar ca in viata se pot intampla ff multe lucruri care sa te strice si sa te deraieze de pe un traseu.
In plus de vreo 2 ani piata a intrat intr-o zona de stagnare, cresterea nrlui de joburi e ff mica si intr-o industrie din care nu s-a ajuns inca sa se iasa ff mult la pensie asta inseamna ca e mai greu pt juniori sa intre.
Coroboreaza asta cu niste pretentii ff mari venite dupa niste ani in care se angaja pe 1000+ aproape oricine stia sa scrie in for si situatia devine complicata pt tinerii care termina acu o facultate de it.
Sfatul insa ramane: fiti curiosi, incercati sa invatati permanent, sa gasiti chestii care sa va placa si o sa va mearga bine.
Acu cat de bine mai depinde si de noroc.
„Cumva olimpicii au demonstrat ca au si inteligenta si atitudinea potrivita pana la un punct.”
– olimpicul un general este un bun problem solver, deci o unealta
– daca ai un olimpic in companie iti va rezolva taskurile pe care i le atribui dar nu va face cu adevarat diferenta daca nu are imaginatie si nebunie.
– este preferabil, din punctul meu de vedere, sa lucreze pentru tine o persoana lenesa dar inteligenta in locul uneia care este doar un bun executant.
– un lenes va cauta intotdeauna sa taie colturile, sa mearga pe locuri nabatatorite, sa faca un lucru cat mai repede pt a se putea intoarce inapoi la frecat duda
– cand e vorba de efiencitizare imi pariez banii pe lenes nu pe olimpic. Cu conditia ca lenesul sa fie inteligent.
Deci, daca mergi anu asta pe la studenti sa le spui ca daca vor aiba timp de frecat duda la birou sa caute rezolvari atipice solutiilor clasice pe care le-au invatat la scoala. Sa gandeasca outside the box. Nu vor reusi toti asta pentru nu toti sunt la fel de inteligenti, dar care reusesc vor fi The Big Winners si restul raman „Angajatul lunii”
@Psionics: de fapt ai nevoie de amandoi. Si de olimpic si de nebun/lenes.
Bună seara! E primul meu comentariu, dar citesc blogul de peste un an de zile.
Am observat în comentarii precizat de mai multe ori faptul că nu cei de 9 și 10 au ajuns cel mai bine în viață, ci acele persoane care erau undeva la medie, 7-8 sa zicem. Cred că e important de discutat de ce acele persoane aveau 7 și 8 și de ce celelalte aveau 9 sau 10, ori erau olimpici naționali/internaționali/intergalactici etc. Eu cred că notele nu îți descriu inteligența, ci abilitatea de a fi consecvent, capabil să înțelegi o cerință și să o rezolvi. În același timp, problema apare în momentul în care individul nu mai aplică aceleași mecanisme dobândite în perioada școlii mai departe în viața de zi cu zi, ruptură care se poate produce din varii motive.
Adică ce vreau să spun e că tu poate ai fost de 7-8 la școală pentru că atât de interesa sau pentru că mediul în care ai crescut/evoluat te-a făcut să crezi că atât poți. După, când ajungi în situații nasoale din viața reală, poate unele limită, realizezi că poți mai mult și începi să tragi tare. În același timp, dacă ești de 7-8 și crezi că tu oricum poți mai mult dar nu vrei pentru că școala e proastă, e posibil să descoperi că tot de 7-8 vei fi și în viața reală. Aceleași principii le-aș aplica și celor din orice alt interval al notelor/reușitelor din perioada școlară.
În final, părerea mea e că școala trebuie să fie un loc cât mai dificil care să te pregătească pentru viața reală, nu un loc unde totul e pregătit și mestecat că să fie cât mai ușor înghițit de elev. Când acest lucru este înțeles, probabil că șansa de succes după studii crește mult mai mult. Nu vei avea succes că ai știut să rezolvi ecuații diferențiale, ci pentru că așa cum ai stat înțepenit pe scaun 5 ore ca să le rezolvi, tot așa vei sta și să scoți la capăt problemele din viața reală. Sau poate nu, de asta există atâtea diferențe.
PS. Știu că nu am acoperit toate aspectele (nici nu am cum, poate nici nu pot intelectual), așa că putem schimba păreri și opinii.
Ce zici tu, daca inteleg bine, ca notele alea de 7-8 sunt din cauza ca elevul nu este motivat sa obtina o nota mai mare. Acesta motivevatie are un spectru mai larg si poate incepe de la motivatie mamei ce sta cu sta cu gura si cu nuiaua sa inveti carte si poate ajunge pana la „nu iti iau telefon” daca nu iei note bune.
La job in schimb, in viata de adult, motivatia este mutatul in casa ta, cumparatul unei masini mai bune, plecatul intr-un concediu, cumparatul de „jucarii/gadegeturi” la baieti sau cumparatul de posete, haine si parfumuri mai scumpe la femei.
Deci, concluzionez, din ce spui tu, ca e nevoie de un morcov sau de frica pentru ca iepurele sa alerge.
Da, într-un fel. Iar de multe ori, cei cu 9-10 sunt cocoloșiți și nu sunt lăsați să vadă viața reală, să înceapă să aplice aceeași motivație și în alte sfere, nu doar în cea a învățării, fie că e școală sau facultate. Apoi mai contează și cum te dezvolți în mediul în care studiezi. Eu, de exemplu, am 22 de ani și am terminat politehnica cu aproape nota 10 la final (m-au catapultat părinții către școală de la 6 ani). Dar nu pot spune că am învățat pentru note, pur și simplu am urmărit mereu profesorii și am încercat să înțeleg ce vor de la mine și m-am mulat pe stilul lor. De multe ori am ajuns să mă înțeleg fix cu acei profesori pe care nu îi inghițea nimeni. În rest, am învățat doar ce mi-a plăcut și fascinat, mi se rupea de anumite materii/subiecte. Acum să zic sincer, nu știu să explic de ce am avut dorința asta să trag să fiu cel mai bun mereu. Cu siguranță până la facultate a avut un rol mediul (părinții, profesorii), dar în perioada facultății m-am întreținut singur și mi-am făcut banii mei (și nu o zic să mă eschivez, pur și simplu am văzut ca pe ceva firesc și nu puteam concepe să fie altfel), și la fel, nu puteam concepe să fie altfel nici în ce privește rezultatele, adică să nu vreau să fiu primul mereu. Iar când nu am țintit spre cel mai bun loc, m-am simțit mereu nașpa după. Nu e bine nici așa, ca mereu va fi cineva mai șmecher decât mine, dar scopul e să fiu primul mereu, în orice fac. Iar dacă știu că am dat mereu tot, mă simt bine, chiar dacă nu iese mereu cum vreau.
Probabil că am învățat să fiu așa din interacțiunile cu cei apropiați mie încă din perioada de formare, dar sincer atât timp cât merge nici nu mă interesează de unde am învățat să fiu așa.
Edit
Mindsetul tau de a fi mereu primul este unu sanatos. Nu uita insa ca asta presupune un stres continu, o lupta fara oprire si inevitabil va duce la epuizare si/sau dezamagiri. Poti avea soarta unei stele care straluceste mereu pe cer pana cand ce si-a epuizat toata energia si apoi explodeaza sau sa faca implozie. Dupa cum zici tot timpul vor niste baieti/fete care vor fi mai buni ca tine.
Sfatul meu: continua drumul asta dar sa nu faci greseala de a te compara cu ce pot si fac altii sau ce au altii, asta e inamicul cel mai mare al fericirii. Vezi-ti de treaba ta, incearca sa nu faci rau nimanui, fa-ti timp pentru tine, fa-ti mofturile si „put one’s money where one’s mouth is”.
One more thing- cel mai important- mai important decat orice scoala, nota, diploma, job, bani- sa stii gestiona situatiile de criza, sa nu intri in panica, sa nu reactionezi impulsiv, sa gestionezi criza cu mintea unui „injiner”, sa fii stapanul emotiilor tale.
Hai să zic și teoria mea (total subiectivă bazată pe experiența proprie și personală).
Cei cu note de 10 mereu i-am văzut mereu ca pe niște oameni care respectă regulile. Le place să respecte regulile și acolo e zona lor de confort. Și în copilărie, chestia asta funcționează, dă rezultate.
Realitatea cruntă, care am descoperit-o din fericire când eram încă în liceu, că succesul în viață e mereu în afara regulilor de fapt. E expresia aia americană, coloring outside the lines. Nu mă refer la încălcat legea și la a deveni mafiot, deși dacă e să analizăm, trebuie să recunoaștem că și ăia fac bani cu carul, și e legat cumva tot de conceptul ăsta.
Câștigătorul e ăla care încearcă atunci când i se zice nu. Câștigătorul e ăla care se ceartă cu profesoara pentru notă, riscă, și apoi primește notă mai mare decât ăla care n-a zis nimic și a stat respectuos în banca lui.
90% pot zice că succesul e să ai curaj să întrebi, să dai din coate, să nu accepți lucrurile așa cum sunt. Chiar și fără pile.
A fost o vreme când am luat efectiv lista cu firmele de IT din cluj, am ridicat telefonul și am sunat patronii să organizez întâlniri să le vând ceva. Și am vândut. Alternativa era să aștept să mă sune de pe site? Niciodată nu s-ar fi întâmplat. Și am făcut asta ca și introvertit total, dar am mers pur și simplu pe logică, dacă o strategie nu funcționează, încerc alta. M-am forțat în afara zonei de confort. A fost musai.
Ăia care stau cu capul plecat nu vor primi nimic niciodată. Știu pentru că și eu eram așa.
@Manu: Foarte bine spus și foarte bine scris.
Sunt de acord cu tot ce ai scris. Dar eu altceva vrea sa zic acum si o sa ma refer la IT.
Din pacate piata IT e la cel mai nasol moment in Romanistan. Foarte putini ce au terminat facultati de profil si-au gasit de lucru in ultimii 2 ani. Am tangenta cu domeniul IT de multi ani si am participat si particip la cursuri interne pentru incepatori. E grav.
Vad 2 cauze mari si late si nu vad nici un revenire pe urmatorii ani:
1) Piata IT a incetinit la nivel global. Cam ce s-a putut digitaliza s-a digitalizat in mare. Cam tot ce s-a putut automatiza s-a automatizat. Da, sistemele trebuie intretinute, trebuie pazite, trebuie imbunatatite dar nu mai e nevoie de atatia.
2) Romania a devenit scumpa. Ne manca India la costuri. Da, poate suntem mai buni dar nu valoram cat 2-3 indieni.
Pe viitor vor scadea salariile in IT si se vor desfiinta multe pozitii. Eldorado s-a terminat.
Complet de acord. Era si timpul sa incetineasca haiducia si eu unul sunt incantat de ideea ca domeniul revine la unul normal de blue collar si nu o salbaticie in care orice ciumpalac care face un curs sau copiaza 3 ani in facultate se asteapa sa castige mii de euro.
La 2 ai dreptate, dar compari gresit. Nu cu india ne batem noi, niciodata nu ne-am batut cu india. Tot ce era outsourcing venea la noi dupa india, si fugeau de acolo de bine ce era. Noi eram cumva intre india si vest ca pret, dar calitate net superioara.
Problema la cost e ca am devenit suficient de scumpi sa ne apropiem de altii mai la vest. Polonezii de exemplu nu mai sunt cu mult mai scumpi, uneori chiar mai ieftini (depinde de stack). Si atunci una e Praga, la 1h de Viena cu masina, si alta e bucuresti/clug/iasi.
La mine la munca in lift e un citat din Anthony Volodkin:
“Be undeniably good. No marketing effort or social media buzzword can be a substitute for that.”
Asta ajuta mult. Si se aplica in orice domeniu.
Deci dacă viața și lumea nu-mi datoreaza nimic, atunci nici eu nu datorez nimic vieții și lumii, nu? Amoralitatea e concluzia implicită a acestui eseu? Fiecare pentru el, prin absolut orice mijloace atât timp cât e în avantajul lui și scapă nepedepsit? Fură, minte și omoară după cât îți dă mână, căci dacă alții ar avea ocazia să ți-o facă ție, ți-o vor face fără să clipească.
Ce scriu eu și ce înțeleg alții…
Coloja; omu` nu s ar face psiholog din cauza ca e un filozof destul de bun. Chestia asta de Slothrop… e filozofie aplicata.
Lăsați prostiile și „dații” drumul la școală.
Orice ați vrea să faceți în viață fără școală nu se poate.Punct.
Întotdeauna pixul ii mai ușor decât lopata!
Eu îi înțeleg pe ăștia, sunt oameni care nu s-au maturizat niciodată.
Am angajat un tip odată cu care crezusem că am dat lovitura: omul se prezenta așa: politehnică terminată cu peste 9,50 (nu l-am întrebat eu, el s-a lăudat). Master (tot tehnic) terminat. Își căuta ceva la 4 ore ca să își umple timpul. Pentru mine era ideal pentru aveam oameni care să facă chestiile simple spre medii, aveam câteva probleme (la un ERP) cu matematică mai complicată care nu era mult cantitativ, doar că era complicat. Cineva la 4 ore să-mi rezolve acele probleme era perfect.
Buun. Primul red flag pe care eu care nu l-am observat (eu ne-având experiență în postura de angajator) a fost că a venit la interviu cu mama lui. Omul avea 30 de ani aproape. Tehnic era bun, fix ce ne trebuia.
A început lucru efectiv. Buun. Problema era că timp de 2 săptămâni nu a reușit să livreze nimic. A trecut o lună, nimic. Omul studia non stop, nu făcea nimic. Efectiv nimic. Fiecare discuție cu el intra în derizoriu tehnic. La un moment dat a început să vină random la serviciu, când cum. Bine, tot nu făcea nimic.
Apoi la un moment dat n-a mai venit deloc. Îl sun în dimineața aia, și omul n-a putut să vină la serviciu ghiciți de ce: trebuia să aștepte un email important de la facultate și vrea să fie sigur că îl primește. Deci noi la firmă aveam pe atunci internet garantat, bandă de 1gbps, tot ce vrei. El dorea să fie sigur că mailul îi vine. Asta mi-a zis maică-sa, că de el nu am putut da oricum.
Apoi l-am dat afară săptămâna aia, a zis că oricum pentru el cel mai important e doctoratul, serviciul era așa că l-a stresat maică-sa, apoi vrea să facă studii.
Atunci am realizat că omul efectiv trăia într-o lume paralelă, în care maică-sa îl protejase de absolut orice eșec, singurul lui scop pe lume era să facă școală, și restul trebuiau să cadă din cer. Nu exista eșec în lumea lui. Cât timp asculta de mami și povețele ei, 100% ar fi avut succes.
Acum ceva total diferit dar care are legătură cu povestea. M-a apucat să merg la fostul liceu în vizită, m-am înțeles bine cu profesorii și am mers să-i vizitez. M-a frapat cum au rămas toți șocați de faptul că eu aveam firmă de IT și nu terminasem facultatea. Că cum am putut deschide firma? Cum am primit autorizație? Cum am găsit clienți? Nu mi-a verificat nimeni diploma? Deci oamenii habar nu aveau cum funcționează lumea reală, credeau că îți cere cineva diploma când îți deschizi SRL, sau că atunci când mergi la clienți mergi cu actele la tine și prima oară îți verifică hârtiile, apoi te bagă-n seamă.
Mi-am dat seama că la fel, și ei trăiau într-un fel de lume paralelă pe care eu nu știam că există, și nici ei nu știau că există lumea asta.
Teoria cu bulele e reală, chiar trăim fiecare în niște bule extrem de izolate.
De mama aluia era un MILF + disponibil l-ai fi anganjat? Sincer!
Psionics:
Nu înțeleg la ce te referi. L-am angajat și a lucrat aproape 3 săptămâni întregi, ai citit pe diagonală sau nu ai înțeles ce am scris?
Nu era nici o milfă, era femeie cu copil de 30 de ani, cred că bătea spre pensie.
tldr: social contract theory is broken, suntem fiecare pe cont propriu / fiecare cu pilele lui
Nu, acel social contract NU a existat niciodată.
A fost o iluzie ce a funcționat doar atâta timp cât cererea de absolvenți de studii superioare era mai mare decât oferta. Azi cererea de oameni cu studii superioare e mult mai mică decât oferta, mai ales cu explozia de facultăți private.
Povestea doamna Lavinia Betea (ceva video pe youtube cu canal 33) despre sloganul ăla cum că în anii comunismului toți aveau asigurat loc de muncă după facultate, dar mai zice și că de exemplu erau 75 de locuri la facultate în TOATĂ România la disciplina ei.
Azi doar în Cluj există 500 la aceeași disciplină, și câteva mii dacă aduni toată țara, iar dacă mai adaugi și facultățile private, numărul e colosal. Fix asta zicea și ea, UNDE se vor angaja toți aceștia? Cum poți compara 75 de oameni pe an vs câteva mii pe an? Cum ar putea o economie să absoarbă așa ceva, oricare ar fi ea?
„Nimanui nu-i pasa”- e valabil peste tot, nu doar in Romania.
Vorba unui psiholog: „Alege lucrurile importante pentru tine si fa-le corect, iar restul multumeste-le doar sa le faci!”
80% ai dreptate tovarase, dar la partea cu pilele au bagat batu prin gard. In bucuresti te ajuta sa ai cunostiinte, nu pile. Diferenta e ca „cunostintele” nu iti cer de mancare, ca sa zic asa.
Sunt si pile, dar alea is fix pentru „am terminat o facultate, dar nu stiu ce face”. Sau pentru niste posturi d-alea pe la stat, unde stai si intra banu.
Sistemul „cunostinte” sau, pe shekspiriana „referrals” merge peste tot in lume. Asta si pentru ca pe firma o costa mai putin. Plus ca se gandesc ca nu iti pui obrazu pentru oricine.
oricum. despre postare.
” care ati inceput in IT „. Deja e prost. A inceput prost si poa sa mearga sa suga o pula. „Am terminat scoala bine si nu ma pot angaja in IT”. Pai, poate, daca dupa ce ai terminat scoala nu ai vorbi ca un taran dintr-o bodega de la ora 9 dimineata ai avea mai multe sanse.
nu poti lucra in IT ce? Programator? retele? qa? suport tehnic? carator de servere? Ce nu poti lucra in IT?
Unde mai pui ca din ce zic restu de comentatori ala mai are si probleme de comportament. Deci da.
„toata lumea imi datoreaza mie ceva, ca is sarac si prost”
Am avut intalnirea de x ani de la terminarea liceului, si una din cele mai severe profesoare din liceu; venea pe la fiecare si intreba ce face si cum se descurca.
Povestea ca in experienta ei de 30 de ani, majoritatea celor care au facut ceva intr-adevar special gen antreprenoriat, Nasa etc, au fost cei cu notele mai mici 7-8, care au invatat sa treaca mai usor peste nereusite si sa reincerce si au devenit mai abili si mai ambitiosi.
@Adi: Sună foarte plauzibil chestia cu trecerea peste nereușite. Ideea e că atunci când devii foarte performat într-un domeniu, dar doar în acela (cum e educația/școala/învățatul), ai șoc cultural când trebuie să te adaptezi la un alt sistem sau domeniu în care nu mai faci performanță. O a doua chestie e că abilitățile din școală, cele pe baza cărora se face notarea, nu prea au legătură cu ce se cere în viața reală. De exemplu poți avea o memorie foarte bună sau să poți ”toci” eficient și repede; să înveți ”cum se învață” în acel sistem aparte construit de Ministerul Educației. Dar dincolo de porțile școlii, când vine vorba să aplici ceea ce ai învățat, să realizezi că una e învățatul și alta e practica. Ori să n-ai determinarea să aplici acele chestii. Ori șansa sau timpul să o faci.
Uite – eu am fost elev de 7 într-o școală care îți cerea să tocești. Era foarte greu pentru mine, că nu puteam toci ca alții. Trebuia să înțeleg înainte să pot învăța ceva, ori nouă nu ne explica nimeni. Mă prindeam cumva din mers sau deprindeam din ce vedeam că fac alții. Dincolo de școală însă, tocitul ăla cu care încercau să ne obișnuiască profesorii nu avea nicio valoare. N-am avut nevie de el. N-a fost nevoie să memorez ”comentarii” la opere sau să trebuiască să redau formule care nu știam ce fac. De-aia cred că mulți dintre cei cu note de 7 făceau ce făceam și eu: slalom printre reguli absurde care ziceau să memorezi ”Luceafărul”, folosindu-se de – habar n-am – intuiție și ce-au deprins din zbor să treacă cumva anul. Și poate că activitatea asta ne-a învățat mai multe decât școala în sine.
In general daca ai 10 pe linie la scoala nu o sa mori de foame. De asta sunt atat de disperati parintii sa invete copilul pe rupte, ca sa fie ei siguri ca puiul lor nu o sa moara de foame. Am ajuns la concluzia ca pana si in parenting e o doza inconstienta de egoism.
Ca sa ai succes in viata (si nu ma refer doar la bani) e nevoie (si) de alte lucruri, cam ce spune articolul. Trebuie sa ai ambitie, sa ai incredere in tine, in general inteligenta emotionala. Ei bine, majoritatea parintilor nu pun pret mai deloc pe asa ceva, ce-i drept nici nu au habar cu ce se mananca, lucru care functioneaza grav in detrimentul copilului. Ei ar trebui sa aiba grija sa creasca un copil care sa fie fericit, nu unul care sa fie sigur ca se poata angaja pe salariul mediu, ca sa stea ei linistiti.
Cu alte cuvinte, tocilarul de 10 pe linie din liceu care are 2 prieteni si iese virgin din facultate o sa aiba, in marea majoritate a cazurilor, mai putin succes decat golanul de nota 6-7.
something something viata e complicata si are multe aspecte
„Bai terminatule,
Da, sunt frustrat si imi vars suferinta pe internet
Probleme?
Ati prins numai lapte si mere in 2018-2022 faca zeci de mii de euro si luand apartamente unul dupa altul ca pe jucarii
Si noi astia tineri acuma luam la muie fiindca ati vrut voi sa profitati de un virus inventat si sa futeti economia pe 3 generatii pentru voi, ca daca nu era virusul ala de kkt acuma aveam si noi o viata normala
Un lucru iti zic: o sa votez CG/Simi/Soso asa cum fac toti cei in situatia mea
Sa vedem ca mai sunteti smecheri atunci
”
deci da…
Ce aberatie, auzi sa ti se cuvina! Lasa boss ca e nevoie de sapat canale si cu diploma, nu zice nimeni pas. Astia ca individiul care crede ca are job doar cu diploma tb sa auda si foloseasca mai des cuvintele, aici sau la pachet? :))
eu zic ca #1 e norocul si #2 eq-ul (nu iq). daca ai noroc in general si reusesti sa legi relatii cu oamenii din jur, uneori pica si norocul pe tine.
cazul meu, familie saraca, obligatoriu era facultate la stat ca nu imi permiteam altceva, ma ducea capul bine pe stiintele exacte dar la facultate mi-am luat un soc major, primii 2 ani am fost intre cei mai slabi din grupa, daca nu eram berbec si nu constientizam ca nu sunt solutii – cu siguranta renuntam la facultate prin anul 2, dar am revenit din anul 3 (toamnele mele aveau mai multe restante decat aveau sesiunile normale) si am inceput sa inteleg ritmul cerut de facultate si sa reduc din restante. am dat lucrarea de diploma in feb/mar ca ramasesem in vara cu 1 restanta pe care nu am putut sa o iau.
dupa facultate am plecat 3 luni la tara la bunici, am revenit prin toamna si un tovarash din vecini stia ca eu m-am ocupat sa fac reteaua de calculatoare intre cele 2 blocuri asa ca mi-a propus sa merg la firma unor prieteni de-ai lui (3 directori si o secretara) undeva am primit ofera de 200 ron/4 ore pe zi cand e nevoie, fara carte de munca sau alte povesti. din septembrie am lucrat asa pana am luat licenta in final de februarie, initial pe la alea 4 ore si am invatat multe, ne-am si distrat ca fiind firma mica directorul general venea cu mancare si sucuri la pranz, dar alea 4 ore/200 ron au devenit „dar tu vi la munca la 12 si pleci la 16?”, fara sa creasca aia 200 ron, asa ca dupa licenta cand o fosta colega de facultate mi-a zis „hai unde m-am angajat eu ca au nevoie de vanzatori” am fost la un interviu si 2 zile mai tarziu semnasem contractul cu un lant de magazine de electronice pe imensul salariu de 279 ron pe cartea de munca + sporuri. de la primul job oamenii au fost nedumeriti cum de plec, pe vremea aia imi era jena de nesimtirea lor la modul ca una stabilesti si alta faci
2 ani mai tarziu dupa un eveniment cu ghinion, dau pe site-ul unora intr-o duminica dupa-amiaza (nu cautam sa ma mut ca imi era f.comfortabil) de niste cerinte la un job pe it care daca imi zicea cineva „scrie doar tot ce stii sa angajez” mi-ar fi fost rusine sa enumar exact tot ce stiam la virgula, job-ul avea deadline ziua de vineri ora 16 dar am trimis cv-ul duminica seara, iar luni m-a chemat cineva la un interviu, apoi un examen si 2 luni mai tarziu am plecatla un nou job, lasam programul 9-19 pe un 7:30-16 insa am luat o semi tzeapa, la modul ca tot ce am vb cu oamenii a fost pe brut iar eu la job-urile anterioare discutasem pe net. cum ziceam, nu sunt genul care sa se predea usor asa ca am zis hai sa vedem cu ce se mananca treaba si aici, de data asta mult mai tehnic si se baza strict pe ce facusem PE LANGA facultate, ca una am studiat eu si altceva imi placea sa fac. si au mai trecut inca 12 ani in care am invatat enorm, salariul a crescut dar nu asa rapid pe cat am dorit eu
si imi da o alta colega de facultate un mesaj si imi zice de un alt post ca sotul ei e bine unde e dar crede ca m-as descurca bine pe pozitia aia, dupa cum vedeti la mine job-urile sau oportunitatile de job au venit cand nu cautam cu adevarat, pur si simplu m-am impiedicat de ele sau pur si simplu mi-au fost impinse de cunostinte (chiar departati de prieteni as zice), asa ca am zis ca merita incercat. adunat acte, refacut cv-ul ca trecusera enorm de multi ani de la fosta schimbare, depunere acte si proba scrisa – foarte grea, extrem de multi contracandidati, ma simteam ca in facultate cand parca eram ala din cei mai slabi, vin rezultatele si aveam a 3a nota de pe tara, prima pe zona mea. vine si proba practica unde acopeream de la fostul job absolut tot ce voiau, iau a 2a nota de pe tara la practica si media deja m-a dus pe primul loc. de 8 ani sunt la locul asta de munca si ofera beneficii, cere anumite sacrificii dar nu ma pot plange (aici e si un element haios, vorbind cu fosta colega dupa ce m-am angajat mi-a spus ca de fapt sotul ei nu a participat pentru ca parea prea greu si parea aranjat examenul – din 10 pozitii deschise la firma respectiva au reusit sa ocupe 4 cu cerintele lor de la probe)
care a fost elementul principal la toate schimbarile? – #norocul – job-urile au venit in momente cand aveam nevoie de mai multi bani dar fara sa ma exteriorizez la prieteni ca vreau altceva, chiar cei care mi-au zis de job-uri sunt cunostinte departate cu care vorbesc 1-2 ori pe an pe whatsapp/yahoo mess, etc
noroc in cazu tau. oamenii fara noroc au tendinta sa se miste ei sa isi caute mai bine.
Eu am avut noroc o singura data, de doua ori
1. cautau niste nemti niste programatori, urgent. Asa ca „tre sa stie germana” a fost scos din nevoi
2. cand am venit in suedia au fost niste chestii politice la o firma si au intarziat o luna sau doua cu alegerea unor oameni noi. Intarziere care s-a pupat cu mutarea mea
Dar, in general „norocu” inseamna sa iti trimiti cvul, sa nu stai ca prostu 12 ani pe o pozitie doar ca e calduta (eu am stat doar 6 sau 7 ca marele prost) si sa nu fii total imbecil
Se poate trăi și din cultivarea legumelor.
https://www.facebook.com/share/r/1N93JjXfhG/
S-o fi demoralizat tipul după ce a văzut asta. N-ar fi rău să încerce un job în silvicultură. Natură, aer curat….