blogoAutor:
valimarți, 7 martie 2023, 08:32 36002 69
Jurnalistul auto Adrian Mitrea lovește din nou. Trecem peste faza cu călătoritul cu mașina cu autonomie de 200km, că e prea simplă, îmi place aia cu “mută-te dacă vrei electrică acolo unde poți încărca”.
Mulțumesc că ai citit acest articol. Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$
69 comentarii
NOU
#1
mucea
Mi-a dat BSOD la „securezi”. Restul e tacere!
Comentariu apreciat.1135
NOU
#2
casnica
omu’ a tradus direct pe stilul „furculition” din engleza. ceea ce inseamna ca a vomitat tot postul ala dupa ce a citit ceva undeva si a zis ca suna inteligent.
Comentariu apreciat.675
NOU
#3
etk
S-au l-a scris impreuna cu colegul Google Translate.
Indecis. Tu ce zici?306
NOU
#4
ergo
scrie cu diacritice dar „securezi”.
Indecis. Tu ce zici?273
NOU
#5
N
Nu bea, nu fumeaza, doar secureaza.
Comentariu apreciat.521
NOU
#6
Jerome
Bucuresti-Sevilla-Bucuresti sunt 7600 km, mai adaugi minim 400 km prin zona, ajungi la 8000 km, sa faci 8000 km !!! cu o masina care are autonomie de cca 300 km, basca ca este electrica, deci alt timp de incarcare , nemaivorbind de alcatuirea traseului in functie de statiile de alimentare, mi se pare un comportament autodistructiv
Comentariu apreciat.1846
NOU
#7
babu
Omu e un special.
Am avut o discutie in contradictoriu acum niste ani pe 0-100.ro. Tocmai facuse o tura Bucuresti-Sibiu cu BMW i3 si era super excitat desi ii luase cam o zi. Explicatiile mele ca in aceeasi perioada eu facusem doar 5h pana la Sibiu mergand legal au trecut pur si simplu pe langa.
Comentariu apreciat.1093
NOU
#8
vali
cât spațiu mental să ai să crezi că toți au timpul tău, să stea să meargă din charger în charger…
NOU
#9
Andrei G
Dra chiar daca ai timp, nu devine enervant ca la fiecare 3 ore sa faci o pauza de cel putin 1 ora?
Comentariu apreciat.416
NOU
#10
vali
obligativitatea mă omoară pe mine. una e să vreau eu să fac pauză, alta e să fiu obligat. am fost de câteva ori în germania și, fiind 2-3 șoferi, puteam conduce cu orele, unul se odihnea sau dormea, altul conducea. la 2-300km autonomie, deja dai foc mașinii.
NOU
#11
AB
ieri sau alalteieri lăuda unu’ o mașină la radio. ceva electric, BMV cred, cică mare, încăpătoare, pt familii, pt călătorii lungi, chestii, socoteli, doar că a început cu autonomia bateriei – 80 km. mi s-au scurcicuitat toți neuronii.
Indecis. Tu ce zici?2718
NOU
#12
Andrei G
Poate era vorba de autonomia electrica a unei masini de tip plug-in Hybrid. Pana si Dacia Spring are o autonomie mai mare de 80 km.
Comentariu apreciat.324
NOU
#13
CIP03
Am plecat din Bruxelles la ora 11:00 si am ajuns la Brasov la ora 12:00 (a doua zi, mers legal, prin Arad am trecut pe la 05.00). Cu electrica faci o saptamana.
Indecis. Tu ce zici?2313
NOU
#14
vosidit98
Vad loc de afacere pe piata gri. Kit conversie electrica->GPL.
Mă distrați voi care credeți că toți proprietarii de mașini fac săptămânal drumuri de 3000km ca românașii care fac combinații cu mașini sh.
Un argument la fel de tâmpit ca al pseudojurnalistului de mai sus.
Problema e cu încărcarea dacă stai la bloc și cu rețelele publice de încărcare respectiv puterea lor. Atât.
Asta cu drumuri de sute și mii de km e un non subiect, un fel de baba cu drobul de sare. Dacă aia, dacă cealaltă?
Dacă ai de făcut germania săptămânal păi normal că electrica nu e pentru tine, n-o să stai din 3 in 3 ore una la încărcat. Și o zic ca unul cu v6 diesel pe care-l chinuie prin oraș :))
Indecis. Tu ce zici?3131
NOU
#16
Octtavyan
oamenii in general sunt retardati desi o masina electrica s-ar potrivi pt ce fac ei zilnic. Dar ei calculeaza doar 1% din timp cand trebuie sa ajunga la sibiu odata la 2 ani, in rest el face intre 5 si 25km zilnic.
Nu zice nimeni ca masina electrica e solutia pt tot, dar pt oras e o solutie viabila 100%.
Exemplu personal , nevasta-mea merge cu outbacku familiei de 2.5 automat prin bucale pt ca 4×4 e mai inalt e automat e mortii lui. De cat ori a iesit outbacku ala din oras in ultimi 2 ani? Niciodata.
Am amici care fac cu Springu branesti bucuresti zilnic si sunt super happy de decizie ca ii rupea motorina la naveta zilnica.
Totu tine de context si la ce utilizezi masina aia , da pt majoritatea oamenilor sa se invarta casa-munca-casa-gratar weekend electrica e perfect de ajuns. Cand o sa ajunga la preturi decente.
100% de-acord, asta mă distrează și pe mine, discuțiile astea infinite cu ‘vai, dar eu fac 3000 de km săptămânal, eu nu vreau să rămân fără baterie nu știu unde pe autostradă, că eu sunt șofer român, conduc 1200 km dintr-un plin fără să mă opresc și îmi fac nevoile în sticlă dacă e nevoie, doar ca să scot timp (și consum) bun.
În realitate 99% e fix cum zici tu, mașina se folosește în oraș, și odată pe an concediu și de 2-3 ori pe an la țară, cei care mai au bătrâni pe-acolo. Atât.
Mereu mi se pare un argument stupid ăsta cu călătoriile de mii de km, zici că suntem o țară de samsari care aducem mașini din germania săptămânal.
75
NOU
#18
c.daniel
@Octtavyan: ai dreptate man, pentru mine personal o electrică ar fi mănușă pentru câți km fac eu zilnic, daaaar, cu ce plm o cumpăr, că e scumpă’n draci? Așa că, stau pe curul meu, cu clasică, că e foarte bună. Cum ar veni, concluzia e ca de fapt nu prea ai dreptate.
131
NOU
#19
Zsolt
Corect, marea majoritate dintre oameni folosesc mașinile mai degrabă pe distanțe de până la 100 Km/ zi. Sau chiar mai puțin. Deci o electrică din asta ar fi de ajuns.
Însă, atunci când ai de făcut un drum mai lung – de exemplu Brașov – Cluj – Brașov – și să te încadrezi într-o zi, deja nu mai e așa ușor.
Deci, mai toți căutăm mașini cu care să ne putem mișca în activitatea zilnică, dar să ne faciliteze și un drum mai lung, de exemplu de 600 – 1000 km în aceeași zi.
Aceeași majoritate nu are disponibilități financiar pentru a ține o mașină electrică pentru chestii zilnice și una cu motor pe combustie, pentru drumul la părinți sau vacanță, de exemplu….
La asta mai adaugi și prostia unor politicieni, care în loc să lase piața să regleze treburile, vin cu interdicții idioate: fără motoare pe combustie din 2035…. Deocamdată s-au trezit doar italienii. Se vor trezi și alții și poate se oprește drumul ăsta cu capul spre perete….
E aberant să ai pretenția ca un drum, care până acum a durat 5-6 ore, de acum să dureze zile, că trebuie să te tot oprești să încarci mașina de cusut…. pardon, electrică. Că degeaba fac producătorii reclamă cu range de 4-500 Km, când realitatea îi contrazice. Bașca, eu până acum pe autostrăzi nu am fost depășit de nici o electrică. În schimb am depășit eu multe, care se târau pe banda de camioane, ca să prelungească agonia… Vorbim de țări străine, unde sunt și încărcătoare…
Sarakilor care esteti voi… cum zicea si domnu’ Mitrea, sa vezi distractiune cand vor atarna prelungitoarele pe 30-40-50 metrii din apartament pana la locul de parcare. Sau in cazul in care „cineva” va investii in statii de incarcare se vor deconecta unii pe altii sa-si incarce masina ;-)!
Comentariu apreciat.589
NOU
#21
Alex2
Nu mai fiti SARACI !
Mutati-va la casa.
Nu mai stati la bloc, ca animalele ce sunteti.
Comentariu apreciat.802
NOU
#22
vali
HAM! HAM!
NOU
#23
Cipper
Cum se vor deconecta? Ai văzut cum funcționează o stație? Nu poți scoate cablul când vrei tu..
Ce se va întâmpla însă, vor fi cei care abuzează și blochează aiurea stații. De aceea Tesla taxează pe minut după ce ai terminat de încărcat.
82
NOU
#24
Jean Bonbon
@Adib deja atarna. Am pe undeva poza unui special cu C300 hybrid cu firu’ coborand de la et 1. E drept ca avea cam 20 m, nu 30.
52
NOU
#25
Marius
Eu sunt curios daca duce reteaua, transformatoarele si reteaua electrica de transport si apoi cabalaria din casa de la priza pentru masina. Ca degeaba iti pui prelungitor daca iti intra cu pipeta in masina.
172
NOU
#26
Octtavyan
ai 7.5 kw minim instalati per apartament by default.
Daca afurat Giani cand a facut blocu la fire asta e alta discutie.
In teorie cu o statie minima din aia de iti da reno sau astialalti ar tb sa poti trage suficient din kw alocati tie sa o bagi seara la incarcat si a adoua zi sa fie full
23
NOU
#27
dumy
De la câți metri în sus se adaugă al doilea “i”? Sau e aceeași regulă ca la „investii”?
52
NOU
#28
punKreas
Ma mut la marmacie
217
NOU
#29
Rumbu
Imi place optimismul lui cu aia 15 ani. Germania si Italia au zis deja ca ei nu sunt de acord cu directiva aia.
Comentariu apreciat.625
NOU
#30
vax
Italia, ce produce mai puține mașini decât România
Odată ce vor exista multe mașini electrice o să existe și business care deci și infrastructură.
Așa cum și ăia din Schei trebuie să se mute dacă vor mașină că nu au unde parca, așa și ăștia cu electrica trebuie să se mute lângă o priză
Indecis. Tu ce zici?1320
NOU
#31
caposu
Nu or fi de acord dar in 2022 au vindut 600000 de electrice.
010
NOU
#32
V4li0
Va bagati in diferite secte si va mirati de emisiile circumvolutiilor sectantilor. Exercitiu de imaginatie: intrati pe grup de vegani, vedeti cat de bine e acolo. Idem, anti-vaccinisti. Sau orice forma de extremism, ca pana la urma despre asta e vorba: nu numai ca ei au dreptate, dar tre’ sa stie toata lumea ca ala e adevarul in lume, si toata lumea trebuie sa faca la fel. Altfel spus, speciali simtindu-se speciali. Cred ca dl Coloja ne poate ajuta cu ceva material despre patologiile astea.
Comentariu apreciat.5312
NOU
#33
bosulean
Rubrica de psihologie: Bărbații anti-vaccinisti și relațiile
Păi poți să ți securezi loc și la bloc. De ce să ți securezi loc doar dacă te muți? Securarea asta a locului n ar trebui să fie un argument pentru domnul. Securarea e altceva, securezi un loc dacă pui un pitbull e el sau un garcea de ăla de a o firmă de securare.
Securați cu încredere și la bloc, nu doar la casă. Vând securi. Ăăă, ăsta…securize.
In 10-15 ani sigur apare altceva. O sa scoata o noua tehnologie care se va dovedi da shit si va duce electricul in derizoriu. Vad ca deja se marseaza pe hidrogen, avem 5 pompe in toata Europa dar are potential. In final nu mai stiu cum sa ne futa si sa ne ia banii pe tot felul de cacaturi de masini tot mai imbecile.
Indecis. Tu ce zici?3216
NOU
#39
hash
Miza e mai mult de atat. Se forteaza un salt tehnologic.
1410
NOU
#40
Radu
Se forteaza un salt tehnologic pentru ca trebuie, nu mai putem merge mult timp cu masinile astea cu randament ~20%. A mers pana acum pentru ca benzina e incredibil de ieftina sa ne permitem sa aruncam 4/5 din ce punem in rezervor, la un moment dat nu va mai fi posibil, si ideal ar fi sa nu ne prinda momentul cu pantalonii in vine.
Clarific pentru cine nu a inteles: din 10 litri de benzina doar 2 misca masina, 8 sunt pierduti sub forma de caldura irosita.
Indecis. Tu ce zici?2125
NOU
#41
Bigbear
@Radu – Asta cu petrolul e un mister pentru mine, acum 30 de ani mai aveam putin, acum inca avem si nu imi este clar exact cat este si pentru cat timp ne ajunge.
Pe de alta parte nu inteleg de ce trebuie fortat prin legi un salt tehnologic – in decursul vietii mele de exemplu s-a trecut de la tv/monitoare cu tub la lcd/led si de la becuri cu filament la led. Nu a fost nevoie de o lege care sa spuna „nu mai e voie sa se produca televizoare/monitoare cu tub”, oamenii au vazut ca lcd/led-urile sunt mai bune, frumoase, practice etc si au preferat sa cumpere asa ceva. De ce nu putem ramane la stadiul de azi, unde ai masini cu motoare pe benzina, hybrid, mild hybrid si electrice si fiecare alege ce vrea?
Electricele mi se par ideale pentru leasing insa pentru un om care vrea sa pastreze masina 10 ani sa spunem nu e deloc avantajos sa schimbe bateria „ca asa e filmul” pe cand o toyota simpla merge inainte
168
NOU
#42
Radu
Bigbear esti sigur ca nu au fost legi care au fortat renuntarea la becurile cu filament si la transmisiunile TV analogice?
77
NOU
#43
nedormitul
@Radu
20% randament la benzină e ca și când te-ai plânge că 20% din ce mănânci se transformă în activitate necesară funcționării+ eventual un colăcel de grăsime, iar restul de 80% se transformă în căcat.
Randamentul motoarelor termice este ultima preocupare a unui utilizator câtă vreme exploatarea vehiculului oferă comoditatea de a găsi o benzinărie la câțiva kilometri, alimentarea se face în câteva minute iar prețul este rezonabil.
Indecis. Tu ce zici?246
NOU
#44
MihaiC
@Bigbear
Rezervele de petrol nou descoperite se impart in 3 categorii:
1. Cele care sunt real nou descoperite
2. Cele despre care se stia in principiu, dar erau atat de neprofitabile ca nici nu erau luate in calcul (gen pe fundul marii la mare adancime); Cresterea pretului petrolului face aceste rezerve profitabil de exploatat.
3. Cele care erau cunoscute clar, dar erau in zone protejate (parcuri naturale); Cresterea pretului petrolului face sa creasca si presiunea de a ignora statutul de zona protejata.
Se forteaza saltul tehnologic pentru ca dupa ce se va dezvolta infrastructura de alimentare energia electrica va fi din ce in ce mai ieftina. Nu conteaza din ce este obtinuta energia electrica, ceea ce inseamana ca se vor incuraja toate modalitatile posibile de obtinere.
56
NOU
#45
Bigbear
@Radu – Nu stiu de legi, stiu ca eu mi-am cumparat primul monitor LCD pe cand erau foarte multe monitoare cu tub pe piata si motivul a fost ca imi ocupata mai putin spatiu pe birou si avea culori mai bune decat cel cu tub. Mi-am schimbat becurile cu filament cu ceva led pentru ca au un consum mult redus, nu din cauza de ceva lege.
@MihaiC – Admitand ca ai dreptate, esti de acord cu trecerea de pe gaz natural pe curent electric pentru case? In acelasi timp cu masinile interzicem buteliile, aragazul pe gaz si centralele pe gaz si trecem totul pe curent – e mai elegant, mai usor de controlat si nu elimina gaze, da?
Sigur, o sa fie mult mai scump la inceput si schimbarea sistemului de incalzire si costurile de utilizare insa in timp o sa fie mai bine si nu mai depindem de gaz plus ca nu mai poluam, nu?
93
NOU
#46
Baliverne
Hai sa inceram o colectie de „-”
abordare proletara:
Stai la bloc pentru a sta in aglomeratie urbana. Aglomeratia urbana are beneficiul a sute de servicii aparute nativ (i.e. coafor, restaurant, bar) in apropiere, la distanta de mers pe jos. Primaria se ocupa de adus transportul in comun, trotuare, piste de biciclete, spatii verzi, scoli&licee, utilitati. Nicaieri in peisajul asta nu apar masinile personale. Implinirea nevoii de masina personala nu este statisfacuta in europa in aglomerarile urbane.
Deci concluzia autorului, vrei masina, te muti undeva unde poti sa o ai (i.e. sa o incarci, si sa o parchezi), nu este gresita.
Nu te muti departe de aglomeratia urbana, unde ai loc si nevoie, de masina, ca apoi sa plangi ca nu ai restaurante, spatii verzi, pista de bicicleta, scoala, liceu, canalizare, curentul este instabil. Corolar, nu te muti in aglomeratia urbana si te plangi ca nu ai unde sa incarci masina electrica si te chinui sa parchezi masina pe gazolina.
Comentariu apreciat.4810
NOU
#47
sebybv
Corect!
Fii-miu studiază la capitala. Toti prietenii îmi zic ca ce scârțar sunt ca nu ii dau mașina.
Dar plătește 14 euro pe an ca student pe toate liniile de transport in comun si nu ii trebuie mașină.
Pentru ca la mașină trebuie sa plătești:
– loc de parcare
– asigurare
– combustibil
– taxa de drum
– taxa de inmatriculare
– consumabile
– reparații
Chiar daca nu ai reducere (dar cele mai multe firme decontează o parte sau integral abonamentele la transport public), tot e mai rentabil sa nu ai mașină intr-un oraș mare.
41
NOU
#48
Etravel
Te muti la porumb, îți acoperi casa cu panouri luate în cantități industriale și te plimbi gratuit până la primul oraș și înapoi
Nu mai departe, că nu ține bacteria.
Comentariu apreciat.322
NOU
#49
Bogdan
Cea mai eficienta si eco-friendly masina electrica e aia pe benzina. Change my mind
Indecis. Tu ce zici?2717
NOU
#50
Vlad
Cea mai eficienta din toate punctele de vedere este masina pe GPL.
163
NOU
#51
Bogdan
Vlad, da, GPL e mai eficienta din toate punctele de vedere, mai putin confortul soferului – putine modele vin cu GPL din fabrica, ceea ce complica tehnic situatia pentru ca trebuie sa-ti montezi ceva aftermarket si sa ai grija la reviziile acelei componente aftermarket.
Urmeaza confortul ca nu ai voie in parcari subterane si asa mai departe, deci raman la parerea mea ca benzina e cea mai eficienta masina electrica.
Nici nu trebuie sa te ascunzi de unde iti vine combustibilul (hello baietii cu electrice care au senzatia ca nu se ard carbuni pentru curentul vostru si sunteti „green” – mai usor cu virtue signaling-ul pe scari), sau ce se intampla cu deseurile produse (hello din nou baietii cu electrice, ce credeti ca se intampla cu bateriile voastre uzate?..)
198
NOU
#52
Vlad
O instalatie aftermarket trebuie bagata in revizie o data la 6 luni sau 30.000 km, dureaza 10 minute si costul este de 120 lei per revizie.
Cu cat faci mai multi km, cu atat iesi mai confortabil pe GPL din cauza banilor economisti. Pierd, exagerat, 3 ore pe an cand ma duc la revizii insa economisesc bani grei mergand pe GPL, pentru mine asta este un mare confort.
Am mers 2600 km in primele 2 luni si benzina am consumat 23 litri.
Iar legat de parcarea subterana…ne blocam noi intr-un sticker lipit in geam?
322
NOU
#53
Radu
Mi-e un pic teamă de un val de unlike-uri, că așa e când vorbești pe tema electricelor :)) în septembrie 2022 am făcut București – Kranjska Gora (Slovenia) – 1400 km cu un VW ID3 electric. Timp petrecut la încărcare pe drum, aproximativ 120 minute în total. Infrastructura din România a cauzat ceva probleme neprevăzute, în rest Ungaria și Slovenia au fost impecabile din punctul ăsta de vedere. Încărcările au fost făcute la aprox. 300-350 kilometri, stațiile „în drum”, fără ocolișuri aiurea sau stații ocupate (în special în Ungaria și Slovenia, unde ai mai multe chargere rapide în același loc).
Niște concluzii pe care nu le-a cerut nimeni:
1. Este ok să faci drumuri lungi când vremea nu e foarte rece și te poți baza pe autonomie mare. Ar fi fost groaznic la -10 grade, probabil ar fi trebui să încarc mult mai des (200-250km autonomie).
2. E nașpa dacă stai la bloc/casă care nu îți permite să încarci. Eu am luat decizia să trec pe full electric știind că pot încărca la birou, lucru care se întâmplă constant de 1 an și 6 luni de când am doar electrică.
3. Au fost momente în care am vrut să îi dau foc – diverse erori neprevăzute și foarte neplăcute. Inclusiv a ieșit din modul de condus în timp ce conduceam, iar în loc să frâneze când luam piciorul de pe accelerație… mașina accelera. Extraordinar de ciudat și periculos, s-a rezolvat în service, dar a fost nevoie de prezență de spirit ca să o pot opri în siguranță.
4. Au fost momente în care am vrut să dau foc unor stații din România – și nu, nu alea gratuite, că acolo nu se cade să ai pretenții. Mă refer la stații contra cost care ba nu se activau, ba se dezactivau după 2 minute, ba mergeau, ba nu mergeau, ba rămânea cablul blocat și nu puteai pleca, ba nu merge aplicația de plată etc.
5. Condusul în sine mi se pare mult mai plăcut versus mașina anterioară (tot VW – Golf 7).
6. Am avut momente în care aș fi dat înapoi electrica pentru acel Golf 7 – referință la punctele 3 și 4 de mai sus. Dar aș fi dat-o pe loc, fără discuții. Au fost puține astfel de momente, dar au fost.
7. Mașinile electrice nu sunt pentru oamenii care vor să meargă repede. Viteza mare înseamnă consum mare (uneori absurd de mare: la 100 km/h ai consum X, la 130 km/h ai consum până la X ori 2), adică mai mult timp petrecut la stații de încărcare. Și aici intervine problema cu infrastructura din România, că poate te bazezi pe o stație și afli la fața locului că nu merge.
8. Fără bonusul Rabla Plus, prețurile mi se par absurde. Când va dispărea Rabla Plus (că sigur se va întâmpla asta la un moment dat), vânzările se vor duce în cap.
9. Costurile de încărcare au crescut mult în ultimele luni. Iarna, când este cel mai mare consum, 100 km cu electrica pot fi cam la același cost (sau chiar mai sus) decât o mașină cu motor termic.
Hai să fie cu sănătate și drumuri line, colegii!
Comentariu apreciat.957
NOU
#54
hash
„Când va dispărea Rabla Plus (că sigur se va întâmpla asta la un moment dat), vânzările se vor duce în cap.”
Depinde. Preturile la cele clasice au crescut. Undeva se vor intalni la mijloc.
Va fi interesant de vazut piata de SH la electrice. Daca se pot inlocui doar bateriile la un pret decent (cateva mii de euro), vor prinde.
168
NOU
#55
Andrei G
@Radu, imi place ca mai exista si oameni care fac review-uri ponderate, nu doar cei care se pozitioneaza la o extrema sau alta.
Comentariu apreciat.414
NOU
#56
IonutO
Da ce acum am benzinaria lipita de bloc? De unde bazaconiile astea. Te doare mintea. Pana in 2035 se mai dezvolta infrastructura. Creste cererea apar tot mai multe masini si or sa apara si statii. Sa stea el linistit sa nu-si mai agite creierul asa de mult.
Indecis. Tu ce zici?824
NOU
#57
animalutul20
dadada……sunt convins ca daca or sa-si ia toti Giani de la bloc masini electrice statul(capra) o sa faca investitii serioase in retele electrice ca sa poata incarca toti …. la jermanika aia aestimeaza costuri de jdemiide miliarde de eurici pt tranzitie ……chiar vezi ENEL-ul sa faca asemenea investitii ??? e fun masina electica daca ai unde sa o incarci permanent ……..e fun acum cand nu sunt prea multe si poti sa incarci lejer pe drum …dar daca apar de 10 ori mai multe s-ar putea sa nu mai poti face drumul ala de 1k km cu pauza de incarcae doar 2 h……..s-ar putea sa gasesti cozi la statiile de incarcare si ce faci atunci ? umbli cu powerbank pt auto???
126
NOU
#58
Cosmin
Sunt deja cozi la uneoe statii cu plata. Conform exemplului din Norvegia, vor disparea cozile cand explodeaza numarul de statii, dar apoi revin cozile in catica ani, la ore de varf, cand explodeaza si mai mult numarul de masini. Nu e nimic static, probleme apar mereu, speram ca solutiile vor tine pasul.
75
NOU
#59
Cosmin
Odata ce vor fi disponibile volume suficient de mari de masini electrice, solutia nu este sa montez eu pe persoana fizica priza mea acasa, ci sa existe curent electric de putere mica adus la locurile de parcare publice si cu o solutie de plata simpla (nu o am, dar e necesara): birouri, parcarile inchiriate de la primarii, malluri etc: acolo unde sta masina mult timp pe loc.
Iar solutia aceasta suplimentata pe drumurile de viteza cu hub-uri de incarcare rapida: 30 de statii rapide la Fundulea, 30 la Fetesti, 30 la Baicoi, poate 29 si la Corbeanca (pt ca una este deja la Therme, gotcha!). Astea sunt realizabile cu tehnologia si bugetele de acum.
Solutia cu securizarea unui loc propriu cu acces la brandament propriu nu este scalabila, deci nu mi se pare plauzibila. Este o solutie de avarie pentru acum, dar trebuie gandit macro, long-term, centralizat.
Alta idee: chiar si daca au curent trifazic acasa, soferii grabiti nu vor putea schimba comportamentul asa usor, dar este nevoie de asta ca sa treci la EV. Iar asta este in regula, nu ei trebuie sa schimbe primii lucrurile, vor adera ulterior.
Ultima idee: uita-te la ce masini si statii de incarcare testa youtuberul Tesla Bjorn acum 5 ani in Norvegia, comparat cu acum. Acum 5 ani Romania era zero, dar acum Romania este comparabila sau chiar mai bine decat Norvegia acum 5 ani. Pare prea lent uneori, dar suntem intr-o curba progresiva de dezvoltare.
163
NOU
#60
DBCooper
Poți, te rog, sa nu-l mai numești jurnalist auto pe ageamium asta? Sau eventual să pui între ghilimele. Mulțumesc.
144
NOU
#61
Catalin
Imi schimb locuinta ca sa am unde incarca masina. Ma mut din garsoniera la ultimul etaj cu Touareg in garsoniera la parter cu Tesla (ca sa ajunga prelungitorul la masina).
202
NOU
#62
Nicu
Masinile astea electrice merg mai putin decat o masina normala careia i s-a aprins becul portocaliu de rezervor aproape gol.
Omul delirează cu grație ce să-i faci. Mașinile electrice deocamdată sunt pentru oraș și atât. Și acolo merită dacă poți produce curent cumva.
Pe distanțe lungi in afară de Tesla modelele long range cu rețeaua lor de încărcătoare chiar n-ai ce discuta.
E un haos generalizat, încărcătoare de 50kwh cică rapide (cel mai mic la Tesla e 150, cel mai mare 250), când ajungi acolo de fapt nu merg, sau trebuie să faci ceva rahat de cont, apoi să încarci contul, apoi e ceva eroare și stai ca fraierul și te uiți la el.
Și culmea e că și producătorii de mașini spun majoritatea că electricele lor sunt pentru oraș, nu long distance.
96
NOU
#64
Marius
Nu ne faci un review cu noua Tesla? cred ca sunt mai multi curiosi pe aici.
Eu, desi stau la casa, am renuntat la ideea de electrica sau plug-in hibrid pe fondul scumpirilor curentului.
32
NOU
#65
vali
nu e articol pe blog?
NOU
#66
sradu
A mers cu ea pe tren pana in Spania, super-eco.
Masina electrica e de oras, daca ai de mers des. Altfel nu ai nevoie de ea.
Cand self driving cars o sa ajunga pe strazi, se va schimba radical si felul in care “consumam” masina. Majoritatea oamenilor nu au nevoie sa cumpere masini, e mai rentabil sa le inchirieze cand au nevoie, dar acum e prea complicat sa inchiriezi. Car as a service.
Taxiul e tot o forma de inchiriat.
46
NOU
#67
Bogumil
Eu m-am saturat de acesta sperietoare, numita masina electrica.
Masina electrica necesita anumite conditii, iar daca nu le indepliniti, e naspa pentru voi, pentru ca pipi de dinozaur vom mai arde max 15-20 de ani si va fi din ce in ce mai scump.
Am 2 EV in casa si un Ice, discutia deja e infinita,a sa ca eu o transdez astfel:
1. Stai la bloc? DA -> STOP discutie
2.1 Stai la casa
2.2 Mai ai o masina ICE ?
-> DA => a doua masina, EV, este super ok.
-> NU => iti asumi autonomie mica, putere mare, comfort
Eu merg cu EV, nu merg legal, dar rar fac drumuri peste 300 km.
Cu Tesla, am avantajul ca exista SuC pe drumurile mele lungi. Nu am probleme sa platesc curentul electric.
Nu simt nevoia sa ma duc cu EV pana la Stanca din Gibraltar/Grecia/Turcia etc.
Se poate, dar nu vreau sa ma duc nici cu ICE.
Prefer avion.
Am fost pana in Amsterdam cu Tesla si a fost ok, dar am facut cu cca 6 ore mai mult decat cu ICE. E ceva asumat, m-am dus la plimbare. Nu m-as duce cu alt EV, pentru ca e haos.
Mi-a dat BSOD la „securezi”. Restul e tacere!
omu’ a tradus direct pe stilul „furculition” din engleza. ceea ce inseamna ca a vomitat tot postul ala dupa ce a citit ceva undeva si a zis ca suna inteligent.
S-au l-a scris impreuna cu colegul Google Translate.
scrie cu diacritice dar „securezi”.
Nu bea, nu fumeaza, doar secureaza.
Bucuresti-Sevilla-Bucuresti sunt 7600 km, mai adaugi minim 400 km prin zona, ajungi la 8000 km, sa faci 8000 km !!! cu o masina care are autonomie de cca 300 km, basca ca este electrica, deci alt timp de incarcare , nemaivorbind de alcatuirea traseului in functie de statiile de alimentare, mi se pare un comportament autodistructiv
Omu e un special.
Am avut o discutie in contradictoriu acum niste ani pe 0-100.ro. Tocmai facuse o tura Bucuresti-Sibiu cu BMW i3 si era super excitat desi ii luase cam o zi. Explicatiile mele ca in aceeasi perioada eu facusem doar 5h pana la Sibiu mergand legal au trecut pur si simplu pe langa.
cât spațiu mental să ai să crezi că toți au timpul tău, să stea să meargă din charger în charger…
Dra chiar daca ai timp, nu devine enervant ca la fiecare 3 ore sa faci o pauza de cel putin 1 ora?
obligativitatea mă omoară pe mine. una e să vreau eu să fac pauză, alta e să fiu obligat. am fost de câteva ori în germania și, fiind 2-3 șoferi, puteam conduce cu orele, unul se odihnea sau dormea, altul conducea. la 2-300km autonomie, deja dai foc mașinii.
ieri sau alalteieri lăuda unu’ o mașină la radio. ceva electric, BMV cred, cică mare, încăpătoare, pt familii, pt călătorii lungi, chestii, socoteli, doar că a început cu autonomia bateriei – 80 km. mi s-au scurcicuitat toți neuronii.
Poate era vorba de autonomia electrica a unei masini de tip plug-in Hybrid. Pana si Dacia Spring are o autonomie mai mare de 80 km.
Am plecat din Bruxelles la ora 11:00 si am ajuns la Brasov la ora 12:00 (a doua zi, mers legal, prin Arad am trecut pe la 05.00). Cu electrica faci o saptamana.
Vad loc de afacere pe piata gri. Kit conversie electrica->GPL.
Mă distrați voi care credeți că toți proprietarii de mașini fac săptămânal drumuri de 3000km ca românașii care fac combinații cu mașini sh.
Un argument la fel de tâmpit ca al pseudojurnalistului de mai sus.
Problema e cu încărcarea dacă stai la bloc și cu rețelele publice de încărcare respectiv puterea lor. Atât.
Asta cu drumuri de sute și mii de km e un non subiect, un fel de baba cu drobul de sare. Dacă aia, dacă cealaltă?
Dacă ai de făcut germania săptămânal păi normal că electrica nu e pentru tine, n-o să stai din 3 in 3 ore una la încărcat. Și o zic ca unul cu v6 diesel pe care-l chinuie prin oraș :))
oamenii in general sunt retardati desi o masina electrica s-ar potrivi pt ce fac ei zilnic. Dar ei calculeaza doar 1% din timp cand trebuie sa ajunga la sibiu odata la 2 ani, in rest el face intre 5 si 25km zilnic.
Nu zice nimeni ca masina electrica e solutia pt tot, dar pt oras e o solutie viabila 100%.
Exemplu personal , nevasta-mea merge cu outbacku familiei de 2.5 automat prin bucale pt ca 4×4 e mai inalt e automat e mortii lui. De cat ori a iesit outbacku ala din oras in ultimi 2 ani? Niciodata.
Am amici care fac cu Springu branesti bucuresti zilnic si sunt super happy de decizie ca ii rupea motorina la naveta zilnica.
Totu tine de context si la ce utilizezi masina aia , da pt majoritatea oamenilor sa se invarta casa-munca-casa-gratar weekend electrica e perfect de ajuns. Cand o sa ajunga la preturi decente.
@Octtavyan
100% de-acord, asta mă distrează și pe mine, discuțiile astea infinite cu ‘vai, dar eu fac 3000 de km săptămânal, eu nu vreau să rămân fără baterie nu știu unde pe autostradă, că eu sunt șofer român, conduc 1200 km dintr-un plin fără să mă opresc și îmi fac nevoile în sticlă dacă e nevoie, doar ca să scot timp (și consum) bun.
În realitate 99% e fix cum zici tu, mașina se folosește în oraș, și odată pe an concediu și de 2-3 ori pe an la țară, cei care mai au bătrâni pe-acolo. Atât.
Mereu mi se pare un argument stupid ăsta cu călătoriile de mii de km, zici că suntem o țară de samsari care aducem mașini din germania săptămânal.
@Octtavyan: ai dreptate man, pentru mine personal o electrică ar fi mănușă pentru câți km fac eu zilnic, daaaar, cu ce plm o cumpăr, că e scumpă’n draci? Așa că, stau pe curul meu, cu clasică, că e foarte bună. Cum ar veni, concluzia e ca de fapt nu prea ai dreptate.
Corect, marea majoritate dintre oameni folosesc mașinile mai degrabă pe distanțe de până la 100 Km/ zi. Sau chiar mai puțin. Deci o electrică din asta ar fi de ajuns.
Însă, atunci când ai de făcut un drum mai lung – de exemplu Brașov – Cluj – Brașov – și să te încadrezi într-o zi, deja nu mai e așa ușor.
Deci, mai toți căutăm mașini cu care să ne putem mișca în activitatea zilnică, dar să ne faciliteze și un drum mai lung, de exemplu de 600 – 1000 km în aceeași zi.
Aceeași majoritate nu are disponibilități financiar pentru a ține o mașină electrică pentru chestii zilnice și una cu motor pe combustie, pentru drumul la părinți sau vacanță, de exemplu….
La asta mai adaugi și prostia unor politicieni, care în loc să lase piața să regleze treburile, vin cu interdicții idioate: fără motoare pe combustie din 2035…. Deocamdată s-au trezit doar italienii. Se vor trezi și alții și poate se oprește drumul ăsta cu capul spre perete….
E aberant să ai pretenția ca un drum, care până acum a durat 5-6 ore, de acum să dureze zile, că trebuie să te tot oprești să încarci mașina de cusut…. pardon, electrică. Că degeaba fac producătorii reclamă cu range de 4-500 Km, când realitatea îi contrazice. Bașca, eu până acum pe autostrăzi nu am fost depășit de nici o electrică. În schimb am depășit eu multe, care se târau pe banda de camioane, ca să prelungească agonia… Vorbim de țări străine, unde sunt și încărcătoare…
Sarakilor care esteti voi… cum zicea si domnu’ Mitrea, sa vezi distractiune cand vor atarna prelungitoarele pe 30-40-50 metrii din apartament pana la locul de parcare. Sau in cazul in care „cineva” va investii in statii de incarcare se vor deconecta unii pe altii sa-si incarce masina ;-)!
Nu mai fiti SARACI !
Mutati-va la casa.
Nu mai stati la bloc, ca animalele ce sunteti.
HAM! HAM!
Cum se vor deconecta? Ai văzut cum funcționează o stație? Nu poți scoate cablul când vrei tu..
Ce se va întâmpla însă, vor fi cei care abuzează și blochează aiurea stații. De aceea Tesla taxează pe minut după ce ai terminat de încărcat.
@Adib deja atarna. Am pe undeva poza unui special cu C300 hybrid cu firu’ coborand de la et 1. E drept ca avea cam 20 m, nu 30.
Eu sunt curios daca duce reteaua, transformatoarele si reteaua electrica de transport si apoi cabalaria din casa de la priza pentru masina. Ca degeaba iti pui prelungitor daca iti intra cu pipeta in masina.
ai 7.5 kw minim instalati per apartament by default.
Daca afurat Giani cand a facut blocu la fire asta e alta discutie.
In teorie cu o statie minima din aia de iti da reno sau astialalti ar tb sa poti trage suficient din kw alocati tie sa o bagi seara la incarcat si a adoua zi sa fie full
De la câți metri în sus se adaugă al doilea “i”? Sau e aceeași regulă ca la „investii”?
Ma mut la marmacie
Imi place optimismul lui cu aia 15 ani. Germania si Italia au zis deja ca ei nu sunt de acord cu directiva aia.
Italia, ce produce mai puține mașini decât România
Odată ce vor exista multe mașini electrice o să existe și business care deci și infrastructură.
Așa cum și ăia din Schei trebuie să se mute dacă vor mașină că nu au unde parca, așa și ăștia cu electrica trebuie să se mute lângă o priză
Nu or fi de acord dar in 2022 au vindut 600000 de electrice.
Va bagati in diferite secte si va mirati de emisiile circumvolutiilor sectantilor. Exercitiu de imaginatie: intrati pe grup de vegani, vedeti cat de bine e acolo. Idem, anti-vaccinisti. Sau orice forma de extremism, ca pana la urma despre asta e vorba: nu numai ca ei au dreptate, dar tre’ sa stie toata lumea ca ala e adevarul in lume, si toata lumea trebuie sa faca la fel. Altfel spus, speciali simtindu-se speciali. Cred ca dl Coloja ne poate ajuta cu ceva material despre patologiile astea.
Rubrica de psihologie: Bărbații anti-vaccinisti și relațiile
Păi poți să ți securezi loc și la bloc. De ce să ți securezi loc doar dacă te muți? Securarea asta a locului n ar trebui să fie un argument pentru domnul. Securarea e altceva, securezi un loc dacă pui un pitbull e el sau un garcea de ăla de a o firmă de securare.
Securați cu încredere și la bloc, nu doar la casă. Vând securi. Ăăă, ăsta…securize.
Si ce fac, doar dau ture in parcare?
eh, tu ti-ai securat loc de parcare, ce te intereseaza
am chiar 3 locuri de parcare. primesc plaiduri la încărcat, mai fac un ban…
In 10-15 ani sigur apare altceva. O sa scoata o noua tehnologie care se va dovedi da shit si va duce electricul in derizoriu. Vad ca deja se marseaza pe hidrogen, avem 5 pompe in toata Europa dar are potential. In final nu mai stiu cum sa ne futa si sa ne ia banii pe tot felul de cacaturi de masini tot mai imbecile.
Miza e mai mult de atat. Se forteaza un salt tehnologic.
Se forteaza un salt tehnologic pentru ca trebuie, nu mai putem merge mult timp cu masinile astea cu randament ~20%. A mers pana acum pentru ca benzina e incredibil de ieftina sa ne permitem sa aruncam 4/5 din ce punem in rezervor, la un moment dat nu va mai fi posibil, si ideal ar fi sa nu ne prinda momentul cu pantalonii in vine.
Clarific pentru cine nu a inteles: din 10 litri de benzina doar 2 misca masina, 8 sunt pierduti sub forma de caldura irosita.
@Radu – Asta cu petrolul e un mister pentru mine, acum 30 de ani mai aveam putin, acum inca avem si nu imi este clar exact cat este si pentru cat timp ne ajunge.
Pe de alta parte nu inteleg de ce trebuie fortat prin legi un salt tehnologic – in decursul vietii mele de exemplu s-a trecut de la tv/monitoare cu tub la lcd/led si de la becuri cu filament la led. Nu a fost nevoie de o lege care sa spuna „nu mai e voie sa se produca televizoare/monitoare cu tub”, oamenii au vazut ca lcd/led-urile sunt mai bune, frumoase, practice etc si au preferat sa cumpere asa ceva. De ce nu putem ramane la stadiul de azi, unde ai masini cu motoare pe benzina, hybrid, mild hybrid si electrice si fiecare alege ce vrea?
Electricele mi se par ideale pentru leasing insa pentru un om care vrea sa pastreze masina 10 ani sa spunem nu e deloc avantajos sa schimbe bateria „ca asa e filmul” pe cand o toyota simpla merge inainte
Bigbear esti sigur ca nu au fost legi care au fortat renuntarea la becurile cu filament si la transmisiunile TV analogice?
@Radu
20% randament la benzină e ca și când te-ai plânge că 20% din ce mănânci se transformă în activitate necesară funcționării+ eventual un colăcel de grăsime, iar restul de 80% se transformă în căcat.
Randamentul motoarelor termice este ultima preocupare a unui utilizator câtă vreme exploatarea vehiculului oferă comoditatea de a găsi o benzinărie la câțiva kilometri, alimentarea se face în câteva minute iar prețul este rezonabil.
@Bigbear
Rezervele de petrol nou descoperite se impart in 3 categorii:
1. Cele care sunt real nou descoperite
2. Cele despre care se stia in principiu, dar erau atat de neprofitabile ca nici nu erau luate in calcul (gen pe fundul marii la mare adancime); Cresterea pretului petrolului face aceste rezerve profitabil de exploatat.
3. Cele care erau cunoscute clar, dar erau in zone protejate (parcuri naturale); Cresterea pretului petrolului face sa creasca si presiunea de a ignora statutul de zona protejata.
Se forteaza saltul tehnologic pentru ca dupa ce se va dezvolta infrastructura de alimentare energia electrica va fi din ce in ce mai ieftina. Nu conteaza din ce este obtinuta energia electrica, ceea ce inseamana ca se vor incuraja toate modalitatile posibile de obtinere.
@Radu – Nu stiu de legi, stiu ca eu mi-am cumparat primul monitor LCD pe cand erau foarte multe monitoare cu tub pe piata si motivul a fost ca imi ocupata mai putin spatiu pe birou si avea culori mai bune decat cel cu tub. Mi-am schimbat becurile cu filament cu ceva led pentru ca au un consum mult redus, nu din cauza de ceva lege.
@MihaiC – Admitand ca ai dreptate, esti de acord cu trecerea de pe gaz natural pe curent electric pentru case? In acelasi timp cu masinile interzicem buteliile, aragazul pe gaz si centralele pe gaz si trecem totul pe curent – e mai elegant, mai usor de controlat si nu elimina gaze, da?
Sigur, o sa fie mult mai scump la inceput si schimbarea sistemului de incalzire si costurile de utilizare insa in timp o sa fie mai bine si nu mai depindem de gaz plus ca nu mai poluam, nu?
Hai sa inceram o colectie de „-”
abordare proletara:
Stai la bloc pentru a sta in aglomeratie urbana. Aglomeratia urbana are beneficiul a sute de servicii aparute nativ (i.e. coafor, restaurant, bar) in apropiere, la distanta de mers pe jos. Primaria se ocupa de adus transportul in comun, trotuare, piste de biciclete, spatii verzi, scoli&licee, utilitati. Nicaieri in peisajul asta nu apar masinile personale. Implinirea nevoii de masina personala nu este statisfacuta in europa in aglomerarile urbane.
Deci concluzia autorului, vrei masina, te muti undeva unde poti sa o ai (i.e. sa o incarci, si sa o parchezi), nu este gresita.
Nu te muti departe de aglomeratia urbana, unde ai loc si nevoie, de masina, ca apoi sa plangi ca nu ai restaurante, spatii verzi, pista de bicicleta, scoala, liceu, canalizare, curentul este instabil. Corolar, nu te muti in aglomeratia urbana si te plangi ca nu ai unde sa incarci masina electrica si te chinui sa parchezi masina pe gazolina.
Corect!
Fii-miu studiază la capitala. Toti prietenii îmi zic ca ce scârțar sunt ca nu ii dau mașina.
Dar plătește 14 euro pe an ca student pe toate liniile de transport in comun si nu ii trebuie mașină.
Pentru ca la mașină trebuie sa plătești:
– loc de parcare
– asigurare
– combustibil
– taxa de drum
– taxa de inmatriculare
– consumabile
– reparații
Chiar daca nu ai reducere (dar cele mai multe firme decontează o parte sau integral abonamentele la transport public), tot e mai rentabil sa nu ai mașină intr-un oraș mare.
Te muti la porumb, îți acoperi casa cu panouri luate în cantități industriale și te plimbi gratuit până la primul oraș și înapoi
Nu mai departe, că nu ține bacteria.
Cea mai eficienta si eco-friendly masina electrica e aia pe benzina. Change my mind
Cea mai eficienta din toate punctele de vedere este masina pe GPL.
Vlad, da, GPL e mai eficienta din toate punctele de vedere, mai putin confortul soferului – putine modele vin cu GPL din fabrica, ceea ce complica tehnic situatia pentru ca trebuie sa-ti montezi ceva aftermarket si sa ai grija la reviziile acelei componente aftermarket.
Urmeaza confortul ca nu ai voie in parcari subterane si asa mai departe, deci raman la parerea mea ca benzina e cea mai eficienta masina electrica.
Nici nu trebuie sa te ascunzi de unde iti vine combustibilul (hello baietii cu electrice care au senzatia ca nu se ard carbuni pentru curentul vostru si sunteti „green” – mai usor cu virtue signaling-ul pe scari), sau ce se intampla cu deseurile produse (hello din nou baietii cu electrice, ce credeti ca se intampla cu bateriile voastre uzate?..)
O instalatie aftermarket trebuie bagata in revizie o data la 6 luni sau 30.000 km, dureaza 10 minute si costul este de 120 lei per revizie.
Cu cat faci mai multi km, cu atat iesi mai confortabil pe GPL din cauza banilor economisti. Pierd, exagerat, 3 ore pe an cand ma duc la revizii insa economisesc bani grei mergand pe GPL, pentru mine asta este un mare confort.
Am mers 2600 km in primele 2 luni si benzina am consumat 23 litri.
Iar legat de parcarea subterana…ne blocam noi intr-un sticker lipit in geam?
Mi-e un pic teamă de un val de unlike-uri, că așa e când vorbești pe tema electricelor :)) în septembrie 2022 am făcut București – Kranjska Gora (Slovenia) – 1400 km cu un VW ID3 electric. Timp petrecut la încărcare pe drum, aproximativ 120 minute în total. Infrastructura din România a cauzat ceva probleme neprevăzute, în rest Ungaria și Slovenia au fost impecabile din punctul ăsta de vedere. Încărcările au fost făcute la aprox. 300-350 kilometri, stațiile „în drum”, fără ocolișuri aiurea sau stații ocupate (în special în Ungaria și Slovenia, unde ai mai multe chargere rapide în același loc).
Niște concluzii pe care nu le-a cerut nimeni:
1. Este ok să faci drumuri lungi când vremea nu e foarte rece și te poți baza pe autonomie mare. Ar fi fost groaznic la -10 grade, probabil ar fi trebui să încarc mult mai des (200-250km autonomie).
2. E nașpa dacă stai la bloc/casă care nu îți permite să încarci. Eu am luat decizia să trec pe full electric știind că pot încărca la birou, lucru care se întâmplă constant de 1 an și 6 luni de când am doar electrică.
3. Au fost momente în care am vrut să îi dau foc – diverse erori neprevăzute și foarte neplăcute. Inclusiv a ieșit din modul de condus în timp ce conduceam, iar în loc să frâneze când luam piciorul de pe accelerație… mașina accelera. Extraordinar de ciudat și periculos, s-a rezolvat în service, dar a fost nevoie de prezență de spirit ca să o pot opri în siguranță.
4. Au fost momente în care am vrut să dau foc unor stații din România – și nu, nu alea gratuite, că acolo nu se cade să ai pretenții. Mă refer la stații contra cost care ba nu se activau, ba se dezactivau după 2 minute, ba mergeau, ba nu mergeau, ba rămânea cablul blocat și nu puteai pleca, ba nu merge aplicația de plată etc.
5. Condusul în sine mi se pare mult mai plăcut versus mașina anterioară (tot VW – Golf 7).
6. Am avut momente în care aș fi dat înapoi electrica pentru acel Golf 7 – referință la punctele 3 și 4 de mai sus. Dar aș fi dat-o pe loc, fără discuții. Au fost puține astfel de momente, dar au fost.
7. Mașinile electrice nu sunt pentru oamenii care vor să meargă repede. Viteza mare înseamnă consum mare (uneori absurd de mare: la 100 km/h ai consum X, la 130 km/h ai consum până la X ori 2), adică mai mult timp petrecut la stații de încărcare. Și aici intervine problema cu infrastructura din România, că poate te bazezi pe o stație și afli la fața locului că nu merge.
8. Fără bonusul Rabla Plus, prețurile mi se par absurde. Când va dispărea Rabla Plus (că sigur se va întâmpla asta la un moment dat), vânzările se vor duce în cap.
9. Costurile de încărcare au crescut mult în ultimele luni. Iarna, când este cel mai mare consum, 100 km cu electrica pot fi cam la același cost (sau chiar mai sus) decât o mașină cu motor termic.
Hai să fie cu sănătate și drumuri line, colegii!
„Când va dispărea Rabla Plus (că sigur se va întâmpla asta la un moment dat), vânzările se vor duce în cap.”
Depinde. Preturile la cele clasice au crescut. Undeva se vor intalni la mijloc.
Va fi interesant de vazut piata de SH la electrice. Daca se pot inlocui doar bateriile la un pret decent (cateva mii de euro), vor prinde.
@Radu, imi place ca mai exista si oameni care fac review-uri ponderate, nu doar cei care se pozitioneaza la o extrema sau alta.
Da ce acum am benzinaria lipita de bloc? De unde bazaconiile astea. Te doare mintea. Pana in 2035 se mai dezvolta infrastructura. Creste cererea apar tot mai multe masini si or sa apara si statii. Sa stea el linistit sa nu-si mai agite creierul asa de mult.
dadada……sunt convins ca daca or sa-si ia toti Giani de la bloc masini electrice statul(capra) o sa faca investitii serioase in retele electrice ca sa poata incarca toti …. la jermanika aia aestimeaza costuri de jdemiide miliarde de eurici pt tranzitie ……chiar vezi ENEL-ul sa faca asemenea investitii ??? e fun masina electica daca ai unde sa o incarci permanent ……..e fun acum cand nu sunt prea multe si poti sa incarci lejer pe drum …dar daca apar de 10 ori mai multe s-ar putea sa nu mai poti face drumul ala de 1k km cu pauza de incarcae doar 2 h……..s-ar putea sa gasesti cozi la statiile de incarcare si ce faci atunci ? umbli cu powerbank pt auto???
Sunt deja cozi la uneoe statii cu plata. Conform exemplului din Norvegia, vor disparea cozile cand explodeaza numarul de statii, dar apoi revin cozile in catica ani, la ore de varf, cand explodeaza si mai mult numarul de masini. Nu e nimic static, probleme apar mereu, speram ca solutiile vor tine pasul.
Odata ce vor fi disponibile volume suficient de mari de masini electrice, solutia nu este sa montez eu pe persoana fizica priza mea acasa, ci sa existe curent electric de putere mica adus la locurile de parcare publice si cu o solutie de plata simpla (nu o am, dar e necesara): birouri, parcarile inchiriate de la primarii, malluri etc: acolo unde sta masina mult timp pe loc.
Iar solutia aceasta suplimentata pe drumurile de viteza cu hub-uri de incarcare rapida: 30 de statii rapide la Fundulea, 30 la Fetesti, 30 la Baicoi, poate 29 si la Corbeanca (pt ca una este deja la Therme, gotcha!). Astea sunt realizabile cu tehnologia si bugetele de acum.
Solutia cu securizarea unui loc propriu cu acces la brandament propriu nu este scalabila, deci nu mi se pare plauzibila. Este o solutie de avarie pentru acum, dar trebuie gandit macro, long-term, centralizat.
Alta idee: chiar si daca au curent trifazic acasa, soferii grabiti nu vor putea schimba comportamentul asa usor, dar este nevoie de asta ca sa treci la EV. Iar asta este in regula, nu ei trebuie sa schimbe primii lucrurile, vor adera ulterior.
Ultima idee: uita-te la ce masini si statii de incarcare testa youtuberul Tesla Bjorn acum 5 ani in Norvegia, comparat cu acum. Acum 5 ani Romania era zero, dar acum Romania este comparabila sau chiar mai bine decat Norvegia acum 5 ani. Pare prea lent uneori, dar suntem intr-o curba progresiva de dezvoltare.
Poți, te rog, sa nu-l mai numești jurnalist auto pe ageamium asta? Sau eventual să pui între ghilimele. Mulțumesc.
Imi schimb locuinta ca sa am unde incarca masina. Ma mut din garsoniera la ultimul etaj cu Touareg in garsoniera la parter cu Tesla (ca sa ajunga prelungitorul la masina).
Masinile astea electrice merg mai putin decat o masina normala careia i s-a aprins becul portocaliu de rezervor aproape gol.
Omul delirează cu grație ce să-i faci. Mașinile electrice deocamdată sunt pentru oraș și atât. Și acolo merită dacă poți produce curent cumva.
Pe distanțe lungi in afară de Tesla modelele long range cu rețeaua lor de încărcătoare chiar n-ai ce discuta.
E un haos generalizat, încărcătoare de 50kwh cică rapide (cel mai mic la Tesla e 150, cel mai mare 250), când ajungi acolo de fapt nu merg, sau trebuie să faci ceva rahat de cont, apoi să încarci contul, apoi e ceva eroare și stai ca fraierul și te uiți la el.
Și culmea e că și producătorii de mașini spun majoritatea că electricele lor sunt pentru oraș, nu long distance.
Nu ne faci un review cu noua Tesla? cred ca sunt mai multi curiosi pe aici.
Eu, desi stau la casa, am renuntat la ideea de electrica sau plug-in hibrid pe fondul scumpirilor curentului.
nu e articol pe blog?
A mers cu ea pe tren pana in Spania, super-eco.
Masina electrica e de oras, daca ai de mers des. Altfel nu ai nevoie de ea.
Cand self driving cars o sa ajunga pe strazi, se va schimba radical si felul in care “consumam” masina. Majoritatea oamenilor nu au nevoie sa cumpere masini, e mai rentabil sa le inchirieze cand au nevoie, dar acum e prea complicat sa inchiriezi. Car as a service.
Taxiul e tot o forma de inchiriat.
Eu m-am saturat de acesta sperietoare, numita masina electrica.
Masina electrica necesita anumite conditii, iar daca nu le indepliniti, e naspa pentru voi, pentru ca pipi de dinozaur vom mai arde max 15-20 de ani si va fi din ce in ce mai scump.
Am 2 EV in casa si un Ice, discutia deja e infinita,a sa ca eu o transdez astfel:
1. Stai la bloc? DA -> STOP discutie
2.1 Stai la casa
2.2 Mai ai o masina ICE ?
-> DA => a doua masina, EV, este super ok.
-> NU => iti asumi autonomie mica, putere mare, comfort
Eu merg cu EV, nu merg legal, dar rar fac drumuri peste 300 km.
Cu Tesla, am avantajul ca exista SuC pe drumurile mele lungi. Nu am probleme sa platesc curentul electric.
Nu simt nevoia sa ma duc cu EV pana la Stanca din Gibraltar/Grecia/Turcia etc.
Se poate, dar nu vreau sa ma duc nici cu ICE.
Prefer avion.
Am fost pana in Amsterdam cu Tesla si a fost ok, dar am facut cu cca 6 ore mai mult decat cu ICE. E ceva asumat, m-am dus la plimbare. Nu m-as duce cu alt EV, pentru ca e haos.
Nu uitati ca exista benzina sintetica.
câtă poți să produci?