Online 2022: bugetele se duc pe TikTok

Oana Dimofte, jurnalistă, acum proprietar de site de știri pe teme de educație, discută cu un domn de la BCR și spune asta:

oana-dimofte-publishing

Asta se leagă cu ce zicea Alex aici, că toți oamenii din bula noastră se plâng de starea presei românești, dar când au bugete pe mână, tot alegeri proaste fac. Mă rog, nu proaste, logica lor e “să fie mult, nu contează calitatea, nu contează că mizeriile astea otrăvesc mințile”, ceea ce e corect până la punctul în care vezi că ăia buni, ăia pe care îi citești tu, mor de foame.

Cât trăiau site-urile de știri pe educație, alea 2-3 pe care le avem, din bugetele băgate în influenceri numai de BCR?

De aia zic, atenție un pic cu bugetele alea care se duc de pe Instagram pe Tiktok, că s-ar putea la un moment dat nu doar să nu mai aveți ce citi, ci să vă mirați că ajuns țara cum a ajuns. Că dacă nu ar mai finanța nimeni jeguri, nu ar mai exista sau nu ar mai fi jeguri.

Ce bine ar fi mers jumătate din bugetul fiecărei companii mari către presă, fix aia pe care o citesc oamenii care decid bugetele astea. Acolo e nevoie, dar știm cu toții că, fără parandărăt, nu se va întâmpla.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

31 comentarii

  1. De acord. Dar dimofte sa ma lase cu mizeria ei. Am vazut cum a cladit la site, mai întâi a sapat doi ani la temelia a tot ce inseamna învățământ de stat, așteptând navala privatilor. A otrăvit tot in cale. Nu am incredere deloc in demersul doamnei ridicate din foame de către ciutacu si adoptată apoi de consultanții apropiati sie.

    00
    • Dimofte e o fosta antenista unde manca cu polonicul alaturi de gadea, seara de seara. Era paralela cu adevarul si cu bunul simt. In mod convenabil, s-a separat de gasca antenista si incearca pe cont propriul cu site-ul acela, pe care preia stiri din alte publicatii si le reformuleaza.

      00
  2. Siteurile de educatie, siteurile de nisa, etc.

    Eu cand primesc comunicat ca au numit cate un director nou ii trimit la Johnutu, sa il pozeze cu ala, ca au reach mai mare

    00
  3. Sunt total inafara sistemului, asa ca parerea mea poate fi fie absurda, fie doar ridicola, eu cred ca persoanele de decizie(cel putin majoritatea lor) de la banci, societati mari, pe langa ca habar nu au de cum se poate folosi media pt publicitate, nici macar nu au incredere in rezultatele ei, asa ca isi distribuie bugetele de publicitate pe preferinte personale, pe prietenii, pe avantaje colaterale, pe ideea ca bugetul trebuie consumat ca asa da bine, dar oricum nimeni nu se asteapta la rezultate spectaculoase din publicitate.

    00
    • Nu e vorba de încredere, e vorba de altceva, e un soi de FOMO al oamenilor din industrie, că tre’ să fie și colo și dincolo, „the new hot thing” șamd., „uite ce ieftin e”, „uite ce dashboard cu multe cifre are produsul ăsta!” și restul. Monkey see shiny monkey swipe card for shiny. În realitate, media tradițională e mai ieftină decît facebook sau instagram, dar pe ăia din media tre’ să-i creadă pe cuvînt cînd le arată rapoartele, pe cînd pe fb sau instagram au acces direct la rapoarte, pentru că se știe că facebook arată întotdeauna reach-ul corect, mai ales cînd e vorba de vizualizări pe clipuri video.

    • @Alex
      Urmareste cineva rezultatul acestor campanii si miscari de marketing? Si-a pus cineva la un moment dat intrebarea de ce trebuie sa-i dau lui X 5k eur pentru o insta-story? Cam in cat timp imi scot investitia asta? Mai sunt si alte alternative fata de a da 5k eur pentru o postare?
      Categoric promovarea unui produs si orice idee de reclama costa stim asta. Dar sincer multe din preturile unor campanii sunt deja prea ridicate fata de ce livreaza. Ca nimeni nu a pus vreodata problema asa, este o problema a epocii actuale unde banii ieftini facuti din neant sunt norma. Insa odata ce era se va incheia(si sunt semne ca se va incheia) discutiile se vor schimba si o sa descopere unii ca mai trebuie sa ai si rezultate nu numai vrajeli si alte nebunii.
      Si ajungem la partea care doare si de care toti se feresc ca dracu de tamaie. Mai precis cum ar fi sa platim la rezultate si nu alte vrajeli. Perfect o postare insta-story costa y eur, ce primesc de acei bani? Si daca aud ca este leading voice la cerbul de aur 2004 o las moarta. Daca imi spune ca ar putea creste vanzarile in intervalul x de timp cu un procent p, atunci facem plata progresiv. Nu se atinge rezultatul dorit se plateste cafeaua si cam atat. Si asa piata o sa se curete de la sine si fiecare o sa invete sa-si asume ceea ce spune si mai ales ceea ce poate livra. Insa este complicat cand mediocritatea si prostia domina peisajul, dar spre asta o sa ne indreptam incet, dar sigur.

      00
    • E un pic mai complicat de-atît, că de aia se cheamă „mix de marketing” și nu „affiliate marketing”. Sînt tactici cuantificabile și tactici la care poți estima rezultatele. De exemplu, Coca-Cola n-are nici un motiv să vină la Vali și să zică „uite, îți dau 500 euro dacă-mi garantezi că cititorii tăi vor cumpăra 1000 sticle de Fanta cu gust de scaieți”, că 1. Vali n-are cum să garanteze asta dacă scaieții au un gust oribil și 2. valoarea în sine a produsului e prea mică pentru a justifica niște costuri de tip „customer tracking”, că poate tu nu vrei să cumperi chiar în momentul ăsta de pe site-ul lor folosind un link cu un cod, ci poate vrei să cumperi din Carrefour peste trei zile, cînd te duci să faci stocul pentru două săptămîni.

      Caz în care n-ai cum să verifici rezultatele alea că ai fals-negative și fals-pozitive, după caz. Coca-Cola poa’ să zică „nu mai vin la tine, că n-ai vîndut decît 200 sticle”, iar Vali poa’ să zică „da, da’ cititorii mei se duc la Carrefour, știu eu, că i-am întrebat în comentarii”. Similar, BCR nu poa’ să vină la Vali și să zică „îți dau 3 lei pentru fiecare individ care ia credit de la noi” că decizia de a lua un credit nu se ia precum decizia de a cumpăra o bere.

      Sigur depinde și de specificul businessului, că magazinsucuri.ro n-are nevoie să facă reclamă la Fanta-cu-gust-de-scaieți, dar poate veni la Vali să-i spună „îți dau 2 lei pentru fiecare suc vîndut” și Vali pune link afiliat într-un text în care zice „magazinsucuri.ro vinde Fanta-cu-scaieți, mie mi-a plăcut, da’ dacă nu e pe gustul vostru, vedeți că au și altele”. Ca la finestore, Vali zice de Drambuie și lumea cumpără, probabil, Lagavulin, dar ideea e că vinde.

      La branduri, e un mix de marketing în sensul că te interesează să folosești mai multe canale ca să promovezi ceva. De regulă, cel puțin la început, se face pentru brand awareness. Asta înseamnă că vrei ca publicul să afle de creditul CasaCîtMaiMare de la BCR sau despre Fanta-cu-scaieți, nu neapărat să vinzi azi. BCR face awareness pentru că produsul nu e cu stoc limitat, ci e e ceva care va fi în ofertă pentru următorii doi ani, similar și la Coca-Cola sau poate doar e un produs limitat ca să testeze piața, să verifice interesul pentru aroma respectivă, și atunci nu contează cîte sticle vinde Vali, ci volumul cumulat. Plus că la un produs precum un credit e stupid să vii cu cod și să-ți iei comision peste doi ani, cînd cineva găsește articolul lui Vali în Google și se convinge că ăla e credit potrivit pentru el. Pentru că awarenessul funcționează și așa – caz concret: eu am citit acu’ zece ani de tricouri de merino și pe primul mi l-am luat acu’ vreo trei ani, cam asta e awareness. Sau știu că Subaru e o mașină bună și, cînd o să am bani de mașină nouă, o să mă uit în primul rînd la Subaru și probabil asta o să cumpăr.

      Eh, acu’ imaginează-ți că pînă prin 2015 nu aveai cine știe ce tool-uri de măsurare a eficienței unei campanii, cu atît mai puțin pînă la nivel de influencer. Cam tot ce era marketing era pe principiul „facem brand awareness”. Cînd nu era despre brand awareness, era MLM, cam ca Avon sau Mihai Neamțu cu Herbalife, bați din ușă-n ușă și ești plătit cu un comision. Cum făceau ăia de vindeau? Cum făceau ăia de puteau să „măsoare”? Sau măcar să estimeze?

      Ei bine, aia era o artă care s-a cam pierdut pe drum. Mai exact, era partea de creație din advertising, care acum nu se mai practică. Erau părțile de vizual și de copy din reclamele din ziare, de exemplu, ziare care nu mai există. Cu vizual și text pentru EVZ și vizual și text diferite pentru ZF. Și măsurare prin studii de piață, gen sunat pe Gigel și întrebat dacă a cumpărat Fanta-cu-scaieți, unde lucrează, ce ziare citește, care e ultima școală absolvită. Șamd. Și alte studii anterioare, în funcție de produs și cui vor să-l vîndă pentru a găsi canalele potrivite (calitatea publicului, de cîți bani dispun, respectiv ce trafic/audiență are o publicație) etc. Și apoi compari rezultatele cu audiența/tirajul gazetei și îți faci o idee cam care publicație a vîndut mai mult și unde revii data viitoare.

      În genere, partea de instastories și restul intră la „brand awareness” și există unii care nu acceptă campanii decît pentru awareness, nimic pe coduri de reduceri, de exemplu (pentru măsurat rezultate, fie ele și clickuri dacă nu vînzări) că știu că atîta pot să livreze, awareness. Teoretic, există niște formule de calcul legate de circulation/reach (tiraj/audiență maximală, cum vrei să-i zici) ca să-ți faci o idee cam cîți potențiali cumpărători ți-a adus nu-știu-care strategie din mixul respectiv. Dar, din nou, există strategii diferite în funcție de obiective. De exemplu, dacă te uiți la articolele sponsorizate de emag pe blogul ăsta, nu există un cod de tracking pentru că pe emag nu-i interesează să vadă cîți cumpărători vin de la Vali, că deja știu asta, Vali a demonstrat asta anterior, ci să promoveze o anumită categorie de produse (gen televizoare sau alcoale) la care au promoții în perioada respectivă, și atunci articolul ăla funcționează mai degrabă ca anunț decît ca billboard.

    • @Alex
      Citind raspunsul tau la comentariul meu eu sunt de parere ca daca maine nu s-ar mai da bani pentru influenceri nimeni nu o sa piarda ceva. Daca s-ar merge pe reteta clasica TV plus tot ce inseamna online reclama platita la difuzor, rezultatele ar fi aceleasi daca nu mai bune. Asta inseamna niste performante mai bune sau chiar identice pe niste bugete mai mici. Si sunt destul de sigur ca daca eu un neica nimeni vad asta, mai sunt si alti oameni care au mai multe informatii si vor lua asta in calcul.
      Bineinteles lucrurile astea nu se vor intampla brusc, dar la un moment dat o sa existe intrebarea simpla de ce alocam bugetul asta la marketing? Ce primim de el? Avem si alte alternative de a face lucrurile altfel? Intrebari care intotdeauna sunt incomode, insa care vor fi puse fix cand se vor face bugetele si belsugul nu va mai fi.
      Asta e tot ce vreau sa punctez, faptul ca se irosesc enorm de multi bani pentru ca de putin aduc.

      00
  4. E prima oara cand aud de siteul ala si prima oara cand il si deschid… Sa imi regandesc existenta si scopul meu in univers?

    00
    • Daca ai copil si esti interesat de educatie, dai cam prin toate. E plin de fomisti gata sa căpușeze bugetul de stat sau sa pacaleasca niste părinți naivi sau disperați. Daca nu ai treaba cu astea, nu e cazul sa stii toate prostiile.

      00
  5. Am fost pe site-ul de educație al dnei Oanei Dimofte și acum mă dor ochii.
    Are niște culori și niște fonturi…

    00
  6. O lista de influenkeri relevanti scosi la produs, pe care am primit-o recent. E si spagatistul si alti fomisti pe care nu-i mai latra niciun caine.

    https://grevyo.ro/influencers.pdf

    00
    • ce frumos.

    • NOU
      #14

      Păi ce plm? Io nu fac nimic ? Glumele mele scremute și aberațiile nu sunt conținut, sau care e faza?

      00
    • Mă uitam puțin la ce știe să „face” fiecare… Actor și content creator in majoritatea cazurilor.
      Are cineva un link către filmele domnișoarei bibi? Does She…???

      In cazul celebrei laroșposei, mi-am amintit de bancul cu domnișoarele oprite de poliție și întrebare cu ce se ocupa. Când zice a doua, și eu tot curva dar nu știu să vorbesc așa frumos!

      Din păcate, oamenii ăștia sunt „celebri” pentru că piața consuma așa ceva. Nu știu cine consuma mai exact, dar se consuma! Mă uit în jurul meu, nu pare vreunul sa fie consumator de așa ceva dar mi-e teamă că, daca as pune întrebările potrivite, as avea niste surprize! Îmi amintesc că am zis odată la masa, cât de prost sa fii sa t uiți la Las fierbinți și m-am înecat cu muia data din priviri. Unul nu a zis ceva dar multi mi-au vatar cate ceva pe gat, în gândul lor!

      Ca o mica concluzie, acum ceva timp râdeam de votanții psd. In curând însă, cred că aia vor fi premianți pe lângă consumatorii de „content” de doi bani, fără substanță, fara mesaj, multa ura, bârfă dar…la moda!

      00
    • @Grig @Vali

      Wtf?!?!
      Grupul ăsta ține de Felix sau ține de niște umeri înstelați??

      00
    • @Misu – Nu am inteles niciodata de ce sau cum putem critica o persoana pentru gusturi sau preferintele personale. Unii asculta muzica populara, altii clasica si altii jazz – fiecare cu ce simte insa asta nu ii face pe unii mai buni si pe altii mai prosti.

      Hai sa nu amestecam influencer si celebritate/om cunoscut – eu personal am oroare de „creatori de continut” care se screm in fiecare zi sa scoata un clip sau o poza cu ce face el, ce cremuta a descoperit si tot asa insa nu ii poti pune pe acelasi raft cu Messi care face reclama la Pepsi sau Jordan care are linie de echipament Nike.

      Lista aia pare o lista de la o agentie de publicitate cu oameni care pot fi folositi pentru reclama – e insa o diferenta intre Cristina ICH (ca exemplu) care tot ce face este sa se traga in poza si film singura si e vedeta ca arata bine si Danciulescu care a fost un fotbalist cunoscut de toti microbistii din Romania, asa cum este si Lacatus, de exemplu sau Arsinel (alt domeniu, stiu).

      00
    • Grevyo Group Intl. SRL:
      fondatori:
      1. H&S Support Solutions – S.R.L. (fondator: BATINEANU OVIDIU-CRISTIAN)
      2. Gremia Advertising – S.R.L. (fondator: Greluș Mihaela)

      00
    • Bigbear, da, Messi are talentul lui! Incontestabil! Și o spune unul care nu prea se mai uita pe la fotbal… Dar!!! Întreb și eu… Messi, exceptând fotbalul, este mai cunoscut pentru asocierea cu coca sau cu pariurile sportive? Și mă mai întreb… Ce caută un fotbalist (mai ales asta care are o gălăgie de bani, nu-i lipsește mai nimic cred) să își asocieze numele, talentul, cu pariurile sportive și cu păcănelele??revenind la noi, nu cred că îl văd pe Dănciulescu făcând reclama la vreun eveniment cultural de exemplu. Tot la păcănele îl văd probabil!

      Referitor la judecarea oamenilor în funcție de preferințe, poate par superficial dar, timpul îmi spune că am dreptate. La douajda ani spuneam și eu la fel că tine. Acum, îmi dau seama că proverbul spune-mi cu cine umbli că să îți spun cine ești, este cat se poate de adevărat! Dar nu o lua și tu mot-a-mot… Extrapolează! Umbli=ascultat muzica=filme/emisiuni=cultura=distracție=whatever. Spre susținerea celor spuse de mine, sigur nu vrei sa deschidem subiectul manele!

      Că să fiu bulangiu, spune-mi, te rog, cam cat de deștept sa fii, sa pierzi o oră din viața ta uitandu-te la las fierbinți/turcisme/aproape orice emisiune tv din ziua de azi (știu cam ce se întâmplă n ele dar jur că nu-mi amintesc numele lor) in loc sa faci orice altceva!

      00
    • @Mișu, deci ala care se uita la „Las Fierbinti” este prost fiindca si-a pierdut o ora din viata facand asta. Dar poate ca el s-a amuzat ascultand glumele respective.
      Tu in schimb ce ai castigat daca ai perdut timpul sa analizezi lista aia de influenceri si sa critici o anumita categorie de oameni?

      00
  7. Am intrat putin pe site-ul doamnei, e prima data cand il vad nu vreau sa imi dau cu pararea, poate produce plus valoare.

    dar asa, la o prima vedere, vad doar articole preluate din presa (despre educatie) si multa, multa reclama la entitati private.

    00
  8. Pai or sa apara tot felul de omeni sa tipe la BCR si nu numai sa le dea lor banii de publicitate, pe principiul “tu ai si mie imi trebuie”

    00
  9. Domnu Geo e un hAUR haitist, nesemnalizat ca atare… (de la celălalt articol, da’ mi-e lene să comentez de doo ori) .

    Nu m-aş grăbi să iau lumină de la Dimofte, în nici o circumstanță. Hai să nu patinăm pe…vaselină.
    Îmi amintesc de timpurile cand dădea din cap grațios pe lângă Victor Ciutacu, apoi a cârmit-o o dată şi apoi încă o dată…
    Nu nu nu.

    00
  10. Am zis-o si o s-o mai zic. Exista cumva o impresie generala ca toti coruptii si incompetentii sunt la stat. Si ca privatul e spuma.

    Impresia e complet gresita. Orice om care a avut curiozitatea sa ridice un pic privirea in jurul lui si-a putut da seama ca nivelul de coruptie/incompetenta este similar si in mediul privat. Poate un pic mai bine, datorita descentralizarii mai mari, dar diferenta nu e colosala.

    Eu as spune chiar ca o companie cu cat e mai mare, cu atat se comporta mai mult ca un stat. Coruptie, cumetrii, birocratie etc. Bancile practic sunt cea mai apropiata entitate de stat la capitolele astea.

    Asta inseamna ca vei gasi si in mediul privat o groaza de incompetenti. Si cumetrii. De la personalul de la fasf food care nu iti livreaza mancarea la timp pana la sefi de marketing la multinationale. Sau banci.

    Deci nu trebuie sa va mirati cand vedeti cretinatati din astea. E normalitatea. Greu de inghitit, dar e normalitatea.

    00
  11. NOU
    #31

    Stii prea bine de ce se duc pe TikTok.

    Pentru anumite companii are sens sa comunice doar pentru adultii de maine. Iar adultii de maine sunt azi pe TikTok.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Top articole

7 zile