BMW 330e MSport Touring 2020 review

Au trecut aproape 2 ani de la ultimul review de pe blog și a trebuit să predăm mașina după 4 ani de leasing. Următoarea nu va fi un Volvo electric și nici Polestar 2, așa cum spuneam data trecută, ci o Kia EV6 AWD. Am comandat-o la sfârșitul lui aprilie 2022 și sperăm să ne fie livrată până în februarie 2023. Același tipar ca la mașina anterioară: un avans de vreo 14%, leasing pe 4 ani cu dobândă ok, 15.000km/an, aceeași rată ca la Volvo. Doar că între noiembrie și februarie am fi rămas fără mașină într-un orășel în care ai putea să trăiești fără, dar e mult mai bine cu.

Alternative

În Elveția, unde locuim, au apărut de câțiva ani diverse servicii care închiriază mașini în condiții foarte similare cu un leasing operațional (cum de altfel sunt mai toate leasingurile pe aici). Mai toate platformele astea îți oferă diverse mașini preconfigurate la un preț fix pe lună, preț care include mașina, asigurare full casco, schimburile de roți, revizii sau service și taxa anuală în funcție de cantonul unde locuiești. Mașinile pot fi noi sau rulate, dar în general cu kilometri puțini. Pentru că eram obișnuiți cu un spațiu interior relativ generos, am vrut să închiriem ceva similar. După ce am comparat toate ofertele, am rămas cu 6 mașini pe listă:

  1. VW Arteon Shooting Brake 1.4 TSI eHybrid R-Line DSG
  2. Kia Sportage 1.6 PHEV Power+ Edition
  3. BMW 330e xDrive Pure M Sport Touring
  4. CUPRA Ateca 2.0 TSI 4Drive DSG
  5. CUPRA Leon ST 2.0 TSI DSG 4Drive
  6. Audi A6 Avant 55 TFSI Sport quattro S-tronic

Audi-ul ar fi fost cel mai scump (atât ca rată, cât și costuri de operare), așa că am renunțat la idee. Pentru că-s inginer (software, ce-i drept) și-mi plac datele, mi-am făcut apoi un tabel cu costurile de operare ale tuturor, plus comparații cu Volvo-ul pentru dimensiunile exterioare și portbagaj:

Mașină Preț combustibil/curent 1000km în franci Lungime comparat cu Volvo (+/- mm) Portbagaj comparat cu Volvo (+/- L)
VW Arteon 54.65 105 -74
Kia 59.75 -101 11
BMW 330e 82.5 -48 -119
CUPRA Ateca 180 -375 -44
CUPRA Leon 176 -104 91

VW ni s-a părut prea lung (ar fi încăput în garaj, dar tot timpul cu emoții), Kia Sportage e cam urâțică (de fapt nu ne place nicio Kia în afară de EV6), iar ambele CUPRA mi s-au părut din nou prea scumpe (rată apropiată de BMW, dar costuri mari de operare). Așa că am rămas cu BMW-ul. Da, îmi aduc aminte ce am scris ultima dată despre BMW, dar… Mă iertați?!

Acum să explic totuși de ce am calculat cu costurile astea. Pentru că deja așteptăm o mașină electrică, avem propria stație de 11kW pentru încărcat mașina în garaj (stăm la casă). Curentul ne costă anul ăsta 0.2348 franci/kWh, anul viitor 0.2381 franci/kWh, iar o mașină hibridă nu o încarci pe drum decât dacă faci pauze foarte lungi. Am luat cifrele WLTP, le-am adaptat o idee și am presupus că vom folosi bateriile, în cazul hibridelor, la maximum. Drumurile noastre zilnice sunt în general de 60-70km. În weekenduri, dacă ieșim pe undeva la plimbare, conducem mai mult, deci implicit am arde mai multă benzină per suta de kilometri. Doar că drumurile de weekend sunt imprevizibile, așa că am rămas cu valorile optime pentru consum. Ambele CUPRA vor benzină de 98, care la noi e în jur de 2 franci litrul. Benzina de 95 e 1.9 acum.

Și totuși vorbim despre un BMW?!

Să ne întoarcem totuși la BMW, căci despre el este articolul. Mașina e un G21 din 2020, cu motorul pe benzină de 2L și 184 CP de pe 320i. În plus, are un motor electric de de 109CP, alimentat de o baterie de 12kWh, din care 9kWh pot fi folosiți de motor. Cuplul total este de 420Nm, deși 300Nm vin de la motorul pe combustie internă și 265Nm de la cel electric (nu știu cum au calculat 420). În mod normal mașina are 252 CP, dar în modul sportiv (Sport sau Sport XtraBoost) sau când transmisia este trecută în modul manual cele 2 motoare oferă până la 292 CP. Ce e foarte interesant e că mașina are tracțiune integrală permanentă, pentru că motorul electric e conectat la cutia de viteze și nu direct la una dintre punți. Deși e ceva mai grea decât V60-ul anterior (2052kg vs 1915kg), mașina e mult mai dinamică. Motorul electric cu cuplul lui instantaneu ajută foarte mult aici. Volanul mi se pare mult mai conectat cu drumul, iar în curbe mașina se descurcă mult mai bine, dovadă a experienței bavarezilor în a configura suspensii. Volvo-ul mi s-a părut mereu ușor instabil, sau mai degrabă o mașină care nu își poate ascunde greutatea. BMW-ul însă îți pune mereu un zâmbet pe buze.

În interior calitatea e similară cu ce am avut în Volvo – piele de calitate, plastice plăcute la atingere și moi, bordul și consola sunt foarte stabile, scaunele sunt confortabile și au o susținere laterală foarte bună. Sistemul de sunet e tot Harman Kardon, dar în BMW pare să sune o idee mai bine (bass mai curat, medii mai clare). Mașina e mult mai silențioasă (evident, compar cu Volvo-ul când motorul pe combustie internă e activ), chiar și în modul XtraBoost. Volvo-ul avea un Dynamic Driving Mode în care ținea motorul în jur de 2500 – 3000 rpm, dar făcea destul de mult zgomot, atât în interior cât și în exterior. Ce-i drept, la Volvo asta lua mereu pe toată lumea prin surprindere.

Sistemul multimedia are un soft mult mai bun pe BMW. Interfața grafică e fluidă, navigația recomandă rutele pe care mașina consumă cel mai puțin, dar care sunt și eficiente din punct de vedere al timpului petrecut pe drum. Ce nu-mi place e că configurarea prin touch screen pare să fi venit ca un feature adițional – când faci scroll prin diversele interfețe riști să activezi/dezactivezi opțiuni la atingerea ecranului. Se vede că sistemul a fost conceput când acel buton rotativ de la iDrive era modul implicit de a configura ceva în mașinile de la BMW. Apple CarPlay este wireless, poate folosi tot ecranul central, dar în modul media poate afișa playlistul inclusiv în ecranul pentru indicatoarele de bord. Head-up display-ul e mult mai bun decât ce oferea Volvo în 2018, cu o grafică foarte detaliată și un mod foarte intuitiv de a afișa cele mai importante informații: viteza mașinii, viteza maximă permisă, setările sistemului de asistență la conducere și următoarea manevră pe care trebuie să o faci când folosești navigația. Din păcate, polarizarea lui e făcută tot la 90 de grade față de lentilele ochelarilor mei de soare, dar cum acum e înnorat și ploios nu prea e o problemă.

Cât privește aplicația pentru telefonul mobil, cred că Volvo On-Call era mai bună decât e MyBMW. Pe lângă designul mai curat al Volvo On-Call, în aplicația MyBMW nu poți asocia mașina mai multor conturi, deși poți crea până la 6 conturi de utilizator în mașină, asignate cheilor fizice sau unor chei digitale (telefoane care suportă NFC). Asta pare să fie din cauza lui iDrive 7.0, sistemul de operare care vine pe acest model. De la iDrive 8.0 se permite asocierea mașinii mai multor conturi MyBMW. Limitarea înseamnă că dacă există mai multe conturi de utilizator configurate în mașină, contul care are acces la mașină în MyBMW nu poate vedea călătoriile efectuate de ceilalți șoferi. Ce e amuzant  e că celelalte 5 conturi de utilizator ale mașinii pot fi sincronizate cu câte un cont MyBMW astfel încât, dacă aceștia au propriul BMW (evident, același model), setările pot fi sincronizate între mașini. Pe scurt, mașinile au devenit computere pe roți și, având în vedere că-mi cunosc bine domeniul de activitate, îmi cer scuze în numele „colegilor” mei pentru toate incoerențele peste care dați când folosiți astfel de mașini „smart”. În rest, toate funcționalitățile care te-ai aștepta să fie disponibile sunt acolo:

  • precondiționat habitaclul înainte de plecare (evident, mai eficient dacă mașina e conectată la încărcător) plus programarea unei rutine în funcție de zile: încălzit sau răcit, în funcție de condiții
  • trimis destinații către mașină
  • programări la service
  • analiza călătoriilor anterioare
  • o funcție de a monitoriza consumul de energie electrică și costurile aferente
  • localizat mașina pe hartă
  • încuiat / descuiat, aprinderea farurilor, acționarea claxonului

Între bord și consola centrală este un spațiu pentru depozitat telefonul, cu încărcător wireless. Tot acolo, dacă ai activat cheia digitală, trebuie să pui telefonul dacă vrei să poți porni mașina. Am plecat de 2 ori la drumuri foarte scurte în oraș doar cu telefonul și portofelul după mine, fără cheile mașinii. E drăguț, dar durează mai mult să încui/descui mașina așa, decât dacă ai avea cheile. Apropo de chei, mașina are keyless entry, dar ce e și mai fain e că poți configura ca mașina să se încuie, respectiv să se descuie singură atunci când te apropii sau te depărtezi de ea.

Dintre toate mașinile pe care le-am condus până acum, BMW-ul ăsta cred că e singurul ale cărui suporturi de pahare/sticle sunt complet nefolositoare. Atât eu cât și soția mea avem sticle termoizolante de la FLSK pe care le avem mai tot timpul cu noi când suntem la volan. În mașina asta nu prea ai unde să le pui. Tot la capitolul „bifat să fie” este spațiul din torpedou. Poți depozita manualul și cartea de service, dar cam atât. Spațiul pentru pasagerii din spate e mai mic decât în Volvo, iar asta o vor resimți cel mai mult părinții cu copii. Mai nou avem un alt scaun pentru fetița noastră, care îi permite în continuare să stea confortabil cu spatele către direcția de mers. Dacă în Volvo scaunul pasagerului din față era în continuare confortabil pentru mine (177cm), în BMW e cam la limită. Portbagajul e alt inconvenient minor: la varianta hibridă are doar 411 litri, pentru că nu au avut unde să pună în altă parte bateria de 12kWh. Asta înseamnă că nu există roată de rezervă pentru mașină, dar roțile cu care vine mașina în echiparea noastră sunt run flat. Tot din cauza bateriei, rezervorul de benzină e de doar 40 litri. Mai practic la BMW sunt însă copertina care acoperă portbagajul și plasa de separat portbagajul de habitaclu, atunci când portbagajul este plin până sus. Ambele sunt integrate una în cealaltă și se prind cu un sistem foarte deștept de pereții laterali ai mașinii. La Volvo, plasa asta era un accesoriu suplimentar, fără loc special de depozitat în portbagaj. Bancheta se poate rabata pentru atunci când ai de cărat foarte multe lucruri, dar tot din cauza bateriei spațiul rezultat nu e complet plat. Nu știu dacă există opțiunea la BMW, dar scaunele nu se pot rabata din portbagaj, cum puteam la Volvo. Cablurile de încărcare au propriul spațiu de depozitare sub podeaua portbagajului.

Conform dealerului, prețul de listă al mașinii a fost undeva la 90000 de franci. Volvo-ul a avut preț de listă 80000, dar l-am scos cu roți de iarnă și câteva mici accesorii la 70000. La 90000, mașina are destul de multe echipamente opționale:

  • senzori de parcare, cameră pentru mersul cu spatele, funcție inteligentă de parcare
  • vopsea metalizată
  • acoperiș panoramic (la fel de fain ca în Volvo)
  • scaune încălzite cu memorie și suport lombar pentru șofer și pasager
  • keyless entry + cheie digitală (NFC)
  • izolare acustică superioară pentru parbriz și ferestrele laterale
  • oglinzi heliomate
  • jante din aliaj de 19″ (cele de iarnă sunt de 18″)
  • faruri adaptive laser cu funcție automată pentru faza lungă, cu vizibilitate de până la 500m
  • head-up display color
  • control al funcțiilor mașinii prin gesturi (e destul de cool!)
  • Driving Assistant Professional (e similar cu Pilot Assist de la Volvo, cu plusuri și minusuri – sunt situații în care BMW-ul se descurcă mai bine, situații în care în Volvo era mai ok)

Până acum am condus ~630km, atât eu cât și soția. Mașina ne-a fost livrată cu rezervorul plin pe 16 noiembrie și nu am folosit decât 12 litri benzină. Cum drumurile noastre zilnice sunt de până la 70km, de cele mai multe ori reușim să conducem toată ziua folosind doar bateria. Am consumat 149kWh până acum, în care a intrat inclusiv precondiționarea mașinii (aducerea temperaturii habitaclului la 21 de grade înainte de plecare). Dacă facem calculele, asta înseamnă 35 franci curentul electric și 22.8 franci benzina, deci 9.17 franci / 100km, o idee mai mult decât estimasem în tabelul de mai sus. Volvo-ul, datorită motorului turbo și supra-alimentat, avea nevoie de benzină cu cifră octanică 98. La un consum mediu de 8-9 litri, asta însemna 16-18 franci / 100km. Evident, când compari prețurile astea cu prețurile de achiziție nu prea își are rost discuția. Și cu toate acestea, tot sunt uimit de cât de eficient și confortabil poate fi BMW-ul când vine vorba de alimentat. Încărcarea de la 0 la 100% durează 3.5 ore la o priză de 16A. Deși avem o conexiune trifazată (priză CEE-16), BMW-ul pare să folosească o singură fază (3.7 kW). Mașina vine cu propriul cablu Type 2 (util dacă poți încărca mașina la serviciu) și cu un încărcător pentru o priză obișnuită (10A, 230V). Nu le-am folosit deloc până acum, iar încărcătorul pentru priza obișnuită e complet inutil pentru noi.

Merită banii?

90000 munciți din greu? Nu! O rată de leasing de 700-800? Poate. E o mașină confortabilă, cu o ținută de drum foarte bună. Suspensia este suficient de tare cât să nu ai surprize în curbe și să ieși din ele cu pedala la podea, zâmbind ca un nebun, dar suficient de bine reglată cât să nu simți denivelările de pe drum. Dintre opțiunile cu care a venit mașina asta nu văd necesare acoperișul panoramic, keyless entry-ul, HUD-ul sau gimmick-ul cu controlul câtorva funcții ale mașinii (volum, navigație, piesa anterioară/următoare) prin gestică. Dacă opțiunile astea se vând independent de un pachet, atunci poți renunța bine-mersi la ele și salvezi câteva mii de franci/euro. Iar dacă nu stai la casă, să poți încărca mașina regulat, astfel încât să o poți folosi la adevărata ei valoare, mai poți salva alte câteva mii alegând un model doar cu motor cu combustie internă.

Dar dacă drumurile tale zilnice pot fi făcute aproape exclusiv cu motorul electric, ai unde să încarci mașina regulat și faci drumuri lungi doar ocazional, nu văd un alt plug-in hybrid mai bun în clasa premium. În mod pur electric poți conduce în condițiile de acum (4-5 grade afară, vreme ploioasă) cam 40-45km mixt (oraș + autostradă). În mod hybrid, autonomia e undeva la 480-490km. Toate astea în cel mai confortabil mod posibil, cu un compromis ok între „salvăm planeta” și „ardem suc de dinozauri”.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

96 comentarii

  1. nu stii cat esti de sarac pana cand nu vezi ca un scaun auto de copil poate costa 800 euro si te gandesti in cat timp faci tu banii aia :))

    00
    • Nu știi cât ești de sărac când vezi că unii oameni muncesc din greu și fac mai mulți bani ca tine iar tu nu faci nimic altceva decât să te plângi cât ești de sărac.

      00
    • Axkid e un producator de scaune auto premium. Au si variante mai ieftine, acum 6 ani cand cautam eu scaun rear facing era pe la 2000 lei (~450 euro) un model varf de gama de la ei.

      00
    • stanciu, eu muncesc zi de zi pe blogul ăsta. n-am scaun din ăla.

    • Dacă nu ai scaun de copil de 800 euro nu înseamnă că ești sărac, ci doar că obiectul respectiv nu e atât de important pentru tine încât să dai 800 euro pe el. E o diferență între a fi bogat și a fi cheltuitor. Săracii sunt de multe ori mai cheltuitori decât bogații.

      00
    • Scaunul ala se poate cumpara si sh. Nu as da atatia bani pe un scaun ce il folosesti temporar nici sa castig 2000 euro net.

      00
    • ce mi-a dat-o Stanciu, man slava Domnului ca sarac nu sunt, de muncit muncesc. Hai nu fi cacanar, ca daca ar avea oamenii bani dupa cat de mult muncesc…s-ar inversa anumite treburi in lumea asta 🙂

      era mai in gluma mai in serios de diferentele dintre un om cu bani din Elvetia si sa zicem 80% din restul populatiei. Cati iti permit sa se bage usor la o rata de 900 euro la o masina (care nu ramane lui) ci doar se plimba cu ea si sa mai dea 800 euro pe un scaun care e folosit sa zicem 2 – 3 ani si pe urma il da sau vinde.

      00
    • @Playactiv – NICIODATĂ nu cumperi un scaun de copii pentru mașină second hand! În toate manualele pe care le-am avut până acum de la ele scrie foarte clar că în cazul unui accident, oricât de minor ți s-ar părea, le schimbi. Producătorul nu își mai asumă responsabilitatea asupra securității produsului, pentru că pot apărea fisuri interioare superficiale, care la următorul accident să fie fatale.

      În Volvo am avut pentru grupa ei de vârstă inițial un Maxi-Cosi Pearl Pro i-Size. A intrat cineva cu 60km/h din spate în Volvo (un accident bizar și absolut stupid), iar polițiștii care au venit la locul accidentului ne-au spus că mașina, respectiv fata noastră, au fost ok datorită Volvo-ului și datorită scaunului și că în multe accidente similare alte mașini sunt zob iar copiii au probleme cu gâtul. După accident, pentru că nu știam încă de Axkid, am comandat o nouă bază + un nou scaun de la Maxi-Cosi, de data asta Pearl Pro2 i-Size (practic generația următoare). Dacă faci socoteala, o bază plus scaunul ajung împreună la €500. Numai că scaunele ăstea sunt ok doar până la 105cm, iar puștoaica noastră are, la fel ca taică-su, picioare lungi. Deja nu mai sătea confortabil cu fața opusă direcției de mers și încă nu suntem dispuși să o mutăm invers. Cât timp nu se plânge de asta și găsim un scaun ok, o vom ține așa, pentru că e mult mai în siguranță.

      Axkid-ul l-am prins la ofertă, la 584 de franci. E Axkid One și abia se lansase Axkid One 2. Diferențele între ele sunt absolut minore. Iar Axkid One 2 pare că e și el la ofertă acum: 588.

      00
    • Confirm ce spune Radu. In UK, la o tamponare ușoară, poliția îți ia efectiv scaunul din mașina.

      00
    • asta cu scaunul de copil SH e propagată de la asiguratori, cred. De asemenea, ține de implicațiile legale pentru producătorii de scaune. În cele mai multe cazuri, probabil că scaunul nu are nimic, dar există riscul ca unul să fie cu probleme și producătorul/asiguratorul să și-o ia în freză, astfel că nimeni nu mai garantează pentru un scaun SH.

      Bineînțeles, riscul e și pentru cumpărători sau pentru copiii lor. Dar același risc îl ai și când cumperi o mașină SH.

      00
    • @ubercool, diferența e că la o mașină SH ești obligat (aici, cel puțin) să raportezi dacă mașina a trecut prin vreun accident sau nu. E rubrică în contractul standard de vânzare-cumpărare.

      00
    • La anul se lanseaza Axkid One-2-3, ala sigur e mai bun.

      00
    • @Radu da și trebuie să treacă și pe la R.A.R. sau la un I.T.P., dar amândoi știm ce înseamnă asta.

      00
    • @ubercool: în .ro, da. Aici sunt foarte foarte stricți și-mi place așa! D-aia plătesc taxe, să știu că toată lumea își face treaba cu răspundere.

      00
    • Legat de aia cu scaunul de copil SH, chiar sunt curios daca poate cineva sa dezvolte mai mult subiectul, mai ales in comparatie cu alte obiecte care sunt acceptabil de folosit SH, cum ar fi scaunele masinii.

      00
    • În cazul în care ești lovit de cineva (și nu ești tu vinovat), scaunul de mașină se schimbă de către asigurator. Trebuie trecut în formularul de amiabilă / declarația de la poliție.

      Axkid Mini e vreo 2000 de lei și este cât se poate de bun. Îl ții de când are copilul 1 an pâna când are vreo 6 (depinde cât de înalt este).

      00
  2. Nimic de zis, marfa masina per total dar urata cu spume. Bineinteles, asta e parerea mea

    00
  3. Ma bucur ca exista oameni sa bage atatia bani in masini, si sunt multi daca de la Seat pana la Bmw vor 50.000 de euro pe o masina dar ar prefera 100 de mii, asteptam Dacia sa isi bage mintile-n cap..

    Dupa masina asta ce avem (pe care io as tine-o pana moare) i am zis nevestei ca mai bine inchiriem masina viitoare, cand e nevoie si aia e. Doare parcarea lunara daramite rata leasing, nebunii. Nu nene, mutat langa oras, bicicleta, tren si masina inchiriata cand arde si aia e.

    00
    • Dacă poți să închiriezi mașină doar când ai nevoie e ideal din toate punctele de vedere. Din păcate noi nu putem, în principal din cauza grădiniței. Elveția, cel puțin în afara orașelor mari, e un pic conservativă (și ăsta e un mare eufemism). Se așteaptă că femeile stau acasă să aibă grijă de copii, deci grădinițele nu au la fel de multe locuri. E bătaie mare pe cele private, de care ai nevoie până când face copilul 4 ani și intră în sistemul public de educație. Pentru noi grădinița e în satul alăturat. 10 minute cu mașina dus-întors, dar în jur de 30 de minute cu autobuzul (pentru că am avea de mers pe jos un pic) sau o oră pe jos. Când e frumos afară ar fi ok, dar toamna târzie și iarna… Apoi mai e jobul soției, unde fără mașină ar pierde foarte mult timp pe drum, în ciuda sistemului public de transport foarte eficient.

      00
  4. Ce picioare lungi ai! Poti sa semnalizezi cu genunchii. Insa fiind vorba de BMW …

    00
  5. Frumos scris acest review

    00
  6. La partea cu suportul de pahare te contrazic, sunt ok, pentru sticle normale, 0.33-0.55. Si dozele de cola/redbull stau bine. Partea proasta e ca nu au optiune ca la x5/x6 sa raceasca sau sa tina cald.
    Minus mare are incarcatorul wireless, prost amplasat si nu are fast charging. Mai costa si 400€…

    00
    • Nu știu, în Volvo ne încăpeau sticlele, în asta nu. Și ambele au acele protuberanțe cu arc, care ar trebui să țină pahare de diverse dimensiuni.

      Încărcătorul wireless mi se pare ok poziționat (în spatele cutiei de Ricola) și e ok că nu e fast charging, pentru că dacă închizi clapeta ți s-ar încălzi telefonul destul de serios. Chiar și așa, mi s-a întâmplat o dată să se încingă telefonul. Cred că nu îl poziționasem ok pe încărcător.

      00
    • probabil se refera la faptul ca daca esti conectat la un Apple car play sau Android auto si nu ai multa baterie, incarcatorul nu prea iti incarca telefonul, doar ti-l mentine sa nu scada mult in timp ce il folosesti conectat la masina. bine am zis @DanielP?

      00
    • @monciu, nu am avut probleme până acum. Plec uneori cu telefonul la 20-30% (știu că am mai mult de condus) și când mă dau jos din mașină e încărcat.

      00
    • @monciu, da, fix la asta ma refer.
      Tot pe cablu il tin.

      00
  7. Touring ? Adica cu aspect de dric ?

    00
  8. Chiar te deranjau asa tare acei 10cm la Arteon? Pentru ca din ce vad avea multe alte avantaje fata de BMW legat de practicalitate si costuri.

    00
    • Au fost acei 10 cm (față de Volvo) plus motorul. Cu Volvo-ul trebuia tot timpul să ne apropiem destul de mult de peretele din față, să fim absolut siguri că încuietoarea manuală a ușii de la garaj nu are cum să atingă bara de protecție.

      Iar motorul mi s-a părut subdimensionat pentru cât de mare e mașina. 1.4L, 150CP, 250Nm pentru 1813kg. Am avut un Focus Hatchback înainte de Volvo, 1.5 EcoBoost, 150 CP, 240Nm (270Nm în boost mode), dar 1300kg.

      Diferența de preț între VW și BMW e de 30CHF/lună, plus costurile de operare. Am impresia că VW-ul ar fi ieșit mai scump decât BMW-ul la costuri. VW-ul are baterie de 10.4kWh vs. 12kWh.

      00
    • După cum vezi, îmi place să disec lucrurile. 😂

      00
    • Sincer eu as fi luat optiunea cea mai ieftina, avand in vedere ca e ceva temporar, dar tu stii mai bine cum e cu calculele 😀

      00
    • Au fost 48 de franci între BMW și Kia (incluzând costurile teoretice de operare). Fii sincer, îți place Kia? 48 de franci e un prânz mai serios, așa că am zis fuck it.

      00
  9. Investești în Kia? Păi Coreea de Sud nu mai are nevoie de susținere pentru reconstrucție. În timpul unei generații, a trecut de la a fi un stat distrus de război la o putere economică mondială. Gratie Americii ce-i drept, fapt reamintit buticarului coreean de Mikael Douglas in filmul Falling Down când îi distruge chioșcul. Încă de la sfârșitul anilor 1970, Coreea de Sud a devenit autosuficientă în orez.
    De ce nu susții mai degrabă economia unde trăiești, adică cea europeană?

    00
    • Trecând peste stupizeniile pe care le scrii, uită-te care sunt cele mai bune mașini electrice acum când te uiți la autonomie, calitate, confort și preț. Kia și Hyundai vor domina segmentul în câțiva ani și deja planifică producția unor modele electrice în Europa.

      Altfel, dacă te uiți la ce-i acum pe piață, singurele modele credibile sunt cele de la Tesla (dar cu design deja învechit) și câteva modele scumpe și foarte scumpe de la BMW și Mercedes. În review-ul precendent ziceam Volvo sau Polestar, dar niciunii nu reușesc să scoată un model cu o eficiență peste medie în zona de 90k-100k. Iar Polestar 2/Volvo XC40 Recharge/C40 sunt prea mici pentru o familie activă.

      00
  10. Masina ta are pachetul complet M sport ( interior-exterior), acolo iar sunt cateva mii bune de franci pe care ii poti economisi, daca vrei.

    00
    • Da, clar, dar nu uita că nu am avut nimic de spus aici. Pe de altă parte, dacă vrei aceleași opțiuni pentru siguranță te duce configuratorul de la BMW la același preț.

      00
  11. Volvo on-call – asta sigur e facut pentru IT-isti.

    00
  12. Am un 430xi gran coupe din 2019, deci acelasi motor. Consuma 7-8% extraurban si peste 11% in București. Mi se pare zgomotos la peste 130 km/h, iar in virajele abordate mai tare, spatele are tendința sa fugă mereu, ceva ce nu e pe gustul meu. Precedenta a fost un a6 c7 quattro, era mult mai stabil si silențios. E primul si ultimul bmw, nu mi se pare ca poate fi considerata o masina premium, antifonarea e o gluma, iar un a5 de exemplu e net superior.

    00
    • NOU
      #45

      Fa o geometrie sau schimba anvelopele.

      00
    • Si eu am GranCoupe, motor 3.0, dar compari un A6, clasa superioara, cu o masina fara rama la geam. A6-le cu siguranta era mai silentios, insa nu la fel de stabil. Cu Michelin Pilot Sport 4S masina e efectiv lipita de sosea.

      00
  13. Ce limbaje folosești mai exact în activitatea ta?
    Multumesc

    00
    • Java în principal. Mai rar JavaScript (server-side). Dar acum scriu mai puțin cod decât înainte. Îmi petrec timpul cel mai mult făcând review-uri (de cod sau API-uri), sau scriind framework-uri/librării pentru colegi.

      00
  14. Recent am condus ambele masini V60, respectiv 330e touring cu o echipare destul de apropiata cu ce spui. Impresia dupa condus distante scurte pana in jurul a 200 de km este aceea ca BMW-ul are o alura mai sportiva si te poate ajuta in situatii unde ai nevoie de putere, pe cand V60 este o masina de familie cu un apetit mai mare pentru siguranta. Este o impresie dupa distante scurte si nu ceva mai lung.
    Sistemele multimedia mi se par la ambele masini destul de cretine. Pe V60 a trebuit sa fac un mobile-tethering ca sa pot folosi sistemul lor, pe BMW am avut posibilitatea sa pun Android Auto sau sa folosesc sistemul infotaiment de la ei. Mai mult inca se vede ideea de a folosi acel stick din mijloc cand vrei sa folosesti acel sistem fapt care pe mine unul ma deranjeaza.
    In rest calcurile cand vine vorba de consum vorbesc de la sine. Ce-i drept vad ca si pe V60 exista o versiune PHEV si as fi curios de niste cifre raportate la BMW. Discutia despre pret este una simpla si anume in majoritatea tarilor se prefera leasingul fata de cumpararea masinii. Motivele sunt variate incepand de la costuri si terminand cu comoditatea oamenilor.

    00
    • Volvo-ul e rapid, cel puțin cu motorul T6 pe care l-am avut. Dar nu-ți vine să-l conduci așa, mai ales pe drumuri cu multe curbe. E incredibil de confortabil la drum lung. Nu e o problemă dacă nu ai Internet, informațiile de trafic și le ia de pe SIM-ul integrat pentru Volvo On-Call. În schimb aplicațiile din el au nevoie de conexiune dedicată (Spotify, TuneIn, aplicația de vreme). Apple CarPlay merge doar cu cablu, iar dacă ai un telefon un pic mai mare trebuie să fii creativ când îl îndeși în consolă. Dar tehnologic e în spatele BMW-ului.

      Pe BMW, SIM-ul integrat îți oferă acces la toate aplicațiile instalate pe mașină. Nu e gratis, plătești serviciul similar cu Volvo On-Call, pe bază de abonament, dar pare că-ți oferă mai mult. Ce-i drept, nu știu prețurile de la BMW, dar Volvo nici măcar nu și-a pus problema să-ți ofere trafic de date pentru aplicațiile din mașină. În Volvo, însă, poți pune un SIM adițional.

      Varianta plug-in hybrid de la Volvo e similară ca preț, tot în jur de 90000 este cu dotări similare. Diferența e că Volvo oferă de cele mai multe ori discounturi ok. În modelele noi au introdus Android Auto. Doar pe Polestar 2 am avut ocazia să mă joc cu OS-ul, în vara lui 2021, iar atunci nu pot să spun că mi s-a părut ok. La vremea aia nici nu aveau suport pentru Apple CarPlay.

      00
    • @Radu
      Masinile pe care le-am condus au fost inchiriate si din varii motive nu am vrut sa-mi bat capu cu setarea infotaimentului. La partea asta BMW-ul mi s-a parut in fata Volvo fix pentru posibilitatea de a avea Android Auto prin cablu fara prea mari batai de cap.
      In rest tinuta de drum mi s-a parut mai sportiva la BMW fata de Volvo cel putin Xtraboostul ala chiar face diferenta odata activat. Acum fiecare stie ce cauta. V60 mi se pare orientat spre confort pe cand 330e-ul iti da posibilitatea sa te distrezi daca iti doresti asta.
      Nu stiu ce as alege daca as fi pus in situatia de a achizitiona unul. As merge cred pe V60 deoarece mi se pare o masina mai discreta si care nu atrage atentie, dar e doar parerea mea.

      00
  15. Am terminat de citit la FLSK

    00
  16. Militez pentru emotie over spreadsheet: consider o emotie sa ai un 550i (o culoare frumoasa) si sa nu compar ca ar fi fost 50 de eur mai ieftin 540i sau M5 100 eur mai scump (costuri fictive lunare, etc).

    Nu m-a intrebat nimeni nimic, I’ll show myself out, felicitari pentru spiritul analitic!

    00
    • Haha, toate bune, dar uite, A6 ar fi fost emoție, numai că mi s-a părut prea scump pentru o mașină închiriată 3 luni (pff, sper să fie doar 3 luni 🤞🏼).

      00
    • Radu – cu speranta ramai la 3 luni 🙂
      Un amic asteapta Q5 etron: i-au zis 6 luni, s-a facut 1 an, acum i-au zis ca martie, nici aia nu mai e sigur. Altii cu hyundai au asteptat 6 luni dupa care s-a stricat in prima
      zi si au stat pe una folosita 6 luni (timp in care au platit ratele la aia noua, evident).
      Tesla ftw

      00
    • @Klaxhu, noi nu plătim nimic pentru cea nouă până nu e livrată. Avansul trebuie plătit imediat înainte de a o ridica. 🙂

      00
  17. Off topic pentru guest author, care pare a fi Radu 🙂: intentionez sa emigrez cu familia in Elvetia.
    As putea sa te intreb (in privat) anumite chestii pe care ar trebui sa le iau in considerare inainte de mutare?
    Incerc sa-mi iau informatii de la oameni care locuiesc acolo, dar nu am foarte multe variante.
    Mentionez ca nu am ajuns sa o vizitez, desi cred ca ar fi o idee foarte buna.

    00
    • Sigur. Îl folosim pe Zoso pe post de centrală? Nu aș vrea să-mi fac adresa de mail publică aici.

      00
    • Da, ori iti trimite el adresa mea, ori mi-o trimite mie pe a ta, cumva sa fie bine pentru toata lumea 🙂.
      Multumesc.

      00
    • @Aderentiu, dupa ce o afli, sa o pui aici, ca si noi avem intrebari!!!

      00
    • Eu mai raspund si la intrebari pe reddit pe r/Switzerland de exemplu. E un mod simplu de a afla raspunsuri, ca intrebarile si raspunsurile difera mult in functie se unde exact te muti

      00
  18. Elvetia = probleme de lumea a întâia: exceluri peste exceluri sa aflam pretul corect ptr 15mii km pe an.
    @Radu Cat ti-a luat sa faci „task”-ul cu calculele de mai sus? Sper ca l-ai facut in timpul programului de munca.
    70k pe masina e un pret ca la carte, se zice sa dai maximum 6 salarii pe o masina. Cu IT in Elvetia cred ca esti +- pe acolo.

    Romania = probleme de lumea a treia: ce mancam azi? Dacie sau BMW sh.

    00
    • @Radu Cat ti-a luat sa faci „task”-ul cu calculele de mai sus? Sper ca l-ai facut in timpul programului de munca.

      30 de minute, într-un weekend.

      00
  19. “Curentul ne costă anul ăsta 0.2348 franci/kWh, anul viitor 0.2381 franci/kWh, “

    Cred ca cu asta ai vrut sa ne oftici…

    00
  20. Interesant ca faci 40-45 de km cu o incarcare. Cu 530e-ul meu, cu aceeasi baterie si aceleasi motoare, fac max 30 vara si 20 la temperaturile de acum, e drept, prin oras. Consum extra-urban 6,9 l/100. Nu e combi, n-are xdrive, nici run-flat (ca nu mai sunt recomandate pt consum si tinuta de drum) ar trebui sa fie pe la 1800kg goala. In rest, de acord cu tot ce ai zis, sunt niste masini foarte reusite si motorul electric le face sprintene in ciuda kilogramelor. Singura chestie care ma enerveaza e ca se opreste motorul si implicit incalzirea cand deschid portiera (daca uit ceva in casa sau ma duc la cutia postala de ex) pt ca pe loc sta pe baterie, ar trebui sa o pun in sport ca sa fortez sa porneasca motorul termic. Pornirea incalzirii din aplicatie, iarna, dimineata inainte de serviciu si seara inainte sa ies de la inot e functia de care ma bucur cel mai tare. 2 observatii: 1. au renuntat recent la gesturi, se vor axa pe comenzi vocale; 2. mercedes e klasse are hibrid cu diesel, cu un consum si mai mic la drum lung.

    00
    • Traficul în oraș consumă multă baterie, probabil d-aia ai autonomia mai scăzută. Am observat asta azi, când am făcut câteva drumuri scurte. Plecatul de pe loc are nevoie de destul de multă energie. Și evident încălzirea mașinii. 30’ de precondiționare înseamnă aproape un kilowatt oră (am uitat într-o seară să las încărcătorul conectat și s-a încălzit mașina dimineața cu ajutorul bateriei).

      Noi avem noroc că orășelul nostru e liliputan – 5800 locuitori, deci nu apucăm să stăm în trafic.

      00
    • Apropo, ce faci dacă faci pană cu a ta? Înainte să observ că anvelopele sunt run-flat mă panicasem puțin că nu aveam nimic în mașină să pot rezolva o problemă de genul ăsta. Roata de rezervă nu ai unde să o pui, dar mă așteptam măcar la un kit anti-pană. Nu, am un sticker pe hayon cu un număr de telefon de la BMW Assistance și cam atât.

      00
    • Am kit anti-pana si ma rog sa nu trebuiasc sa-l folosesc. Masina veche avea run flat, m-am simtit un pic in nesiguranta la inceput. A contat si ca masina cantareste destul de mult, n-am vrut sa-i mai adaug greutate suplimentara. Inclin sa zic ca nu as risca sa pun anvelope mai mari de 18” in Ro. Am stat destul de mult pe ganduri daca sa iau run-flat macar cele de iarna, m-am luat dupa sfaturile unor cunoscatori si sper sa fie ok si fara.

      00
    • Da, cum zice si Mihai mai jos, voiam sa mentionez: exista in setari posibilitatea de a roti HUD-ul cu max 5 grade (parca) in fiecare directie. Insuficient insa, pt ochelarii mei polarizati nu a ajutat.

      00
    • Calin, încălzirea la 530e se face electric sau pornește motorul termic? Din ce an e mașina ta?

      00
    • Vorbind de E300de, chiar am zis ca pregatesc un review la una.

      00
    • Daniel: incalzirea se face strict electric, daca mai ai baterie. Poti incarca bateria si din mers, de la motorul termic (sau poti seta sa tina x % din baterie ca rezerva) ceea ce e cam stupid cu 2 exceptii: daca esti in alta tara si la destinatie ai zona strict pt masini electrice sau daca vrei sa-ti lasi o rezerva pt incalzire (ca in cazul meu seara dupa bazin). Asadar daca bateria are mai mult de x% o consuma pana la acel palier doar, daca are sub x o incarca pana ajunge la procentul dorit. X poate fi de la 30% in sus in increment de cate 10%. Masina e din toamna 2020 (modelul actual cu facelift).

      00
    • Calin, mulțumesc pentru info. Eu mă uit după o mașină de 2019/2020, sedan, xdrive, tot 530e.

      00
    • Daniel: cu placere. Sweet spot ca pret/tehnologie sunt modelele 2019-2020 pre-facelift, care au deja bateria de 12kwh. Cele anterioare au o baterie mai mica (9-10 kwh parca). Cand am luat-o pe a mea (februarie 2022) gasisem una din 2019 care era ce trebuie la un dealer din Bacau dar era deja rezervata. Avea un pret foarte bun. Poate au mai aparut, cauta la rulate pe automobile bavaria, au garantie de la dealer 2 ani (cred). Testeaza la cumparare capacitatea bateriei, trebuie sa aiba ei un tool de diagnoza, are garantie de producator 6 ani ca nu scade sub 80% din capacitate, daca sunt probleme se poate schimba (inclusiv la cele din 2019).

      00
    • Apropo, n-am optat pentru xdrive din considerente de consum si pentru ca avand bateria in spate am presupus ca are destula apasare la sol pt o aderenta buna iarna. Doar sa te uiti la portbagaj, pare cam mic la prima vedere, dar e adanc si am facut concedii cu 3 persoane fara stres de capacitate.

      00
    • Calin, am pe mobile câteva la care mă uit – luna 10-12/2019 – în bugetul meu.
      Sunt cele cu ceasul de bord complet digital. Vreau să iau din Germania (preț net). Sunt scăderi mari de prețuri – am câteva puse în favorite pe sfârșitul lunii octombrie și au scăderi de prețuri și de 5k euro brut – cred că mai este loc de scădere.

      00
  21. Exemplu de cum sa fi foarte destept dar nu neaparat ințelept

    00
  22. HeadUp-ul are setare in meniu pentru polarizare, il poti roti ca sa poata fi vazut si ch ochelari polarizati.

    00
    • Nu am găsit setarea – mai arunc un ochi azi. Am reglat HUD-ul, pentru că era prea jos când a fost livrată mașina, dar nu-mi aduc aminte de ceva setare pentru unghiuri. Mulțumesc!

      00
    • Ar trebui chiar in meniul in care reglezi inaltimea sa aiba si optiunea rotation.

      00
    • Este și am ignorat-o pentru că nu m-a ajutat cu nimic din păcate. Dar e ok… A fost motivul principal pentru care nu am avut HUD pe mașina anterioară. Sunt miop și port mereu ochelari, iar pe cei de soare i-am avut tot timpul cu lentile polarizate.

      00
  23. Multumim pentru review…pretul de lista 90.000 pentru seria 3 model 2020 mi se pare enorm ! Am inceput de curiozitate o configuratie pentru un 530e Xdrive Sedan si chiar si in conditiile preturilor actuale as putea pune aprox 25K optionale ca sa ajung la 90K (fara sa iau in calcul eventuale reduceri).

    00
  24. Cat de mari sunt taxele de masina costa 90 de mii de euro? Fara sa verific, dar cred ca in Romania o masina configurata asa ar fi vreo 60-70 de mii.

    00
    • Asta ar fi configurarea echivalentă: https://configure.bmw.ro/ro_RO/configid/do1lrw9z

      TVA-ul aici e 7.7%, dar în general mașinile sunt mai scumpe. Motivul e că-ți vând în prețul ăla servicii extra, gen service gratuit 5-10 ani, la care plătești fluidele (ulei, lichid de frână, etc.). Fluidele, cel puțin la mărcile premium, le vei plăti evident mai scump… 😂

      00
    • 80 de mii la o configurare rapida, cu harman & kardon, panoramic, pachet M-Sport si alte cele. Sigur s-au mai strecurat cateva optiuni „nevazute” pe acolo sa-i mai salte pretul cu un amarat de 10k.

      00
  25. Până la urmă cât te va costa să folosești mașina timp de 4 ani sau cât durează leasingul?

    00
    • Mașina asta o vom avea minim 3 luni, până vine Kia pe care am comandat-o. Pentru un utilizator ca mine, leasingul sau închiriatul în regimul ăsta costă aproape la fel. Diferența e că dacă faci leasing poți configura mașina cum vrei tu și primești o mașină nouă.

      Când compar cu leasingul am inclus deja prima rată mare (avansul), ratele lunare, taxa auto, asigurarea full Casco și reviziile în costurile aferente leasingului.

      00
  26. Am avut 3 BMW uri inainte de Tesla M3 (plus alte masini, evident). Dar asta e urata cu spume 🙂 Am iubit E61, oh ce vremuri

    00
    • The beauty is in the eye of the beholder. Spre exemplu Tesla mi se par toate plictisitoare. Au același design din 2009, copiat după Jaguar XF.

      Dacă aș fi configurat-o singur nu aș fi ales pachetele M și mașina ar fi fost roșie.

      00
    • Asa e. Tesla face foarte multe chestii gresit, dar design nu este unul – cum zici, subiectiv.

      Trebuie sa petreci niste timp cu masina, zic eu. Eu am facut „weekend tests” inainte sa o iau: am avut 2 zile etron (ok, range mic, abia am scos 250km), Tesla M3P, Polestar 2 (yuck!). Porsche Taychan nu au vrut sa imi dea decat cateva ore si nu peste weekend. Mi-a placut mult i4, dar era prea departe cu livrarile si nicio masina de test (risky), la fel si Ioniq 5. Kia prea trista, but just my 2 cent, ma bucur ca ti-a placut. Trait cu masina 2 zile sau chiar mai mult e important la o decizie, mai ales ca dai CHF60-100k+ pe ea sau leasing. Buget imi setasem maxim 1500 CHF / luna.

      Taycan e castigatore ca masina, nu exista mai faina electrica momentan si mai completa, dar nu justifica pretul la range de 300 km reali. Fac prea putini km pe an ca sa o tin in garaj, asa ca am luat Tesla si o tin in garaj =) . Sunt un idiot, ce sa fac! Acum imi curg balele dupa Cybertruck dar mai dureaza pana iese si ajunge la noi, sa-l aduc din SUA nu am chef. In plus, nu prea am spatiu sa o parchez si nu vreau sa ma mut pentru ca imi place unde stau prea mult.

      Daca Taycanu facea macar 450 km pe hartie, ma bagam, de moft si „once in a lifetime thing”, cine stie cat de mult o mai ducem bine in IT =).

      Un amic si-a luat Polestar 2 in acelasi timp, era sa o vanda dupa 2 luni, atat de tare l-a enervat software-ul. O are de mai mult de 1 an, softul e tot la nivelul de cand a fost livrata, pe cand eu am updateuri odata la 2 saptamani.

      Partea buna: toti simt in sfarsit ca trebuie sa fac ceva si tot masini electrice mai ok o avem la alegere, e win/win pentru toti.

      Asteptam pareri cu KN 😀

      00
  27. Vali, mai ai Priusul ?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube