Nu mai scriu 3 articole, sumarizez în unul singur:
Averea lui Berbecali
INCREDIBIL! Gigi a pierdut 2 miliarde de euro in 2 ani! Are o avere de 5 ori mai mica! De la o avere de 2.5 miliarde de euro, Gigi Becali a scazut la doar cateva sute de milioane, conform ultimului top al milionarilor din Romania.
Teoretic şi practic, el nu avea 2 miliarde de euro şi i-a pierdut la barbut sau prin casă. Nu. El avea nişte terenuri şi nişte afaceri care erau evaluate în concordanţă cu anul 2008. Odată cu criza, evaluarea a scăzut, deci titlul e prost, bombastic şi de rahat.
Obligaţii asumate
Zeci de mii de oameni care şi-au asumat obligaţii faţă de bănci caută acum sprijinul statului pentru a nu şi le mai onora. Un astfel de drum e moralmente periculos la extrem. Toţi aceşti oameni au semnat contracte, în cunoştinţă de cauză. (sursa)
Corect. Statul nu te poate ajuta în cazul unui contract, ci te poate apăra un pic de mişmaşurile băncilor cu ratele şi cu dobânda. Dar suma şi contractele rămân, şi se onorează, pentru că de aia se numeşte contract şi de aia s-a semnat
Executări silite
Doamna Gina din Militari. A luat un credit de 80.000€ pentru a-i face nunta fiicei (nuntă de 300 de persoane, deşi ei erau săraci lipiţi) şi pentru un apartament. Apartamentul de 3 camere cumpărat pe credit valora în 2008 125.000€, iar acum nu reuşeşte să îl vândă cu 50.000€. Avea un salariu de 1.000€ pe lună, iar acum este şomeră. Nici o legătură între salariul mare, pierderea serviciului şi devalorizarea apartamentului. Absolut nici una.
Bonus. Larisa, fiica doamnei Gina, o ştiti, cea cu nunta de 300 de persoane şi cu soţul plecat după o lună, are 3 şcoli: contabilitate, resurse umane şi marketing. Şi pleacă în Italia la ingrijit bătrâni, pentru că nu ştie să facă nimic concret. Nu îi spuneţi asta, totuşi, ea rămâne cu fala în sat că a făcut nuntă mare şi că stă la oraş.
La obligatiile fata de banci, singurul lucru care ar putea fi reprosat statului este ca nu a stat cu lupa pe banci mai mult. In rest, nu e treaba statului sa se amestece intr-un contract privat. Asta cu „avem credite la banci” este poate cel mai cretin motiv de revolta din ultimii ani pe la noi
Singura chestie pe care pot da vina este relatia dintre banci, altfel nu stiu ce sa zic… unele banci fac sau au fact camatarie cu acte in regula pentru ca statul era ocupat de economia care „duduia”.
Insa, asta nu scuza proasta educare si prostia romanului de a semna fara sa citeasca macar data.
… e bine inca, incep sa se cearna lucrurile….
„Eu nu pot sa cred ca un apartament de 125.000 de euro poate fi acum doar 50.000” zicea doamna. Ea inca crede ca suma gresita e cea de acum, nu cea pe care a platit-o atunci.
Ce diferenta intre cei 2 prezentati in reportaj. Doamna Gina inca considera ca modul ideal de viata e pe credit si ca sunt altii rai, ca nu ca ar fi ea proasta ca noaptea ca a facut nunta de 20k de euro si ca si-a cumparat apartament de 100 si ceva de mii de euro cu 1000 de euro pe luna. Mie inca 1000 de euro pe luna mi se par prea putini bani pt. un credit mai mare de 50k de euro. Dar sa faci si nunta de 20k de euro cand ai salariu de 1000 e stupiditate maxima.
Pe cand celalat Bogdan, are o atitudinea care imi place: ba, daca am mintea ma descurc, am fost un dobitoc, dar ma descurc.
Pe timpul ala nu erau saraci lipiti, doamna Gina avea un salariu frumusel. Problema ei si a tuturor celor executati acum de banci este ca au deprins obisnuinta de a trai pe credite, adica li se pare firesc sa cheltuiasca bani pe care nu ii au. A, si probabil ginerica a fugit si cu banii de la nunta…si la 300 de persoane in 2008 cred ca au fost ceva.
eu aici vad problema de fapt „nuntă de 300 de persoane, deşi ei erau săraci lipiţi”
si tot din acelasi principiu…e un motiv de ce ni se spune ca suntem…tara cu cele mai „misto” masini…nu ca am fi foarte bogati
Doar stim ca intotdeauna editourialele sunt in cautarea senzationalului iar tagul „gigi becali” si „avere” aduc multi unici:)).
Iar la faza cu contractele semnate la banca 70% din mici imprumutatori nici macar nu citesc contractul.
Doamna cu nunta …NO COMMENT
nu toate blondele se pricep la marketing.
asa ca tre sa ingrijeasca batrani in italia.
WTF?? Nunta de 8o.ooo EUR? Asta e prea gogonata!!!! Rau de tot, nu asa …
@miticosul: nu, bre, nunta a costat 20.000€.
si steaua a pierdut aseara…
Tate’s bune…nu’i bai’
Apropo, tu ai fost la nunta lu’ doamne Gina?
Io-l tin minte pe Isarescu avertizind poplatia sa nu se arunce la credite. Cine a avut urechi, a ascultat. Cine nu, nu! C’est la vie!
Cum poti sa faci imprumut in banca ca sa-ti faci nunta??? Eu pe asta nu o inteleg!
Curiozitatea mea este ce stie tanti Gina sa faca de o plateau cu 1000 euro, ea neparand a detine prea multa materie cenusie. Din cate stiu eu, in Romania 1000 euro e salariu de middle management, desi poate ca in Bucuresti salariile sunt ceva mai mari.
Cat despre fiica ei cu scoli inalte, iarasi sunt putin derutata, sunt studenta dar pana acum nu am avut probleme in a-mi gasi internship-uri platite. Nu cred ca poate fi atat de dificil sa gasesti un job daca esti bine pregatit si ai network-uit putin in timpul facultatii.
De ce ai vrea o nunta cu 300 de persoane? Eu n-as vrea mai mult de 50 la nunta mea si inca 50 mi se pare un numar foarte mare. Nunta e ceva pentru familie si prietenii apropiati, nu? De ce ai cheltui cat castigi in aproape doi ani pe o nunta, asta chiar ma nedumereste complet. Nu faci mai bine o calatorie? Zic si eu, nu dau cu parul.
@Alexandra:
cel mai probabil contabilă sau ceva in zona asta.
Bai, mi se ridica tensiunea cand ii aud pe astia ca se plang ca au credite. da? nasol. Cine te-a pus? Ca nici pe mine nu m-a obligat nimeni. Am luat atunci o decizie, imi onorez datoriile fata de banca si la revedere. Este clar ca voi mai lua credit cand zboara porcul, dar contractul este semnat si gata.
Plus ca taranismele astea cu nunti de mii de euro is alta chestie pe care nu pot s-o inteleg. Ce naiba e daca te duci doar sa dai cu „subsemnatu” si-ti iei jumatatea plus eventual cele 2 familii sau 2-3 prieteni si bei un pahar de ceva in cinstea evenimentului? Chiar acum 4 zile ma intreba o madama „pai bine, dar tu nu doresti sa fii mireasa?” Nu. Cu ce ma face mai fericita in mariaj faptul ca am adunat 200 de straini si ca am aruncat cu banii aiurea in speranta ca poate recuperam ceva. Sa dau mii de euro pentru un tort, o rochie si muzica proasta de la nunta, plus meniurile la supra pret. Sa fim noi sanatosi.
@Blonda de la Marketing – tot marketing se numeste si ala.
Practic elaboreaza si pune in aplicare un plan complex de imbunatatire a imaginii batranului de care se ocupa.
sincer cea mai tare faza e ca din toata afacerea… astea sunt afaceri de afaceri… iei bani imprumut ii platesti la om apartamentul la suprapret, dupa care nu mai platesti creditu… si iti ia banca apartamanetul… la jumate de valoare… asta nu cred ca e win-win situation :D… tipic rromanesc. Rege pentru o zi… maine foame da ce conteaza… lumea a fost la o nunta mare, are ce povesti.
1. Cu averea lui Becali ai dreptate; dar de ce sa nu punem un titlu pompos ca sa vindem mai bine?
2. Si aici ai dreptate.
3. @Vova: Da’ ca sa-ti faci imprumut pentru concediu poti sa intelegi? Macar la nunta mai scoti ceva bani, da’ si asa mi se pare o prostie foarte mare. Am vazut zilele trecute intr-un sediu al firmei de camatarie Provident (Sigur nu-i cabinet stomatologic?) plin de „botanisti”. Romanu’ nu-i lecuit de credite si o sa treaca mult timp pana o sa-si dea seama ca astia le „sug” sangele si viata.
3.1. Doamna Gina e prosta de bubuie… „Toata viata am cumparat totul pe credit si mi-a fost foarte bine. … Deci eu fac credit si maine!” Sa-mi bag plua ce tampita!
Imi plac consultantii financiari care se dau balene in borcan… Unde ati fost cand romanii isi faceau credite pe banda rulanta? Ati fost in cardasie cu bancile si sfatuiati lumea sa ia credite ACUM (atunci), pentru ca nu se stie ce aduce viitorul.
Cei care fac emisiunea cu pricina de la prosteve sunt orice, mai putin neprofesionisti. Au pus in scena exemplarele cele mai reprezentative ale societatii romanesti „imprumutate” si „executate”. In primul rand avem femeia divortata cu copii mari care s-a format in comunism si nu vrea sa admita faptul ca rolul statului nu e paternalist si ca in viata „a lua” („a primi”, „a profita”) nu e un drept ci un privilegiu plus ca in viata orice decizie presupune atat beneficii cat si costuri. Apoi avem afaceristul falit maturat de criza, o victima inerenta a acestor vremuri. Iar apoi o avem pe domnisoara analist financiar care, precum noi toti, face parte din aceasta societate in care traim – si da sfaturi dupa cum bate vantul si dupa cum curg banii.
Bre zoso, tu ai scris 80.000…
linkul catre sursa de la obligatii asumate, adica asta , nu mai corespunde articolului…
hai că nu mă poci abţine. Parcă e cronica idioţilor, cu exemple naturale :D.
Lucrurile steteau aşea: mereai la bancăr să-ţi iei, să spunem, 70k.Ăla băga abure şi plecai cu hârtia semnată pentru 140K. Că ai valoare, că calculim şi drepturi de autor, şi şpăgi, şi pe mă-sa cu virgulă cu tot!
Dacă era să pun botu, aveam acum suvuleanu şi mâncam eugenii. Când i-am zis bancărului care este limita MEA de risc, l-a umflat râsul. Şi mi-a spus complice:
„Şefu’, păi dac-ar fi măcar unu’ dân zece ca tălică, s-ar duce pulii planu’ meu lunar, frate! Hai că ieşti solvabil, dacă te împiedici, te bag la re’ şi aia ie”.
Cum dreacu’ să iei credit 125K cu salariu de 1,000? Nu se potriveşte!
cica…nu`mi vine sa cred ca acum apartamentul meu face 50.000E…:))
inca sterg monitorul de cafea…
tristi dar foarte adevarat si culmea e ca nu vor scapa cu una cu doua.
In 2008,cand o garsoniera in bloc vechi era in jur de 80.000,o amica si-a cumparat cu 90.000 in bloc nou,undeva prin dristor…dar nu la strada …aa nuuu….la fundul pamantului din dristor;si ma indemna sa iau si eu credit…acum ca se vor scumpi sigur…
Mai trecea cate o luna si ma intalneam cu ea la suc,acum garsoniera mea face 100.000….bine mai…
Intrebare serioasa, apropo de fata cu 3 facultati: Ce ar trebui sa faca cineva care are facultati dar nu stie nimic concret? Probabil veti spune ca sa invete sa faca ceva concret, logic, dar problema este ca toate domeniile sunt suprasaturate de oameni care stiu deja sa-si faca meseria (nah, cati stomatologi mai au de lucru acum, de exemplu, din totalul de stomatologi existenti).
Intrebarea mea, pe care va rog sa o considerati ca fiind una serioasa, ramane: ce e de facut?
@ReX: intrebarea „ce e de facut” trebuia sa ti-o pui in anul doi de facultate. atunci trebuia sa iti cauti de munca. nu sa mai faci inca 2 scoli, ca poate poate iti gasesti de munca.
Cea mai tare replica a acestei femei este ca ar mai face alte credite oricand, pentru ca creditul este avantajos. Deci nu pot sa cred.
deci nu e de mirare ca respectiva a ramas fara servici.
si totusi:
– cum si in cat timp iti iei/faci o casa fara un credit?
– cum si in cat timp iti iei o masina fara un credit?
– cum si in cat timp iti mobilezi casa fara un credit?
@Attilla:
1. daca esti centaur, pleci la negocierea cu banca cu un avans de 20-30 mii euro, pe care il strangi in niste ani, in loc sa ii spargi pe prostii.
2. un an de zile. eu.
3. doi ani de zile. eu. in 2003, cand aveam 150$ salariul.
Attilla +1
@Arhi+Attilla:
– platesti chirie 3000EUR/an si strangi banii de casa in 5-10 ani. Venit lunar 1000 EUR (2 persoane!). La banca 500 EUR/luna. In 5 ani ai strans 30.000 EUR.
– masina fara credit – intr-un an strangi banii pentru un second hand foarte decent.
– daca ai nevoie de credit doar ca sa mobilezi o casa inseamna ca ai inca o casa cu care poti gira linistit, fie te crezi inca in 2007-8.
CREDIT = plata bunului de cel putin 2.5 ori mai mult decat ar costa cu banii jos. Faptul ca pentru unii 25-30 de ani de rata bancara cu risc permanent sunt preferabili unei economisiri de 5 ani este motivul pentru care apar astfel de articole…incredibile.
Nunta de 20000 de euro la ţară dar cu whiskey şi cu ce nu se face la restauran, 300 de persoane care să aibă ce comenta despre cât de bazată e familia doamnei Gina.
Aceste probleme românii şi le-au creat singuri din cauză că s-au întins mai mult decât îi ţinea plapuma.
Să nu uităm că multe nunţi sunt de fapt un împrumut de genul: acum fac nuntă eu şi te rog să mă împrumuţi cu bani (darul de nuntă) pâna la nunta ta!
Ce nu ştiţi de dialogurile: Ăla a venit la noi la nuntă? Şi cât a dat? Unde e hârtia aia cu sumele de la nuntă. Uite a dracului, ăsta a dat doar 250 euro. Noi să îi punem tot 250 euro sau îi dăm 200 că e criză?
@cristian:
300e chirie + 100e intretinere + 100e mancare + 100e (curent+net+mobil) = 600e
mai pui si o haina si o plecare si mai strangi o pla din venitul ala de 1000e
si totusi resusesti si in 5 ani strangi 30000e. ce casa iti iei tu cu 30k?! tu unde stai ?! ca vin eu acum cu 30 si iti cumpar casa
masina fara credit – strangi bani in acelasi an in care strangi si pentru casa ?! sau e alt an ?!
uita-te si tu pe net la un catalog si vezi cat te costa o masina de spalat + un frigider + un televizor + un finisaj si vezi in ce an ma cred eu
e usor s-o bagi p’asta cu teoria „CREDIT = plata bunului de cel putin 2.5 ori mai mult decat ar costa cu banii jos” bla bla bla
Cristian, calculele tale ar fi corecte, daca nu ar exista o mica problema. Unde stai in aia 5-10 ani pana strangi banii de casa?
@ictin: ai inceput sa citesti de la jumatatea randului? No offence.
Si pentru toti care or sa-mi sara in cap cum ca ce am scris e nerealist, tocmai am realizat ceea ce am scris, si nu in 5 ani, ci mai putin de 4 de stat cu chirie. In Bucuresti. Iar banca a folosit doar la pastrarea banilor in siguranta. Cine are cap sa priceapa niste (deloc complicate) cifre, sa ia aminte.
@soopermouse: desigur, dar discutia era despre viata individuala, nu despre hranit balaurul capitalist si societatea de consum.
Prostia romanului nu e ca a facut credit pt o casa ci ca a facut credit pt o casa mai mare decat ii era necesar si de cat putea plati. In Franta cat am locuit am ramas masca de parizienii care stateau in 30 de metri patrati 2 camere….asa ceva la noi era de neconceput. In 2007-2008 toate apartamentele care se cumparau erau de 3 camere (e doar cu 10.000 de euro mai mult decat cel de 2 camere deci pt atata lucru de ce sa nu luam mai mare)…astea in blocurile vechi, iar in cele noi nu se construiau decat garsoniere de 50 de metri patrati si apartamente de 100. Ceea ce il obliga pe gigelul cu creditul la plata babana pt un apartament deci si rata mare.Un exemplu simplu. daca imi iau 2 camere la 40 de m patrati si e 1000 de euro metrul am un apartament de 40.000 de euro. Daca imi cumpar la aceeasi bani 2 camere la 70 de mtrei patrati am 70.000 de euro???Eu am nevoie de o casa si nefiind un nabab imi iau o casa mica…cand o sa am bani mai multi o vand pe aia mica si imi iau una mai mare. Asta de fapte problemaromanului…nu asteapta sa se imbogateasca in timp. Vrea totulacum. Un tip de 20 de ani nu isi va lua prima data Logan, apoi vreo coreeana si la 40 de ani un VW. Isi ia direct VW si o suge.
attilla si arhi
nu este o obligatie sa fii proprietar de casa sau masina. afara se sta in chirie si nu e o problema asta. cu masina ar fi mai usor, ca exista solutii si la 2-3000e, nu toata lumea trebuie sa mearga cu CL.
sa ai propria casa sau apartament e un semn de bogatie. daca esti sarac n-ai cum sa fii bogat – adica sa ai in proprietate o casa.
PCH, adevarat, afata se sta in chirie, dar sti care e diferenta intre a sta in chirie afara si a sta in chirie in Romania?
Si in afara cunosc oameni foarte bogati care stau in chirie, si oameni cu venituri medii care isi cumpara casa.
Pretul unei case trebuie sa fie cam 3-7 salarii anuale, si la 7 esti deja la super lux. Tanti castiga 1000 de euro, deci a platit undeva la 10 salarii anuale. Cum naiba platea ea in 30 de ani un credit de marimea asta nu pot sa pricep. Ca dupa toate calculili mele nu ii ramaneau bani de un pachet de tigari dupa ce platea rata, intretinerea pentru 3 persoane, curentul, internetul etc.
Cristian, calculul e corect doar pentru cei care castiga 1.000 euro in 2 persoane! Cei care fac intr-o luna numai 500 de euro cum sa faca?
@Eugen: aia se pot linge pe bot si de casa si de tot. daca au 500 amandoi inseamna ca pot sta cu parintii.
@Cristian
daca gasesti credit care nu-i decat 2.5 x value, considera-te norocos.
De obicei e cel putin 4x value.
Problema este consumerismul. Capitalismul de piata nu poate exista fara consumerism, si rezultatul e credit card lifestyle- majoritatea vesticilor traiesc de pe card in timp ce tot salariul se duce pe rate. Cand mi-am platit credit cardul banca mea a facut infarct- mi-a trimis imediat un card nou cu o limita de 3 ori mai mare si nu pricepea de ce am refuzat. Daca oamenii nu mai fac credite , produsele din magazine nu se vand si economia se duce dracului pulii de suflet.
Market capitalism nu este sustainable… dar asta e altfel de discutie.
ictin
nu stiu care e diferenta, dar pot estima ca este exact diferenta dintre afara si romania. numai ca noi, fiind romani deja, n-ar trebui sa avem probleme de adaptare la romania. deci, care e problema?
@PCH: problema cu chiria in romania sunt mai multe. lipsa unui cadru legal. lipsa unor inchiriatori de profesie (am cautat 3 saptamani un apartament in brasov, si abia a gasit). lipsa unor chiriaşi umani.
ictin, spune-mi care e diferenta, eu nu stiu. Platesc 200 de euro pe langa unirii, 40mp. Vad proprietarul o data pe luna, nici nu se duce altundeva decat in hol, nu intra niciodata fara mine. Imi plateste absolut tot(intretinere, internet, lalala) si vine cu facturile sa decontez.
Afara se face mult diferit treaba?
magda
nu stiu de unde tot aud prostia asta cu pretul casei care trebuie musai sa fie in functie de salariul mediu. nici vorba. pretul unei case este foarte simplu de calculat in romania:
pret teren+ proiect+avize, autorizatii, taxe+materiale+manopera+profit dezvoltator+pub, marketing+spagi in f de caz.
nicaieri in ecuatia asta nu intra salariul mediu.
@PCH:
not true. stiu pe cineva care isi face acum casa. in 2009 ii cereau 50.000€ ca sa o ridice la rosu, acum ii cer 30.000€ pentru acelasi lucru. totul inclus. el vine doar cu terenul.
1) https://www.bankrate.com/calculators/mortgages/loan-calculator.aspx
60k pe 30 de ani cu 10% (banuiesc ca e mai curind spre 15% daca nu mai mult), vine rata 526.5 pe luna.
sa comiti > 50% din salariu pe 30 de ani …. madness. dar, ca de obicei, domnia si prostia se platesc.
2) ea inca crede ca apartamentul valoreaza cit era in 2007-2008.
well, isn’t that cute ?!
https://youtube.com/watch?v=hspNaoxzNbs
3) nu stiu ce televizoare cumpara ea care dupa 3 ani faceau de 2 ori pretul. cred ca orgoliul nu o lasa sa vada/accepte ca ea dadea 700 ron pe un tv care facea 400 ron initial dar peste 3 ani facea sub 200 ron. daca ar fi strins din cur 1-2 ani fara sa se uite la tv plat, il cumpara la juma de pret si raminea cu 500 ron „profit”.
dar banuiesc ca cineva trebuie sa se uite si la toate emisiunile cretine de la tv, de la antene, otv, teo si manelistii ei la protv etc. daca n-ai bani e probabil prea greu sa iei in kkt un scrabble si un dex, sau un sah, sau un puzzle, care ti-ar putea oferi o ocupatie (ceva entertainment) in timpul in care altfel te-ai uita la tv si de mai buna calitate decit cacaturile de emisiuni din ro.
4) nu stiu exact ce contract are, dar daca apartamentul este singura garantie, teoretic, daca-l lasa bancii, ar trebui sa scape de datorii, nu ? cind da credite banca isi mai asuma si niste riscuri.
in US sunt o gramada care renunta la case, le lasa bancii, pt ca nu merita sa mai plateasca ditamai rata pt ceva ce nu mai valora nici jumate fata de momentul contractarii creditului.
cazul asta i s-ar aplica perfect si lu’ tanti asta. in loc sa dea 500+ euro/luna pt un apart care la final va valora si mai putin decit acum (dupa inca 28 de ani cit mai are ea din credit, apartamentul va avea deja 60 de ani daca e din ’80, iar betonul ala nu e vesnic), mai bine da 200-300e chirie pe o garsoniera sau un apart cu 2 camere. mai ales daca fi-sa pleaca de acasa nu mai are nevoie de asa mult spatiu. si in loc sa ramina cu 450e din 1000e, ar ramine cu 700-800e. in citiva ani stringe 20k si pt nunta lu’ aia mica
dar na, romanul s-a nascut proprietar, nu concepe chirie. baga refrenul cu „la final am ceva al meu”. da, ai un cacat pt care ai platit citeva lingouri de aur. felicitari.
PCH, acum nu trebuie sa ne luam dupa cum e afara. Pina la urma simtul prprietatii este ceva natural, este propriu fiintei umane…asa ca a fi proprietarul unei case este ceva firesc.
D
este natural dar el nu trebuie sa se refere obligatoriu la case. pina la urma pe linga simtul proprietatii omul ar trebui sa foloseasca si bunul simt pentru a-si da seama daca isi permite casa respectiva sau nu. iar tanti gina din militari este departe de logica si bun-simt.
xtin,
Ce ai tu un caz fericit, si face asa pentru ca e de treaba, mai ales cu plata facturilor. Eu am stat 7 ani in chirie, si am dat peste tot soiul de proprietari. Am dar si peste din aia care veneau cum zici tu odata pe luna sa ridice chiria, dar am dat si peste din aia care veneau cel putin saptamanal sa verifice.
Si oricum, afara tot e diferita treaba. Acolo e cum zici tu, ca nu intra fara tine in apartament etc., dar face asta pentru ca e obligat de lege. Cum e obligat de lege sa faca reparatiile necesare in apartament. Acolo daca a intrat peste tine, sau a intrat in apartament fara acordul tau, poti sa chemi politia. La noi nu poti sa faci nimic. Si o diferenta semnificativa, e modul cum „inceteaza contractul”. La noi daca i se scoala la proprietar, maine te da afara, mai ales daca e fara contract cum se practica pe la noi. In afara, timpul dupa care te poate da afara e proportional cu timpul cat ai stat in chirie. Spre exemplu, daca ai stat 3 ani. proprietarul nu te poate da afara inca 3 ani. Ba mai mult, daca vinde apartamentul, noul proprietar nu are nici el voie sa te dea afara sau sa renegocieze conditiile.
Acum intelegi diferenta? La noi poti sa ai noroc sa dai peste un proprietar de treaba, dar poti sa dai si peste un nenorocit, dar si daca dai peste unul de treaba, poti sa ai ghinionul si sa vanda apartamentul si sa te trezesti pe drumuri cand iti e lumea mai draga.
Romania spune totul ….
@Cristian: daca ai strans in 4 ani 30k inseamna undeva pe la 8k pe anadica 700e/luna asta inseamna ca traiai (chirie +cheltuieli) cu 300e/luna……nu vreau sa te jignesc…dar mie imi cam pute. ori nu aveai doar 1000e si atunci corect …e simplu…ori chiar meriti un premiu nobil.
@PCH: ma inodiesc ca in „afara” chiria e jumate din salariu (si ma refer la cea mai ieftina. prin 2007-2008 nu prea gaseai cu sub 300)
@xtin: PLATESTI 200e…dar oare cat PLATEAI sau cat AI FI PLATIT in 2008 in acelasi loc?
@c3: asta cu tele vizorul e discutabila. electronicele si electrocasnicele sunt cele mai devalorizabile marfuri. intotdeauna vei gasi maine ceva mai bun la aceeasi bani ca azi….da tu la ce-l urmaresti pe Diaconescu pe perioada zilei asteia?
si nu, daca ai girat cu casa nu scapi. daca banca iti vinde casa si scoate mai putin decat creditul…tu platesti diferenta.
Vezi ca nu e pus bine link-ul la „Obligaţii asumate” … duce la un articol cu South Stream
@CAsToReL: s-a schimbat articolul. nu modific, daca ei sunt dobitoci, sa le stea in gât.
1. Tanti – Foarte relevant ca a invitat trei sute de oameni la nunta. TREI SUTE. Intotdeauna socialii astia care intra-n rahat sunt plini de prieteni. Si traiesc peste capacitatile lor in consecinta (presiunea sociala pe care o resimt si la randul lor o pun pe altii, dorinta de a arata mai curand decat a fi etc.). Majoritatea oamenilor saraci cheltuie foarte mult, e si asta un motiv pt. care raman saraci.
Serios, trei SUTE? Si e mandra, nevoie-mare.
si
2. cu clientii bancilor… m-am abonat si eu la listele lor de discutii, din curiozitate (sunt publice deocamdata). Fraza care mi-a deplasat falca si m-a lamurit ce vor oamenii astia a fost a unei doamne cam confuze:
„am ramas cam surprinsa de declaratia domnului avocat la TCM Transparentizarea nu ma va scuti de la cei aproape 700 de euro pe care trebuie sa-i platesc la BCR inca vreo 28 de ani pentru un apartament de 60 000 de euro.”
(ma rog, juma de falca mi-a picat cand am realizat ce inteleg unii prin transparentizare, si cealalta jumatate cand am calculat la ce suma s-a inhamat)
Mmhm. Cel mai frumos cu oamenii astia este ca si cu avocatul, probabil, tot un contract au semnat. L-or fi citit? or sti ce e comisionu ala de succes si din ce bani se ia? Eh, detalii, ei acum fac o miscare de eliberare, nu ne-ncurcam in d-astea, vive la revolution.
@Attila: in aproximativ 8-10 ani poti strange bani de o casa mica si nepretentioasa. Eu asa am facut, apoi am mai strans niste bani si am schimbat cu un apt. mai mare, abia anul asta am luat al doilea apt., si am 38 de ani, a durat cam 12-13 ani stransu’. Nu mi-am cumparat haine prea frumoase, ca voiam casa. Nu am plecat in calatorii, ca voiam casa. Nu mi-am facut nunta, voiam casa. Am fost pe la munte pe la noi, e foarte frumos. Am cam strans din dinti, asa cum ai strange daca ai avea un credit. Al dracu de tare o voiam. Am un telefon antic, un televizor cu tub, mobila putina, aragazu e vechi, frigiderul la mana a doua, ca n-am avut bani de TOATE, le iau pe rand. Mi-am luat casa cam in 5 ani, inainte de cresterea preturilor (si a salariilor, ca si salariile erau mici acum 10 ani). Dureaza, nu e instant. Dar nu dureaza 25 de ani.
Pe de alta parte, „vreau” si sa ma las de fumat. Dar nu vreau indeajuns de mult incat sa renunt la placerile pe care le am deocamdata. Depinde daca vrei sau „vrei”. Fa diferenta cat mai repede si are sa-ti mearga foarte bine.
@Rosenkrantz: apropo de prieteni si de presiune sociala.
da, realizarea ei maxima e ca a facut nunta mare fetei. nu conteaza ca plateste oalele sparte 20-30 de ani, pozele de la nunta vor ramane vesnice. mai tii tu minte, marioara, ce nunta i-am facut eu proastei de fi-mea, aia cu 3 scoli pe care a parasit-o barbatu? cine mai era ca mine? doar lilak, si amandoi mancam acum cartofi. am trăit, mărioaro, dar asta a fost soarta…
Apropo de faptul ca romanul trebuie sa fie proprietar, chiar am avut o discutie zilele trecute cu un prieten ramas in Romania. El ma intreaba cat costa o locuinta unde vreau eu sa ma mut. Eu intru frumos pe rent.com, caut acolo zona unde vreau sa ma stabilesc si ii dau prietenului meu chiria medie. El ramane stupefiat: nu, vreau sa zic cat costa o casa in zona aia? Eu raman la randul meu stupefiata: cum adica, casa? Aia e intr-un viitor indepartat, peste ani si ani, cand am barbat si eventual copii. Cum sa ma pun eu sa cumpar casa acuma, ca nici n-am terminat bine facultatea?
Asta e veche, dar nu ma pot abtine sa n-o spun. S-a facut mai demult un studiu psihologic pe niste copii. Tuturor le-au zis ca pot avea acum o bomboana, dar daca asteapta putin timp pot avea doua bomboane. Unii au ales o bomboana acuma, altii doua mai tarziu. Studiul a continuat multi ani, pana cand copiii au devenit adulti. Atunci s-a vazut ca cei care au luat o bomboana imediat erau niste luzeri, iar ceilalti au avut succes in viata.
zoso
de acord, reglementarea defectuoasa a relatiei chirias-inchiriator este reala.
pretul unei case poate varia in functie de variatia elementelor care compun casa (cele enumerate de mine mai sus) acum pe criza s-au ieftinit proiectarea, materialele, manopera, profitul. taxele au ramasa aceleasi. spaga e discutabila, dupa priceperea de negociere.
@zoso:
1. tu
2. tu
3. tu
bun …deci am ajuns la masurat „obiecte” si cantarit „galetile de oua”
atunci:
pe mine m-a costat toata casa P+M 40k in 2007
masina am luat-o in 6 luni
casa mobilata intr-un an din salariu.
dar….la casa am muncit de mi-au sarit capacele seara dupa munca si in we; 6 luni am muncit intr-o tara de cacao ca sa reusesc sa strang niste bani pentru masina si tot asa
nu poti raporta totul la mine, tine si alti cativa baftosi. e bine sa te mai pui un pic si in locul altuia. eu ii inteleg cat de cat pe cei care si-au facut credite atunci cand totul parea ca merge doar in sus.
si da ..e nasol sa stai pana la 40 de ani in chirie cu stresul ca ramai cu copiii in strada cand i se scoala unui dobitoc.
tu in 2003 aveai 150$ – acelasi salariu (poate chiar mai mic) era si in 2006 la entry level.
nu poti compara ce faceai in 2003, cu niste bani, cu ce faci acum sau cu ce ai fi facut in 2007. apartamentul lui bunica-miu a costat in 2000 11k $, acelasi apartament era evaluat in 2007 la aproape 100k e.
asta cu stransul din buci si din curea si din toate celelalte gauri…..plm… la un moment dat eram prin Elvetia intr-un concediu. nu mi-a venit sa cred cat de fericiti puteau fi oamenii aia cand ieseau la 16:30 de la munca. uita-te in jurul tau si vezi daca poti spune acelasi lucru despre noi. daca pana la 40 de ani nu ai facut nimic sa te bucuri de viata te intristezi rau de tot (si nu ma refer la bamboo, gipane si concedii dracu stie pe unde)
pana la urma ar trebui sa recunoastem cu totii ca la noi conditiile de creditare sunt de cacao. politica sociala la fel. NU SUNT NUMAI EI DE VINA.
@Attilla:
norocul ti-l faci cu mana ta. ai nevoie de mai multi bani? bun, te lasi de fumat, de mers cu taxiul, de mancat la hard rock si de curve scumpe (pe care le futi la ele acasa, ca tu stai cu parintii). dar nu miorlai ca n-ai cum sa pui bani deoparte. sorry, cand mi-a fost foame si plangeau facturile la uşa, mi-am mai luat o norma intreaga, si munceam de imi sareau capacele, pentru un scop. nu m-am dus la tata la uşă sa ii cer 10K, ca sa imi pun termopane sau sa imi iau computer (tata e statul meu, el imi dă). nu sunt băftos, sunt doar muncitor si ştiu valoarea banului, tocmai pentru ca tatăl-stat nu mi-a dat bani prea multi. ah, vrei sa iti iei un walkman nou? la munca, bă!
„baftoşi” e un termen nefericit. cat ai muncit ca sa ajungi aici? cat valoreaza munca ta? e usor sa zici „ăla are, futu-i mortii ma-sii, ca a avut noroc” si sa ignori orice altceva.
madam gina avea 1.000€ salariu. ce a facut cu el? si-a luat televizor si si-a tinut copilul la facultati.
@zoso: eu nu am zis ca „ala are ca a avut noroc”
eu am zis ca ma consider baftos. ma consider baftos ca nu mi-a dat banii banca sa-mi iau apartament (adica imi dadeau 80k sa-mi cumpar un 2 camere dar dadeam pe luna 3/4 slariu…si am zis ca mor de foame) si m-a obligat sa-mi fac o casa. da, acum 4 ani as fi preferat sa nu stiu ce-i ala hidrofor, fosa, tol, redresor si altele.
ma consider baftos ca nevasta-mea a vut incredere in mine ca pot sa fac una alta prin casa si amandoi i-am futut in gura pe cei de la firma de constructii care-mi dublau valoarea casei printr-un parchet, niste prize s-o lavabila.
ma consider baftos ca nu am vrut nunta „ca-n povesti” si am reusit sa le zic parintilor ca ori vin la biserica ori, daca ma mai fut la cap mult cu rudele, sa stea acasa.
daca nu m-as considera baftos nu as vedea nici o diferenta intre mine si colegi sau prieteni care au facut si fac aceeasi munca ca mine si totusi au fost nevoiti de viata sa se lege de-o banca.
ideea nu e ca tanti gina a vut sau nu dreptate…plm a riscat s-a pierdut. si ca ea multi altii. dar problema ramane…pe stat la durut in cur de politica bancara. din pacate la noi istoria se repeta. asa cum acum cativa ani ii durea in cur daca diplomele noastre erau sau nu recunoscute peste hotare…asa i-a durut in cur si de marimea dobanzii de la noi fata de alte tari. asta e important de retinut. poate ca tanti gina ar fi avut alta soarta cu o dobanda corecta. poate ca ar fi fost mai putine „tanti gina”
vad ca de multe ori se baga asta cu „munceste mai mult”. si cu sfaturi „utile” mai ia-ti o norma….mai ia-ti un job….plm…alte idei decat „munceste 28 ore pe zi” mai sunt?! problema nu e ca se munceste putin….problema e ca se munceste prost….si toti vor profit 300%. nici un privat nu accepta sa plateasca 2 angajati pentru un lucru cand au „angajati ideali” care muncesc 11-12 ore. probabil ca multa lume a uitat-o pe Raluca Stroescu.
@Attilla: ca sa ajungi sa muncesti bine si eficient trebuie intai sa muncesti mai mult. sa inveti. sa capeti experienta. la un moment dat am realizat ca imi ia jumatate din timp sa fac ce faceam acum un an. experienta. nu poti sa ai 20 de ani si sa le stii pe toate.
@zoso: iar te dai exemplu pe tine si nu-i corect. e adevarat, cu experienta imbunatatesti timpul. dar ce legatura are asta cu jobul ?!
sa luam o ipoteza: sunt mai multi muncitori decat patroni. adica mai multi angajati decat angajatori.
mai luam una: din pacate si din nefericire managementul invatat de multi este defectuos. adica multi sefi sunt inca din garda veche sau scoliti de cei din garda veche.
mai luam una: asa cum politicienii sunt lipsiti de coaie asa sunt si majoritatea sefilor. adica nu sunt multi cei care au taria de a sustine in fata superiorilor lor ierarhici o decizie.
si obtinem concluzia: chiar daca iti faci treaba mai bine si mai repede nu vezi nici prime (majoritatea celor din middle management merg pe principiul economisirii bugetului…ca asa da bine) si nici nu pleci mai devreme acasa (nici un sefut nu isi ia raspunderea sa iti zica sa pleci mai devreme de 8 ore). ce legatura are asta cu experienta, job, 20 ani?
demonstratia cred ca tine de experienta de viata a fiecaruia.
@Attilla: pai, e simplu. nu ma dau exemplu pe mine, eu la 28 am terminat cu angajarea, ma descurc mai bine fără. dar, e ilogic sa speri ca la 22 sa stii cate stiam eu la 28. sau sa iti iei credit la 25, cand ai 500€ salariu impreuna cu soţia/prietena. ideea e ca, avansand in varsta, avansezi si in experienta. si poti cere mai mult pentru ceea ce ştii sa faci. eu de la 150 am sarit la 250, la 700 si apoi la 2.000. puteam sa ceri 2K cand ei imi ofereau 150? asta e legatura intre job si experienta.
@zoso: ce spui in mare e aproape corect.
ai avut mintea, experienta,norocul…cum vrei tu sa-i spui si ai reusit. felicitari. dar nu poti da asta ca solutie. e ca si cum ar spune unu care castiga la loto ca e usor sa faci un milion de euro.
din pacate si din nefericire trebuie sa existe si gunoieri, profesori, doctori…. nu putem fi toti patroni sau sa avem micile noastre afaceri.
e aproape corect doar acum e mai greu de obtinut salariul acesta de 2k (chiar si cu experienta). nu uita ca si „tanti gina” avea 1k.
si aici intervine tot politica de protectie sociala. multi vor spune ca „patronul e stapan….nu-ti convine pleaca” dar nimeni nu se agita la anunturi de joburi de secretara cu cerere de studii superioare sau comis voiajor sau plm.
creditul ti-l iei atunci cand ai nevoie de el. daca ti-l iei la 40 de ani pentru un pitic pe care-l ai la 20 e inutil. (mai da dovada si de nematurizare)
romanul nu face pentru propria persoana nimic ,face doar sa se faleasca ,sa vada vecinul si nea gheorghe de la tara ce smecher este el.
la un salariu de 1000 euro pe luna cred ca si un credit de peste 15k este prea mult .
@jokeru: …si salariile de 1k le gasesti pe toate drumurile…..
@Attilla: si chiar si mai mari
@zoso: deja sunt plin de spume….printez asta si ma duc la sef sa-i dau dupa ceafa
Avem si interventia statului in credite. BNR a tinut EUR/RON jos (RON supraevaluat) prin interventii directe pe curs. De aceea, unii n-au avut nici o alternativa decat sa-si ia ipoteca in valuta (Euro sau Franci Elvetieni). Acum cand nu se mai poate tine cursul sus, cei cu credite si-o iau. Nu e in totalitate vina debitorilor.
@Zoso – da, intrebarea trebuia sa mi-o pun din anul doi, dar vezi.. atunci inca mai mergea treaba. Acum un an si ceva, daca-mi ziceai de criza ti-as fi ras in nas (ca aveam job).
Dupa un an de cautari degeaba (ca somer), am alta parere despre existenta crizei.
De asta zic, ce e de facut acum, ca iti dai seama ca nu sunt singurul „patit”?
@ReX: partea proasta e ca nu am un raspuns. nu stiu. ai prieteni, intreaba-i. porneste un blog. intra in contact cu oamenii. solutii azi pentru oamenii cu probleme nu am.
si apropo de râs in nas: ianuarie 2008, septembrie 2008, ianuarie 2008, decembrie 2007, noiembrie 2008, ianuarie 2008.
nu sunt eu oracolul de la hamagia, nu am prevazut nimic, pur si simplu mi-am dat seama de nişte chestii.