vitezomanul Sterian

Câtiva dintre voi vă mai aduceţi aminte de Vali Sterian. Cel puţin Anda Adam, că el a descoperit-o. Pe scurt, muzician de folk, cam rebel, căzut în patima paharului.

Într-o noapte, în 1999, băut fiind, face un accident mortal pe Magheru. Trece cu BMWul său roşu de pe banda a doua pe a 3a, fără să semnalizeze. Pe banda a treia circula un autobuz RATB, care nu poate evita impactul decât tragând de volan stânga şi intrând într-o scară de bloc (vizavi de O’Neil de la Romană), pe care o face relativ praf.

Nu contest că Sterian era beat sau bou la momentul accidentului. Întrebarea mea, care schimbă fundamental cazul, este ce viteză avea autobuzul respectiv, de nu a putut opri. Dat fiind că nu avea ce să caute pe banda aia, banuiala mea e ca soferul facea ceva cursă cu maşina de serviciu. Pentru că dacă soferul n-a putut controla ditai măgăoaia de autobuz, şi a intrat jumătate într-o scară de bloc, înseamnă că avea ceva viteză. Am pus întrebarea asta celor 2 şoferi ratb pe care îi cunosc, oameni care au condus autobuze de tipul celui implicat în accident şi nici unul nu a ştiut ce să îmi zică. Dar toţi îl scoteau pe Sterian vinovat.

Pentru mine, el va rămâne mereu un artist neapreciat îndeajuns. “Exerciţiu” e o dovadă în acest sens.

ps: comentariile în care se aduce vorba de trupele ratate în care cântă Oliver Sterian se vor şterge

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

26 comentarii

  1. Prin lege soferii aia n-au voie sa depaseasca o anumita viteza, in functie de experienta lor ca soferi. Cred ca e 50 sau 60km/h. Nu stiu sigur insa.

    00
  2. De ce oare politia pune si soferul nevinovat sa sufle in fiola daca faci accident?

    Parerea mea este ca un autobuz ca sa il faci praf jumate ar trebui sa aiba viteza aluia din filmul speed :D

    00
  3. La vremea aia autobuzele faceau frecvent liniute pe Magheru. Asa se explica si de ce in momentul accidentului erau doua autobuze care circulau in paralel, unul pe banda I, unul pe banda a III-a, cand ar fi trebuit sa se afle ambele pe banda I, unul in spatele celuilalt. Aia doi soferi n-au patit nimic, nu le-a masurat nimeni viteza, in schimb Vali Sterian a intrat in puscarie pana l-au eliberat ca sa-l duca la spital…

    00
  4. Tin minte ca presa l-a „crucificat”. So sad …
    Anda Adam nu a fost ajutata in cariera de Florin Busuioc? Imi amintesc de o faza, la ceva emisiune de noroc, cand cei doi depanau amintiri din vremurile de dinainte de RACLA :)

    00
  5. @Etherfast
    Nici tu n-ai voie (prin lege) să depășești 50 km/h în oraș (sau 60 km/h pe unele bulevarde), dar asta nu înseamnă că n-o faci. Dar ca să intre un autobuz jumate într-o scară de bloc nu e de ajuns, trebuie să mai adăugăm kilometri. Mulți km/h.

    00
  6. giurgiuveanu dude, sunt convins ca etherfast nu transporta 100 de pasageri cu masina sa.

    00
  7. @Arhi, nu fi așa sigur. Mai ales că Etherfast mergea mai demult cu un Logan. Ăla-i încăpător :)

    00
  8. Ce viteza avea autobuzul? Avea viteza mare sa zicem vreo 100 km/h. Ce cursa facea? Din cate imi aduc aminte era undeva dupa ora 23 deci foarte probabil ca se retragea la garaj. De ce avea viteza? Era un bou ca si toti cei care merg cu viteza crezand ca sunt tari si lor nu li se poate intampla nimic. Cati dintre cei care citesc aici nu au mers cu 100 la ora noaptea in Bucuresti? Bineinteles asta nu e o scuza. De ce arta urat dupa ce s-a lovit? Pentru ca are masa mare, cine a invatat la fizica stie: impulsul = masa X viteza. Deci o masina de 10 tone arata mai urat decat una de o tona la aceeasi viteza de impact. Totusi daca cineva ar face o statistica numarul de accidente provocate de soferii RATB sunt sigur mult sub media celor provocate de soferii amatori. Si mie imi placea Vali Sterian si regret cele intamplate.

    00
  9. De nu ma insel, autobuzele au tachografe (vezi tachograph pe wiki), care inregistreaza viteza. Daca era ceva in neregula, s-ar fi aflat.
    G.

    00
  10. Vali sterian, Dumnezeu sa-l odihneasca, este unul dintre cei mai importanti folkisti ai Romaniei. spre deosebire de multi „cantautori” talentati (din generatia lui), el a abordat si folk-ul ca mesaj social.
    tin minte ca s-a vorbit atunci de o cursa intre doi soferi RATB.
    Si mai tin minte ca intr-o perioada de timp relativ scurta, s-au prapadit sterian si ioan alexandru. accidentul lui mitoseru (a murit logodnica lui) a ocupat muuuuuult mai mult spatiu in MM decit „trecerea” unui menestrel si a unui poet crestin.

    00
  11. @ Geo: Nu toate sunt dotate iar cele care sunt dotate cu dispozitiv pt tahograf nu au chestia aia pe care se imprima ;) Cel putin asa e la Buzau din ce am vazut eu…

    00
  12. Şi totuşi era vorba de 1999… chiar crezi că aveau aşa ceva autobuzele pe vreamea aia? :-)

  13. NOU
    #14

    Doamne, au trecut 9 ani!!!
    Cum ne trece viata, parca a fost ieri.

    ma mir ca ala de la RATB a tras de volan, ca ei nu prea au voie sa faca asta / ai gresit cand ai aproape un autobuz sau tir, platesti cu capul, ei nu prea risca sa omoare un nevinovat ca sa fereasca un vinovat. putea sa omoare pe unul de pe margine.

    00
  14. Si daca autobuzul avea viteza ce ? Daca se dovedea ca avea si viteza isi lua amenda pentru viteza , si atat! Sunt 2 lucruri diferite conform legislatiei. De exemplu daca eu calc un pieteon cu 100km/h in oras sunt 2 incalcari ce se amendeaza separat, pentru viteza amenda , etc.

    00
  15. @STF: aici nu e vorba de amenzi pentru viteză excesivă. Pe vremea aia nu existau așa de multe radare noaptea, iar camerele de supraveghere a traficului de pe Magheru nu erau încă la locul lor…

    00
  16. NOU
    #17

    PAH are dreptate: pe vremea aia şoferii de bus se luau la întrecere pe Bălcescu, de la Scala până aproape de Romană. Pe vremea aia nici nu era traficul de acum. Alţii de pe alte trasee o luau pe scurtături ca să nu stea la semafor. Tu aşteptai bus în staţie, iar el o luase pe alte străzi.

    După incidentul Sterian şi o serie de reclamaţii la RATB, cineva a început o perioadă să stea cu biciul pe şoferii de bus. Nu mult. În 2002 îşi făceau iar de cap, iar în 2003 am fost eu în audienţă la ETA, unde mi s-a spus „N-avem destui şoferi calificaţi şi a trebuit să angajăm şi tinerei pe care acum trebuie să-i strunim”.

    În 2007 un vatman de pe 41 a zburat de pe post cu atitudinea lui şmecherească faţă de călători, după ce i-am trimis poza cu el directorului Aron.

    00
  17. @Arhi: Eu sunt un sofer pasnic
    @Giurgiuveanul: Era loganu’ alor mei. Cate gropi am luat cu el… numai scutu’ de dedesubt stie. :)

    00
  18. Intr-un fel imi pare bine ca a murit pana sa se termine procesul accidentului. Mai bine sa nu stim ca a fost condamnat, sau mai exact dovedit vinovat. Stiu ca intr-adevar soferii de pe autobuze faceau o liniuta, dar la fel de bine stiu ca Vali Sterian era muci.
    Cea mai buna piesa a lui este Iluzia unei insule.

    00
  19. Cati din cei care au comentat au condus o matahala din aia de cateva tone? Credeti ca se opreste la fel de rapid ca o masina mica sau normala?

    00
  20. Ce prost esti etherfast. Serios ca prin lege n-ai voie sa depasesti o limita de viteza? Eu credeam ca ai voie sa mergi cu racheta pe strada.

    PS : ala baut iesa vinovat tot timpu, chiar daca eu mergeam pe contrasens si intru in el

    00
  21. Cand am scris despre vocile romanesti de exceptie l-am amintit si pe el. Intrebarea mea coincide cu una din intrebarile tale : De ce un artist respectat (nu suficient) a disparut complet dupa accident ? Parca toti au vrut sa-l scoata din memoria colectiva. Nu se mai gaseau CD-urilcasete (prin 1997 era plin de reeditari) si nu-l mai punea nimeni la radio. E clar, a omorat accidental pe cineva => Nu a insemnat niciodata nimic ?

    00
  22. Io zic sa te duci la RATB sa ceri un autobuz din ala in teste… ( sau la Mercedes, Rocar whatever)
    Si pe urma mergi cu el cu 50-60 km la ora, ia dreapta ( stanga, whatever) brusc…. si vezi cum te opresti…
    Si pe urma zi-ne si noua… sa stim si noi…
    Daca autobuzul ala avea 80-100km pe ora si facea faza asta, se rasturna, se rupea in 2 si soferu in mod sigur nu mai traia sa ne povesteasca…

    Deci, in afara opiniei cuiva care a facut chestia de mai sus, restul opiniilor sunt de dragu de-a scrie…

    00
  23. Stiti un alt sofer care dupa ce a provocat accident mortal sa fi fost incatusat si dus asa pentru reconstituire? Arestarea lui Vali s-a facut chiar in acea noapte- cata eficienta a procuraturii! Dar despre Doamna Adrian Paunescu mai stiti ceva?! Dumnezeu sa-l ierte si sa-l odihneasca pe Vali!

    00
  24. Bai lasa-ti vrajeala cu accidentul deoparte, este clar ca Sterian a suferit represalii din partea securistilor (inca foarte puernici la timpul acela ca si azi) pentru implicarea sa in piata universitatii si pentru vehementa cu care-i ataca in muzica lui pe ei si pe seful lor suprem kgb-istul de iliescu. Sint absolut sigur ca tot din acceasi cauza l-au si „imbolnavit” de cancer , aceasta fiind boala de care se „imbolnavesc” subit cam toti cei care au darul de a fii furiosi impotriva sistemului de opresiune. Nu vreau sa mai insist pe asta , ce a fost, a fost si oricit as vrea eu sau altii, pe Vali nu-l mai putem aduce inapoi orice am face si oricit am vrea. Chestia care ma supara pe mine cel mai mult este ca nu exista pe internet aproape nimic cu privire la el exceptind desigur sutele de „articole” de fapt gunoaie din presa de atunci si citeva biografii razlete si sumare.Mi-ar place sa existe un site dedicat numai lui cu biografia completa , cu discografia , cu poze din viata lui, muzica liber la downloadat , etc. pentru ca Sterian nu a fost un simplu muzician cum au fost multi altii in tara asta plina de „cintacioase” ci „Number One” (cum avea el obiceiul sa ne arate de pe scena semnul binecunoscut cu degetul mare ridicat si pumnul strins ) si care ar trebuii sa fie cunoscut si de cei mai tineri care deocamdata nu inteleg mare lucru din piesele lui dar care pe masura ce trece timpul peste ei si deschid ochii la ce se intimpla in tara asta vor incepe sa inteleaga ce si cum daca vor avea acces la ele si le vor putea asculta. Daca cumva Oliver vezi acest post (sau daca cineva care il cunoste il vede si il poate retransmite) te rog incearca tu sa faci ceva in privinta asta pentru ca este pacat ca Vali sa fie uitat prin arhive asa cum s-a intimplat cu Merca , Tudan , Motu si altii si cred ca tu esti cel mai in masura sa faci asta si mai stiu ca ar putea sa te ajute cu materiale foarte multi oameni din cei care l-au cunoscut si le au inca ca, Mosu ,Alexe ,Tanase stii tu mai bine ca mine ca doar ai fost acolo intre ei nu doar ca mine un simplu dar permanent spectator din ’82 si pina la nefericitul sfirsit. Cam atit am avut de spus, acum, poate o sa va para mult si totusi este atit de putin din cite ar trebuii sa va mai spun.Oricum nu va obositi sa-mi raspunde-ti pe aici deoarece sint sanse infime sa mai intru pe aici alta data.Multumesc.

    00
  25. Ce are sula cu prefectura?!… Care-i baiu legat de viteza autobuzului?
    Faptele-s fapte, neicusorilor, si nimic nu le schimba: Sterian era manga, muci, var pe gard, avea 1,4 alcolemie! Indiferent c-a fost mare folkist, indiferent ca s-a dus langa Haiawata sau pe unde-o fi, n-o suciti in securitati sau conspiratii ITB-iste, ca n-are rost, nu-l mai vopsiti acum in alte culori.

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.