Viteză versus siguranţă

CFR are un capital de imagine imens. Noi nu picam de pe şine decat foarte rar. In ultimii 20 de ani nu cred ca am auzit de 5 accidente feroviare soldate cu morti, in schimb in fiecare luna un microbuz de transport persoane face cate o tampenie crunta.

De ce totusi CFR pierde clienti? Pentru ca liniile feroviare sunt foarte proaste si trenurile merg al naibii de greu, au intarzieri mari, mirosuri insuportabile si alte asemenea. In microbuz ai mereu loc, ajungi repede, nu stai cu suedeji in compartiment. E mai inghesuit, risti sa mori, dar nu faci 170km in 4-5 ore. 

Ce face CFR? Dă faliment.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

31 comentarii

  1. mi se pare absoult normal sa dea faliment cat timp pe siteul lor nu gasesti informatii despre mersul trenurilor international ( am cautat preturi despre o calatorie dus-intors Bucuresti – Viena si am gasit pana la urma pe un blog )

    00
  2. Eu sunt din Galati,desi de 2 ani stau in Bucuresti. Maxi taxi face 3 ore, trenul 4 ore si.Maxi taxi era cu 5 ron mai ieftin ca trenu’ … acum e la acelasi pret.

    Ideea e ca CFR-ul merge pe profit, oricum se gasesc elevi, studenti, pensionari – care au reduceri, navetisti, etc. Mai ales ca nu investesc deloc in infrastructura iar sagetile albastre sunt defapt alea personale refurbished.

    Tadam Tadam … numai pe rutele scurte e neproductiv, gen trenul ala Oltenita – Bucuresti (acum 2 saptamani au prins 251 calatori fara bilet).

    00
  3. si in plus, frate e asa greu sa aiba fiecare tren echipaj de politie si sa nu se poata urca nimeni in tren fara bilet? sa nu ne intre in compartiment suedeji cu cerseala sau cu vandutul de prostii, si nici „surdomutii” aia care iti pun pe bancheta niste mizerii si dupa aia mai vin o data sa le ia inapoi daca n-ai pus botu

    00
  4. Pai sa privatizeze CFR si sa se poata gestiona tot ce au nevoie din banii calatorilor si din proiecte de la Uniunea Europeana. Pana atunci am impresia ca noi toti cam cotizam la CFR unde se fac achizitii si investitii la suprapret.

    00
  5. „In microbuz ai mereu loc … nu stai cu suedeji in compartiment” – extrem de discutabil, depinde de autobuz si de ruta. Un avantaj major al autobuzelor este flexibilitatea: eu sunt din Calarasi – am cred 2-3 trenuri pe zi si autobuz din jumatate in jumatate de ora.

    00
  6. Nu da faliment, in cel mai rau caz o privatizeaza si o dau la fiare vechi!!! :))) Suntem departe de occident, nu-i prindem ca nu avem cu ce….

    00
  7. Apropo de siguranță și mașini: =)) Hai că e de bine.

    00
  8. Nu stiu cand ai mers ultima data cu trenul, dar permite-mi sa fiu avocatul diavolului. E drept, imi permit sa merg la clasa I cu rapid sau IC, dar viteza e aceeasi. Un Bucuresti – Brasov se face acum in 3h30m. Cu masina, daca nu e foarte aglomerat, cam 2h30m. Dar cand nu e aglomerat pe DN1? Pe DN1A, cam 3h. Prin Rucar, intre 4 si 5 ore. Atunci cand se vor termina lucrarile ar trebui sa se mearga Buc-BV in 2h30m.

    Altfel: Buc – Timisoara in 9h. Buc – Cluj in 8h (e drept, cu masina il fac in 5h daca ma grabesc). Buc – Craiova in 3h. Buc – Deva in 7h. Dar in tot timpul asta sunt cu laptopul in fata, conectat la internet pe gratis in unele vagoane (Buc – TM de ex), si pot lucra linistit. Sau pot vedea un film. Sau pot, pur si simplu, dormi intr-un fotoliu foarte confortabil unde, surprinzator, am loc la picioare. Ma pot duce in vagonul restaurant sa sorb o cafea si sa pufai o tigara oricand vreau. Pot face asta in microbuz? Nu. Pot face asta in masina personala? Nu. La care adaug si faptul ca, ajuns la destinatie, sunt suficient de fresh incat sa imi rezolv problemele. N-as putea spune acelasi lucru dupa 8 ore petrecute conducand.

    Singurul dezavantaj real? In orasul de destinatie tre’ sa ma misc cu transportul in comun sau cu taxi-ul. Dar un taxi de la gara din Timisoara pana in centru e cam 10 lei. Un taxi de la Giarmata pana in centrul Timisoarei e cam 80 pe cursa.

    Unde nu merita CFR-ul? Buc – Constanta, distanta pe care n-am avut niciodata curaj sa iau trenul atat timp cat stiu ca in 2 ore ajung cu masina, Timisoara – Iasi, un drum de 16h care s-ar face, probabil, in 9-10h cu masina sau, mai eficient, dar si mai scump, cu avionul si Buc – Oradea/Satu Mare/Baia Mare (12-13h), dar daca iei bilet la vagonul de dormit e ok.

    00
  9. Inainte sa plec din tara, mergeam la Iasi cu asa numita ”Sageata Albastra”. Faceam 250 km in 5 ore. Acum cand m-am intors, ”Sageata Albastra” a disparut. A revenit vechiul vagon, insa viteza a ramas aceasi.

    Atunci de ce dracu ne stergem la cur cu matase frantuzeasca ?

    00
  10. Apropo de trenul Oltenita Bucuresti (comentariul 3), pe acolo nu prea ai de unde sa iei bilet, iar la nas merge cu 2 lei. Asta e problema principala ca nasul accepta, nu e corect.

    00
  11. Problema e ca nu-i intereseaza pe cei de la CFR. Daca trenurile merg cum merg atunci ce sa mai imbunatateasca? In occident trenurile sunt foarte des folosite, rar vezi astfel de microbuze, sau chiar deloc.

    00
  12. CFR-ul a fost tocat marunt de presa, punandu-se intr-o lumina defavorabila. Parca niste baietii au zis hai sa distrugem tot ce mai are bun tara asta. Reteaua de cai ferate din Romania este printre cele mai dense din lume (locul 20 in lume ca lungime – vezi Wiki). Bineinteles ca trenul este mai spatios , mai sigur si mai confortabil decat un microbuzul. Cautati metroul in Belgrad, Atena, Chisinau,Salonic, Skopie, Zagreb sau in alte orase maricele din regiune – nu o sa gasiti nimic, pt. ca nu au metrou.

    00
  13. @Andrei- Eu nu am gasit in intercity nici oameni care miros urat, nici mizerie iar accidentle la CFR au fost destul de rare.

    00
  14. Alta trebusoara misto la tren e orarul… Cand esti ardelean si ai o treaba de rezolvat in capitala(minister kkmaka)… pleci in noaptea dinainte custeta ori cu o zi inainte. Cam cat timp iti ia sa rezolvi pb? In capitala cu ambuteiajele si plimbaturile aferente? Eu zic ca asa… pana pe la 14-15 te plimbi. Unicul intercity Bukale-Cluj e programat la ora 13… Asa… ca sa te poti folosi de el. Este un Rapid la 16 si in accelerat la 17:45. Intrebarea mea e : dc intercityul ala pleaca asa devreme? Ca cei carora le este destinat nu apuca oricum sa il foloseasca… Pleaca mamaiele de la piata la ora 13 cu el spre Brasov? Care e explicatia unui intercity la ora 13 in mijlocul zilei? Imi scapa mie ceva?

    00
  15. eu stau in Belgia si unul din multele lucruri care ma fascineaza este sistemul lor de transport in comun – SNCB (cfr-ul lor) e foarte bine pus la punct,ai sute de trenuri pe zi,curate, site-ul e actualizat in timp real cu problemele care apar, e o placere sa mergi cu trenul. „Nasii ” lor cunosc minim 3 limbi de circulatie internationala si sigur nu au auzit de spaga . Nu o sa vad in Romania niciodata asa ceva. Inceputurile lor in cai ferate dateaza de la 1835,la noi din 1854,si vai, diferenta e extrema

    00
  16. @eu pleaca la ora aia ca sa ajunga si Gheorghe din ardeal mai devreme acasa, nu la 2 noaptea!

    00
  17. Eu raman tot la tren, pt. ca tot mai am spatiu de miscare si pot sa mai ies pe hol sau sa gasesc un compartiment fara suedeji si care sa nu miroase, in timp ce la maxi-taxi soferul mai baga si oameni care stau in picioare (macar vreo 10 in plus fata de locuri) si sunt sanse sa prind loc in picioare chiar daca am rezervare (desi cam mici) si se mai trezeste vreun calator sa faca scandal ca e curent daca e deschis geamul/aerisirea, asa ca sunt cazuri in care un maxi-taxi e mai rau ca un compartiment imputit de la CFR.

    In general, noi romanii nu prea avem in sange treaba asta cu transportul, a se vedea ce drumuri stricate si inguste avem si ce cai ferate lente (s-ar putea sa gresesc, dar nu cred ca s-a modernizat vreo cale ferata in ultimii 10-20 ani).

    00
  18. PS: vorbind de siguranta CFR, a fost o perioada, acum un an parca, atunci cand deraia cam un tren pe saptamana.

    00
  19. „In microbuz ai mereu loc, ajungi repede, nu stai cu suedeji in compartiment.”
    In primul rand in microbuz nu ai mereu loc, si din punct de vedere al confortului, e mult mai bine sa mergi intr-un tren aglomerat decat intr-un microbuz aglomerat (cine a mers cu amandoua mijloacele de transport stie de ce)
    In al doilea rand, problema microbuzelor este ca, daca nu e un microbuz direct, nu stii de la inceput cum ajungi din orasul A, in orasul B.S-a incercat cu autogari.ro, sa se mai centralizeze cursele de microbuz, insa nu e nici pe departe complet. Pe cand la tren, exista mersul trenurilor, stii dinainte cand pleci si cand ajungi, stii ce legaturi ai, si poti sa iti faci programul de la inceput.
    De exemplu, acum vreo 4 ani am vrut sa ajung la manastirea sambata. Neavand linie de tren pe acolo, am incercat sa ma interesez dinainte ce microbuze sunt spre zona respectiva, dar n-am gasit nimic folositor pe net, asa ca am luat-o la noroc.
    – Am plecat la 9:30 din Bucuresti, am ajuns la 12:30 la Brasov, am intrebat la autogara, mi s-a spus ca trebuie sa iau un autobuz pana la Fagaras si sa mai intreb acolo.
    – Am ajuns in Fagaras pe la 13:30, am intrebat si acolo si mi s-a spus ca nu exista legatura directa spre manastirea sambata, dar pot sa iau un microbuz la 16:30, pana la sambata de sus, si dupa aia sa iau o ocazie.

    Asa ca am mai stat 3 ore prin Fagaras, plus drumul pana la sambata de sus, plus mersul pe jos pana am gasit o ocazie, am ajuns pe la 19:00 la manastire. Deci in total 10 ore, un drum pe care in mod normal l-ai fi facut in 4-5 ore daca ai fi stiut dinainte ce legaturi ai, sau daca ar fi fost gara acolo.

    00
  20. Gresit: Trenurile la unguri sau la sarbi arata ca dracu si sunt frecventate de toti nespalatii. Totusi au avantajul ca ajung la timp (in cea mai mare parte).
    Microbuzele la noi sunt pline, dar pline de nespalati cu papornite de rafie si de suedeji in slapi carora pe put picioarele.

    00
  21. Trenul e jegos, plin de pensionari mofturosi, blatisti,nasi,alcolisti,pute si merge ca melcul.
    Autocarul e mai ieftin,aer conditionat,mai rapid si evident, teoretic mai riscant, dar daca faci bilantul, cred ca e mai avantajos

    00
  22. e foarte greu sa deraieze cand viteza medie e 35km/h

    00
  23. wow, you are a smart mother fucker…

    00
  24. microbuzele de care zici sunt spulberate, de obicei, de trenuri. le place calatorilor suspansul. nu stii cand treci calea ferata daca vine trenul sau are intarziere.

    00
  25. @john Da, asa este! toata poplatia romaniei circula international. In momentul in care vor publica programul international la ei pe site, nu pe alte bloguri, vor avea profit. Mi se pare absolut normal. (am facut cateva inferente logice dupa comentariul lui john)

    00
  26. Smecheria e alta, pe langa lipsa banilor de la buget! CFR-ul este de fapt un colos alcatuit din mai multe bucatele – de la diviziile regionale si subdiviziile de rigoare cu infrastructura lor pana la hoteluri, baze de relaxare si locuinte pentru angajati. Fostii directorasi destepti (chiar si actualii) au incercat ( a se intelege reusit) sa puna labuta pe ce se putea si sa le treaca in patrimoniul nevestii/copilului/pisicii prin falimentarea voluntara sau lasarea in paragina urmate de preluarea de catre o firma binevoitoare. Vorbim aici de sute de milioane de euro. Astfel incat picioarele de lut ale colosului s-au cam dezintegrat. Concluzionand, daca 30% din bilete se duc la nas, daca rutele profitabile trec la privati de-ai lor, daca infrastructura se prapadeste voit, de unde sa vina conditiile la care visam?

    00
  27. Teoria generală din zona mea este că CFRul este săpat, alături de autobuze. Dacă și între Galați și orașele din jur au ajuns să bage microbuze, unde sunt necesare autobuze pentru volumul mare de călători, devine plauzibilă ideea. Iar faptul că trenurile sunt aceleași de acum nu 20, ci 50 de ani este evident și că nu se face nimic pentru a le schimba, nici măcar să mai fure ei niște fonduri europene.
    În orice caz, nu există faliment pentru CFR, doar o gaură neagră în plus pentru bugetul țării. Nimic nou sub soare.

    00
  28. CFR-ul este supus sistematic unui proces de falimentare:
    – marea majoritate a firmleor de transport interjudetene sunt ale unor directori (de regionala sau minister) care schimba mersul trenurilor in avantajul transportatorilor pe sosea – declaram ruta neprofitabila si hop apar 10 microbuze care circula in fiecare zi pline
    – conform legislatiei in vigoare, transportul pe calea ferata se face pe baza subventiei primite de la MT. Intrebarea arzatoare aici ar fi cum de niste transportatori particulari (GFR, Gevaro etc) isi primesc subventia, iar CFR-ul, care e in continuare transportatorul majoritar pe calea ferata, nu.
    – CFR Marfa a fost oprit de la participarea a mai multor licitatii publice (ordine de la minister), ca dupa incheierea licitatiiilor sa fie declarat public de catre MT ca „neprofitabil” :))
    – interesant e ca in nici o tara (europeana sau nu) sistemul feroviar nu este profitabil (nu aduce profit la buget) pentru simplul motiv ca functioneaza pe o infrastructura uriasa (putini oameni din afara sistemului realizeaza complexitatea si dimensiunile) ale caror costuri de intretinere si exploatare sunt gigantice – sad but true… si totusi in FR, UK, ES, DE, NL este folosit ca principal sistem de trasnport (atat de calatori cat si de marfa)

    Ca sa inchei, CFR-ul este printre ultimiii mastodonti (daca nu chiar ultimul)inghititori de fonduri de bugetul de stat si ca urmare iubita nostra clasa conducatoare face tot posibilul sa-l falimenteze ca sa-l poata vinde/cumpara pe nimic. De aici rezulta toate nemultumirile legate de lipsa investitiilor in infrastructura, comfort, eficienta: multi calatori nemultumiti -> companie falimentara -> posibilitatea de preluare usoara si eleganta… vezi exemplul SIDEX: avea datorii uriase, nu era profitabil deloc, a venit indianu, a vopsit toate halele (singura investitie realizata) si brusc scotea PROFIT 1 mil E / zi.

    00
  29. NOU
    #31

    Si stii de ce se intampla toate astea? Pentru ca licitatiile de lucrari s-au facut de-andoaselea. Creierele de la conducere in loc sa investeasca la inceput in terasamente si linii, au modernizat mai intai statiile de cale ferata. S-au bagat bani seriosi, in ultima vreme mai mult de la UE in modernizari de statii, dar trenurile circula cu viteze mult mai mici si cu intarzieri din cauza starii liniilor si lucrarilor de modernizare.
    Dar mie imi convine. Lucrez pe partea de instalatii CED, CE…
    Numai calatorilor nu. Dar in tara asta traim.

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.