Urăsc mizeria cu două canale audio separate…

Există o singură situație în care să ai sunet diferit pe cele două canale audio: la muzică, atunci când faci scheme. Știe Eddie Kramer cum se face asta. Și, poate, când ai sunetul pe 5 canale și într-un film se aude ceva în spate și faci asta să se întâmple.

Orice altceva e complet inutil, pierdere de timp și de resurse.

Scriu asta pentru că am văzut:

  1. clipuri youtube unde cei doi invitați sunt fiecare pe canalul lui audio
  2. filme unde tehnica asta e folosită gratuit, adică nu aduce nici un plus filmului, e făcută ca să fie.

De ce mă enervează faza asta? Că primul impuls e să zic “bă, s-au stricat căștile, ce naiba”. Nu să mă gândesc ca un isteț s-a gândit să fie creativ gratuit.

microfon-audioPhoto by Kane Reinholdtsen on StockSnap

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

27 comentarii

  1. E și mai enervantă dacă ai probleme de auz la una din urechi. Trebuie să pui căștile pe mono ca să înțelegi ceva.

    00
  2. 1. nu stiu cum sa editeze audio, majoritatea recorderelor înregistreaza mono si dupa aia tre’ sa dai click undeva sa îl faci stereo
    2. nu mai au bani pentru editarea audio … se întâmpla cam des

    00
    • Nu ai nici o idee despre ce vorbesti

      00
    • xxx, aberezi.

    • Daca ziceti voi probabil asa e … cine sunt eu sa va contrazic?

      00
    • Xxx are dreptate partial – majoritatea recorderelor ingregistreaza atat mono cat si stereo. E un motiv pentru care vrei ca fiecare invitat sa fie pe canal separat de audio. In cazul in care unul dintre ei vorbeste mai tare/incet poti rezolva asta in post-productie. Daca bagi doua semnale pe un stereo si aia e inregistrarea te-ai cam facut de cacao intrucat nu poti rectifica vreo greseala audio. Poti inregistra mono fiecare semnal, dar musai sa le convertesti in stereo si sa exportezi stereo (altfel auzi fiecare interlocutor intr-o casca diferita) sau inregistrezi stereo ambele canale si dai export tot stereo.

      Nu-i nici un fel de magie neagra, trebuie sa te interesezi un pic de treaba asta inainte sa inregistrezi, dar acum fiecare Dorel are acces la echipamente fara a sti sa le foloseasca corespunzator.

      De ce gasesti clipuri in care ai 2 canale separate in fiecare casca? Iti zic eu de ce, lumea ori nu asculta ce urca pe YT (uneori gasesti treaba asta si la TV in RO), au setat semnaul de iesire din PC ca mono, sau sunt pur si simplu idioti. Uneori pot fi toate 3.

      00
    • Raphael >> nici tu nu stii ce vorbesti. Sa „exportezi” stereo ca sa nu se auda diferit in fiecare casca? Tu stii macar ce inseamna stereo? 😬

      Nu poti modifica pe mono daca unul e mai incet si altul mai tare? Solutii sunt pe orice soft mai de doamne ajuta de prin 2010.

      Mie unul mi se pare fals si ciudat sa ii aud pe fiecare in alta casca. Nu imi da feeling-ul ala de tot , de lucru care curge natural, mai ales la podcasturi pare ca vorbesc de la mile departare desi sunt la 1 m unul fata de celalalt.

      00
    • @Corcoran ok nu stiu eu, avand in vedere ca fac asta zilnic. Poate mai trebuie sa citesti odata mesajul. Normal ca poti modifica pe stereo sau mono volumul atata timp cat ai inregistrat fiecare persoana pe un canal separat. Ideea e sa ai un semnal stereo la final pentru fiecare persoana + stereo master. Un canal stereo poate fi format din doua canale mono (L+R), atunci cand inregistrezi mono copiezi semnalul pe ambele canale (Fill Left w right sau invers). Daca auzi fiecare persoana intr-o casca diferita inseamna ca au avut semnal mono pe un canal (L sau R) si l-au lasat gol pe celalalt (sunt mai multe variante). Cert este ca se aude naspa si automat e o experienta proasta pentru ascultator.

      00
  3. Eu nu pot sa ascult asa ceva in casti, mi se pare ca am surzit de o ureche cand se muta sunetul doar pe un canal, e cea mai mare mizerie posibila.

    00
  4. depinde ce folosesti, dar parca si pe telefon poti sa iti muti tot sunetul pe un singur canal

    00
  5. Măi, inginerul de sunet/ persoana care a făcut mixul e de vină.
    Dacă mixul e bun, de obicei nu îți dai seama, e ca apa caldă, te deranjează doar dacă nu e.

    La bază schema logică e următoarea: input -> mix -> output.
    (mai pot exista pre-procesări cât și post, și alte lucruri, dar nu complicăm lucrurile aici fără rost.)

    Asta înseamnă că poți înregistra mono/ stereo și poți exporta mono/ stereo.
    Astea sunt decizii pe care le ia inginerul de sunet & restul de oameni implicați în funcție de ce vor să obțină.

    Revenind la articol, motivul pentru care fiecare sursă (instrument, voce, background, etc) are canalul ei e simplu: fiind diferită, adică având frecvențe specifice, îi faci eq separat și apoi o înglobezi în mixul master dacă ai pretenție de calitate.

    De exemplu, la podcast-urile unde ai doi vorbitori, cam ai nevoie de două canale și un pic de mix dacă vrei calitate – nivel constant al vocilor, ceva procesare dacă unul e sâsâit sau vorbește prea încet, poate o compresie ca să nu sară calul, poate un pic de panoramare dacă mixezi stereo, procesare în funcție de output – radio vs pa.

    În concluzie, practica standard e că fiecare sursă importantă are canalul ei, și dacă sursa a fost ok la înregistrare, de vină pentru rezultat e cel care a mixat.

    E ca și cum te-ai uita la unul care nu știe să spargă lemne cu toporul, și te-ai mira că se folosește toporul la spart lemne. :)

    00
    • Astea sunt sefeuri deja, aici e cu vlogeri care au citit pe net ca microfonul si recorderul nush care sunt cele mai bune si pentru ca alea nu se folosesc asa usor ajungi la rezultate precum clipul lui “costel”

      00
  6. Apreciem ca un injiner de sunet autodidact ne impartaseste intelepciune, dar tu ai citit ce a zis omul?

    00
    • @Radu: dacă te referi la mine, te invit să recitești literalmente ultima frază.

      „E ca și cum te-ai uita la unul care nu știe să spargă lemne cu toporul, și te-ai mira că se folosește toporul la spart lemne.”

      Și ca fapt divers, nu sunt inginer de sunet, sunt tehnic de scenă doar pe sunet și doar pentru partea de live, mai am vreo 10 ani până să ajung cum trebuie. :)

      00
    • @adi … chiar ma miram unde ai tu surse stereo si ma gândeam la ceva televiziune ca în film e cum ai spus tu, fiecare sunet cu sursa lui … cel putin la nivelul la care ma aflu eu

      00
    • @XXX: păi orice sursă poate fi stereo atâta timp cât ai două microfoane mono și le poziționezi aferent :)

      00
  7. Asta cu invitații, fiecare pe canalul lui, e atât de cretină încât mi-e groază. Bine, pe mine mă critică lumea că pun podcastul mono, la 96Kbps. 8-|

    00
    • teoretic, ar avea o logică la inregistrare, că poți egala după aia volumul, în caz că unul se aude mai incet.
      dar nu să îl publici așa.

    • Înregistrarea așa se face. Dar ce dai final audio în niciun caz nu pui câte un om pe câte-un canal că nu așa aude urechea umană.

      00
    • Ala ICR?

      cre ca un episod se auzea deranjant da nu stiu daca de la bitrate, sau antifonare, da unul dintre voi chiar se auzea dubios.

      Mai aiurea e ca mereu unul se aude mai incet.

      00
    • Vali – aia cu volumul NU E O PROBLEMA. Altele, cum zice si Adi mai sus, da. Vrei sa ii bagi un De-ESSER (sa ii scoti din sasaiala) , mai o compresie, un gate ptr a elimina din frecvente etc, atunci asta te ajuta.

      Dar la podcasturi asta se face LIVE, de catre cine e la butoane. Deci poti sa ai WAVES ultima varianta integrata in mixer, daca la butoane e unul care nu stie o sa se auda tot prost.

      00
  8. Dorin, legat de canale diferite, ia și ascultă 1-2 minute aici și spune-mi ce observi.
    https://www.youtube.com/watch?v=aYR93J57hJk

    Deși fiecare e pe canalul lui, Teo se aude mai încet, chestie care face ascultătorul să își împartă atenția între a urmări subiectul/ discuția și a auzi ce zice el punctual. Asta e fix genul de situație care printr-o amplificare ulterioară se putea rezolva (se putea și atunci, punea microfonul ăla mai aproape de gură).

    Acum imaginează-ți că înregistrau cu același microfon. Mai puteai corecta cumva în post-producție? Obțineai un rezultat mediocru după 1h30 de muncă, și conținutul nu prea mai conta pentru că experiența devenea nasoală.

    De-asta standard e fiecare sursă cu a mă-sii. Ca să nu îți creezi singur probleme inutile și nereparabile.

    00
    • Da, la înregistrare are sens să fii pe canal diferit. Dar în post producție le aduci la același nivel tocmai ca să nu ai diferențele de volum. În cazul clipului pe care l-ai dat mi se pare că se aud amândoi în ambele boxe (n-am chef acum să-i analizez stream-ul) dar sunt înregistrați separat, doar nu s-a făcut egalizarea.

      Pe de altă parte, farmecul la podcastul ăsta e fix familiaritatea, și tocmai faptul că e imperfect „par excellence”. Am impresia că atunci când îl pun audio îi mai fac o egalizare. Nu știu sigur, totuși, ascult „Cine știe ce” doar ocazional.

      Stream-ul ăsta audio cred că poate fi încă corectat fără probleme majore. Dar n-am chef să fac munca asta acum doar ca să demonstrez că se poate.

      00
    • Dorin sunt PERFECT de acord cu aspectul legat de familiaritate. Asa simt si eu

      00
  9. Astia care militeaza pentru filme mono sau stereo merita calcati pe cap. Pai pentru asta am dat eu 5000 de euro pe sistem 5.1?
    Calcati pe cap trebuie si astia de la HBO care nu sunt in stare sa scoata HBO Go cu streaming AAC sau AC3. Simpleplayer mergea misto pana acum juma de an, cand mi-au dat o explicatie legata de nush ce decizie a luat Google sa renunte la suportul pentru codecul AAC 5.1 in Chromecast. Ideea e ca Netflix merge bine-merci cu Chromecast si sunet dolby.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.