De ce nu ne uităm un pic și la instructorii auto?

Aflat la un grătar, un domn gras care pretindea că e profesor/instructor de sport mi-a povestit cum în cazul genoflexiunilor genunchii nu ar trebui să depășească vârful picioarelor. L-am întrebat de unde știe, a invocat profesia și pentru că, întâmplător, am o specializare în domeniul ăsta l-am pus să-mi ia pulsul. Oamenii care iau în serios profesia asta pot să o facă în doar câteva secunde, e și o tehnică, n-a nimerit-o, nici măcar n-a încercat-o, că nu o știa. Dar am nimerit-o eu, confirmându-mi bănuiala, că și-a luat diploma MEC printr-o manevră pe care o știe toată lumea din mediu.

Dar asta nu este foarte grav. Dacă vrei să faci sport, vei face sport, dacă instructorul îți dă informații greșite, te vei corecta pe parcurs, pentru că nu e greu deloc să vezi că nu faci progrese. Îți vei alege un alt instructor.

Pe de altă parte, în privința conducerii unui automobil nu există această evoluție. Vei fi învățat de un instructor cum să conduci, dacă ai noroc iei permisul, în acea jumătate de oră când ești examinat, și ai voie să umbli pe străzi. Nu vei mai fi verificat niciodată dacă știi sau nu să conduci. Nimeni nu-l va verifica pe nici instructor dacă înțelege sau cunoaște regulile de circulație. El nu te pregătește pentru condus mașina, te pregătește pentru luat examenul de condus mașina. 

Țara noastră este una din primele, dacă nu chiar doar prima, în materie de accidente rutiere. Scuzele găsite sunt drumurile (fals, drumurile sunt rezonabil bune iar accidentele de pe autostradă ne arată că nu asta e problema principală), „cine ți-a dat carnetul” (adică polițistul care a putut verifica maximum o jumătate de oră dacă studentul știe să conducă) și idioțenia naturală a românilor. Lucru pe care-l crede oricine a crescut exclusiv între români. (Nemții, de exemplu, consideră că nimeni nu e mai tâmpit decât neamțul în trafic, pentru că în trafic se întâlnesc preponderent cu nemți).

Din toată această ecuație lipsește elementul „instructor”. Respectiv omul care l-a învățat pe cel cu care te întâlnești în trafic să conducă. Despre acei oameni nu se spune nimic. De aici putem trage concluzia doar că acei oameni sunt profesorii perfecți, ideali, și restul sistemului strică toată șandramaua.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

62 comentarii

  1. Pe tik tok era unul care spunea la indicatoare, semne. Deci un instructor nu stia terminologia de baza dar invata pe altii sa conduca

    10
  2. Cum facem diferența între proasta calitate a instructorilor și lipsa sancțiunilor?
    Eu zic că după câțiva ani de condus, carențele școlii se cam estompează și rămâne ca motiv major pentru ce vedem lipsa poliției pe străzi.

    10
    • Bingo, dupa 15 ani abia imi amintesc fata instructorului, d-apai ce m-a invatat. In schimb vad zilnic cocalari care depasesc coloana de mașini sau schimba benzile fara semnal. Daca nu as avea o urma de bun simț, as putea copia foarte usor comportamentul.

      10
  3. Ca sa nu vorbim de examinatori. De examinatori nu vorbeste nimeni.

    Ca sa nu vorbim de codul rutier. De codul rutier nu vorbeste nimeni.

    Ca sa nu vorbim de legi. De legi nu vorbeste nimeni.

    Legile au la baza interese. Sunt interese mari ña mijloc. De alea nu vorbeste nimeni. :))

    10
    • Vorbeste tu

      00
    • Accident. Sofer tanar, neatent la conditiile de drum, se rastoarna intr-un lac.

      Trei tipi pe marginea drumului, aproape de locul accidentului.

      Unul spune: – Stiu sa inot, dar nu ma bag, ca asta a fost voia lui Dumnezeu.

      Altul spune:- Stiu sa inot, dar nu ma bag, pentru ca e vina instructorului ca nu l-a invatat sa conduca.

      Al treilea: – Da, e vina instructorului ca nu l-a invatat sa conduca, si e si voia lui Dumnezeu ca se zbate acum disperat sa nu se inece, dar tot voia lui Dumnezeu e ca acum se afla aproape de trei oameni care stiu sa inoate si pot sa il salveze.

      00
    • Si l-a salvat cel de-al treilea, sau a fost multumit ca a scos o perla mai stufoasa decat ceilalti doi si astfel si-a dovedit superioritatea intelectuala?

      10
    • I-a dat intai DM lui Mindruta pentru feedback.

      00
  4. Instructorul mi-a zis doua chestii:
    – prioritatea o primesti, nu o ai.
    – daca te bagi, baga-te si nu incurca pe restul
    – sa conduci trebuie sa-ti fie frica in primul rand. (bine, asta mi-a zis-o altcineva)

    10
    • Mi-e mi-a zis doar un lucru:
      – 200 sala, 300 orasul

      20
    • stiam si eu ceva asemanator … „daca e sa faci o tampenie, nu ezita”

      00
    • Instructorului ii era lene si sa vorbeasca.Zacea tolanit in dreapta si din cand in cand mormaia: bun asa! daca il intrebam eu ceva, avea aerul ca e deranjat. O data chiar mi-a spus ca oricum iau sala, ce tot intreb… Urmarea? din 12 am luat 4 sala si 2 traseul, in Bucuresti. Foarte trist…

      10
    • @Psionics: lasa-ma sa ghicesc: daca nu luai traseul, iti dadea banii inapoi pe motiv ca „Nu s-a putut domne, a fost un politist nou”

      10
  5. Se face lobby mare ca instructorii de masini sa-si mai ia un atestat pe genunchi si sa devina si examinatori. :) O sa vedem multe discutii pe tema asta in viitor. Drumurile sunt principala cauza a accidentelor dupa lipsa politiei si aplicarea legii, hai sa nu o mai dam dupa gard. Lumea isi pierde rabadarea ca ajungi sa mergi pe drumuri nationale de cacat cu 60 km/ora si se forteaza depasiri. Daca mergi o data pe an la multe si la mare pe mizeriile de drumuri nationale este ok ca suporti cateva ore in plus pierdute din viata. Daca trebuie sa faci asta des iti vine a fute.

    00
    • Oare nu putem sa realizam prin educatie ca nu te ajuta cu nimic sa conduci ca un bou cu putin peste viteza celorlalti si sa te pui in pericol in depasiri periculoase? Doar ca sa ajungi mai repede cu 5 min la destinatie.
      Oare daca am avea educatie rutiera am sti ca E85 are o banda si nu doua si astfel am inceta cu flashurile si depasirile de-an pixulea?

      10
    • Adevarul e ca da, n-a oprit drumul la semnul de STOP. Si s-a urcat beat la volan, nu stia ca nu are voie . pardon, a baut o bere „ca nu are nimic”

      00
    • @Robert, evit cat se poate E85, dar totusi recent n-am mai vazut flash-uri. Cred ca s-a mai civilizat lumea.
      In rest drumurile nu prea au treaba cu accidentele. Agresivitatea, care duce la depasiri aiurea, viteze mult prea mari, sicanari, flash-uri.
      Vreau sa stiu si eu ce-i determina pe unii sa ma depaseasca pe o strada din oras, drum lat, asfalt perfect, eu mergand cu 60 si in fata nimeni, drum liber, uneori depasit si in curba fara vizibilitate. Agresivitatea, aia e.

      10
    • @Ciocanu: da ma, prostea, sunt de vina drumurile ca nu ai tu rabdare si nu stii sa depasesti si intri in tir. Ahem

      10
    • Din punctul meu de vedere starea drumurilor nu mai este de mult timp unul dintre factorii principali in producerea de accidente rutiere. Marea majoritate a drumurilor pe care eu circul (si pot sa spun ca am cam strabatut Romania cam in toate directiile) sunt in stare chiar buna spre foarte buna.
      Mentalitatea si atitudinea noastra ca popor (de la soferi, biciclisti pana la carutasi, pietoni, etc.) coroborata cu prezenta pe drumuri a politiei aproape spre 0 dar si lipsa aplicarii legilor sunt cauza principala. Legi sunt, doar ca nu se aplica. Drumuri in stare buna si reguli de circulatie sunt, doar ca nu se exploateza respectiv nu se respecta de catre participantii la trafic cat timp nu exista repercursiuni legale, ca de alta natura sunt destule, doar uitati-va la statistici si la stirile de la ora 5.
      Drumuri bune si dati-ii tare, ca doar ce, nu ni se poate intampla noua!

      10
  6. Am 3 amici ce conduceau ca niste tampiti. Pasionati de masini si de viteza de la 18 ani + banuti de acasa.
    Au facut cursurile de conducere defensiva la titi aur ca deh, da bine cand zici ca ai facut asa ceva.
    Nu stiu ce se intampla la cursurile alea dar i-au spalat pe creier, ca acum toti conduc normal si safe, ba chiar tin sa explice ca masina e periculoasa si trebuie avut grija.

    Deci da, mare mare dreptate ai cu instructorii. Ce sa inveti de la ei cand majoritatea fac aluzii sexuale, stau pe telefon sau cu coatele pe geam si urla daca ii claxoneaza cineva. Educatie tati.

    20
    • Eu cred ca cheia e exercitiul ala cand iti pune centura si iti da vant pe sanie sa faci accident la 30 km/h, de te zdruncina bine de tot si te doare, si apoi realizezi ca tu circuli cu 60 km/h in oras, si in afara cu 90 km/h sau 120 km/h cel putin. Iti imaginezi cam cum te va durea vitejia atunci, si iti cam trece curajul. E echivalentul unei palme peste fata de la bodyguard cand te crezi jmecher in club.

      20
    • @Robert, îți spun eu ce au găsit la Titi Aur de i-a făcut să se poarte așa: simulatoarele de impact/răsturnare. Din punctul meu de vedere nu ar trebui să existe școală de șoferi fără așa ceva.

      20
    • Impact la 12/13 kmh cu obstacol fix. O săptămână ba te uiți dacă a trecut vânătaia de la centură, ba te doare splina. Pare că în interior lucrurile nu s-au așezat în poziția inițială.
      Pe urmă te rostogolește încet, o dată, de două ori. Gata că nu sunt omul păiajen.
      Iar la sfârșit: reflexii rutiere. Cu copii.

      20
    • De la simulatoru de impact. Le poti arata unora cum e, ii pui in fata, fara centura, mergi cu 20 kmh si pui frana blana. Sa vezi cum pleaca din scaun. Nu le mai trebuie viteza si nepurtat de centura.

      20
  7. Presa qualiti din România speculează orice deces. Vedem articole cu români morți în accidente prin vest, totuși sunt rare și nu mereu e vina lor. Putem oare specula că șoferul român nu depășește niciodată linia continuă în vest? Nu se urcă beat la volan. Nu merge cu itp pe șpagă și dâra de fum de 15 m în spate.

    00
  8. Ar fi frumos ca autorizatia de a fi instructor/scoala auto sa fie direct impactata de numarul de elevi care au trecut cu succes cele doua probe de examinare.
    Sunt putine scoli de soferi care chiar respecta normele in vigoare (ore de legislatie, teste de legislatie inainte de a te lasa sa te sui la volan etc). Ar fi buna o curatenie – cine nu are 80% din elevi promovati, nu mai are autorizatie o perioada de x luni. Dupa x luni, sa aiba voie temporar sa organizeze cursuri, iar daca procentajul de elevi promovati e in continuare slab, inapoi pe bara.

    30
  9. In Bucuresti cam asa este, una este condusul alta este condusul pentru examen, vorbesc de acum 10 ani.

    Am facut scoala de soferi in 2012 la DINU am avut un instructor de la care nu am invatat absolut nimic, omu zicea ca e vina mea nu stiu sa ma misc in spatiu, defapt era el imbecil nu stia sa explice, dar la final a zis ca am sanse sa iau traseul, in fine am avut niste probleme de sanatate si nu am apucat sa dau in anul acela si mi-a expirat scoala. Cand ma uit in urma realizez ca daca luam carnetul eram o petarda in trafic.

    Am gasit anul urmator alt instructor care stia meserie si am invatat sa conduc. Parca erau 15 sedinte de condus ce imi amintesc au fost 12 sedinte pentru invatat de condus si 2 sedinte pentru a invata sa conduci la traseu. Asta nici pana in ziua de azi nu o inteleg cu condusul pentru traseu(nu mai tin minte exact ce era diferit).

    Solutia in opinia mea, este sa fim fiecare sinceri cu noi si sa stim „valoarea” la volan, dar asta nu se va intampla, cine e nebun sa zica ca dupa ce a luat carnetul e varza in trafic ?

    10
    • Eu. Eu sunt varză in trafic. Praf, șofer prost. De asta sunt prudent, incerc sa nu încurc pe nimeni, mă asigur/semnalizez mereu, nu mă grăbesc și nu o las nicăieri un minut pe avarii.

      20
  10. Dar să vorbim despre elefantul din mijlocul camerei

    De ce plm toate mașinile de școală merg cu 20-30 km/h în orice situație și încurcă traficul? DE CE!

    00
    • Pentru ca sunt conduse de oameni care inca nu stiu cum se conduce 1+ tona de metal motorizat?

      20
    • poate, doar poate, perioada aia de 20-30 ar putea fi facuta in zone libere, iar zona de oras sa fie facuta atunci cand studentul e pregătit de oras?

      10
    • Pentru că au instructori proști și leneși, să ”protejeze mașina”. În ’94 cînd am dat eu examenul am avut un instructor în vîrstă, cu 20 de ani de camion. Spunea ”bagă!”, cînd era de traversat intersecții sau de intrat în trafic de pe vreo bretea. ”Nu trebuie să dormi la volan că încurci traficul”. În a cincea oră de condus deja mergeam cu 90 pe interurban. De aia și azi am 1.9 tdi și nu dric cu motor de drujbă. Plus trucuri de asigurare și mișcare în trafic ce nu sînt în regulament.

      10
  11. Eu am permisul de ceva mai multi ani, am prins examenul ala dat pe foaie. Instructorul era poate cel mai moale si mai serios din cate am cunoscut vreodata. Era cunoscut drept unul care cunoaste legislatie si are un stil deloc agresiv in trafic. Asta a predat si insuflat la toti cursantii lui. A fscut si legislatie spre deosebire de altii. Politistii il admirau pentru stilul lui. Cand am luat cat. A am facut ore cu un smecheras bandit pus doar pe smenuri. Nu tu ore, nu tu legislatie nu tu nimic. Examinatorii la fel. Niste banditi notorii.
    Tin minte ca atunci cand am dat examenul pentru cat B, pe cei care picau sala cu punctaj mic ii ridica comisarul de politie in picioare si ii facea albie de porci.

    00
    • Bre, daca ai dat pe foaie B-ul am sa presupun ca A ai dat ca si mine, doar poligon.

      Sincer macar la mine au fost sinceri si-au zis ca ei nu te invata altceva decat parnaia aia de circuit sa iei examenu si in trafic esti pielea p’lii si ai speranta de viata de pilot din WWI.

      Nu stiu daca e de la mine dar mi se pare ca de cand s-a bagat obligatoriu traseu si la A/A1/A2 sunt mai putine accidente desi motoare sensibil mai multe ca in ’00 -’10….

      00
    • Da, exact. Mie nu mi a spus instructorul moto decat ca am permisul cat A de mai multi ani asa ca ce rost are sa mai facem teorii si minuni. A vazut in 15 minute ca ma pricep la condus moto, am mai condus inainte de examen 2-3 ore, ura si la gara. Pe motocicleta de scoala daca am stat 5 ore e mult! :))))

      00
  12. Am facut scoala pe Dacia 1310 si imi aduc aminte cu repulsie de schimbatorul ala cu care mestecai pana intra intr-o viteza. Si senzatia de salupa. Instructorul si-a facut datoria, am invatat cam ce trebuia, iar prima masina a fost tot o Dacia 1310, cu schimbator cam tot asa de bun. In care se facea umezeala, daca ploua afara si prin parbriz nu mai vedeai mare lucru. Cred ca am ramas cu traume de la marca Dacia – o asociez cu perioada comunista

    10
  13. Eu conduc tot timpul pe principiul ca toti ceilalti din trafic sunt niste dobitoci si ca ma pot astept la absolut orice, asa ca sunt constant atent.

    Problema e ca dupa 10-15-20 de ani de condus dobandesti niste reflexe care iti permit pur si simplu sa ajungi acasa fara sa te concentrezi intentionat, si atunci intervin situatiile cele mai periculoase.

    Majoritatea accidentelor apar din cauza depasirilor, sec, ceea ce nu face decat sa demonstreze premiza din primul paragraf.

    Ca orice altceva in societate unde oricine o poate face (condusul, facutul de copii, mancatul si bautul), e de asteptat ca nici instructorii sa nu fie niste genii.

    10
    • ”Problema e ca dupa 10-15-20 de ani de condus dobandesti niste reflexe care iti permit pur si simplu sa ajungi acasa fara sa te concentrezi intentionat„

      Am o mașină mai veche. Pe una din aripile din față apăruse rugină și mă gândeam să o schimb. Zic, nu-i problemă, tot mi se bagă tot felul de tâmpiți îm față, îmi taie calea, e ok, la un moment dat dau ușor într-unul și aia e, îmi schimb aripa. Nu am reușit să fac asta, pur și simplu, din cauza reflexelor, tot timpul evitam sau frânam. Până la urmă mi-am schimbat-o singur.

      20
  14. Nu e de la instructori, cel mult ii doare in pix de elevi. Politistul care te trece e responsabil ( eu de de ex n-am trecut nu din vina politistului, ci a mea ca sunt pericol public si am discernamantul sa nu insist ) si ulterior fiecare decide – nepasator la altii de obicei , in special in Bucuresti. Sa nu uitam cate permise s-au dat cum s-au dat , de acolo se trage problema. Eu personal stiu 3 persoane care au luat permisul nu onorabil si am o bula mica

    00
  15. Poate sa fie si tatal instructorilor, nu are ce te invata in 30 de ore. Inveti singur sa conduci dupa sute/mii de ore la volan. Daca ai noroc, conduci la inceput cu cineva in dreapta care mai iti explica una alta. Dar cat e scoala, cateva ore, nu poti sa spui ca inveti mare lucru. Instructorii sa iti explice cum e cu prioritatea si cu oglinzile, sa nu fii chiar pericol public. Restul inveti singur pe parcurs.

    10
  16. Nimeni nu zice cât costă să faci școala de șoferi categoria B în Germania (2300-2400€). În Germania școala de șoferi se face PE BUNE 100%. Încercați să dați șpagă instructorului sau verificatorului – o să vedeți ce se întâmplă 😂😂😂😂. Recuperare dreptului de a conduce dacă îți ia polițaiul permisul se face foarte greu și în foarte mult timp. Sunteți mulți pe aici care locuiți și trăiți în țări cu apă caldă. Ziceți cum e pe la voi.

    00
  17. hallelujah!

    instructorii si examinatorii te pregatesc pentru ce scrie in carte, nicidecum pentru ce e pe strada.

    exact cum se zice si mai sus. in bucuresti, pe unde și cand se merge, se merge cu 70-100, si apare masina de scoala cu 20. studentul ala aia va invata 20-30. odata luat permisul are 2 variante… ori merge cu 20 30 si va fi facut afiș, ori va incerca 70-100 si va fi facut afiș. scapa cine poate.

    eu ca examinator as cere masina cu comanda dublă, inclusiv volan (probabil se vor gasi ingineri sa creeze asa ceva), si i-as scoate pe pretendenti la 7 dimineata pe dn1, baneasa otopeni. you either can or you use the bus.

    ps inflatia de rangere, hiluxi, d-max si navare de pe strada are o explicatie. cum ar fi mario iorgulescu. am o tona, 90 de centimetri si 40 cursa pe amortizor fata de aston martinul tau. de data asta o sugi tu.

    00
  18. Pui mana si periodic citesti legislatia si ajunge. Ca uiti.

    E atat de simplu.

    De curiozitate, din cititorii de aici, a citit cineva in ultimul an, legislatia? Incep eu: nu.

    00
  19. Hai să vedem ce facem noi.
    Cine a făcut sau intenționează să facă în viitorul foarte apropiat un curs de conducere defensivă sau un curs de pilotaj?
    Cine a mai citit legislație de când are permis?
    Cine și-a înscris copilul la un club de motorsport ca să învețe să conducă corect o mașină?

    10
  20. Intro: băi, dar până la urmă ne-am lămurit? La STOP se oprește sau se lasă mașina să curgă?

    My 2c: instructorul contează prea puțin pentru cum va conduce elevul pentru restul vieții. Dacă ești un apucat, visezi să-i dai tare cu viteză și, în general, te doare în cur de consecințe, poate să-ți vină instructor și Dalai Lama cu Papa de la Roma pe bancheta din spate. Tot așa o să fii și după aia.

    Ce aș vrea, totuși:

    – poligoane, cât mai multe, cu suprafețe diferite de rulare, cu suprafețe ude, să poată vedea orice baburluc cât și cum frânezi

    – lecții de condus pe întuneric

    – explicat ca la proști că a fi ninja și a o ține doar într-o depășire e aproape caz clinic. Dacă mergi mai relaxat și ieși cu o medie cu 10km/h mai mică, asta înseamnă 20 de minute la un drum de 300km, adică cam cât e din centrul țării până la orice extremitate. Când aud pe unul cu ”da, dar timpul meu e important”, mă ia durerea de cap, omul ăla trebuie să se caute la tărtăcuță. Iar 10km/h mai puțin poate fi diferența între comă și doar coaste rupte, sau între un copil făcut chisăliță pe trecerea de pietoni sau doar dat de-a dura.

    O dedicație specială: aș dori ca fabricanții de mașini să renunțe la tablete tip televizor în mașină și să implementeze o chestie care ar reduce cu minim un sfert numărul de accidente: o gheară metalică ce iese din scaun și te strânge de c0aie/0vare când tai curba.

    La final, știu că în general banii nu sunt un factor de constrângere, dar eu unul am reducere de 40% din valoarea Casco doar pentru că merg cvasi-regulamentar și liniștit. Și nu-ș cum dracu’, n-am întârziat la nici o întâlnire până acum. Iar sistemul de Bonus-Malus ar trebui scalat mai puternic în defavoarea celor agresivi, eventual luate în calcul și contravențiile mai serioase, nu doar incidentele.

    10
  21. Cum am trecut recent prin experiența școlii de șoferi cu copilul, zic câteva chestii:
    – Sunt și instructori OK. Noi am început cu unul, s-a schimbat după prima oră, a venit altul, care s-a dovedit varză, l-am cerut înapoi pe primul.
    – Cele „30 de ore” de condus sunt cu mare indulgență 20. Insuficiente. Noi am suplimentat cu weekenduri în poligon.
    – Partea de „Legislație” e o glumă la toate școlile.
    – Ulterior după luarea carnetului, e nasol în trafic, nimeni nu te lasă să te încadrezi, toți ți se bagă în față, îți taie calea la intimidare, e complicat pentru un proaspăt șofer.

    Poligonul ar trebui să fie obligatoriu, cele 30 de ore să fie 30 de ore de condus, nu „ore didactice” de 40 de minute, partea de legislație ar trebui să fie reală (din lotul său, doar fi-meu și încă o persoană au avut prezența integrală, restul seriei maxim 2 ședințe). Aparent, fișa medicală e pe bune, unde contează, cel puțin unde a făcut copilul – ochi, testare psihologică. Și asta a fost o școală bună, au rată de succes de peste 50%, seria care a dat odată cu fiul meu a luat integral.

    10
  22. Eu sunt curios de tehnica aia de masurat pulsul.

    00
  23. Confirm. Instructorii te învață sa iei examenul și atât. O cunoștința apropiată după ce și-a luat permisul nu știa sa parcheze decât lateral. A zis ca nu a învățat-o așa ceva instructorul. Doar mers înainte pe aceleași străduțe, 50 metri in marșarier in linie dreapta și cam asta a fost. Nici măcar întoarcerea din 3 mișcări.

    00
    • *nu a învățat-o altfel decât parcare laterala

      In fine, am mai făcut o școala de șoferi după aia cu ea.
      Am condus de câteva ori și eu mașina cu semnul de începător și intr-adevăr e plin de nesimțiți. Acum înțeleg de ce unii “abia așteaptă sa scape de mămăliga”.

      10
    • Ea stie ca parcarea laterala e cea mai grea? :)))

      Cazul sotiei. Are permis de `11 ani si se ferea mereu de gararea cu spatele mai ales intre 2 masini. Eu, cu permis de 3 ani, i-am explicat ca e mai simplu sa gareze cu spatele deoarece vede totul in oglinzi, spre deosebire de gararea cu fata unde nu vezi botul din stanga al masinii (atunci cand garezi pe dreapta).
      A inteles si acum numai cu spatele parcheaza

      10
  24. Am citit pe aici de legislatie, instructori si poligon. Bai, daca in lege scrie clar ca nu ai voie sa iesi cu masina de scoala de soferi pe autostrada (cu cursant), ce pretentii mai aveti?
    Ce senzatie sa aiba un incepatori prima oara pe autostrada cand depaseste un tir sau e depasit de unul? Ca merge incet, ii e frica…

    00
  25. Și până la urmă cum se fac corect genUflexiunile? Cum trebuie să fie genUnchii?

    00
  26. Eu conduc ca si cum dupa fiecare curba apare un dement care depaseste. La drumuri lungi fac cam 1 ora in plus fata de alti amici, dar am 0 accidente in trafic. Si nu, nu sunt eu ala care merge cu fix 50 in toate localitatile, dar nici nu sar de 80 in localitate, indiferent de ce si cum.
    In schimb sunt varza la parcat si am masina zgariata pe toate colturile.

    De ce se conduce animalic in RO? Lipsa sanctiunilor. Daca se vor pune acele camere fixe si vor incepe sa curga amenzi si sanctiunile vor mai fi si progresive, atunci am putea vedea ceva imbunatatiri. Iar prin progresiv inteleg: amenda – amenda marita – carnet luat pe 3 luni – carnet luat pe 6 luni fara posibilitate de recuperare mai repede – carnet anulat pe minim 2 ani – anulat pe viata – condamnare cu suspendare pentru condus cu carnet suspendat sau anulat.

    20
  27. eu am luat carnetul din a 2a incercare, scoala initiala cu un tip la 40 de ani prostanac, la 20 ani ai mei i-am spus ca imi plac jocurile pe calculator – informatia care cred ca i s-a scris pe creier pentru ca in toate celelalte ore cand am condus (+1 sau 2 in masina) zicea permanent ca „asta se crede in jocuri, merge mult prea tare” si eu abia apasam acceleratia ca nu urcasem la volan pana atunci si imi era si teama in trafic, mai sus de 30-40 nu urcam. la scoala aia inainte sa iti depuna actele la politie (acum 20 de ani, poate acum s-a schimbat treaba) aveai un fel de simulare de examen in care dadeai test de sala si daca o luai mergeai la traseu cu un alt instructor din scoala care se comporta ca un politist. la traseu in cazul meu s-a ars electronica masinii pe care am facut scoala si ne-a mutat pe alta dacie total diferita ca si comportare, daca prima avea un ambreiaj super tare de apasat – a 2a il atingeai si era deja in pamant. bocanci pe zapada in decembrie = 3 opriri de motor pe traseu si o parcare laterala proasta ca am vrut sa par istet sa las spatiu mic fata de masina din fata cu toata ca aveam spatiu sa pun 10 masini.

    acel intructor m-a invatat o tampenie care nici acum nu am reusit sa o starpesc complet – oprirea facuta cu ambreiaj + frana, in loc de frana singura. utila intr-adevar in intersectii si opriri voluntare, absolut imbecila cand ai nevoie de o frana de urgenta. m-am trat vreo 80% dar piticul e acolo

    al 2lea instructor cu care am luat cateva ore inainte de al 2lea examen mi-a zis cam asa „eu te invat sa iei examenul, de invatat sa conduci o sa o faci cand te urci la volan si conduci in trafic”. am laut carnetul si am condus super putin, de vreo 6 ani am luat si masina si am facut cam 60 mii km. cu cat ma uit mai mult in trafic cu atat ma enervez mai mult cand vad ce manevre si lipsa de orice au altii

    cand am luat masina, cum aveam cel putin 5 ani de cand nu mai condusesem cam deloc, am facut vreo 6 ore de trafic cu un instructor pe o masina asemanatoare cu a mea, dupa 4 ore am trecut pe a mea fara dubla comanda si a zis ca e ok, are incredere. omul mi-a aratat chestii finute, mi-a explicat elemente care nu prea ai de unde sa le cunosti – verifica aia, verifica cealalta, nu te speria daca vezi apa in dreapta fata ca e clima, verific ailalta, etc

    ps. scolile de soferi mari am vazut ca au instructori slabi, cei independenti care isi dau cu totul altfel silinta si sunt mult mai constienti de ideea ca daca au feedback prost pierd clienti iar daca sunt recomandati au clienti si le merge treab

    20
  28. La traseu l-am avut martor pe unul de etnie (o sa vedeti mai incolo de ce am precizat asta). DIn ce imi povestise, el conducea de 10 ani, a mai dat de 2 ori si nu a luat sala.
    Eu nu mai condusesem inainte de scoala. Intru primul, merg ok si iau cu 18 puncte.
    Urmeaza el. Se vedea ca nu are emotii la condus si ca mai condusese, dar era prost de bubuie pentru ca:
    – prima intersectie semaforizata, era verde. Politistul nu ii zice nimic. El incepe sa incetineasca si sa-l intrebe pe politist pe unde sa o ia. Pana s-a dumirit ca trebuie inainte, s-a pus rosu si el era in mijlocul intersectiei.
    – ditamai semnul de interzis, el nu il vede si merge linistit
    – face stanga pe un drum principal fara sa se asigure.

    Ajungem la destinatie (inca ma mir cum de nu i-a pus frana politistul), opreste masina. Politistul ii zice ca a picat cu 80 si ceva de puncte. Iesim din masina, el incepe sa comenteze. Trei femei de serviciu fumau si se uitau la el. El tot comenta si din una in alta, o baga p-aia: „m-a picat ca sunt asa. Uite ala, e roman si a luat traseul”

    20
  29. Eu am cazut prima data la oras chiar inainte sa se schimbe codul rutier in 2007, nu am aprins luminile de ceata, am condus incet sau cum a zis politistu – mai ai de invatat, asa ca a trebuit sa invat NOUL COD RUTIER

    10
  30. Aflat la un grătar, ai băut prea mult…

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.