Ce trebuie să le spună Primăria bucureștenilor și nu vrea deloc

Mă uitam pe planurile de dezvoltare a transportului în comun pentru București enunțate de Primărie și am o singură subliniere: cineva trebuie să le spună bucureștenilor că nicăieri în lume nu ai transport din fața blocului până în fața locului de muncă.

Ce înseamnă asta și cum s-ar pune în practică?

Asta înseamnă că, decât să ai 100 linii de autobuze și tramvaie vechi, jegoase și încete, mai bine pui la punct 50 bune, rapide, curate, cu care să poți ajunge repede dintr-un punct în altul.

Pe modelul tramvaiului 41, de care toți au râs când s-a făcut și acum e una dintre minunile Bucureștiului.

Cum s-ar pune asta în practică și care e legătura cu transportul din fața blocului: ca să poți face linii rapide, trebuie să le faci pe benzi dedicate, iar asta nu poți face peste tot. Până să ajungi să lărgești bulevarde, trebuie să transporți oameni pe unde se poate. Asta, în teorie, se traduce printr-un disconfort aparent, că nu îl mai lași pe bucureștean la botul calului, ci îl forțezi să facă treaba aia nasoală, să meargă pe jos. Pentru că el atâta vede, că are de mers pe jos, nu vede că tramvaiul circulă mai repede și ajunge mai repede unde are treabă, plus, face un pic de mișcare.

Țin minte când stăteam la Berlin, locuiam fix între două stații de metrou, una la 1,3km distanță, una la 1.7km distanță. Lejer, mers pe jos, trotuare, copaci, frumos. Autobuze erau trei, mai apropiate, dar tot la fel, pe bulevarde cu 2 sau 3 benzi. Nu era nimic la botul calului, să ne lase fix în poartă.

Dar aveam colegi când lucram în București care se uitau oripilați când le propuneam să mergem două stații de autobuz pe jos, ca să nu ne înghesuim dimineața. Păi cum, e aproape 1 km de mers pe jos, nu se poate…

Soluția umană pentru București e relativ simplă: 5 sau 10 linii de tramvai rapide, care să nu se suprapună cu metroul, 10 linii de autobuze și ai cam terminat. Și oamenii au de ales, așteaptă după autobuzul ăla încet sau mai merg 500m până la tramvaiul rapid.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

54 comentarii

  1. @zoso sau mai furam una-alta de la colegii cu apa calda (ok… tot orasul -ca popendulatie – e cat Militari+ comuna Drumu taberei :)) https://ruter.no/en/journey/route-maps/

    00
  2. N-ai cum sa propui asta, ca-s invatati cu narav.
    Plm, statiile RATB Cora Lujerului si Veteranilor sunt la 450 de metri (verificat pe maps) una de alta.
    450 de metri!!!!
    Nici nu apuca autobuzul „sa-i dea a doua”

    10
  3. Nu inteleg ce iti mai pasa tie, ti-ai pus coada pe spinare si ai plecat la „ardelenii” aia in Iashov.

    20
  4. Plus o aplicatie unde sa-ti dai seama ce vine primu, in ce statie, ca sa stii in ce directie mergi.

    00
  5. Eu sunt un bucurestean diferit, care intelege ceea ce ai spui tu, si fac cam 30-40 de minute mers pe jos de unde stau pana la locul de munca, cam 3 km daca nu ma insel.
    In acelasi timp am foarte multi colegi, care stau prin niste ansambluri rezidentiale foarte misto si pentru care cam singura solutie este sa vina cu masina la lucru, asa ca aglomeratia aia de la Piata Sudului, Doamna Ghica sau de pe Iuliu Maniu este datorata cumva lor. Trecem de asta si mai sunt oameni, care lucreaza in niste domenii care implica deplasarea prin Bucuresti, agenti de vanzari, curieri etc. La final as adauga oamenii foarte speciali, care isi duc plozi cu masina la scoala care este la 1 km de casa, sau cei care vin cu masina la birou, desi au statia de metrou in fata casei si tot asa. Si cam asa arata portretul complet al traficului din Bucuresti.

    Solutiile sunt la indemana si pot fi facute, cel putin unele foarte repede si anume:
    1.Scumpul tramvai 1 sa aiba linia chiar dedicata cam cum are 41.
    2.Bulevardele mari sa aibe linie dedicata autobuzului
    3.Camerele alea de luat vederi prin intersectii sa fie folosite pentru amendare. Cel putin in zona unde stau, cred ca s-ar lua pe putin 10 permise pe zi si niste amenzi serioase.

    In rest pe termen lung, ar trebui o colaborare cu CFR, sa ai niste trenuri de suburbii sa te lase intr-un nod important, centura ferovioara era o idee, de asemenea, niste parcari in dreptul statiilor de metrou de la intrarea din Bucuresti si finalizarea magistralelor de metrou promise. Treaba asta este foarte grea avand in vedere ce politicieni ne conduc.

    10
    • Candideaza la primarie, eu te votez!

      10
    • zici bine. ai un vot si de la mine

      00
    • Problema cu CFR-ul e ca toate liniile de scurta distanta sunt deservite de trenuri jegoase in ultimul hal.

      10
    • @Asd2005: Da, punctele 1 si 3 DOAR impreuna. Altfel e degeaba. Spre exemplu la Vatra Luminoasa tramvaiul 1 sta de 2 ori la semafor pe sensul catre muncii pentru ca daca nu apuca sa plece primul, pe linia de tramvai asteapta masinile care fac stanga. Si mai sunt astfel de intersectii (pe la Vasile Lascar, Floreasca) pe traseu

      00
    • @Vlad

      Variantele prezentate de mine sunt ceva ce s-ar putea face in maxim o luna daca s-ar vrea. Insa daca s-ar vrea si mai mult ar trebui sa se inceapa invers, mai precis partea cu amendatul la ce se vede in camerile de luat vederi. Problema in tara asta, este ca nu se vrea si tuturor le convine situatia actuala, pentru ca nimeni nu priveste mai departe de tarlaua lui. Dar na, avem un primar in Bucuresti care ne va bloca cat de curand Calea Victoriei, ne va aduce niste luminite foarte frumoase de Pasti si cam astea vor fi realizarile la un an de cand a preluat puterea, sa nu uitam marile societati create de primarie.

      00
  6. Exact ..N-ar merge pe jos 1 cm. Troleul 77 are linie comuna cu 381 numai până la Alx. Obregia,unde troleul întoarce. Toată lumea se înghesuie in 381 pentru că ajunge la Piața Sudului și evident acolo coboară toți. De ce sa mai luam 77 și apoi mergem o statie pe jos? Nuuuu…Luam 381 și stăm ca sardinele. Mentalitate de român.
    Mi-a plăcut intr-o dimineață, când șoferul sicirit de faptul că nu se închid ușile autobuzului, din cauza aglomerării, a anunțat ferm că s-a stricat autobuzul. După ce s-a dat toată lumea jos, a închis ușile și a plecat mai departe.

    10
    • sunt multe astfel de cazuri…te uiti la harta lor si plangi. plus plm ca prea suntem pestriti. avem de toate, sa fie. rar dar le avem pe toate. mai exista un mijloc de transport inventat si nu se regaseste in buc?

      00
    • Eu observ mentalitatea de turma in tramvaiul 1. Se vede in spate alt tamvai, dar nu vor si pace sa mai astepte 1 minut. „Hai ma in fata ca mai e loc”, „mai impingeti-va putin sa urce toata lumea”. De multe ori cobor eu dupa 2 3 statii cand vad ce se umple si astept alt tramvai. De obicei, din cauza traficului, acel al doilea tramvai care merge aproape gol il prinde din urma pe cel plin de sardine.

      20
  7. Daca stateau la ei la moldova faceau 5km pana la gara sa ia trenul dar ajunsi la bucale sau smecherit ca de,daca se poate.Uita omul repede cand se boiereste.

    00
  8. E bine ca vor autobuze si tramvaie dar de platit nu vrea nimeni sa plateasca. Cred ca mai bine de 40% din calatorii din RATB sunt fie pensionari fie blatisti. Din banii ce vin de la buget jumatate se sifoneaza si din ce mai ramane, daca mai ramane, se intretine si parcul RATB. Pana la benzi si fantezii cu investii de milioane de euro sa se ocupe prima data de problemele ‘marutne’. Taximetristii ocupa abuziv statiile iar autobuzele opresc in mijlocul drumului si odata cu autobuzul se opreste tot traficul din spate.
    Merg pe jos ori de cate ori am ocazia, dar e si aici o problema. Uneori efectiv nu ai pe unde sa mai mergi pe jos. Masini pe trotuar, masini pe strada, masini pe trecerile de pietoni, si din cand in cand cate un afis ‘Atentie cade tencuiala/turturi/tigla!’. Nu mai aducem in discutie rezidentialele facute la porumb cu drumuri de acces fara trotuare unde chiar daca vrei nu ai cum sa mergi pe jos. In Bucuresti e un imens cerc vicios e salbaticie si lupta pentru supravieturie, pana la civilizatie mai avem cel putin 50 de ani. Noul Romanian Dream este sa vii la Bucuresti, ‘sa faci bani’ si sa reusesti sa scapi intreg de aici.

    00
    • Uitati si un exemplu de manual. E mare protestatar are afis cu #rezist in geam dar nu vrea sa mearga 5 minute sa lase masina in parcare la universitate. Masina e pe strada Gral. Praporgescu, zona Batiste, poza de acum 20-30 de minute. Si hai ca nu mergea tocmai pana jos in parcare, dar o putea lasa decent in parcare la intercontinental sau la TNB, care e fix la 2 min de mers pe jos, la capatul strazii!
      Cum sa dea el cativa lei si sa mearga pe jos! Ej nebun?!
      Cand vine vorba de protestat suntem primii, cand vine vorba de treaba nasoala cu platit si mers 5 min pe jos brusc o dam in balcanisme, gen ‘o las si eu 5 minute aici ca nu incurca pe nimeni`’. Asa intelege el sa ‘reziste’.
      http://oi65.tinypic.com/250ht01.jpg

      00
  9. Anul trecut, in octombrie: http://www.bucurestifm.ro/2016/10/24/calea-ferata-gara-progresul-gara-de-nord-a-fost-inaugurata/

    Cica trenul pe centura trebuia introdus in februarie, si sa circule din 15 in 15 minute.

    Intre timp a venit un nou guvern.

    00
  10. Stii ce-o sa se intample? O sa tranteasca benzi de autobuze si piste de biciclete pe unde le vine, o sa inchida centrul sa il faca pietonal si o sa ne mai miscam in Bucuresti din pendula. O sa ne iasa picioarele prin podeaua autobuzelor si o sa urcam in tramvai cu masti de gaze. Iar metrou o sa mai vada stra-stranepotii si poate nici ei.
    Nu se intelege o chestie, aici e ROMANIA, nu Germania, nu Olanda, nu Venezuela. Nu poti copia modele de afara pentru ca nu se potrivesc sub nici o forma. De asta suntem acum unde suntem, pentru fiecare a copiat ce i-a tunat mintea fara sa se uite daca se aplica la noi. Pentru ca la noi lumea e jegoasa, nespalata si pusa pe scandal. Nu imi convine sa platesc „privilegiul” de a merge in duhoarea celor care sunt scutiti de stat sau de tupeu.

    Asta nu ne spune primaria, ca e incapabila sa gaseasca solutii decente si tranteste niste idei fara sa le gandeasca, doar sa dea bine.

    Cat despre mersul pe jos, merge pe bulevardele circulate, nu in suedejii, nu pe camp, nu in asa zisele zone rezidentiale, adica nu in Romania.
    Si una despre biciclisti, cand vor plati taxe, atunci sa aibe pretentii la piste.

    00
    • Ce taxe sa plateasca ? Tu platesti taxa de mers pe trotuar ?

      Soferii platesc ceva taxe de mers prin oras ? Care ? cand ?

      00
    • Sursa principala de venit a bugetului PMB este impozitul pe salariu (detalii pe site-ul PMB). Biciclistii n-au salariu, muncesc pe nasturi?

      Ce taxa platesti tu in plus la PMB ca parerea ta de sofer sa fie mai importanta decat a unui biciclist?

      Sa nu-mi vii cu taxele din benzina ca alea sunt problema ta personala. Eu nu ii pun pe nefumatori sa-mi plateasca alea 93% taxe din pretul tigarilor pe care le fumez.

      Si sa nu-mi vii nici cu impozitul auto, am o masina cu motor de 3L, deci probabil platesc impozit de 30 de ori mai mare ca tine.

      00
    • @animaloo-si tu mie,
      @radu- platesc taxe ca detin o masina, platesc taxe ca circul cu masina, platesc taxe la fiecare miligram de motorina pe care il consuma, indiferent ca merge sau sta pe loc. Banii astia nu se regasesc in sosele sau locuri de parcare ci in linii de tramvai cu iarba pe ele, ca sa circule repede pensionarii si ciorile si in pistele facute pentru biciclisti. Iar biciclistii nu merg pe trotuar ci pe sosea unde vor sa fie tratati ca masini, fara insa sa respecte vre-o regula de circulatie.

      00
    • mi-ai zis-o ma. Da eu nu ti-am zis sa mi-o sugi mie. Pula mea e mult prea epica sa intre in toti cacatii.

      00
    • da uite, de dragu discutiei, zi-ne si noua ce taxa platesti tu pentru masina.
      Dupa care ne spui cam cat polueaza o bicicleta. Si cam cat spatiu ocupa o bicicleta. Stii tu, chestii pentru care sa plateasca o taxa. Daca te intreb cate piste sunt in bucuresti ma apuca rasu (eu sunt anit piste, dar asta e o discutie separata)

      bine, noi intelegem ca ma-ta te-a fatat in masina pentru ca nu stia ca e gravida si ca tre sa ajunga la spital, dar suntem si noi curiosi de gandire.

      00
    • „platesc taxe ca detin o masina” – si eu, dar prefer bicicleta cand e frumos afara. Mai toti bucurestenii detin o masina, nu esti deosebit.
      „platesc taxe ca circul cu masina” – nu exista nicio taxa de circulatie in Bucuresti.
      „platesc taxe la fiecare miligram de motorina” – asta e o problema personala, ia-ti o masina electrica. Sau da-ti o gaura in podea si alearga ca in Flinstones. Accizele si taxele pe carburanti nu intra la bugetul local.

      Deci inca o data, luandu-te pe tine mare automobilist si pe mine biciclist ocazional, de ce trebuie sa iti faca tie sosele si locuri de parcare primaria? Cu ce contribui tu mai mult ca mine la bugetul local?

      Spre deosebire de tine care zici ca toti biciclistii sunt neamuri proaste si nu respecta regulile de circulatie, eu nu arunc vina generala pe toti soferii. In 10 ani de cand imi risc viata pe bicicleta in Bucuresti, lucrurile au evoluat pozitiv, s-au mai civilizat si biciclistii iar soferii au constientizat existenta biciclistilor in trafic.

      Toata iarna am folosit tramvaiul iar ultima data nu eram nici cioara, nici pensionar. Si n-am iarba verde pe linie.

      Si ca sa fie clar, nu sunt hipster din-ala ecologic, merg cu bicicleta din motive ca sunt matahala si vreau sa mai dau jos si fiindca oricum as lua-o ajung mai repede la birou. Cei 5.2 km intre casa mea (aia pentru care platesc impozit) si plantatia de corporatristi (aia care imi da salariu din care platesc impozit la bugetul local) se pot face in felul urmator la ora de varf:
      – Masina – 60 de minute
      – Tramvai – 20 de minute (+5 de mers pe jos)
      – Metrou – 35 de minute (+10 de mers pe jos)
      – Bicicleta – 20 de minute la dus (copacel, sa nu put cand ajung la birou), 12 minute la intors.

      Ca idee, pe computerul de bord al masinii mele scrie la viteza medie 12.8 km/h, la bicicleta am 18.2 km/h. Acum, pe bune, ar trebui sa fiu mai mult decat dobitoc sa folosesc masina. Sau ar trebui sa ma scol cu noaptea in cap si sa plec de la birou dupa 20.

      00
    • bre rumbule, da un tricou n-ai ma sa il schimbi cand ajungi la birou?

      00
    • @Liviu Poți să Imi spui cam ce taxe plătești?

      00
  11. Liniile RATB au trasate de pe vremea impuscatului, cu greu s-au modificat in situatiile in care se lucra la metrou si strada era blocata.
    In rest, RATB-ul e piatra de moara legata de gatul bugetului capitalei, in loc sa il faca eficient si profitabil se lasa praduit de toti directorasii pusi pe linie de partid.

    Din cate stiu exista un proiect de afisare timpul de asteptare, pe multe autobuze este afisata locatia pe harta a autobuzului si o estimare pana la urmatoarea statie dar cum a plecat Oprescu s-au schimbat prioritatile.

    Ca tot vorbeai de Germania, in Franta autobuzele erau noi, unele aveau si priza USB pentru incarcarea telefonului. Ca in toate tarile civilizate, te urci in autobuz pe usa din fata, dupa ce prezinti un abonament sau bilet valabil. Daca era prea aglomerat nici nu oprea sa mai ia oameni insa suna la dispecer sa mai trimita un autobuz.
    Rezultatul era ca firma era pe profit, aveai aer conditionat, era curat si nu se urcau cersetorii, vagabonzii si cainii maidanezi dar toata lumea avea bilet. Sa nu mai zic de automatele de cumparat abonament sau bilet magnetic, automate unde puteai plati cu cardul. Astfel autobuzul nu era cel mai rapid mijloc de transport dar macar aveai o calatorie confortabila.
    Urca-te in 783 pana la aeroport sa vezi cati blatisti coboara in Baneasa fara sa fi compostat, unii miros a bautura, asta pe linia care ar trebui sa duca turistii la cel mai mare aeroport din țara.

    Solutii sunt dar trebuie sa fie cineva care sa le puna in practica, asa cum ne-am invatat ca nu se fumeaza in restaurante asa trebuie sa mizam pe civilizatia in trasportul in comun. Daca chiar esti in intarziere poate ca ar trebui sa iei un taxi.

    00
  12. Din categoria „Ce nu vrea PMB sa ne spuna/sa faca”: aprobarea construirii de anasambluri rezidentiale, fara o conditionare a dezvoltatorului (participarea la proiecte de infrastructura de transport public a zonei) cat si o regandire a transportului public intr-un mod dinamic.
    Exemplu: In zona Sisesti / Sos. Bucuresti-Targoviste / Doi Cocosi urmeaza sa se construiasca un ansamblu cu 10.000 de apartamente (!!!!!) si un nou Spital Municipal. Va fi un macel, traficul va ingheta. Linia de metrou Straulesti nu va face fata, strazile Sisesti – Ion Ionescu de la Brad – Bucurestii Noi vor fi in colaps .

    00
  13. ei bine, bucurestenii nici nu sunt stimulati sa „profite” de pe urma ratb-ului.

    mergi in centru. oriunde, incepand cu piata unirii, victoriei si terminand cu iancului. hai sa ne uitam cate locuri de parcare pe strada platite sunt in zonele astea. eventual, ca sa nu sara cei care locuiesc in zona – platibile in intervalul 9:00:18:00. Si asta e mult mai simplu de implementat decat facut linii separate pentru ratb (nu c-ar fi ceva rau in asta).

    de ce ma leg de parcare? pai daca ai masina si ai unde s-o parchezi gratis, normal ca vrei sa mergi cu masina la birou. daca te-ar costa 10 eur/zi, ai incepe sa te gandesti de 2 ori cand bagi cheia in contact.

    si 2, e foarte simplu: faci o licitatie d’aia cu dedicatie pentru uti, cumperi 10.000 de parcometre dintr-alea digitale care permit si plata prin telefon. astfel, toata lumea e multumita: spaga s-a dat, se implementeaza relativ repede (unless intervin ceva suedeji cu fier vechi pe fir si strica licitatia), ratb incaseaza bani pe bilete, spatiu mai mult in bucuresti, etc.

    00
  14. mda. Si aici de acasa pana la munca as face 40-80 minute. Asa ca merg cu masina :D

    00
  15. PMB e masina de facut bani a #PSD si voi bateti campii cu planuri de dezvoltare, viziune, etc. etc. etc.
    Sa ne revenim.

    00
  16. In alta ordine de idei, in Manhattan nu au reusit sa faca linii de transport in comun suprateran rapide.
    Faci peste 1 ora din Uptown pana in Midtown si vreo 2 ore pana in Downtown – si asta seara cand nu e trafic prea nasol. Si in ciuda faptului ca New York-ezii sunt foarte atletici (albii, ca negrii aka mancatorii de Wendy’s nu stiu ce e aia) toate autobuzele opresc „every other block” adica in jur de 150m intre statii.

    00
  17. @zoso
    Nu stiu de ce compari Berlin cu Bucuresti ?
    In Berlin sunt trotuarele strambe/gaurite ? Berlinul are canalizarea si sistemul de colectare a apei de ploaie vechi de 70 de ani ? Poti merge 1km pe jos in Berlin daca ploua fara sa calci in 50 de balti pe care nu le poti ocoli ?

    Schimbarea se face de jos in sus… Trebuie inceput de jos.. de la sistematizarea conductelor…

    01
  18. Mi se pare aberant ca pensionarii sa aiba gratis… pomana electorala de la PSD. Sa plateasca, plus de asta ar fi mai libere autobuzele la 7 dimineata. Acum se duc sa ia o ceapa mai ieftin de la Obor.

    00
  19. RATB-ul va fi intotdeauna o gaura mare in bugetul Bucurestiului. Nu stiu, cine si cand va pune pe picioare acest transport in comun?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube