Wired au un articol despre cum General Motor și John Deere le spun celor care au cumpărat utilajele lor că nu le dețin de fapt, ci doar le închiriază pe durata vieții utilajului. Cei doi producători spun că nu pot permite posesorilor de tractoare sau de mașini acces liber la computerul de bord, pentru că acesta conține soft proprietar. Fermierii și șoferii spun că au cumpărat utilajul, deci e al lor.
Ambele părți au dreptate. Dar Wired sunt excesiv de tâmpiți cu paralelele lor, la fel și proprietarii, pentru că problema e relativ simplă. Mașina e a lor, dar există drepturi de autor pe părți din ea. La fel cum casa e a mea, dar Samsung are copyright pe logo-ul televizorului din casa mea sau Dell pe logo-ul monitorului meu. Dacă aș înțelege și aș argumenta că nu, asta ar însemna că eu pot produce televizoare Orion cu sigla Samsung, că doar am cumpărat televizorul, deci și sigla, deci pot folosi sigla cum vreau.
Ce nu pot spune avocații celor două companii. Coco, dacă tu umbli unde nu trebuie să umbli singur și modifici ceva (să zicem că faci un chip tuning si de la 20CP ajungi la 40CP) și peste 3 luni ți se arde motorul, tu vii fluturaș și spui că ți s-a ars că a fost proiectat prost, nu pentru că tu ai umblat unde nu trebuia și ai făcut modificări pe care eu, cel care ți-am vândut utilajul, nu le-am aprobat, pentru că știam că se va arde motorul, unde e vina mea?
E cineva care crede că, dacă și-a cumpărat un telefon, deține și softul din el? Sau deține și patentul pentru wireless sau pentru senzorul foto?
Oi, oi, oi!
Logo e logo. Oamenii nu se pling ca n-au acces la logo. Oamenii se pling ca n-au acces la codul sursa. Ai argumentat corect cu chip tuningul si ai dat cu mucii-n fasole cind ai pomenit de logo.
Deci, musai piata cere un tractor cu Open Source. O sa fie si mai ieftin, ca softul nu intra in pret.
Plus ca poate sa fie optimizat de catre comunitate
Ţăranul ăla nu vorbește bine românește, crezi că are veleități de hacker?
Aia cu tractorul Open Source a fost la şto. Precizare pentru predicatori, apostoli si apologeti.
(Nu sint evaghelist Micro$oft si chiar cred ca Open Source e o alternativa. Dar un buldozer e altceva decit un smartphone.)
Ceata o sa se ocupa de tractoare open source!
Chestia e că e deja în dezvoltare un tractor Open Source https://www.youtube.com/watch?v=6GEMkvT0DEk#t=24
Pe vremea asta sigur există pe undeva un câmp unde un asemenea utilaj e folosit la activităţi agricole. Chestia e că fiind open source nu prezintă încrederea unei mărci care a cheltuit milioane pe marketing şi oricum e mai complicat de obţinut pentru că deocamdată trebuie să ţi-l faci singur.
Vali, și ție îți scapă esențialul. Faptul că fermierii americani se pricep la software și calculatoare de proces și vor să-și bage nasul prin ele. Este ceva fantastic. Despre țăranul român nu cred că ai vrea să știi pe unde își bagă nasul…
Si taranul roman ar fi fost la celasi nivel daca ii se crea infrastructura. Acum cateva saptamani era ceva reportaj cum romani plecati in italia se ocupa de agricultura si ii intrebau daca ar putea face ceva asemanator in Romania, raspunsul era nu pentru ca nu este infrasctura. Cultivau diferite soiuri de rosii, fiecare soi in ambalajul lui, apoi duse la deposit, de acolo sortate si vandute en-gross , trimise cu vaporul, tir-ul la alte depozite si apoi distribuite la supermarket.
Infrastructura facuta de comunisti au dat-o la fier vechi ca nu au vrut colectivizare. Acum isi pling in pumni ca n-au irigare si ca la o parcela de cateva hectare amarate nu pot asigura o productie suficient de mare sa o vanda supermarketurilor. A fost un interviu luat de Esca printului Charles, care lauda produsele autentice romanesti, spunand ca totusi e greu sa se marketeze taranii. Esca il intreaba care ar fi solutia, la care el spune „n-o sa va placa sa auziti asta, insa colectivizarea”. Nu fac apologia comunismului, nicidecum, insa in asociatii mari se poate asigura fluxul de productie necesar exportului si mai apoi automatizarea si altele. Cine pielea mea sa iti faca infrastructura daca tu te incapatanezi sa ari cu magarul si stai in banii de subventii?
acelasi pricipiu se aplica telefoanelor android rootate…se pierde garantia, pentru ca prin root obtii drepturi de a modifica frecvente de procesor etc.
desi as fi preferat o oarecare libertate asupra soft.ului…de ex sa poti instala un alt soft agreeat, ex: cyanogenmod
Ce face cyanogenmod la tractoarele John Deere si General Motor(s)?
Google iti da voie sa-l deblochezi extrem de simplu. Ce faci tu este sa-ti asumi ca de acolo esti pe cont propriu :). Ceea ce e fair.
Daca doar instalezi alt soft nu pierzi garantia automat, doar daca ai rootat un telefon care nu era rootat. OnePlusOne vine cu Cyanogen si totusi are garantie, dar nu vine rootat. Sunt producatori care iti permit sa faci unlock la bootloader fara sa pierzi garantia, cu scopul expres de a-ti permite sa instalezi alta versiune de OS.
Nu vad multi oameni care să fie deranjati ca ios nu e open source.
Inlocuiti ios cu Windows, Facebook etc. Nu am nimic cu posesorii de ios.
Cam aceeasi chestie si cu companiile farmaceutice ce doreau drepturi proprietare pe genomul uman. Producatorii au dreptul la soft si patente, dar eu ca si cumparator pot face ce vreau cu produsul lor. Inchiriere implica si limitarea dreptului de a vinde produsul. Ok, vor sa inchirieze, atunci sa scada pretul. Nici o problema,Tractorul Brasov va renaste ca phoenix.
Vrem tractoare cu open source !
„Vrem tractoare ca afară!”
E stupid sa ceri sursele, e ca si cand ai avea pretentia ca pe langa tractor sa primesti si planurile.
Vezi postul meu cand o sa aiba adminul chef sa-l publice si vezi cine se simte stupid.
Ma gandesc ca tu, odată pentru atitudinea de freetard care are impresia ca i se cuvine totul gratis, si a doua oara pentru ca daca ai avut ceva demult nu înseamnă că ai dreptul, ci doar ca erau alte vremuri, alta situatie.
Raspuns clasic de argat, obtuz, limitat, ingust si mai ales neargumentat. Documentul ala, impreuna cu altele a dus la explozia tehnologica de care beneficiezi si tu. E greu sa fii zeu ?
E ca la masinile electrice pe care le cumperi cu tot cu o baterie despre care producatorul iti spune ca de fapt e inchiriata… Au un succes nebun!
Nu, oamenii aia nu vor logo, nu se vor apuca fermierii sa sparga softul de pe tractor sa il faca neverlocked, vor un tractor functional care sa fie al lor. Cred ca Hillbillies se vor pisa pe John Deere si isi vor lua cat de curand un Komatsu japonez
Deci tov. Ilici a fost un vizionar cind batea cimpii cu proprietatea…
Baaaii, va dati seama ca vine Sfarsitul? Au ajuns americanii la vorbele lui Iliescu!
Nu înțeleg de ce nu-i lasă pe cumpărători să-și bage nasul în soft, să piardă garanția și să plătească. Dacă clientul își asumă riscul, nu văd care e problema.
Ce îi sperie pe ăia de la John Deere nu e că fermierii o să facă tuning, ci că o să-și repare tractorul mai ieftin decât la reprezentanță, așa cum românii își duc mașinile la service-uri de cartier dacă nu cumva își schimbă singuri becurile, siguranțele, etc.
Dacă aș avea o fermă cu n tractoare, da, le-aș duce la reprezentanță la reparat pentru că probabil aș avea motivația financiară s-o fac, dar dacă aș avea de lucrat doar tarlaua lu’ bunicu’ nu ar fi rentabil.
este f buna discutia dar un pic cam complicata
sa incercam sa o simplificam la nivel de CD
atunci cand cumperi un CD in mod teoretic ai cumparat suportul si dreptul de a folosi informatia de pe suport numai pentru tine exclusiv
daca cumva imprumuti, copiezi ( chiar si pt tine o alta copie) , trasferi pe un alt suport ( stick usb, etc ) , chemi prieteni pe la tine sa folositi impreuna informatia, etc asta se cam numeste infractiune
producatorii mananca rahat. nu trebuie sa le dea acces la softul lor, trebuie sa implementeze un rahat de api care sa scuipe eroare si problema, nu sa necesite un soft proprietar de interogare care se gaseste poate la mii de km de locatia tractorului. si cum probabil iti trebuie un trailer sa il cari acolo, e distractiv sa afli ca l-ai carat atatia km sa inlocuiesti un surub, sau pentru o interventie care costa 1/10 din costul transportului.
apoi orice firma iti taie garantia pentru interventii la soft. care sunt cat se poate de evidente, asa ca ma indoiesc ca fermierii aia s-au scandalizat ca nu pot sa overclockeze sistemul hidraulic.
pana la urma e vorba de trendul spre care se pare ca ne indreptam. am ajuns sa inchiriem chestii la pret de cumparat. nu mai deti nimic.
btw, bune idee de afacere. faci o masina, bagi un cip cu print „Goodbye, World!” si declari ca e soft proprietar.
btw, vorbind de fermieri americani, cu parcuri mari de masini agricole care au un service si personal corespunzator de intretinere si totusi nu pot sa faca nimic la ele desi au personal calificat, nu un amarat cu un tractor, baros si flegme.
„Un amarit de tractor” costa ~100k $.
Eu dau perfecta dreptate fermierilor. Daca vor sa aduca modificari utilajelor, chiar si cu riscul pierderii gsrantiei, intr-o tara cu adevarat libera (ceea ce USA n-a fost niciodata) ar trebui sa li se permita.
Si uite asa in curand vor aparea tractoare cu open-source, poate chiar cu Android. Fita suprema: sa te joci Farmville in timp ce ari in camp cu tractorul.
Recoltes cartofi cu cai open source!
Bonus: sunt bio
Ups!
Ia vezi la ce aveai acces in 1984. Vezi anexele.
https://www.pcjs.org/pubs/pc/reference/ibm/5170/techref/
Aceea este o stare de normalitate. Nu gluma de acum.
Eu zic ca daca am dat banu, e al meu. Pot sa ii dau foc. Sigur, nu mai pot sa am pretentii la garantie
E un pic diferită problema, dar articolul nu e prea bine scris. Aici e mai bine prezentată:
„Every time the sensor blew, the onboard computer would shut the tractor down. It takes a technician at least two days to order the part, get out to the farm, and swap out the sensor. So for two days, Dave’s tractor lies fallow. And so do his fields. ”
Omu’ și-a luat tractor ca să muncească cu el, iar în agricultură e important să faci anumite activități la timp; dacă pierzi timpul din cauză că tractorul are bug-uri și nu mai pornește dacă i se arde un bec, iar tu ești în mijlocul câmpului și stă recolta neculeasă, John Deere o să zică „whatever, e tractoru’ tău”; dar când vrei să pui un bec de la alt tractor să-ți faci treaba, John Deere o să zică „ah, păi nu, tot nu pornește, că e tractoru’ meu, trebuie să dai $500 pe un bec cu chip de la mine, nu $10, cât costă de fapt la magazinul de la colț”.
totul porneste de la limitele de emissii poluante si legislatia aferenta. esti john deere si vinzi in US, pai tre sa respecti legile US. cand ai omologat tractorul, setezi ECU sa respecte regulile referitoare la exploatarea tractorului in caz de defect care afecteaza emissile. daca regula zice ca motorul trebuie oprit imediat, pai asa setezi ECU. daca regula zice ca ai voie sa alarmezi defectul si apoi sa permiti exploatarea inca o ora (se presupune ca mergi la service) asa faci. john deere nu face cum vrea muschiu lui. fermierii nu trebuie sa planga la john deer ca nu rezolva nimic, fermierii trebuie sa planga la uncle Sam, sa schimbe legile. dar uncle Sam se teme ca fermierii nu-si repara tractoarele daca scoate regula… si ca fermierii vor folosi metoda romaneasca „las-o bah ca merge si-asa”
poti sa aduci aminte la cei ce nu stiu, ca tu cumperi dreptul de folosire, cind cumperi o licenta de software. ca asa este definit prin lege. si cea din ro si cea europeana si cea din state. daca vrei forma simplificta… doar le inchiriezi. nu ai drept de proprietate asupra lor.
Citat:
„…casa e a mea, dar Samsung are copyright pe logo-ul televizorului din casa mea…”
Păi da, da poți să stai în casă și fără televizor Samsung, cu tot cu logo-u’ lui, nu?
Da’ tractoru’ nu-l miști fără conexie la computeru’ de bord.
Ce platesti de fapt:
Tractorul, cu toate licentele de mecanica, inclusiv dreptul de folosinta libera a rotii. Adica ai acces la tehnologia motorului diesel, a sistemului de franare, de schimbare a treptei de viteza etc. Cred ca modulul software e un pic de compunere, ca un fel de speach motivational. Deci cumperi un drept de autor. Legea ar trebui sa reglementeze si aceasta componenta a masinii. Adica imi vinzi tractorul prost, asa cum iese din linia de asamblare mecanica sau dai si creierul, softul care manevreaza tot mormanul de tehnologie libera de drepturi de inventie.
Am citit articolul din wired am citit articolul tau, e amuzant cand parerea fermierului din articol e mai articulata si fundamentata decat ce incerci sa spui tu, si nu, problema nu e simpla.
Nu comparati mere cu pere. La orice telefon inainte de a incepe utilizatea efectiva trebuie acceptata una sau mai multe licente. Idem computer sau software. Softul se licentiaza nu se vinde. Daca vinzi soft trebuie vindut cu tot cu sursa. La masina / tractor nu ai acceptat licenta, ei zic acuma ca implicit o accepti, o magarie… Nici ei nu se inghesuie sa arate codul sursa pentru ca s-ar putea vedea de unde l-au copiat.
Nu e vorba de acces la calculatorul de bord ci la codul sursa al programului ce ruleaza in computerul de bord al tractorului.
Asa as vrea si eu codul sursa macar la Windows 3.1
Argumentul nu chiar corect. Simplistic vorbind daca cineva isi ia o masina si nu este multumit de culoare se poate poate duce la un service si revopsi pe alta culoare. Acuma fermierii vor exact acelasi lucru: vor sa altereze parametrii soft sau macar sa depaneze problemele reale. Si cum nu exista nici o lege care sa interzica asta inventam una care spune ca de fapt tractorul nu e al tau in consecinta n-ai voie sa-l revopsesti nici macar sa acoperi zgarieturile.
Vopsitul nu afecteaza performanta masinii si cu siguranta nu poate produce accidente.
Daca in softul tractorului umbla un dobitoc, se poate solda chiar cu victime umane, nu doar un tractor „brickuit”.
Vopsitul e un exemplu care afecteaza performanta mai putin dar daca iti folosesti imaginatia iti dai seama ca sunt multe alte operatii populare care pot afecta performantele: schimbatul anvelopelor, amortizoare speciale, spoilere, etc. Normal ca trebuie sa existe o entitate care sa verifice daca aceste schimbari sunt sigure sau nu. Din cate stiu acesta entitate se numeste RAR si nu au nici o treaba cu drepturile de autor.
Nu inteleg ce e asa complicat: „modezi” tractorul si scoti limitarile electronice sau software, pierzi garantia. Degeaba „copiezi” un soft de masina, nu ai ce face cu el cand el e o solutie dedicata pt un model de tractor.
Intrebare de om care nu stie din astea cu masini, cu softuri pentru masini: Aia cand cumpara tractoare, nu stiu ca nu au acces la matzele softului? Cand semneaza contractul de vanzare-cumparare pentru tractor, nu sunt si niste stelute pe undeva, unde se specifica ca aia vand fieratania, nu si softul din ea?
Intreb, nu dau cu parul.
Cand iti cumperi masina cu soft de bord, primesti si dreptul sa umbli prin el?
Care e diferenta intre tractoare si automobile, in speta asta? De ce ar trebui sa fie altfel la tractoare?
De aici:
„He just wanted a better way to fix a minor hydraulic sensor. Every time the sensor blew, the onboard computer would shut the tractor down. It takes a technician at least two days to order the part, get out to the farm, and swap out the sensor.”
La chestii de astea nu te astepti si nici nu cred ca sunt scrise in contract. Senzorul ala hidraulic poate ca nu era esential si omul si-ar fi facut treaba si fara el.
Ar fi cazul sa ve cereti scuze lui Ponta. Omul a cumparat cartea din care a copiat pentru doctorat, deci si continutul cartii e al lui, poate sa faca ce vrea cu el.
https://www.yahoo.com/news/gm-ford-others-want-working-own-car-illegal-160000229.html
Periculos, softu asta proprietar. Imi place cand iti dai singur raspunsuri