Tarom, avioanele cumpărate și presa

Tarom a anunțat că a cumpărat două avioane noi și presa s-a întrecut în articole tâmpe și elogioase, că de aia e presă.

Este o primă victorie, s-a reuşit semnarea unor contracte pentru două noi aeronave Boeing, un 737 şi un 800, vor fi aduse la Bucureşti până la finalul lunii.

Deci faptul că au cumpărat 2 avioane pe 60 milioane e o victorie.  Eu credeam că le vând oricui au bani. Trecem peste, e o victorie! Și mai ales că e o primă victorie, asta schimbă totul.

Mai departe, aflăm altceva:

Avioanele sunt achiziționate în leasing operațional pe o perioadă de 10 ani.

Adică le-au închiriat, nu cumpărat, cum e titlul prin toată presa. Nu știm ce fel de leasing, poate e din ăla în care le dau înapoi la final, sau poate e din ăla în care la final le rămân avioanele. Detalii cu perioada în care plătesc leasingul sau dacă e făcut prin bancă sau direct la Boeing nu avem, că nu se face, mai ales în cazul primelor victorii.

Precizăm faptul că procedura de achiziție s-a desfășurat într-un timp optim

Care achiziție? Poate livrare.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

68 comentarii

  1. Un 737 si un 800?
    Really?
    Doar uitandu-ma la vreo 2 episoade din „dezastre in aer” realizez ca e cel mai probabil vorba de 2x 737-800

    00
  2. Daca nu ma insel… in leasing operational le dai inapoi, fata de cel financiar unde ai optiunea de achizitie la final. Dar pentru fani…. google it

    00
    • Nu neaparat. La operațional exista opțiunea de cumpărare, dar nu e obligatorie. Și diferența majora e cum e perceput pentru firma. In cazul asta sunt suma totala a leasingului sunt cheltuieli, nu investiție.

      00
  3. leasengul operational are niste reguli destul de clare cel putin in zona de utilaje industriale. la sfarsitul perioadei, clientul nu are voie sa il cumpere, altfel nu se mai incadreaza la leasing operational ci la cel financiar. deci congrats, au inchiriat si ei niste avioane

    00
    • vorbesti prostii, am folosit leasing operational, avantajul e ca il poti da inapoi firmei de leasing la finalul perioadei. IL POTI DA INAPOI e propozitia relevanta aici.

    • Leasingul operațional teoretic așa este, și din punct de vedere fiscal. Nu ai voie sa cumperi activul la final și exista un regim fiscal special. Dacă ai voie sa il cumperi devine leasing financiar + opțiune de fleet management. Strict in termeni legali.

      00
  4. Am avut operational la cateva masini. E doar o forma contabila de ‘inchiriere’ si decontare a cheltuielilor. La final o cumperi cu valoarea reziduala.

    00
    • NOU
      #16

      Ba nu, leasing operational nu e ca leasingul operational e leasing operational cu ascendent in leasing operational. Cam asta e leasingul operational. Nu va mai incarcati mintea cu rahaturi inutile.

      00
    • :))))

      00
    • NOU
      #18

      Super_fotbal ce zici tu e leasingu financiar.
      Leasing operational e cand dai plicu la chirurg ca altfel nu te operationalizeaza

      00
    • Imi plac astea, vine omul, iti spune ca a avut astfel de leasinguri, apoi apare altul si il contrazice, adica de parca ala e prost si nu stie ce a semnat.

      00
    • NOU
      #20

      Ca sa il contrazica ar fi insemnat sa aduca un contrargument. Ori daca ce am zis eu se incadreaza la argumentare sunt primul client la eutanasiere daca se legalizeaza.

      00
    • @super_fotbal:
      Ce mare smecherie ba? Faci 20% din x = y, scoti pe x in functie de y si introduci inapoi in ecuatie si obtii o ecuatie de gradul 2 cu 2 necunoscute

      00
    • NOU
      #22

      E ca la curve. Dai banu’ si peste o ora o dai inapoi la domnu’ pește.

      00
  5. Leasingul operational se foloseste intens in toata lumea de companiile aeriene.

    00
    • NOU
      #24

      Io am un leasing operational in bucatarie si doua in balcon. Le-am luat de culori diferite ca sa nu le confund. Mentionez ca varianta indoor e mai scumpa decat cea de balcon.

      00
  6. Deci tu te-ai luat de alte chestii dar trecut peste faptul ca vine un 737 si un 800? Vreau sa cumpar si eu doua – trei Boeing 800.

    00
  7. @zoso cu leasing si achiztionare de avioane ma ocup. Nu stiu de unde ai luat citatele dar cine spune ca „le-a achizitonat prin leasing operational” nu prea le are cu termenii. Leasingul operational este… operational, nu pt achizitie. Leasingurile prin care achizitionezi avionul lease purchase sau finance leasing se termina deobicei cu un „baloon payment” la sfarsit unde ii se da titlul lesseeului. Un leasing le 10 ani min se pare f lung iar Tarom trebuie sa se astepte la downtime de 1 luna atunci cand vor avea 6 year check (recizia de 6 ani) si probabil for trebui sa gaseasca cv avioane lt perioada de 1 luna cand avioanele nu vor putea zbura.

    00
    • Indubitabil

      00
    • Comentariul is very good, dar din păcate couldn’t understand.

      00
    • …Demitizarea exaustivă şi relational cadoc. Incongruenţa fenomenologică şi introspectiv cromatic….

      00
    • NOU
      #32

      Ca de la un analfabet la altul, ia o carte ca tu poate mai scrii ceva in romana si iti dau aia baloane in loc de avioane.

      00
    • Pură curiozitate: pentru avioanele de mare capacitate( fără Cessna 😀) eu știam că se preferă leveraged lease, ca producătorul să nu depindă de lessee in ce privește plata ratelor. Riscul și proprietatea bunului sînt
      apanajul instituției a care acorda imprumutul(al 3-lea semnatar al contractului de leasing). Leasing operațional pentru avioane e o glumă proastă.

      00
    • Dap, totul pe lumea asta (dar mai aleeees la bănci financiare) se reduce la ”extorsiunea degajamentului”. Odată ce-ai înțeles asta, restul vine de la sine.

      00
  8. Ma scuzaț că inoportunez raportarea la hectar, da’ nu cumva era vorba că nu mai pestriționăm flota?
    Înțeleg că e mișto să ai și Boeing și ATR și Airbus, da’ faliment scrie pe Tarom dacă păstreaza linia.

    00
    • Tu ai fi vrut să cumpere Embraer?

      00
    • Ce-aveau Embraer? Daca mai asteptau putin puteau sa cumpere C919, ca tot a avut zborul inaugural.

      Altfel comunicatul Tarom e clar:

      Compania TAROM reprezentată de Domnul Eugen Davidoiu Director General CEO a semnat astăzi 05 mai contractul pentru achiziţionarea în leasing a 2 aeronave de tip Boeing 737 seria 800 NG.

      00
    • Tarom mai are 737. Unele versiunea 300 – Classic (4 bucati), unele versiunea 700-NG (4 bucati). A mai avut 3 bucati 800-NG, dar au renuntat la ele, pe rand, acum cativa ani. Din contra, inlocuind cele doua Airbus A310 cu 2×737-800 flota e mai putin pestrita.

      00
    • NOU
      #39

      @sarpele Ala de la Balotesti nu este tot un 310? Poate fi reparat.

      00
    • A, păi e nașpa forte astea NG (Ne Gravitațional)… G trebuia să ia!

      00
  9. Asta e un atac subtil la Radu. :D

    00
  10. Si eu care credeam ca aflu de aici din comentarii cum sta treaba cu leasingu operational…

    00
  11. NOU
    #44

    Da, am avut și eu niște leasinguri operaționale pe vremuri. Soții nu știau deci a fost ok.

    00
  12. Cu avioanele astea Tarom se pregateste sa isi bata ultimul cui in cosciug. Au luat inca doua barje noi pe care nu au cu ce le umple.
    https://riscograma.ro/10114/faliment-tarom/

    00
    • chiar nu înțeleg oamenii care dau link către riscograma. serios.

    • Link catre riscograma ai pus si tu de mai multe ori, in sidebar. Unul chiar recent.

      00
    • am dubii. faza e, băiatul ăla nu înțelege chestii minime de bun simț, nu știu cum poate să scrie orice fără să mănânce tastatura din greșeală.

  13. Intrasem si eu pe google sa caut stiri despre Tarom, curioasa sa aflu ce s-a intamplat aseara pe cursa Timisoara-Bucuresti, dupa ce efectiv, fara exagerare, am crezut ca ne prabusim. Indata ce au anuntat ca in aprox 15′ aterizam, avionul a inceput sa coboare brusc, sacadat, zguduindu-ne serios. Ne tineam toti de scaune in timp ce aeronava se zgaltaia ingrozitor, motoarele se auzeau dubios, scaunele scartaiau toate… Pilotul incerca sa se inalte, cel putin asta aveam senzatia, in timp ce avionul continua sa coboare brusc. Fetei de langa mine i s-a facut rau, altele doua plangeau… Pana ca si pe fetele celor mai duri barbati se vedea ingrijorarea. Eram toti albi la fata si probabil cu totii ne gandeam ca o sa murim.
    Ce credeti ca a facut echipajul?? Nimic! Nu a verificat nimeni daca suntem ok, daca a lesinat cineva. Nu ni s-a dat nicio explicatie, nimic. Doar la aterizare ni s-a spus „Speram ca ati agreat zborul cu noi si va mai asteptam sa zburati cu aeronavele Tarom!” (sau ceva de genul).

    Si bonus, saptamana trecuta, vineri, pe ruta Bucuresti-Cluj, inainte de decolare au anuntat ca s-a aprins un bec in bord si trebuie sa verifice aeronava. Dupa verificari am fost mutati in alt avion… In loc de ora 6, am decolat la ora 9. Credeti ca si-a cerut cineva scuze? Ati ghicit! Nu!

    Tarom e de cacao! 💩

    00
  14. La cati pasageri au, mai bine luau Cessna.

    00
  15. Articolul despre „achizitii” scris de oameni care in sedinte le place sa se auda vorbind folosind termeni ce suna pompos dar nu ii pricepe, termeni folositi repede si aleatoriu pentru ca nimeni sa nu aiba timp sa ii contrazica, asta daca sunt efectiv ascultati de cineva.

    00
  16. Aluneca niste hipopotami prin blogosfera, ca probabil si cei mai capabili se ciocnesc de ei :-) Pe urma ne miram de politica.

    00
  17. Contractul de inchiriere a fost semnat cu Air Lease Corporation. Primul (CN: 63701) ar trebui sa soseasca pana in 15 Mai, actualmente este vopsit in culori Pegasus (reg: TC-CRC) iar cel de al doilea (CN: 63702) este inca pe linia de asamblare.

    PS: Sa nu uitam ca Tarom a mai avut 3 avioane 737-800 NG (YR-BGP, YR-BGR si YR-BGS).

    00
  18. Umbla zvonuri ca se chinuie sa inchirieze si 787 ca sa redeschida cursa de china. Cea mai profitabila cursa care tarom a avut-o in istorie.

    00
    • NOU
      #59

      „Pe care”, mă, „pe care”! Paștele, grijania și anafura mamii ei de treabă!

      00
  19. Ce chestie, au „reusit” sa cumpere ceva. Se terminasera avioanele si tarom le-a gasit. Astia sunt vestiti ca au mai multi angajati decat locuri in avioane. Pierderi an de an, angajari pe pile si relatii, incompetenta la maxim

    Tarom e o cloaca de stat, ar trebui bagat in faliment si inchis.

    00
  20. NOU
    #61

    „avion in curs de vopsire +avion inca pe linia de asamblare”

    stii cumva daca vopsirea se face tot in leasing ? si daca da, de care leasing? operational sau financiar?

    00
  21. Una peste alta voi va dați seama ce țărișoara a fost România asta a noastră ? Aveam ROMBAC avioane românești de pasageri, cu reactie prin anii 80 dacă nu mă înșel făcute sub licenta. 900 KPH viteza constructiva. Elicoptere, TAB-URI samd. Nu e de mirare ca eram un pol regional economic și de stabilitate. Iar astăzi 2017 nici pâlnii de plastic nu putem sa fabricăm, până și pe astea le importam din Germania. Sunt curios ce ar zice un fost ministru al agriculturii gen Kogalniceanu, Duca, Titu Maiorescu sau Dimitrie Alexandru Sturdza despre importul de cartofi din Egipt sau Peru.

    00
    • Terminati cu legendele astea stupide, cu faceam, dregeam si cat de meseriasi erau romanii lui Ceausescu. ROMBAC 1-11 a fost o gaura neagra la buget ca mai toate aventurile economice ale lui Ceausescu. Cand au sistat britanicii productia de serie a BAC 1-11 la inceputul anilor 80 (dupa 20 de ani de productie) ne-au vandut noua licenta si o parte din tehnologie pentru productia in tara la un pret de avion model nou.
      S-au produs 9 in tara (aprox. 1 pe an) 82-89 dint-un total de 80 planificate. Toate au fost cumparate de Tarom, care le-a exploatat incomplet, pentru că nu li s-a permis accesul pe aeroporturile occidentale, din cauza nivelului ridicat de zgomot pentru ca aveau motoare ce foloseau tehnologie din anii 60 care faceau o galagie infernala si consumau de rupeau. Afaceri traditionale romanesti.
      Auzi la el pol economic de stabilitate, pai la incep. anilor 80 eram in colaps financiar si ne batea falimentul la usa. Ce se producea in tara era facut la norma sa se poata raporta la plan, pe hartie si atat! In realitate eram rupti in cur si vai e mama noastra cu tot cu polul ala de stabilitate.
      La sfarsitul anilor 70 inceputul anilor 80, Ceausescu vindea orice la export in pierdere numai sa plateasca ratele la imprumuturile enorme facute in anii 60 si 70 pentru industrializare. Capitalistii occidentali si-au batut pendula de el cum au vrut, i-au dat bani cu imprmut (prostul s-a lacomit si a supt cat a putut) si apoi i-au vandut tehnologie veche la pret dublu. Cica faceam spionaj industrial, ete pendula nu eram in stare sa aflam nici o reteta de ciocolata.
      Toata ramurile din ”industria” comunista cu mici exceptii erau niste butaforii care au costat miliarde de dolari si care nu au fost pe profit niciodata.
      Uite un exemplu, combinatul de la Galati producea otel mai scump si mai prost decat se putea importa de pe piata libera. La export nu il cumpara nimeni asa ca faceam troc cu tarile din lumea a III-a pe materii prime din care faceam alte produse la fel de scumpe si de proaste. Untul romanesc era atat de bun incat ala de la Dove il cumparau la pret de mizerie si faceau sapun din el.
      Abia acum de cand am intrat in UE a inceput si industria din romania, nu romaneasca, sa produca cat de cat ceva de calitate pentru export si utilizare interna.

      00
    • Da, da, pe atunci se lăudau alții că ”au reușit” să cumpere/închirieze unul dintre acestea!
      P.S.: Pavel Coruț ar muri de invidie dacă ar citi-o pe aia cu ”polul regional economic și de stabilitate”. Tare de tot, recunosc!

      00
  22. ”Avioanele sunt achiziționate în leasing operațional pe o perioadă de 10 ani”
    Deci treaba-i clară: nici peste 10 ani nu vom avea autostrăzi!

    00
  23. Blueair-ul post nelu iordache are 24 (25?) de avioane toate boeing 737 (generatie veche si noua), inca 5 737 – 800 in curs de livrare, are 50% mai multi pasageri decat tarom, cifra de afaceri cam pe acolo. nu m-am uitat la comparatia numarului de angajati ca e jale.

    dar performanta tarom de a reusi sa comande doua avioane ramane

    00
  24. Problema de fapt este ca în acest moment Tarom nu mai are în flota nici un avion lung curier, de când au retras A310. Asta pe lângă managementul dezastruos și numărul imens de angajați.. 2000 și ceva pentru 26 de avioane dacă rețin bine.

    00
    • 9 atr-uri, 4 airbusuri generatie veche, 4 B737 generatie veche si 4 B737 generatie noua. total 21, mai putine decat blueair

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.