Țara asta nu o să se facă bine niciodată, cel puțin nu cu oameni ca ăștia #3

Dacă tot a murit Vox Publica, Republica devine refugiul idioților. După Ștefan Bădescu, azi avem un nou exemplar: Lucian Cheosea. Omul scrie despre creditele în CHF, dar mintea mea s-a blocat după primele paragrafe ale confesiunii.

Ia fiți atenți aici:

Totul a început prin primăvara lui 2006. Eram un tânăr de 30 ani care stătea cu părinții, cu un salariu bunicel (1500 RON) pentru acea vreme și loc (Brăila) și un loc de muncă care promitea stabilitate și promovări (director economic la o firmă de construcții). Gândurile îmi erau să iau viața în piept și astfel am început să caut un apartament.

Director economic la 30 de ani și stătea cu părinții. Dacă spunea că e contabil era de porc, i-ar fi fost rușine. Așa, director economic sună prestigios, mai ales când mami se laudă cu copilul de 30 de ani care stă cu ei.

După analiza dosarului, mi s-a aprobat suma de 50.000 CHF cu o dobândă de 6%. Semnat contractul, ridicat de la casierie banii în lei, plătit apartamentul. Rata inițială 350 CHF – aproximativ 700 RON. Pentru simplificări voi rotunji numerele pentru o mai ușoară urmărire a lor.

A luat un credit de 50.000 franci în 2006. Nasol, dar nah, se mai întâmplă.

De aici pornesc tâmpeniile:

În rest cele normale: în 2009: pierdut job (eu și soția), căsătorit, angajat din nou (salariu mai mic), probleme cu plata ratelor (vreo 3 rate întârziate), mărire marjă dobândă; 2010 copil, 2012: alt copil, schimbare loc de muncă (muuult mai bun), recuperare diferența din marja mărită. După cum vedeți eu sunt un caz fericit.

Așadar, omul nu doar că pierde locul de muncă și se angajează pe un salariu mai mic, dar se și căsătorește și face doi copii, având o rată care creștea.

Pentru că “lasă că vedem noi cum ne descurcăm”, ne mai ajută mama, mai creștem o găină la țară, mai niște cartofi, dar să fie treaba treabă, familie, copii, dacă tot te-ai aruncat ca un idiot la un credit pentru un apartament de două camere pe 30 de ani, de ce să nu faci și doi copii?!

Geez.

Banii de prezervative și anticoncepționale nu existau, dar copiii sunt o bucurie la casa omului…

Articolul continuă și după afirmațiile astea, dar, sincer, contează? Interesează pe cineva ce are de zis un idiot care a făcut doi copii deși el nu putea să își plătească rata la casa de două camere?

Din poze văd că are o fetiță și un băiat. Cum vor crește copiii ăia doi cu ei doi în două camere? De ce să le refuzi șansa la o viață mai bună, dacă tot ai luat decizii proaste la viața ta? Nu apăr băncile, dar, la naiba, românii au rumeguș în loc de creier.

Uite, Cheosea, așa arată francii!

bani-dix-francs

 

 

republica-cheosea-credit-franci

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

104 comentarii

  1. el avea salariu 1500 si platea o rata de 700 si nu i se parea nimic in neregula! sa se dea o lege totusi, sa ii ajute cineva pe cei ca el, care trebuie musai sa aiba o casa a lor, pe care nici nu si-o permit, dar hei, un director economic nu poate sta cu chirie, dupa ce a stat cu mama si tata pana la 30 de ani, ma mir ca nu s-a mutat direct intr-o vila.

    00
    • teoretic ai dreptate. Pe de alta parte, BNR aproba o rata de indatorare de 60%, ca doar economia bubuia, deci el era oarecum cumpatat :)

      00
    • Roxana – singura femeie comentatoare de blog care inca este pe plus.

      00
    • Buna Roxana,

      Saluta-l pe Chris din partea mea! :)

      00
    • Si eu am luat credit cu rata de indatorare la 50% fata de salariu, insa fata de veniturile reale era in jur de 20%. E greu sa recunosti ca esti platit la negru cand vrei sa faci pe scriitorul/bloger/jurnalist ca nu stiu exact cum se numesc cei ce pun articole acolo.

      00
    • mda, am vazut ieri la alimentara, se dadea creier la kil, nu era nici coada.

      00
  2. Normal că și-a pierdut job-ul, dacă și restul de decizii ca director economic au fost la fel de păguboase ca asta.

    00
  3. Site-ul zoso.ro a devenit plin de articole cu venin, de unde atâta frustrare ?
    E de porc să consideri idiot un om educat ce a făcut 2 copii.

    00
    • Un om educat poate fi idiot. Cele doua nu se exclud.
      Omul ala nu a rata nici una dintre deciziile proaste pe care le putea lua.
      Mai ales sa faca 2 copii cat nu avea slujba.

      00
    • @marius nu mai suge plua la spiridusi ca iti ascund comentariul.

      00
    • Marius,

      Ca el sunt multi. Faptele lui justifica eticheta pusa : sa te inhami la un imprumut mare, cu o rata care reprezinta aproape 50% din cat castigi tu intr-o luna, te face direct concurent pentru titlul de idiot. Sa faci doi copii cand ai probleme majore cu banii, iar te face concurent pentru titlul de idiot.

      Pana aici omul are o scuza, oarecum. Fiecare face ce vrea cu viata lui, fiecare cu pizda masii.

      Problema adevarata incepe cand incepi sa tipi ca lumea e nedreapta, si ca te-au furat bancile. Sau cand iesi la protest si tipi sa se bage guvernul sa te apere in fata bancilor. Intelegi?

      00
    • „Site-ul zoso.ro a devenit plin de articole cu venin” – probabil este cititor nou :) site-ul asa a fost de cand s-a lansat, persoanele atinse (de venin ) s-au mai schimbat

      00
    • Pai poate s-a educat dupa manualele gresite. Cum dracu sa fii „director economic” si sa nu intelegi conceptul de risc valutar.

      00
    • e contabil, dar l-au pus să își zică director economic ca să nu îi dea mai mulți bani.

  4. La 1500 de lei salar nici bani de casa de chirpici in Vaslui nu avea omul. Ca sa ai o rata de aprox 700 de lei pe luna ar fi bine sa ai salar cel putin 3000 de lei (parerea mea).

    00
    • Cine mai zice „salar”, stie toata lumea ce e ma-sa!

      00
    • Daca mai pronunti servici
      Mi-ai creat un prejudici”

      Pruteanu gen

      00
    • s-o crezi tu. eu am avut salariul 1550 lei si am luat un credit pe 5 ani cu rata de 770 de lei, sa iau o garsoniera, si chiar daca nu mai lucrez momentan, am platit in avans suma de 3000 lei ca sa scurteze perioada de rambursare cu 4 luni si mai am pusi deoparte banii de rata pe 2 luni, daca vrei sa te descurci, te descurci, in cazul lui e mai greu ca are familie… . Nu mi-e usor in period astadar usoor le rezolvam pe toate.

      00
    • @adrian, salariul de 1500 de lei era în 2006. Adică acum 10 ani. În anul acela, părinții mei aveau salariu de 350 de lei, respectiv 670 lei. Și nu erau muncitori necalificați. Să ai rată de 700 de lei în 2006, adică două salarii minime pe economie, spune destule despre deciziile unui om.

      00
    • gabi, dar giani era director economic, nu orice pulete.

    • @Garet Bora>> 770 de lei pe 5 ani? Si unde ti-ai luat garsoniera, in Bolintin?

      00
    • 1500 în 2006 erau aproape cinci salarii minime pe economie și ceva mai mult decât două medii. Cam echivalentul a 4000 de lei astăzi. Ăștia cu rata de îndatorare, bănuiesc că nu ați lucrat în viața voastră pe mai mult decât salariul minim, nu? Dacă iau 2000 de euro pe lună și vreau să-mi fac rată 1000, bănuiesc că sunt un idiot, deși pe lângă rată îmi rămân mai mulți bani decât câștigă 70% din români, nu?

      00
  5. Cum naiba sa iti faci o rata cu un grad de indatoare de aproape 50%? Sincer isi cam merita soarta.

    00
    • eh, pare stupid sa te indatorezi 50% daca ai 1500 ron venitul, fiindca din restul chiar nu iti mai ramane sa traiesti.

      dar nu e asa stupid daca ai venituri de 10.000e sa zicem. ca din restul de 50% traieste linistita familia ta cu 2 copii :).

      deci, „e relativ” cum zice vorba aia.

      00
    • Stiu doi profesori sot-sotie, venituri aprox. 3000 in 2007-2008, rata 1000. Dupa taierile de salarii, prin 2011 venituri de aprox. 2000, rata 1500. Evident, doi copii.

      00
    • Nu e vorba de franci, doar ca intre timp si-au mai adaugat o rata la un logan nou.

      00
    • O fi Loganu spatios, dar chiar sa locuiesti in el cu doi copii nu prea merge…

      00
  6. Chiria > rata. Pana aici ok. Din chirie poți sa renunti în secunda 2 când ai rămas fără job și te întorci la mama.

    La partea a 2a pun pariu ca elementul distructiv a fost consoarta, nest-ul era deja, trebuia asigurat docomentul de legat fraierul și plozii. Argument probabil vârsta biologica, nu mai putem aștepta, iubi, ai deja 35

    00
  7. Hai s-o luam si altfel, daca esti contabil mediocru in Braila, se numeste ca esti prea amarat ca sa faci 2 copii?
    80% din romani ar trebui sa nu faca copii?
    Chiar muncim, platim taxe si intretinem sistemul degaba daca 80% din romani isi dezavantajeaza copii pentru ca decid sa ii faca.

    00
    • 90% din romanii ar trebuii sa nu se reproduca

      00
    • Nu.
      Se numeste ca esti prea amarat sa ai copii daca ai salariul 1500 de lei si iti iei credit cu rata 700 de lei. Braila sau contabil n-are nicio importanta.
      Daca mai e nevoie de vreo explicatie suplimentara, imi pare rau.

      00
    • @C Salariu mediu net 2016 = 2.086
      Salariu mediu net 2006 = 866
      Mai spune-mi te rog odata cat % nu ar trebui sa faca copii azi.

      00
    • Eu zic ca a facut bine ca si-a facut 2 copii la un interval bine calculat de 2 ani. In felul acesta, din indemnizatia de crestere a copilului, a putut plati linistit rata la banca timp de 4 ani. :)

      00
    • Bine gandit. Mai are de facut 13 copii si scapa de rate. Peste 30 de ani va fi o bucurie cand se vor intalni cu cei 15 copii si 30 de nepoti in apartamentul lor de 2 camere proaspat achitat.

      00
    • @Basile:
      Vad ca intr-adevar, mai e nevoie de o explicatie suplimentara.
      Nu e vorba de venitul unei familii (in valuare absoluta) ci de gradul de indatorare. Ca sa nu mai trebuiasca sa mai revin asupra problemei, grad de indatorare inseamna cat % din salariu il dai pe achitarea datoriilor (credite, camatari, rate, curve etc).
      Un grad de indatorare de 50% (adica dai lunar juma de salariu pe datorii) este acceptabil pentru intemeierea unei familii doar de la cateva mii de euro lunar cumulat (cumulat adica sot+sotie)

      00
  8. Trebuia din start o lege prin care banca sa nu poata cere fazanului mai mult decat cloaca cumparata in cazul in care nu mai poate plati. Decat sa te muti la ma-ta mai bine mai toarna 2 copii si te vaiti la TV ca esti caz social, poate guvernantii o sa dea pomana de la altii care nu se arunca ca boii la credite. :D

    00
  9. Zoso, nu ai experienta. Copii nu se planifica in functie de statul de plata. Din cauza acestei mentalitati nu se mai fac deloc copii sau se fac tarziu, dupa 30 sau 35 de ani si ai sanse sa nu ii mai vezi mari.

    Faptul ca omul asta a luat un credit in franci, e alegerea lui si se poate comenta acum, pentru ca atunci nu era nimeni destept. Legat de copii, in mod cert decizia a fost cea buna si oricum nu este un lucru de comentat asta de nimeni, e treaba fiecaruia cand, cum, cati si unde face.

    00
    • Zi sincer cati sunteti acuma in casa? 9, 7, 11? E vorba de asumarea raspunderii bo$$, ca nu intereseaza pe nimeni cati copii faci atat timp cat nu te plangi ca viata e de cacat. Si-si mai expune si parerile intr-un articol. Asta e idea, ca nu vrem sa auzim pararerile unor prosti care si-au facut casa in calea inundatiilor. Intelegi aluzia?

      00
    • NOU
      #39

      Victore esti popă ? Ne-o spui si pe aia cu „copiii vin de la D-zo” ?

      00
    • problema nu este ca omul a facut copii ci faptul ca „în 2009: pierdut job (eu și soția), căsătorit, angajat din nou (salariu mai mic), probleme cu plata ratelor (vreo 3 rate întârziate), mărire marjă dobândă; 2010 copil, 2012: ALT copil”…
      adica ai o gramada de probleme si in loc sa cauti sa le rezolvi, faci al doilea copil?? asta e solutie?

      00
  10. Decizia de a avea copii n-as incrimina-o. Cu mentalitatea predominanta astazi – nu fac copii ca nu am: casa, masina, job, – ajung multi sa faca copii pe la 40 de ani sau mai tarziu, cu probleme ( atat pentru ei cat si pentru copii ) sau sa nu mai faca de loc. Sigur – pana la copii, a luat alte decizii proaste, cea mai tare dintre ele fiind sa-si ia credit cu rata 50% din venituri ( care oricum nu erau cine stie ce )

    00
  11. de data asta sunt de acord cu tipul ala. Foarte bine ca a facut copii. De unde stii ce iti va aduce viitorul? Poti sa fii sigur ca mai gasesti un job de acelasi nivel la anul? Numai daca esti director comercial ai voie sa iti intemeiezi o familie? Restul care n-au 2000 de euro salar ce fac?

    Si in fond, daca sa zicem ca economia nu isi mai revine niciodata la nivelul din 1960, USA, ce facem?

    Aia de dinainte, cand nu era asa de bine, cum au putut?

    Ceva pute aici, e prea multa planificare, cu prea putine rezultate care sa o justifice.

    00
  12. dupa accident omul a pus avariile

    acum, in loc sa il ocolin, radem de el

    doar noi nu am face niciodata greselile astea la mintea copilului

    (btw stii ubnde vad problema? lipsa totala a educatiei financiare in liceu.

    cum iei un credit la ce riscuri te expui cum sa iti cheltuiesti banii cu cap. asa ceva nu exista in sistemul nostru de educatie!)

    00
  13. @Zoso
    Multumesc mult pt articol,
    Am ras de m-am prapadit.
    Paragraful acesta:

    „Pentru că “lasă că vedem noi cum ne descurcăm”, ne mai ajută mama, mai creștem o găină la țară, mai niște cartofi, dar să fie treaba treabă, familie, copii, dacă tot te-ai aruncat ca un idiot la un credit pentru un apartament de două camere pe 30 de ani, de ce să nu faci și doi copii?!”

    ar putea fi printat si inramat in foaaaaarte multe locuinte din Romanica… For reminding everybody of … stuff…

    00
    • Da Alexx, dar faptul ca ai folosit termenul „Romanica” intr-un context burghez, intelectual, elitist, ca cel de aici, e o chestie de speriat. E acceptabil doar in contextul comunitatii romanesti din orasul spaniol X care se aduna in singura seara libera in parcarea McDonalds, mai asculta o manea, mai ofteaza de dorul padurilor de acasa, asa pline de PETuri cum sunt. „Las ca ajungem noi acasa la Romanica”. Da.

      00
    • @Vicus
      Iar capitala la Romanica ieste Buchales. :)

      Mersi pentru pont, poate asa o fi… mediul asta … virtual.

      Numai bine

      00
  14. De parcă era rușine sau o mare tragedie să se mute de la părinți în chirie. De fapt, tragedia e să îți pută chiria și să faci credit să te muți direct în ”locuința ta” care e mai rău decât o chirie dacă ajungi să nu îți poți plăti creditul. Nu faptul că a făcut copii e problema, ci faptul că luând un credit măricel fără certitudinea că îl poate achita și-a pus familia în pericol.

    00
  15. Nu ma intereseaza ca a luat teapa cu creditul in franci, e de porc ca te iei de el ca a facut copil…. wtf, omu spune „2012: alt copil, schimbare loc de muncă (muuult mai bun), ” , daca era invers…. eram director frectie si aveam salariu 5000lei mi-am facut credit si apoi a dat firma faliment si m am angajat pe 1500 ca trebuia sa platesc ratele.
    Si astialalti cu … daca n ai 10.000 euro salariu sa nu faci copil, lasa ca or sa faca aia de la tara fara scoala , au nevoie la camp de ei… astia cu facultate sa nu faca ca n-au salariu mare.
    p.s. am casa masina mi-am platit creditele , n am copil… nici plan sa fac unu prea curand.. dar mi se pare aiurea sa te iei de altu ca isi doreste „urmasi” ( asta ca sa nu ziceti ca ii iau partea ca oi fi la fel)

    00
    • „dar mi se pare aiurea sa te iei de altu ca isi doreste „urmasi””

      Pai nu se ia nimeni de el pentru ca isi DORESTE, ci pentru ca este IDIOT, si a facut in plina criza.

      Cam asa gandesc si suedejii, de aia sunt si asa de multi si… omniprezenti… toarna 4-5 puradei, si pac la cersit. Nu se pune problema sa le ofere o educatie sau sa le ofere ceva (orice).

      00
  16. In legatura cu facutul copiilor:

    Pai in bezna anilor ’80 cand se murea de foame si frig, parintii nostri s-au impreunat si am iesit noi, generatia minunata. Parintii nostri sunt idioti?! Nu trebuia sa existam ca era greu si comunism?!

    Problema e atunci cand stai pe ajutoare sociale si alocatii cu 5-6 copii pe batatura (vezi Vaslui, Teleorman…etc)

    00
    • Apropo, in bezna anilor ’80 mijloacele contraceptive erau interzise. E trist dar adevarat, multi dintre noi am fost copii nedoriti.

      00
    • NOU
      #54

      Atunci degeaba aveai bani, ca nu puteai face sa fie mai bine. Ca sa nu mai spun de apartamente si case primite moka de la stat.
      Acum degeaba exista de toate, ca trebuie platite cu bani.

      00
  17. Da, e de rahat sa jucedi oamenii ca au copii sau ca incearca sa cumpere o casa pentru familie.
    In schimb la noi educatia financiara e la pamant. Nu vad decat articole despre credite. Chiar nimeni nu mai face si economii in ziua de azi?
    Nu am credite sau datorii si fug de ele ca de naiba. Facem economii in schimb, pentru ca momentan suntem ok dar niciodata nu ai garantia unui loc de munca.
    Pe de alta parte, daca situatia devine disperata si vrei sa cumperi o casa, gradul de indatorare e cheia. Nu jumate de salariu rata, care normal, o sa creasca in 2-3 ani, ca sa nu mai spun cat creste in 20-30 de ani.

    00
    • dacă ai strâns 1/3 din casă, condițiile de creditare sunt mult mai bune.

    • NOU
      #57

      @vali creditul prima casa e mai convenabil decat credit ipotecar cu 1/3 avans.
      teoria ta e fix pix.

      00
    • dap, nu mă pricep, sunt un lache flaușat.

    • Da Vali, am strans 50.000 aproape, dar tot nu fac un credit. De ce? Pentru ca indiferent de cat de bune sunt conditiile, risc sa raman fara tot daca nu mai pot plati si imi ia banca toata casa. Nu conteaza daca 50% e platit de mine, banca iti confisca tot si vinde la rechini si ai muncit degeaba.
      Concret: Dau 100000 pe un 3 camere, sa zicem. Platesc jumate si apoi am accident sau raman fara job o perioada lunga si nu platesc ratele. Banca vine si-mi zice ca evaluatorul lor spune ca acum nu mai valoreaza apartamentul 100000 cat facea cand tot ei au evaluat-o cand am facut creditul, ci face 50.000. Si cum mai am de dat 50.000, casa e a lor. So…. avansul ratele platite, etc, le pierzi. Iar daca li se pare lor ca valoreaza imobilul chiar mai putin, ramai si fara casa si cu datorii la ei pentru diferenta si trebuie sa apelezi la darea in plata.
      Si uite de aia nu ma grabesc la credit. Avem un 2 camere deja, fara datorii, cel mic avem din ce sa-i platit educatia.

      00
    • Preturile sunt umflate de Prima Casa cu avansul de doar 5% si garantia statului pentru banca.

      00
  18. Ai dreptate, cred ca trebuie instituita o lege pt drept la reproducere. Cine nu are macar 2 plasme in casa nu are dreptul sa faca si copii. Pai unde se vor uita copiii la tv? Se vor inghesui la un singur aparat? Inuman. Si obligatoriu sa ai si dormitor+buda+garaj+piscina+elicopter+heliport pt fiecare copil inainte de a il face.

    Zoso presedinte! …. aaa, stai ca nu e acum. #GoZoso

    Cei care au peste 26 de ani ar trebui sa nu existati nici unul din cauza asta. Ia puneti voi la bibilica asa: curent doar pana la ora 8 seara(de fapt de obicei se lua cand se intuneca afara, ca sa nu facem risipa), gaz de obicei pe butelie(greu de obtinut, greu de incarcat), apa calda doar uneori, apa rece cu program. Scutece ciuciu, ai niste carpe in care ii infesi si pe care le speli cu apa rece(cand curge). Deci nu impaturesti scutec fara sa atingi caca, ci speli totul cu mana ta. In apartament maxim 14 grade, te poti incalzi cu resou atunci cand e soare afara(ca dupa aia s-ar putea sa nu fie curent). Mancare: maxim jumatate de paine pe zi pentru un om, dar stai la coada cam juma de ora sa o iei. Restul alimentelor: in rarele momente cand exista, stai la coada cam de pe la 3-4 noaptea si speri sa prinzi la un moment dat ceva. Ia faceti voi un exercitiu si vedeti daca ati mai face copii in conditiile astea, ca am zis doar o parte.

    Dar da, logic, sa nu facem mai mult de un copil ca nu avem decat 2 camere la apartament. Sa nu creasca copilul ala decat in puf, ca asta il va face un om puternic si fericit.

    Legat de a lua credit fara sa judeci prea mult: normal ca a fost idiot, dar e plina tara de idioti. Si nu a existat nici o dorinta de ii educa pe oameni, ci doar de ii indemna sa faca in asa fel incat din ce muncesc sa dea altcuiva mare parte si sa fie multumiti cu aifon.

    00
    • pai daca viata ar fi asa grea ne-am sinucide boss, prin modul ca ne-am tine respiratia pana murim.

      00
    • Ai uitat sa adaugi niste amanunte:

      1. casa asigurata de stat dupa numarul de copii – prioritatea in a primi apartament era cu atat mai mare cu cat aveai mai multi copii;

      2. statul iti dadea serviciu, fie ca vroiai fie ca nu. Asta insema si leafa, fie ca faceai treaba fie ca treaba ta o faceau altii. De regula cu cat erai mai prost (si gura mai mare), aveai leafa mai mare.

      3. nu existau oficial metode contraceptive.

      Paranteza inchisa, rant on.

      00
    • „Si nu a existat nici o dorinta de a ii educa pe oameni”- sa dea Dzeu sa nu mai vina niciodata vremurile alea in care sa stie altul ce-i mai bine pentru mine.

      In alta ordine de idei, statul iti da dreptul la scoala. Buna / rea, asa cum e ea, o ai. Ai acces gratis la biblioteci. Nu te impiedica nimeni sa CITESTI. Sa INVETI. Sa te SCOLESTI.

      Cartile te fac ne-prost. Daca tu cum ai iesit din ou faci pe desteptul si ai pareri despre orice, sa fii sanatos. Iti meriti soarta (aka imprumutul ala pe care l-ai semnat ca primarul).

      00
    • egalez:
      1. plateai totusi si acolo o chirie
      2.leafa puteai sa o bagi in cur, ca nu aveai cum sa cumperi mancare sau altceva cu ei.
      3. nici obligatia de a face sex

      si plusez cu concediu maternal maxim 6 saptamani. :)

      00
    • ce frustrat esti :) eu nu am imprumut si sper sa nu ajung vreodata sa fac asa ceva. am fost pe aproape, dar cu singura conditie ca aveam si ce da in chirie ca sa pot acoperi o parte din rata.

      e corect sa nu ne forteze cineva sa facem cum gandeste altul, dar dupa gandirea ta nici macar scoala sa nu mai fie deloc, ca tu crezi ca pt tine e mai bine sa ramai needucat.
      Educatia economica ar trebui sa se predea in scoala, sa nu fim asa prosti sa facem overdraft pt concediu si nici sa luam perdele in rate.

      00
  19. Ce nu inteleg aparatorii ineptului din articol, este ca nimeni nu se ia de el pentru ca si-a luat credit, ca si-a pierdut slujba, s-a casatorit si ca a facut copii.

    Oamenii normali la cap au o problema cu el pentru ca desi vrea sa para inteligent, a luat deciziile de mai sus in cea mai proasta ordine posibila si in cele mai proaste contexte si in cea mai proasta forma.

    1. A luat un credit in 2006. La fel si altii, excelent. A luat un franci elvetieni si indatorandu-se 50%, ramanandu-i 800 de RON pentru a trai de la luna la luna pentru 30 de ani. Ce om care se pretinde inteligent face asta? Da, argumentul ca o sa ii creasca salariul…dar nu s-a intrebat daca doar salariul poate creste, si rata nu?

    2. In 2009, nu „sunt cele normale”. Si-a pierdut slujba…Hmmm…ce fac oare cand imi pierd slujba…? Ma insor…solutia tuturor problemelor…

    3. In 2009, ca tot nu am slujba…iau inca o decizie salvatoare…fac un copil. Alocatia aia sigur ma scoate din rahat.

    4. 2011 ca tot e locul de munca prost platit, iau decizia sa mai fac un copil. Am observat alocatia aia chiar imi echilibreaza finantele…

    5. 2012…s-a nascut al doilea copil. Am gasit o slujba mai buna care ma aduce pe linia de plutire. Asta sau doua alocatii…nu ma decid inca. De unde rezulta ca rationamentele mele au fost cele corecte, acum am doi copii, o slujba buna si sunt cu ratele la zi.

    Acum o sa dau banca in judecata pentru m-a fortat sa ma indatorez cu 50% din venituri, intr-o moneda „exotica”.

    Mi-ar fi parut rau pentru el, daca tot textul lui s-ar fi terminat cu: „Am luat niste decizii proaste, desi aveam 30 de ani. Am fost un prost. Nu faceti ca mine.”

    As fi zis ca e un om care a invatat ceva. Dar, ca de obicei e mereu vina altora pentru tampeniile pe care le facem cu mana noastra

    00
  20. Cam asta se întîmplă cînd ți se scoală și faci plapuma cort și te miri apoi, eventual dînd vina pe alții, că nu-ți mai ajunge și stai cu zgheretele pe afară.

    00
  21. In acest caz se aplica parabola fiului risipitor?

    00
  22. Concluzia ar fi ca noi daca aveam 28 mil impreuna trebuia sa ne luam vila si sa fac si vreo 3 copii. Wtf!? Ori nu platea nimic in casa ori preturile in braila sunt foarte mici. Cu chirie, utilitati si mancare daca ne ramineau 100 ron. Probabil din cauza ca a stat cu parintii si nu stia ce cheltuieli presupune a sta la casa ta. Dar e ideea la natia noastra ca mai bine platesc rata decat chirie

    00
  23. „Nu regret ca am facut acest pas. Eu sunt un norocos. ”
    Nu va mai luati de el, cica e norocos ca a facut asta.

    00
  24. Mu înțeleg de ce e de porc sa plătești rata pentru apartament 700 lei pe luna când chiria ar fi fost 150-200 euro.
    Odată ce ai plecat de la părinți de acasă garantat nu îți dorești să te întorci.

    00
    • NOU
      #75

      E de porc sa te plangi cand ai riscat si ai pierdut.

      „Odată ce ai plecat de la părinți de acasă garantat nu îți dorești să te întorci.” Toti ne dorim o casa decenta intr-o zona cu utilitati, asfalt si civilizatie. Si o masina care noua costa 50k euro, e buna si sh.
      Da’ ce sa facem, ne limitam la cati bani avem.

      00
  25. Ai atras toti trolii sa rada de prost, macar de ar rade de ce e de ras.

    In rest noi sa fim sanatosi, si cu mame eroine.

    00
  26. Nu i se reproseaza ca de ce a facut cpii sau de ce s-a mutat de la parinti.
    I se reproseaza altceva: de ce ne cere noua acum sa platim cheltuielile lui. (adica sa subventionam o parte din creditul lui, ca sa returneze el numai partea echivalenta cursului din 2006).

    In felul asta cred ca acum ii pare rau ca nu si-a luat atunci un credit pentru o vila pe malul Snagovului. Daca tot platesc altii …

    00
    • unde iti cere tie bani sa platesti cheltuielile lui?

      00
    • Florin, banii statului de unde crezi ca vin?

      00
    • vlad.moise a dat statul credite in chf? ca eu nu inteleg unde este statul implicat aici…

      00
    • @florin: băi, e lucru elementar să știi că despăgubirile pe care banca le va cere dacă da statul in judecata , pentru conversia în franci, și câștigă, tot prostimea le va plăti.
      Sau tu crezi ca e ca pe vremea lui Ceașcă, dacă e lege, toți pică în fund si nu crâcnesc.

      00
    • hash ai vorbit tu cu banca si ti-a spus ca va da statul in judecata si apoi ai vorbit cu judecatorii si ti-au zis ca bancile au dreptate si vor acorda despagubiri.

      00
  27. E fraier Dragnea daca nu vine azi cu o lege noua, pe aceeasi linie: „toti cei care au azi 25-35 de ani, cu salariu de 1000 lei pe luna, merita si ei sa fie boieri, nu sa stea cu parintii; de maine primeste fiecare cate o vila; de platit plateste Zoso, ca are venituri peste medie”.

    Cu o lege ca asta rupe targul, ia procent cum avea numai Iliescu prin ’90 cand lua pamant de la burgheji si dadea cate un hectar la fiecare drojdier.

    P.S.
    dar de ce sa mearga saracii cu Loganu? Ce daca au 1500 lei salariu, asta inseamna ca sufletul lor nu vrea sa mearga cu bemveu? Hai o lege sa primeasca fiecare cate un bemveu. Cu cat e salariul mai mic, cu atat sa sclipeasca mai tare margaritaru’.

    00
  28. Care e chestia cu obsesia asta de a face copii? E plictiseala in cuplu chiar asa mare?

    00
  29. 400E salariu bunicel. Dude?

    00
  30. Da, Romania n-o sa mearga spre mai bine niciodata. Cei de bun simt pleaca sau se izoleaza, iar leprele/cocalarii ocupa spatiul public parasit de cei care se izoleaza. Plus, nu santem de filon anglo-saxon (adica harnici, combativi). Santem latino-balcanici (cea mai nasoala combinatie: gargaragii, lenesi, stangisti, cozi de topor).

    00
  31. Articolul lui prezinta doar jumatate de adevar, cea care il face o „victima”

    Ce nu spune e ca la achizitia apartamentului a platit pe acesta approx. 30 000 de euro (1.5 raportul CHF/EUR in 2006). Peste 2 ani, in 2008, pe varful bulei, acelasi apartament valora dublu, euro era si mai puternic decat francul, dobanda la CHF fiind de asemenea mai mica. Probabil isi freca mainile de fericire ce investitie desteapta a facut, nu ca fraierii care s-au imprumutat in alte monede. In 2009 a inceput criza, preturile au inceput sa scada, dar inca raportul euro/CHF era pe la 1.5, deci daca vindea apartamentul lichida creditul si ramanea si cu ceva bani deoparte.

    Dar ca la orice joc de noroc dupa o mana buna incep mainile proaste, dar tu plusezi din ce in ce mai mult. Dobanda creste, CHF creste, rata creste exponential, pretul apartamentelor scade, dar tu faci un copil. Dupa aia inca unu. Ca tocmai a anuntat Tariceanul la televizor ca s-a terminat criza.

    00
    • ..si daca era baiet destept, refinanta creditul cu altul luat in EUR sau lei, si continua sa-si frece mainile.

      00
    • Chiar si la valoarea actuala a apartamentului e foarte probabil ca aceasta sa invarta undeva la 35-40 000 de euro, deci peste 40000 de franci, la paritatea de 1,1 EUR/CHF. Probabil respectivul mai are de platit mai putin de atat din valoarea creditului, iar daca socotim ca o chirie echivaleaza o rata rezulta ca a iesit mai bine decat cei care au actionat prudent si au stat in chirie pana acum. Deci unde e „victima”? Ca eu nu inteleg…

      Probabil daca s-ar face o astfel de statistica a celor care au luat credit imobiliar atunci cand preturile erau mai mici decat cele actuale (chiar luand in calcul si diferenta de paritate CHF/EUR) s-ar ajunge la concluzia ca multi fac galagie degeaba…

      00
  32. Mie scârbă, majoritatea celor ce comentați aveti greșeli asemănătoare , dar la deșteptu asta pe blog, sunteți toti destepti

    00
    • Justifica-ti scarba, altfel risti sa fii categorisit, intr-o directie putin magulitoare.

      Sau e o scarba .. prezidentiala :D , apropos de porecla.

      00
    • NuBoss, eu la momentul ala, defapt cred ca vreun an mai devreme, eram la primul job, student, la mama acasa si imi doream o masina a mea, sh sau noua. cum bani n-am cerut ever de la parinti pentru distractii sau alte prostii (m-am descurcat singur inca din liceu cu banii de buzunar), m-am dus eu asa de capul meu pe calea mosilor din banca in banca sa vad care e treaba cu creditele. pac si intru la unii, nu mai stiu banca, si imi propune dsoara de acolo un credit in franci ca sunt la moda. parea cea mai tare combinatie, atat de tare ca am zis ca nu vreau ca mi se pare suspicios, aia a ras de mine. am iesit afara, m-am scarpinat in dos si am zis ca n-are cum, ca daca ar fi asa combinatie toata lumea ar lua credite in franci si atunci tot ar pica la un moment dat si am decis sa-mi bag picioarele in ea de masina si sa mai strang niste cash.
      D-asta rade lumea de el ca s-a lacomit si n-a gandit nici macar putin. n-am cultura financiara si ma si plictiseste domeniul maxim dar in pm d-asta am cap. mai zici ca erai si director financiar ! pai daca esti director financiar imi inchipui ca inchizi ochii si deja simti o oportunitate la tranzactiile bursiere, plasezi niste bani, vinzi -cumperi si ai iesit pe plus. dar nuuuuu, hai sa luam toooti credit intr-o moneda ca sigur n-o sa se intample nimic. nici nu era nevoie sa vina criza, daca luau destul de multi credit in franci tot se destabiliza. sau se gandea ca bancile sunt conduse de idioti care vor sa ne ajute sa ne imbogatim ?!

      apoi, inteleg facut copiilor, n-avea bani de durex asta e, dar in pm faci nunta ?! ori e prea idiot ori 1500 lei salariu erau doar banii declarati, mai avea la negru inca o data pe atat.

      00
  33. Prosti sunt peste tot. Dovada este ca, pe unde dau cu sapa, prin lege, nu te poti indatora mai mult de 30 % din venitul tau. Daca nu esti in stare sa ai grija de tine singur, macar vine altul mai destept si te pune la locul tau. Baza de date comuna, se vede imediat cat si pe ce perioada te-ai indatorat.

    00
  34. Care e treaba de nu pot apasa pe rating de pe telefon?

    00
  35. La cat pare de prostalau cetateanul, eu cred ca n-a facut nici un copil, de fapt :)

    00
  36. Francii arată așa :
    Cu ăia ai tăi nu treci nici strada. Trololol :)
    Dacă merg la bancă să îi schimb ar trebui să mă aștept că mi-i schimbă la cursul din 2009 că au de reglat niște credite?

    00
  37. In oraselul in care am stat pana recent, apartamentele sunt pe la 20000-25000euro 2 camere, ieftine ai spune. Chiria era 300 de lei pe luna la apartament cu 3 camere. Am calculat pe foaie de multe ori pentru multa lume ca nu are sens sa iti iei un credit pe 20-30 de ani pentru ati cumpara un apartament acolo, statul in chirie este benefic tinerilor, iar mutatul dintr-o chirie in alta cat esti tanar te invata foarte multe, te invata de ex ca n-ai nevoie de mii de kkt-uri(eu le zic balast). Ok, te bagi la niste rate daca e pana acolo, dar orice tranzactie cu banca e paguboasa atat timp cat nu ai foarte multi bani. PS: Banca este pentru oameni bogati, pentru cei saraci este sinucidere curata.

    00
  38. Bai, ala nu a fost O SINGURA ZI director financiar in plm….

    https://imgur.com/a/omp1GCV

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube