- Blondă . Blondă . Brunetă . Roșcată . Blondă . Brunetă . Blondă .
- Evaziunea fiscală grea era la unghii și la munca la țară
- Specialiștii din armament
Hai să nu mințim, toți ne dorim la pensie un job călduț ca doamna Danciu, mai ales noi bloggerii. - Hoștiuc a așteptat 10 ani să scrie articolul ăsta
Cum să aibă angajații drepturi? - Dunărea are debitul scăzut vara
- VW închide o fabrică din China
Vindeau prea mult și au zis să facă o pauză. - Cronica de tehnologie
- Cronica de tehnologie

2. Se face destul de multa evaziune pe zona asta, încât sa nu fie ceva de neglijat. Manichiuriste, coafeze, frizeri, buticari, baruri, restaurante, pensiuni si multe altele. Și toți au scuze, ca le ia statul prea mult, ca se fura de la stat asa ca ei de ce nu ar face asta, ca ceea ce fac ei e sezonier si vor sa își scoată banii.
4. Vor veni vremuri grele, si nu peste 15-20 de ani. In 5 ani vom resimti deja efectele, toți mizează pe automatizări, ca e firma de contabilitate, producție software, industrie sau retail. Toti vor roboti cu care sa înlocuiască angajații.
Toti patronasii vor roboti in loc de angajati, nu vad din urma ca vin corporatiile cu servicii/preturi competitive.
da, legat de 2. se rupe acolo pe evaziune, eu nu stiu nici o manichiurista/coafeza/d-asta care pune gene care sa nu aiba CATEVA apartamente luate cu banii jos si pe care le da in chirie.
Sunt oarecum în domeniu si vrând nevrând trebuie sa vad si ce face concurenta in zona de automatizări.
Si concurenta este foarte buna in a vinde o poveste foarte frumoasă cu robotii. E plin LinkedIn-ul de oameni care fac automatizări cu n8n sau make sau whatever si te roagă sa comentezi cu „Robot” ca sa îți trimită si ție workflow ul.
Insa experienta UiPath ne arata ca cu toate ca este cerere pentru automatizări, implementarea este un pic mai anevoioasă decât se crede.
@maxp daca-i pe asa , de ce nu-ti schimbi meseria?
Câștigă mult, puțin, nu e problema mea. Să plătească cinstit impozitele. Ca toată lumea.
2.
Mers sapt trecuta intr-un sat. Zic sa imi iau pe fuga de la un mag satesc o cafea si un cola la jumate.
„-Cu cardul va rog
– imi pare rau, e defect aparatul, n-aveti cash?
-mmmnu.
– mmmmm
-mmmm
– n-aveti bt pay
– am, da-mi un beep ca sa pot salva nr si sa trimit banii(12.5lei)
Oricat de mai catolic decat papa as fi vrut sa fiu, Ce era sa fac?
Da, sunt stricate o gramada de POS in tara de cateva saptamani… ciudat!
Nu strică să ai niște bani cash la purtător. Măcar trei, patru sute de lei, să poți ieși din situații neprevăzute. Am pățit o dată, never again!
Între timp, o dată cam la trei ani statul dă câte o amnistie fiscală și scapă de penalități pe aia care nu au plătit la timp. In cazul ăsta nu mai bine rulezi câteva milioane (chiar și dacă îi ții in deopzit la bancă tot scoți ceva) decât să fii fraier să dai la timp?
Dar noi am găsit vinovatul: magazinul din sat fără plata prin card.
Pe mine m-a invatat mama, cand eram mic, sa am mereu niște bani la mine pentru ca nu se știe niciodată.
Las că ar fi bine să se ocupe și de mica evaziune.
Da, la București, manichiuristele cu clientelă veche, se pipi dpdv venituri pe corporatristii cu funcții de execuție (chiar și pe unii middle manageri) .
Să nu se ocupe doar de asta…
Să mai repet o dată: noi facem periodic amnistie fiscală dând posibilitatea unora să ruleze în firma încă 2-3 ani banii pentru taxe. La sume mari alea câteva procente obtinute în plus sunt o sumă frumoasă. Iar dacă știi că nu vine nimeni in control și cam peste trei ani poți plăti aceeași sumă că se anulează penalitățile prost să fii să dai la timp. Eventual mai ieși la TV dai vina pe Maricica de la colț care pune unghii false…
Mă bucur că suntem de acord…
Și frații Neacoita iubesc Romania…cumperi un apartament de la ei ?
Hai ca acum ca stiu ca Maria nu plateste taxe la stat pe vopsitu de unghii parca am uitat de aia 30% necolectati din tva si cum ne facem ca nu stim de ei. Parca am uitat de salariile demente la companii de stat care nu fac nimic sau care sunt pe pierdere masiva capusate de firmele familiilor directorilor.
In loc ca Maria sa taie bon si sa dea spaga la anaf ca sa nu isi plateasca si ea tva-ul si taxele declarate – ea e o nenorocita si alege sa dea teapa direct statului. Pai teapa se da statului de-a abia dupa ce si functionarii isi iau partea sa se faca ca nu vad. Si eventual si justitia. A draq Maria!!!
Boss, veniturile neimpozitate ale manichiuristei fac parte din aia 30%.
Dupa ce tva-ul necolectat scade sub 5%, dispar salariile de 10k eur de la oameni care nu fac performanta la stat, dispar pensionarii de 40 de ani, dispar politistii cu masini de 50k eur, sunt umplute puscariile cu evazionistii mari, dispare din sistemul medical fraza „s-au terminat fondurile luna asta, sunati dvs in fiecare dimineata zi de zi pt urmatoarele 3 luni poate prindeti” – ma intorc si eu la comentariul de mai sus sa imi dau si eu manuta rosie 👍
P.s. eu am un business de productie si fiscalizez tot, ca incasez prin curier ramburs sau cu cardul. Asta ca sunt slab de inger si sclav si n-am si eu un veric la anaf. Sau macar o matusa judecator. Daca as fi in pozitia sa incasez cash curat in locuinta mea cum fac fetele cu unghiile de la cliente de incredere, nici macar firma sau pfa de fatada n-as avea.
Maria si-a inceput mica afacere prestand servicii la neamuri si la vecini. Pe care ii aiurea sa ii taxezi la pretul pietei si sa le dai bon. Celelalte cliente sunt venite din aproape in aproape, recomandari, care devin treptat prietene. Ajungi sa lucrezi in mare doar cu neamuri, prietene, prietene de-ale prietenelor clienti apropiati cumva.
Daca vrei sa iti dea bon, sa nu te miri cand pretul serviciului va creste. Tot clientul final va plati mai mult pentru ca Maria deja are renume si recomandari. Va creste pretul cu 30% si ii scade numarul de clienti cu 20%. Venitul Mariei ramane constant (ca doar si ea se gandeste cum sa isi mentina venitul) insa costul platit de voi clientii va fi mai mare.
As zice ceva de Adi, dar ma abțin. Dar Maria vrea sa beneficieze de asistenta medicala? Dar Mariei daca ii ia foc x5-ul luat din evaziune fiscala, pe cine cheamă, cumva pompierii? Dar Maria unde își duce copiii, cumva la scoli de stat? Maria se plange cumva de drumuri ca își strica frumusețe de masina? Da, condițiile din spital sunt cum sunt, școlile, drumurile, la fel. Dar oare de ce? Pentru ca sistemul este subfinantat? Pentru ca sunt mulți care il fentează. Unul mai jos zice ca dom’le sa se recupereze aia 30% din tva necolectat, dar oare aia 30% ce reprezinta? Nu cumva este reprezentat fin ăștia care fac evaziune?
@Cristian, plin pe aici de capuse la stat care sar cu manute rosii. Cine ar fi crezut.
@Eu, cum reusesti sa intelegi nimic din ce se intampla in jurul tau?
Aia 30% neplatiti din TVA nu sunt evaziune, provin din sume fiscalizate pentru care s-a emis factura/bon. Ca de aia stim de ei ca ar trebui sa fie incasati de stat si nu sunt!!!!! Evaziunea fiscala prin care se incaseaza bani la negru fara niciun act nu sunt inclusi in acei 30%. Sunt pe langa.
Practic statul e impotent sa incaseze peste 30% din ce se declara deja si se fiscalizeaza doar din TVA. Si noi ne plangem ca tantici care fac unghii sunt problema.
@Eu: esti un pic pe langa subiect. Arunci doar cu fraze auzite pe la ceva canal tv.
Daca Maria nu are asigurare medicala, nu beneficiaza de servicii medicale. Sau merge la privat ca si noi cei care cotizam la sanatate, dar „nu mai sunt fonduri luna aceasta”.
Daca ajunge in spital si nu este asigurata, va plati spitalizarea.
Bani pentru sistemul medical au fost, pentru asfaltari au fost, dar asa de fain s-au evaporat incat toti cei implicati s-au imbogatit si rad acuma de noi. Dar hai sa le dam mai multi bani pe mana ca poate poate vor face ceva util.
Ti-a explicat un pic Cristian la ce se refera cei 30%, sper sa intelegi.
Nu. Cei 30% reprezinta venit nefiscalizat.
Tva colectabil = consum x 19 sau 9% in functie de categorie.
Tva colectat = tva efectiv incasat
Gradul de colectare reprezinta raportul dintre colectabil si colectat.
Cristian,
30 la suta tva neincasat contine si evaziunea.
Mai citeste ca informatiile sint publice.
Eu nu inteleg de nu se pot ambele. Sa dea si Maria taxe, sa recupereze si ANAF aia 30% (hai macar jumate).
De ce in loc sa sa intample una din astea sau amandoua e nevoie sa dau eu mai mult.
Dar e ok, daca dau eu mai mult la stat o sa ma duc mai rar la Maria, asta e, umblu cu unghiile nefacute
Ca Adi e prost, are impresia ca statul produce bani, așa din neant. Maria când se simte rău se duce la urgențe, iar spitalul e obligat sa ii facă investigații. Unul din motivele pentru care nu mai sunt fonduri este faptul ca se abuzează de sistemul medical. Din cauza asta vezi ca mereu e aglomeratie la UPU. Am trecut pe la UPU și apare o Marie la vreo 20 de ani de mana cu ma-sa, ca o ustura de cateva zile când se pișă. Normal că nu era asigurată, iar asistentele i-au zis asta si ca nu trebuia sa vina la urgente pentru asa ceva. Dar ma-sa tot cu gura pe acolo, că e spital de stat si ca are drepturi. Iar alta gluma bună, Maria evazionista are abonament de sănătate privat. Faptul ca ăștia fura nu înseamnă că alții au dreptul să facă evaziune, care tot un fel de furt e.
Revenire în forță, mulțumesc!
2. Orice, orice numai să nu reducă puțin din supradimensionatul aparat bugetar. Vezi doamne de asta e deficitul cât China, că nu dă bon zilierul de la țară.
Iar această evaziune în domeniul serviciilor se face pentru că taxele sunt atât de sus încât prefer să plătesc 100 fără bon decât 150 cu bon. Poate asta ar trebui să înțeleagă și guvernul, că nu poți să ne tot crești taxele fără să oferi nimic.
Mi se pare suspect cum se sare cu manute rosii de fiecare data cand se mentioneaza reducerea cheltuielilor statului cu angajatii.
@Zarax
Asa putem sa ne dam seama cate conturi,rude,si prieteni are Flat
Eu as vrea sa știu care e cifra astronomica a devalizarii statului, începând cu banii Crescent și pana în data de azi… ceva trilioane?
50% din pib.
2- Habar nu aveti cat costa un tuns-vopsit /manichiura/pedichiura la o cosmeticiana mai spalata in orasele mari. Plus ce lasi peste, ca data viitoare sa nu pleci de acolo tuns(a) cu foarfeca de vie.
Sunt scumpe consumabilele dar nu atat de scumpe. Un minim efort ar fi sa fiscalizeze – cred ca mai exista PFA cu norma de venit
Pai cine nu fiscalizeaza are preturi cu 25% mai mici fata de salonul din mall. Practic doamna care ofera serviciul si clienta se uita la cei 30% din tva necolectati, se uita la primari si functionari publici cu datorii de milioane de euro care nu patesc nimic ca sunt la.partidul care trebuie, se uita la pensionarii de 40 de ani din justitie, se uita la vecinul angajat la stat cu salariu de 5k eur net care ajunge vineri acasa la 12 ca e zi scurta. Si ambele decid rational sa nu fiscalizeze. Ce e asa de greu de inteles? Ce ne place sa dam vina pe ultima gaina, pe veriga cea mai slaba si vulnerabila..
Se uită sulea la pensionarii speciali si la tva necolectat. Manichiurista se uită la frizeriță cum face și face si ea la fel. Frizerița a invatat de la instalator. Instalatorul de la mecanic. Mecanicul de la constructorii care i-au facut casa. Constructorii au vazut asa la părinții lor. Parintii lor furau de la muncă in comunism. Si plang vremurile cand era bine. Natiune stricată.
Uite aici un frizer care și-a făcut casă din neplata impozitului… https://www.bugetul.ro/cea-mai-mare-vila-de-la-snagov-e-a-milionarului-roman-condamnat-la-7-ani-de-inchisoare-are-inclusiv-heliport-si-piscina-de-dimensiuni-olimpice/
La ăștia e problema, corupția uriașă pe banii/contractele statului.
D-l Remus a fost șeful de cabinet al marelui om de stat, ala cu oole… îți dai seama câte genți cu mălai era obligat, prin fisa postului, sa care de la un portbagaj la altul… probabil când oboseala mai punea și la el în portbagaj… doar yachtul de la Monaco valora vrea 3 milioane, euro, bineînțeles…
Cazuri patologice https://www.bursa.ro/peste-80-de-fosti-si-actuali-magistrati-locuiesc-in-apartamente-ale-ministerului-justitiei-cu-chirii-intre-60-si-197-de-lei-89473654
Pai ce sa facă, sa plătească taxele din proprie inițiativa? Ori nu sunt controale ori se da șpagă la control, daia e asa pt ca nu exista consecințe.
Daca-si gasea si el una mai tanara probabil ajungea in vreun club ceva in loc de concert Coldplay si nu mai era expus.
O fi faza cu serviciile astea la negru trasa de par… si minuscula in comparatie cu risipa la stat dar tot e anormala sau cel putin inechitabila si trebuie adresata. Voi ati avut parte de dublarea salariilor in ultimii. 2-3 ani? Ca tarifele sunt cam duble.
Cumpărăturile lui geamirache…
https://adevarul.ro/stiri-locale/constanta/cele-mai-scumpe-cosuri-de-gunoi-din-romania-2122942.html
https://constantafinanciara.ro/constanta-are-statii-de-autobuz-care-au-costat-16-730-de-euro-bucata-de-doua-ori-mai-mult-decat-in-bucuresti/
2. o chestiune simpla aici: oamenii astia nu-si permit sa isi faca un SRL sau nu merita sa ai un srl pt venituri asa mici / perspective limitate cu toata bataia de cap aferenta, iar PFA-ul e o mizerie la cum e pusa in practica, impreuna cu documentele care trebuie facute si platformele anaf de doi lei.
ca sa reduci evaziune trebuie un mecanism simplu:
– desfasori activitati independent, fara salariati. ai praguri diferite la care platesti % impozit pe CA/venituri, cu praguri gandite ca la un venit mediu brut sa ai taxele mai mici si tot asa. asigurarea de sanatate ti-o platesti singur obligatoriu (aici e alta discutie – asta ar trebuie sa fie o taxa fixa, nu %, pentru toata lumea – gen 100-200euro/luna – platita sau trasa din salariu/pensie)
– contabiliate in partida simpla ( venituri / cheltuieli)
– totul online/telefon sau fizic dar procesul foarte foarte simplificat si usor /intuitiv
deja vorbesc avioane, ca anaful e o insitutie incompetenta care nici macar n-accepta ajutorul la 3rd parties cum e code4ro.
„Adică să venim în control și să nu putem să dăm o amendă, să lăsăm o factură la plătit?”
Exista tot ce zici tu acolo, se cheama PFA cu norma de venit.
Sunt 2 sau 3 platforme online care iti fac totul, de la infiintare la gazduire sediu la facturare la contabilitate, cu costuri de cateva sute de lei pe luna. Tu trebuie doar sa ajungi o data la notar sa le faci o procura.
Iar daca renunti la 2-3 ore de tiktok pe luna poti sa faci chiar tu toate astea, nu e complicat, e doar neplacut. Sa zicem ca platesti infiintarea ca sa nu ai de a face cu scarbele de la ONRC si ANAF (da, reusesc sa fie scarbe chiar si online), dar dupa aia ai de tinut 2 exceluri si de facut o declaratie pe an.
@Sorin – evidentiezi fix problemele pentru care oamenii nu sunt interesati nici de PFA nici de SRL pentru a intra in legalitate.
De ce fac oamenii evaziune fiscala? e un efect al – taxe prea mari, institutiile statului incompetente si corupte (anaf) si multa birocratie si complicat sa faci orice in zona asta ca antreprenor / un singur angajat.
De sa fie nevoie de alea 2-3 platforme? de procura la notar? de ce sa fie „neplacut”?
de ce sa tin 2 exceluri si sa fac eu declaratia pe an? Suntem in 2025.
Statul sa isi miste curu’ si aia de la anaf sa fie proactivi si procesele astea se reduca la o simpla chestie: introduci aici cheltuielile/veniturile cu documentele justificate, ti se calculeaza automat cat ai de plata in timp real in platforma oferita de ANAF, unde de asemenea iti poti infiinta PFA-ul in 2 minute completand un formular simplu si usor.
intelegi ca un om care face o meserie gen electrician sau manichiurista, nu vrea si nu e interesant sa stea sa isi bata capul cu toate astea, si in acelasi timp nici nu vrea sa dea bani la altii ca sa faca mizeriile astea > evaziunea fiscala e un efect al incompetentei statului de a nu putea asigura un cadru usor si simplu de folosit pentru companii/pfa, ca mai apoi sa vina sa zica „aveti toate resursele si suportul nostru necesar sa va desfarutati activitatea”
plus de asta, legalislatia PFA e o mizerie
scuze, avioane, nu se merită, turu2anapoi, orice să fure
nu, motivul nu e birocrația, este furtul
Noname,
Evaziunea se face pentru ca evazionisul e hot.
@Flat – pare ca nu rezonezi si nu intelegi cum functioneaza un mecanism. fiecare reactie are un efect. evaziunea este un efect al incompentei statului, in prima faza, de a asigura un cadru normal la cap sa functionezi – in cazul nostru – antreprenorial .
Vreau sa tai azi o factura/venit ca am dat sfaturi pe 100 lei lui Flat. Cum fac asta? aaaaaaa stai ca tre sa ma inregistrez ca PFA, norma de venit ,sa vad unde ma incadrez, daca depasesc 100 de praguri, daca am chilotii roz , daca iarba e verde si taiata. Intelegi unde e problema? vs ma duc in ghiseul.ro, la sectiunea „saracule” si adaug acolo ca am incasat 100 lei, cu document justificativ / explicatie. Statul imi ia 10% cu plata prin card acum sau imi da sold la final de an si cam atat. povestea s-a incheiat.
hai, explica-mi cum statul ma sprijina in tot demersul pt. aia 10% sau ce taxe vrea sa-mi ia.
Noname, dar nu te obliga nimeni sa iti bati capul daca nu vrei. Te angajezi la unul care si-a batut capul si traiesti din salariu plus bacsis. Nu e nimic gresit in asta, multi o fac fara probleme.
Doar ca tu vrei sa muncesti la fel cat munceai ca angajat, sa incasezi 75% din cat incaseaza salonul/service-ul/firma de constructii/bordelul, sa nu iti bati capul cu hartii si sa si pastrezi toti banii.
@sorin semnalizezi a doua ora deja. Despre ce vorbim? Care e tema/topicul?
2. Merg înainte de alegeri la frizeria/salonul unde mă tund de obicei. Coafezele și frizerii făceau sondaje printre clienți, care cu cine votează. Zice unul: „Hai că azi stăm bine suntem pe plus, sunt mulți cu Simion. Ieri a fost jale, numai cu Nicușor am avut.”
Apare și patronul și începe să tune și să fulgere împotrivă ălora care fură țara, și cum o să vină Simion să le pună pielea pe băț.
Și acum vine partea interesantă. Au aplicație împreună cu multe alte saloane și frizerii. Când îți faci programare la ei, prețul unui tuns este de 20 de lei, așa apare în aplicație. De vreo doi ani cel puțin este 50 de lei și acum s-a făcut 60. Nu au POS, nu au avut niciodată. Salon de București, cred că un sfert de Militari se tunde acolo că mereu e plin. Deci nenea degrabă votant de Aur, care urla împotriva hoților, este evazionist la greu. Frizerul care mă tunde pe mine a ajuns să sponsorizeze grădinița lu’ fiu-său și să cumpere vreo 5 apartamente doar din ce câștigă acolo.
@Johnnyfer: cum ar fi sa nu mai mearga lumea la el la tuns? Va da faliment daca ramane fara clienti. Sa mearga oamenii la altul care are pretul mai mare si care plateste toate taxele.
@Adi, asta e ceva utopic. „Lumea” are grijă de propriul buzunar, nu de al statului, fiindcă statul nu a făcut nimic până acum ca să demonstreze că taxele alea pe care nu le plătește frizerul ar fi necesare pentru ceva util societății.
Sunt de părere că statul ar trebui să își facă treaba, nu să se bazeze pe acțiuni d-astea civice fără sens.
„Frizerul care mă tunde pe mine a ajuns să sponsorizeze grădinița lu’ fiu-său și să cumpere vreo 5 apartamente doar din ce câștigă acolo.”
Daca ar fi chiar asa de bine financiar, nu crezi ca maine toti chiriasii din blocuri ar face un curs de frizer timp de 3 luni si apoi si-ar lua cate 1 apartament in urmatorul an? Eu zic sa nu credeti tot ce auziti. Poate face 1 mie de euro pe luna, dar ii drum lung pana la pretul unui imobil.
Poate chestia cu frizeria ii doar un paravan pt alte afaceri de-ale lui.
Eu stiu mai multi din breasla lor si nici unul nu a reusit sa isi cumpere un apartament modest fara rate la banca, sau inca mai stau in chirie.
Eu platesc cu cardul la frizerie si nu comenteaza nimeni.
Incercati si voi,fac pariu ca exista POS.
Ca sa puteti plati cu cardul trebuie doar sa incetati sa platiti cash. Am reparat la viata mea zeci de POS-uri cu formula magica „Stati sa vad. Ah, imi pare rau, am doar douascinci de lei. Pot sa va dau data viitoare”
Țara asta este magică. Dacă se face, bine, dar SĂ NU ÎNCEAPĂ CU MINE.
Da, conduc tare, dar am mașină bună, am făcut cursuri de pilotaj, de ce iau amendă pentru viteză? Să-i oprească pe ăia beți și fără frână.
Da, fac evaziune, dar de ce se ia de mine? Să se ia de ăia mari. Nu de mine.
Da, vreau examene corecte, dar nu când vine vorba de plodul meu, aici oameni suntem etc etc etc.
1. Evaziunea mijlocie – nu baba care vinde pătrunjel, oameni care fac 50k, 100k /an fără fiscalizare – afectează nedrept prețurile. Boul care nu plătește taxe ever are bani de apartamente, case etc, (și) de aia sunt atât de mari prețurile.
2. Evaziunea mijlocie fute structura socială. Corporatistul / IT-stul / medicul / avocatul / inginerul care face 100k / an că muncește de rupe și a citit 10 rafturi de cărți, și care respectă regulile, nu are acces la mașina băietului care face combinații nefiscalizate și care pune poze cu bani pe tiktok. Da, dacă totul e nefiscalizat totul e mai ieftin, mult mai ieftin.
3. Manichiurista nu știe că e proastă și că nu înțelege nimic din lumea asta, fiindcă ea se descurcă. Ăsta e meritul ei, se descurcă. Pe de altă parte, normal că se simte mai deșteaptă decât dna profesor de la parter, care moare de foame, că ea a reușit în viață, nu ca proasta aia care a citit degeaba.
4. Oamenii educați precar, din zona de jos a societății, ce scop credeți că au în viață? Să ajungă ce? Manichiuristă care face evaziune și bani grămadă sau inginer, profesor, avocat? Băiet descurcăreț pe combinații sau medic? Dar nouă, ca societate, care ne-ar fi mai utili?
Problema celor 1000, 2000, 5000 de oameni care fură la vârf e reală. Absolut reală. Ei au Rolls Royce, merg în concedii în Maldive și trăiesc mult mult mult mai bine decât ar trebui. Cu toate astea, problema celor 3 milioane care trăiesc în economia neagră e infinit mai gravă, fiindcă ei afectează echilibrul societății peste tot. Ca să fie clar, nu vorbesc de baba care vinde pătrunjel, nu militez pentru fiscalizarea vânzării găinilor de curte, dar dacă faci peste 50k eur / an, sorry, e legitim să vreau să fiscalizez ce faci. Și da, dacă am fiscaliza tot, lucrurile s-ar mai aranja și-n societatea noastră, nu ar mai avea toți căcănarii bani de BMW și poziție de pe care să scuipe-n jur.
Vezi comentariul meu de mai jos…e din latinul Do ut des…
cum adica Adriane….se se schimbe lucruri care sa ma afecteze si pe mine???? ESTI NESIMTIT!!!
Nu. Intai sa se schimbe totu si abia dupa sa vina si la mine.
Da chiar esti nestimtit!
Total de acord cu tine, doar ca omiti un lucru important. Evaziunea fiscala mijlocie(facuta preponderent in servicii pe tipul grecesc) nu se poate intampla fara cateva complicitati. Complicitate politica/complicitate din partea ANAF respectiv consumatorul final.
La nivel de complicitate din partea ANAF lucrurile sunt simple, orice om de la ANAF in zona oraselor medii spre mici stie cam cine ce smenuri face. Inactiunea lor se datoreaza fie ca oamenii care fac smenuri au spate politic gen decarteaza la partid ori spate in ANAF in sensul ca decarteaza pe la sefi. Exemplul cu manichiurista care are mertan si nu stiu cate case fara venituri fiscalizate este stiut de autoritatile din zona, dar contra servicii/suma corecta acestea se fac ca inchid ochii. Asta este modul de operare cel mai banal cand vine vorba de combinatii in zona asta. Ce este absolut necunoscut de nimeni este cat de raspandit este fenomenul pe care eu il expun mai sus. Nu de alta dar daca intr-un judet oarecare din Romania ai vreo 100 de oameni ce au venituri nefiscalizate in zona a 100k eur inseamna ca vorbim de vreo 10m eur, iar daca extrapolam la 41 de judete brusc avem vreo 410m eur ceea ce deja nu prea mai pare o suma mica(exemplul e pur ipotetic).
Complicitatea consumatorului final este discutabila pe cat de mult te expui la riscuri. La manichiurista te poti expune la diverse boli(se pot intampla diverse accidente), insa chiar si asa fiscalizarea nu te salveaza de una alta. In schimb la cineva la care iti face ceva prin casa oarecum important gen instalatia sanitara sau electrica, riscurile sunt mai maricele, in sensul ca asigurarea sa nu te despagubeasca si sa trebuiasca sa platesti tu tot deranjul daca patesti o nefacuta.
O sa omit sa ma leg de modul in care majoritatea romanilor se raporteaza la stat intrucat nu este prea important. In fond au trecut 36 de ani de la revolutie, Iliescu o sa moara si noi inca nu am trecut de meteahna asta perversa de a ne fura singuri caciula aka a fura statul.
In mintea mea s-a sadit alta ingrijorare: Evident vor urma niste masive concedieri in randul bugetarilor. Zeci de mii, cel mai probabil. Ce vor face oamenii aia? Ma indoiesc vor pleca in privat unde ora 8 fix e ora 8 fix si unde pentru 100 de lei, trebuie sa muncesti de toata suta aia de lei ca s-o primesti. Eu cred ca acestia, marea majoritate isi va deschide firme unde va jumuli si parazita in continuare statul, dar de partea cealalta a biroului, din privat. Prin contracte, achizitii directe,etc. Orice primarie are nevoie de papetarie, consultanta, service pentru parcul auto, intretinere si mentenanta pentru cladirile din administrare, medicamente si echipamente pentru spitalele din subordine, cateringul pentru scoli si altele, si tot asa. Aia deja au legaturile directe, se stiu, au combinat deja impreuna una, alta. Din privat ne bucuram ca urmeaza sa vedem toate loazele afara din institutii, pe piata muncii, aia reala. Mare lucru sa nu vina momentul in care se ne fi dorit sa-i ia Bolojan inapoi la el, ca parca era mai bine.
adică managerii din privat care pleacă și apoi căpușează firmele la care au lucrat sunt răi?
Din partea mea aia pot jumuli cat vor. Ce treaba am eu ca sefu de la Penny, baga rosii de la socru-su la suprapret. Ma duc la Kaufland.
2. Domeniile unde evaziunea fiscala este la ea acasa, situatii de care m-am lovit personal in ultimii ani:
– constructii, sumele nu sunt deloc de neglijat un meserias cu lucrari trece de 10k ron pe luna totul nefiscalizat
– mobila la comanda ( sume mari de tot)
– inchirieri ap/case, contracte neinregistrate la anaf
– inchiriat hotelier vile, case de vacanta la munte/mare
– ore in particular
– after school
– cosmetica (unghii / par / masaj)
– antrenori personali sala
Eu am o lista asa:
-unghii 300 lei la fiecare 3 sapt, fata mi-a spus clar ca are nu stiu ce probelme cu ANAF, pana anul trecut ii trimiteam pe rev, acum imi da un cont al mamei,sotului , etc
-fata la care ma duceam inainte dadea mereu bon , dadeam 500 lei tot la 3 sapt, nu pretul ma afecta, ci ca facea live pe tiktok si asta insemna o ora in plus pierduta.
-coafeza sau cum se numesc acum, mie mi-a taiat factura pt tot ca i-am spus clar ca asa stam de vorba, dar am o prietena care a primit mesaj cu „doar cash”, a incercat odata sa ii spuna ca nu are si i-a spus ca ii anuleaza programarea
-sprancene, 250 lei , o data pe luna, mereu cash, niciodata bon
Problema este ca sunt atat de multe, incat la un moment dat, mai ales intr-un oras mai mic, nu ai la cine sa te duci.
2. Stiu personal cel putin 4 persoane din mediul rural care lucreaza la stat (chiar si un fost primar) care au mici afaceri unde lucreaza la gri, unii nu isi declara cladiri sa nu plateasca impozite, nu vor factura si fac evaziune, mai taie cate un bon de casa din cand in cand.
Daca cei care sunt in fruntea unei comunitati locale fac asa, ce pretentii sa mai avem de la cei mici!?
Este un fenomen foarte raspandit si nu pare ca vor sa-l starpeasca. Cum a mai spus cineva anterior, primul pas e digitalizarea si controale pe teren cu inchiderea activitatii la cei care nu se conformeaza.
Modus vivendi al unui stat eșuat : noi furam big time si vă lăsăm și pe voi sa ciupiți de unde puteți.
@2 o fi si dastia nu zic, dar stomatologu meu (care are masini de masini si isi ridica clinica pe 3 etaje dupa ce a cumparat 2 case pt teren in oras) le da fum la toate manichiuristele si coafrezele din oras la un loc.
De pixdaru tatal la o colega de-a fiimi care are colectie de masini peste 1 meleon (Ferrari, Bentley, Rolls, etc basca inca vreo cateva de frecat prin oras sau la munte + ceva iaht prin Mediterana) nu mai zic nimic.
Discutia cu articolul ala de la punctul 2 atinge niste chestii sensibile pe care fiecare le interpreteaza in stil propriu si personal. O sa le sumarizez ca deja s-a vorbit prea mult pe tema asta:
1. La ora actuala nimeni nu are o idee clara asupra grecizarii economiei in special in partea de servicii. Aici prin grecizare se intelege o suma care este platita cuiva care presteaza serviciu, dar de care nimeni nu are vreo idee daca este fiscalizata. Acum ceva timp prin Grecia era la moda ca totul sa se scrie pe hartie ca cica asa s-ar fiscaliza, dar in realitate nimeni nu declara ceva la stat sau declara ceva la minimul absolut. Mai nou brusc au descoperit fiscalizarea si cumva asa si se explica anumite cresteri de preturi pe acolo.
2. Se merge foarte mult la sentiment si pe dramatizarea situatiei. Vai uite cum ea manichiurista munceste cinstit si statul vine s-o ia la intrebari, cand altii fura cu caru. Sa se inceapa de la mine, nu de la restu. La modul cinstit as avea empatie daca cauti sa supravietuiesti facand asta ca na ti-a dat viata un bobarnac. In momentul in care ai un mertan luat cu banii jos si alte cele, nu mai este supravietuire ci doar spoliere a intregii situatii.
3. Intreaga poveste isi are radacinile din faptul ca multa vreme am fost saraci si ne-am gasit justificarea in asta. Maine daca s-ar fiscaliza aceste servicii la un grad de 50-60% unii vor descoperi ca nu sunt prea bogati precum ar crede, respectiv anumite lucruri nu si le pot permite. In acelasi timp insa exista o temere oarecum justificata ca banii aia ar fi furati de altii si ca de ce am face asta.
Ca si opinie personala si daca s-ar rezolva povestile cu colectarea de TVA si diminuarea fraudelor carusel din domeniu, nu m-ar mira ca aceasta evaziune din servicii sa reprezinte un procent mai mare decat ne-am da seama din taxe necolectate de stat.
După cum a zis @Noname mai sus, pentru antreprenorii mici, prestatorii de servicii, pentru zilieri, etc, trebuie ceva extrem de simplificat, altfel ți se va opune rezistență (și pe bună dreptate, pentru că e bătaie mare de cap).
Exemplu recent din Bulgaria. În iunie am tranzitat prin VelikoT, am plătit o cazare prin Booking, frumos, fiscalizat. Mi-a plăcut locul așa că am ales să stau și la întoarcere. A trebuit să plătesc cash (o sumă mai mică) și am fost anunțat că sunt ultimul client, se lăsa de afacere, pentru că, în decurs de o lună de zile, statul le mai pusese nuș ce extra taxă + hârțogăraie.
Sistem simplu, lăsat 3 luni de implementare/acomodare, de abia apoi vii cu amenzi.
Aruncați un ochi pe https://static.anaf.ro/static/10/Iasi/material_informativ_21-06-2022.pdf și apoi întrebați-vă de ce nu se reușește fiscalizarea meditațiilor.
Formular online.
Nume: Iohannis, CNP: 123, Serviciul: CAEN 456 – meditații. (o singură dată)
Apoi, alt formular online.
15.07.25 – prestat CAEN 456 pentru CNP XXX, 100 RON
16.07.25 – prestat CAEN 456 pentru CNP XXX, 200 RON
17.07.25 – prestat CAEN 456 pentru CNP XXX, 200 RON
31.12.25, bună ziua, Moș Crăciun de la ANAF suntem, aveți de plată 80 RON pe 2025, corespunzător 16% din 500 RON.
Și gata, la revedere. Nu înregistrări, autorizări, estimări, compensări, recalculări, ajustări, coeficienți de corecție, deductibilități, fffffffffffuck!
exact. asta nu vor sa vada oamenii. evaziunea asta fiscala e un efect al faptului ca orice se face e facut doar ca sa fie facut.
cum mama dracului au gandit un document pdf cu nush cate pagini despre cum sa-ti inregistrezi meditatiile? BAAA voi sunteti incompetenti ? fa naiba o pagina web in ghiseul.ro cu un formular sa-si adauge omul niste venituri pe care le-a facut si dai sa plateasca dupa impozitul sau ce dracu vrei tu cu cardul. salut si pa.
efectiv oamenii care gandesc chestiile astea sunt prosti. prosti batuti in cap.
2. Manichiurista aia care nu da bon, se duce cu 10000 euro la banca. Si e fiarta ca banca ii cere acte de provenienta, ea avand salon din 1995 si ruleaza 4-5000 lei anual pe firma aia. Asa ca suparata fiind, voteaza AUR, ca „nu mai e democratie domne’, cum sa imi ceara mie sa le zic de unde am eu banii”.
Caz real.
@septimiu: Poti sa sustii cu tarie ceea ce afirmi? ne dai in scris ca o simpla manichiurista face atatia bani si vezi ca maine jumatate tara va face manichiura. Dar daca nu le iese 10.000 euro pe luna/persoana cum zici tu, raspunzi cu tot ce ai. Vrei asa? sau nu mai esti asa sigur, ci doar ai auzit la cineva care a auzit la altcineva.
@Adi, la mine in „sat” coafeza aia buna tocmai ce si-a vandut Tesla model 3 si si-a luat Audi Q4 e-tron. Da, sigur fiscalizează tot.
Adi, cred ca citesti alt comentariu. Nu am spus nicaieri ca face 10000 euro pe luna, am spus doar ca s-a dus suma aia la banca si era fiarta ca banca i-a cerut dovada sumelor.
Esti usor nervos. Te-a batut soarele in cap, ieri in piata?
Esti cam galben la fata de nervi.
Relax.
Ca peste 4 ani e randul vostru, nu te mai zbate aiurea la tastatura.
Si invata sa citesti.
Si poate te ajuta cineva sa-ti explice ce ai citit, ca sa intelegi.
@septimiu: spre frustrarea ta, nu corespund cu descrierile tale. Gresesti mereu, dar nu te potolesti ci incerci mereu sa jignesti cand ii raspunzi cuiva. Tipic suveranistilor.
Ai niste replici care nu se potrivesc deloc in context, dar daca le zici te simti cool. Tipic suveranistilor.
am lucrat si la stat si la privat niste zeci de ani, platit taxe din greu, avut/am firme care au platit si platesc taxe din greu. Am preferat sa folosesc servicii care dadeau bon pt ca mi s-a parut ca asa o sa mearga lucrurile mai bine. Si statul m-a rasplatit cu servicii din ce in ce mai proaste si cu furturi din ce in ce mai mari si cu taxe din ce in ce mai mari si cu bani blocati abuziv si cu tot felul de kkturi zi de zi.
Asa ca mai nou prefer sa ma duc la piata chiar daca uneori e mai scump decat la mega si prefer sa platesc bani cash acolo unde pot. Prefer sa stiu ca banii mei se duc direct la femeia care face curat sau la cea care vinde in piata decat in ferrari-ul amantei lu grindeanu, in pensia jegurilor de la ccr sau de la asf sau din alte sinecuri.
Statul a beneficiat niste zeci de ani de buna mea credinta. Sa dea un mic semn ca vrea sa se reformeze si apoi sa mai aiba pretentii.
Daca intr-un oras de dimensiuni medii, resedinta de judet, un coafez pe rit vechi(herstilist pe nou), face intr-o luna fara sezon de nunti sau alte sarbatori importante, 10 k euro, pe langa ce bate pe casa sau se plateste cu card, cam cat face unul cunoscut in Bucuresti? Cat o fi suma la nivel national?
Cam tot atati bani face lunar un mester in constructii care are un ajutor, sau un patronache de firma mica de constructii( 5-6 angajati) care parte din manopera o trece prin hartii.
Daca mai punem: pietarii, antrenorii de fitnes care mai vand la negru si suplimente, croitorese, transportatori marunti, curve, profesori-meditatori, etc, se aduna sume deloc mici.
Si uite asa, piata imobiliara canta diferit de ceea ce simt unii in propriile buzunare(conturi).
De o parte din medici, nu am pomenit pt ca aia fac mult mai multi bani negri lunar dacat cei pomeniti mai sus. Cel putin astia au scoala.
Estimez ca ce e mai sus, e maxim bara-bara cu spagile incasate de bugetari. La o estimare relaxata as zice ca 1%, poate chiar spre 2% din achizitia de servicii ale statului(central, local, autoritati publice, ministere, etc) se intorc inspre achizitori, intr-o forma sau alta. La achizitia de marfuri procentul e mai mic, dar tot e bine. Pt cine incaseaza!
Daca vrea Bolojan consultanta, ma multumesc cu 1% din ce identifica (nu din ce recupereaza, pt ca nu fac munca voluntara :-). )
Cata discriminare… popimea e exlusa din discuție…
Tăceți mha , că acum Țurcan cică e în opoziție 🤣
https://adevarul.ro/politica/sageti-intre-pnl-si-psd-au-inceput-sa-sune-2459018.html
Si noroc pe noi că ‘munceste’ Piedone…
https://vm.tiktok.com/ZNdmbKFd9/
Evaziunea fiscala este normala, e reacția de apărare a societății. Dacă era rentabil sa fim corecți o făceam, deocamdată este rentabila Evaziunea, asa nu mai da ajutor statul la refugiați, moldoveni, etc.
tu esti din ala care crede ca un copil ucranian ia 3000 lei pe luna fata de un copil roman.
Banii de cazare si masa nu i-a dat statul roman, i-a dat UE. Si nu i-a dat ucrainienilor. Romanii au primit banii pentru cazare si de multe ori pentru mancare. Si cand nu i-au primit romanii, ucrainienii aia au mancat mancare cumparata din ROMANIA, de la magazin, unde au dat tva tot statului roman.
@Boss
Evaziunea fiscala in Romania a reprezentat modul in care ne-am furat caciula singuri fara s-o simtim. Acum ce-i drept o sa vina nota de plata si nu ne place ce vedem.
alt sarman
https://www.replicaonline.ro/cine-este-psd-istul-din-conducerea-aeroportului-kogalniceanu-care-ia-3000-de-euro-pe-luna-631411
pai, daca toti aveau 3mii euro nici macar nu discutam de ei. Exista baieti care bat spre 40mii si tu vii cu asta de 3mii
Radem si glumim, dar asta cu serviciile la negru e mega nasoala… manichiura, tuns, prajituri, curatenie… intregi industrii care sunt la cel mult gri. Ma duc la tuns la aceiasi oameni, la inceput imi dadeau bon cu zambetul pe buze, multumim.. va mai asteptam, acum de cate ori ajung sa platesc, mereu au minim 2-3 motive sa vina sa imi incaseze… ba „lasa-i acolo pe tejghea te rog ca nu pot veni acum”, ba nu merge POS-ul… da da, stiu, eu sunt ala rau de nu le face plangere.
Eu ma tund singur cum pot!! Se pune ca munca la negru?
fara hate
vin dintr-o deplasare in Shanghai, vorbesc doar despre ce am vazut, si doar in Shanghai.
– 9 din 10 masini sunt electrice
– din cele 9, mai toate sunt productie locala (Roewe, Haval, Link&Co, BYD, Huawei, Xiaomi). in 5 zile am vazut cateva tesla, si doar 2-3 VW ID.
– din cele cu motoare termice, multe Toyota, foarte putine VW, cateva Chevrolet.
am intrat intr-un showroom Huawei…impresionant ce masini pot sa aiba.
va spun sincer, daca nu pun taxe fff mari, si reusesc sa intre pe piata europeana cu ele…adio orice marca europeana.
stateam si ma gandeam, pe de o parte, mergem pe o panta care ne ucide lent si sigur cu dependenta de china
pe de alta parte, daca producatorii auto europeni si in general tot ce se produce in europa nu incep sa faca reducere de costuri, eliminat 10 modele identicie cu alte marci, suntem pe un drum spre faliment generalizat.
la targ (nu conteaza specificul), cel mai mare pe acest domeniu din China, din 4 hale pline de furnizori, 2-3 aveau oameni care vorbeau engleza.
Parerea mea, china nu are nevoie de europa sa traiasca, doar se folosesc de noi sa ne faca dependenti. si noi ne vom bucura de importurile de acolo, pana va fi prea tarziu. si de acolo…greu de intors.
iar producatorii europeni, ignora situatia, pana va fi prea tarziu.
parerea mea…daca nu ne aliniem la costuri / tehnologii…vom fi doar intermediari…
si asta e abia inceputul, pana vom fi dependenti de importuri. cand vor spune stop…ne vom uita la cer…
personal, sunt ingrozit de ce va urma, pe toate planurile
Daca stai sa te gandesti e o model de antreprenoriat. Gen un PFA. Alegi singur ce faci cu toti banii inclusiv de pensie si sanatate – netaind bon.
BUN.
Problema este ca atunci cand ies la pensie vor guita ca sunt pensiile mici, iar NeoPSD-ul de atunci le va suplini pensiile, ca de, nu poti trai fara o pensie decenta.
Problema doi este ca daca se imbolnavesc…apeleaza la UPU si chiar daca nu sunt urgente se „rezolva” sau ii facem coasigurati, sau platim asigurarea la minim pe economie pe 3-6 luni si devenim FULL Package.
Asa ca…ori suntem golani, ori nu mai suntem ?
https://www.g4media.ro/video-radu-miruta-am-descoperit-cu-mare-stupoare-ca-ministerul-economiei-detine-in-bucuresti-o-cladire-de-1-500-mp-cu-54-de-birouri-in-care-functioneaza-mai-multe-firme-dar-de-18-ani-nu-incaseaza.html
referitor la evaziunea fiscala in domeniul saloanelor de infrumusetare, e minunat si in Germania: TOTUL CASH, ZERO BON.
si nu doar in orasele de provincie, si in Berlin, Stuttgart si Munich.
la parul meu dau 150 euro lejer pe ceva coafat si reimprospatat suvite. si de multe ori, tipa de la receptie SCOATE POS-UL DE SUB TEJGHEA, asteptam amandoua sa porneasca, sa aiba semnal, si apoi platesc.
toate celelalte cliente presteaza cash, evident cu zero bon.
in orasele de provincie in toate saloanele este asa.
in orasele mai mari doar anumite saloane fac magaria asta, cele din centru ofera bon si plata cu card.
iar in saloanele de masaj, o bucurie. am ajuns sa platesc prin paypal friends & family catre proprietara, daca nu am cash la mine in ziua aia.
cat despre Bucuresti, Endorphin Lab, Colors Experience, se aude acolo in spate? nu mai transpirati cand vi se cer bonuri si mergeti sa o intrebati pe ‘sefa’, e ok, nu toti suntem platititi la negru.