Start-up, bugete, marketing, oportunități

Săptămânal, mă ciocnesc cu antreprenoriatul românesc. Scrie de mine, ajută-mă, dă-mi un sfat, caut parteneri, investitori, ceva. Voiam să scriu câteva chestii, și articolul ăsta mi-a dat prilejul, pentru că e o lecție bună pentru antreprenorii la început de drum.

Sunt două lucruri de tratat aici:

Lipsa bugetului de marketing

Ai făcut o chestie pe care o consideri utilă și atât. Cumperi niște adwords, și totuși, treaba nu merge.

Și primesc mailuri de genul ăsta, ajută-mă să cresc, scrie de mine, dă-mi o idee cum aduc oameni pe site, iar răspunsul meu e mereu același “ce buget de marketing ai? nu pentru mine, pentru reclamă” și răspunsurile variază de la “nu am” la “nu m-am gândit” la “am 50 lei pe lună”.

Unora am încercat să le explic că inclusiv Coca Cola are nevoie de reclamă, nu contează cât de bun e produsul tău, dacă nu află lumea de el, mori cu el în brațe. Și lumea nu află de el cu 50 lei pe lună. Apple are 2 miliarde buget de marketing pe an. Crezi că toți actorii din toate filmele folosesc iPhone că așa le-a venit lor? Crezi că ar avea aceleași vânzări dacă filmele ar fi pline de Samsunguri?

Acum niște ani, Orlando calculase că OLX a cheltuit 2 milioane de euro pe reclamă ca să ajungă primul site de anunțuri din România. De ce a făcut asta? Ca să aibă trafic mare pe site, să fie vânzătorii și cumpărătorii fericiți și apoi să ceară bani. Dacă nu ar fi avut banii ăia unde erau acum? La coadă, cu restul de 5.000 de site-uri de anunțuri.

(Paranteză: ce naiba, înțeleg că e un script ușor de făcut, dar cred că la 3 luni primesc un email cu cineva care lansează un site de anunțuri cu 0 bugete, și omul se miră că nu se înghesuie lumea pe siteul lui. Stop it. Get some help.)

Problema rezolvată nu e problemă

O să folosesc cazul celor cu acte auto că e bun de ilustrat ce vreau să spun. Oamenii care au făcut site-ul au o problemă în a înțelege cum decurge procesul. Vezi mașina, te decizi, te duci cu vânzătorul la un birou de acte sau un xerox, și completează ei sau cumperi formularul. Sau îl descarci de pe net. În metoda propusă de ei, te duci cu vânzătorul acasă la unul din voi, completați online formularul, îl printați și apoi mergeți la taxe și impozite. Ultimele două mașini vândute, o dată a venit cumpărătorul cu formulare printate, o dată am mers la un birou de acte și am plătit să completeze o doamnă formularul. Tot ea ne-a spus ce avem de făcut mai departe.

De asta spun că e un bun exemplu de complicare a procesului. Sau de o rezolvare a unei probleme care nu există. Dacă se puteau depune actele astea online, da, avea o logică site-ul. Dar nu se poate.

Și asta e problema multor altor soluții de genul ăsta. Nu rezolvă problema de fapt, ci doar creează alta.


All in all, oamenii ăștia, antreprenorii, au nevoie de cineva să le explice că e nevoie de un plan, business plan, cu pașii pe care trebuie să îi urmeze, cu metode de a urma acei pași și cu alte apucături decât “olx cere bani acum, eu o să fac un site de anunțuri gratuite, până adun public, după care o să cer și eu bani”.

 

sigla-coca-cola

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

46 comentarii

  1. Pe de alta parte hartia suporta orice.
    In viata mea am vazut niste planuri de afaceri beton, care au esuat lamentabil, tocmai pentru ca asteptarile erau nerealist de mari.
    Problema totusi ca la nivel local, capitalul este infim pentru orice.
    Cred ca toti ne-am dori 2mil de euroi pentru marketing, doar ca oricat ii cautam, nu stim unde i-am ratacit!
    Orlando a avut 2 mil de la fondul de investitii, afacerile mici au probleme la plata salariilor, nu la dilema fondului de marketing.

    Tu ai dreptatr cu acest buget, doar ca banii nu vin din cer, iar adesea numarul de topoare vandute pe un blog datorita unui baner, nu acopera nicidecum costul reclamei=> pentru cei mici exista adwords.

    00
    • afacerile mici cum vand? ca se numesc afaceri nu fond de intrajutorare. Daca se numesc afaceri inseamna ca fimele alea vand un produs/serviciu. In momentu in care vinzi un produs/serviciu si esti pe minus trebuie sa inchizi, daca esti pe plus inseamna ai bani de promovare/marketing, excludem situatiile unde „ce sa faci boss sa bagi bani? pai e bani mei cu care imi iau panamera” ca alea deja sunt niste aberatii care vezi puntu 1 – trebuie inchise sau lasate sa moara

      00
    • a, si ca exemplu am un prieten care vinde exclusiv online, a pornit de la 10 lei pe zi si acum baga 2000E pe luna. Deci da merge.

      00
    • Și eu de la 25lei/zi la 5000lei/zi.

      Pierzi din profit, ce e drept, dar si vânzările sunt la alt nivel.

      00
  2. da că de-aia mă feresc de cola, că are E-uri si arome sintetice, nu juma de kil de zahăr per doză

    00
    • Da, dar zahărul e natural. Și nu e nici nasol pentru pancreas. Dacă aromele sintetice ar fi fost, să vezi ce nașpa ne-ar fi stat freza. :D :D :D

      00
    • esti ironic nu? sunt obosit nu ma prind

      00
    • Da, mai ales E290. Periculos.

      Uite idee de afacere, e un australian care da o palma chimio-fobiei recente enumerand pe niste tricouri toate substanțele componente din diverse fructe. Eu as cumpara tricouri d-astea.

      De exemplu, banala banana: WATER (75%), SUGARS (12%) (GLUCOSE (48%),
      FRUCTOSE (40%), SUCROSE (2%), MALTOSE (<1%)), STARCH
      (5%), FIBRE (3%) (E460, E461, E462, E464, E466, E467) AMINO
      ACIDS (GLUTAMIC ACID (19%), ASPARTIC ACID (16%), HISTIDINE
      (11%), LEUCINE (7%), LYSINE (5%), PHENYLALANINE (4%),
      ARGININE (4%), VALINE (4%), ALANINE (4%), SERINE (4%),
      GLYCINE (3%), THREONINE (3%), ISOLEUCINE (3%), PROLINE
      (3%), TRYPTOPHAN (1%), CYSTINE (1%), TYROSINE (1%),
      METHIONINE (1%)), FATTY ACIDS (1%) (PALMITIC ACID (30%),
      OMEGA-6 FATTY ACID: LINOLEIC ACID (14%), OMEGA-3 FATTY
      ACID: LINOLENIC ACID (8%), OLEIC ACID (7%), PALMITOLEIC
      ACID (3%), STEARIC ACID (2%), LAURIC ACID (1%), MYRISTIC
      ACID (1%), CAPRIC ACID (<1%)), ASH (<1%), PHYTOSTEROLS,
      E515, OXALIC ACID, E300, E306 (TOCOPHEROL),
      PHYLLOQUINONE, THIAMIN, COLOURS (YELLOW-ORANGE E101
      (RIBOFLAVIN), YELLOW-BROWN E160a), FLAVOURS (ETHYL
      HEXANOATE, ETHYL BUTANOATE, 3-METHYLBUT-1-YL
      ETHANOATE, PENTYL ACETATE), E1510, NATURAL RIPENING
      AGENT (ETHENE GAS).

      00
    • @matei: e o glumă, evident. De-ai-am și pus :D :D :D la sfârșit.

      00
    • Diferenta este ca fructul (bine, nu banana care e selectionata de nu mai are nici o treaba cu fructul natural) n-a fost sintetizat (prea tare) in laborator.

      Fructul consumat se digera un pic diferit fata de o lingura din aceleasi substante dar dizolvate intr-o cana cu apa.

      00
  3. Antreprenorii de la noi nu isi fac plan de afaceri,ca de multe ori s-ar trezi cu realitatea fata in fata si anume aceea ca e nerealist ceea ce vor sa faca si ii doare.
    Se stie ca 8 din 10 afaceri pornite in Romania esueaza in primul an. Initial mi s-a parut un numar mare, insa dupa ce cunosti diversi „patronei” si vorbesti cu ei ,incepi sa realizezi mai multe lucruri. 3 din aia 10 nu s-ar descurca nici ca manipulanti de marfa dar s-au trezit patroni pentru ca au vandut diferite mosteniri , 3 din 10 au idei bunicele dar nu prea e Romania tara in care sa ai idei progresiste, 2 din 10 nimeresc si planul de afaceri si nisa dar calculeaza bugetul de start gresit iar 2 cumva reusesc.
    Pot spune ca am ca „hobby” sa discut cu patroni ideile lor de afaceri,nicidecum nu am pregatire in domeniu si nici pretentia ca stiu ce vorbesc DAR majoritatea afacerilor mici incep cu ” tre sa-mi cumpar haine scumpe si masina nesimtit de scumpa sa impresionez ,sa vada ala cu care ma vad ca sunt de succes”.

    00
    • Daca te ajuta cu ceva – manager de VC (venture capital – capital de risc) din US povesteste cum din 100 de afaceri in care investeste 10 trec de primii 3 ani si doar 2-3 devin suficient de mari cat sa recupereze/multiplice banii investiti in cele 100.

      00
    • Nu stiu cum functioneaza sistemul in US si nici nu m-am documentat deloc ,dar iti inteleg ideea.

      00
    • Peste tot in lume, unde chiar se face antreprenoriat, nu ca la noi, majoritatea afacerilor pica in bot in primul an. Sau altfel zis, de fapt niciodata nu „decoleaza”. Dar asta e irelevant. Poti sa pornesti o afacere si cu buget minimal de marketing, pentru ca nu toata lumea e coca cola. Acum, ca sa intelegem si bugetele astora, in alte tari cu apa mai mult sau mai putin calda, marketingul ala de fapt scade din taxe. Adica faci donatii (poti sa deduci pana si donatii in obiecte, nu doar in bani), faci bugete de marketing, numa’ sa nu dai si mai multi bani in taxe. In SUA, in anumite state (ca fiecare e cam cu a ma-sii), pe perioada asta senzationala de pandemie firmele au primit chiar bani de marketing. Dar aia se duc exclusiv in publicitate, nu isi ia patronul inca un Q7.

      Pentru firmele mici se pot face chestii cu facebook ads sau adsense si bugete minimale, pentru ca asta este, nu dispui de zeci de mii de dolari. Sau mergi puternic pe recomandari din partea celor apropiati, ca poate si asta functiona. Eu am deja niste clienti noi pur si simplu trimisi de un vecin, cu care m-am imprietenit. Fara marketing, fara nimic.

    • te-ai împrietenit cu vecinul și i-ai zis cu ce te ocupi, ce știi să faci, ai expus marfa pe tarabă. nu ți-a ghicit el gândurile.
      tot marketing se numește, te-ai pus pe piață, doar că nu te-a costat nimic.

      00
  4. Stiti de ce ar fi nevoie in Romania? Un site de anunturi pt mesteri si un crypto coin. Care vrei sa ne apucam? Dar repede pana nu ne fura ideea un antreprenor de succes precum Biris. :|

    00
  5. Eheee!
    Asta e un vaccin luat fara sa fi știut că e nevoie de el.
    Inceput firma, servicii bune și decente, preturi ok, clienți pula.
    Inceput cu google, ușor ușor, 2 ani mai târziu și 50.000 de USD mai târziu în promovare (treptat) pot sa spun cu exactitate că primii 15k USD s-au futut aiurea în google.
    Neștiință, schimbat 3 agenții, de la agenție de coltu blocului la top agenție de performance pe Magheru ;).
    „Te punem primul in pagina”, mă bucur, cheltui 3 dolari pe click, fut 100 usd/zi pe 30 de clickuri, pula conversii.
    Normal, n-ai de unde să știi că în industria ta clientul nu convertește sus, in primele 3 anunțuri Google. Acolo da click și un bezmetic care se plictisește in casa și mai vrea să vadă cat ar costa un serviciu.
    Schimbat 10 mii de strategii, targetari, ore, anunțuri, link-uri, morți, răniți.

    Sfat pentru promovare pe servicii: nu licitați in google NICIODATA, NICIODATA primele 3 pozitii daca nu sunteți site de știri :).

    Sfat again: promovare, promovare, promovare!

    00
  6. Completare: nu deschide niciodată un business cu gândul că o să trăiești din el din prima zi.

    Da-ti un minim de un an de zile in care sa ai alta sursa de venit și tot ce generează noua afacere să reinvestești, aici de fapt se regăsesc banii de promovare.

    00
    • Mhm, doar ca vine COVID si fu*te tot chiar si asa :)) (

      00
    • Multi ar trebui sa investeasca banii intr-un fond cu dividend anual de 6% si ar iesi mai bine in loc sa mananca nervii cu un business obosit intr-un cartier ieftin.

      Dar nu, romanul vrea si casa si masina si telefon scump si sa fie propriul lui sef.

      00
    • @George Si cate fonduri cu dividend anual de 6% accesibile romanului de rand cunosti.

      Lasa S&P 500 si alte fantezii din SUA unde-ti mananca taxele intermediare de brokeraj aproape tot dividendul si zi ceva aici, aproape, in care poate investi orice Gheorge care a strans 3-5000 de euro „la ciorap”.

      00
  7. Recunosc ca si eu am o problema cu bugetul de marketing … nu vreau sa cheltui nici 5 lei pe asa ceva pentru ca de foarte multe ori consider ca sunt bani dati degeaba. Într-un final, daca treaba se va complica si voi avea succes tot va trebui sa cheltui bani pentru promovare :(

    00
    • Ca si cum te-ai duce la pescuit fara momeala si te astepti sa prinzi ceva.

      00
    • @George… Marketingul ar fi nada… Momeala este serviciul/produsul :))

      Nada in viziunea unora, bani aruncați… Uneori este, dar de cele mai multe ori aduce rezultate. Că nu justifică costurile e alta discuție, aici intri in strategii, testări (pe bugete mai mici), etc.

      00
    • @Pato sistemul se regleaza singur, daca nu-ti trece prin cap ca „ba ar trebui sa fac reclama aici”, desi marketingul nu inseamna reclama, atunci businessul tau o sa dispara dupa un timp and that’s fine, sa vina altii mai destepti, pentru consumator e win-win.

      00
    • @ George mai nasol e când e doar marketingul, iar produsul sau serviciul lasă de dorit

      00
  8. in poza e casa lu aia de ieri mutati la tara ?

    00
  9. Problema rezolvată nu e problem – this right here.

    Recent am vazut un demo de aplicatie care face semnaturi pentru email, wtf man…

    00
  10. Cea mai buna afacere a momentului e sa tepuiesti pe prostii ce se vor afaceristi in viitor cu bani de seminte. exact, le iei banii aia de seminte gen 5000-10000 de euro si ii lasi cu ochii in soare. Vezi afacerea cu Amazon sau alti tepari infecti ce te invata … nimic.

    00
    • Asta nu e doar afacerea momentului.

      De mult timp cea mai bună metodă de a face bani e să-i înveți pe alții cum să facă bani :)

      Ca și cu banii pe net. Cea mai bună metodă de a face bani pe net e să-i înveți pe alții să facă bani pe net :))

      00
  11. Depinde foarte mult cum vrei sa pui problema si mai ales ce vrei sa faci. Eu lucrurile le vad un pic mai simplu si rezolvarea lor din pacate e in alte parti.
    1. Bugetul de marketing, de foarte multe ori este o gaura neagra si nu compenseaza realizarile. Am o mica aplicatie de trimis bani prin SMS, cam cat ar trebui sa cheltuiesc in promovarea ei? Trebuie sa ma apuc sa fac eu singur de capu meu? Ma duc la o agentie, daca da, cum evit teparii? Fix intrebarile astea sunt o mare problema pentru orice antrepenor, dar mai ales pentru cel roman. Si sa nu uitam, ca marketingul la nivel de Romania, in special cand vorbim de online, este o prostitutie mascata unde mediocritatea se promoveaza pe sine. Exemplul cel mai elocvent fiind si cazul tau, unde plata nu este pe masura a ceea ce livrezi(fapt recunoscut de tine).
    2. Oamenii care decid sa-si faca un start-up sunt eminamente oameni tehnici care au lucrat prin diverse companii facand o aplicatie mai mica sau mai mare si dupa uzura intervenita vor sa incerce ceva. Majoritatea vad problemele numai din unghiul lor si foarte putini au abilitati de problem solver. Asa ca atunci cand se apuca de o treaba o vad fix din perspectiva lor si a bulei lor eminamente tehnice. Cand vine unu sau altu si le sparge globul de cristal o iau foarte personal. Chestia vine foarte mult din educatia primita in familie si la scoala.
    3. In Romania, nu exista cultul esuarii in crearea unei companii, cum este prin alte parti. In SUA, foarte multi antrepenori au esuat mai mult decat esueaza unii in viata, pana sa creeze ceva. E idiotenia aia de idee romantica cum au inceput intr-un garaj si apoi s-au mutat in nu stiu ce cladire, dar pana acolo sunt multe nopti nedormite si esecuri multe. De ce se intampla asta? Pentru ca din pacate mai mult inveti dintr-un esec decat dintr-un amarat de succes(suna cliseistic, dar din pacate asa e). La noi, daca esuezi, esti privit ca o paria, de parca ai avea ciuma. Din nou, chestie de educatie.
    4.Sursele de finantare, dar si sumele de bani ce se vehiculeaza prin piata sunt bani de seminte comparativ cu ce se intampla prin alte tari. Mai sunt abonat pe fb la diverse grupuri de startupuri si cand vad ce sume obtin(unele sunt de nivel credit de nevoi personale), comparativ cu ce vor sa faca, realizez ca va fi un esec de proportii neasumat si neinteles. Aici e o intreaga discutie si despre nivelul de educatie financiara al poporului roman, dar mai ales si diverselor fonduri de investii sau banci. Unde dupa cum se stie, prefera niste plasamente sigure gen imobiliare, in detrimentul unei potentiale companii ce isi poate dubla/tripla valoarea.
    Asta e peisajul antrepenorial al startupurilor romanesti si fix din cauza asta, nu putem excela pe partea.

    00
    • Stiu pe cineva, a inchis firma in 2016. Si in 2020 a mai primit instiintari de plata.

      In felul asta cum sa risti sa deschizi o afacere ca dupa un an sa o inchizi si peste 5 ani sa-ti vina notificari de plata ca nu a avut contabilul sapca.

      00
  12. Dacă restricționăm publicitatea, câte șanse de oportunitate se va crea pentru cei care nu își permit?

    Hai să gândim și așa…

    00
  13. Hm, am facut la un moment dat mai multe aplicatii. Le-am pus pe net fara nici o reclama, doar ce indexa Google.

    Alea care credeam ca sunt faine nu au avut nici un vizitator, altele care erau mai mult pentru mine, sute de vizite pe zi.

    Concluzia: dezvolta unelte pentru tine. In cel mai rau caz o sa aiba macar un utilizator.

    00
    • Aici se întâmplă un fenomen care greu l-am înțeles și eu, dar până la urmă mi-a intrat la cap.

      E extrem de greu să citești mintea oamenilor, și e extrem de ușor să te păcălești singur că te pricepi. Ca și cu șoferia. Toți cred că sunt șoferi buni doar pentru că conduc zilnic.

      Când faci ceva pentru tine, de fapt te profilezi pe tine ca și potențial client cu o nevoie reală. Când încerci să gândești pentru alții e aproape imposibil să nimerești nevoia reală, ce să mai zic de a rezolva nevoia aia într-un mod cât mai frictionless.

      Chiar și Steve Jobs zicea că a început lucrul la iPhone (printre altele) și pentru că ei înșiși urau și se enervau cu propriile telefoane care le foloseau zilnic. Deci primii potențiali clienți practic ar fi fost ei. Asta le-a dat un avantaj imens că ei știau ce fel de telefoane și-ar fi dorit să existe.

      Asta explică situațiile alea când stai și te-ntrebi, oare ce-o fi fost în capul lor cu produsul ăla? Ce-or fi avut în cap? De fapt e mecanismul ăsta în care ești convins că știi ce nevoi au alții și de fapt ești total pe lângă, care e complet scalabil la companii mari unde se acoperă unul pe altul.

      Clipul (dar și filmul) explică foarte funny (și realist) cum se dezvoltă un ‘product by committee’ în companiile mari:
      https://www.youtube.com/watch?v=aXQ2lO3ieBA

      00
  14. De asta am comentat mai multe ori ca in Romania exista foarte multi oameni tehnici care stie cum sa executa un proiect (aplicatie, site) de la A la Z, dar nu sunt oameni de sales si manageri buni care sa si vanda produsul respectiv.

    Daca ai un om de sales bun, poti sa vinzi si cacat pe net.

    00
  15. De aia îmi bagi reclame pe gât pe facebook, chiar dacă intru aproape zilnic pe blog? Din punctul meu de vedere, sunt bani aruncați.

    00
  16. Lumea nu baga bani in marketing pentru ca 80% sunt tepari, nu doar in Romania, peste tot. Nisa pe care sunt a crecut bine in ultimii 2 ani, primesc zilnic pe linkedin, fb, instagram mesaje de la „marketer-i” ca fac si dreg, le raspund sa imi trimita datele de contact de la 3 clienti cu care au muncit si sunt fericiti cu rezultatele lor, 50% nu mai raspund, 40% vin cu dume de confidentialitate, 10% dume ieftine – sa vezi sa nu crezi ca bla bla, ca o fi o pati. Din aproape 1000 care m-au contactat, nu am gasit unul care sa fie in stare sa aiba 3 clienti care il recomanda. Pana la urma muncim cu unii care au venit printr-o recomandare. Sunt si cativa romani care vorbesc engleza scris bine, si apoi angajeaza pusti din state care sa vanda serviciile in state. Florentina Istrate targeteaza piata din state, baga cate 3 emailuri pe zi, am schimbat ceva emailuri cu ea, dar atunci vroia doar clienti care cheltuie minim 10 mii $/luna pe FB, daca imi aduc bine aminte 50% pt management.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube