Spark se închide

Au trimis mail utilizatorilor acum

Dragă utilizator SPARK,

Cu regret, îți aducem la cunoștință vești importante cu privire la serviciul nostru de car sharing electric, din România. Începând cu data de 1 februarie 2024, compania SPARK România este nevoită să își închidă activitatea.

Decizia de închidere a fost luată în contextul unui mediu de business nefavorabil și în lipsa unui sprijin concret al autorităților locale pentru soluțiile de transport public alternativ, eco-friendly, printre care amintim și introducerea taxei de parcare pentru companiile care au în portofoliu vehicule electrice și desfășoară activități de car-sharing.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

81 comentarii

  1. Primii au fost Teleport acum si ei, pacat dar nu era o surpriza. E greu sa faci profit cand trebuie sa tii si preturile la un nivel rezonabil plus sa acoperi costurile de intretinere a masinilor, foloseam des Spark si citylink si aveam de multe ori masini lovite si zgariate in toate partile.

    Comentariu apreciat.817
    • si cu tot ce se putea fura furat din interior

      Comentariu apreciat.713
    • Ultimele curse cu Spark:

      – Zoe cu pana; am raportat cu poza cu tot, mi-au luat 20 lei pentru inchiriere.

      – Zoe cu voma in interior, miros de alcool si tigari; nu am pornit de pe loc, raportat cu poza si detalii, au luat 16 lei si atat.

      – Zoe cu check engine light on, m-a lasa sa intru si sa plec, la 5 minute s-a oprit. Raportat etc nimic.

      – Dacia Spring nu pornea deloc, raport etc pierdut 20 lei.

      Comentariu apreciat.1235
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1045
    • si de ce trebuie sa sustina firma fraierul care reporteaza? intelegi ca voucherul ala nu sunt bani, ci un credit pe care ti l ofera, nu? nu poti lua paine copilului cu voucherul, ei in schimb pot raporta banii tai ca incasare si voucherul ca pierdere, deci sa nu plateasca taxe pe suma aia.

    • @Cipper eu n-am primit absolut nimic inapoi, la telefon nu au raspuns cand am sunat o data. Nici macar o confirmare ca problemele raportate de mine au fost rezolvate.

      Comentariu apreciat.351
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 835
  2. Suntem prea involuați pentru asemenea servicii.

    Comentariu apreciat.16348
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 4774
  3. Nu o sa prinda in veci in Romania. Este chestie de educatie, de cum ai grija de un bun chiar daca nu este al tau, plus drumurile din care mafia PSD PNL a furat de peste 30 de ani.

    Comentariu apreciat.11220
  4. NOU
    #12

    mai exista ceva similar inca pe piata? Also, ceva idei de ce nu a mers? Sa fie doar tarifele de parcare sau chiar ii nesustenabila ideea la noi.

    Indecis. Tu ce zici?1718
    • Există blue și elec. Astea-s mai noi, au apărut în 2023 pe piață, cred. În 2025 se închid și astea

      Comentariu apreciat.4816
    • Blue din cate stiu sunt un fel de Uber/Bolt. Nu sunt o companie de car-sharing.

      Comentariu apreciat.561
    • Blue este serviciu de ride hailing electric premium sau asa se prezinta, un fel se Uber Black. Apartine companiei de leasing si rental auto Autonom

      Comentariu apreciat.321
    • Blue apartine lui Autonom care apartine lui Banca Transilvania. Ca sa stiti unde se duc banii

      Indecis. Tu ce zici?2617
    • @BGDN ori știi ceva în plus, ori îmi scapă mie.

      Autonom a absorbit BT Operational Leasing (100% din acțiuni, operațiuni/angajați) undeva prin 2018. Nu există altă asociere din câte cunosc eu.

      210
    • Ah, retrag.. a trecut prea mult timp de la tranzactie intr-adevar si am confundat. E fix invers, Autonom a cumparat de la BT, corect.

      243
  5. Eu sunt curios cand si/sau unde va avea loc licitatia pentru vanzarea flotei de masini :D

    Comentariu apreciat.503
  6. Eu încă nu inteleg cum genul ăsta de ride-sharing poate fi profitabil oriunde, nu numai în românia. Mașina trebuie să fie impecabilă, altfel nu o folosește nimeni. Pe lângă asta, se uzează și mai repede că deh, nu e a ta, o exploatezi la maxim. În același timp, prețul trebuie să fie unul foarte mic, altfel oamenii aleg alternativa (taxi).

    Comentariu apreciat.7211
    • Românii își bagă picioarele în lucrul care nu e al lor. Majoritatea își bagă picioarele și în mașina proprie (uitați-va cu ce hârburi umbla, cum fumegă), ‘mi-te în mașina de închiriat.

      Comentariu apreciat.7022
    • D-aia nu e rentabil la noi, ca e taxi foarte ieftin comparativ cu alte tari.

      In alta ordine de idei am iesit din carciuma din Berlin si mi-au trecut prin fata niste nemti cu un MBZ decapotabil. Am scos telefonul din buzunar, am deschis aplicatia FreeNOW, am gasit un BMW 4er decapotabil la vreo 500m si m-am dus cu gasca sa vedem laserele de la City of Lights din tot orasul. ~65 euro 90 de minute de plimbat cu decapotabila prin oras, combustibil inclus.

      Comentariu apreciat.5214
    • nu în toate țările sunt animale. la noi nu există legi și durează 4 ani un proces.

    • @FLO

      Să nu te mai vaiți că nu-ți ajung banii, dacă-i arunci pe prostioare ca văzutul de becuri colorate seara.
      :-))

      @Vali
      Dacă ar exista, clientul e mereu de vină.

      Indecis. Tu ce zici?307
    • Spălat de bani.

      88
    • Am folosit Zipcar vreo doi ani când a apărut la mine în oraș (să tot fie vreo 11-12 ani de atunci) pentru că trăiam într-o zonă în care nu îmi trebuia mașină zilnic, dar aveam nevoie pentru cumpărături.

      Nu am avut niciodată o experiență proastă. Da, mai lipsea câte un buton pe alocuri, dar niciodată nu am dat de vreo mașină jegoasă sau care să nu pornească.

      Zipcar încă mai funcționează bine-mersi aici.

      O mare parte din problemă e clientela.

      Comentariu apreciat.302
    • @Matei, ai putea sa spui ca o mare parte din problema este modul de selectare a clientelei. Adica daca vezi ca X a zgariat sau murdarit masina, ii blochezi contul imediat.

      Dar nimeni nu face asta, pentru ca toti pornesc afacerile pe banii investitorilor si la final de semestru trebuie sa arate niste cifre de unde sa reiasa ca a crescut numarul utilizatorilor. Asa ca nu iti permiti sa dezactivezi conturi.

      130
  7. Cred si eu cand masinile alea erau facute dauna de toti ghertoii.

    Comentariu apreciat.593
  8. Am renuntat la a folosi Spark dupa ultima experienta. Masina era varza: julita pe exterior, cu o roata desumflata, oglinda retrovizoare lipsea cu desavarsire, interiorul era plin de resturi (ambalaje, bidoane) si mirosea ingrozitor a tigari.
    Cred ca nu poti sustine un serviciu cu asemenea clienti! Multi nu au grija de lucrurile lor, iar de lucrurile altora clar li se rupe p..

    Comentariu apreciat.983
  9. Decizia de închidere a fost luată în contextul unui mediu de business nefavorabil și în lipsa unui sprijin concret al autorităților locale pentru soluțiile de transport public alternativ, eco-friendly, printre care amintim și introducerea taxei de parcare pentru companiile care au în portofoliu vehicule electrice și desfășoară activități de car-sharing.

    Ce înseamnă „sprijin concret al autorităților locale”? Ce ar însemna acel sprijin, fără speculă sau ghiceală?
    Nu de-asta, cât a fost la DNA, Kovesi asta a făcut, să nu se mai acorde sprijin de orice fel?

    Ce înseamnă „lipsa unui sprijin concret”? Aruncăm eufemisme traduse din engleză de parcă te face mai deștept…

    Indecis. Tu ce zici?2433
    • S-au plans ca nu ii lasa PMB sa parcheze gratis pe locurile albastre ca pe ceilalti clienti cu electrice si hibrid.

      Comentariu apreciat.341
    • si cum ar fi sa le puna la dispozitie o procedura de procesare si recuperare a daunelor rapida? cuplata evident si cu reversul? ca sa nu fie cum zice baiatul ala, nici nu a pornit masina si au pastrat banii doar pentru rezervare.

      ps, vezi ca te bate limba română. expresia aia are sens, este corectă si corect folosita in context. daca nu te ajuta nici dex-ul nici google, fluiera si iti explica mandea ce înseamnă.dar cu o singura condiție, sa nu pretinzi vreun scor pisa prea mare.

      84
  10. Nu au menționat nimic de datele personale pe care le au stocate în sistem. Ar cam trebui să le șteargă.

    Indecis. Tu ce zici?3112
    • De datele voastre stocate de bănci și schimbate mai des decât cărțile de tabinet, nu vă văitați, de ce v-ați văita de ăștia?

      Indecis. Tu ce zici?2741
  11. De cate ori am văzut o mașină Spark pe langa mine in trafic, oamenii o conduceau pe vorba aia „drive it like you stole it”, încercari de liniuțe între semafoare, croșetat, tot tacâmul.
    Total întâmplator si fără legătură cu ce am scris mai sus, când ma uitam dupa ele…toți șoferii erau sub 25-28(?) ani. Parca cu costurile alea de RCA dublate sub 30 ani nu mai par asa SF.
    Tot ziceam sa ma sui și eu într-una sa vad de unde vin apucaturile sportive, dar nu mai apuc, aparent 😂

  12. Mare pagubă-n ciuperci !

    Indecis. Tu ce zici?2026
  13. Management ul prost, aia e. In Irlanda sunt foarte populare serviciile de genul si ai sute de masini la indemana, unul din motivele pentru care am renuntat la masina personala din 2019 si nu imi pare rau, dar:
    – daca gasesti masina lovita, zgariara sau murdara pe interior faci poza inainte sa o descui iar firma trimite frumos factura ultimului utilizator dinaintea ta
    – daca iei masina si rezervorul e sub 25% plin, la fel, utilizatorul dinaintea ta primeste factura cu amenda si plateste pentru asta ( 25 de Eu, parca)
    – daca nu lasi masina de unde ai luat-o (sau foarte aproape in caz ca nu gasesti parcare), te taxeaza si pentru asta si, de multe ori, suma respectiva e transferata urmatorului client ca si credit.

    Lucruru bun:
    – parcare gratuita oriunde in tara in parcarile stradale care tin de consiliile locale

    Indecis. Tu ce zici?3018
    • „– daca nu lasi masina de unde ai luat-o (sau foarte aproape in caz ca nu gasesti parcare), te taxeaza si pentru asta si, de multe ori, suma respectiva e transferata urmatorului client ca si credit.”

      Asta nu prea o inteleg ? Cum adica sa o lasi de unde ai luat-o ? Ideea nu e sa ma duca unde am nevoie? Daca nu am nevoie sa ma intorc ce fac? Ma taxeaza?

      Comentariu apreciat.612
    • @dny – desi pare gresit e un lucru bun asta, sa lasi masina de unde ai luat-o; cum ar fi sa te trezesti cu toate masinile lasate in aeroport, de exemplu?
      Modelul de business e sa ai masina la indemana pentru a-ti face treaba, nu sa te duci cu ea la sprit si sa o lasi acolo.
      Ex: o data pe saptamana iau cea mai apropiata masina libera pentru piata saptamanala (ape, sucuri etc, ce e mai greu de carat) pentru 2 ore in care am timp sa fac cumparaturile, le descarc acasa dupa care duc masina la loc (intre 3 si 5 minute de mers pe jos inapoi acasa, depinde de cat de departe de mine a fost masina libera atunci).
      Ex 2: Cand m-am mutat am luat o duba pe 6 ore (masina platita pe 6 ore o poti tine 24) si mi-am facut toata treaba fara sa platesc pe nu stiu cine sa ma care cu duba – am iesit la un sfert de pret
      Ex 3: luat papuc pe 1.5 ore sa caut brad si sa mi-l duc acasa
      Ex 4: prieten dus la aeroport – cost 12
      Eu in loc de 65 cat ar fi luat taxiul.
      Totul tine de organizarea timpului si da, dusul masinilor inapoi e cel mai bun lucru.
      Cat timp toti lasa masinile de unde le-au luat atunci tot timpul sunt masini pentru toata lumea 247 in toate zonele.
      Daca ai treaba intr-un loc si nu vrei sa duci masina inapoi sau nu ai chef – pentru aia sunt taxiurile 🙂

      Indecis. Tu ce zici?3520
    • „Daca ai treaba intr-un loc si nu vrei sa duci masina inapoi sau nu ai chef – pentru aia sunt taxiurile 🙂”

      taxiul ala de 65E cat te-ar fi costat pe tine?
      Cum faci iei masina pana la aeroport, lasi bagajul la drop off, o aduci inapoi si pe urma iei taxiul?

      176
    • @dny – nu, ma duce prietenul la randul lui 🙂

      Indecis. Tu ce zici?1417
    • Wow, this actually makes sense. Un serviciu pentru o anumita gama de use cases.

    • lași 10 mașini in aeroport? nu sunt oameni acolo care aterizează și ar lua mașinile alea?

    • @Vali – ala a fost un exemplu general dar daca inlocuiesti „aeroport” cu pub, casa fiecaruia (gen iei masina dupa munca, one way, sa te duci acasa si o lasi acolo) cam ai idee ce haos ar fi. Asa e mult mai usor si stii tot timpul unde sunt masinile (ca si client).
      Mai nou firmele de genul fac contracte cu dezvoltatorii imobiliari si in parcarile multor blocuri noi au inceput sa apara locurile lor de parcare rezervate, de unde poti lua si aduce masina inapoi, la scara, facand treaba si mai usoara pentru toti locatarii din zona.

      510
    • @Raul, este cam acelasi lucru.
      Iei masina dupa munca sa te duci acasa si o lasi acolo. Peste 1-2 ore vecinul tau pleaca la restaurant, ia masina de la tine de pe strada si o lasa la restaurant.

      Oricum, din ce spui tu, serviciul respectiv din Irlanda este total diferit fata de ce s-a incercat in Romania. Si pare si mult mai ieftin in comparatie cu un taxi.

      Acum nu stiu cat de departe este aeroportul in care l-ai dus pe prietenul tau, dar ma gandesc ca daca un taxi ar fi costat 65 de euro, este un drum de cel putin 20 km dus-intors. Presupunand ca drumul era relativ liber, nu aveai oricum cum sa folosesti masina mai putin de o ora.

      La Spark de exemplu un astfel de drum (1 ora si 20 km) ar costa tot vreo 12 euro cu un BMW i3. Dar cu un taxi/uber (doar dus) ar costa numai 7-8 euro.

      51
    • Buna @Andrei G – total de acord cu asta, ca serviciul a fost gandit total diferit de ceea ce este (pardon, a fost :)) acolo, exact cum spuneam in primul meu comentariu. Diferenta o face ca aici merge si merge foarte bine iar avantajele sunt in proportie de 99% multumiti (printre care si eu) si 1% nemultumiti.
      In teorie ceea ce spui suna bine ( „Iei masina dupa munca sa te duci acasa si o lasi acolo. Peste 1-2 ore vecinul tau pleaca la restaurant, ia masina de la tine de pe strada si o lasa la restaurant”) dar care e sansa ca masina aia sau alta sa vina inapoi pe strada initiala unde sunt alti clienti care au nevoie de masina? Nu se ajunge ca in timp sa ajunga toate masinile alandala si atunci sa apara problemele cu restul clientilor care nu au niciodata masina in zona?

      25
    • @Raul, nu ar trebui sa se intample asta, sa ramana toate masinile pe niste strazi periferice. Chiar daca vecinul nu se duce seara la restaurant cum am zis initial, teoretic sunt toate sansele ca eu daca vad masina in fata portii sa o iau din nou de dimineata ca sa ma duc cu ea la munca. Adica sa o las aproximativ de unde am luat-o seara trecuta.

      Dar da, inteleg ca in Irlanda a fost gandit ca un serviciu de rent-a-car pe termen scurt, nu ca un serviciu de car-sharing (sau taxi fara sofer) cum este/era in Romania.

      31
    • Exact, @Andrei G – si diferenta dintre cele doua servicii e in titlul articolului :)
      Intr-o lume ideala car sharing ul ar funtiona perfect si mi-ar place sa fie asa insa tot ce se bazeaza pe bunul simt al oamenilor e destinat sa dea gres desi in teorie suna bine (cel mai bun exemplu ar fi comunismul :) )

      45
  14. Spark aveau doar electrice, care se repara greu si scump. Au pățit si case mai mari, stire tot de azi, la alt nivel:
    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/hertz-sell-about-20000-evs-us-fleet-2024-01-11/

    153
    • NOU
      #54

      Compari mere cu pere, sunt două afaceri complet diferite, Spark avea probleme grave cu caroseriile și interioarele nu cu motoarele.

      Cred că este modul elegant al HERTZ de a spune că electricele nu sunt fiabile pentru închirierea pe termen scurt.
      Am închiriat o electrică pentru 7 zile, am schimbat-o a doua zi cu una pe benzina.

      Ca turist să îmi fac conturi la aplicații pentru stațiile de reîncărcare, să le caut într-un oraș necunoscut, (e greu și cu GPS) , să pierd timp la încărcare, să stau mereu cu ochii mereu pe autonomie, ….

      Comentariu apreciat.332
  15. Of topic, pregătiți sticlele Guvernul înființează Comitetul de Organizare a Funeraliilor de Stat, care stabilește cum vor fi înmormântați președinții României.

    220
  16. Păcat, îl foloseam foarte des. Voiam să vând mașina și să mă bazez doar Spark/Bolt. Există altceva pe piață cu care pot înlocui Spark, oare?

    1611
  17. Ce sa inteleg ca o lasam mai moale cu resetarea?
    Troti le-au banned in cateva orase, bicicletele inchiriate sunt aruncate prin canale, am vazut agatate si in copaci….Aaaa e pa constiinta? Pai s-au facut studii si generatia asta empatica, grijulie cu mediul care se topeste ca fulgu nu ar trebui sa se comporte asa.
    Csf, ncsf

    Comentariu apreciat.497
  18. Firmele astea de inchirieri mașini sau trotinete cu aplicație, care au tot apărut în ultimii ani, au în plan să ajungă vreodată pe profit? Sau speră să-i cumpere vreo companie mare?

    231
  19. Sunt teste in general, ca pe profit nu e nimeni, pur si simplu se incearca, sa se vada daca si cum si cat de pregatiti suntem pentru urmatorul nivel🫣

    119
  20. Trebuiau sa lase doar prin sector 1 fara bucurestii noi, in rest e jale

    78
  21. Pot accepta facilitățile fiscale pentru o persoană particulară care alege să renunțe la ICE și adoptă lumea EV. Are motivele sale, fie că e salvarea planetei, fie că e consumul pe care-l consideră mai redus, fie că e orice altceva, omul adoptă o tehnologie necoaptă, departe de a fi evoluată și na, pentru asta merită cumva o facilitate pentru rolul de, să spunem, „pionier”.

    Dar să le oferi facilități unora care vor să câștige din ele, ei bine, asta nu mai pot accepta. Nu știu să spun dacă sumele percepute de ei sunt mari sau mici, dar reprezintă câștig. Și dacă tu câștigi din asta, dacă aduni bani din asta când probabil nu sunt sigur că ai 10 angajați și nu dispui de vreun garaj ei, atunci nu văd de ce ai primi facilitatea asta.

    Cumva mă afectează. Doream să conduc și eu un EV ca să văd cum este. Avem și dreptul acum, urma să mă delectez un pic cu tehnologia asta ca să pot vorbi mai în cunoștință de cauză despre ea. Doream să testez mai multe mașini, eventual tot ce au în flotă și să văd ce diferențe sunt, cum a interpretat fiecare producător tehnologia respectivă. Mno, asta este, nu o s-o mai fac. Dar dacă acesta este motivul atunci nu regret nici o clipă că se cară de aici. Drum bun. Să se întoarcă atunci când îi chem eu.

    Indecis. Tu ce zici?1820
    • am condus io un polestar 2. Varianta cea mai de sus. Mi s-a sculat pula, toata. Dupa care s-a dus la culcare linistita ca am chestii mai bune de facut cu 100 de mii de epuroi :D
      Gen: intai sa ii fac si dupa sa ii cheltui

      62
    • intai sa ii fac si dupa sa ii cheltui

      dacă și tu te plângi de bani, noi ce să mai zicem? :D

  22. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 1040
    • Poate ca asta este diferenta intre noi si tarile baltice. Ca aici, prin aplicatiile astea de inchiriat masini pe care sa le conduci tu, pretul era ceva mai mare decat la Bolt/Uber/Taxi.

      30
    • PS: conform mfinante, Spark avea asa:
      2021: cifra de afaceri de 6,5 milioane
      – pierderi de 11 milioane
      2022: cifra de afaceri de 10 milioane
      – pierderi de 11,5 milioane

      Cand ai constant cheltuieli cel putin duble fata de cifra de afaceri, nu stiu daca este normal sa dai vina pe Primarie pentru falimentul afacerii tale.

      52
    • deci, dupa ce ca gaureste (in mod normal si ok) asfaltu sa traga tevile, vrei sa si scada numaru de benzi de circulatie? in bucuresti?
      pai…l-ar sinucide bucurestenii in 10 minute

      11
    • @Andrei corect, stai, în București era mai scump sa conduci tu spark decât să te conducă un șofer cu Uber?

      Wtf.
      Pai eu înțeleg așa ai un serviciu de transport din a în b, diferența fiind că la Uber nu faci nimic comanzi și te duce cineva , in timp ce la spark conduceai tu, îți asumai un task suplimentar, plus parcare bătaie de cap poate cu încărcare sau alimentare

      Este ca și cum ar fi mai scump produsul dacă îl ridici din magazin decât dacă ți-l aduce curierul acasă

      11
  23. Deci a rămas doar City link în București, care tot la fel, și au restrâns flota de la sute la zeci? Și au dispărut din Brașov cu springurile? Cred ca acest gen de serviciu, care practic trebuie sa aibă preturile între taxi/ride sharing și rent a car cu ziua, nu o sa meargă la noi, pentru ca suntem ciobani. Dacă nu e al meu, sa îmi bat joc de ea…

    154
    • Ai auzit pana acum de vreun utilizator de astfel de aplicatii care a fost sanctionat pentru ca a avariat o masina? Pur si simplu companiile respective nu au destule resurse sa verifice masinile si nici nu au motivatia sa-si reduca numarul de clienti.
      Asa cum am spus mai sus, singurul interes era ca la sfarsit de an/de trimestru sa raporteze cresteri catre investitori.

      40
  24. Trebuie inventată o mașină nouă pentru astfel de servicii in Ro si mai ales București: Scaun de plastic ca in autobuz, toate butoanele solide si waterproof, după fiecare utilizare sa se spele singură masina in interior ca toaletele alea. Iar la exterior senzori pe toată suprafața, să nu o poată juli.

    Comentariu apreciat.250
  25. Spark scria pe singura masina pe care am vazut-o infipta intr-un loc de joaca pentru copii.
    Nu lasata langa, infipta ;))

    60
  26. Sunt masini decente la 2000euro de cumparat! De ce ai da aceeasi bani pe luna sau pe 2 luni cat ai treaba cu ea la niste smenari cu acte? Plus ca o mai si vinzi repede inapoi sau o lasi draq in curte sau in parcare pana mai ai iar treaba cu ea…a ca nu.ti sta bine curul intr.o masina de 15 ani…ia cu paine atunci!

    23

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.