De ce vrea ministrul Șova autostrada Brașov-Sibiu și nu Pitești-Sibiu

Orice articol pe această temă va începe cu tradiționalul “bă, nu mai râdeți de Șova că ajungeți ca el”. Bun. Povestea pe scurt: ministrul marilor proiecte, Giani Șova, a declarat că el ar vrea să facă autostradă între Brașov și Sibiu și nu între Pitești și Sibiu, pentru că e mai ieftină și se poate termina mai repede. Au apărut tot felul de analize, bani de la buget (Brașov-Sibiu) versus bani de la UE (Pitești-Sibiu), amenințări și tânguiri de la uzina Dacia, care plânge când trebuie să urce mașini pe trailere pentru Europa de Vest și așa mai departe. Toate bune, toate îndreptățite. sosea-3

În trei fraze, de ce Șova nu e atât de prost pe cât îl credem noi:

  • Brașov-Sibiu e la câmpie, se poate face mai repede și cu costuri reduse pentru constructor, care dă bucuros șpagă când îi pică un contract din ăsta bănos și simplu de făcut.
  • Mai e și componenta politică, un proiect care durează prea mult nu e bun, că s-ar putea să nu mai fie ei la putere când se termină, și de ce să lase altora bucuria de a tăia panglica?
  • Pitești-Sibiu e nasol, e numai în munte, e de muncă, e pe bani europeni, nu se poate fura la fel de spornic ca la autostrada făcută pe bani de la buget.

Sigur, bine ar fi să se facă amândouă, eventual secolul ăsta. Dar să nu ne grăbim.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

32 comentarii

  1. Ar fi bune amandoua, dar cred ca pana la urma nici una nu va fi facuta in urmatorii 7-8 ani. :))
    Oricum, sa construiesti Brasov-Sibiu pentru a substitui Sibiu-Pitesti, imi pare cumva naiv (ca sa nu zic prostesc si fara pic de legatura cu realitatea).
    In plus de asta, de la Brasov la Sibiu se circula destul de bine, foarte multe linii drepte in afara localitatilor, trafic nu foarte aglomerat.
    Apoi, exista garantia ca traficul greu de pe Valea Oltului se va muta pe viitoarea A3 Bucuresti-Brasov-Sibiu, cand mare parte din traficul asta vine de la Craiova si Pitesti? (Pitesti, care e la doar 60km de Rm Valcea)

    Da, ar fi mai usor, teoretic, de constuit autostrada Bv-SB, insa daca s-ar construi doar ce e usor atunci chiar ar fi totul ca un puzzle la final de constructie.

    00
    • @Liviu R.: ai de plm ce zonă e, cu fiecare sat cu o curbă strânsă, cu ocoliri, cu treceri de pietoni. iti dai seama ce se bucură TIR-urile?

  2. Din punct de vedere economic, este mai utila pentru economia Romaniei autostrada Pitesti-Sibiu, daca se supara si astia de la Renault si externalizeaza toata productia Dacia in Maroc si Rusia efectele economice asupra Romaniei vor fi catastrofale, ganditi-va numai la cati oameni lucreaza la Mioveni si la faptul ca Dacia este pe primul loc la export.

    00
  3. Pana la urma a zis ca le face pe amandoua… Distractiva reactia celor de la Antena 3 care dupa 5 secunde de stat cu gura cascata, l-au facut cu ou si cu otet ca se apuca de facut 2 autostrazi spre aceeasi destinatie :)) Adica… e chiar de porc domne…
    Eh, jurnalisti…

    00
  4. Zoso, la oricet articol de-al tau cu autostrada, raman ferm pe pozitie: NU SE CONSTRUIESC! VECI!

    00
  5. Pai stai asa.
    Daca nu se mai face Pitesti -Sibiu, cand naiba va fi gata TOATA autostrada Bucuresti-Nadlac ?
    Daca se merge pe varianta Bucuresti-Brasov-Sibiu-etc, inseamna ca totul se va bloca la bucata Comarnic-Brasov, care in plan :) va fi gata dupa 2017.
    Nu sunt de specialitate, dar cred ca Pitesti-Sibiu prezinta mai putine probleme tehnice, financiare, decat Comarnic-Brasov.
    Domnle, vreau si eu sa traiesc ziua in care dimineata imi beau cafeaua in Bucuresti si la 5-6 mai beau una pe Mariahilferstrasse

    00
  6. cred ca *3 e cel mai valid argument, in special partea a doua, aia co fondurile europene.

    In rest, sanatate

    00
  7. @Jerome
    „Domnle, vreau si eu sa traiesc ziua in care dimineata imi beau cafeaua in Bucuresti si la 5-6 mai beau una pe Mariahilferstrasse”

    Ti-e frica de avion?

    Si daca-mi spui ca pleci cu masina din Bucuresti pentru ca ai nevoie de ea in Viena eu iti spun sa inchiriezi una in Viena.

    00
  8. Alternativa la Pitesti-Sibiu e Ploiesti-Sibiu, 155 km vs 245 km. Portiunea foarte dificiala de pe Valea Oltului e undeva la 60km, comparabila cu Comarnic-Brasov (Rasnov). Bucata Sibiu-Brasov nu e chiar campie, e mai mult un deal si-o vale, comparabila cu actuala bucuata Sebes – Sibiu unde cel putin pe unul dintre loturi sunt probleme mari cu alunecari de teren care intarzie finalizarea cu vreo 2 ani (2015 acum, daca nu chiar 2016). Nici durata, nici costurile si nici necesitatea economica nu justifica alegerea Ploiesti-Sibiu (care tb sa se faca, dar mai incolo). Doar spaga.

    00
  9. Autostrada Pitesti-Sibiu se va face pe la Curtea de Arges, nu pe Valcea. Terenul este dificil dar nu-i imposibil de facut, mai ales ca sunt disponibili banii europeni. Mai este necesara si centura de sud a Bucurestiului (55km la campie) care ar dirija traficul dinspre Bulgaria si Turcia catre Nadlac.
    Concesiunea cu garantii din partea statului pare singura solutie in acest moment pentru autostrazi. Autostrada ar trebui si spre Alexandria (unde e campie ca-n palma). Duminica ambuteiajul de la Mihailesti avea 25km, am stat doua ore blocat.

    00
  10. Singura alternativa la Sibiu-Pitesti e Pitesti-Sibiu.

    00
  11. stiti cum suna (de aici de la Galati, extremul estic, in urechile unei persoane care nu a mers niciodata in Europa occidentala pentru ca e speriata de traversarea tarii pe drumurile actuale – nu am atata concediu sa fac asta) aceste discutii despre autostrazi fictive???? fix ca basmele lui creanga – iti plac dar de cate ori sa le auzi? … din partea mea poate sa treaca si prin cucuieti dar sa stiu ca e o autostrada reala … adica nici aia brasov-sibiu nu cred ca se face, sunt doar vorbe

    00
  12. @Jerome: Austrian Airlines + PostBus 1187, cobori la ultima. Are aer conditionat. :)

    00
  13. Punctul 2 nu ține. Și dacă ar fi un drum de 20 de km, tot ar dura atât de mult construcția încât sigur nu vor mai fi ei la putere când se va termina.

    00
  14. @zoso, te contrazic: șova este într’adevăr atât de prost pe cât îl credem noi! ideea cu autostrada i’a fost servită.

    00
  15. Mai bine sa n-o faca nici pe aia ca ar fi si mai ieftin atunci… si asa-i criza…
    La ce naiba ni-s bune noua autostrazile ??? Au vecinii nostri gramada …
    daca tot ne trebe autostrada mai bine merem la ei si ne dam acolo pe autostrazi pana ne facem plinul, apoi revenim la gropile noastre minunate.

    00
  16. Stii ce a uitat ministrul sa spuna? Constructorul (a se citi sponsorul) care va realiza lucrarea pe tronsonul Brasov-Sibiu. De fapt, trebuie mai intai sa regizeze o licitatie si apoi… greseala mea.
    Desigur exista varianata realizarii amandurora, simultan, dar asta doar in mintea mea. In practica este imposibil pentru ca astfel si-ar da cu stangul in dreptul, ar scoate la iveala costul real al unei autostrazi (stiindu-se faptul ca nu merge sa te joci cu banii europeni) si nu ar mai avea acoperire pentru preturile umflate de acte aditionale la o lucrare mai simpla.

    00
  17. Frate, e o autostrada nu statie spatiala. E chiar atat de greu de facut!?!?!

    00
  18. pai voi credeti ca daca ar muncitorii ar fi platiti ca in Germania nu ar lucra in ritmul ala? asa buget asa proiect.

    00
  19. Singura problema pe care o vad eu si e omisa de toti: e vorba de autostrada Sibiu – Brasov – Ploiesti versus Sibiu – Pitesti.
    Daca autostrada se termina la Brasov ce faci, treci cu tiru prin Sinaia si Busteni in drum spre Ploiesti?

    00
  20. @Zoso, ai uitat si motivul 4: concesionarea Comarnic – Brasov ar deveni mult mai profitabila daca ai muta traficul pe Sibiu – Brasov si, uite asa, devin mult mai interesante (a se citi profitabile) discutiile in aceasta licitatie foarte transparenta…

    00
  21. Si ceva ce se omite des: descarcarea in Bucuresti. Daca se merge pe Sibiu Ploiesti, doua treimi din tara vor intra in capitala pe A3 prin Colentina/Tei, sa vezi atunci blocaje.

    00
  22. Cata lume isi da cu parerea…

    Nu ar fi mai bine sa se faca Bucuresti – Ploiesti – Brasov – Sibiu – Nadlac si Bucuresti – Pitesti – Craiova – Lugoj – Nadlac?

    00
  23. @mybrainquit da, e chiar atat de greu de facut !!! problema trebuie pusa altfel: daca privim putin in trecut, noi suntem, din punctul asta de vedere, cu cel putin 70-80 de ani in urma multor tari. 2 exemple elocvente: din cate stiu (citit, vazut, informat) Germania era plina de autostrazi prin anii 30-40, pe vremea lui Hitler, poate chiar inainte de a incepe al doilea razbel (sper sa nu gresesc). clar erau interese militare, strategice, etc da’ nu conteaza, frate aia se dadeau pe autobahn si ii durea la basca… un alt exemplu e in America de Nord: SUA si Canada. ficiorii aia or inceput de prin anii 20-30 sa conceapa sistemul de drumuri si deja prin anii 40 turnau beton peste tot… mai e si legenda aia urbana cum ca tot in sua, sistemul de autostrazi e astfel conceput ca la fiecare 5-10 mile, 1 sau 2 mile sa fie in linie dreapta pentru aterizarea de urgenta a avioanelor. Asa ca e normal ca pentru noi, conceptul de autostrada tine de statie spatiala. Noi avem in 2013, 400-500 km de autostrada (numarul exact a absolut irelevant), din care 100 si ceva, de pe vremea lu’ tatuca niculai. Aia aveau probabil vreo cateva mii prin 1940, pe cand parintii/bunicii nostri se jucau in colbul de pe ulite. Amu’ nici nu ne putem compara cu ei, ca vezi doamne, ei au inventat otomobilele, sunt cei mai mari producatori si etc. da’ nici sa ne tragem de sireturi cu Burundi, Afganistan si alte tari de calibru asta. Ca o paranteza, in urma cu vreo 3-4 ani o venit un ficior din Olanda la mine la lucru, o interventie service pe o galagie mare de tot. eu ma ocupam de el in sensul dus-adus, plimbat, vorbit&stuff. povesteam cu el diverse si ajunge discutia la drumurile noastre magnifice. la care el imi spune cu o oarecare mila in glas: mai duda am fost prin jumate africa si sa stii ca si ‘ceia din Sudan si Nigeria au drumuri mai bune ca ale voastre. la care io, ca sa salvez situatia cat de cat, i-am servit-o: da coae da’ n-au atatea masini cate avem noi si uite ce masini !!!

    00
  24. Sper sa nu se faca nici o autostrada. Nu am nevoie. Nu e nimic mai plictisitor ca mersul pe autostrada pe cc la 130kmph.
    De aia mi-am luat m3? Sa merg ca toti taranii cu logan?
    Mai bine drumuri ca acum (eventual reparate pe unde e cazul): mai depasesti un tir in a 3-a, mai dai de un un deal/o vale, eventual serpentine. Macar nu adormi la volan si fiecare iesire cu masina e o placere, nu o plictiseala teribila.

    00
  25. @Jerome – Exista solutia pentru cafeaua ta, se cheama private jet, mai mic, Lear jet sau mai mare, Airbus A380 :) dupa buget.

    00
  26. Nu o sa apucam in viata asta nici o autostrada, stati linistiti.

    00
  27. Tu nu esti din Brasov? In loc sa zici bogdaproste ca ai autostrada in fata blocului, tu cauti nod in papura!

    00
  28. Pitesti – Sibiu nu e 100% dificila, cum e Comarnic – Brasov.
    Traseul prevazut de SF e pe la Curtea de AG si in continuare prin zona de deal. Asa ca si minciuna asta ca e scump cade. Oricum, ce e mai scump: cofinantare de 15% pe astia 140-160 de km sau 100% din Brasov – Sibiu plus o participare la Comarnic – Brasov?
    Are dreptate colegul de mai sus: astia sint in stare sa plimbe jumatate de Romanie care vrea spre Ardeal prin Brasov doar ca sa le iasa taxa pe bucata facuta in PPP. Asta si doar ca intentie ar trebui incadrata la subminare, ca trece lejer de prostie!

    00
  29. pt cei ce intreaba de ce nu se pot face amundoua am o veste. Deoarece tara noastra are decat un singur buldozer iar manipulantul e angajat cu juma de norma.se va face decat una.Care? care vrea manipulantu’.

    00
  30. SA O CONSTRUIASCA ,,,,,, CHINEJII ,,,,,,,

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.