Soluții în educație: creșterea normei didactice

Unul dintre cele mai mari șocuri pe care l-am avut în liceu este că, deși la profil uman, noi aveam același număr de ore de fizică și chimie precum colegii noștri de la real. Diferența era la matematică, ei aveau 3 ore pe săptămână, noi doar două, dar la un moment dat se discuta să ne bage și nouă a treia oră, ca să fie bine. Oră pe care o voiau colegii de la real, că lor le folosea, dar profesorul nu putea, că avea conflict în orar.

Lucrurile nu s-au schimbat mult de atunci (am terminat liceul în 1998). Mi-a trimis cineva discuția asta cu Bolojan ascultat de Radu Tudor, care va închipuiți de ce este atât de docil și admirativ la adresa premierului, când el de obicei este mizerabil și manipulator, în care spune că soluția găsită în educație este mărirea numărului de ore de predare pentru profesori. Care prea stau degeaba și fumează pe la colțul liceului în loc să predea. Scuza găsită de Bolojan este că în felul asta se reduc orele suplimentare plătite către suplinitori, care sunt prea multe. Simplu, da? Iei profesorul care deja e în școală și îl pui să mai predea două ore, că nu moare.

Discuția este la minutul 40:00

Concluzia este aceeași ca în cazul ministrului Daniel David: Bolojan pare că nu a vorbit cu nimeni care predă la 5-8 sau la liceu și vorbește doar din ce vede scris pe o foaie. Dacă la el nu ai pretenții, deși e stupid să vii în public ca premier și să spui prostii, la Daniel David este fie incompetență, fie rea-voință.

Pentru că ceea ce propune Bolojan, îndemnat probabil de David, este stupid. Profesorii deja sunt aglomerați. Au lucrări de corectat. Au materiale de pregătit. Își iau acasă de muncă. Să vii să spui „trebuie să predea mai mult” este ticăloșie. Nici o fucking vorbă nu am auzit despre simplificarea programei, pe modelul vestic. Să nu se mai predea atât de mult, lecție după lecție, să lăsăm timp elevului să experimenteze, să respire, să învețe. Nimic. De mai multă predare e nevoie.

În caz că citește cineva din echipa lui Bolojan aici, că bănuiesc că ministrul David nu știe să citească, educația are nevoie de:

  1. manageri de școli care să facă doar asta. nu să fie profesori, nu să fie foști profesori, nu să fie altceva decât absolvenți de management. oprirea furtului din educație așa începe.
  2. simplificarea programei școlare. pentru cine nu știe, programa este aia după care se predă ce se predă. e prea multă materie. mult prea multă, mult prea puțin explicată. e nevoie de comisii formate din cadre didactice și părinți implicați pentru a decide ce trebuie scos și pe ce trebuie pus accent.
  3. pensionarea la termen pentru toată lumea. hai să lăsăm fosilele de 70 sau 80 de ani de prin facultăți și licee să se ocupe de nepoți. e plin de oameni care vor să predea și nu au unde, că fosilele nu se dau duse.
  4. examene pentru profesori din metodică și materia predată. dai examen la 1iulie. iei examenul, rămâi profesor. nu iei examenul, mai încerci o dată la 1 august. nu îl iei, are școala timp o lună să găsească pe altcineva.
  5. desființarea inspectoratelor școlare. sunt pline de lipitori inutile, care nu fac nimic util.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

89 comentarii

  1. Sistemul educational romanesc este incremenit in anii ’90. Chiar nu e nimeni sa se uite la tari precum Finlanda, Olanda, Suedia etc.? Nimeni nu se intreaba oare ce fac aia de decenii si fac bine? Ok, stim cu totii ca nu ne duce capul sa inventam roata, dar hai sa ne uitam la aia mult mai destepti si sa-i copiem. Nuuuu, noi ii dam inainte cu materie cu toptanul si memorat informatii papagaliceste. De aia le e scarba si lehamite copiilor de scoala.

    Comentariu apreciat.10320
    • Iti vor spune ca aia pe care i-ai mentionat nu au invatamant, ca cei mai multi olimpici sunt romani, deci invatamantul romanesc e foarte bun.

      Comentariu apreciat.633
    • Pai da, aia cativa olimpici in care s-au pompat meditatii conteaza, pe restul ii dam dracu. Bine ca au taiat bursele, era chestiunea arzatoare de salvare a economiei falimentare.

      Indecis. Tu ce zici?2730
    • Subscriu la ce a scris CatalinR si adaug:
      Daca te plangi de sistemul de educatie de la noi unuia din sistem, esti intrebat in felul urmator:
      – Ai fost olimpic/premiant? Atunci taci draq ca esti un produs al sistemului
      – Nu ai fost olimpic/premiant? Atunci taci draq ca ai fost un derbedeu
      Cu asemea rea credinta, nu se poate reforma sistemul. Dat foc la totul, sa arda pana la temelii si apoi reconstruit.

      Comentariu apreciat.617
    • Pai sa faci asta e de munca. Trebuie sa o faci pe nivele, trebuie sa schimbi abordarea, o bataie mare de cap.

      70
    • Anii 70, nu 90.

      Comentariu apreciat.272
    • Ia zi, Ioane, cam la cati ani-lumina e invatamantul din Suedia fata de RO?
      PS: Multumeste-i universului zilnic ca ai scapat definitiv de Romania.

      Indecis. Tu ce zici?1535
    • De acord cu tine, cu o singura mentiune, ca ai gresit o cifra la blocajul anilor. NU sunt anii 90, ci anii ’60 cu manuale mai colorate. Dragii mei din invatamant, scoala e din ce mai irelevanta in lumea de azi, lumea se schimba cu o viteza incredibila si lamentarile de genul „elevii sunt rai” nu ajuta pe nimeni.

      1710
    • @Deea nu aș putea să compar școlile, deocamdată. Băiatul meu are doar 3 ani jumate.

      E la clasele preșcolare (de la 1.5 ani și până când intră la școală). La stat sau la privat, condițiile sunt similare, prețurile identice (se calculează în funcție de venit, dar sub 1000 de lei, chiar dacă ai salariu mare).

      Aplicație universală cu calendar, informații despre activități, meniu, poze. Evaluări regulate, sfaturi pentru dezvoltare, dacă observă ceva în neregulă, fac programare pt copil la pediatru, nutriționist, dentist.

      Un adult la 5-6 copii.

      Dacă vremea e frumoasă, mare parte a timpului se stă afară, copii sunt puși cu cască și vestă în cărucioare împinse de educatori sau trase cu bicicleta, în parcuri, la bibliotecă, muzeu, teatru, dans, etc.

      Grădinițele au unul sau două parcuri, separate pe grupe.

      Majoritatea lucrurilor de zi cu zi le-a învățat la creșă: cum sa traverseze strada, să folosească tacâmuri, să arunce chestii la gunoi, să se spele pe mâini, cum să țină în mâna un creion sau o pensulă, cum să planteze o floare, să salute lumea pe stradă, să interacționeze cu alți copii, etc.

      Pentru copii răciți sau cu probleme comportamentale, se sună părinții să îi ia acasă. Nu se negociază sau se discută.

      Nu știu cum e în România, ca să pot compara.

      Comentariu apreciat.485
    • Stai acolo unde stai, ca e bine. Atat pot sa-ti zic. Copilul tau se va dezvolta extraordinar de frumos intr-o tara civilizata. In locul tau, as renunta si la cetatenie, Romania sa ramana in vis urat lasat in urma.

      Indecis. Tu ce zici?1934
    • @Deea

      ART. 7 (1) Bursele de merit se acordă pentru elevii de gimnaziu şi liceu, după cum urmează:

      a) 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu şi liceu dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar, inclusiv elevii din clasa a IX-a, în ordinea descrescătoare a mediilor generale anuale, cu condiția să nu fi acumulat mai mult de 20 de absențe nemotivate în anul școlar anterior;

      Da-o-n pula mea cu bursele astea, ca erau o mizerie sinistra. Toti urlati ca vai, bursele, dar unul nu va uitati cum erau acordate bursele astea. Auzi ma, bursa de merit sa de dea la minim 30% din elevii unei clase? Practic daca un elev dintr-o clasa slaba lua bursa de merit si cu media 7-8.

      Noile criterii de acordare sunt absolut de bun simt:

      Ministrul Educației a anunțat că vor rămâne două categorii de burse: sociale, inclusiv pentru mamele minore, și de merit, acordate pentru maximum 15% din elevii unei clase cu note de minimum 9

      Deci doar aia de top iau burse si doar daca au media peste 9, ca-i bursa de merit, nu bursa de prezenta.

      Da-o-n pula mea, mergi si plange la alta masa dupa bursele astea de cacat.

      Comentariu apreciat.733
    • @Sabotor
      Doar ca ce ai citat tu nu este de actualitate – asa se luau burse anterior si a fost scandal ca se luau burse cu medii sub 5 – aberant stiu.
      In ultima perioada a fost corectat sistemul si luau bursa de merit 30% din clasa, dar cu medie peste 9.50.
      Eu as fi desfiintat bursele de merit – as fi dat doar pentru 10.00 ca aia sunt cu adevarat „rara avis” si as fi facut niste burse mai mici, dar pentru toti cei peste 9.50. Iti dai seama ca unul cu nota 9.75 nu ia bursa la un liceu de elita pentru ca sunt deja multi inaintea lui – spune-i ca-i o „loaza” si ca nu merita, iar daca era la un liceu mai spre mediu era primul in clasa. El tot bun e indiferent de liceu, iar bursele alea erau foarte bune pentru a-i obisnui cu un venit obtinut in urma unui efort, cu gestionarea lor, economii si bunuri de valoare cumparate mai tarziu – aveau o valoare de „scolarizare” foarte mare.
      Las ca e problema cu bursele nu cu nesimtiti catarati prin tot felul de functii si cu intregi departamente infiintate pentru a fi sinecuri si…si… deja ma enervez cand scriu de ele.

      167
    • @Dragos
      https://www.edu.ro/burse_scolare

      Pare de foarte mare actualitate.

      21
  2. Nu are treaba cu cat are elevul de lucru. :)
    Profesorii cu cat cresc in grad au mai putine ore.
    Pornesc cu 24-26 de ore/saptamana(cred) si ajung la 14 ore/saptamana dupa ce isi iau gradul 1. Si a devenit relativ usor de luat gradele. Diferenta de ore o primesc in ore suplimentare, adica bani in plus. Meciul e sa le impuna 18-20 de ore si la cei cu gradul 1 ca sa le dea mai putini bani.
    Nu intereseaza absolut pe nimeni ca baga elevii in boala cu minim 6 ore predate/zi si un tramvai de materie, altul e meciul. :)

    Indecis. Tu ce zici?5531
    • Toti profesorii pornesc de la 18 ore si tot ce e peste sunt ore suplimentare. Doar profesorii cu o anumita vechime (si poate si gradul 1) pot sa isi reduca norma la 16 ore.

      Comentariu apreciat.320
    • Ca să înțeleg : profesorii au norma pentru care sunt plătiți 40 ore pe săptămână. Predau efectiv 16/18 ore. În restul se presupune că pregătesc orele (care sunt aceleași pentru fiecare an și clasă) dintr-o programă națională ce nu s-a schimbat din anii 90. WTF??? Cum draci bălța[i nu au timp? Cât să le ia corectarea unor lucrări odată pe lună?
      Săracii…
      Mișto aia cu comisia de tăiat materia din care să facă parte și părinții…. Ăia nu pricep 99% din materie…. Despre ce vorbim….

      Indecis. Tu ce zici?4118
    • NOU
      #18

      Fisherman – pregatești teste, corectezi teste (daca mai ai si vreun elev cu CES, pentru ăla lucrezi separat. Daca te blagoslovește norocul să ai vreun elev cu învățământ la domiciliu, și pentru ăla faci tot-tot, separat. Timpul petrecut pe drum, transportul îs treaba ta, ți se plătește ora prestată, atâta. Plus concursuri si olimpiade. Plus ore moca de pregătit examene și simulări.).

      Faci și supraveghere pe holuri, în pauze, când ești „de serviciu”.

      Plus hârtii, hârtii, hârtii. Plus comunicat cu părinții, cu inspectorii, cu sfinții din icoane.

      Dar dacă esti prof de sport (ori altceva asemănător) e posibil sa nu ai bătaie de cap suplimentară.

      Indecis. Tu ce zici?3717
    • 18 ore/saptamana? deci pana la 40 ore/saptamana, cat are un roman norocos, au tot timpul sa pregateasca lectiile pe care le-a predat si anul trecut. si sa corecteze extemporale.
      pai, iertata sa fiu, de-aia au timp de 2-3 ture de pregatire/zi.

      zau ca n-am nimic cu nimeni, dar fii la clasa zmeu, nu lipitoare care-i chemi la pregatire.
      fii corect, ca si eu platesc taxe si impozite pe orice ban, declara si tu meditatiile pe care le faci.
      fii fair, ia-ti si tu concediu de odihna tot atat ca orice alt salahor.

      Indecis. Tu ce zici?3419
    • @florinel, de ce incluzi si transportul in nr de ore pe care il calculezi ?
      Noi cei care lucram in privat ne teleportam la munca? Nu cred ca este platit nimeni pentru timpul petrecut in trafic.

      Comentariu apreciat.438
    • NOU
      #21

      Scorpy, am zis de învățământ la domiciliu.

      Tu, prof, te deplasezi la domiciliul unui copil cu probleme de sănătate. După orele tale de program.

      Se poate să traversezi niște cartiere, pe timpul tău (suplimentar fața de mersul zilnic la școală) și pe banii tăi (tot suplimentar fața de ce te costă nersul zilnic la locul de muncă).

      Știu, știu: nu toți profii, nu foarte des, nu aia și nu ailaltă. Dar cand te arde fix pe tine – știi cum e?

      Înțelegi acuma?

      Indecis. Tu ce zici?1719
    • Florinele, dacă e așa greu știu eu un loc de muncă și mai bine plătit și fără stres. Zilier la sapă! 250 pe zi plus mâncare, băutură și țigări! 5.000 pe lună! Ce zici?

      1710
    • Explicatiile astea cu lucrari de corectat si pregatirea materialelor didactice poate merg pentru cei care au facut liceul acum 30 de ani. Chiar daca esti profesor, nu imi dau seama cum poti sa fii atat deconectat de realitate incat sa crezi ca ce faci tu e munca grea.

      Eu am terminat acum 10 ani si sunt convins ca a ramas la fel. Vorbesc aici de un liceu mediu, nu top 1% din Romania dar nici grup scolar. Profesorii au vacante la fel de lungi ca elevii. In ultima saptamana de dinainte de vacanta nu se mai fac ore, fie ca vorbim despre vacanta de vara/iarna/paste. In primele 1-2 saptamani dupa vacanta de vara nu se fac ore, nici macar nu a e gata orarul. Pregatirile le incep de la ora 14, nu de la 17.

      In conditiile astea, si sa aiba norma didactica de 45 de ore predate pe saptamana, si tot au o viata mai lejera si lipsita de stres decat marea majoritatea a oamenilor care lucreaza in privat. Multi dintre ei, care fac pregatiri, chiar au o norma didactica de 40+ ore pe saptamana.

      176
  3. Eu as zice ca ai amintiri false. Noi, la real, aveam 6 ore de matematica. Plus 6 de info. Si as putea baga mana in foc ca la filo nu faceau 2 ore de fizica si 2 de chimie pe saptamana. Cel putin nu de la a 11 a in sus.

    Cat despre schimbat, uite cum arata un orar de liceu. Lucrurile s-au schimbat

    https://liceuldantealighieri.ro/wp-content/uploads/2016/02/IX-1.pdf

    Comentariu apreciat.824
    • Ehe, eu eram la Chimie Biologie. Si aveam o ora de chimie, o ora de biologie si 8 de matematica…..eram capiati de atata matematica. Chimie? Riciul. Nu stiam nimic.

      195
    • La fiecare profil apare 1 ora de religie. Pana nu dispare, nici o sansa de schimbare in bine. Deasemenea foarte putine ore de educatie fizica (1 ora).
      Hopeless…

      Indecis. Tu ce zici?2610
    • Fizica e mult mai importanta decat 8 ore de matenatica. Da OO 4 ore de matematica, mai scuteste-ma de toate orele cu logartmi morti familii. Ce fac eu cu logartmii? Da geometrie algebra si gata. Cine vrea sa faca matemtica avansata de duce la liceu de matematica, ii scoate reduci orele de romana, biologie chimie, la 1 pe saptamana.

      De ce-mi bagi pe gat matematica daca eu nu vreau sa ma specializez pe asta?

      (Asta vine de la un fost copil care baga olimpiade la matematica la greu si am avut numai note de 9 si de 10, nu de drag impins de altii de la spate si acum orice vad mai sus de matematica de clasa a 3-a ignor cu mare drag, nu-mi pasa, nu vreau sa stiu)

      Fa frate educatie specializata pe inclinatiile copilului sau pe chestii care au logica.

      Indecis. Tu ce zici?229
    • Da OO 4 ore de matematica, mai scuteste-ma de toate orele cu logartmi morti familii. Ce fac eu cu logartmii?

      Tu, nimic. Dar unul care ajunge sa faca cariera in cercetare o sa aiba extrem de mare nevoie de logaritmii aia. Si nu poti sa zici, „pai sa invete in facultate aia” ca in facultate invata alte chestii si mai avansate.

      22
  4. Sa faca orice reforme, dar sa nu se atinga de limba latina! E de viitor.

    Indecis. Tu ce zici?4025
    • Au scos latina, poti sa-ti alungi sechelele acum

      Comentariu apreciat.4013
    • Nu cumva sa se bage mai multe ore de engleza si alte limbi straine ca sa pregatim copiii sa se care definitiv in tari non-bananiere, latina era importanta, intr-adevar. Religia e pusa in continuare in mijlocul programului, da?

      Indecis. Tu ce zici?2840
    • NOU
      #32

      Cum se face „latina” prin alte tari:
      – latina e o materie optionala dar e regasita in majoritatea scolilor
      – in ora se preda latina DAR si una sau mai multe limbi „latinice”. Italiana, Spaniola de obicei. Ideea e ca la sfarsitul anilor de scoala copilul sa aiba bazele sa vorbeasca (sau sa invete usor mai departe) oricare din limbile romanice.
      – materia/programa inseamna de exemplu invatarea unei opere clasice si pregatirea unui spectacol de opera. La sfarsitul anului copii canta pe scena – intr-o sala de spectacole impreuna cu orchestra si artisti profesionisti.
      – cum ar putea fi la noi ? > limba latina sa fie predata de acelasi profesor care preda limba franceza/italiana/spaniola. Copii sa poata conversa in 2-3 limbi romanice la sfarsitul clasei a 12-ea. Sa inteleaga structura comuna – vocabular, reguli gramaticale si cum a evoluat de la o limba la alta. Sa invete in aceasi ora si impactul istoric al Imperiului Roman (minimal). Sa viziteze muzee si sa invete poezie franceza, literatura spaniola si proverbe/expresii in latina si cuvintele de baza care stau la baza limbajului stintific.

      Cogito, ergo sum! e o expresie in latina. DAR apare la René Descartes, un filosof francez, om de stinta si matematician. Care a trait in Olanda. A pus fundatia „rationalismului”, unul din pilonii societatii moderne. Se poate invata in acelasi context si despre AI – daca „gandeste” sau nu, daca exista ca fiinta sau nu.

      Educatia nu trebuie sa fie blocata in cutiute independente. Latina – ca materie, pe care si-o imagineaza majoritatea, ar putea fi predata complet altfel, foarte interesant si mai ales foarte relevant pentru educatia copiilor.

      Fiecare punct de pornire din latina are ramificatii extrem de utile si relevante in viata de zi cu zi. Doar ca trebuie puse in context.

      Mala herba cito crescit! ( despre coruptie si extremism).
      Errare humanum est, perseverare diabolicum. (Caragiale – sa schimbam dar sa nu se schimbe nimic).
      Si vis pacem, para bellum. (Ucraina, relatii internationale, geopolitica, economie).
      Festina lente. (Nutritie, sport, dozarea efortului si la invatare).

      Daca ar fi asa, predata inteligent, asa-i ca toata lumea ar fi incantata sa mearga la ora de latina?

      Problema in scoala romaneasca e ca profesorii sunt foarte slab pregatiti pentru lumea moderna. Ei au fost educati ca la fabrica – pe linia de asamblare, fiecare cu bucatica lui fara sa aiba responsabilitatea produsului final. Asta a functionat cat de cat in efortul de a alfabetiza minimal Romania -> problema era ca nu erau destui profesori care sa stie ceva, orice ca sa poata sa predea si a fost mai usor sa se educe numarul necesar de profesori invatandu-i pe fiecare o bucatica mica.

      Din pacate am ramas blocati nu in 1990 ci in 1950. Educatia romana ca structura si proiect e undeva cu 70 de ani in urma. Nu e nimic deosebit, sunt multe tari bananiere care sunt tot pe acolo. Si toate au aceasi strategie – copii se vor educa real intr-o forma de educatie alternativa. AI, Google, Microsoft sunt scolile reale la nivel global. Copii care invata ceva invata in afara scolilor. Scolile sunt doar niste „playground-uri” glorificate. Produc rezultate relevante pentru o societate de acum 50- 70 de ani.

      Comentariu apreciat.744
    • NOU
      #33

      alexnicolae: como se dice la talmeșus-balmeșus?

      Dictoanele alea par traduse cu gugăl glumeț, varianta plătită cu bani de monopoly

      Indecis. Tu ce zici?637
    • Omul asta ne explica cum e cu limbile si o arde dintr-un dicton latinesc intr-altul, dar scrie „copiii” cu doi i. Ma lasi?

      613
    • @None, permite-mi sa-ti spun ca esti redus mintal.

      Pot sa-ti si argumentez, dar poate iti dai seama singur de ce zic asta.

      89
  5. Eu as mai adauga si numarul de materii. Au 20 de materii diferite in orar, 20 materii aproape toate cu profesori diferiti, cu teme diferite, cu manuale diferite, cu pretentii diferite. Evident ca nu raman copiii cu nimic.

    Si cred ca in ce ai scris acolo mai ai o presupunere gresita. Aia ca se gasesc profesori pe toate drumurile. „nu îl iei, are școala timp o lună să găsească pe altcineva.” – nu prea cred ca merge asta, multe scoli chiar nu au profesori cu care sa tina orele.

    Indecis. Tu ce zici?275
  6. Eu am facut liceul in 2002-2006, mate-info. Avem 5 ore de mate, 3 ore de info, 4 ore de romana, 2 de chimie, 2 de fizica, 2 de biologie. Aia de la uman aveau 5 ore de romana si 0 ore de mate in clasa a 12-a! Consider ca numarul de ore per materie era f echilibrat. Problema era ca materia la reale era f prost explicata de parca trebuia deja sa fi stiut jumatate din chestiile pe care le predau.

    Comentariu apreciat.360
  7. Dar iar zi-ne, aveai examenul de BAC la matematica la fel cum aveau cei de la real?
    Pentru ca eu, la real, am avut acelasi examen de lb romana cum au avut cei de la uman

    Comentariu apreciat.354
    • Da, pentru ca limba romana, aceasta limba complet irelevanta la nivel international, trebuie studiata intens de cei de la real. Si literatura de renume mondial, comentariile alea kilometrice de la care nu puteai sa indraznesti sa te abati si (doamne fereste!) sa vii cu propria interpretare.

      Indecis. Tu ce zici?2341
    • @Deea – e usor tragicomic pentru mine ce spui tu. Am fost terorizat de profesoara de romana in liceu. Totusi, fetele din clasa mea, daca doar luau o structura data de profa si puneau cuvinte de legatura unde erau, anterior, liniute, luau 10. Eu, cu interpretari personale, cu citit pe bune operele, cu interpretari, cu extrase din tot felul de autori, etc, luam 7 sau 8 :))

      Comentariu apreciat.250
    • @Deea: nu e vorba de asta, nu toti absolventii de real sunt analfabeti la fel cum nu toti absolventii de uman sunt toba de limba romana. E vorba de orele in plus pe care le aveau cei de la uman, timp in care puteau studia mai bine partea de comentarii si interpretare.

      111
  8. Sa se schimbe orice sau chiar tot dar obligatoriu pastrate Fefeleaga, Moara cu noroc, Neamul Soimarestilor si Baltagul.

    Indecis. Tu ce zici?2610
    • Si neaparat samanatorismul si Ion al Glanetasului. Se stie ca elevul anului 2025 rezoneaza profund cu gandirea si zbaterile taranului roman, ca vesnicia s-a nascut la sat. Glie, blugi si banane.

      Indecis. Tu ce zici?3422
    • Sa se pastreze si traditionalismul si sa mai pice la BAC asa cum ne-a picat noua :)))

      76
    • M-am saturat sa argumentez de ce trebuie pastrat Baltagul (mini-roman cu detectiv) si Ion. Si da, gandirea de taran aia rezoneaza cu elevul 2025 – se poarta si acum datul cu sapa in cap pentru o palma de glie (incidente trafic etc)

      132
  9. @Vali Cresterea normei vine cu doua faze pe care nu realizezi:

    1. Daca fiecare profesor primeste doua ore in plus, de exemplu, vor fi profesori care raman fara ore, deci scoala poate publica mai putine posturi. Asta este cauza adevarata a modificarii.

    2. Plata pentru orele suplimentare au fost raportate la minimul de ore in contract, ceea ce sunt 18 ore, acum se modifica si este raportat la 40 de ore, ceea ce inseamna ca profesorii primesc mai putin bani pentru orele in plus si asta este corect.

    Sunt profesori cu 18 ore in contract total si 22 de ore in plus pentru care primesc mai multi bani decat pentru acele 18. Unii profesori acum vor renunta la orele suplimentare pentru ca „nu merita”.

    Ce a facut David si Bolojan este bine pentru educatie, ca va face ca profesorii carnati sa iasa din sistem. Nu este perfect nici pe departe, dar este un start.

    Comentariu apreciat.587
    • sunt 2 categorii de profesori care au ore la plata cu ora. Sunt cei care fac asta ca sa ia mai multi bani si cei care fac asta pt ca scoala nu gaseste oameni cat de cat ok care sa tina orele respective. Daca poate fi o idee buna sa scapi de primii ce faci in cazul 2 cand aia care tineau orele la plata cu ora zic ca nu mai vor sa le tina pt banii aia.
      Ca pana la urma sunt vreo 50 lei pe ora. Pe care nu stiu daca iti convine sa ii faci daca trebuie sa pierzi niste ore pe drum pentru ei si apoi sa mai pierzi timp sa te si pregatesti / corectezi teme/lucrari.

      1010
    • Vali a pierdut din vedere de la prima propozitie despre ce e vorba zilele astea. E vorba ca s-a ajuns la fundul sacului (ca se impute treaba prin lume si nu mai putem rostogoli imprumuturi, ca la fund s-a ajuns prima oara acu vreo 15 ani, de cand ne lafaim in malluri, cluburi, si weekend tripuri prin EU). Chestii de bun simt ridicate in articol insa nici una nu aduce bani la bugetul de luna viitoare.

      In rest, daca e sa vorbim pe langa, eu tot nu m-am lamurit, ce face un profesor de istorie de gemniaziu in cele 3 luni de vacanta de vara si inca 1.5 adunate din timpul anului, nu se plictiseste?

      1414
    • ce face un profesor de istorie de gemniaziu in cele 3 luni de vacanta de vara si inca 1.5 adunate din timpul anului,

      stop trollin.

    • O problema cu cresterea normei este ca profesorii de muzica si desen de exemplu, care oricum aveau norma in doua scoli, probabil acum o vor avea in 3. Si altii cu materii mai putin populare (geografie, istorie etc)

      Cu orele la plata cu ora ai dreptate, dar pentru o minoritate de smecheri nu e corect sa futi pe toata lumea. Era simplu si aia de rezolvat, in scolile unde totalul de ore la plata cu ora pentru disciplina X e mai mare de o norma, se face post cu viabilitate pe un an si vine un suplinitor. Punct. Toata lumea are o norma (ma rog, 1.05, 1.1 ca nu are cum sa iasa fix e destul de complicat)

      Desfiintarea inspectoratelor si reintoarcerea lor la scoala, la catedra.

      Anularea derogarilor de ore pentru , adjuncti, consilieri scolari si sindicalisti. Vrei din astea, e al doilea job, ca e platit extra fata de profesorul obisnuit.

      Directorul sa fie doar director dar sa raspunda direct ministerului, nu primarului sau ISJ ului controlat de judet.

      Anularea aberatiei cu blocarea posturilor pentru alesi / demnitari etc. Scoti postul cu viabilitate pe cat e mandatul lu’ ala ales, si gata. Ca la cresterea copilului, unde postul e viabil doi ani cat e concediul de crestere al copilului.

      Norme ca in OECD? Atunci si salarii ca in OECD la numar egal de ore / norma.

      Eu am spus de la inceput ca David Daniel e un sarlatan cu aura de mesia, mi-a sarit lumea in cap ca e mare psiholog la SUA si la UBB. E o basina umflata, cu un vocabular putin mai dezvoltat, si atat.

      Culmeta e ca tot profesorii buni vor iesi din sistem, pentru ca sunt buni si isi gasesc ceva si in privat, si sunt cam satuli. Carnatii vor ramane, ca mai dau o limba in cur la un sef si se adapteaza. Veti vedea.

      Aia cu 8 ore in scoala a fost propunerea top. A zis nevasta-mea care e prof de liceu, ca e de acord, dar in alea 8 ore sa intre absolut tot ce tine de scoala. Dupa alea 8 ore pula whatsapp cu directoare, inspectoare, parinti si elevi. Pula tabele de burse sociale si alte cacaturi cerute de azi pe maine. Pula obligatia de a face curs de digitalizare acum in iulie in perioada concediului de odihna, pentru ca cineva smecher din minister sa isi incheie proiectul PNRR cu succes, desi nu a fost in stare sa manageze proiectul astfel incat sa fie cursul in aprilie cand era programat. Pula utilizarea acasa dupa 8 ore a laptopului, telefonului, abonamentului de date, imprimantei si a oricarui dispozitiv si consumabil personal in interes de serviciu. Pula mers in schimbul doi de la 16 la 24 pentru ca in liceul ala sunt pe doua schimburi si se presupune ca primul sta de la 8 la 16 si nu exista loc fizic sa incapa toata lumea deodata. Pula mers la consfaturiri si sedinte la inspectorat (in resedinta de judet la doua ore de condus) sau casa corpului didactic sau mai stiu eu unde in afara celor 8 ore. Pula excursii si proiecte de scoala verde/ altfel care depasesc celor 8 ore. In general cam astea sunt pulele care m-au racorit daca david & bolo vor echivalarea si normarea jobului de profesor ca la uzina la fabricat saibe….

      203
  10. Mama a fost profesoară timp de 40 de ani, am predat si eu timp de 3 ani in timpul facultății ca să mă întrețin si stiu așa: la începutul carierei didactice ai 18 ore ca normă. După ce dai gradul I in învățământ ai dreptul la doar 16. Nimeni însă nu renunță la clase si rămâne cu aceleași ore care se consideră suplimentare si plătite separat, adică dublu. Aici e șmecheria. Cei mai mulți profesori vor rămâne cu aceleași ore, doar că nu vor mai fi considerate suplimentare si plătite dublu, ci vor face parte din norma didactică, așa că vor primi mai puțini bani. Cei aflați la început de carieră vor avea si ei norma de 20 de ore adică vor intra mai puțini necalificați in sistem. Asta e matematica explicată lui Bolojan.
    Referitor la materie, nu primul ministru trebuie să stabilească chestiile astea, el doar trasează ministerului liniile de reducere a cheltuielilor. Sunt perfect de acord că inspectoratele școlare ar trebui demolate, e o șerpărie acolo, o corupție si o mizerie morală greu de suportat. Toacă bani mai rău decât companiile alea cu team building in Dubai, fac niste schimburi de experiență vara de te ia cu capul când afli. Am eu un prieten inspector, m-a înnebunit cu pozele de pe unde se duce, si fufele noastre ar fi invidioase.

    Comentariu apreciat.534
    • dupa ce dai gradul I si ai 25 de ani vechime sau / si esti profesor mentor. In rest e corect, toata lumea lua ore la plata cu ora pentru ca guess what, majoritate sunt la seral / a doua sansa si nu se prea fac. Niciun profesor normal nu vrea mai multe ore, pentru ca te termina fizic si psihic daca iti faci meseria cum trebuie. Dar o rezolvai simplu: In orice scoala unde exista un nr de ore disponibile la materia X, dupa ce toti titularii din scoala aia pe materia respectiva au o norma, se constituite intr-un post sau fractiune de post ocupabil exclusiv de un suplinitor / profesor din afara unitatii respective. punct.

      30
  11. pensionarea la termen pentru toată lumea. hai să lăsăm fosilele de 70 sau 80 de ani de prin facultăți și licee să se ocupe de nepoți. e plin de oameni care vor să predea și nu au unde, că fosilele nu se dau duse.

    Am avut intalnirea de 30 de ani de la liceu la sfarsit de iunie. 2 dintre profesorii mei trebuia sa fie pensionari de 4-5 ani, ziceau ca anul asta a fost ultimul de predare pentru ei. Profa de fizica a zis ca nu vine nimeni sa predea fizica la liceu, nu prea sunt profesori in activitate mai tineri de 50 de ani. Cati absolventi de liceu cunoasteti care s-au dus la facultatea de fizica in ultimii 10-15 ani? In ’95, cand am terminat eu liceul, am avut un singur coleg, acum face cercetare la Magurele, nu preda.
    La facultatea de fizica, din Bucuresti sunt 20 de locuri la buget si 10 cu taxa (la fizica normala in limba romana, nu medicala, informatica sau tehnologica). Anul trecut au fost 12 admisi la buget. Banuiesc ca la cu taxa nu a fost nimeni. La sectia engleza 15 locuri la buget, 15 admisi. Banuiesc ca aia nu raman in Romania, o parte sigur nu sunt romani oricum.
    La liceul cu predare in germana din oras sunt materii la care nu se gasesc profesori vorbitori de germana, asa ca se preda in romana. Nu conteaza, la bacalaureat figureaza ca esti la liceu german, asa ca dai examenul in germana. Bine, in conditiile astea eu as transforma liceul sau unele clase sa fie integral in romana, nu mai sunt destui sasi in Sibiu pentru un liceu intreg cu predare in „limba materna” germana.

    Comentariu apreciat.331
    • de ce să te duci la facultatea de fizică? care sunt perspectivele tale după ce termini? ah, zero?

    • Pai sa se scoata fizica din programa atunci, ca nu e nevoie de profesori de fizica platiti cu 6-7000 de lei pe luna.

      82
    • nu cred ca fizica e problema, ci facultatea de fizica si oamenii care gandesc scoala asta …
      un fizician pregatit de o scoala buna e un tip extrem de versatil … de la inginerie electrica la cercetare fundamentala, de la tehnologia materialelor la imagistica medicala …

      111
    • Am un prieten bun care a făcut fizica teoretica licență+ master, doctorat in fizică și acum construiește modele AI pentru descoperirea de noi compuși farmaceutici. El lucrează in UK, dar a vizitat in București si Sfântul Gheorghe 2 companii care fac cercetare de asta high level.

      110
    • Am un prieten care a terminat fizica cu 10 pe linie. lucreaza in niste proiecte militare pe niste banuti frumosi. Cam greu sa ajungi profesor de fizica in conditiile astea. Poate unul care termina cu 7 sau cat e minimul minim sa ajungi profesor.

      81
    • Stiu om care a facut fizica in constanta, apoi si-a facut firma cu care facea service la aparatura de laborator. Ii merge treaba bine.

      daca faci fizica si termini (hehe) iar apoi te angajezi pe 4000ron la combinatul din sat, teapa ta.

      50
  12. Simplificarea programei e in promisiunile lui Daniel David:
    – „Vom lucra colaborativ la programă pentru a avea un conținut mai aerisit și mai atractiv, inclusiv cu elemente distincte de consolidare, remediale și relevanță pentru viață a competențelor dobândite” via https://www.edu.ro/rezolutii_intalnire_ministru_Daniel_David_reprezentanti_Academia_Romana_facultati_istorie
    – „Această reformă presupune un curriculum care să fie mai aerisit, un curriculum în care la fiecare disciplină aș vrea să stabilesc ferm că 25% din timpul alocat unei discipline nu trebuie să se mai lege de predarea unor noi cunoștințe, ci trebuie să se lege de altceva.” via https://www.edupedu.ro/ministrul-educatiei-daniel-david-sunt-un-pic-ingrijorat-ca-un-numar-prea-mare-dupa-mine-de-copii-care-erau-inscrisi-in-clasa-a-xii-a-nu-s-au-inscris-si-la-bacalaureat/

    32
  13. Dezastru. Sunt din ce in ce mai revoltat de masurile astea, facute sa dea in oamenii de rand. Total de acord cu ce zici tu, la care mai adaug si ca vor sa consolideze clasele, insemnand ca vor sa creasca numarul de elevi din clase.

    Daca pana acum era aglomerat cu 30+ elevi, sa vezi ce o sa fie mai incolo. Practic, reduc si mai mult calitatea educatiei. Sigur, da bine pe hartie, mai scadem niste costuri, dar ne doare in pula de ce se intampla acolo.

    Absolut groaznic ce vor astia sa faca.

    Indecis. Tu ce zici?1417
  14. 7. Reintroducerea repetentiei si a exmatricularii disciplinare
    8. Scaderea nr de clase obligatorii la 8 sau 10. Oricum e plin de analfabeti functionali cu studii postuniversitare, chiar nu e cazul sa aiba toti prostii 12 clase.
    Asta asa, fara sa mai zic de plafonarea nr de elevi in clase la ~ 20 si umblat din temelii la programa la toate materiile
    Inca una: interzis sa existe director adjunct sau similar pt manager. Hai fra’ ca la un liceu chiar nu ai nevoie de 3 gusteri in pozitie de conducere. „Daca se imbolnaveste/moare/il rapesc extraterestrii” – nope, in momentul cand chiar se intampla se iau masuri atunci, nu platim inca 1-2 gigei in plus ca poate se intampla nush-ce o data la 50 de ani
    Batut obrazul mediului privat, ca au tone de pozitii pe care ei vor studii superioare dar realist vorbind nu e nevoie cat timp nu esti efectiv retardat. Presiune publica in sensul asta.

    184
  15. În învățământ există patru entități parazite care seacă bugetul : ARACIP,ARACIS,Inspectoratele și Administrația Școlilor.

    230
  16. Sunt cateva greseli in comentarii.

    1. Norma unui profesor. Un profesor are norma de predare 18 ore. Pentru fiecare ora de predare aloci o ora pentru pregatirea materialelor. Alte 4 ore (pana la 40) se presupune ca sunt pentru participarea la cursuri de formare, la olimpiade etc. Timpul de 40 de ore pe saptamana este depasit in foarte, foarte multe cazuri.

    2. Plata orelor suplimentare. Un profesor are 18 ore de predare pe saptamana, respectiv, 72 de ore de predare pe luna. Calculul unei orei suplimentare se face astfel: salariul brut (cazul meu, undeva la 7500) / 72 (ore de predare intr-o luna) = 104 lei brut sau 67,6 lei net. Acum, guvernul vrea sa faca asa: 7500 / 160 (norma de lucru pe luna) = 46,87 lei (brut) sau 30,46 lei (net). Dar stimabilii din guvern nu se gandesc ca pentru o ora suplimentara tu te pregatesti … suplimentar. Zicea cineva ca se plateste dublu … As fi vrut eu sa se plateasca dublu. Anul acesta voi refuza politicos directiunea ca nu mai vreau ore suplimentare, nu mai vreau sa preiau clase unde am 4-5 elevi cu CES. Nici anul acesta nu voiam, dar la insistentele directiunii am acceptat. Nu, multumesc, mi-a ajuns.

    Cei care au gradul didactic I si vechime mai mare de 25 de ani puteau alege ca norma lor sa fie de 16 ore. Insa, daca voiau ore suplimentare, norma lor nu mai era de 16, ci de 18. Ce era peste 18 ore se considera ora suplimentara. De exemplu, daca aveai in norma 20 de ore, aveai doar 2 ore suplimentare, nu 4 asa cum cred unele persoane pe aici.

    3. Concediul de odihna. Un profesor are 62 de zile de CO. Cei care fac parte din comisiile de EN sau BAC nu au 62 de zile de CO, ci mai putin. Pentru ca cei din minister nu-ti pot face plata pentru participarea la EN sau BAC daca te-ai trecut in condica ca fiind in activitate, trebuie musai sa fii in CO. Noaptea mintii. Si nici cei care sunt membri CA nu au 62 de zile de CO pentru ca si directorul isi mai ia concediu si atunci un membru CA ii tine locul…

    149
    • De ce este necesara o ora de pregătire pentru fiecare ora predată?
      Dacă predai acceasi lecție la 3-4 clase diferite din liceu, este suficient o singura ora de pregatire, nu 4.

      155
    • Asta cu pregatirea orei e un mare bullshit. Dau aceleasi teste la toate clasele si pe urma la toti anii. Materia tb sa o stii, wtf? Mda, ca peste tot, se permit lucruri…

      85
    • nu e vorba de aceeasi ora predata la 3-4 clase.
      e vorba de aceeasi ora predata la 3-4 clase, in fiecare an.

      01
  17. NOU
    #68

    „Pentru că ceea ce propune Bolojan, îndemnat probabil de David, este stupid. Profesorii deja sunt aglomerați. Au lucrări de corectat. Au materiale de pregătit. Își iau acasă de muncă”.

    Din experienta mea cu unul din liceele de „top” din Craiova… era fix opusul. Profesorii o frecau la greu, multi nu faceau nimic la ore si singurul lor scop era ne atraga la meditatii. Am vorbit recent cu o gramada de prieteni si fix toti au aceeasi experienta. Asa ca hai sa ne calmam cu vai ce viata grea o duc profesorii, nu se compara cu privat. In primul rand, cum e sa predai acelasi cct obosit 30 de ani, fara stres.

    Obositi cu adevarat si incercati sunt ELEVII.

    218
    • Am auzit și eu că la mine în oraș destui profesori din colegii naționale și licee „o freacă la greu”, lipsesc de la ore și se concentrează pe meditații.

      Socotesc acest lucru, ca mamă de copil care va depune peste câteva zile fișa cu opțiunile pentru repartizarea computerizată la liceu, o nenorocire.

      În calitate de cadru didactic într-o școală de cartier, o socotesc un gest urât, indecent, care afectează întreaga breaslă. Care mă încurcă și pe mine, în munca mea, pentru că părinții vin cu niște idei deja formate. Mă rog… Sunt și eu părinte și îi înțeleg. Și încerc să vorbim pornind de la acest aspect, care ne unește, de fapt.

      Totuși, continuu să cred că situațiile descrise nu reprezintă o regulă sau nu reprezintă majoritatea profesorilor. De aceea mi-aș dori foarte mult ca cei care au atribuții de monitorizare și control să facă cercetări în teren și să repare aceste disfuncționalități. Nu să lovească în orb, în toată lumea. Știu foarte bine de ce nu se poate, da: dacă intri în „școlile cu pretenții”, mai toți profesorii sunt „ai cuiva”, au o pilă, o mătușă, o conivență, o învârteală cu cineva de prin inspectorat sau

      …. doaaaar, poate, dacă ar veni cateva decizii de mai sus. Iată că nici runda asta nu par să vină! Dimpotrivă: sunt hărțuiți suplimentar tot cei care își fac treaba.
      Mult succes, în aceste condiții, cu „reformele”!

      40
    • Am auzit și eu că la mine în oraș destui profesori din colegii naționale și licee „o freacă la greu”, lipsesc de la ore și se concentrează pe meditații.

      Socotesc acest lucru, ca mamă de copil care va depune peste câteva zile fișa cu opțiunile pentru repartizarea computerizată la liceu, o nenorocire.

      În calitate de cadru didactic într-o școală de cartier, o socotesc un gest urât, indecent, care afectează întreaga breaslă. Care mă încurcă și pe mine, în munca mea, pentru că părinții vin cu niște idei deja formate. Mă rog… Sunt și eu părinte și îi înțeleg. Și încerc să vorbim pornind de la acest aspect, care ne unește, de fapt.

      Totuși, continuu să cred că situațiile descrise nu reprezintă o regulă sau nu privește majoritatea profesorilor. De aceea mi-aș dori foarte mult ca cei care au atribuții de monitorizare și control să facă cercetări în teren și să repare aceste disfuncționalități. Nu să lovească în orb, în toată lumea. Știu foarte bine de ce nu se poate, da: dacă intri în „școlile cu pretenții”, mai toți profesorii sunt „ai cuiva”, au o pilă, o mătușă, o conivență, o învârteală cu cineva de prin inspectorat sau de la partid. Așa că nu se poate. Pur și simplu.

      …. doaaaar, poate, dacă ar veni câteva decizii de mai sus. Iată că nici runda asta nu par să vină! Dimpotrivă: sunt hărțuiți suplimentar tot cei care își fac treaba.

      Mult succes, în aceste condiții, cu „reformele”!

      10
    • Am auzit și eu că la mine în oraș destui profesori din colegii naționale și licee „o freacă la greu”, lipsesc de la ore și se concentrează pe meditații.

      Socotesc acest lucru, ca mamă de copil care va depune peste câteva zile fișa cu opțiunile pentru repartizarea computerizată la liceu, o nenorocire.

      În calitate de cadru didactic într-o școală de cartier, o socotesc un gest urât, indecent, care afectează întreaga breaslă. Care mă încurcă și pe mine, în munca mea, pentru că părinții vin cu niște idei deja formate. Mă rog… Sunt și eu părinte și îi înțeleg. Și încerc să vorbim pornind de la acest aspect, care ne unește, de fapt.

      Totuși, continuu să cred că situațiile descrise nu reprezintă o regulă sau nu ptivesc majoritatea profesorilor. De aceea mi-aș dori foarte mult ca cei care au atribuții de monitorizare și control să facă cercetări în teren și să repare aceste disfuncționalități. Nu să lovească în orb, în toată lumea. Știu foarte bine de ce nu se poate, da: dacă intri în „școlile cu pretenții”, mai toți profesorii sunt „ai cuiva”, au o pilă, o mătușă, o conivență, o învârteală cu cineva de prin inspectorat sau de la partid. Așa că nu se poate. Pur și simplu.

      …. doaaaar, poate, dacă ar veni câteva decizii de mai sus. Iată că nici runda asta nu par să vină! Dimpotrivă: sunt hărțuiți suplimentar tot cei care își fac treaba.

      Mult succes, în aceste condiții, cu „reformele”!

      23
  18. Probabil ai vreun profesor in familie. De altfel sunt de acord cu cresterea orelor. Cel mai greu e in primii ani de munca pana te organizezi.. dupa the same shit one life. de cate ori se schimba istoria in 30 ani? sau filozofia, chimia, etc. Poate doar aia de mate si romana lucreaza mai mult, dar nu cred. Profa mea de romana din liceu avea pregatiri de la 16 la 20 in fiecare zi, grupe de cate 6 elevi, fabrica de bani. Vacanta de vara, de iarna, e greu tare. Spune-i asta unui om care munceste 10 ore pe zi + naveta. Sau oameni care au griji reale la munca, nu ca ia Bogdan 8 in loc de 9 la teza.

    168
  19. My 2 cents on it.
    Am avut intalnirea de 20 de ani de la liceu.
    Unu din profesori in discursul sau,a zis asa: „ne-a infrant sistemul” si „voi erati o generatie buna”

    L-am luat de o parte dupa si i-am zis,coiu,noi am dat efectiv foc la liceu,am avut coleg exmatriculat penteu bully la profesori,urlam,chiuleam…cum dreac noi am fost generatie buna?
    Si imi pare rau,sistemul „este voi”…si meditatiile sunt tot meditatii,nu? N-a zis nimic. Cumva mi s-a parut resemnat…si asta e trist. Ca si profesor nu tre doar sa predai cacatu ala de materie,tre’ sa incerci sa fi un exemplu penteu boii aia din fata ta. Am avut profesori care mi-au placut,profesorii care pe langa materie au avut si atitudine si ne-au invatat chestii de viata.

    Da,profesorul de matematica ne-a zis cum duoa ce a predat prin Algeria,la intoarcere,n-a venit acasa,a inchiroat o masina si s-a plimbat cu familia o luna prin Europa. Inainte de 90. A avut de suferit.
    Profesorul de sport,nu ne-a dat 10 pe linie. Ne-a facut sa tragem pentru 10 ala.
    Scoala nu e doar materie,e si sa fie oameni cu copiii nostri. Sa ii invete si despre viata. In fine,ma enervez.
    Ca japonezii,ii invata pe copii cum sa circule si sa se descurce pe strada de la 6 ani. Da ma rog,aia e o cultura care pune pret pe tineri,educatie si are oarecare grija de batrani,rupandu-i pe cei din mijloc.

    Stiti ce nu inteleg si se aplica in toate domeniile. In teorie populatia tarii scade,pe astia ii doare la plua. N-am vazut reforme pentru tineri,sa incurajeze natalitatea. Vezi Ungaria!
    Numarul de cadre didactice fata de acu 10 ani cum e? La fel? Mai mare?
    Au aparut de zeci de ori mai multe gradinite private si scoli,decat a facut statu. Abia le pot renova pe alea vechi.
    Uite in orasul meu,cand eram noi,acu 20 de ani erau 10 licee in oras. Acu cred ca is 6. Si inbalea cred ca junate bate vantu!

    Efuckingcienta! Comasate!

    Cred ca despre orice domeniu vb,putem face restructurari,ajustari si eficientiza procese sa nu mai pierdem bani. Chiar daca asta inseamna ajustari de personal.
    Si da,poa sa desfinteze maine cacaturile alea de inspectorate. Si sa dea dracu bani la invatamant.
    Sunt primarii in sate cu 200-300 de locuitori. Pentru care ar fi mai de folos 5 tineri cu skiluri de calculator care sa ajunga o data pe saptamana la ei sa le rezolve problemele. Si tinerii astia ar putea sa se ocupe de 5 comune o data. O zi pe saptamana la una. In fine,aberez,de la caldura.

    156
  20. Situatia e complexa si comporta multe aspecte

    – nu se mai face deloc matematica la uman de ceva vreme in ultimii ani. Ceea ce, dupa parerea mea de adult, e o prostie (macar o ora saptamanala pentru gandirea analitica era buna), dupa parerea lor de liceeni la uman e excelent

    – mai nasol e ca au aparut tot felul de materii exotice, gen istoria holocaustului, pe care profesorul vine doar sa incheie mediile. Si din ce in ce mai mult la liceu sportul se face doar pe hartie

    – despre marirea normei didactice + plata cu ora a explicat cineva mai sus. Se va traduce in bani mai putini pentru profesorii care luau ore la „bucata”, teoretic in plus fata de norma + va genera mari probleme in scoli pentru ca (unele ditre ele) nu prea vor avea de unde sa ia acele ore in plus. Si cei care dau acum Titularizarea (si care oricum intrau in mare lor majoritate pe suplinire, caci nu se gasesc posturi titularizabile mai deloc pe materiile consacrate) nu vor mai gasi ore in scoli.

    It will be fun

    71
  21. Am ajuns la concluzia ca a face sa functioneze invatamantul romanesc e ca si cum incercam sa facem o masina cu roti patrate sa mearga inlocuind ORICE in afara de rotile patrate!

    151
  22. Sistemul de burse era sinistru, dar schimbând doar media minimă și procentajul maxim de copii nu se REZOLVĂ problema. Problema e sistemul de evaluare al unui copil. Notele n-au nici o treabă cu cunoștințele reale ale elevului, de prea multe ori sunt umflate și puse din burtă.

    Fiu-meu, anul ăsta ce a trecut, într-a VII-a fiind, a avut 10 pe linie și e la ani lumină distanță (nu că-i al meu, dar trebuie să mă credeți :)) de următorul din clasă care are … 9.85 sau ceva de genul. Până una alta, sunt convins că nici el nu e tot timpul spirt, dar, la o scară obiectivă, dacă fiu-meu ar fi de 10, următorul ar trebui să aibă (cu mare indulgență) un 9.

    Teama mea e că acum vor fi mânăreli și mai mari cu pus note din burtă la cine trebuie, ca să fie în primii 3-4 din clasă. Cei ”aleși” vor avea 10 pe linie și s-a rezolvat problema.

    27
    • Notele ar trebui desfiintate pina la liceu.
      Cam ce idee isi face despre el un copil care are mereu 10 pe linie?

      82
    • In asentiment cu tine, tot final de a 7-a.
      Al meu a avut anul asta o singura medie de 9, dar recunosc ca nu este de 9.86, poate de un 9-9.20. In niciun an nu a fost in top 5 in clasa desi a avut peste 9,50 tot timpul. Nu face meditatii, lucreaza singur de placere ce da profesorul de matematica la clasa suplimentar pentru cei care doresc. Doreste numai el in clasa lui.
      Problema este ca cele 6 pitzipoance cu 10 pe linie (dintr-a 5-a, in fiecare an), sunt mult mai praf si decat fiumeo si decat alti vreo 5-6 din clasa care au media generala in jur de 9, dar au mame cu gura mare si timp mult, care merg la scoala.
      Iar la nivel de clasa a 8-a in scoala unde suntem, a fost un fapt interesant: o clasa de vip-uri (copilul primarului, a vreo 3 medici, procurorul sef etc etc) care a finalizat generala anul asta, a avut cam 12-13 elevi deci aproape jumate de clasa sefi de promotie, cu media generala 10 dintr-a 5-a pana intr-a 8-a.
      La evaluarea nationala nu s-a luat nicio medie de 10 in scoala asta, iar cea mai mare medie de 9.65 a luat-o baiatul unui tata singur (vaduv), lucrator in constructii/amenajari, care nu a facut o ora de meditatii in viata lui si era cam de 8-80 / 9 in cei patru ani de scoala. Prieten al lui fiu-meo, copil istet, care face fotbal si copilareste frumos, cu bicicleta, cu gasca etc. VIP-urile am inteles ca sunt toti la contestatii, ca cea mai mare medie din sefii aia de promotie a fost 8.80, cu care nu prea prind loc in clasa de stiinte a unui colegiu national, special infiintata anul asta pentru ei.
      Cam asta e educatia in Ro. Poti face oricate reforme.

      112
  23. trebuie inceput cu punctul 5 pentru a le face pe celelalte posibile.

    20
  24. cat ma amuza (si enerveaza) vrajeala asta cu „pregatit materia, corectat lucrari.e, pregatit materiale”.

    teorema lu pitagora a ramas nemodificata din 490 IEN.
    anatomia omului chiar mai de mult.
    timpul imperfect si tabelul lui mendeleev doar de vreo 200 de ani, dar sansele sa se schimbe in curand sunt minime spre 0. CE materie sa pregatesti?

    ah, ca mai citesti o data in 15-20 de minute lectia pe care o s-o predai pentru prima oara in anul respectiv ca sa iti reasezi cuvintele in cap, ok. dar atat dureaza, 15-20 de minute, nu ore. bine, asta daca esti bine pregatit si iti stapanesti pe bune materia pe care o predai.

    sa corectezi lucrarile? daca sunt bine compuse de prima oara si baremate cum trebuie ia 2 3 minute lucrarea. cel putin mie atat immi lua in clasa a 11a sa le corectez pe ale nasimii, profesoara la clasa 8a. aveam baremul in fata dar dupa primele 3 4 plucrari nici nu ma mai uitam la el si la final rar am iesit la mai mult de un punct diferenta cu ea. si nu eram campion la matematica. cu atat mai repede le faci daca esti bine pregatit si iti stapanesti pe bune materia pe care o predai.

    pregatesti materiale? CE materiale? foile alea colorate sunt bun si in 2023, si in 2024 si in 2025 si daca nu se schimba materia (ca daca se schimba programa, materialele raman la fel de bune chiar daca in alt moment al anului) vor fi bune si in 2030.
    le faci o data si gata. ah, se schimba un pic tehnologia, treci de la foi la ppt apoi la tableta? ok, dar tot O data le faci pentru TOATE clasele la care predai, indiferent de anul calendaristic si scoala unde predai, indiferent ca esti titular sau suplinitor.

    ai 3 luni pe an cand nu faci nimic sau aproape nimic. faci o lectie pe zi si esti boss pentru cativa ani minim. daca ai colegi ok, le faceti iimpreuna, intr-o luna ati terminat totul la spritul de seara.

    ah, ca ar fi cazul sa mai scadem din materiile inutile si sa rasfiram materia, ok. asta doar v-ar usura munca descrisa mai sus. deci ia mai bagati cateva ore ca oricum munciti juma de norma pe salariu intreg si rezultatele sunt asa cum le stim.

    911
    • @theblack
      Acum cativa ani, in pandemie, se plangea unu’ pe aici prin comentarii ca vai, nu intelegem cat de greu e sa fii profesor, ca uite ce trebuie sa faca: sa „invete” sa foloseasca zoom si e aberant ca i se cere asa ceva, ca e prea greu penteu sarmanii profesori.

      Astia sunt, n-ai ce sa le ceri mai mult.

      40
  25. Problema nu-s normele mari/mici, problema sunt profesorii prea multi pentru numarul elevilor din tara.

    Daca vrei sa faci pe bune reforma, iei 5 miliarde de euro bani europeni din urmatorea perioada de dezvoltare si faci campusuri scolare… duci elevii de pe sate in ele si faci scoli cu efective de la 500+ per ciclu.. optimizezi acolo tot ce se poate si dai o masa calda elevilor. Practic in 10 ani am avea un sistem de invatamant functional in care profesorii cu adevarat buni ar avea loc si unde elevii ar putea sa se dezvolte ok.

    In campusurile astea as pune si internat pentru elevii care nu traiesc in conditii decente acasa, nu ajuta pe nimeni sa traiesti in familii disfunctionale.

    E de departe singura solutie de bun simt, da e nasoala… da o sa dispara multi profesori, inspectorate si alte alea, dar daca vrem sa reformam ceva, asta e pretul.

    Cu 300k+ copii care se culca flamanzi… si un IQ mediu de 91… am castiga lejer 3-5 puncte de IQ cu o masa calda, atat… le-am da o masa calda si am castiga 3-5 puncte de IQ, ceva ce alte tari nu pot face cu sute de mii de euro per elev… ele fiind la IQ mediu peste 100 deja.

    25
    • „le-am da o masa calda si am castiga 3-5 puncte de IQ”
      This! o masa calda bogata in proteine mai ales
      Cu campusul pare ceva mai greu, plus probabil multi parinti nu iti vor lasa copii la internat (cine plateste pt el?)

      40
  26. Pai da, e prea greu sa gandeasca. Problema curenta sunt veniturile profesorilor in conditiile taierilor de sporuri. Daca profesorii sunt platiti in functie de ore, le dam mai multe, lojic.

    E prea dificil sa se schimbe algoritmul salarial, bagam acolo niste ore. E util, nu e util, rezolva salariile. Decat sa ramana salariile, sa se aeriseasca programa, profesorii muncesc tot atat, dar cu focus pe calitate in loc de cantitate. In loc sa ai 8 ore pe zi si inca 2-4 ore sa se pregateasca, ce ar fi sa aibe 4-5 ore pe zi si 2-3 ore sa se pregateasca ? Dar orele alea sa fie utile si profesorii sa petreaca acelasi timp de pregatire dar pentru o tinta mai redusa.

    32
  27. Eu sunt profesoara de Limba Franceza in mediul rural. Daca va creste norma didactica cu 2 ore intr-un an-doi maxim intram in restrangere. Abia reusim sa avem cele 18 ore obligatorii. Dar in fine, noi suntem aia care nu facem nimic la catedra, avem 4 ore pe zi si vacante….

    32
    • vaaaaaiiiii, mi se rupe inima de mila.

      mie mi-au spus ca pentru a-mi pastra ‘net’-ul trebuie sa mai bag niste ore in plus, in conditii perfect legale.

      tu care dupa cum zici de abia atingi minimul de ore iei in continuare salariul intreg. si l-ai lua si daca nu il atingi.

      lasa-ma sa reiterez. cand aud ca trebuie sa si muncesti pentru banii aia mi se rupe p… inima.

      12
    • si ca sa nuzici ca sunt nesimtit… iti spun eu doar 3 companii franceze. renault, carrefour, societe generale/brd. toate angajeaza profesori de franceza. pentru adulti, sa se inteleaga centrul cu sucursala.

      bine asta ar insemna cu adevarat minim 8 ore de munca pe zi + pregatit de ceva materiale pe langa. pe probabil dublu bani.

      dar hei, de ce nu jumate bani si 2% munca + plans public?

      22
  28. NOU
    #88

    Pentru guvernul Bolojan, profesorul este lucrator la șaibă.

    10
  29. NOU
    #89

    Voi chiar aveti pretentia ca elevii anului 2025 sa inteleaga si sa rezoneze cu niste „opere literare” a caror actiune se intampla in vremea cand oamenii nu aveau curent electric, ba chiar sunt scrise de oameni care nu aveau curent electric in casa ?

    11

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Decathlon.