Șoferii români sunt infecți #7

Frânarea în trei pași

Iată o idee simplă: încetinirea mașinii nu se face cu luatul piciorului de pe accelerație și pus imediat pe frână. Pe lângă disconfortul pasagerilor, riscul unei frâne bruște e mare și pentru șoferul idiot care face asta, și pentru mașinile din spate. Așadar, soluția mai elegantă și mai bună pentru consumul mașinii este luatul piciorului de pe pedala de accelerație și lăsat mașina să încetinească singură câteva secunde. Sigur, la vederea unui pericol iminent asta nu se aplică, dar cât de des apare unul?

Se apropie de mine, hai să frânez

Consecvent principiului de mai sus, deseori las mașina să curgă. Asta înseamnă că, atunci când am făcut o depășire cu viteză și m-am repliat, nu pun frână ca boul imediat, ci iau piciorul de pe accelerație, lăsând inerția să lucreze. Ce credeți că face șoferul mașini din față, care vede că mă apropii de el un pic mai mult? Normal, frânează, că asta sigur va elimina pericolul. Ce? Se apropie de mine? Hai să frânez, să îl atenționez că sunt imbecil.

Încadrarea în trafic de pe drum secundar

Mă vezi venind cu 190km/h. E cel mai bun moment să ieși de pe un drum secundar, cu zero efort de a prinde măcar o viteză acceptabilă. Și mai amuzant e că după mine nu e nimeni, și asta se vede, dar de ce să nu încurci un om dacă poți face asta?

Zonă de 30km/h

Voi știți că între Brașov și Cluj sunt zone, pe drumul național, unde există panouri din alea alb-negre cu “zonă 30km/h”, care se pun de obicei în zonele rezidențiale? Nu, nu mai e mult până când vom avea limitatoare de viteză din alea de beton.

 

Școlile de șoferi din Mureș, Alba și Cluj trebuie desființate

Oamenii din Târgu-Mureș n-au nici o treabă cu condusul. Merg unii pe banda întâi mai repede? Dă-i dracu! Am eu treabă la dreapta și ar trebui să mă încadrez? Ete nah! Ar trebui să mă uit în oglinzi? M-am uitat și acum zece minute, se uzează!

L-am prins pe un dobitoc cu o Nova albastră coborând de pe Feleac cu 30-40km/h, nici o treabă cu condusul. Când s-au făcut două benzi a rămas pe a doua în ciuda flashurilor, că e și el om, și are și el mașină.

Și asta e mișto la Cluj: numărul de șoferi care n-au nici o treabă cu condusul din Cluj e aproape de două ori mai mare decât cel al șoferilor de Alba care n-au nici o treabă.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

39 comentarii

  1. Apropos de reclama din dreapta cu black friday DPD.
    Mi-a trimis un prieten din franta un colet cu DPD si nici dupa o saptamana nu a ajuns. I-am zis sa intrebe la aia care au trimis ce se intampla.
    Ei: Sa vedem… Aha, arata ca coletul a plecat de la aeroport din franta dar nu a ajuns la destinatie. (avionul ajunses deja)
    El: Si… unde e coletul?
    Ei: Nu stim.
    El: Si pachetul meu?
    Ei: Ne pare rau.

    00
  2. Si multe alte. Am venit azi noapte Arad-Galati . Stationat pe banda de urgenta,mersul pe banda 2 cu 90km/ora pe autostrada, depasiri in curbe fara vizibilitate „la risc” ..si tot asa. Pe partea de ungaria singurii care ma depaseau cu 150-160 erau binenteles jepurile si bemveurile de romania.

    00
  3. Zoso draga, ar trebui sa pui si partea audio cu injuraturile aferente fiecarui paragraf :)

    00
  4. Venit spre Bucuresti dinspre Drobeta.
    Portiunea pana in Craiova, unde se poate merge bine.
    Eu aveam 120, ma depaseste un Audi cu numar de Dolj.
    Cand a trecut de mine, avea minim 140.
    Cand se reincadra pe sensul de mers (linie discontinua), vede o masina de Politie, care MERGEA, adica nu era stationata !, pe contrasens.
    Pune disperat frana, am reusit sa franez si eu, in fine, nu am intrat in el.
    Acum nelamurirea mea este urmatoarea – a fost vorba de posesor de Audi sau de numar de Dolj ?

    00
  5. Daca mergi cu 190, esti un imbecil!

    00
  6. nu exista masina de politie cu radar omologat la functionarea in mers. trebuie sa fie fix.

  7. Daca in loc de 190 la ora ai avea 100, eu, care ies din drumul secundar as avea timp sa iau ceva viteza inainte sa ma flashui.

    00
  8. foarte interesant ca pui cateva JUDETE INTREGI in galeata cu prosti / idioti doar pentru ca ai intalnit in trafic 20 de soferi idioti inmatriculati in respectivele judete.
    e cam „de porc” ce faci tu!

    btw , stop trying to make „de porc” happen, it’s not going to happen. sincer iti zic ca nu am mai auzit pe nimeni in viata mea folosind expresia… si nici macar nu sunt sigur ca inteleg ce inseamna. (-naspa- , -aiurea- , -cam nasol- ce-au ?)

    PS. nu, nu sunt din Mureș, Alba și Cluj sau alte judete cu „bulina”

    00
  9. Ei nah, aiurea comparatia cu dublu fata de Alba. Acolo is toti sau o buna majoritate asa. In schimb daca compari numarul de soferi din ambele judete probabil ca is de vreo 4-5 ori mai multi. L-ai prins si tu pe tipu cu nova un pic obosit, conducea preventiv omu :))

    Incearca niste drumuri de prin bistrita sa vezi acolo omor pe sosele ;)

    00
  10. Zoso, tu ai intalnit olteni pe drum, ceva giurgiuveni? Sau prahoveni din Philadelphia? Astia dau clasa, pentru ca se cred si buni soferi. Macar ardelenii stau molcomi in banda lor, sunt previzibili, adicatelea daca il gasesti in banda a doua, apai acolo va sta si poti depasi linistit pe banda intai. Cu restul de piloti e problema, ca vor sta de-ai dreacu’ pe banda a doua, apoi se vor replia tot de-ai dreacu’ pe banda intai ca sa-ti faca tie nacaz si tu esti vinovat de depasire prin dreapta daca incerci sa fortezi.

    Un dement din asta m-a facut sa urc la 160 la ora pe A1 sa pot scapa de el pe banda intai, ca ma tinea cu fix 115 pe banda a doua. Era coloana de masini ce mergea cu 130-135 si s-a oprit in bolovanul asta de DJ. L-am depasit, dar nu a vrut sa ma lase, efectiv pendula de pe o banda pe alta. A venit o curba si radarul ma astepta acolo, apoi am avut onoarea sa ma urmareasca Lotusul pana la urmatoarea iesire. Politistul a fost baiat fin, mi-a zis ca a prins vreo 10 in postura asta de depasire prin dreapta din cauza unor talambi din astia, numai ca nu are ce le face talambilor, nu poate consuma benzina ca sa prinda cretini din astia ce stau pe banda a doua. Nu poate decat amenda pe cei care forteaza limita de viteza, justificat sau nu.

    00
  11. @Jerome. ultimele 2 amenzi le-am luat de la politisti ce erau in mers cu masinile. si nu sint din Dolj si nici nu am Audi

    00
  12. @Alexandru: nu am zis ca nu exista, doar ca eu nu am auzit-o.
    … si vezi ca ai niste maro pe limba ;)

    00
  13. @nkm
    O masina de politie in mers pe contrasens, nu are cum sa masoare viteza si nu era linie continua.
    PS. Bacau ? BMW 318 ?

    00
  14. @tavi „De porc” este in circulatie de vreo 10 ani. La fel ca si varianta „de porc mistret”. Se foloseste in felul urmator: tavi este „de porc mistret” pentru ca el crede ca daca nu a auzit el de ceva, atunci acel ceva nu exista.

    00
  15. @Vali – jur ca am vrut sa trollez fin si sa bag un comment cu ”inconstientule, cume mergi cu 190 kmh’, anticipand prezenta geniilor gen Alex. Las’ ca pe viitor nu mai ratez momentul.

    @Alex – vezi mai sus.

    @D – intr-adevar, vizibilitatea e in general problema celor care ies de pe drumurile secundare, si argumentul tau e pertinent. Adica nah, Vali, avand prioritate, franeaza pentru ca intra pe drum cel fara prioritate care, la 190 kmh, mai avea de asteptat exact 10 secunde ca sa treaca Vali, si da, probabil ca Vali venea lansat cu 190 kmh intr-o curba stransa la dreapta, in mijlocul careia era iesirea de pe drumul secundar mai sus mentionat, si respectivul nu avea cum sa-l vada.

    @arhi, Jerome – m-am lovit de problema asta si exista, din nefericire. Am fost prins cu 140 kmh in afara localitatii, scapand elegant si la limita de sanctiuni drastice.

    00
  16. Pacat ca nu ai prins traficul din Cluj in timpul saptamanii de la 8 sau 17-18. Toti IT-istii si studentii la volan. Cu talent!

    00
  17. @Jordan
    „scapand elegant si la limita de sanctiuni drastice.”
    Adica ai lasat de-o friptura.

    00
  18. La 190 Km/H parcurgi 52metri/s , cel care se baga de pe dreapta trebuie sa aiba vizibilitate cel putin 300 metri care de multi ori nu e posibil.
    Nu are rost sa te enervezi pe soferi peste tot pe unde mergi sunt unii care nu au deprinderi asa bune.
    Eu vad ca ar putea fi cateva schimbari in codul rutier, amenda ca mergi prea incet si se face coloana in spatele tau, incurci circulatia.

    00
  19. bai hotarati-va la faza cu radarul in miscare!!se poate sau nu?!

    00
  20. Pentru oamenii care se scandalizeaza la viteze care li se par mai mari: unele masini sunt limitate la 250 km/h. Asa, de ai draq ce-s producatorii, ca ele pot mai mult.
    Deci, e banal sa ajungi la 200. Daca ai o astfel de masina. Doar pentru ca de pe Loganul tau sar rotile, nu inseamna ca altul nu accelereaza finut, in 15 secunde, pana la ce viteza nu iti mai poti imagina tu.
    Terminati odata cu mintea comunistoida si intelegeti ca nu toate masinile sunt la fel. Unele sunt mai bune ca a ta.

    Trolling mode on:
    @finch, eu am ajuns (in 10-15 secunde) la 210 cand am vrut sa-l depasesc pe unul cu un E 220 care se credea regele soselei. Atunci a inteles si el ca nu are cea mai rapida masina din lume. Si nici nu m-a prins Lotusul.

    Astept provincia (pe aia care zic de inconstient & shit).

    00
  21. @arhi, Jerome: In judetul Iasi pe E583 se practica radar pe masina aflata in mers, care ii ia pe cei de pe sensul opus. Intradevar esti oprit de o patrula care sta pe loc, dar filmarea de pe radar e de pe masina mobila.

    Bine, am vazut caz in care a fost oprit chiar de masina de politie ce venea din sens opus, ma depasise unu in localitate eu avand 60, el maxim 70-80 si politia a pornit girofarurile, a intors pe linie continua si a fugit dupa el.

    Si au si omologare in care scrie clar ca pot lua si din mers. Si eu credeam la fel, asa ca am contestat PV de contraventie si surpriza a venit in instanta, cand au depus la dosar toate actele in regula pentru radar si operator.

    00
  22. @Vali, aseara in jur de ora 20 coboram Feleacul si era unul cu o nova albastra ce mergea cu 30-40 km/h la doua masini in fata mea, ai fost si tu pe acolo?

    00
  23. Eu sint in Cehia si aici, in doi ani, am vazut de 10 ori mai multe accidente rutiere decit am vazut in 10 ani in Bucuresti. Paradoxal e faptuș ca cehii sint mult mai civilizati in trafic decit romanii (gen fara flashuri, claxoane, sau bataia regulamentara de „prioritate de smecher”). Si din tot ce am vazut am tras concluzia ca nu trebuie sa fii meserias sa fii un sofer bun. Trebuie sa stii regulile, sa ai bun simt (bun simt ca si bun simt si ca si common sense) si sa ii respecti si pe ceilalti daca iti e draga viata.

    00
  24. @Jerome – Golf 4 a mea sau Skoda de la ferma – daca nu te-as fi apreciat pt comentariile de la Arhi, ti-as da un 2 si te-as face si magar.
    @Arhi – mno…inseamna ca m-au tzapit…
    caz 1 zona Suceava- 118 km pe limita de 90 – cu pornit girofare si blocat masina. platit amenda pt viteza
    caz 2 zonaBistrita – 74 pe limita de 50. transformat in ceva cu faruri si centuri, fara puncte.propunerea politistului :)

    00
  25. De fiecare data cand am mers la Cluj, sa tot fie 5 ani de cand fac drumul de la Iasi via Bistrita macar de 2 ori pe an, m-am tot intrebat cine ii invata pe clujeni sa se lipeasca in banda a doua de axul drumului, dar sa faca in asa fel incat sa nu depasesti prin dreapta, pe banda de urgenta. Daca la un drum Iasi-Bucuresti peste 90% din soferi folosesc banda de siguranta ca banda 1 sau se retrag pe aceasta pentru a permite depasirea, in zona Clujului spre Dej procentul cred ca e sub 50%. De asemenea, pe drum Cluj-Oradea care, in majoritatea sa, e de o banda, am observat o incrancenare in a nu lasa pe cel mai rapid sa depaseasca (accelerari, plasare spre axul drumului, etc).

    00
  26. In zona Sebes-Alba am observat cum se inghesuie sa-ti taie fata chiar daca au in fata spatiu liber cat o lungime de masina. Pastrarea distantei regulamentare este un mit. In teorie stiam ca distanta in metri dintre tine si cel din fata trebuie sa fie jumatate din viteza aratata pe bord. Daca merg cu 50 h pastrez distanta de 25 m. (valabil in exteriorul localitatii)

    00
  27. Cand o sa intelegeti ca flash-ul nu e forma de atentionare sa ma dau la o parte, poate o sa ma simt si eu sa ma dau de pe prima banda, pe care eram pentru ca din intamplare m-am gasit si eu sa depasesc inainte sa apari tu cu 190km/h.

    00
  28. Subscriu. Muresul e varza la capitolul soferie.

    Nu exista traseu, oricat de scurta ar fi ea, sa nu observ cel putin o abatere serioasa de la regulament. Si cand observ doar una, e zi de sarbatoare pentru mine.

    00
  29. @Arhi – nope. Acelasi nene, intr-o Dacie, a franat brutal in fata mea, venind din contrasens, si ulterior – 10 minute mai tarziu, cand ne imprieteniseram – mi-a aratat filmarea si viteza si chiar si omologarea. E drept ca asta era prin 2010 parca… s-o fi schimbat ceva de atunci.
    @Jerome- nu, chiar nu. Absolut intamplator, nenea m-a intrebat ce meserie am, i-am spus ca avocat, si mi-a inapoiat actele, dupa care am stat putin in povesti – avea ceva probleme juridice – dupa care mi-a spus unde mai stau, citez, ‘hotii aia din Tulcea cu radaru”, dupa care am plecat :)

    00
  30. @arhi „Bulinele există!”
    MCV-urile au instalate cinemometre omologate pentru măsurarea în mișcare.

    00
  31. Asta cu soferii din Alba sau Mures ca sunt prosti o pot zice si e valabila doar pt cei din judetele limitrofe. Daca te duci la Constanta iti vor spune ca soferii de Ialomita sau Calarasi sunt cei mai prosti pt ca aia de Alba sau Mures se gasesc mai greu in zona aia. In general soferii din alte judete sunt mai prosti pt ca nu stiu strazile, zona, gropile din asfalt si semafoarele precum le stiu localnicii si atunci merg mai incet sau pun frane cand isi dau seama ca au gresit o iesire, etc

    00
  32. Zoso, imi aduci aminte de doua evenimente ce s-au sfarsit „cu bine” pentru mine. Primul a fost pe podul Grant cand ma indreptam linistit spre Arc si un idiot s-a bagat de pe artera de urcare fix in fata mea, pupand-ul in fund inevitabil. Si cu nenea Iancu a zis ca pupatul in fund se plateste, am platit :D. A doua faza a fost la oltenitei, aproape de Sun Plazza cand un client de taxiu tiganos a vrut el sa fie lasat fix in momentul ala, fix in fata blocului. Taximetristul a franat brusc, eu am reusit sa il evit prin stanga (altfel se chema pupat in fund) si am pupat in plin cu 60km/h un refugiu ascutit. Dauna totala fara casco, SMURD si cercetare dosar penal 7 luni ( sau miscat bine procurorii, chiar rapid. In primul caz era un smeker de BMW bulgaresc si in al doilea caz un taxi-logan-tunat-suedejit .

    00
  33. Nu stiu cat de infecti sunt soferii romani, dar multi sunt tampiti de-a dreptul. :D
    Intr-o sambata, acum vreo saptamana, pe Valea Oltului se rasturnase un tir cu oi si blocase tot pe ambele sensuri. Dupa vreo 4 ore de asteptare in coloana, se transformase totul intr-un film cu prosti. Ba’ unii au adormit la volan si nu si-au dat seama ca se pusese in miscare (de melc) coloana si tineau totul in loc, ba’ altii care-si lasasera masinile in coloana iar ei au mers sa vada accidentul, ba’ unul cu un tir a coborat de la volan fara sa traga frana de mana iar tir-ul a ajuns de-a latul drumului. Mai misto a fost cand niste smecheri au depasit coloana ca sa intre inaintea tuturor si au blocat totul dupa ce din contrasens veneau altii.
    Cei din Mures sunt cam ciudatei la volan, depasesc unde nu trebuie iar unde ar putea s-o faca stau linistiti. Cert e ca in Romania nu te prea poti plictisi atunci cand calatoresti. :))

    00
  34. tare asta cu cluju si alba :))

    00
  35. O altă problemă la noi,în special in București este sincronizarea semafoarelor,cred ca este cea mai proastă din Europa.Stai la roșu,se face verde la urmatorul semafor roșu :)).Din ce știu in Anglia au semafoare cu senzori.

    00
  36. Eram şi eu zbuciumat la volan, vreo 3-4 ani după ce am luat permisul. Claxoane, schimbam benzile aiurea, flash-uri, arătat semne obscene altora, enervat.
    Am ajuns la concluzia că mă consum mult prea mult în trafic, aşa că acum vreo 5 ani am vrut, dintr-o dată, să fiu un şofer foarte disciplinat. Îmi taie unul calea, nici o problemă, am frâne, bine că merg. Schimbă unul banda cu toate că observă că nu-i loc între mine şi cel din faţă, îi fac loc, fără claxoane sau alte nebunii. Merge unul cu 50 km/h în afara localităţii pentru că vorbeşte la telefon, nu-i bai, aştept până îl pot depăşi. Trec pietonii aiurea, încetinesc liniştit, îi las să treacă şi îmi văd de drum. Totodată am mărit şi distanţa pe care o aveam faţă de maşina din faţă. Nu am fost nici înainte genul de şofer care să stea la 20 cm de maşina din faţă, dar am lăsat distanţă cât să fiu sigur că pot opri în absolut orice situaţie. Am redus şi viteza cu care circulam de obicei. Nu sunt absurd, depăşesc limita de viteză, cât timp drumul, traficul şi condiţiile îmi permit. De asemenea, am fost mai atent la ceilalţi şoferi. Am dubii la o depăşire, mi se pare că cel din faţă nu se uită în oglindă şi există riscul să intre şi el în depăşire în timp ce-l depăşeam eu, încetinesc şi-l las să se bage. M-am obişnuit să semnalizez din timp intenţiile de a depăşi sau de a schimba sensul de mers. La treaba asta am observat că mulţi şoferi se rezumă să semnalizeze depăşirea odată ce aceasta a început, nu intenţia. Mă rog, ideea este că, în momentul ăsta, nu pot spune când am avut ultimul eveniment rutier, mai exact decât acum un an, când m-a lovit o dubiţă, eu fiind oprit la trecerea de pietoni. În rest nu ţin minte să mă fi şicanat cu cineva, să fiu într-o situaţie în care să mă gândesc că norocul a jucat un rol important, sau alte asemenea.
    Datorită regulilor de bun simţ pe care mi le-am impus, nu mă regăsesc în situaţiile enumerate de tine. Nu am problemă dacă ăla din faţa mea frânează brusc, pentru că am timp berechet să încetinesc, ăla din spatele meu de asemenea, nu e stânjenit pentru că nu frânez brusc, dacă văd maşini că vor să iasă de pe drumuri secundare, încetinesc cu mult timp înainte şi nu mă deranjează absolut deloc.

    Toată schimbarea asta de temperament în spatele volanului m-a dus la o concluzie. O mare parte a incidentelor care mă scoteau din sărite şi mă făceau să-i consider idioţi pe restul şoferilor, erau produse de mine, nu de ceilalţi participanţi la trafic.

    Sunt multe maşini conduse de oameni care gândesc diferit. Cu toţii avem momente de neatenţie, oboseală, nu există şoferul perfect. Trebuie să învăţăm să le acceptăm genul ăsta de momente şi celorlaltora implicaţi în trafic, nu să ni le accepte doar ei nouă. Dacă unul face o greşeală, cel mai important e să fii tu în siguranţă, nu să-i faci ăluia morală sau să-i arăţi că ai faruri şi claxon. Probabil are şi el şi va aplica cu siguranţă aceeaşi „corecţie” la rândul lui.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.