Șoferi: explicați-mi apucătura asta

Înțeleg că nu poți lua curbe de 45 sau 90 cu 50km/h, cât e limita în oraș. Înțeleg asta foarte bine. Încetinești, iei curba, după care accelerezi ca să revii la viteza inițială, dacă drumul permite, desigur.

Există vreo explicația umană pentru care minim 50% dintre șoferi fac dreapta, după care încetinesc sau frânează după această manevră? Adică, încetinesc de la 50 la 20 sau 30, fac dreapta, după care, în loc să accelereze, se poticnesc…

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

100 comentarii

  1. Eu am pățit una și mai tare, niște serpentine super nasoale în urcare, omulețul meu mergea ok prin serpentină și exact când se termina curba aia strânsă și ai fi vrut să accelerezi el frâna! După ce era să intru de câteva ori în spatele lui l-am depășit la următoarea oportunitate.

    10
    • Poate asta?

      manuală + vii cu a 4-a înainte să iei o curbă strânsă + dormi pe tine sau te uiți după ceva + te prinzi târziu să bagi a 2-a => un mic recul, 1-2 secunde când de abia te mişti

      am pățit şi eu, dar probabil „50% din şoferi” e cam mult

      00
  2. Cred ca stiu cauza, cel putin la incepatori asa se intampla: din motive de instructor comod/nepregatit sunt obisnuiti sa schimbe directia in intersectie cu viteza in care e masina calcand doar frana si ambreiajul si schimba intr-o viteza inferioara dupa ce se aliniaza la noua traiectorie. Pare savanta explicatia dar ti-o spun din parctica si altfel nu stiu sa explic, incepatorilor (balanta inclina spre sexul slab) le este greu sa coordoneze virajul cu schimbatul vitezelor

    00
    • Cand ai zis “sexul slab” te gandeai ca o zici frumos si esti elegant?

      00
    • a zis slab la modul ca e lejer penetrabil

    • De ce ar face asta 50% din șoferi? E mai complicat (mai ales pentru începători) să întri in intersecție sau să virezi cu ea în viteză călcând frâna și ambreiajul în loc să o scoți din viteză când te apropii de intersecție/viraj, să calci doar frâna și după ce virezi să îi dai viteza corespunzătoare cu viteza și turația pe care o ai. Refuz să cred că așa fac toți șoferii ăia care pun mașina în bot în interescții și/sau giratorii.

      00
    • sexul slab e cam pleonasm ca daca nu mai e slab nu mai e nici sex

      00
    • @maxp: unii oameni au sexul mai gros decat altii.

      00
    • Mirela draga, chiar am vrut sa fiu elegant, nu piream sa zic pizde proaste ca va suparati. Am fost (si) instructor auto, stiu ce vorbesc. Punem pariu ca la volan nu stii care e dreapta si te uiti in stanga?

      01
    • In curba intri cu a doua. Vezi ca vine curba, in plm, scoti din viteza, franezi, bagi a doua, iei curba, accelerzi, bagi a treia iar.
      Da, ca incepator e greu sa iei de volan si sa si schimbi in acelasi timp, dar totul se invata, daca are cine sa te invete.

      Si nu, nu elevii, ci voi, instructorii, sunteti varza. VOI aveti datoria sa invatati elevul si sa il bateti la cap cu regulile de circulatie, ca de-aia plateste scoala, sa INVETE, nu? Nu vine doar ca sa bifeze acolo si sa ia carnetul si dupa aia se descurca el.
      Cand am facut scoala de soferi, nu de putine ori era sa intru in fundul vreunui dobitoc, pe scoala, la randul lui, ca instructorul statea pe facebook si elevul intra cu viteza in curba, apoi frana brusc, ca se speria+ ii murea motorul. Sau se apropia de intersectie si nu semnaliza, credeai ca merge inainte si semnaliza stanga/ dreapta DUPA ce intra in intersectie. SAU, cel mai important lucru. La semnul STOP opresti, orice ar fi, apoi intri cu grija in intersectie. Multi trateaza semnul de STOP ca pe ala de Cedeaza trecerea, doar incetinesc si intra in intersectie, sau mai grav, il ignora. Sunt niste greseli grave pe care le fac instructorii si oamenii aia nu au ce sa caute pe un astfel de job.

      PS: Va recomand instructorii privati, nu scolile de soferi. La scolile de soferi nu inveti nimic, pentru ca aia sunt acolo doar ca sa treaca timpul si sa bifeze ora la carnet. Cat facusem scoala, avea instructorul meu o gramada de elevi, care venisera de la scolile mari de soferi, sa mai faca ore in plus, pentru ca venea traseul si ei nu invatasera sa mearga cu spatele (pe mine m-a pus din prima zi), intoarcerea, parcarea laterala (tot din prima zi am facut-o), gararea, etc… Costa mai mult un instructor privat, dar se ocupa de tine si te bate la cap pana inveti, mai ales ca el asa isi face clienti si e in interesul lui.
      Una chiar se certa cu instructorul meu, ca ei i s-a explicat ca nu trebuie sa semnalizeze de cate ori schimba directia, cand facuse scoala de soferi si nu intelegea de ce o pune sa semnalizeze de cate ori taie banda, lol.
      Si apoi ne miram de ce vedem pe strazi: oameni crispati, nu stiu CAND si ce anume sa semnalizeze, nu stiu sa puna avariile cand dau cu spatele si apoi se mira ca intri in fundul lor, nu cunosc bine o masina, nu sunt atenti, nu stiu sa ia curba pe banda lor, nu vad semnele de circulatie, nu cunosc cine are prioritate in intersectie,pentru ca nu i-a invatat nimeni. Degeaba citesti din carte, ca nu ai cum sa inveti daca nu faci practica pe loc.

      PS, pentru domnul „instructor”, care are ceva cu sexul slab: Tot instructorul meu mi-a spus ca fetele sunt mult mai inteligente ca baietii si procentajul celor care iau carnetul din prima, tinde sa incline catre „sexul slab”. In 20 de ani de instructaj, a avut timp sa vada asta. Diferenta e ca fetele se sperie usor, se crispeaza la inceput, dar dupa ce insisti cu ele si invata sa stapaneasca masina, sunt mai atente la detalii si tind sa aplice ca la carte ce le-ai invatat. Baietii sunt pe sistemul ala „las’ ca eu stiu mai bine”. Sunt relaxati din prima, dar au o atitudine mai superioara si tind sa fie mai superficiali, in a aplica ce ii inveti. Problema e la fete ca, daca nimeresc un instructor dezinteresat, raman la fel de speriate si debusolate.
      Din pacate, multi apeleaza la scolile mari de soferi, ca e mai ieftin, asa ca… daca nu are cine sa te invete, nu ai cum sa iesi sofer.
      Problema e ca astia dau spaga si iau examenul si apoi sunt liberi sa circule pe strada.

      Asadar, sa nu ne mai miram. Cand o sa se renunte la spaga si se va lua carnetul pe bune, iar instructorii auto isi vor face treaba, atunci or sa fie soferi ca lumea pe strazi.
      Multi trateaza scoala de soferi ca pe o formalitate, desi, ar trebui sa fie fundamentul unui sofer. Nu ai cum, de exemplu, sa nu visezi regulile intr-o intersectie, dirijata doar prin semne, daca a avut cine sa insiste cu tine, sa te treaca prin ea prin toate unghiurile si sa iti explice cine ar prioritate si DE CE, plus multe alte reguli. Nu ai cum sa nu iti ramana lipit pe creier. Eu si acum, cand vad intersectia si semnul, parca il aud pe instructor: „Ia sa te vad, cine are prioritate? cui ii dai prioritate? DE CE ai prioritate/
      de ce ii dai prioritate?”. Cand ma apropiam de curba, mereu auzeam „hai, ambreiaj si baga a doua ca iti scade viteza”. Si auzi treaba asta de cateva zeci de ori pana ti se lipeste pe creier forever si iti intra in reflex.

      Asadar, domnule instructor, comentariile dumitale nu isi au rostul. Si ma bucur ca ATI FOST instructor. Felul in care scuipati cuvintele la adresa femeilor, va face sa pareti o lepra jegoasa. Sper ca nevasta va inseala. Alupigus.

      20
    • @Jupaneasa : citez
      „In curba intri cu a doua. Vezi ca vine curba, in plm, scoti din viteza, franezi, bagi a doua, iei curba, accelerzi, bagi a treia iar.”
      Habar nu ai ca poți frâna și schimba viteza în același timp, nu? Adică folosești ambele picioare și o mână concomitent, fată.
      Pentru ca nu are nici un rost sa lași mașina pe liber în timp ce esti în mișcare, în 99% din cazuri.

      00
    • Pai si eu ce am zis? Logic ca franezi SI schimbi atunci cand franezi.

      00
  3. Sau la semafor: pleaca de pe loc, accelereaza pana la 30 si acolo ramane. Nu cred ca exista o explicatie a fenomenului.

    00
    • NOU
      #14

      Sunt 5 semafoare intre care toti cei ce facem drumul regulat procedam la fel , 30-35 lejer ajungi la urmatorul cand se face verde.
      Seara la intors acelasi lucru doar ca trebuie sa ne ferim de turcii si marocanii in bemvee si mertzane veniti la shmanglit prin zona ( vroiam sa zic cetatenii aflati cu treaba prin aria respectiva ) care fac slalom printre noi cu claxoane spumegand la gura in merkeleza si degete mijlocii aruncate pe geam cu care ne intalnim la urmatorul stop ( adevaratii il ignora uneori si pe ala).
      Acolo conversam despre cat de buna este civilizatia si ce frumos este totul dupa care fenomenul se repeta la stopul urmator.

      00
    • Este normal ca oamenii sa te injure atunci cand tu mergi cu 35 km/h intr-o zona cu limita de 50 km/h.
      Ceilalti participanti la trafic nu au de unde sa cunoasca „sincronizarea” semafoarelor. Care sincronizare ar trebui sa fie totusi la viteza de 50 km/h.

      00
    • NOU
      #16

      @Andrei
      Jumatate este 50 jumatate 30.
      Din cate stiu este contraventie sa mergi cu 30 in zona 70.
      Dar putem extrapola cu succes:
      „Este normal ca oamenii sa te injure atunci cand tu mergi cu 35 km/h intr-o zona cu limita de 120 km/h.
      Ceilalti participanti la trafic nu au de unde sa cunoasca “sincronizarea” semafoarelor si li se pare absolut normal ca ei sa faca intr-un fel si ceilati 30 in alt fel, pentru ca unitatea noastra rezida in diversitate”

      00
  4. iau curba cu-a treia si le da motoru-n nas, viteza e prea mare pentru a schimba-ntr-a-doua, asa ca franeaza ca sa poata sa schimbe vitezele, altfel le moare motorul – nici eu nu inteleg de ce nu accelereaza naibii ca la curse direct dintr-a treia, daca tot se cred acolo

    00
  5. Pentru ca nu stiu se schimbe corect vitezele. Intra in curba cu a 3-a, majoritatea calca si frana si ambreiajul in acelasi timp, si cand vor sa iasa din curba pwla putere.

    00
  6. Pentru ca probabil nu stiu ce e aia frana de motor si cum si cand se foloseste?

    00
  7. Numai piloti, unu si unu pe aici.

    10
  8. doar fraierii incetinesc in curbe…

    00
  9. In general nu intelegem de ce unii pun frana fara motiv.

    O sa urc un video pe trafictube sa vedeti cum o domnisoara mi-a pus frana la intrarea in pasajul unirii. Daca nu aveam camera pe bord acum avea dosar.

    00
  10. Pt ca majoritatea soferilor iau curbele cu abreiajul la fund (incetinesc, tb sa retrogradeze, apasa ambreiajul si-l tin apasat ca e prea mult pt ei sa si schimbe viteza, e curba, daca le plezneste o vena) si dupa ce ies din curba se relaxeaza si pot lasa ambreiajul si schimba viteza si asta-i incetineste.

    00
  11. NOU
    #34

    Sunt curios daca pe Titi Aur chiar il cheama asa. Nu stiu, sa te cheme Titi si sa fii pilot si Aur si sa fii un pilot foarte bun, zau ca e tare!

    Oare o fi ales o masinuta la botez?

    00
  12. Am patit si eu o data sau doua, decelerare in a 4-a, scos in liber, luat curba si ajuns la o viteza mica, bagat in a 3-a dar turatia e prea mica sa accelereze. Imi mai fura 1-2 secunde sa imi dau seama ca e subturata si sa bag a-2a sa isi dea drumul.

    00
    • N-o mai lăsa scoasă din viteză, ideal e să fii în treapta inferioară înainte de curbă.

      01
    • Uite, @zoso, ce fel de oameni mai soferesc. Astfel de soferi sunt solutia dilemei din post.

      00
    • O lasi la liber pt consum? Pt relaxarea labei(piciorului, evident) ? Pt ca ti se pare ca ai mai mult control? Pt ca te-a invatat greșit instructorul? Spune-mi, te rog, ca nu ai urmași.

      00
    • @gogu & @RandomGuy:

      greseli se fac la volan si precis si voi ati facut similare, relaxati-va baieti. Doar ca sa nu va mai inflamati, ascultati sfatul lui adyzah ca e bun, in maj cazuriilor asta fac dar mai sunt situatii in care dorm pe mine si vine curba aia mai repede si trebuie sa schimbi viteza in timp ce virezi sau dupa in functie de cum scade turatia motorului.

      00
    • @dorin ti-ai luat manuala ca sa simti masina? se simte ok in curba pe liber?

      00
  13. boss, consuma mult cand accelerezi brusc :) ia-o si tu mai incet, pana la urmatoarea intersectie ajungi iar la 50. aici frana, semnal, dreapta -> boss, consuma mult….

    00
  14. Mie mi s-a intamplat ieri sa nimeresc in spatele uneia care mergea cu 20km/h, accelera apoi incetinea…mai aveam 30m pana la semafor (care era verde), avea liber in fata si ea mergea tot cu 20. N-a vrut nici in ruptul capului sa accelereze putin sa prindem verde si la 2m de semafor s-a facut galben…a pus o frana de m-am speriat si eu…a inghetat masina pe loc :))

    00
    • De obicei astia accelereaza pe ultimii 2-3 m cand se face galben ca sa treaca :) . Pana atunci nu realizasera ca era verde…

      00
    • Soferii astia is tare periculosi. Unii din ei forteaza galbenul in ultimele secunde, altii se sperie si opresc brusc, ca si cel pe care l-ai intalnit.

      Am patit ca doamna din fata mea sa se grabeasca, dar spre ghinionul ei avea alta doamna in fata, care mergea incet. Observand ca mai sunt 2 secunde de verde, prima a accelerat si brusc s-a hotarat ca nu vrea sa treaca pe galben, asa ca a franat. Poc. A trebuit sa le ocolesc si am asteptat destul sa ma lase cineva sa trec (dimineata la 8, trafic mare), asa ca am avut timp sa vad cum strigau una la alta langa masini. Blonde, amandoua.

      00
  15. s-a inventat depasirea

    00
    • Da, e chiar recomandata depasirea in intersectii :))) Cica primesti puncte bonus. Gizas christ…

      00
    • Cand ai pe unde ;-)

      00
    • se merge in spatele mocaitului la 0.5m, la aspiratie, numai cat sa nu te urci pe el. eventual daca nu cedeaza nervos si se da mai in dreapta, se dau flash-uri si se claxoneaza puternic corobrat cu injuraturi tip ‘mocaitu’ dreaq’ cand se poate depasi, eventual pe axul drumului, printre cel depasit si amaratul care vine de pe contrasens.

      00
    • Contrar folclorului popular, depasirea in intersectii e permisa, in anumite conditii. Nu va spun care. (hint: vezi codul rutier)

      00
  16. E horror.
    Dar explicatia asta sustin ca e, s-a zis si mai sus:
    intra in curba cu a 5-a sau a 6-a, ambreiaj calcat + frana si apoi, sunt 2 feluri de idioti:
    1) debraiaza si incearca sa ii dea mai departe cu treapta in care erau, 5-6
    2) se gandesc si mediteaza in ce treapta noua sa bage acum ca au redus viteza

    Instructorul meu mi-a zis clar sa imi aleg orientativ si sa bag in treapta respectiva de viteza inainte de viraj, ca apoi, in functie de situatie, sa pot pleca din loc nu sa stau la lancezeala.

    Dar na, unora le ia vreo 3 decenii pana fac o stanga, o dreapta ceva…

    00
    • Asta e ”horror”… să stai la o adică 2 secunde până se trezește ăla din fața ta.

      Incredibil, practic ți-a nenorocit ziua!

      00
    • Ei, nu-mi strica, dar de un “sa iti iau neamul in basculanta” tot iese, creste putin tensiunea, cortizolii, alea. Mai ales cand cu tot cu distanta regulamentara pastrata, trebuie sa opresti pe E85 pe banda ca sa faca animalul dreapta spre Cochirleanca…
      Dar e bine ca esti tu Zen :))

      00
    • @Mada, ok, fiecare cu stilul lui, doar că eu prefer să nu mă bag la un AVC la 40șiceva de ani pentru niște căcaturi.

      00
    • ayzah, mda… zen… 2 3 secunde nu-ti nenorocesc ziua… pana cand din cauza la vreo 2 3 d-astia prinzi un semafor in plus aici si inca unul ceva mai incolo, practic 3, 4 minute, meh, zen. la intoarcere, mai dai odata de 2 3 d-astia, hai ca nu-i moarte, 10 minute… si la sfarsitul anului remarci ca ai petrecut 2 zile in masina din cazua ca nu stie bizonul sa schimbe viteza…

      00
    • @thebblack, după cum ziceam mai sus, fiecare reacționează cum vrea, eu nu țin morțiș să stau non-stop cu stres, draci și înjurătura în gură

      să faci un calcul grosier cât timp petrecem pe an pentru chestii gen stat la baie, pierdut vremea la TV, lenevit în pat, te ia durerea de cap. Nu mai spun cât timp petrecem comentând pe bloguri!

      00
    • pai da, dar lenevitul in pat, tv-ul si blogurile sunt ALEGEREA ta, nu chestii arbitrare impuse si alea nici macar in scopul unui „greater good” ci pur si simplu datorate prostiei altora.

      00
    • 2-3 secunde aici, 2-3 secunde acolo… Fara pierderi de astea poti ajunge acasa la timp sa vezi o reclama-n plus la TV.

      00
    • In comentarii se mira cineva de ce a fost amendat, filmarea a fost facuta cu un aparat neomologat.
      S-or fi gandit politistii ca nu iti trebuie multa omologare sa il vezi pe ala pe filmare cu toata masina pe contrasens.

      00
  17. E din cauza ca nu stiu sa abordeze corect treapta de viteza in curba si nevasta pastreaza treapta si abia dupa ce a luat curba retrogradeaza, asta e o greseala si timp mort pe deasupra, iar tu care esti cu automata esti bo$$ vi din spate si ti se pare ca doarme.

    00
  18. cauza este asocierea naturala intre soferul prost si cutia manuala!

    00
  19. Ii ia ameteala in curba si au nevoie de viteza si mai mica dupa aceea sa-si revina!

    00
  20. Oameni rai. Fac asta doar ca sa te enerveze.

    10
  21. Trollare
    La noi la oras cauti loc de parcare, acesta este motivul pentru care multi incetinesc.

    00
  22. Nu va mai grabiț! De asta cetățenii de la vest de unguri par mai zen.

    00
  23. au cutie manuala si nu schimba treapta de viteza.

    00
  24. Stau o clipa sa simta masina, nu fi hater.

    00
  25. Depinde ce i-a invatat instructorul: iei curba, apesi ambreiaj+frana dar nu schimbi treapta decat dupa ce ai trecut de curba si ti-ai iesit din somnolenta. Eu fac altfel, inainte sa iau curba folosesc frana de motor(pana la un punct desigur), apoi pun in punctul mort, iau curba, apas ambreiajul, dau putin gaz, pun in viteza potrivita si plec linistit cu forja si mult fum negru

    00
    • De unde e asta cu ”ambreiaj+frana”? De ce să apeși ambreiajul pentru altceva decât schimbat viteza?

      Cred că-i o chestie din aia, care vine de demult, când la Dacia 1300 îți murea rapid motorul și-l țineai în viață din ambreiaj.

      00
    • Nu stiu de ce, si pe nevasta-mea tot asa a invatat-o acum cativa ani, lasi masina in viteza, apesi frana si cand ajunge aproape de relanti (aprox 1000 rpm caci relantiul este ~850) apesi ambreiajul si faci virajul cu ambreiajul apasat ca na, nu iti poti lua mana de pe volan inainte/in viraj in oras, in fucking oras la 20-30 km/h. Cel putin aici in ardeal/crisana se conduce o idee mai civilizat si nu murim pentru 1-2 secunde in plus. In schimb cum ai iesit din oras incep nebuniile cu depasiri care mai de care

      00
    • Cel mai sanatos este sa ai frana la podea in varful curbei.

      00
    • @adyzah e ceva, ca si pe-al meu sot tot asa l-a invatat instructorul, cu ambreaj + frana. si-am aflat asta cand coboram niste serpentine si-am simtit cum a infipt piciorul in ambreaj, culmea, inainte sa puna frana. si asta doar pentru incetinit, fara nicio legatura cu schimbatul vitezei, pur si simplu invatase ca inainte sa pui piciorul pe frana, apesi ambreajul.
      truth be told, ambreajul e totusi si pentru situatia in care nu vrei sa-ti moara motorul, nu doar pentru schimbat viteza. situatie: urci serpentine cu tir in fata, esti deja in a 1-a ( !!! ) si daca n-o ajuti putin si cu ambreajul, te-ai oprit si te-ai ales cu o minunata amintire pe viata despre primul drum ca soferita, motor oprit, cu cel putin 5 tiruri in spate care asteapta sa faci odata plecarea aia cu frana de mana :D

      00
    • in 2019 instructorii inca te invata sa virezi stanga ocolind prin dreapta centrul imaginar al intersectiei :)

      00
    • @alexandra, în treptele 1 şi 2, chiar dacă de abia te mişti, nu mai moare motorul aşa uşor la maşinile cât de cât moderne. au oamenii spaimele lor de care scapă greu

      00
    • @alin, asta cu ocolitul prin stânga are și părți rele. mult succes să vezi ceva în față când în același timp mai așteaptă și o mașină mare din sens invers.

      00
    • Phii, ce de-a comentarii am, se vede că nu am chef de muncă. Măcar de-aș prinde comentariul 700.000!

      00
    • La masinile pe benzina si motor slab si aspirat (60-80 CP) daca esti in a-2a si decelerezi la 10-15 kmh si turatiile scad destul de mult, pe la 1200-1500rpm, avand amreiajul neapasat cand accelerezi dupa curba nu poate motorul sa traga, se chinuie, tremura. A-1a nu intra ca esti in miscare (la mine asa e) deci lasi a-2-a, apesi ambreiaj si dupa curba fac iaceeasi metoda ca plecatu de pe loc, accelerat un pic si dat drumul la ambreiaj mai usor, altfel se chinuie motoru ca e mic si slab. Daca e si deal, acolo ramai.

      Deci dragi imosului, de aia se apasa ambreiajul in viraje la viteze mici.

      00
  26. Stii cum e cand ai masina mica dar vrei sa te prefaci ca mergi cu Escalade-u? Asa iei curba laaaaarg ca sa ai loc, ce conteaza ala din dreapta sau din stanga sau din spate, tu esti cu tancu’ si ai prioritate.

    00
  27. curba la 90 de grade si frana si plecare mai greoaie de pe loc inseamna uneori ca a fost un pieton pe trecere. cu cat mai greoaie plecarea cu atat mai gras pietonul.

    00
  28. Legal, curbele în oraș se iau cu 30. Încetinesc că s-au obșinuit să nu aibă vizibilitate, sunt mașini parcate în curbe și nu știi când sare unul de după una parcată. În ultima vreme mașinile sunt tot mai înalte, e mai greu să vezi pe ăla care țopăie brusc pe carosabil. Mergi o vreme prin București și începi să dobândești obiceiul ăsta.

  29. Dilema ta a fost rezolvata. Cauza: sofer prost + cutie manuala.

    00
  30. nush ce sa zic, mie imi place sa derapez controlat, deci in curba eu accelerez blana in a 2-a pana la 6200 de ture cand imi taie injectia. poate aici cand se taie injectia ma ajungi si te incurc….

    00
  31. Chiar si la 10-15km/h se poate baga prima viteza din mers: apasati ambreiajul, apasati scurt pe acceleratie ( sa creasca rapid la ~ 3000 ture ) iar in timp ce motorul scade in turatie incercati sa impingeti usor maneta spre viteza intai. Undeva pe aceasta plaja de turatie se va produce sincronizarea pentru a permite cuplarea primei trepte.

    00
    • Da da da da da, o turezi pana la 3000 cu ambreiajul apasat si impingi de maneta pana nimeresti turatia. Pana nimeresti turatia=forja la sincroane, dar nici o problema, o frana pana la 2-3 km/h este mai ieftina decat desfacutul unei cutii

      00
    • Verdenpom, probabil la bicicleta cu care te plimbi inca n-ai reusit sincronizarea asta, dar te asigur ca sunt multe procedee nestiute nici de instructorii auto, nici de invatacei…si nici macar de tine.
      Procedeul se numeste dubla debreiere sau Rev matching si inseamna ca la o trecere intr-o treapta inferioara se aduce motorul la o turatie corespunzatoare unei anumite viteze in treapta respectiva ( inferioara ). Nu se uzeaza nimic, nu trebuie sa desfaci cutia, n-ai stres. Trebuie doar sa te misti rapid, sa ai reflexe bune.
      Tocmai prin acest „rev matching”, s-o tinem tot in engleza, ca suna mai bine, se menajeaza sincroanele! Deci se poate folosi oricand cand dorim o retrogradare.
      Apropo de franare, cand mergi in coloana cu viteza mica si brusc ai nevoie de o accelerare iar treapta a 2-a nu-ti ofera puterea necesara, ce faci? Tu opresti, normal, la fel si 2 in urma ta, alti 10 in urma lor…si uite asa se produc celebrele ambuteiaje pe autostrazi, fiindca un destept din coloana s-a gandit sa futa mersul cursiv al masinilor si a oprit brusc.

      00
    • diesel spotted. bad diesel. bad diesel driver. la otto 3000 e un pic peste relanti.

      00
  32. Nu mai incercati sa explicati prostia si rautatea, sunt prosti si rai si multi de aia fac cacanarii pe sosele cacanarii de care vb.

    00
  33. Nu am masina dar mergand cu tramvaiul am observat ca de multe ori la curbă sinele troznesc. Poate sa explice cineva fenomenul asta?

    00
  34. Aceeasi problema si cu cei care vor sa schimbe banda, ii lasi sa se bage si apoi merg incet de parca numara pietrele…!

    00
  35. de ce sa nu poti lua curbe de 90 cu 50? (grade si km/h)?
    mai ales in oras unde ai multe benzi pe care le poti folosi.

    00
    • meh… de asta nu m-am legat :D… in cazul automobilismului (profesionist, amator, de performanta sau oricum altcumva) unghiul curbei este absolut irelevant. elementele de plecare in proiectarea virajelor sunt raza si viteza, una determinand-o pe cealalta, plecand de la cea care este impusa, in orase de obicei impusa fiind raza.

      00
  36. observ (prin comentariile de aici) ca e mult prea raspandita obisnuita de a lasa masina pe liber in curba.
    nu stiu de unde vine ideea, dar cei care tin la siguranta lor ar trebui sa renunte la obiceiul asta.
    in curba / intersectie se pot intampla multe lucruri neprevazute si poate e nevoie sa franzi brusc sau sa accelerezi brusc.
    in ambele situatii.. e mai eficient sa ai cuplata treapta potrivita.

    cat despre ce treapta de viteza e necesara in curba..
    raspunsul e: „una inferioara”.
    motivul.. pentru ca in curba de obicei trebuie sa incetinesti (deci frana de motor + control) + pentru ca poti accelera brusc in caz de pericol + pentru ca oricum trebuie sa poti accelera dupa curba.
    acum ceva vreme se spunea in scoala de soferi ca orice curba se ia cu treapta a 2a cuplata.
    experienta iti va spune repede cand e cazul de a 2a sau de a 3a sau chiar de a 4a (asta mai rar in oras).

    oricum, ideea de baza: in curba trebuie sa ai control asupra masinii, iar asta inseamna o treapta inferioara cuplata (de obicei a 2a sau a 3a).

    00
  37. Rev-matching
    Heel-toe manevră nimeni?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.