Șoferi, după cât timp de condus înveți să apreciezi distanța?

Mă gândeam la o fază. Am ieșit zilele astea de câteva ori cu mașina cu diverse trebi la ore din astea neaglomerate. 11. 13. 15. În fața mea, mașini de școală. Perfect, e ora la care ar trebui să circule. Nu știu la a câta oră de condus erau, dar nici unul din cei 4 întâlniți în ultima vreme nu știau când să se bage în trafic. gen, era loc și timp să se încadreze 3 TIR-uri, dar elevul tot nu era convins că se poate băga.

Toți am fost așa (mă rog, cu excepții, eu de pildă am fost natural). Faza e că trece prima șansă, trece a doua, s-a pus roșu pentru ăia care aveau prioritate și trec 10 secunde și tot nu ai ieșit de pe străduța laterală și te miri că în spatele tău se claxonează?

Și doi, când înveți să apreciezi distanța? Când cei din spate te presează cu claxoane? Doar când îți spune instructorul că ai loc să te bagi?

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

105 comentarii

  1. Eu Ii prefer pe aia de stau inca 10 secunde sa se asigure decat aia kamikaze, care ies ca berbecii si iti taie fata fara sa se gandeasca si te fac sa iti vezi viata prin fata ochilor.

    00
  2. Super, fix aata e problema de fapt. Ajung sa cedeze presiunii claxonului si te trezesti cu ei iesiti pe jumatate de banda de nu mai ai cum sa ii eviti. Asta in oras la 50-60 la ora. Apoi ies pe autostrada si fac la fel si ne intrebam de ce avem accidente teribile. Omul ar trebui sa iasa cand se simte comfortabil sa faca asta, nu cand il claxoneaza cretinul ala din spate.

    30
    • Oare astia care nu sunt confortabili cu traficul cu reactionatul rapid si cu apreciatul distantelor nu ar fi mai bine sa nu isi ia permis?
      Poate sunt un pic cinic dar desi avem infradtructura buna, masini sigure si foarte usor de folosit am ajuns sa ne deplasam mai incet decat calul si caruta. Pentru ca toata lumea trebuie sa conduca cu viteza celui mai lent bou din cireada.

      03
    • bogdanul, asta sugeram și eu subtil.

    • Vezi dislikeurile Bogdanului la parerea asta cinica dar corecta. Atatea ai fi avut si tu :))

      00
    • :) eu nu pot sa zic decat ca asta e un loc foarte bun sa vezi printre ce oameni te invarti, iar voturile sunt binevenite, oricum ar fi ele.
      Ce ar fi bine, este ca cei care dezaproba sa nu se planga atunci cand e trafic infernal si au si ei o treaba urgenta (ca doar de aia se urca in masina, sa ajunga mai repede unde au treaba) sau cand un sofer un pic cu lipsa de talent, reactie, responsabilitate le face o bucurie sau le ia permanent pe cineva drag de langa ei. As vrea sa vad ca si atunci au aceeasi intelegere :)

      01
    • Deci oamenii care invata sa conduca in tari civilizate nu ar trebui sa isi poata folosi permisul in Romania, nu? Pentru ca in Romania exista permis de smecher sau? Care e logica?

      10
    • @Alex Am condus destul de mult in tari civilizate. Acolo am vazut de multe ori trafic foarte fluent, masini care merg pe autostrada la viteza maxima admisa fara prea mult loc intre ei, nu de alta da chiar sunt pline autostrazile. Am vazut ca pleaca de la semafor in maxim 2 secunde, nu dorm la volan si nu merg cu masina pentru ca altceva nu au de facut sau ca trebuie sa arate rudelor de la tara ca pe langa ca sunt prima generatie incaltata au reusit sa isi faca si credit pentru o masina in care au impresia ca reusesc sa isi ascunda prostia.
      In Romania exista din pacate niste categorii mai speciale de soferi. Sunt cei „smecheri” care nu respecta nici o regula si au umplut peretii cu bani la permise prin Suceava si alte locuri, destul de putini totusi. Apoi sunt unii absolut ok, respecta reguli, circula decent si de obicei nu ii observi si foarte multi care pentru faptul ca au obtinut permisul chiar cred ca au vreo treaba cu condusul dar ori le da firma masina ori trebuie sa isi ia si ei pentru ca na, status. Belele se intampla deobicei cand se intalneste prima categorie cu ultima :)

      00
    • @bogdanel, ai si tu dreptate dar eu ce vina am :))? De ce sa aud claxoane, sa vad tot felul de nebuni pe sosea, sa trebuiasca sa evit toti idiotii? Ca nu toti au permisul luat la suceava, multi au devenit asa din frustrare. Nu toti soferii agresivi sunt din arges/suceava. Eu merg putin peste limita legala (5-10km) si tot e mereu cate un idiot care are el o treaba urgenta. Deci faptul ca unii soferi sunt retardati nu e un argument sa devenim toti asa.

      Eram troll la primul comentariu dar sa mergem ca la nebuni nu e o solutie la traficul din Romania.

      10
    • NOU
      #11

      logica e că @Vali ar trebui să se abțină de la subiecte legate de șofat, că lumea nu-l înțelege; dar el e masochist…
      pun pariu că omu’ îi ca mine: mergem tare, chiar foarte, știm și (cel puțin el) avem și cu ce; respectăm pe cei care merg legal, nu dăm flash-uri ca meltenii dar “luăm foc” la șmecheri care bagă picioru-n pedală doar la linie dreaptă; plus că eu mai am și dezavantajul utilajului, o dubă de 3,5t în 80% din deplasări și un cazan de suv, vechi de 14 ani (în perfectă stare tehnică, însă); duba mai ales, are un efect ciudat asupra șoferilor de bolizi de lux, activează ceva în ei în momentul cînd sunt depășiți…

      10
    • In afara de comentariul malitios al lui Bogdan poate problema.e alta si anume dece s-a ajuns a ne supara ca „incomfortabilii” care merg cu 50 la.ora sunt considerati paria pt ca zmeii merg cu 70-100 in oras (asta fiind realitatea de altfel)
      Poate eu zic ca ar tb facut altfel.hai sa.inchidel parti mari in orase si sa le.facem pietonale sa isi lase bizonu masina si sa mearga pe.jos.sau bicla 1km ca nu ii cad oole (daca le mai are) si sa vedem daca putem transforma pistele de raliuri in orase pentru oameni….
      My 2c

      10
    • @Octavian, si tu ca si altii probabil ca ma considerati un smecher vitezoman care nu respecta nici o regula. 50 la ora e perfect daca ar fi. Cu 30 m-as declara satisfacut, poate si cu 20. Media pe bord cateodata e de 5. Dar pentru 30 la ora ar trebui oamenii sa plece de la semafor cand se face verde, sa nu treaca doar 3 masini in 30 de secunde, ultima oarecum pe rosu, cu 20 la ora ca se simte in pericol la viteze mai mari dar nu si atunci cand incalca toate regulile pentru ca nu le-a stiut niciodata. Si poate multi isi iau claxoane ca se opresc la intersectie desi sunt pe drumul cu prioritate iar cand au cedeaza trec ca prin branza, incet ce-i drept.
      Poate pe autostrada ar fi frumos ca indiferent de viteza sa te retragi pe banda 1 cand se poate nu sa stai numai pe 2, eventual printre benzi ca te simti amenintat de balustrada de pe mijloc.
      Ar fi excelent sa se faca multe strazi pietonale, sau cu o singura banda pentru masini. Desi am si masina si motocicleta prefer sa merg cu metroul sau pe jos daca nu ma grabesc sau nu am nimic de carat sa nu incapa in ghiozdan. Dar e greu si pe jos, ca se parcheaza peste tot, pe treceri de pietoni, pe trotuare pana in gard sau cladire, de nu ai cum sa mai treci. Si binenteles in mijlocul drumului. Acum ramane sa spuneti ca bineinteles tot aia bezmetici parcheaza asa :)

      00
    • Pai poate se mai opresc/incetinesc cand au prioritate ca sunt patiti. Ultima frana de genul asta patita alaltaieri pe valea Oltului ca sa nu ma niveleze un meserias cu tirul intrat fara frana in giratoriu. Atata timp cat nu ai nici un fel de politie pe strazi trebuie doar sa vezi cum faci sa scapi cu viata.

      00
    • Legat de faza cu incetinit chiar daca ai prioritate. Sunt atat de multe cazuri in care, oameni cu prioritate, in apropierea unei intersectii au fost loviti de oameni care aveau cedeaza sau stop si nu au facut asta, incat fuck it, nu merita nici sa-mi fac praf masina si, mai ales, nu merita sa ma fac eu praf, ca sa nu se frustreze unu in spate ca am incetinit putin sa imi dau seama ca nu vine niciun dobitoc. Sa nu mai zic de situatiile in care nu ai indicatoare si intersectia e simpla, cu unu venind din dreapta si oamenii nu se gandesc ca, totusi, daca nu am semn si ala imi vine din dreapta, poate ar trebui sa-i dau prioritate de dreapta.

      Din partea mea, ideea e simpla. Nu mai puneti presiune pe soferi, chiar daca vi se pare voua ca aia merg cu 50 si ca acolo ar fi mers un 60-70, idem pentru exterior unde poate voi ati da un 10-20-30 peste limita, ca stiti voi ca e ok, ca asa se merge. Nu mai dati flash-uri, nu mai claxonati ( exista un loc special, in iad, pentru cei care se baga pe stradute, dimineata la 7, sa evite aglomeratia, si apoi claxoneaza ca idiotii ca nu ii lasa lumea sa se bage, nu cred ca exista natie mai proasta ), nu va mai puneti in spatele aluia de va vede mancarea dintre dinti si apoi tot voi va ofuscati daca ala se simte in nesiguranta si franeaza. Serios, fiti mai buni, mai logici si mai precauti. Toti trebuie sa ajungem acasa, nimeni nu-si doreste sa fie el sau masina loviti, pe toti ne asteapta cineva undeva.

      40
  3. Dupa vreo 50.000 de km, preferabil cu aceeasi masina, incepi sa „simti” chestii. Cand sa depasesti, cand sa te bagi, cand sa franezi.

    De la 200-300.000 de km esti pe pilot automat, te gandesti la orice altceva in afara de sofat si ajungi acasa safe.

    Am observat ca in cazul meu, pe masura ce au trecut anii, mi-a scazut apetitul pentru risc, nu cred ca am mai depasit pe cineva de vreo 3 luni, si cand o fac, o fac extrem de rar (gen pe vreunul cu un cotet pe autostrada care merge cu 80 la ora).

    00
    • Subscriu. Am in jur de 400.00 km facut in 10 ani cu autoturisme (nu ma laud ca n-am de ce) facuti 90% in Romania. Si eu sunt la fel, depasesc daca vad coloana ca merge in bataie de joc, dar pur si simplu nu am de ce sa mai dovedesc nimic nimanui, asa ca merg plictisit cu muzica la un volum la care simulez un mic concert. Asta e, satul de drumurile lungi, sunt cantaret de drum lung.

      01
    • @Arthur, poate n-o fi cazul tău, dar nici varianta aia cu șoferul care merge plictisit, cu muzica blană și cu dezinteres față de ce se întâmplă în jurul lui nu mi se pare prea bună în trafic. Ăștia sunt cei care intră în depășire fără să se asigure, că ei sunt în lumea lor și ascultă concertul ăla bun, ori care încetinesc toată coloana, că ei au voie să meargă cu 80 și trebuie lăsați în pace etc.

      00
    • Da, ar trebui sa lasati in pace oamenii care merg legal. Daca limita e 90 si eu merg cu 90, risca-te daca vrei sa depasesti sau stai in spate, nu da flashuri, nu claxona, nu veni in curu meu, mai terminati cu fitele astea, la ce drumuri avem, voi vreti sa mergeti cu 150 pe drum cu o banda pe sens si fortati depasiri, va bagati aiurea, puneti presiune.

      20
    • Am specificat – 80 pe autostrada.

      In rest, merg tot timpul cu 10 la ora sub limita, mi se rupe de aia grabiti din spate, si daca ma flashuie vreunul ca sa circul ilegal pentru ca are o urgenta, o fut pe ma-sa si sar la bataie, sa-i treaca filmele tampite.

      00
    • @Dan, stai ușor, că am dat intenționat o viteză sub cea legală. De multe ori e și mai mică de atât, mai ales în week-end, când sunt băgați la volan copilul sau iubita, că maestrul în șofat a băgat și el două berici la prânz.

      Altfel ce povestești tu acolo mi-e greu să cred că se (mai) întâmplă: drum cu o bandă pe sens, tu să mergi cu viteza legală și să vină băieți care să-ți facă flash-uri. Nici nu ar avea sens, unde să te dai? Tu sigur nu mergi pe banda a doua când prima e liberă doar pentru că e dreptul tău să faci asta?

      Iar mersul cu 150 pe drumurile alea cu o bandă pe sens (în general de calitate meh) mi se pare periculos, nu știu ce să zic. Depinde de drum, condițiile atmosferice, trafic etc…

      00
    • @Ciuby: nope, chiar nu merg aiurea pe banda a 2-a, dar si daca as merge pe banda a doua, nu vad de ce ar fi ok sa te pui in curul meu, poate eu depasesc cu 130, pe unu care merge cu 110, daca tu vii cu masina mai puterinca si te pui in curul meu, nu eu sunt nici ala care greseste, nici ala care „iubeste banda a doua” si nici ala prost, cu scuzele de rigoare. Desi masina imi permite sa merg cu viteze mai mari, prefer sa merg cu 60-70 in oras si cu 120 in afara ( vorbesc de DN-uri ).

      Hai sa ne respectam un pic mai mult in trafic si sa punem un pic mai mult pret pe viata. Chiar nu e asa important sa ajungi cu 20 de minute mai devreme undeva ( si asta, zic, la un drum de 120 de km, se aplica daca mergi cu 100-120km/h CONSTANT, altfel nu ai nicio sansa sa obtii diferenta aia )

      00
    • @Dan, păi dacă tu mergi cu 120 pe DN, atunci de ce te simți cu musca pe căciulă? Ești unul dintre ăia care merg „repede” și pe care-i înjură 90km/h Crew că sunt inconștienți, să știi. :D

      00
    • Câtă vreme nu dorm pe drum, iar ăluia din spatele meu nu-i convine viteza cu care mă deplasez, să mă înghită de la prohab sau să mă depășească.

      00
    • Mie mi se pare ca mai bine mergi constant decat acceleratie/frana cum am vazut ca fac multi. Cu cateva exceptii in care chiar e cazul sa faci depasiri, nu prea se merita.

      De cand mi-am schimbat masina, cand merg pe DN prefer sa gasesc un tir care merge cum trebuie (viteza constanta) si sa pun pilotul automat sa se tina dupa el. Cam asa faceam si inainte, dar eram eu pilotul. Acum nici macar nu mai trebuie sa ating pedalele.

      Majoritatea drumurilor le fac in afara orasului sub 100km, si diferenta de timp intre a merge cu 80 sau cu 100 nu e asa mare incat sa justifice omoratul masinii cu tot felul de scheme.

      My 2c, cum se zice.

      00
  4. Dupa cativa ani, insa nu doar distanta e bine de apreciat ci si timpul – ca poate n-ai timp sa te bagi desi loc e, ca vine unu tare.

    00
    • Cred ca a durat vreo doi ani pana mi-am dat seama ca pot sa apreciez distanta si viteza cu care vine alta masina. Si asta conducand aceeasi masina buna, pe masura ce ii descopeream capacitatile. Lucrurile astea merg in paralel: sa te perfectionezi tu ca sofer (mult spus) si sa iti cunosti din ce in ce mai bine masina. PS n-am avut evenimente, nici minore. In Romania,unde toti nebunii sunt pe sosele, asta se traduce prin ‘am avut noroc’. Blonda fiind.

      00
  5. În principiu, cînd lași telefonul din mînă (văzut o căruță de cazuri, în ultimele două săptămîni, în București, la semafor – și ca pieton, pe trecere, și cu trotineta, așteptînd să se facă verde). Literalmente 90% din popor e cu nasu-n telefon, în București, la volan.

    • Din cauza ca ii vad cu nasul in telefon nu mai incetinesc ca sa ii las sa se bage. De nu stiuc ate ori am incetinit si oprit doar ca sa il vad cum da like sau swipe pe tinder in loc sa fie atent la drum.

      00
    • Eu incetinesc de fiecare data si ii las sa se bage in fata mea, din doua motive:

      a) nu vreau sa ii am pe constiinta, daca vine careva din fata

      b) daca totusi ar exista un impact frontal intre ei si ala din fata, i-ar proiecta tot in mine, fara sa am timp sa trag dreapta brusc (sau poate am ceva copac in dreapta si mor ca un prost si eu)

      00
  6. Da bossmang, tu ai fost natural, majoritatea nu. Scoala o faci ca sa-ti iei permisul nu ca sa inveti sa apreciezi distante. Asta faci dupa mai multi ani de condus, in functie de cat de „natural” e fiecare. Stiu oameni care dupa 7-8 ani de sofat tot nu prea le au cu bagatul pe banda si alte chestii.

    Live and let live.

    00
    • Asa cum „satulul nu crede pe flamand”, tot asa cei care sunt naturali intr-un domeniu nu ii inteleg (cu adevarat) pe care care sunt mai lenti/slabi in domeniul respectiv – ca doar „ce mare lucru?”

      00
    • „Stiu oameni care dupa 7-8 ani de sofat tot nu prea le au cu bagatul pe banda si alte chestii.” – Asta este o reală problemă, de fapt. Dacă după atâta timp tot nu le iese șofatul, atunci poate că nu ar trebui să facă asta; și o spun dintr-un motiv extrem de simplu: pe șosele când greșești riști să mori sau să omori pe alții.

      De câte cazuri ați auzit vreodată că au renunțat să mai ia permisul pentru că au picat examenul de X ori sau că le-a spus instructorul că nu au ce căuta la volan? Spre zero, corect? Oare e „normal” să fie așa?

      00
    • Nah man, nu e atat de grav pe cat crezi. Oamenii (aia pe care-i stiu eu) se stiu soferi mai slabi si sunt pur si simplu mai precauti – aia de stau prea mult cand ies de pe straduta, aia care intarzie cateva secunde la virajul la dreapta…

      De câte cazuri ați auzit vreodată că au renunțat să mai ia permisul pentru că au picat examenul de X ori

      Eu am facut scoala de doua ori – odata am picat traseul si de doua ori sala si apoi mi s-a luat. Am facut scoala din nou dupa cativa ani si apoi am picat de vreo doua ori pana sa-l iau. De atunci (cca 20 ani) am condus mult prin tara si afara (pasiunea mea erau road trips) fara evenimente majore.

      00
    • Mie imi spunea instructorul adesea ca nu am nicio treaba cu sofatul si nu o sa fiu sofer niciodata.
      Am luat permisul (cu interventii, ca in anii 90 erau extrem de putini cei care il luau fara) si acum am vreo 300.000 km, in tara si in afara, majoritatea in oras. In afara de masina proprie, atinsa pe toate partile, am 0 pagube provocate altora, masini ori pietoni.

      00
    • @Ciuby: aia de care vorbesti, cel mult botesc masina. Nu ma tem de cel care are IQ de 120 si crede ca-l are de 110, ma tem de cel care are IQ de 130 si crede ca-l are 140. Nu ma tem de ala prost care stie ca e prost(in ale sofatului), ci de ala care stie multe, dar crede ca stie si mai multe, ca aia omoara oameni.

      10
  7. Daca vorbim doar de cei care fac scoala
    1/ nu uitati stresul ineret al celui care conduce prima data (30 de ore parca e la scoala de soferi, nu?). Un profesor de generala ne spunea ca probleme pe care le facem usor la clasa sau acasa putem sa le ratam in exame datorita emotiilor.
    2/ timp destul pt cine? un incepator se misca mai greu – pana baga in viteza, pana accelereaza

    00
  8. Depinde de sex (nu sunt misogin dar bărbații au ceva antrenament din copilărie, mai un cart, etc) și vârstă. Una e sa faci scoala la 20 de ani alta la 40.

    00
    • Eu sunt feminist, dar din cate stiu eu femeile nu stau la fel de bine ca barbatii la aprecierea de distante si/sau viteze; diferenta nu o fi mare, dar exista.
      Varsta este sigur un factor – stiu pe cineva care si-a luat carnet pe la 40 de ani si a trebuit sa ia inca 10 ore de scoala de soferi ca sa aiba incredere sa dea examen.

      00
    • Eu nu am pus mâna pe mașina până la aproape 30. Și nici înainte nu am mai mers, nici măcar pe câmp.

      00
    • Eu am permis de 2 ani, sotia de 11. Conduce foarte bine, ii place viteza (legala, sa ne intelegem). Eu am invatat-o parcarea cu spatele. I-am explicat ca mai bine parchezi cu spatele intre 2 masini decat cu fata. A inteles cu greu, dar a inteles.

      00
  9. Problema nu e la elevul de scoala care inca invata despre tainele condusului. Si nici macar ulterior, dupa ce iese de pe masina de scoala si conduce masina personala. Problema e la toti vitejii care circula ca dementii, unde estimarea ta s-ar putea sa dea cu virgula. Il vezi ca e la distanta, dar cand ai iesit deja ti-a mutat caroseria si radiatorul, ca el era ocupat cu un mic raliu prin oras, dornic sa o impresioneze pe proasta satului, care s-a umezit instant cand viteazu’ a venit in comuna lor cu ultimul racnet de Opel Astra 2000.
    Asta, plus combinat cu presiunea pur romaneasca, de a nu avea rabdare unii cu altii, duc de cele mai multe ori la rezultate fatale. Daca am avea rabdare – si nu ma refer la elevii de scoala de soferi – si nu am claxona in fix milisecunda 1, multe din accidente nu s-ar intampla. Ca daca unul proceseaza o idee mai lent lucrurile, insa datorita celorlalti participanti la trafic e presat sa reactioneze mai repede, la un moment dat va face o greseala.

    00
    • Să știi că aprecierea distanțelor și a timpilor din trafic ar trebui să ia în calcul și viteza cu care circulă cel de care vrei să te „ferești”. Sau tu pleci de la premisa că toată lumea circulă cu viteza X pe porțiunea de drum Y?

      00
    • Ieri, plec de la bloc, fac cateva sute de metri pe un drum cumva nepopulat (sunt ceva depozite, service-uri, dar nu case, nu treceri de pietoni…) avand 60 kmh, vine unu tare di spate cu un Zoe (la ochi asa avea cam 100) ma depaseste si fix atunci venea unu pe contrasens…ca sa ajunga primu la semafor.

      00
  10. 1.la nivel de școler, nu numai aprecierea distanței „e greu”, ci și mânuirea pedalelor/manetelor la timp
    2.„aprecierea distanțelor” și corelarea cu vitezele celorlalte autoturisme se-nvață din fragedă pruncie, încă de când alergi ca nebunu’ în traversarea străzii printre mașini aflate-n mers
    2.1.faptul că tinerețea din ziua de azi nu mai știe să alerge, face ca aprecierea de care vorbești să apară ca aptitudine foarte greu și destul de târziu
    3.din cele observate pe șosele, la cam 5…10% dintre uameni această îndemânare NU apare niciodat’ :(

    00
  11. Btw, e plin cimitirul de „naturali”

    00
  12. Cred problema apare din teama ca le moare motorul. De asta aproximeaza mult in plus (probabil sfatuiti si de instructori care stiu dexteritatea cursantului).

    00
  13. Ca fapt divers, sa va intreb si pe voi.

    Am observat in ultimii ani un trend la instructorii auto – ii invata pe „astia mici” ca de fiecare data cand pun frana, sa actioneze ambreiajul, ca si cum ar schimba vitezele.

    Si in general, sa foloseasca foarte mult ambreiajul, pe motiv ca in caz de urgenta nu iti moare motorul la o frana brusca, si ca sa poti iesi rapid din anumite situatii.

    Initial am ramas putin uimit, dar apoi m-am gandit ca in afara de rodajul excesiv al ambreiajului, mare lucru nu se intampla.

    Si totusi, cum puii mei sa calci ambreiajul ca sa pui frana ? Pai doar daca lucrezi in Bucuresti si faci naveta la birou zilnic, cred ca ajungi sa schimbi ambreiaj si volanta la 6 luni, cu tehnica asta.

    00
    • am prieten care conduce așa din 2007 (un opel din același an)
      n-a schimbat nimic la ambreiaj…, spre ciuda mea – care-l tot dădăcesc să lase naibii pedala aia-n pace :)

      00
    • Pai da, e ciudat :)) presupun ca le intra in reflex si nu se mai pot dezobisnui.

      00
    • Am observat in ultimii ani un trend la instructorii auto – ii invata pe “astia mici” ca de fiecare data cand pun frana, sa actioneze ambreiajul, ca si cum ar schimba vitezele.

      Nu e un trend modern, taica-meu facea la fel (si cred ca mai face, nu stiu, n-am mai mers cu el de mult).

      00
    • Așa m-a învățat și pe mine instructorul, dar explicându-mi că nu așa trebuie făcut pe mașina proprie. La cea de școală schimbam treptele la viteze mai mici decât normal (a patra la 30-35) și era riscant dacă nu apăsam și ambreiajul. După scurt timp, pe mașina proprie am scăpat de obiceiul ăsta. Soția, în schimb, a renunțat la treaba asta doar pe automată. :)

      01
    • Vad o singura problema aici: in trafic uzual, mai treaca mearga, pui frana, accelerezi, pui frana, etc.

      Dar in caz de urgenta, cand trebuie sa franezi foarte rapid/brusc, si daca mai esti si incepator, nu cred ca mai ai timp sa actionezi si ambreiajul, sa o scoti din viteza si sa franezi, iti lipsesc reflexele pentru asta.

      00
    • nu zic cu rautate, dar asta e o non-problema.
      daca lucrezi in Bucuresti si faci naveta zilnic la birou merita cu varf si indesat alea cateva sute de euro in plus ca sa iti iei cu cutie automata.

      00
    • @Dragos – Subscriu, mi s-a luat de câte ori apăs ambreiajul ăla înainte de a pune frână :) Așa vrea instructorul, așa fac. Măcar pe moment :)

      00
    • Eu fac asa, nu am distrus niciun ambreiaj.
      Logica e asa: daca ala din fata franeaza, pot pune frana pana la oprire fara sa omor motorul. Si dupa frana oricum dau inferioara ca sa accelerez la viteza initiala

      00
    • @Pablo, exact.
      Asa am invatat si eu la scoala de soferi. Nu sa apesi pe ambreiaj de fiecare data cand pui frana, ci doar daca franarea este mai mult decat o apasarea usoara.
      E utila mai ales in oras, unde vitezele sunt mai mici si sunt multe cazuri in care franezi un pic, si apoi inca un pic si … „de ce oare face motorul asa urat?”

      00
    • De cele mai multe ori, cand apesi frana schimbi si viteza. Deci… ?

      00
    • Mai e o chestie: daca apesi ambreiajul pana jos, nu il uzezi prematur, fix pentru ca asa e gandit sa fie folosit.

      00
    • Sa vezi ce mișto poate fi când nu înțeleg de ce nu mai țin frânele la fel.
      Și trebuie sa le explici ce este frână de motor și masa mașinii doar pe discuri.
      Am prieteni care au înțeles. Alții au casco😂.

      00
    • Tarziu am aflat si eu ca exista instructori care asa explica si ca exista soferi care nu si-au pus niciodata problema ca e gresit. Mereu ma intrebam cine-s aia care coboara de pe Transalpina cu fum iesind din discurile de frana.

      00
    • @Dragos – nu apesi ambreiajul sa o scoti din viteza, apesi ambreiajul ca, daca franezi de la 60kmh pana la oprire, sa nu moara motorul fiindca tu esti in treapta a 3-a sau a 4-a cand incepi franarea. Ambreiajul il apesi exact odata cu frana, si dupa ce opresti / incetinesti schimbi linistit viteza in treapta potrivita.

      10
    • O tampenie patentata…
      Debreiezi simultan cu franarea doar in cazul franarii de urgenta cand masina se va opri in cel mai scurt timp posibil
      In rest, debreiezi pe masura ce masina decelereaza si impune trecerea in vitezele inferioare pana la a2a. In felul asta nu risti lasand masina sa ruleze fara control din transmisie care poate fi foarte periculos pe carosabil lunecos sau in panta. Simultan, daca trebuie sa revii inapoi la viteza normala esti deja in viteza si accelerezi direct, schimband in viteze superioare. Daca, in a2a fiind, trebuie sa opresti de tot, debreiezi si franezi simultan pana la oprire.

      Asa fac de cand ma stiu si cand am condus masina MT si acum cand ‘manuala’ am doar pe motor sau pe masinile inchiriate, masina de familie fiind AT. Nu mi-am pierdut aceste reflexe in 30 ani de condus pe 4 si mai recent 2 roti.

      In ce priveste distanta intre masini, in america de nord chevroanele de pe asfalt ajutau mult dar la noi regula este 60-70/h min 3 masini gapul si creste cu 2 masini-lungime pt fiecare 10 km/h. 1 masina-lungime = 5m.

      Ma deranjeaza cei care depasesc si se baga intre mine si masina din fata si ramanand acolo, eu fiind nevoit sa incetinesc pentru a reface gap-ul.
      Ma deranjeaza si cei care depasesc in fata ta DUPA ce tu, aflat in spatele lor, te-ai angajat deja in depasirea lor (extrem de periculos!).

      Eu reintru pe banda in fata celui depasit la min 4-5 masini lungime, cei care o fac in distanta mai scurta deranjeaza, mai ales daca vizibilitatea e redusa de spray de apa sau ceata.

      Iarasi deranjanti si chiar periculosi sunt cei care reduc viteza in loc sa accelereze macar la viteza traficului atunci cand schimba banda sau intra in trafic de autostrada de pe breteaua care se numeste…”de accelerare”, fmm.

      Cei din urma, fara a fi ultimii, cei care merg in oras cu un picior pe acceleratie si unul pe frana. Cum plm, sa pleci in tromba de la stop pentru ca 100m mai incolo.sa franezi cu scart din nou pentru ca…rosu? Si tot traficul este antrenat de acesti tantalai intr-o miscare scelerata hais-cea din care iese stres, nervi poluare, consum marit, frane uzate. Prostie in forma pura!

      00
  14. Am treaba des pe la depozitele de pe A1. Pentru ca avem o centura minunata, sunt nevoit sa o iau prin „sate”. Clinceni, Bragadiru etc. Bai sunt niste jegosi de instructori care fix la ora de varf isi scot elevii. Vorbim aici de 30km de sosea cu o singura banda, foarte aglomerata, plina de treceri de pietoni. Daca s-au pus 2 TIR uri in fundu elevului, mergi cu 20 la ora pana unde ai treaba. Mai mult de 20 nu am vazut masina de scoala sa ii dea pe sectiunea aia, mi se pare prea putin sa mergi cu mai putin de jumate din viteza legala

    00
    • Eu ii urasc cu patima pe astia care se baga prin localitati ca sa ocoleasca centura.

      Din cauza lor s-a umplut de masini, trafic usor, trafic greu, nu mai poti iesi sa te plimbi, nu mai poti iesi cu copiii, noxe, zgomot, praf, etc.

      Ma doare pe mine in pula ca trebuie sa stai tu 5 ore pe centura, in coloana, daca asta inseamna ca vii „la mine acasa” sa imi futi meciul.

      Daca as fi primar intr-o localitate din asta, as baga taxa de tranzit si interdictii pentru trafic greu.

      00
    • Bai sunt niste jegosi de instructori care fix la ora de varf isi scot elevii

      Pai broski, zici ca ai treaba des prin zona, nu te-ai prins ca orice ora e ora de varf? Da, ma enerveaza auto cu „SCOALA” la ora 9 dimineata cand am treaba, dar pe de alta parte asa trebuie sa invete – in trafic si-n haos – pentru ca asa va conduce.

      00
    • Și când vrei să ne scoată, noaptea după 10? Pana mea, se presupune că trebuie să ne obișnuim cu orașul, cu traficul… :))

      00
    • @Dragos – mumu tarane, e drum, deci se merge pe el. Ma doare undeva nu poti tu sa te plimbi. Nu imi platesti tu timpul pierdut pe centura.
      @jollyca. Vorbesc de 9-10 dimineata, cand e traficul cel mai rau. Si da, imi mentin parerea ca instructorii sunt muisti. Ei au experienta si vad ca incurca, ar putea sa duca elevii pe strazi unde exista posibilitatea sa depasesti. Crezi ca e prima oara cand isi iau clanta ca invata elevul intr-o zona unde nu se poate depasi? Ce poti sa inveti pe o strada cu o singura banda, cu nici o masina in fata, pentru ca tu ii dai cu 20 la ora si nu poti fi depasit?

      00
    • @Dragos – Nu ti se pare nimic in neregula cu ‘Ma doare pe mine in pula ca trebuie sa stai tu 5 ore pe centura, in coloana, daca asta inseamna ca vii “la mine acasa” sa imi futi meciul’, asa-i?

      Asta e problema, pe toti ne doare-n pula. Pe mine ma doare-n pula ca tu crezi ca 150 pe A1 e mult, cand sunt conditii ok, pe Costel il doare-n pula ca eu cred ca 250 e mult pe A1, pe Gigel il doare-n pula ca X crede ca el, cu 80 kmh, nu are ce cauta pe autostrada, pe soferii de TIR ii doare-n pula ca noi innebunim cand ei depasesc pe 1km jumate cu o viteza cu 5 kmh mai mare etc.

      In esenta, sunt doua categorii de soferi: pampalai, i.e. aia care merg mai incet decat tine, si inconstienti, i.e. care merg mai tare decat tine, fiindca toate aprecierile sunt subiective. De aia :). Ah, si fiindca ne doare-n pula :)

      00
    • Ma cac pe timpul tau si pe tine, corporatrist basit. Faptul ca esti un ratat plimbator de badge prin pizdeea nu justifica sa vii sa imi futi zenul si linistea cu cazanul tau.

      Mars in plm inapoi pe centura, in coloana cu restul umiliturilor. This is Sparta.

      00
    • Dragos esti un ratat care s-a mutat la porumb si ti-au crescut aripi. Merg pe unde vrea cazanul meu de corporatist. Ala e drum judetean bivole, te crezi in primaverii? La fiecare ploaie Bragadiru se umple de rahat, la propriu.

      00
    • Eu cred că traseele alese de instructori sunt exact alea pe care le folosesc examinatorii la examene. Cel puțin pe la noi, așa este.

      00
    • @Dragos – cand ti-ai luat tu casa acolo unde stai, ti-a dat primaru’ doar tie si drumul aferent sau l-ai gasit acolo folosit de aia care vrea plua lor sa treaca fix prin fata casei tale??

      00
    • Dragos, arata-ne pe papusa asta unde si cum ti-au postit niste corporatisti rai mama.

      10
  15. Nu inveti niciodata, intotdeauna ala care e in spatele tau va sti mai bine. Te bagi cand auzi claxonul, nici nu are sens sa-ti mai bati capul.
    Ar trebui adaugat al treilea semnatar la formularul de constatare amiabila: ala din spate, care vedea mai bine.

    00
  16. Cam ăsta e nivelul instructorilor auto în România. Zici că toți au dat mai întâi examenul de casier la Mega, dar au picat și asta rămăsese ultima opțiune.

    00
  17. După câți mililitri începi să apreciezi distanța

    00
  18. Problema e ca respectivii invata ca sa ia examenul, nu neaparat ca sa conduca (macar) bine. Iar la examen politistul te arde extrem de rapid si subiectiv daca i se pare ca te-ai bagat aiurea, macar putin. Asa ca instructorii instruiesc ca e mai bine sa fii prevazator si sa astepti pana e strada goala, decat sa pici. Si sa mergi cu 25-30 maxim, gata sa eviti orice frunza de pe strada…

    00
    • Acum 11 ani, cand am dat eu traseul, inaintea mea era o fata care a fost depunctata de politist fiindca mergea prea incet. Omul chiar i-a spus civilizat de 2-3 ori „Domnisoara, mergeti un pic mai repede ca incurcati traficul”.

      Eu am fost depunctat pentru „conducere neecologica”. M-a pus sa fac intoarcere din 3 miscari pe o strada usor in panta si am accelerat un pic mai mult, astfel incat sa compensez si sa nu se duca masina in spate.

      00
    • Corect:
      Instructorii nu te invata sa conduci ci doar sa iei examenul. Perfect adevarat la probabil 95 din 100 scoli de soferi.

      Incorect:
      „[instructorii zic] ca e mai bine sa mergi cu 25-30km/h maxim, gata sa eviti…”. Nu instructorii recomanda ci legea impune ca viteza de deplasare a autovehiculelor scoala sau incepatori sa fie cu 20km/h sub viteza maxima legala aferenta tipului de drum public pe care circula.
      Altele (si mult mai grave pentru viitorul tanarului automobilist) sunt pacatele instructorilor din RO.

      00
  19. Când ajungi să înveți nu mai ai chef… preferi să fie mai safe…🙃

    00
  20. Faza reala: fratele meu la examenul pentru permis, in trafic, cu examinatorul in dreapta: are semnul cedeaza in fata, opreste, se asigura, din stânga vine o masina cu viteza relativ mica, pe un viraj larg, cand masina aia era la distanta de vreo 250-300 m, fratele meu intra in intersectie exact asa cum probabil am fi facut toti. Examinatorul il pica examenul pe loc pe motiv de lipsa acordarii prioritatii. Si fratele meu stie bine sa conduca, are reflexe mult mai bune ca mine, nu e speriat in trafic. Bine, a luat permisul cu urmatoarea ocazie, dar examinatorul chiar i a explicat ca nu e bine sa te grabesti, ca „aveam timp” si mai ales sa nu il faci pe cel care vine pe drumul cu prioritate sa franeze din cauza ta. Daca il deranjezi cat de putin, practic nu i ai acordat nici o prioritate.

    00
    • Am auzit și eu de o fază că dacă vrei să intri în giratoriu și o mașină este în acel giratoriu pe partea opusă, trebuie să aștepți să vezi ce intenție are ăla.
      @Irod, examinatorul nu are de unde să știe ce experință are elevul și poate că a plecat de premiza că un începător nu poate să aprecieze cum trebuie viteza de deplasare a mașinii care avea prioritate.Eu era să mor pe un dn tot din cauza asta când încercam să-l traversez. M-am asigurat din stânga, văd mașină departe și indus în eroare că acolo era limită de 50 am făcut doi pași. Într-o fracțiune de secundă am auzit un motor urlând și am văzut cu coada ochiului avionu care mai avea un pic și decola care a trecut la vreo câțiva centimetri de mine.

      00
    • Da, exact asa este.

      Se cheama ca nu ai cedat prioritatea celorlalti participanti la trafic (incl pietoni!) daca vreunul sau mai multi dintre acestia sunt nevoiti sa franeze/accelereze/vireze ca urmare a actiunii celui obligat sa cedeze prioritatea.

      In ceea ce priveste sensul giratoriu obligatia celui care intra este sa cedeze prioritatea tuturor celor care se afla deja in sensul giratoriu, deci inclusiv la 180 grade de punctul din care tu vrei sa intri in giratoriu.

      M-a mirat un comentariu ce nota faptul ca un examinator a picat o eleva pentru ca „incurca traficul”. De ex in America de N, preocuparile constante ale examinatorului sunt 2: prioritatea si incadrarea si mentinerea fluentei in trafic INDIFERENT de viteza acestuia. Ai luat piciorul de pe acceleratie sau, mai rau, ai apasat frana fara sa fie absolut nevoie? Ai picat instant. Nu am vazut in RO niciun fel de educatie sau preocupare pentru fluenta traficului, exemplul cel mai la indemana: adaptarea traficului din mers la reducerea numarului de benzi de circulatie. La noi se lasa mereu cu blocaje uriase, la altii metoda fermoarului se preda in scoala si se aplica zilnic. Alt exemplu: la virajul la stanga cand cedezi prioritatea, masina se tine paralela cu axul drumului si cu rotile drepte (daca esti lovit din spate sa nu fii aruncat in traficul din sens opus). Stai pe loc pana cand ai cedat tuturor masinilor din sens opus dar si pietonilor care traverseaza strada pe care urmeaza sa intri. In felul asta nu stanjenesti nici tramvaiele de pe drumul tau, indiferent de sensul din care circula. Altfel, reckless driving, zbang, piicat.
      Fiecare cheltuie putin mai mult timp astfel, dar toti se deplaseaza mai fluent, constant si.predictibil vs. 1/3 fac cum ii taie capul ca sa castige 3 minute in 3 intersectii din 10 pe care le au de traversat, in dispretul legii si al celorlalti 2/3 si astfel, toti ajung sa se deplaseze mai incet, mai riscant, mai haotic si impredictibil.

      00
  21. Vali, un articol despre echipamente outdoor pe cand?
    O tema ar fi faptul ca aproape toate magazinele online din zona asta zic ca au x produs pe stoc, dar de fapt stocul nu e al lor, e al depozitului, care se poate schimba oricand. Si mai fac si contracte precum terasele: ex: daca au contract cu heineken, nu au cum sa aduca stella sau o alta bere de la alt furnizor). Doar kayland, fara lowa. Ceapa lor. Uite (si) de asta rupe amazonul.

    00
  22. nu stiu dar sunt de parere ca unii oameni ar trebui sa aiba dreptul doar la automata.
    uite, spre exemplu eu eram mereu stresat in trafic cand aveam manuala, e drept era un harb si nici eu vreun sofer expert, de fapt nici n-am condus-o atat de mult, chestia e ca nu ma pasioneaza sa mestec in benzina, am avut o dorinta cand eram mic sa merg la karting, insa la noi in oras nu exista asa ceva (bine, teoretic exista insa practic erau niste glume) asa ca din momentul ala am stiut ca nu voi fi vreun schumacher si nici nu incerc sa par.
    plus am observat ceva, nu ca femeile conduc prost, conduc legal insa sunt mult mai putin ‘aware’ de imprejurimi; si nu voi putea niciodata sa ii inteleg pe aia care dorm pe banda cea mai mare..adica plm ai loc, stii ca ai o rabla care nu fuge, lasa in plm locul pentru aia care se grabesc, ca asa se fac ambuteiaje cu idioti care dorm pe banda de viteza apoi se mira daca ii flashuiesti

    00
  23. Si eu am condus vreo 700.000 de km. Nu vreau sa comunic nimic important, doar ma laud. Aa, si vand masa de sufragerie din stejar. Rog seriozitate

    00
  24. Romanii nu au o cultura a sofatului.Pentru ca sint la prima generatie care-si permite sa aiba automobil.Nu poti compara cu aia din Occident care,de 4-5 generatii se nasc cu masina in curte.Pentru ei,automobilul e un instrument de folosinta zilnica,la fel cum e frigiderul sau masina de spalat.In Romania,inca reprezinta un etalon al statutului social pe care fiecare tinde sa-l atinga,chit ca-l merita sau nu.De exemplu,in USA nu se face scoala de soferi si poti conduce de la 16 ani.Pur si simplu te urci in masina lui ma-ta si te duci la McDonald’s sa bei un suc.Si cu toate astea,accidentele sint rare,pentru ca exista o cultura a automobilului,in care aproape nimeni nu-i interesat de puterea masinii,de marimea ei sau de pret.Pur si simplu,e un obiect cu 4 roti si-un volan care te duce din punctul A in punctul B.Apoi uiti de el.Probabil ca multi de pe aici ati observat ca in tari mult mai instarite decit Romania,localnicii conduc masini mici,ieftine,marci banale precum Fiat,Renault sau Seat.Desi in tara lor se fabrica BMW sau Jaguar.Isi fac treaba cu ele mergind relaxat,cunoscindu-si lungul nasului(puterea mica a masinii).Aproape niciodata,la un dealer showroom,lumea nu intreaba de virfuri de gama,” top spec”, pentru un model.Ci doar de cel de baza,cu minimum de optiuni.Pentru ca e un lucru care se devalorizeaza rapid si cu care nu impresionezi pe nimeni,toata lumea are automobil.Doar in Romania lumea “ configureaza” masini la dealer,cu o multime de chestii de care n-are nevoie aproape niciodata ( piele,sunroof,4×4,HUD,roti de 20 inch,portbagaj electric,radar,etc).Desi,in Romania nici n-ai unde folosi cruise control sau “ line assist”,atita vreme cit nu exista autostrazi.Dar asta este “ boala saraciei”,la fel de des intilnita in Bulgaria,Albania,Republica Mildova,etc.Cu cit tara e mai amarita,cu atit masinile aflate pe strada sint mai bengoase.Desi la volan se afla,in general,oameni care si-au cumparat prima pereche de pantofi acum citiva ani,dupa ce si-au lasat opincile la bariera.Va trece si asta,timpurile cu “ cine are masina mai puternica”,” vila mai mare” sau “ hainele doar de firma” se apropie de sfirsit.Sau nu,avind in vedere ca,genetic,romanul e bolnav de fudulie…

    10
    • 4-5 generatii.. mhm..

      00
    • nu stiu boss dar cam aberezi, tine de cultura si mediul social. in franta oamenii conduc harburi e drept in general incepatorii si aia low class(cu unele exceptii) nu stiu unde ai vazut tu atatea harburi in tara aia de produce bmw, de cate ori am trecut pe acolo majoritar oamenii aveau bmw (lol), la polul extrem e probabil luxemburg, te duci in parcare si vezi ca mai toate masinile sunt mai noi de 10 ani, evident nu o fac pentru a epata dar asta e mediul, cultura, la fel si la muricani, ei sunt obisnuiti sa aiba de toate si exagerezi, unii chiar se dau mari cu achizitiile lor altfel nu s-ar justifica vanzarile atatora mustanguri

      00
    • zice bine, marea majoritate a populatiei a inceput sa-si permita, sa aiba acces la masini, cam din 2005. EU observ diferenta intre 2014 si prezent, in prezent sunt muult mai multi cu masini si multi sunt la prima lor masina. La romani nu exista cultura masinilor, a condusului, ca putini au avut in familie (bunicii, parintii) masini inainte de 2000.

      00
    • @skizZ-pai da,cind la noi era rascoala de la 1907,strazile din Chicago sau NY erau pline de masini….ba chiar aveau si zgirie-nori,NY si Boston aveau metrou,lumea zbura deja in avioane comerciale la 1914.Toate astea s-au intimplat in USA acum mai bine de 100 de ani,iar in Romania de vreo 15 ani…

      00
    • @antonioro
      „in USA […] Si cu toate astea,accidentele sint rare”

      https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_vehicle_fatality_rate_in_U.S._by_year
      Fatalities per 100,000 population – in ultimii ani e pe la 10-11.

      Media Europei este pe la 9.
      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

      00
  25. …pentru ca nici instructorii nu stiu exact cum se defineste prioritatea in lege. asa ca daca il vede pe ala din stanga undeva pe la constanta, asteapta-l, ca vine el… bai cap de pula, daca nu il oblig sa franeze sau sa schimbe traiectoria, e legal sa te bagi.

    ah, ca nu stie sa manevreze agregatul suficient de sprinten… pai baga-l dracu in poligon pana invata si dupa aia scoate-l in trafic, atunci cand poate sa mearga cu 40 in trafic fara sa agate toate oglinzile masinilor parcate pe dreapta.

    00
    • Mie mi-a zis instructorul ca ma pregateste sa iau examenul. Ce fac dupa e problema mea. Hai sa te vad pe tine cu politistul in dreapta facand ce zici in comentariu. Esti picat in secunda 2! Faptul ca stii sa manevrezi rapid masina nu te ajuta pentru ca se scad puncte si pentru bruscarea masinii sau a directiei. Iar pentru faza cu ai timp sa te bagi fara sa-l incomodezi pe celalat, te-ai gandit ca poate se intampla ceva cu masina ta si ala nu mai are timp sa franeze?

      00
    • chiar nu vede nimeni problema ca scoala te pregateste pentru examen, iar examenul nu are nici o legatura cu realitatea?

      un instructor adevarat, urmat de un examinator adevarat, ar instrui si examina candidatul la normele traficului real, ala de pe strazile bucurestiului (sau unde vi se pare voua mai complicat), nu dupa utopia anosta (care e drept, ar trebui sa fie realitatea de pe strada) din cartile de intrebari.

      teoria ca teoria, practica ne omoara.

      00
  26. Personal eu îi prefer pe ăia care au răbdare și se bagă doar când sunt siguri, nu pe ăia care se înfig fără să stea prea mult pe gânduri.
    Având în vedere că șofatul este o chestiune de deprindere a unor automatisme, nu cred că e ceva imposibil de făcut pentru majoritatea dintre noi (de aia este o chestiune care poate fi deprinsă aproximativ indiferent de gradul de inteligență ).
    Din perspectiva noastră, a celor care șofăm de mai mulți ani, e mai greu de înțeles prin ce trece unul care e la început. Pe lângă estimarea distanțelor, unul care e începător, trebuie să analizeze toate informațiile și să se gândească la pedale, schimbarea vitezelor, etc. Toate astea noi le facem automat acum. Ca la orice unealtă, au nevoie de timp pentru a deprinde automatismele necesare.
    Și ar mai fi un aspect, eu unul nu aș compara jungla de acum din trafic cu ce era acum 20+ ani când am învățat noi să conducem. Tot haosul de acum nu face decât să le îngreuneze munca ălora care învață. Una e să te bagi într-un trafic civilizat, alta e să stai cu teama că dai peste vreun șmecher care vine de unde nu te aștepți.

    00
  27. N-am probleme cu bagatul cand e clar, dar sincer inca am probleme cu apreciatul distantei. De fapt, nu dinstanta in sine, ci mai degraba viteza celuilalt (rata la care se apropie)

    00
  28. Ai de plm de natie de soferi, unul mai obsedat decat altul de talentul lor la condus.

    Duceti va in plm pe circuit daca sunteti asa smecheri, ca aveti unde, slava domnului si lasati oamenii sa circule fara stres pe sosele. A, stai, defapt habar nu aveti …

    Ps: de la aia care stiu cu adevarat sa conduca nu o sa auzi figurile astea referitoare la ceilalti participanti la trafic.

    10
  29. Ei baietii mosului, treaba asta cu viteza e cam.. relativa :)
    Ma intorceam.duminica din Thassos. La Makaza la lukoil un bolid, cum se zice. Am plecat inaintea lui, m-a depasit vreo 50 km mai incolo, pe mine si inca alti cativa in fata mea, pe niste curbe stranse, modul sinucigas (sau criminal, mai corect). Ne-am revazut la coada la poe la Ruse, unul langa celalalt, benzi diferite.
    Probabil, pe toata Bulgaria, castigase maxim 15 min fata de mine, el vitezoman, eu mai batraneste, cu talpa doar pe 2 benzi.
    15 mij pierdute apoi la vreo benzinarie. Eu m-am oprit doar 3 min la un pipi in boscheti.
    De obicei, cam asa se intampla?
    Merita?

    10
  30. Apreciatul distantei tine de experienta ca sofer si experienta cu masina pe care o conduci
    Din pacate, ca elev nu ai nimic, sunt foarte multe lucruri la care trebuie sa fi atent
    Eu abia dupa un an dec condus am putut sa spun ca modul de manevrat ambreiajul, turatia si viteza au intrat in categoria automatismelor, ceva la care nici nu ma mai gandesc si asta ofera mai multa antentie altor lucruri din trafic. De exemplu daca trec pe o masina diferita imi ia cel putin o ora sa ma obisnuiec cu dimensiunea ei, abreiajul si felul cum ‘trage’ ca sa stiu cum/cand ma pot baga in trafic intr-o situatie mai la limita.
    Mai in gluma mai serios i-am spus cuiva ca daca conduc si ma intrebi fara sa ma uit sau fara sa pun mana pe abriaj s-ar putea sa nu stiu sa-ti zic in ce viteza sunt :)
    Din cauza asta nu ma supar niciodata pe o masina de scoala si schiar o masina cu lamaia in geam, un claxon nu ar face decat sa inrautateasca situatia.

    00
  31. Facand scoala de soferi fix acum am sa iti raspund la intrebare, din punctul meu de vedere.

    1. Scoala te invata sa te asiguri, faptul ca tu stai la 3-4 m si mergi in spatele aluia cu scoala neaccelerand, asta nu inseamna ca banda este libera si o poate schimba, conform legislatiei.
    2. La fiecare om normal care te „lasa” ai inca 10 care cand te vad cu scoala efectiv se arunca in fata ta cand intra de pe o strada secundara. Eu daca vad un BMW sau taxi care vrea sa intre de pe o strada secundara deja incetinesc ca stiu ca se va arunca.
    3. Chestiile astea nu le faci ca vrei tu sa fii mega elevul fruntas la scoala de soferi, le faci pentru ca vrei sa iei permisul, unde iarasi daca faci faze din astea (te bagi ca te „lasa”) exista 90% sansa sa fii picat si iar stai 3-4 luni pe tusa.

    Mica intelegere care exista in traficul de la noi o faci dupa ce ai permis, nu cat esti cu scoala sau dai examenul.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Top articole

7 zile