Sindicatele din învățământ protestează (2023)

Se apropie alegeri, și-au adus aminte că există, și ies la proteste. Hai să discutăm câteva dintre aceste cereri și plângeri.

se accentuează deficitul de personal prin: interdicţia cumulului pensiei cu salariul şi prin blocarea organizării concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante;

Da. Mai bine mai puține cadre didactice decât persoane peste 65 de ani. E nevoie de suflu nou, sunt oameni care vor să vină să predea, dar nu au loc de bătrâni care nu vor să iasă la pensie, pentru că pensia e 2.000 lei și salariul e 3-5.000 lei.

Și n-ar fi o problemă dacă nu ar fi sictiriți sau incompetenți. După 40 de ani de predat, puțini mai au elan.

se blochează activităţile de formare profesională (esenţiale în dezvoltarea carierei didactice).

Am mai scris de fazele astea, sunt o sursă bună de bani pentru diverși oameni din sistem sau agreați sistemului. Luați la puricat diplomele depuse la dosar, cursuri de numerologie, cursuri fantomă predate de oameni care nu au nici o pregătire.

Ăla cu numerologia îl știți, a fost scandal, dar sunt altele care au trecut pe sub radar, că știți cum e, e 50 lei biletul, primești o diplomă, o depui la dosar și gata, ai făcut și anul ăsta cursuri de formare profesională. Ce? Persoana care predă e soția unui greucean din minister și a avut sala plină când a venit în oraș? Ce să faci, asta e, hai să nu zicem nimic…

b) identificarea unor soluţii pentru creşterea veniturilor personalului din învăţământ;

Da. Cum ar fi ca cadrele didactice să se oprească un pic din răspândit conspirații antivacciniste, rusofile sau reptiliene și să pună mâna să scrie niște denunțuri. Despre cum nimeni nu vrea să repare proiectoare, calculatoare, copiatoare, toți vor să cumpere unele noi, că acolo e șpaga mare. Despre cum 1/3 din colegii lor sunt incompetenți, dar ținuți în sistem de diverse partide. Despre cum se plătesc utilități și servicii la suprapreț.

Cumva, când e vorba de făcut ordine, nimeni nu își mai aduce aminte de asta.

d) aplicarea regulamentelor privind acordarea sporurilor pentru condiţii de muncă, întrucât salariaţii din învăţământ sunt singurele categorii de bugetari care nu beneficiază de acordarea acestor sporuri;

Știți cine sunt primii la sporurile astea? Secretara și directorul. Că ei sunt șefii pe făcut șmenuri și sifonat bani. Ei au sporuri de vechime, de oboseală, de calculator, de stres, de mâncat rahat și așa mai departe.

Cumva, dacă s-ar face economie de la sifonat bani, poate ar fi bani și pentru cadrele didactice. Că soluția nu e “mai mulți bani”, pur și simplu ar fi mai mulți bani de furat pentru țuțerii partidelor.

Așadar, soluții sunt:

  1. directorul e un manager care nu predă. nu are ore, nu este doar un fost cadru didactic, este un om care a făcut măcar un curs de management decent.
  2. stop băgat ore pe gât elevilor pentru a avea profesorii activitate. terminați dracului cu 2 ore de fizică și chimie la uman sau în clasa a șasea.
  3. examene la fiecare 3 ani pentru cadrele didactice, din metodologie și din materia pe care o predă. pici? ai un an să îl dai din nou. pici iar? afară.
  4. desființat inspectoratele școlare. sunt doar un mod de a angaja țuțeri de partid.
  5. deblocarea posturilor. aici știe președintele țării ce e de făcut, că el ține blocat un post de 20 de ani.
  6. terminat cu mizeria cu manualele alternative, făcut de edituri fantomă, toate proaste și mizere. manuale mai simple și mai clar.
  7. simplificat programa. nu ai cum să spui că scoți analfabeți funcționali dacă nu are timp să învețe nimic, că mâine vine o nouă lecție, cu zero exemple și -2 aplicabilitate în lumea reală. normal că copilul nu știe să facă o compunere dacă nu îl învață nimeni.
  8. exmatricularea copiilor problematici. 3 zile, o săptămână, o lună, un an. poate unii au treabă și școala îi ține dintr-o carieră de cioban sau săpător de șanțuri.
  9. zahărul și biciul pentru cadrele didactice. îți pică toți elevii la bac? nasol, poate faci ceva greșit dacă în 4 ani nu ai reușit nimic cu ei. or fi ei lepre, dar fie îi lași repetenți (aici, alt amuzament), dar ia și tu un -10% la salariu, poate ai uitat să-ți dai interesul. A ajuns elevul tău olimpic? Ia și tu un 10% la salariu, poate e și meritul tău că ai stat peste program cu el.

Ce glume proaste am în program la ora asta.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

96 comentarii

  1. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 9115
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1553
    • Chiar asa, cum sa privam un copil de dreptul lui de a face ce vrea el la scoala… Si ce daca restul de 30-35 sufera… Apropo, daca aveti copii, cate vanatai/muscaturi/scuipati samd le cereti sa suporte din partea colegului/colegilor cu probleme?
      Nu vreti exmatriculare, ok, apare pe camere ca a lovit un copil, 10 000 lei amenda parintilor. Nu platesc in 48 de ore, munca in folosul comunitatii, eventual sa mature zilnic curtea scolii.

      Comentariu apreciat.1282
    • Un cutit in gatul unui profesor e de fapt un strigat de ajutor al elevului. Trebuie sa fim mai buni, mai indulgenti. Pace si dragoste tuturor.

      Comentariu apreciat.10015
    • @curly Tu esti din ala care acorda cupe si premii tuturor copiilor care participa la un concurs nu doar celor de pe podium(primele 3 locuri) pentru ca sa nu sufere de descremenare copilasii mai slabi, si transformandu-i incet incet in viitori fatalai pe aia de pe ultimele locuri iar la cei buni anulandu-le spiritul competitiv.

      Comentariu apreciat.783
    • @Gogu

      prea mult woke pentru luni dimineata.

      Comentariu apreciat.290
    • Pai nu…homeschooling, pana il exmatriculeaza si parintii

      Comentariu apreciat.310
    • Elevul a infipt cutitul in gatul profesoarei de japoneza pentru ca citise cateva carti despre atrocitatile comise de japonezi in Al Doilea Război Chino-Japonez si el tinea cu chinezii.

      Indecis. Tu ce zici?266
    • Ia-l acasă. La mă-ta.

      232
    • @andyan: Vorba lui Carlin: „The last winner…”

      120
    • Gogule pune si /s la final sa nu iti iei injuraturi aiurea :)))

      10
    • @Florin – nu-i deloc prea drastic sa zboare din sistem daca la a 4-a sansa copilul & familia nu reactioneaza.
      Prima abatere intr-un an, 5 la purtare si notificat familia. A doua abatere intr-un an, o saptamana acasa. A treia, o luna. Daca persista, afara din sistem definitiv. Oricum, la o luna de stat acasa + celelalte copilul ramane repetent, cel putin, cand se cumuleaza pierderile. Nu trage el la pregatiri sau sa recupereze cu de la sine putere in contextul asta.

      113
    • De ce nu admiti ca unii chiar sint irecuperabili? Rar, dar sint.

      140
  2. La pct. 7:
    Clasa a VI-a are 16 materii (cu note de luat), clasa a VIII-a are 19. Las-o-n mama ma-sii…

    Comentariu apreciat.727
    • important e să știe integrale și latină, plus 2 ore de fizică și chimie, nu să facă o compunere sau să rescrie un text.

    • Intr-un an am avut 26 de materii. Un liceu similar in UK avea 4 materii obligatorii si 2 optionale (dar care nu puteau fi alese amandoua).

      Comentariu apreciat.445
    • De acord cu voi. De cand sunt in campul muncii, cu mici exceptii, lucrez mai putin decat in scoala.

      Atunci aveam ore de la 8 la 14-15, dupa care macar 2-3 ore de teme.

      Colegii care mai bagau si meditatii vreo 2-4 ore dupa-masa nu stiu ce dracu faceau.

      Comentariu apreciat.554
    • “ 4 materii obligatorii si 2 optionale (dar care nu puteau fi alese amandoua).”

      Ne zici si ce materii daca te rugam frumos?

      151
    • Problema nu este ca fac fizica și chimie la uman, doar că după aceea nu înțeleg principiul de funcționare al unui frigider. De ce pe poduri se formează foarte ușor polei. Sau de ce TOTUSI ‘curentul’ (nu cel electric) dăunează sănătății. Indiciu pentru cei care au trecut repede peste materii în liceu, este vorba de temperatura resimțită (valabil și în cazul podului oarecum). Aia despre care se vorbește și la meteo când este caniculă sau invers, viscol. De laser nu mai spun dar asta e mai la avansați așa. Ar trebui să facă mai puțină teorie și mai mult materie aplicată.

      Comentariu apreciat.355
    • Al meu la clasa a VII.-a are 20 de materii. Bine 2 le are că e la secție maghiară. Dar chiar și 18 materii sunt multe. Prea multe.
      În comparație, un elev din Finlanda, în același an are 8 materii. Și, horribile dictu!, singura materie care e constantă în toată școala și liceul este limba finlandeză sau suedeză (pentru cei ce aleg să studieze în limba minorității suedeze, cu o pondere de 5% în totalul populației).
      Cum a spus cineva: cu atâtea materii e evident, că programa/ curicula e făcută pentru cadrele didactice și nu pentur elevi.

      Comentariu apreciat.336
    • @Robert, la noi constante sunt română, matematica și religia.

      90
    • La clasa a VI-a 2 ore de fizica e ok, una de geografie prea putin, 2 de biologie iar ok. Dar au Educatie sociala?? Educatie tehnologica? Plus religie, muzica, desen si sport. Au 6 ore de limba romana, ar trebui sa fie suficient pentru a invata sa scrie un text.

      70
    • @Vio, aveam si noi „educatie tehnologica”, se chema „lucru manual”, faceam cusaturi, tricotam, eventual bucatarie simpla, baietii traforaj, niste chestii simple pe la atelierul scolii.
      pt baieti scoala avea un maistru, pt ca avea si niste clase „complementare” de mecanica, iar la fete era un profesor oarecare care avea vreo ora libera in program, posibil dirigintele. nu era profesor suplimentar, dedicat pt materia asta.
      materia asta era exclusiv practica.
      acum cativa ani povestea o colega cu copil de gimnaziu de manual de educatie tehnologica, de tot felul de informatii teoretice stufoase, teme si referate, iar taica-meu zice ca la scoala lui materia e predata de un inginer.

      la fel pt „educatie sociala”. am avut o materie care se numea „educatie moral-civica” pe care o preda profesoara de istorie. aici era ceva informatie teoretica, dar nu crima si pedeapsa.

      sincer, mie personal aici mi se pare problema: materii care erau pur practice si constituiau un respiro pt copil (pe langa furnizarea unor informatii practice) s-au transformat in materii teoretice care incarca programul si/sau pentru acele materii a fost adus un profesor suplimentar, cand pe vremuri erau predate de un profesor de o disciplina din zona de interes, nu faptul ca exista 1-2 ore de fizica/chimie la gimnaziu sau chiar o ora de latina in clasa a viii-a. (latina ne-o preda profesoara de romana).

      ah, eu desenul l-am facut cu diriginta, profa de biologie, nu cu profesor dedicat. alt om suplimentar pt care trebuie sa se gaseasca suficiente ore.

      70
    • Eu am mai zis și o s-o mai zic.

      Sistemul funcționează pentru cadrele didactice și pentru șmecherașii de prin inspectorate și din astea. Elevii mai mult îi încurcă îmi pare uneori.

      Niciodată în viața vieții mele n-am auzit vreodată vreo decizie să se ia pentru elevi. Mereu s-a luat să aibă profesorul x ore, să mutăm orarul să poată veni profesorul y în școală mai repede. D-na directoare are o doleanță ea vineri nu vrea să predea să se aranjeze orarul încât să fie bine.

      Și la fel am văzut că e și la facultate, o bătaie colosală de joc (mă refer strict la Oradea, nu știu altundeva). Aveam efectiv ore de la 8 dimineața la 10 seara cu 2-3 ore împrăștiate printre ele pentru că profesorii mai aveau un full time job și veneau după 5 la universitate să predea, până la 10.

      Și ce era și mai tare, terminai un curs la 6 și la 6 începeam altul în fix partea opusă campusului, și ăla era mare fixist că el dorea să termine repede că e târziu și nu cumva să îndrăznim să nu ajungem pe fix, să venim în pas alergător din capătul celălalt.

      Când am îndrăznit să vociferăm ceva, ni s-a dat în flit de către mama pedofilului din pnl cum că facultatea nu e pentru oricine, dacă nu suntem în stare să respectăm rigorile atunci să mergem să vindem ceapă în piață.

      Doar somități și somități erau și pe-acolo :)

      180
    • hai ca sunt sigur ca si Ministerul Educatiei din Romania are asa ceva, un site cu toate informatiile relevante, stranse frumos si organizat, cu istoricul versiunilor..

      https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-in-england-secondary-curriculum

      10
  3. Aprob pozitiv! Unde semnez?

    105
  4. Monica Anisie, fost ministru al învățământului, a spus că nu trebuie să ne îngrijoreze rezultatele slabe obținute de elevii români la testele PISA, pentru că acestea sunt niște evaluări internaționale, care verifică nu neapărat ce știu elevii, ci cum își aplică ei cunoștințele în situații concrete de viață.
    Actualul ministru a zis că actualul buget, cel mai mic din ultimii ani, este un pas spre alocarea corectă de resurse pentru învățământ.

    Comentariu apreciat.522
  5. 3, 4, 5, 6, 8 – O sa apara si o masina de inspectorat la coltul strazii…

    Comentariu apreciat.350
  6. Zoso, ministrul Educației.

    183
  7. Chiar ca ai glume in program. Simplificarea programei – se stie din 1990. Probabil ca nu s-au pus de acord cum sa o simplifice, de nu se face. Iar daca s-ar da afara toate conducerile inspectoratelor judetene, cred ca ar functiona mai bine invatamantul fara sa mai angajeze pe cineva in loc

    151
    • Intre timp s-a schimbat iar schimbarea. Se accepta salariu si pensie, dar sa nu fie din aia speciala. Sa vedem ce exhibitii mai face Ciucă sa nu-si taie craca si venitirile…

      10
  8. La punctul 9 e un pic mai complex decat cum zici
    Pentru licee
    Daca primesti doar elevi de nota 4 nu ai cum sa ii aduci (sau e foarte greu) la nota 6
    Daca primesti elevi de nota 9 + e foarte usor sa ii mentii acolo, poate ai si cativa olimpici
    Poate ceva de genu scade cu mai mult de 2 punct la bac fata de capacitate=> minus la salariu
    Creste la bac fata de capacitate=> plus la salariu

    Pentru scoli:
    Daca ai copii problema atunci respectivii vor avea note mai mici si exmatriculari mai dese deoarece nu au educatia facuta de acasa
    In plus unii profesori s-ar putea sa se foloseasca de exmatriculari pentru ca sa nu aibe probleme cu performanta

    Restul punctelor sunt ok.

    251
    • „Elevii de nota 4” nu sunt extratereștri. Sunt copii care sunt mai în urmă cu tot.
      Eu la liceu de ăla de acceptă elevi de nota 4 am ajuns olimpic la fizică. Asta pentru că aveam o profă dedicată, care a știut să tragă de mine și a stat peste program. Fix ce zice dom’ Vali în articol.

      77
    • Daca primesti doar elevi de nota 4 nu ai cum sa ii aduci (sau e foarte greu) la nota 6

      Pana prin 1996 era in Bucuresti, Liceul Industrial Nr. 20. unde ajungeau doar „pramatiile’. aia cu 4 pe linie, etc.

      Sunt fix aceleasi persoane de le cauta multi acum sa le faca instalatiile electrice prin casa, sa schimbe un wc sau sa gresia si faianta.

      NU toti trebuie sa urmeze un liceu, o scoala profesionala, facuta cum trebuie, nu dupa manuale din anii 80-90, poate regla si problema elevilor problema / lipsa meseriasilor de pe piata muncii.

      Comentariu apreciat.320
    • @Adib
      fix asta vreau sa spun și eu: Nu toată lumea trebuie sa urmeze un liceu teoretic, dar dacă forțezi elevii de nota 4 pe teorie sa se facă fizica cuantica( ca și exemplu), rezultatele vor fi dezastruoase(știu ca exista excepții ) și nu e ok ca tu sa penalizezi un om pentru ca tu ai luat niște decizii intenționat greșite.

      Dupa mine ar trebui sa existe mai multe licee profesionale și măsură calității lor ar trebui data de cati elevi la finalul ciclului vor practica meseria respectiva.

      180
  9. Din pacate sunt de acord cu articolul. Simplificarea programei nu se poate face fara reducerea numarului de ore, adica trebuie desfiintate posturi, adica nu vrea nimeni.

    La pct 8, de acord cu alti comentatori ca nu ar trebui dati afara copii din sistem cu totul, dar poti face scoli speciale pentru copiii problema, cu mai multi supraveghetori si cu taxa lunara pentru parinti. Daca nu iti poti educa copilul sa mearga la o scoala normala, scoate banii si aia e.

    Cat despre punctul 9, salarii de merit exista deja in sistem. Penalizari nu exista in schimb, numai la nivel teoretic.

    114
    • Poate dacă ar ști că pot fi excluși definitiv din sistem, unii elevi ar face ceva să rămână în sistem. Gen să nu mai înjunghie profe sau alte de astea.

      Comentariu apreciat.270
    • @Nicky,
      Da, la faza asta sunt de acord cu tine. Dar si pentru astia in mod normal ar trebui sa existe ceva solutie care sa includa si scoala. Nu ma pricep, nu stiu, dar ceva gen scoala de corectie, unde il cazezi fortat si il trimiti si la ore sa termine dracu macar 8 clase.

      Din pacate elevii in sine sunt idioti, ca sunt copii, asa ca pe ei nu ii sperie datul afara din sistem. Pe parinti trebuie sa ii sperii cumva…

      112
  10. Juniorul e clasa a VII-a, are 17 materii! „Lucrează” mai mult ca mine.

    Comentariu apreciat.344
  11. Posibil să fie doar puțină agitație înainte de rotativa guvernamentală pentru a oferi următorului posibilitatea de a-și etala la TV „carisma și capacitatea de negociere cu sindicatele”.
    Dacă ne uităm pe istoricul nemulțumirilor sindicale tot timpul au stat liniștiți cât timp a fost la putere cine trebuie.

    130
  12. religia – de scos complet
    latina – inutilă, de ce ai învăța o limbă moartă
    muzică, desen – vocaționale, de scos și lăsat doar la școli de profil
    română – scos cretinismele de genul Sadoveanu sau Rebreanu, nimeni nu mai e interesat de sărăcia și viața rurală în bărăgan
    matematică – mai multă
    fizică – mai multă
    economie – cu sfaturi de financiar / nu băgați banii la păcănele

    Indecis. Tu ce zici?3251
    • E ok ce zici, daca pleci de la premiza ca scopul scolii e sa pregateasca viitoarele drone in campul muncii, cu drag si spor.

      Eu o vad mai nuantat, si anume ca scoala, cel putin pana la liceu, e necesara pentru a da copiilor un bagaj de alfabetizare si cultura generala, si ca doar studiile superioare, de altfel optionale, sa fie dedicate pregatirii pentru viata laborala.

      Comentariu apreciat.452
    • Muzica…ce manual si ce cursuri de sa se calce pe picioare ar iesi daca ar fi baieti destepti in minister, istoria muzicii primele instrumente primele ritualuri, muzica in religie, muzicantii de-a lungul secolelor, evolutia muzicii pe diferite continente, primele staruri muzicale in antichitate, meserii conexe legate de domeniu ,impresari, ingineri de sunet lumini scena, case de discuri, organizatori turnee, industria muzicala milioane miliarde etc etc etc

      211
    • Muzică, desen, „vocaționale”, dacă sunt predate de un profesor cu suficiente țigle pe casă pot constitui momente de respiro pt copii în mijlocul unui program și/sau să nu aibă dileme de timpul „ce au bomboanele cu muzica” sau „la ce echipă a jucat Rembrandt”.

      Sau, de ce nu, pot oferi informații de bază despre culori, reci/calde, un minim de asortare, chestii d-astea, să nu mai vezi bărbați depinzând de femeile din viața lor, dacă ies din alb/negru/albastru sau să nu te mai ia durerea de retină când ii vezi pe unii/unele pe stradă (nu vorbesc de excentricități intenționate).

      Din punctul meu strict personal de vedere: sunt un om care fie n-are ureche muzicală, fie n-are voce, fie o combinație, cert e că n-am curaj nici să cânt singură la duș, că propriile mele urechi bagă divorț și cade faianța de pe pereți.
      Singurele melodii vag recognoscibile ca linie melodică și de care nu mă sperii eu însămi de mine când mă aud, sunt alea pe care am învățat să le cânt la orele de muzică din școala generală.

      161
    • ” scopul scolii e sa pregateasca viitoarele drone in campul muncii” – doamne fereste. Scopul scolii e sa nu pregateasca nimic

      611
    • Exact, cel putin pana la liceu, scopul scolii nu are si nu ar trebui sa aiba nicio treaba cu viata de sclavete care urmeaza ulterior liceului.

      Ne indobitocim copiii si le futem copilaria doar ca sa aiba cui face curul mare dupa cativa ani, probabil ceva patronache imbecil si incult.

      95
  13. Oare cum ar fi să existe firme de management care să se ocupe de administrarea școlilor? Exact cum sunt cele care se ocupă de întreținerea blocurilor. Nu ai mai avea nevoie de tot aparatul administrativ dintr-o școală, plus că ai avea pe cine să tragi la răspundere. În momentul acesta nu prea ai ce să îi faci legal angajatului la stat, fie el director de școală sau ăla care dă cu mătura. Pe o firmă o poți da în judecată dacă face mânăreli, o poți obliga să plătească daune, la tribunal. Dar asta ar însemna ca și cei care păstoresc bugetele să fie competenți și de bună credință, ceea ce nu prea e cazul.

    106
    • Exista primar, director, inspectorat. Ți se pare ca funcționează?

      62
    • ioan, ai inteles bustean. ce ti se pare a fi pretioasa ta revelatie, era in comentariu: ”În momentul acesta nu prea ai ce să îi faci legal angajatului la stat, fie el director de școală”.
      pari un produs tipic al scolii romanesti.

      12
    • @daddy

      Freacă mai tare cei doi neuroni pe care ii mai ai și poate realizezi ca de fiecare data când statul face contracte cu firme private iese la fel de prost, și ușor mai scump.

      Dar nu lasa asta sa te împiedice sa te bati cu cărămida in piept ca tu ești vreun geniu pustiu deși nu reusesti sa faci o simpla analogie:

      Dacă statul este in mod demonstrabil un administrator prost, de ce contractele public-private ar fi mai bune, demonstrat fiind ca sunt doar un alt mod de a sifona bani ca sa nu se facă nimic.

      40
    • @Ioan, ideea mea ar funcționa, cu o singură condiție – aproape imposibilă acum în România: „Pe o firmă o poți da în judecată dacă face mânăreli, o poți obliga să plătească daune, la tribunal. Dar asta ar însemna ca și cei care păstoresc bugetele să fie competenți și de bună credință, ceea ce nu prea e cazul.”

      00
  14. Nu sunt de acord cu punctul 2 – trebuie fizică, matematică și chimie și la uman (și la clasa a 6-a). Dar nu predate din același manual ca al celor de la real, ci unul adaptat lor. Că acum e plin de șerpilieni care fac cancer de cuptorul cu microunde.

    Comentariu apreciat.314
    • Șapte mii de materii pe care nu si le aminti nimeni. Și acum se fac aceste ore stupide și valoarea lor educațională e zero. Pentru ca după 8 ore de școala despre 7 materii, creierii copilului sunt de mult făcuți pilaf. Recte, gradul de educație e cum e in romania.

      171
    • Sau „vaccinul provoacă autism, dă-i cu uleiuri esențiale”.

      121
  15. Patroane, ai omis taberele de formare profesonala pe la mare/munte.

    81
  16. 1. Corect.
    2. Fizica e bună, e singura știință adevărată!
    3. Cine le organizează, cine le „corectează”?
    4. Nu stiu.
    5. Dap!!!
    6. Da! Da! Da!
    7. Pluralul este analfabeți funcțional! Jesus!!!!
    8. Da!!!
    9. Intră în contradicție cu 3! Plus, mai greșește lumea, inclusiv cea bună: vezi 7!

    109
    • 2. e buna pentru meditatori. cumpara case, ajung primari si pe urma presedinti. dar tin si postul blocat cateva decenii.

      00
  17. anumite materii se pot scoate, altele nu. fizica daca e predata frumos e absolut superba pana la nivel de liceu, aia de dupa e faina doar daca esti pasionat. sa tai asa ceva ai parte de oameni care nu inteleg de ce pamanatul nu e plat

    chimia iarasi e frumoasa, permanent testam tampenii prin laborator
    „stop băgat ore pe gât elevilor pentru a avea profesorii activitate. terminați dracului cu 2 ore de fizică și chimie la uman sau în clasa a șasea”

    asta e cu dus si intors, cate campanii ale tale au fost fail in ultimele 12 luni? te-ai lasat de meserie dupa faza asta?
    „examene la fiecare 3 ani pentru cadrele didactice, din metodologie și din materia pe care o predă. pici? ai un an să îl dai din nou. pici iar? afară”

    cand eram mai tanar si se lucra in $, la Siemens s-au angajat niste colegi de facultate pe programare si dupa 2 ani voiau mai mult bani si aia nu prea mai voiau sa bage mainile prin buzunare, si au primit varianta de examen si posibilitatea sa parieze pana la 50% din salariu la fiecare 6 luni, daca luau examenul le crestea cu 50% daca picau scadea cu 50%. la prima tura de examene au picat 80% la runda a 2a vreo 50% dupa 1 an programatorii s-au cam lasat de pariat si au preferat sa mearga la sigur prin alte firme cu salariu marit la semnatura, sa nu mai fie testati asa des ca poate se afla cate stiu cu adevarat

    ps. care e pariul tau pe yt ? la cate clipuri cu xx vizualizare/reactii te lasi sau consideri ca e un esec/succes si continui si bagi si ceva bani ads, etc sa cresti si mai mult?

    142
    • Nu ai citit pana la capat. Vali zicea ca daca aia ales uman esti hotarat ca nu o sa ai nevoie de fizica la facultate.
      Eu nu sunt de acord cu „A ajuns elevul tău olimpic? Ia și tu un 10% la salariu” la ce faza olimpic ? ca am avut si eu cativa olimipici la nationala in clasa si ce se intampla e ca restul erau sacrificati ca sa se concentreze pe Xulescu sau ionescu in perioada aia, nici vorba de ore suplimentare.

      83
    • Poate bonusul pt olimpici să fie acordat doar dacă toți elevii acelui profesor au peste nota x (având în vedere că în gimnaziu se mai dă un examen național în clasa a vi-a, situația poate fie rezonabil de bine și obiectiv verificată) sau iau peste nota 5 (6, cât vreți voi) la examenul de capacitate (sau cum se mai cheamă ăla de final de gimnaziu; bineînțeles, pt materiile respective).

      12
    • cu olimpicii depinde mult de oras, sunt profesori speciali care grupeaza cativa olimpici si ii pregatesc foarte bine, o colega are fiul olimpic international, invata la un liceu de elita din oras dar pregatirea de olimpiada o facea in alta parte si nu era implicat profesorul de la clasa (centru de excelenta sau ceva de genul se numeste)

      70
  18. Sincer, n-aș scoate fizică, chimia, biologia din gimnaziu, nici măcar de la uman.
    Reorganizat materia, mai multe experimente practice, altă metodologie de predare, dar nu scos de tot.

    Sunt deja prea mulți flat-earth-ări, antivaxx, ăia care o dau pe uleiuri esențiale sau noua medicină germană, care fac scandal dacă spui că omul e mamifer sau homo sapiens, etc.

    222
    • nu zice nimeni să le scoată. dar de ce zic că e teroare.

      1. se predă pe banda rulantă. 2 ore pe săptămână, 2 teorii/concepte noi pe săptămână.
      2. nu sunt exemple. am mai scris pe aici, i s-a predat pârghia și zero exemple. ce să înțeleagă dacă nu a avut nici un exemplu prezentat la oră? ce plm profesor e ăla de nu are nici un exemplu?

      pur și simplu i se îndeasă materie pe gât.

    • Vali tu ești biased că ai înclinație spre uman și de aia.. dar nu sunt deloc teroare, ești tu leneș

      Confirmarea vine exact din acest motiv, percepția celor mai ‘grele’ materii este că astea sunt: matematică, fizică, chimie. De ce sunt grele? Pentru că nu merge să te tragi pe cur. La uman bălmăjești niște vorbe, te scoți, mai înveți ca papagalul cuvinte fără să le înțelegi, mai copiezi cuvânt cu cuvânt un comentariu… la real nu merge, trebuie să gândești logic și trebuie să îți dea exact 14,5 rezultatul, nu 14, nu 15, nu 14 și ceva, nu nene 14,5. și noi avem un talent maxim să ne tragem pe cur și să nu fim exacți, să nu respectăm reguli, lasă bă că merge și așa. suntem latini, avem toleranță la toleranțe. :) nu avem rigoarea germanică, nordică, asiatică. De aia suntem și ultimii la orice.

      Indecis. Tu ce zici?259
    • In proprtie covirsitoare elevii nu invata nimic,dar sint promovati.Asta e realitatea.Mor de ris cind aud texte de genul juniorul are 17 materii in clasa a 7 a,munceste mai mult ca mine.Serios?

      52
    • @Vali, sorry, dar fix p-asta cu pârghia mi-o dai servită. :)

      Pzm, însuși cuvântul pârghie, că noțiune, chestie de vocabular și „uman”, ar trebuie să proiecteze o „chestie” în mintea oricui.

      Nu învățasem despre pârghie la materia fizică și la mine în cap se proiecta o scândură proptită pe ceva care, dăc-o apăsai pe un capăt, ridica un obiect așezat pe celălalt capăt, iar cel mai concret obiect pe care îl puteam lega de asta era balansoarul din curtea grădiniței.

      Acum câteva luni aveai un articol că de ce trebuie să citească copiii Creangă și La Medeleni, că au cuvinte pe care ei nu le întâlnesc în viața zilnică. Uite, inclusiv d-asta citesc, ca să afle cuvinte simple din fizică/chimie/biologie înainte de a le învăța modul teoretic de funcționare.

      Ca să nu zic că despre pârghie posibil să se facă inclusiv la gimnaziu, unde nu vorbim de „real” și „uman”.

      Din punctul meu de vedere, până la un anumit punct/nivel/vârstă nu ar trebui să existe o separare real/uman, pt că un vocabular bogat de la uman te va ajuta să înțelegi mai rapid noțiuni de real, să comunici mai nuanțat și aproape de ceea ce vrei, iar niște pregătire „reală” îți va forma o structură mai logică a discursului, mai puțin dezlânată.

      110
    • Clasa XI tehnologic
      1 oră pe săptămână= Holocaustul,
      !!! ZERO ore SSM.
      Repet, Tehnologic.

      50
  19. Ce s-a mai întâmplat cu scandalul de la școala Coresi din Târgoviște, cu băiatul ăla care bătea toate fetele din clasa și s-a trezit singur luni dimineața in școala?

    150
    • s-a mușamalizat, că ta-su era greucean la partid.

    • nici noi, targovistenii, nu stim exact. tac-su si ma-sa, pizdosi pe la consiliul judetean, nu stiu de ce le e frica tuturor de niste jeguri proaste. mai mult, a fost mutat la o scoala dintr-o localitate vecina, parintii celorlalti copii au refuzat sa isi mai duca copiii la scoala, si am inteles ca ar fi fost amenintati cu amenzi, scaderi de note la purtare, absente. romania educata, ce sa mai!…

      190
  20. „Costul per elev” = o sinistra eficientizare ( economie la clasele de fraieri ro, nu și la etnici) , astfel că pentru a tine locul unui profesor coleg în medical nu este plătită ora, sau, după caz, trebuie să găsești mort/copt înlocuitor.

    70
    • Întotdeauna m-am întrebat de ce taică-meu sau maică-mea trebuia să-și găsească singuri înlocuitori când se îmbolnăveau, iar eu, la privat la momentul ăla, nu trebuia să fac nimic în sensul ăsta.

      51
  21. Invatamant obligatoriu de 8 clase. Scoala generala iti ofera toate notiunile de baza umaniste/reale.

    Sa cari in liceu o gramada de retardati mi se pare o mare risipa de resurse. Ca sa dai cu sapa nu-ti trebuie analiza matematica, calcul matricial, logaritmi, chimie organica.

    Desfintarea facultatilor de stat aparute in fiecare orasel si reorganizarea marilor centre universitare. Marea majoritate sunt doar surse de diplome pentru functionari/politisti/politicieni.

    141
    • Nu-i rau pentru o societate sa aiba cat mai multi membri educati! Si cel cu sapa mai poate invata ceva, eventual sa nu dea cu sapa in cap Celuilalt!

      Facultăti aparute in orasele? Ceva exemple?

      17
    • Cati din cei care se opresc la 8 sau 12 clase se duc la sapa?
      Aproape nici unul.

      Se duc in tiktok, in criminalitate, obscuritate in cel mai bun caz pe pensia parintilor si stat legume.

      O societate educata, in general, nu e saraca ori condusa de panarame de politicieni.

      73
    • @basilicus
      Sa faci un liceu obligatoriu nu inseamna ca esti educat, ci doar ca ai o diploma. La fel si cu asa-zisele facultati.

      Exemple cu facultati fabrici de diplome gasesti in fiecare capitala de judet.
      Dar sa-ti dau un exemplu pe care il cunosc mai bine: Resita – Caras -Severin (jud. meu de origine).
      – Deci, pe vremea lui Ceausescu, Resita era un oras industrial (doar Combinatul Siderurgic avea vreo 10.000 de angajati). Ca scoala superiora exista doar e sectie a Politehnicii Timisoara, si anume Institutul de subingineri de sudura – adica un soi de postliceala de 3 ani.

      Astazi, un oras depopulat (doar vreo 58.000 locuitori), fara o mare industrie (Combinatul Siderurgic acum TMK are 7-800 de angajati, UCMR-ul s-a desfintat) are facultate si scoala doctorala.
      Practic, dupa Revolutie, Institutul de subingineri s-a transformat in Universitatea „Eftimie Murgu”, ajunsa o feuda a lui Sorin Frunzaverde, baronul si groparul judetului, sotia lui fiind rector (http://vechi.uem.ro/).
      Acum sunt trecuti sub aripa protectoare a Universitatii Babeş-Bolyai (habar n-am ce are Resita cu Clujul) – https://eng.ubbcluj.ro/

      Despre ispravile profesorilor: https://www.gandul.ro/justitie/dna-profesor-universitar-prins-flagrant-timp-lua-mita-studenti-19930287

      Dar mai grav, studentii sunt varza – niste colege de-ale mele din proiectare au interactionat cu studentii de la inginerie printr-un program de tutoring – femeile s-au ingrozit de analfabetismul studentilor.

      70
    • @J
      O societate (asa-zis) educata, cu un invatamant – fabrica de diplome, este condusa de panarame de politicieni tocmai pentru ca aceasta clasa de politicieni/functionari/politisti este produsul facultatilor fantoma.

      13
    • Sa sapi ba, nu sa „dai cu sapa”, animal incult.

      36
    • @Barosanul
      Ba, animal incult esti tu cu ma-ta.
      Stiu cum i se zice actiunii de folosire a sapei si stiu chiar si cum se foloseste in practica sapa – prima mea calificare a fost de agronom-mecanizator.
      Aici foloseam „datul cu sapa” ca exprimare generica pentru tot felul de munci necalificate.

      53
    • Lasa vrajeala, miticule. Dai cu sapa, dai cu coasa, dai cu matura, atata stiti, regateni imputiti si tiganizati, sa „dati”.

      213
    • @Alin

      Sigur ca liceul obligatoriu nu garanteaza educația, dar o face posibilă. E important!

      În exemplu cu Resița s-a întâmplat exact ceea ce ai propus: „Desfintarea facultatilor de stat aparute in fiecare orasel si reorganizarea marilor centre universitareȚ
      Iată, BB a preluat Resita si a iesit ceea ce a iesit.

      12
    • @basilicus
      Ai partial dreptate doar cu – liceul nu garanteaza educația, dar o face posibilă.
      La partea cu obligativitatea liceului m-ai pierdut – nu poti obliga niste indivizi mai putin mobilati intelectual sa asimileze niste informatii pe care nu le pricep si care lor nu o sa le foloseasca niciodata. Sa nu uitam ca avem unul dintre cele mai scazute IQ din EU.
      Sau unor copii care vor sa invete o meserie le rapesti patru ani din viata in loc sa se perfectioneze intr-o meserie care de foarte multe ori e mult mai banoasa decat cea adusa de absolvirea unei facultati. De ex. un tanar vopsitor auto mi-a cerut 1000 de euro pt vopsirea unei masini, spunandu-mi ca el lucreaza o saptamana la ea (eu cred ca max 3-4 zile). Sa zicem ca-i raman doar 500 euro in mana. Cati economisti/ingineri castiga atat? Si programarea era pe vreo 2 luni in avans.

      Nu stiam faza cu reorganizarea pe centre universitare si nici acum nu-mi explic cum in loc sa mearga catre Timisoara, tot in Banat la doar 70 km, au ajuns la Cluj.

      Deci asa a aparut si „Facultatea de Management, Inginerie Economică în Agricultură și Dezvoltare Rurală, filiala Călărași” – cu celebra absolventa Marinela Voivozeanu, de profesie inginer agricol (ce dracu inseama asta?) https://www.puterea.ro/din-angajata-la-un-salon-de-masaj-a-ajuns-administrator-la-santierul-naval-2-mai-mangalia/

      Oricum, mizeriile astea de facultati locale, trebuie desfintate.

      12
    • @Barosanul
      Esti prost stimabile!

      Precum spuneam mai sus, sunt originar din Caras, adica de acolo de unde erau cei mai destepti romani. Acum traiesc in Timisoara, deci mai incet cu „miticii” .

      Pe de alta parte, in toate interactiunile mele cu „mitici” am dat doar de oameni de calitate.

      12
    • Deci oltean, mai rau ! Da, e usor sa ii consideri oameni de calitate, in cazul asta.

      Glumeam :) pace. Ma zgarie pe ochi cand vad „dau cu sapa” intr-o discutie despre educatie.

      00
    • alin, Barosane, voi realizati ca poti sa dai cu sapa fara sa sapi? si cica vasluienii sunt prosti…

      10
  22. io as scoate „liceele de uman” si le-as inlocui cu ceva util gen „numararea mucilor de pe strada”.
    Scoatem matematica, fizica si chimia de la jumatate din liceeni dupa care ne miram ca apar toti intelectualii care nu stiu sa calculeze un tva (nu sa scoata tvau, aia deja e operatiune extrema) dar stiu totu despre uleiuri, autismu din vaccinuri si homeopatie

    1211
  23. nu poți să-mi scrii nickul corect într-o dezbatere despre educație? nasol, direct la gunoi ajunge comentariul.

  24. Bonusuri pentru olimpici cred ca sunt deja. Nu degeaba majoritatea liceelor si scolilor sunt concentrate pe elevii mai capabili.
    As zice mai degraba bonus daca iti trece minim 70% din clasa bacul. Dar si acolo e loc de interpretare.
    La noi, dupa 12 ani de scoala, absolventul e in buda si aia e in fundul curtii. Hai sa ridicam mai intai media; ca nu scoatem tara din cacat numai exportand olimpici in SUA.

    21
  25. Nu as scoate fizica, chimia, biologia. Daca nu le facin in scoala si liceu, nu le mai faci niciodata. Chestia e ca, chiar si asa, 70-90% dintr-o clasa sunt bata.
    La bac:
    Explica-mi si mie cum toti au luat note de 7-8-9 la romana si filozofie.
    La cele 2 materii optionale (asa era in anii 90) marea majoritate s-au dus la sport si filozofie.
    La materiile grele (mate-fizica-chimie) nu a fost de buna voie mai nimeni, in afara de vreo 8 oameni care erau pe profil (si care au dat la facultate).
    De exemplu, de la mine la fizica nu a fost nimeni la bac.
    Toti /majoritatea au fost la filozofie si sport (am avut 2 materii facultative)
    La singura materie grea de real data la bac (era obligatorie, conf profilului), trei sferturi nu luau sau abia luau daca nu copiau.
    Nota: eu am fost olimpic (mai mic, nu de nationala) la o materie de real si bun la inca una, tot de real, deci sunt biased. La romana si filozofie am luat intreb 7 si 9 fara copiat. Intrat din prima la facultate grea, in prima treime.

    Esti simpatic foc in clipul ala cu fizica, imi placea sa-mi iau la putin misto colegii care nu stiau chiar nimic. Nici adultii nu stiau (daca nu erau ceva ingineri), erau atat de calzi cand ii blocai cu ceva fizica.

    10
  26. Uite o chestie mai simplă, și nu dăm oamenii afară, banii le vin în continuare, dar măcar elevii nu mai suferă, și e perfect aplicabilă.

    Dacă materia nu e de profil, pur și simplu înjumătățit manualul. Se ia manualul care e azi, și se taie.

    Eu la mate-info aveam același manual de chimie ca și cei de la bio-chimie. Noroc cu profesoarele că nu se stresau, că altfel era jale.
    Manualul de latină era același cu cei de la uman, și cei de la limbi. Din nou, mare noroc cu d-na profesoară că a înțeles că n-are rost să ne facă fluenți în latină, am învățat conceptele de bază, niște proverbe acolo cât să ne dăm șmecheri când mergem la agățat și aia a fost.

    Și să fie 1 singur semestru, dacă e materie din asta de umplutură gen latina. 1 an întreg n-are nici un sens. Mai diversifici, construiești cât de cât o cultură generală elevului.

    Că de-aia avem atâția anti-vacciniști, că în loc să se focuseze pe niște principii de bază în fizică, chimie, se dă ditamai hardughia din care nimeni nu înțelege nimic, doar învață formulele pe de rost și aia e. De ce? Pentru profesoara ne-a zis clar, asta e materia, n-avem timp de experiențe și prostii, trebuie să mergem cu planul înainte că dacă rămânem în urmă e jale.

    Cantitativ, efectiv e prea multă.

    30
  27. Profesorii aia care au calificativ FB 99% din ei, de zeci de ani …chiar daca multi predau in scoli in care n-a luat nimeni Bacalaureatul ani la rand…

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.