Ce este sharing (gig) economy și de ce nici românilor nu le prea place…

Un studiu făcut în UK spune că britanicilor le plac serviciile și prețurile mici ale sharing economy, dar doar 13% s-ar gândit să lucreze în așa ceva full time și 27% part time.

Sharing economy e faza aia în care ai o mașină care stă degeaba și pe vremuri se numea că te apuci și faci taximetrie cu ea, dar acum faci ridesharing. Sau ai niște ore libere și lucrezi la livrat cumpărături prin Bringo sau iei oameni în mașină în drum spre mare pentru 4inmasina.ro

Principalul avantaj este că genul ăsta de servicii sunt ieftine, un drum cu trenul pe o rută care costă 50 lei poate costa 20 lei cu 4inmasina, deci tuturor ne place, dar ignorăm costurile pentru cel care oferă aceste servicii (știu că unii cred că, de pildă, ăsta de acum e tariful real al UBER).

Cele trei tipuri de oameni care sunt angajați în sharing econony și explicația pentru care serviciile sunt mediocre

Prima categorie sunt vârfurile. Adică oamenii care deja făceau asta înainte să se numească așa. Oameni care mai dădeau două sau patru ore pe zi consultanță pe lângă munca de la birou, oamenii care mai făceau un audit pentru cineva cunoscut când plecau de la serviciu, oamenii care mai puneau o faianță sau reparau o țeavă spartă după ce terminau munca.

Oamenii ăștia au și acum de muncă, pentru că își fac treaba bine și lumea îi apreciază și recomandă în continuare. Pe vremuri asta se numea freelancing sau #sidehustle.

Ăștia sunt cam 10% din ce angrenați în gig economy.

A doua categorie sunt mediocrii. Cei care formează marea masă a prestatorilor de servicii în sharing economy, sunt cei angajați pentru că vârfurile sunt prea scumpi.

Ai nevoie de un om pe SEO și ăla bun cere 100 sau 50€ pe oră? Găsești pe cineva care lucrează pe 20€ pe oră la serviciu și îl convingi să lucreze pe 10€ pentru tine. Nu îți permiți manopera la mașină la un service spălat, stai după nea Vasile să termine acolo și să îți repare mașina la el în garaj la jumătate de preț.

A treia categorie sunt cei neangajabili. Și sunt cei despre care citiți la știri. Șoferul de UBER sau de taxi care a violat o clientă, chelnerul care a scuipat în mâncare, faianțarul care a pus faianța strâmb că era beat, paznicul care a participat pasiv la un jaf la locul de muncă și tot așa.

 

Dacă mediocrii sunt puțin jenați că trebuie să poarte vina și să ia laurii pentru ceea ce fac pe persoană fizică, faza în care sunt la muncă și “mașina s-a stricat, nu a lovit-o Gigel că era beat” nu mai funcționează, neangajabilii sunt terorizați de responsabilități. E groaznic să ajungi la concluzia că ești singur responsabil pentru bunăstarea ta financiară și nu ai un lider luminat care să te conducă și să te îndrume.

Și nu place asta.

 

party-girls

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

19 comentarii

  1. dar asta e evaziune fiscala, cum sa faci asa ceva?

    00
  2. Well, doar ca si observatie, sharing economy se refera (sau referea, poate s-a mai schimbat sensul popular) la a imparti cu altcineva (sau a oferi, etc) ceva ce oricum ai/faci.

    Eg: daca oricum merg cu masina undeva, atunci mai iau pe cineva. Idee un pic diferita ies cu masina la luat oameni pentru ca am timp liber de la faptul ca nu petreci timp in plus sau nu ai costuri in plus fata de ceea ce aveai oricum.

    Daca am o camera libera (care se incalzeste oricu iarna), o dau pe airbnb.

    Pe scurt, scoti un ban mic facand ceea ce oricum faceai.

    Daca merg cu masina la mare si mai iau 3 oameni pe drum, costurile in plus sunt minime (da, un pic de combustibil in plus ca e mai grea masina).

    00
    • Da, e diferit față de „după servici mă duc și mai fac o rețea electrica la o casă”.

      00
    • Si socialismul era foarte misto in teorie, mergea pe aceeasi idee „fără pierderi”, dar ptactica ne omoară. Uneori, la propriu

      00
    • Da chief nu ai costuri in plus si e lejer sa faci asta, problema se pune in momentul in care iei bani pentru asta. Bani neimpozabili practic.
      In cazu uber taximetrie nelegiferata pentru ca asta este si desi apreciez serviciul maxim si ii urasc de moarte pe taximetristi din motivele binecunoscute de toata lumea, pana nu se schimba legea, deoarece lumea evolueaza, sunt in offsaid.

      00
  3. Ala care lucreaza pe 20 euro pe ora la serviciu are un salariu de 3200 euro pe luna. Sunt curios cati angajatori ar plati cu 3200 euro pe luna un „mediocru”.

    00
    • Ai făcut calculul pentru cineva care muncește conform contractului standard de muncă (opt ore pe zi, 20 de zile pe lună). Acea persoana are, tot standard, 21 de zile de concediu pe an.

      Poate mediocrul care face 20 de euro pe oră se mulțumește cu 1500 de euro pe lună, lucrând patru ore pe zi, și de restul face ce-i place. Poate lucrează opt ore pe zi 10 zile pe lună, și restul de 10 zile stă.

      120 de zile libere pe an pot fi mai tentante decât 21.

      00
    • Calculul tau e bazat pe 160 ore lunar. Stii ca unii oameni lucreaza part-time, gen 40-80 ore pe luna si nu in fiecare luna? Sau lucreaza la bucata de proiect, cu buget fix si time-line fix. Nu termini, nu iei jumate din bani.

      00
  4. Am luat odata 4inmasina ca tot mergem undeva si ara iarna si aia stateau in drum….si am mers asa pana l-am vazut in oglinda pe unul dintre tarani cum se scobea in nas si isi stergea mucii de spatarul scaunului din fata. L-am dat jos in mijlocul campului. Am jurat sa nu mai iau pe nimeni in masina. Facerea de bine….

    00
  5. britanicilor le plac*

    00
  6. cand a violat un sofer uber o femeie?

    00
  7. Multumim pentru „knowledge sharing” !

    00
  8. Faianța pusă strâmb de un bețiv, și acum o mai are mama în baie, acoperită de dulăpioare. Un perete întreg. El lucra beton treaz, da beat….

    00
    • NOU
      #19

      Are circumstante atenuante.Eu am avut parte de un mesereias treaz care a pus atat de stramb gresia incat am obtinut 6 băltoace independente cand am aruncat pe jos o galeata de apă.De draci,ca el incerca sa imi explice cum a respectat el inclinatia lu’unghiul lu’caderea de evacuare spre ghenă.Dar dupa aceea l-am inteles,era gresia proasta si nu se aliniaseră planetele optim.

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.