Acum o lună mă miram de ce se agită lumea atât de tare să cumpere linkuri. Am început să primesc chiar cereri insistente pentru advertoriale gata scrise sau concepute de mine, deși era evident că oamenii erau mai interesați de numărul de linkuri din articole decât de articol sau de blogul unde apare (de pildă, 50€ de la foodpanda).
Și m-am prins și de ce. SEO a murit pe la jumătatea anului trecut. Într-un final aș zice. Nu, optimizarea decentă a blogului sau a site-ului încă e valabilă, dar tacticile analfabeților care se pretindeau experți SEO nu mai dau rezultate. Și asta din două motive:
Toată lumea optimizează
Când toată lumea pune H2 pe titluri și meta-uri și alte asemenea, diferențele nu mai sunt făcute de asta. Temele de wordpress, de pildă, vin acum gata optimizate. Tag-urile nu mai sunt așa de importante. Cuvintele repetate, moartea oricărui idiot cu patru clase, au dispărut. CodRosu.ro, care valora acum doi ani câteva miliarde de euro, s-a dus la fund. DIV-urile ascunse, tag-cloud-ul, și ele au dispărut. Fermele de linkuri, directoarele, schimbul de linkuri, toate s-au dus la fund.
Și mai amuzant, advertorialele pe 2 euro, preferatele seo-iștilor adevărați, au devenit inutile.
Ce contează mai nou?
Conținutul
Când toată lumea folosește aceleași optimizări, diferența e făcută de titluri și de conținut. Și atât Google, cât și vizitatorii, s-au prins rapid dacă pe pagina pe care sunt e conținut valoros sau nu. Așa că singurul lucru bun acum este conținutul original și decent. Ceva ce retardeii de pe seopedia și aievea nu vor să priceapă nici în ruptul capului. Sau poate vor, dar nu îi duce capul să creeze așa ceva, așa că neagă evidentul cu hotărâre.
Și mai amuzanți sunt cei care cred că arta cuvintelor e așa, prin aer, și că oricine poate crea un text bun și citibil. Unii chiar dau exemplu articolele de 2-3 paragrafe de pe acest blog despre cum conținutul nu contează, negând în continuare propriile aptitudini și direcțiile generale.
De aceea bloguri precum piticu.ro sau blogatu.ro s-au dus la fund. Că nu era conținut și ăla care era mai bine nu era. De aceea nu se ridică prea multe bloguri, nu neapărat în materie de trafic, ci de notorietate, pentru că nu e nimic de citit acolo.
Copywriting!
Am spus că SEO a murit în 2011 și în 2012. S-a adeverit în 2013, și tot sunt puțini oameni care au acordat o atenție cel puțin medie scrierii unui titlu bun sau aranjării textului în pagină. De aceea am tot insistat la toți bloggerii care mă ascultă să pună o temă decentă, cu fonturi frumoase și mari, cu textul izolat de fundal și alte manele de usability.
Pentru ca în final conținutul face diferența. Welcome to 2014!
“seo” via shutterstock
ahahahahahahaha
las că oferă facebook „cifre de vizitatori”, doar să plătești. matematică simplă; organic reach x 1000
Las ca eu scriam bine si degeaba.
@Dragos Schiopu: să nu exagerăm.
Crezi tu ca scriai bine.
Deci de asta tot trimitea blogatu mailuri in care cerea linkuri in articolele vechi. Interesant.
Decât un lucru am de zis la acest text. LIKE!
@lorena: Ai decat de revazut materia din scoala de la gramatica. Decat clasele 5-8.
Inbound marketing, nu doar SEO. Te adaptezi la timpuri. Asta nu inseamna ca nu poti face in continuare SEO, in adevaratul cuvant, nu spam, nu porceli. A optimiza un site presupune si sa te asiguri ca ajuti userul sa gaseasca informatia mai usor, sa il ajuti sa utilizeze site-ul (UX / UI, scazi bounce rate, etc). Si o campanie de link building (continut viral, advertoriale, etc) tine, partial, tot de SEO, pentru ca termenii cheie se aleg dupa research. In fine, poveste lunga.
Continutul, da, este foarte important.
Dar nici link-urile n-au pierdut prea mult din lupta, in continuare nevoia de link-uri e mare.
De-acord dar la un site de prezentare (al unei firme sau al unui produs) ce ii faci?
@ps, reclamă pe adwords. Simplu. Faci shop-ul așa cum trebuie el să fie (fără SEO-isme agresive și alte asemenea) și, în momentul în care știi că poți vinde, investești.
E distractiv să vezi cum se îneacă concurența pentru că a vrut halca dintr-o dată și nu a avut răbdare și-un plan.
„Retardeii” si ” idiotii” care scriu texte foarte bune sau aproape la fel de bune ca asta, ar trebui sa inlocuiasca „citibile” cu lizibile. Asa, de dragul limbii romane.
SEO ala tampit cu mii de linkuri din forumuri, directoare, blogroll-uri, footere s-a dus si nici nu se va mai intoarce.
Dar beneficiile linkurilor sunt in continuare foarte mari pentru multe domenii, de la bloggeri, meseriasi, pana la magazinele online.
Nimeni nu rankeaza fara un site cu backlinkuri bune, poti sa ai cel mai smecher continut. Asta nu trebuie pierdut din vedere.. la fel cum nu trebuie pierdut din vedere faptul ca mai exista si alte surse de trafic, nu doar organicul, care va ramane o morgana a celor cu bugete limitate de promovare.
Eu zic ca SEO nu a murit. S-a schimbat in mai bine pentru ca s-a mai curatat de baietii care bagau directoare la greu. Nu uitati de backlinkuri, de alea bune :))
Say hello to growth hacking. Valabil atat pentru startup-uri cat si pentru creatorii de continut (bun).
Tre sa te chemam trainer la cursuri. Glumesc binenteles, ai crea o mare confuzie. „SEO a murit, de fapt a murit doar tehnica asta.. Scrieti continut bun, aranjati-l frumos. Asta merge in 2014.”
Cand vor muri motoarele de cautare atunci va muri si SEO. Intre timp sa afirmi altceva arata doar ca nu cunosti atat de bine domeniul. Dar scopul articolului ma indoiesc ca era sa clarifici cum o mai duce SEO cu sanatatea.
@andrei, dar cand ti-a dat bani a fost misto huh? Ce va mai place sa scrieti pe 4 RON articolul si sa plângeti ca viața e nasoala… Nu uita ca tot de la el ai tabletele, boxele si banii din buzunar!
niciodata nu am fost de acord in totalitate cu ideile prezentate in acest articol. da, cand ajungi la un anumit nivel, e usor sa spui ca numai continutul conteaza. nu`i insa chiar asa, poti sa ai cel mai bun continut pe nisa ta daca blogul nu e optimizat. ce continut are arhi de exemplu? nici tu nu ai excelat niciodata. nu vinde gogosi, ca, din pacate, nu e vorba doar de continut, iar SEO inca face o mai mica sau mai mare diferenta.
a început să facă o diferență din ce în ce mai mică.
iar băieții deștepți s-au reorientat.
Ce simpatic e Haotik cand are impresia ca scria bine, dar s-a suparat ca vacarul pe sat. De fapt, cam arta a vacar in costum, inclusiv cu milogeala la Samsung
silicon_v – prima pozitie pe bing e foarte relevanta! Aham. Toti cuoscutii pe care i-ai indreptat spre bing te gasesc rapid acum. Pacat de raportul de trafic ce vine din google raportat cu cel din bing.
Interesant asta:
ps a comentat:
De-acord dar la un site de prezentare (al unei firme sau al unui produs) ce ii faci?
Alex a comentat:
@ps, reclamă pe adwords. Simplu.
Ei, de asta am bagat eu aia a ma-sii orice produs google (exceptie youtube). De aia folosesc bing de doi ani de zile si incurajez pe oricine sa il foloseasca, ca e absolut ok. In momentul asta e ca si cum avem un singur canal TV, la care cumparam toti reclama ca boii, ca altul nu exista. In conditiile impuse de acel canal.
Si, finalmente, bomboana pe coliva: site-ul meu, de firma, fara optimizari si alte dracovenii, doar explicat cat mai clar ce servicii vand si la ce pret, e pe prima pozitie pe bing si pe pagina a doua pe google la combinatia uzuala de cautare.
Altern
continutul nou este cerinta google de la facerea lui, probabil. as fi curios sa citesc in continuare astfel de materiale, mi se par oxigen curat in nebunia cu SEO de slaba calitate.
Se poate urmari in paralel si tendinta din industria comunicarii: creste vizibil cererea pentru copywriteri cu experienta (ani de practica, scriitura brici, cunostinte de marketing etc) in detrimentul expertilor ”6 in 1”.
De acord 100% cu tine.
Şi foarte fain că ai pomenit de usability. Cred că sunt mai puţini SEO-işti care au ca a doua specializare UI/UX decât planete în sistemul nostru solar. Şi vezi că Pluto nu se mai pune.
În plus, contează enorm arhitectura informaţiei – asta în cazul site-urilor mari, cu zeci de categorii şi subcategorii, mii de produse sau articole etc. O arhitectură inteligentă a informaţiei (adică practic cum structurezi paginile) te poate ajuta enorm în ranking.
Sunt de acord cu Ela, atata timp cand vor exista motoare de cautare, va exista si SEO.
SEO nu a murit, ci pur si simplu lucrurile au evoluat, algoritmii au evoluat si vor evolua in continuare pentru a combate spam-ul si practicile de black hat SEO, practica care sper sa moara, iar cei care foloseau sau folosesc astfel de metode oricum nu merita sa activeze in acest domeniu.
Sunt de acord si cu tine Vali, pe piata sunt multi „specialisti” care apeleaza la practici de slaba calitate si nu inteleg adevarata valoare al unui site cu continut de calitate si orientat catre utilizator cu o cat mai buna experienta de navigare.
SEO nu mai consta doar in optimizarea unor tag-uri, titluri si alte lucruri de genu, a devenit mult mai mult de atat.
Nu prea stiu eu ce e aia SEO, dar sper din tot sufletul sa ai dreptate. Eu scriu de curand un blog cu povestioare autentice si haioase, pt care muncesc serios si consecvent, nu arunc vorbe la intamplare, si sunt cam dezamagita de trafic…
@ps: Ii adaugi o sectiune de blog. Scrii articole legate de serviciile/produsele pe care le oferi. In felul asta creezi link-uri interne. In cativa ani seo on-page o sa conteze mai mult decat off-page.
Backlink-urile conteaza la fel de mult si acum, numai ca, spre deosebire de acum cativa ani, nu mai e suficient sa ai link-uri de la site-uri de retete, tu avand un site despre avioane ultra-usoare.
Cred ca te inseli in ce priveste continutul site-ului. Foarte multe dintre ele care au continut duplicat sunt pe primele pagini in motoarele de cautare. Daca vrei dau si exemple, dar nu acum. Cu noul algoritm al lui Google cred ca se distruge SEO……
@Ion Popescu: Noul algoritm „al lu’ Google” penalizeaza „pacaleala”. Cine tipa acum ca Google e NEDREPT nu e nimic altceva decat un putzoi care crede ca optimizarea unui site se rezuma la inscrierea in directoare si comentariile cu dofollow.
Continutul conteaza extrem de mult, dar consider ca si niste backlink-uri de calitate, plasate intr-un context pe tema articolului/site-ului ajuta foarte mult.
@Mama Alunita
Si cam de unde speri sa vina traficul? Din Google? Pe ce keywords?
„Nu prea stiu eu ce SEO dar scriu hazliu si nu am trafic” o sa fie valabil si la Craciun daca te bazezi pe Google.
Ca fapt divers, mie mi se par puerile si n-as intra a doua oara, gandeste-te cine e publicul tinta(daca e) si cum poti ajunge la el.
@Catalin
:-))) Pai sunt puerile, etimologic vorbind, ca doar sunt povestiri despre un copil. Dar doar aparentza e simpla…
Oricum, multumesc ca ai citit si ca iti exprimi deschis opinia.
Traficul il asteptam prin FB, unde scriam inainte si multi prieteni m-au indemnat sa-mi fac blog. M-am cam inselat: prietenii cu pricina s-au dovedit f. zgarciti cu distribuirile.
Pun si eu niste tag-uri, de vreo doua saptamani comentez pe bloguri (inainte nici macar nu citeam), am si flyere, chestii d-astea…
Cat despre publicul-tinta, m-am inselat si acolo: credeam ca or sa fie mamicile de copii mici si, cand colo, majoritatea abonatilor si singurii care mi-au spus ca au ras cu lacrimi sunt barbati fara copii, dar cu multa scoala.
Deci merg din surpriza-n surpriza! Dar imi pastrez speranta: la urma urmei, am inceput de-abia de o luna.
Nu vreau sa fiu Gica-contra, da’ poti sa pui si mama lu’ tags, daca tags alea n-au cautari in google n-ai trafic. Sau daca e mare concurenta pe ele.
Just sayin’, altfel mult succes.
@Catalin
Multumesc pt idee, tocmai m-am cautat pe Google. Eu ziceam ca taguiesc inteligent, scriind articole legate cat de cat de un subiect la moda in ziua respectiva (bineinteles ca nu am pus tag „Basescu”, totusi, cand am scris ce parere are copilul meu despre el, dar a fost articolul cel mai citit). Acum inteleg ca nu e suficient si o sa fiu mai atenta. Articolul pe care l-ai citit tu azi e abia pe pagina 7. Dar am si unul in pagina 2, dupa o cautare de sintagma simpla si neperisabila – ceea ce e OK, zic eu, fara backlinkuri, dofollowuri si alte cuvinte noi pe care le-am invatat azi aici si pe care n-o sa stiu niciodata sa le aplic… Poate mai vorbim de Craciun
@Zoso:
Iti multumesc si tie pt gazduire, cu commenturile mele care au deviat un pic de la subiectul postului spre interesul propriu. Oricum, nu am blog comercial, doar scriu cu drag si imi fac astfel mana pt marile carti pe care imi doresc sa le public la un moment dat. Si incerc sa provoc cat mai multe zambete…
Imi pare rau, dar nu stii ce vorbesti..
Cum poti sa spui ca absolut totul se rezuma la content?
Practic tu spui ceea ce zice Google. ( e si logic ca Google sa zica ca totul se rezuma la content – ca sa nu mai ia lumea link-uri)
De exemplu ultima schimbare de algoritm a lu Google care se numeste Hummingbird se aplica pe context ( nu pe content) nici nu s-a aplicat inca in romania.. pe limba romana…
Pe .ro merge SEO la fel cum mergea cum mergea si inainte ( in afara de link exchange, link-uri in directoare si user links) in rest link-urile de calitate, in blog post-uri de calitate merg foarte bine si acuma…
Orice plasament a unui website in SERPS are in primul rand legatura cu caliattea link-urilor care le stransmite inspre el (calitate nu numar) si dupa aia cu content-ul.
Pot sa-ti dau zeci, sute de exemple de post-uri de pe site-uri care au scrise 3 cuvinte dar pentru ca site-ul mama are spre el o groaza de link-uri se afla pe prima pagina…
Crede-ma sunt SEO-ist de 8 ani de zile…
PLus ca e cam urat sa ne pui pe toti in aceeasi oala asa zisii seo care te spamuiesc la comenturi cu link-urile lor de rahat si te streseaza cu link exchange ( ca asta e tot ce fac) cu un seoist adevarat care stie si SEO On page cat si SEO Offpage…
Va agitati degeaba! Treaba e simpla si a fost intotdeauna la fel, pentru cine o intelege. Sa luam un exemplu din offline: X cauta un zugrav. Variantele de a gasi unul sunt 2 (principale) 1) intreaba un prieten daca stie un zugrav bun | 2) cauta pe internet, in ziare sau oricare alta forma de publicitate un anunt in care cineva isi ofera serviciile. Daca X este „mare bo$$ cu X6 in curte”, intreaba un alt bo$$ tot cu X6, caci daca si-ar intreba gradinarul sfatul acestuia ar fi „mai putin relevant” (vezi link-uri in functie de context). In schimb daca alege sa intre in „casa” celui care isi ofera serviciile (vezi site, anunt in ziar, etc.) il intereseaza modul de prezentare al serviciilor (vezi continut de calitate).
Concluzia: Google incearca sa reduca recomandarile „fortate”. Off-page o sa ramana destul de important si pe viitor, insa neputand sa fie controlat 100%, algoritmii vor pune mai mult accent pe on-page.
Nu sunt expert în SEO, dar nici nu zic faptul că sunt pe 0. Însă consider că SEO a murit pentru blogul tău, nu al altora. Fiindcă la tine nu se mai vede diferența dintre un articol optimizat și unul neoptimizat. De altfel, cum este cazul la toți marii bloggeri. Însă pentru unul mic, cum sunt și eu, contează, căci de undeva vine un vizitator, din căutările pe care le fac pe Google.
Cât despre conținut, da, sunt de acord cu faptul că trebuie să stea bine. Îmi place cum ai zis aici despre așezarea în pagină:
Concluzionez acum că trebuie îmbinate, SEO și conținutul.
PS. E bine că le recomanzi altora să nu folosească SEO. Cei care iau în serios SEO vor crește fiindcă nu au concurență mare.