Cât să fie salariul minim cu care să vă descurcați? (2016)

update: mă copii, nu e vorba de salariul ăla garantat de stat și bla bla.

Ascultam emisiunea de dimineață de la EuropaFM, pe tema salariului minim și majoritatea celor care au sunat în emisiune spuneau că minim 1.000€ ar fi salariul care ar trebui să fie. Un singur cetățean a zis o sumă decentă, 2.500 lei, dar suna de undeva din provincie, dintr-un oraș mic.

În iulie anul trecut am început să țin evidența cheltuielilor, ca un adult responsabil. Cât e gazul, cât e curentul, cât e mașina, cât e mâncarea. Excluzând lunile în care am cheltuit cu casa (renovare, mobilă, mașini de tuns iarba și alte minuni), cheltuielile noastre lunare variază între 2.900 lei și 3.700 lei. Mâncarea între 1.100 și 1.900 lei, curentul ~150 lei, mașina ~500 lei. Variația e dată de gaze, care vara costă 50 lei și iarna între 3 și 500 lei. Nu avem chirie, nu avem rate, after-school-ul costă 500 lei pe lună.

Reduceri se pot face: mai puțin gaz și stau eu mai îmbrăcat (stând acasă, am tendința să țin cald toată ziua), mâncare mai comună (mai puțin Amstel, mai mult Ciuc, mai puțină Milka, mai multă Poiana, mai puțină Coca Cola și mai multă Adria Cola), schimbat mașina cu una mai economică, mâncat mai puțin în oraș și așa mai departe.

Așadar, o familie cu un copil, ~3.500 lei. Hai să zicem 4.500 lei, să fie și ceva pus deoparte, pentru haine și alte incidentals.

Pare realizabil pentru doi soți dintr-un oraș mare/mediu? Pe voi ce sumă lunară v-ar aranja?

fun-happy

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

201 comentarii

  1. Daca tu depasesti 1000 euro doar cu cheltuieli de supravietuire atunci nu crezi ca e clar ca salariul sa fie in jur de 1000 euro? In afara cheltuielilor de supravietuire trebuie sa ramana cel putin 2500 lunar pentru irgente, cadouri, vacante etc

    00
  2. Opinia mea este ca nu este obligatoriu un salariu minim. Logic ar fi sa mentii cheltuielile in limita a ceea ce produci. Daca depasesti ai doua solutii ori muncesti mai mult ori incerci sa pui un dop la portofel. Da am o familie cu copil, da am cheltuieli mai mult decat suficiente dar si lucrez cat de mult pot pentru a putea oferi familiei tot confortul. Locuiesc intr-un oras mediu si cu toate locurile de munca care le am ajung la 3500-4500 de lei in contextul in care ajung acasa stau o ora cu copilul, ma spal si dorm.

    00
  3. NOU
    #6

    Da, pe acolo se învârt cheltuielile. 2000 lei net de adult pt o familie de 3 persoane e binișor.

    00
  4. In conditiile in care preturile STAU pe loc e ok.

    Mereu gandim la limita, matematic, la linie. Cat cheltuim? 3500? Ok, atunci 4000 e destul. Sa punem deoparte 500. Pe care-i dai cu prima groapa luata cu masina, sau la inceput de an scolar, sau la medic. Si sa nu-i dai, sunt 6000 de lei la sfarsit de an. 1200 de euro. In 10 ani nu ai nici de-o masina noua. De ce sa nu ridicam standardele, sa cumparam mai multe carti, sa facem mai mult ski, sport, sa calatorim mai mult? La final, cand nu mai poti munci, sa ai ceva, ceva consistent, care sa fie pretul tineretii tale.

    Sa tinem cont ca pana si cele mai de jos munci sunt platite cu cel putin 1000 de euro in tari care au aceleasi preturi-sau mai mici-ca si in Romania.

    00
  5. a depăși 5000 de lei într-o lună normală (fără vacanțe, fără renovări, boli etc.), în aceeași configurație, 2 adulți, un copil, fără rate, o mașină, mi se pare risipă. mai jos de 3000 e sărăcie.
    în general, cheltuielile mele sunt pe la 4000, ce este în plus se pune deoparte.

    00
  6. Cta, 1000 lei de persoana: mașină, încălzire radet, fără restaurante, mâncare de calitate buna (gătită), fără chirie, economie 100-150 lei/luna.

    00
  7. E decent daca n-ai rate. Oricum pana la urma conteaza mai putin cati bani ai sau faci te raportezi la ce ai nevoie la ce vrei si aspiri sa faci si evident la ce poti si se poate face. Mai mult decat salarii mari mi-as dori ca oamenii sa nu fie atat de rapciugosi, atat de parsivi si falsi.

    00
  8. De acord cu tine, 4500 pentru o familie cu 1 copil suna foarte decent in conditiile date. Daca au rate, cum au multi – mai adaugi inca 1000ron ca sa traisca decent. Deja pentru o familie sa castige impreuna 5500ron nu este usor.

    00
  9. Pentru copii trebuie mancare proaspata si de calitate…
    Culmea e ca si pentru adulti, pentru ca in timp, consecintele asupra sanatatii sunt destul de serioase…iar daca vrei sa cumperi calitate, atunci fara 4000-4500 lei lunar de familie, nu prea ai cum!

    00
  10. 1500 RON, 1 persoana (singura, fara copii): chirie, mancare, utilitati, chestii mici (cartela telefon, abonament transport sau ceva benzina). Daca e sa pune si ceva haine, o mica excursie…din cand in cand, suma urca, 2000

    00
  11. 2000 merge, oarecum.

    00
  12. Da, mancarea cam pe acolo am evaluat-o si eu, spre pragul de sus (~1900 – 2000). La mancare sunt unele chestii de la care nu vreau sa fac rabat – da, iau produse mai scumpe, dar mai bune (am probat si marci ieftine…).

    „mai puțin Amstel, mai mult Ciuc, mai puțină Milka, mai multă Poiana, mai puțină Coca Cola și mai multă Adria Cola” – si esti dispus sa faci asta? Eu personal prefer sa mananc mai putina ciocolata decat la fel de multa si proasta. Idem si cu alcoolul – prefer sa beau acelasi whisky scump, dar mai rar.

    00
  13. Stam pe net la 9 dimineata si vorbim despre salariul minim ce ar trebui sa fie minim 1000 euro net, doar asa, ca sa ne acopere cheltuielile.

    Nu ne dam seama ce bine ne este…
    Intotdeauna vrem mai mult si speram ca D-zeul multinationalist sa ne dea mai mult.

    Realitatea este ca jumatate din tara traieste cu salariul minim! Media e relativa, pentru ca e ridicata brutal de orasele mari.
    E ca in bancul socialist: un roman mananca in medie 2 pui/luna. Eu mananc 3, tu unul.

    Cresterea brutala omoara IMM-urile! Asta e adevarul real.
    https://www.startupcafe.ro/stiri-taxe-21440751-salariul-minim-2017-majorare-salariu-minim-salariu-angajator-cost-salariu-brut-net-firme.htm

    00
    • Da, panica! Ridica astia salariu.. nu o sa te mai cheme decat „Ion”..

      00
    • @alex: esti idiot. da panica. cine stabileste chestia asta cu salariul minim care creste din nimic e nesanatos la cap. de unde kkt sa platesti oamenii cu mai multi bani daca nu ai de unde ?

      00
    • Bancul suna așa:
      Dacă eu mănânc doi pui pe zi și tu niciunul, statistic vorbind, la nivelul popendulației formate din noi doi se consumă un pui pe cap de locuitor.
      Și l-am auzit la Vocea Americii prin 88-89 spus de Mircea Crișan.

      00
  14. La 2900 mai adaugi 2900 ratele

    00
  15. Salariu minim ar trebui sa acopere chiria pe o garsoniera, cheltuielile lunare cu mancare, facturi etc. si un 10% in plus pentru eventuale economii sau alte placeri (film, bere, femei…). Daca salariul este sun aceasta valoare, nu prea e diferenta intre angajat si sclav. Esti platit cat sa nu mori.
    Facand calculele se vede discrepanta groaznica intre preturi (mancare, facturi, locuinte) si salariu din Romania.

    00
    • Sa acopere chiria pentru o cameră în apartament, nu garsoniera. Dacă ești plătit cu salariul minim atunci se presupune ca nu faci chiar fizica cuantica, ci chestii de baza.

      O garsoniera e 250 euro plus întreținere, o camera e sub 100, asta dacă ai cu cine sta. Am și eu niște vecini muncitori simpli. Nu știu ce fac, dar poartă salopete când pleacă la munca. Stau 3 în apartament cu 3 camere și nu se plâng. Din ce zici tu se presupune ca fiecare ar trebui sa închirieze cate o garsoniera. Asta deja nu mai e venit minim

      00
    • Hai ma, cu femeile e ieftin: 25 de lei/ luna netu si le treci rezolvate pe toate.

      00
  16. NOU
    #32

    Pe langa costurile puse cred ca ar mai trebui adaugate si cateva cheltuieli care nu sunt recurente:

    1. asigurare la masina
    2. reviziile anuale la masina
    3. nunti, botezuri si alte evenimente
    4. concediu
    5. economii pentru lucruri neprevazute

    Eu am folosit google spreadsheet timp de un an, dar se incarca greu la un moment dat si era foarte greu de trecut date in el de pe mobil.

    Ca recomandare https://www.youneedabudget.com/

    00
    • Si eu recomand YNAB

      00
    • Am incercat YNAB, l-am luat pe vremea cand nu era cu subscription cum e porceala acuma. Mi-am prins un pic urechile in el, nu ieseau nebuniile la cardul de credit, apoi uitam sa trec toate chitantele, a mea nu vroia sa auda de el (ca sunt eu Big Brother cu cheltuielile ei). All in all, inca pe excel e baza si fac in mare venituri, facturi etc. Sincer, le fac mai mult sa fiu sigur ca nu uit sa placesc ce e si sa imi dea o idee de cat de pe minus suntem (din pacate).
      La nivel de familie cheltuim mai mult de 6000 lei pe luna(uzual + rate + masina + lucruri noi).

      00
    • NOU
      #35

      acum YNAB este mult mai bun si o data cu costul lunar este sustenabil pentru update-uri.

      Au introdus foarte multe optiuni.

      00
  17. Cam de la 2500 lei in sus mi se pare un venit decent in Romania. Am ajuns si eu mai recent in jurul acestei sume, Cheltuielile tot pe acolo imi sunt, si reușesc sa mai si economisesc in jur de 500 de lei pe luna, asta in conditiile in care eu ma ocup de cheltuieli si mama de mancare.
    Da, stau sub acelasi acoperis cu mama, am avut norocul de a putea face o casa bifamiliala.

    00
    • 2500 de persoană nu venituri totale la o familie cu un copil,daca prețurile sunt comparabile cu preturile din Spania si la unele produse chiar mai scumpe pai zic că undeva la 1500 de euro membru familie ar fi un trai decent dar poate mulți nu stiu nici măcar ce înseamnă a trăi decent.Restul e vrăjeală orice ar spune unii ca nu-i așa bla bla bla

      00
  18. As zice undeva la nivelul Ungariei: 350euro/luna pentru un necalificat si 450 euro/luna pentru un calificat.

    00
  19. Daca esti prost ca mine si fumezi peste un pachet pe zi, mai pui un salariu mediu pentru 2 persoane

    00
    • Hai sa zicem….prost ca noi doi :)) . Lista ramane deschisa

      00
    • Yep. Încă unul aici. Uneori ajung si la două pachete..

      00
    • Cat mai merge scorul la o incinerate zilele astea? Ori un cosciug nepretentios…

      00
    • Tigari facute acasa? Noi am ajuns de la aproape 800 de lei pe luna dati pe tigari, la vreo 200…daca nu ti-e lene poti incerca. Oricum e mai ok tutunul asta decat ala din tigarile de pe piata. Dupa ce am fumat din astea facute in casa, alea de la magazin erau absolut gretoase.

      00
  20. Iar fac astia de la uman calcule. Familia cu un copil si cu un venit de 4000 de lei o duce bine doar daca casa si masina le-au cazut din cer si ei doar au trebuit sa le incuie. Vorbeam odata cu una si mi-a zis ca ea o duce bine cu 2000 de lei, o astepta tacsu la benzinarie odata la 2 saptamani sa ii faca plinu.
    Asa si eu am cheltuielile undeva pe la jumate din salariu, dar nu o sa am in veci bani de avans la o casa in zona asta cu salariul asta.
    4000 de lei fiecare e mai acceptabil, e cam salariul ce il gasesti peste tot ca fiind minim. Sub banii astia mai bine te urci in avion, microbuz sau ce o fi si sanatate.
    Oricum eu cred ca mai este un aspect cand vine vorba de salarii. Eu cred ca daca as veni in tara pe salariul de aici, as trai mai prost ca aici. Acolo parca sunt mult mai tentat si relaxat cand vine vorba de cumparat chestii.
    Ce nu ai inclus tu aici cred ca sunt cheltuielile lunare pe care nu le consideri vitale, dar fara ele viata ar fi cam trista si nu ai mai zice ca traiesti bine cu 2000 de lei. Un set de cauciucuri de iarna la salariul asta te-a bagat la regim de ciorba 3 luni, asta in conditiile in care nu ai strans tot anu bani pt cauciucuri de iarna.

    00
  21. Salariul minim pe economie nu e gandit in Romania pentru a asigura un standard minim de viata ci pentru a putea impozita companiile care platesc salarii la negru (minimul pe cartea de munca iar diferenta in mana). De aceea avem o diferenta intre cat ar trebui sa fie salariul minim pentru a asigura un standard minim de viata si cat poate fi salariul minim avand in vedere modelul de business pe care se bazeaza economia Romaniei.
    Suma e insuficienta pentru a plati chirie/rata la banca, mancare, utilitati, haine si a mai si ramane cu ceva la final de luna. Dar multi romani stau in apartamente primite de la comunisti, deci nu platesc chirie, la capitolul mancare se mai descurca cu o gaina sau un porc de la tara, utilitatile pot fi amanate inca o luna si tot asa.
    Parerea mea, probabil in jur de 2.500 RON pentru un adult singur, 2.000 RON daca vorbim de un cuplu in care ambii parteneri lucreaza.
    Subiectul nu a fost atins in campania asta electorala decat de PSD, care propune un salariu minim brut pe economie de 1.750 RON in 2018 adica aprox 1.400 RON (dupa aplicarea programului lor de scadere a taxelor, despre care am scris un pic aici https://economie101.ro/psd-ul-si-taxele/ ).
    Restul partidelor par a fi uitat cu desavarsire ca si muncitorii care castiga minimul pe economie voteaza.

    00
    • Hai sictir! Incurajam asistatii sociali ca aia ne aduc voturi nu?

      00
    • aha. si salariul minim cine il da? statul? :)) pai daca are statul atatia bani de dat la ce mai exista taxe?
      psd au doar idei care suna bine in teorie si pe hartia de reclama, eu n-am vazut nimic explicat de unde si cum vor face ei rost de mariri de salarii si ce impact ar avea asupra economiei.
      si asta e indiferent de partid, poate fi pnl, plm etc. daca nu vii cu niste date concrete doar fabulezi.

      00
    • @SirNeo Muncitorii pe minimul pe economie nu sunt asistati sociali. Muncesc la fel ca mine sau ca tine. Salariul minim pe economie nu e pomana.
      Ce anume te deranjeaza? Faptul ca USR, partidul cel mai la moda nu e deloc interesat de oamenii care castiga minimul pe economie? E un adevar, nu o injuratura.
      Dispretuiesc PSD-ul pentru felul in care promoveaza coruptia la scara sistemica, dar aparent sunt si singurii care vor voturile muncitorilor.

      00
    • @NIX Tu ai cea mai vaga idee ce e salariul minim? Nu il da statul, il da angajatorul.
      Vrei cifre? Uita-te in programul electoral ale PSD. Iti explica la virgula de unde vor sa scoata banii. Personal am dubii vis-a-vis de cifrele lor, dar au cifre concrete, spre deosebire de PNL, USR. Sunt credibile sau nu?
      Va ajunge vreun partid sa se tina de cuvant si sa mareasca salariul minim? Habar nu am! Dar stiu ca PSD, PNL si actualul guvern tehnocrat au crescut salariul minim in trecut, deci e posibil sa faca asta si in viitor.
      Decat sa crezi orice galusca aruncata in media de PSD /PNL / USR sau cine mai vrei tu nu mai bine pui mana si citesti?

      00
    • Da-te ba-n pwla noastra cu psd-ul tau cu tot. Dupa ce a furat viitorul tinerilor, acuma vine sa le dea pomana?

      00
  22. de 4 luni țin și eu evidența cheltuielilor (deh, certuri cu nevasta pe ce se duc banii).
    Cheltuielile fără grădiniță, haine și reparații adică luat în calcul: motorina, mâncarea, întreținerea și rata la apartament se ridică la aprox 4.000 de lei (2 adulți și un copil de 1 an și 5 luni)

    00
  23. 7000 pentru 2 adulti si 2 copii, iar afterschool cu 500 e…de vis, de poveste, pe la noi e de la 1000 in sus, fara optionale

    00
  24. Pentru adulti si cu copii, gata pusi la casa lor, e bine ~4000 lei lunar. Intr-un oras mediu / mare. Chiar si in Bucuresti este bine.

    Dar ce te faci cand esti tanar, stai in chirie, eventual cu prietena…. Si vrei si tu o casuta mica, o garsoniera a ta sau un apartament ? Faci rate la banca si ramai lunar cu banii de mancare.

    Aici trebuie rectificata situatia cu „salariul minim”. El ar trebuii gandit pentru toate clasele sociale si in functie de oras.

    00
    • Daca lucrezi si ai salariul minim pe economie poate ca ar trebui sa te gandesti cum sa faci astfel incat sa obtii un salariu mai mare si nu la credite :)

      00
    • De asta ar merge o regionalizare. Altfel ar fi cand regiunile/judetele decid taxele si impozitele si apoi sa concureze intre ele.

      00
    • Si astia cu salariul minim sa stea naibii in niste gherete pana se duc odraslele la facultate si apoi le cade o casa si o masina din cer. Parca e ireal cand citesc asta cu adulti ce au scapat de copii traiesc ok cu 4000 de lei, eu luna trecuta am dat 2000 de lei pe bilete la un festival si mi-au mai ramas bani pentru o friptura. Eu nu stiu de voi, dar daca lucrurile merg ok pentru mine la varsta lu mama nu ma vad fara 5000 de lire pe luna.
      Poate se gaseste vreunu sa zica ca ma laud sau ceva, dar sa zici ca un salariu de 2000 de lei e ok, ai nevoie de o trezire la realitate. Pana nu ajunge salariul la minim 3000 si sa fie aceeasi putere de cumparare de acum nu ar trebui sa aveti macar ganduri din astea.
      Astia prin depozite pe aici fac 1200, platesc maxim 300 chirie plus 200 pe mancare si tot le ramane mai mult decat ziceti voi ca e ok sa castigati.
      Am avut oferta in bucuresti pe vreo 4000-5000 nici nu mai stiu, as fi trait mai naspa ca acum. Probabil plateam rate la vreo masina de minim 10 ani, ca astra 2015 era masina de lux, spargeam vreo 1000 prin cluburi si la final de luna ziceam mersi ca am luat un sac de cartofi de la tara sau puneam aia 46 de euro sa ii am pentru cauciucuri de iarna.

      00
    • @super_fotbal, ti-au dat thumbs down astia ‘nationalisti’, lor le convine sclavagismul. cum sa faci 1000+euro coaie? pai la banii aia iti permiti sa vezi lumea si sa nu mai fii sclav, nu se poate asa ceva!

      00
    • Bravo super_fotbal ai mare dreptate,si nu stiu cum pot da ca un comentariu negativ când ar trebui să primească numai like-uri ca doar spune adevărul,fara 1000 euro de persoana într o familie trăiești ca un sclav doar să mănânci prost si sa muncești,viata înseamnă multe alte lucruri dar 90℅ din popendulația țări au uitat s-au nu au știut niciodată cum să trăiască nu sa supraviețuiască.

      00
  25. E realizabil insa problema este ca in majoritatea cazurilor mai intervine si o rata sau o chirie de vreo 300 euro :)

    00
  26. Salariul minim n-ar trebui sa existe.

    00
  27. Doar mie mi se pare ceva ciudat aici. Salariul minim e acum 925 lei net (nu?) si noi vorbim ca ar fi numa’ bun 2000 – 2500 lei sau 1000 euro. WTF, pare SF?! Peste 2 zile votam 35-45% dintre noi. De ce? Ar trebui sa fie prezenta la vot 90% pentru ca e prea mare discrepanta asta dintre cat avem si cat ar trebui sa avem.

    00
    • Poate mai multă muncă ar ajuta? Mai multă calitate, seriozitate, pregătire?
      Este că ai vota cu PSD dacă ar zice că a doua zi vor face salariul minim 1.000€ și nu cu ăia care promit locuri de muncă?
      Să te gândești mai bine dacă ar fi bine să ieși la vot sau nu. :D

      00
    • Atat am eu si crede-ma ca in zona mea cam asta e salariul mediu(900lei)!Sunt oameni si cu 800 si asta intr-o raza mai mare de 50km.
      Eu la job le fac pe toate, sunt pregatit, am lucrat si in capitala pe un salariu mult mai bun dar n-am mai stat din cauza chiriei si m-am intors in orasul natal.
      Am luni in care mai fac si altceva pe langa job si mai castig 2-300lei.
      Luna asta platesc 600 RCA si 300 o baterie noua si gata salariu.Noroc cu parintii ca ar fi jale.

      00
    • @Teniescu multi vorbesc de mai multa munca si calitate mai buna si productivitate mai mare. Cum poti sa muncesti mai mult atunci cand (caz concret) lucrezi in confectii cate 10 ore pe zi, faci la repezeala zeci de camasi si ajungi seara acasa rupt de oboseala la cei 2 copii pentru care trebuie sa gatesti si sa mai faci una alta prin casa? E imposibil fizic sa lucrezi mai repede si sa produci mai mult. Nu ai cum sa fii mai productiv. Daca lucrezi pentru zara nu cred ca nu esti productiv si calitativ.
      Aud din spate „sa faca niste cursuri de X Y Z”, „sa caute alt job”… ei bine, cand ai 40 de ani si copii nu prea ai timp de cursuri, nu poti retine chestii multe dintr-un curs si nu te angajeaza nimeni ca junior account manager in corporatie cand ai 40 de ani, ai facut 10 cursuri de pregatire dar nu ai experiente si energie.

      00
    • @Teniescu si eu as vota cu psd daca ar promite asa ceva, de ce? pentru ca la fel, discrepanta ar fi prea mare sa nu iasa lumea in strada; insa asa am fost dusi mereu cu zaharelul ca va fi mai bine ca aproape am reusit ca aproape am facut..ca la anu, ca uite mai incolo un pic.. si se vede, suntem mai aproape de rusia decat aproape toate tarile din ue.
      cat despre munca pe bani mai multi, multi uita ca te costa si timp si bani, nu te invata nimeni pe gratis nimic.

      00
  28. NOU
    #76

    asta pentru a supravietui pe traseul : casa-scoala-serviciu-scoala-casa
    dar un teatru ? o carte ? un eveniment ? o pimbare ? relaxare ?
    ia sa incepem sa ne dorim mai mult pentru dezvoltarea noastra si nu doar sa ne dorim sa supravietuim …

    la mine e asa :

    familie : 2 copii 2 adulti apartament ( mancare, utilitati, invatamant ) = 4500 lei
    transport : 8-900 lei
    vicii : nu bem nu fumam ( ne am lasat de tutun acum vreo 5 ani iar de baut doar la dif evenimente … )
    imbracaminte : am facut o medie a anului trecut si am cheltuit in jur de 150 de lei pe luna ( aici includem si copiii care sunt in crestere rechizite, etc )
    educatie extrascolara : aprox 400 de lei pe luna ( sport + limbi straine + fata un instrument )

    una peste alta cheltuielile noastre decente ar fi in jur de 6000 de lei pe luna

    iar cheltuieli dedicate „distractiei” cel putin luna decembrie se ridica la 500 de lei ( copiii sunt „programati” la diferite spectacole iar noi adultii sambata bagam un teatru la tnb )

    venit onorabil pentru a trai decent si a te ocupa si de tine, din punctul meu de vedere, ar fi undeva la 8500 – 9000 de lei de familie compusa din 2 adulti si 2 copii ( adica tot in jur de 4500 de adult )

    ( da se poate si se si traieste cu mai putin, eu spun doar de cum cred eu ca ar trebui sa fie pentru ca luema sa fie multumita, sa fie determinata, motivata si sa nu uite de propriile persoane )

    00
  29. pentru doi adulți și un copil, cu casă, fără rate, o mașină, peste 5000 pe lună obișnuită (fără vacanțe, boli, renovări etc.) mi se pare risipă. sub 3000 e greu, sărăcie chiar. 3500-4000 pe lună mi se pare ideal și pe acolo caut să mă încadrez. restul, economii

    00
  30. Salariul minim pe economie trebuie sa poata acoperi pentru o persoana (chiria si utilitatile la o locatie minimala + mancarea + chiria la transportul local) *1.5.
    Cat cheltuie fiecare si cum isi aranjeaza viata e treaba lui , dar asta nu inseamna ca ala trebuie sa fie salariul minim. Cheltuielile familiei mele sunt undeva la dublu sau mai mult fata de cat ai expus in articol, dar am rate si sunt un risipitor. Asta nu inseamna ca atat trebuie sa fie salariul minim. Am muncit si am trait, cand eram student, cu mult mai putin si am pus si bani de-o parte. N-am baut, n-am fumat, iar prezervative luam d-alea ieftine, asta e.

    Ca sa ne intelegem , in Bucuresti preturile sunt mai mari dar, dupa mintea mea, nu ar trebui sa existe motiv sa lucreze cineva ( vreun procent semnificative de oameni) pe salariu minim in orasul asta.

    Unde chiria nu inseamna palat. Adica , daca o garsoniera paradita in Bucuresti costa la 600 -750 lei /luna , cam atat e ok sa iti permiti din salariul ala minim, ca persoana. + utilitatile iarna inca vreo 200 intretinere + 50 curent + 50 internet + 25 telefon (mobil) + 0lei cablu ( CATV nu trebuie sa isi permita aia care castiga minim ca-s deja prosti, au nevoie sa foloseasca timpul mai util). Deci cam 1100 de lei pentru coverca. Dar imparte-i la doi ca daca muncesti pe minim nu iti permiti singur coverca, clar ? Stiti cum stau romanasii in Londra sau in Italia, da ? Nimeni care trage pe minim nu sta singur in camaruta lui. Noo, pentru aia trebuie sa ai pe la 1.5 x minim. Deci 550 bani de hogeac.
    Vreo 700 de lei sa mananci de unul singur o luna cred ca e pe acolo.Reusesti. Adria Cola nu cred ca e mancare, e otrava. Nu mese bogate, dar asa de minim. Omul trebuie sa fie motivat sa vrea mai mult. 75 de lei ar trebui sa ajunga de transport. Deci cam 1350 de lei. Inmulteste cu 1.5 ca poate faci parte din cazul nefericit in care cu un partener care munceste tot pe minim au si un copil in grija, si vezi unde bati circa 2000-2100 as zice eu.
    Care raman tot putinei bani, dar daca orice pulete care face o munca de robot programat prost ar castiga 2100 de lei ar fi o alta lume aici. Mai buna.
    Stiu ca sunt multi care spun ca suma asta sunt cam 460 de euro, care sunt o gluma fata de orice salariu minim dintr-o alta tara din Europa care conteaza. Ca nu iti ajung de tigari, de bautura. Salariul minim trebuie sa iti asigure existenta cat sa nu ai nevoie sa furi si sa-ti dea un sut in cur sa vrei mai mult de la tine, sau sa traiesti fara greutati profunde, daca esti o lepra, sau daca mai mult nu poti. Cam atat.

    Pe de alta parte faptul ca in 2014, parca 30% din popendulatia angajata castiga salariul minim spune o alta poveste, una in care si salariul minim de acum e suportat cu rezistenta din partea pietei si una in care daca duci minimul la 2100 de lei o sa conteze mai putin decat estimat si doar pentru cei mai saraci , eventual bugetari, pentru ca, practic , s-ar seta un standard de viata la banii aia si probabil 50% din popendulatia din Romania , sau mai mult, ar avea salariu minim. Lucru care e imbecil si demotivant.
    Salariul minim trebuie sa fie o remuneratie pentru o meserie de avarie, pentru cei mai slab pregatiti , pentru cei care au ceva ce-i afecteaza si-i impiedica sa progreseze la mai mult de atat, nu o norma sociala. Intr-o statistica sanatoasa la minte nu ai avea de ce sa ai mai mult de 20% din salarii pe nivelul minim. Ceea ce inseamna ca e nevoie de o reglementare mai riguroasa a salarizarii, nu numai asta minima. Stiu, e partial socialista ideea, libertarian ar fi sa lasi piata sa regleze lucrurile, numai ca aia care au puterea deciziei ignora interesele celor ce le dau puterea, iar asta e pe undeva sclavie.

    00
  31. Mereu vrei mai mult, niciodata nu te multumesti cu cat ai pentru ca-ti schimbi stilul de viata. Ursus si Costinesti nu mai sunt de tine cand castigi 4000 pe luna apoi iti dai seama ca nu prea iti permiti Edelweiss si in afara de Thasos ai vrea Lefkada dupaia ajungi la 6000 si iti permiti dar zici sa-ti faci rate la casa si iar ajungi la concluzia ca nu-ti mai permiti, mai cresti putin dar ti se pune cu tronc sa schimbi Loganul din fata casei, etc.

    In concluzie 2000 lei cred ca sunt suficienti, dar daca ai prea multe petrentii si nu te opresti din vrut chestii ajungi sa crezi ca fara 8000 pe luna nu poti.

    00
  32. Un medic începător are undeva la 2.500 Ron, facultate 6 ani + 3 sau 4 de rezidentiat, adică la 29 de ani ai salariul asta in condițiile in care in București o chirie e peste 200Euro, recapitulez 29-30 de ani, după 10 ani de scoală ai sub 700Euro.

    00
    • in alte tari, dupa ce termini medicina mai ai si vreo 200.000 de dolari datorie

      00
    • Amandoi stim ca asta nu e adevarat.

      De ce tu nu mentionat mita luata de medici la tine?

      00
    • bani pe care ii faci cam in 4 ani, nu?

      00
    • Medic in sua a terminat la fel de multa scoala anul trecut cu datorie de 200000 cu dobanda de 10%, plateste vreo 1500$ rata pe urmatorii 30 de ani , cand pentru o masina dobanda e de 2% si la casa de 3-4%. Salariul de inceput e de 40-50.000$ ca sa ajunga pe la 40-50 de ani pe la 200-300.000 $ sau depinde de specializare si pricepere poate trece de milion.
      La 50000$/an – taxe =38000$ / 12 luni = 3,200$/luna din care are rata de 1500$ mai ramane cu 1700$ cand o chirie in orasele mari gen LA e pe la 2500$, mai are nevoie de masina, benzina, mancare, haine.

      00
  33. Si cand te gandesti ce diferenta este intre cei care muncesc si cei cateva milioane de asistati sociali!

    00
  34. Cu riscul de a fi injurat, eu cred ca cei care au zis 1000 euro sunt cei care nu au studii (nici macar liceu), care sunt saraci cu duhul care care cred ca nu au primit nicio sansa la un salariu mare. Chiar daca sunt sub-sub-sub calificati (si asta e un „understatement”) ei viseaza la salarii imense, posturi de sefi fara sa stie mai nimic, dand vina pe cei cu salarii decente spre mari ca le-au furat posturile. Tot astia dau vina pe tehnocrati (culmea oameni cu facultate) si vor sa-i dea jos ca ei le-au furat posturile de CEO. Sunt unii cu facultate care au muncit peste 10 ani sa ajunga la un asemenea salariu…

    00
  35. 1600 eur / luna in bucuresti
    400 eur chiria

    00
  36. Rata – 1000 lei, scoli/gradinite – 2000, mancare – cam 1500, masina – vreo 500; gaz, curent, internet etc: 400. Total „cheltuieli fixe” (fara haine, rechizite, etc.): in jur de 5400 pe luna. De la scoli/gradinite s-ar mai putea eventual taia, am ajunge pe la un 5000 – impartit la doi adulti iese un minim de 2500.

    00
  37. Undeva pe la 7000 de lei ne invartim. Aici intra mancarea pentru 2 adulti, un copil si un caine mare, taxe, plus cheltuieli cu o ruina pe care o renovam (mai o scula, mai niste materiale de constructii etc.). Am avut si luni cu cheltuiei mai mari, am avut si luni in care am scapat mai ieftin.

    • Din moment ce esti freelancer, eu n-as baga taxele la „cheltuieli” si cat ar trebui sa fie salariul minim. daca ai citit p-aci, se pleaca de la premisa ca vorbim de salariul net, adica ala dupa taxe, adica ala din care iti cumperi chestii.

      Pentru ca altfel e misto sa zici ca ai cheltuieli de 2000 de euro lunar (deci cam acolo ar trebui sa bata salariul minim) din care 1200 de euro sunt taxe pe veniturile – de vo’ 3000 de euro *doar un exemplu* – facute ca freelancer.

      Refa calculul ala scotand din ecuatie taxele.

      00
    • Sabotor, freelancer inseamna ca PLATESC taxe. Am SRL, suntem doi angajati pe el (eu si consortu’, care face ISCIR-ul la centrale de apartament). Deci nu am gresit. Tu gresesti ca ai impresia ca un om care e pe barba lui de acus’ 10 ani nu plateste taxe :D

    • Ma bucur ca ai inteles exact ce am scris eu acolo.

      00
  38. „Salariul” fiind un pret de pe o piata, ar trebui sa-i intrebam nu numai pe ofertanti (salariati) si si pe cumparatori (angajatori).
    Tu, Zoso, cat esti dispus sa platesti acum cuiva care sa lucreze pentru tine?
    Sunt curios daca generozitatea cu care cerem salarii de 1000 EUR e la fel de mare ca cea cu care oferim salarii de 1000 EUR.

    Hai sa ne detasam un pic si sa privim de la distanta: auzim des de producatori (legume, lactate, carne, etc) care spun ca incaseaza prea putin. Daca le punem intrebarea „cat ai dori sa incasezi”, raspunsul ar fi probabil 15 lei pe un kg de ….
    Intrebarea ptr tine: ca cumparator, esti dispus sa platesti de maine 15 lei ptr un kg de … ?

    Asa si cu salariile.

    00
  39. Cam 2500 ar trebui sa fie. Indiferent de oras, pentru ca in afara de chirii sau rate, preturile la mancare si intretinere sunt aproape la fel in toata tara.

    00
  40. Cu un 2500 m-as descurca.

    00
    • Nu-i asa. Peste 6 luni o sa vrei 3000, peste inca un an 4000 si tot asa :)

      00
    • Nu i chiar asa, ajungeam la 3100 si nu aveam dari (toti banii erau doar ai mei) si nu imi ajungeau 🤣. Ramaneam cu 50 de lei, doua zile inainte de urmatorul salariu.
      Daca ai cap cand vine vorba de bani, crede ma ca si 2000 sunt ok.

      00
  41. De ce ai tu impresia ca Bucurestiul sau Brasovul sunt orase scumpe.
    In Suceava sunt aceleasi preturi ca peste tot, din ceea ce vad in discutiile de mai sus.
    Noi cheltuim cu doua masini (din pacate avem ore f.diferite de plecare dimineata), copil la gradinita,chirie + cheltueli , mancare si restul cam 4000 de ron pe luna.
    Dar avem cate doua job-uri fiecare, ramanem si cu destui bani la sfarsit de luna.
    Oricum, foarte putini angajatori isi permit sa plateasca taxe ptr. salariile de peste 2500 ron pe acte.Ar exploda preturile peste tot.

    00
  42. Valentin, la fel ca și majoritatea celor care au comentat aici (nu toți), ai căzut în plasa intinsa pulimilor de către presudosacialiști.

    Hai sa ne jucam un pic, foarte elementar ca să înțeleagă toată lumea, cu numerele ca să vezi cum e de fapt economia reală:

    Presupunem ca ai un SRL, care platește impozite, sănătate si tot ce mai trebuie. Și nu faci nici un leu la negru, toți banii sunt cinstiți și impozitați.
    Presupunem totodată ca nu ai un boutique care presupune cheltuieli cu marfa ci banii câștigați sunt exclusiv ca urmare a inteligenței tale, de exemplu ai un SRL de scris bloguri.
    In calitate de cetățean standard al patriei vei câștiga în 2016 suma de 9527 USD, adică 794 USD/lună, adică 3312 lei (atenție, e o medie, asta însemnăând că în realitate puțini oameni produc atât în România).
    Să presupunem că scrierea de bloguri este o activitate mult mai bine plătită decât cea de inginer sau profesor și tu câștigi de fapt dublu decât cetățeanul mediu al patriei, deci ai un venit lunar de 6624 lei (nu prea e plauzibil dar oricum ne jucăm).
    Presupunem că pentru a plăti către stat dări cât mai mici ți-ai fixat un salariu minim, pe care îl vei „updata” periodic în funcție de cât spune statul că e salariul minim.
    După o lună, când te vei uita la actele pe care ți le pune contabila în față vei constata că fix 55% din banii pe care-i ai în sertar trebuie să-i dai la stat (TVA, CAS, CASS, sănătate, impozite etc, nu are rost sa detaliem).
    Deci din cei 6624 lei au mai rămas fix 2980 lei, dar ai scăpat de toate datoriile la stat.

    După care te uiți la facturile care trebuie plătite:
    Ai internet de calitate, telefon mobil, cable TV, 100 euro/lună, adică 450 lei.
    Curent, vreo 150 lei
    O chirie modestă pentru sediu, 200 euro, adică vreo 900 lei.
    Ceva încălzire iarna, apa, canal, gunoi, toate la sediu, 100 lei/luna.
    Ai puține acte și operațiuni de complexitate scăzută așa că îți plătești puțin contabila, să spunem 300 lei/lună.
    Curent, 150 lei/lună.
    Protecția muncii, sănăteatea muncii, PSI, stingător de încărcat, mături, apa de băut, taxa gunoi, mai pui lejer 100 euro/lună, deci încă 450 lei.
    Mai trebuie hărtie, toner, hârtie igienică, săpun la WC, mătură, mai vrei și tu să îți schimbi din când în când calculatorul și un milion de alte lucruri, astea nu le mai punem.

    Dacă facem un total al cheltuielilor de mai sus ajungem la 2500 lei.
    Scăzând din cei 2980 lei mai rămân 480 lei, din care tu vrei să-ți iei salariul minim în mână de 925 lei în mână :-)
    Cum e cu salariul ăla minim de 1000 euro?

    Presupunând că ai și un angajat care ar fi prima măsură?
    L-ai da afară, pentru că nu ai din ce să-l plătești.
    Acesta este primul efect al creșterii salariului minim, creșterea șomajului.

    Dacă s-ar dubla salariul minim este normal că și tu ai crește tarifele proporțional, pentru că altfel te-ai duce pe lupă cu firma ta cu tot.
    Dar așa cum tu mărești tarifele așa le mărește și contabila, și ăla cu PSI-ul, și ăla cu apa, toți.
    Plus că și CAS-ul, CASS-ul, impozitul pe salariu și care or mai fi se măresc și ele proporțional.

    Deci statul va câștiga mai mult de la tine, pur și simplu fără să facă nimic, ne-a fentat pe toți prezentându-ne creșterea ca o măsură în favoarea noastră, bazăndu-se pe faptul că noi nu înțelegem cele scrise mai sus.
    Ce va face statul cu aceștio bani suplimentari, spitale, fabrici și uzine?
    Nu, va subvenționa crearea de noi locuri de muncă pentru desenatori de excel care în timpul serviciului discută despre salariul minim pe economie, pentru că pentru guvern e mai OK să aibe o mulțime de dobitoci angajați decât deșteți care ies în stradă de foame.

    De fapt, rezultatul creșterii salariului minim de la 1250 la 4500 lei va avea ca efect imediat creșterea tuturor cheltuielilor tale, așa că nu vei mai avea nevoie de 3500 lei ci de probabil 5000 lei/lună.
    Adică vei trăi exact la fel ca până acum, poate puțin mai rău, daca nu cumva te-a dat afară cel care te plătea, dar vei număra mai mulți bani.

    00
  43. Cand stateam in Iasi cheltuielile ptr un cuplu fara copil erau ceva de genul :
    -150 euro chiria (jumatate de apart)
    -100 euro apa, curent, internet
    -100 euro motorina
    -100 euro mancare (eram aproape de casa parintilor)
    Bineinteles la asta se adaugau cheltuielile neregulate .

    Acum in DE :
    -600 euro chiria (1 apart)
    -100 euro apa,curent, internet
    -100 euro motorina
    -500 euro mancare

    Habar n-am cat e salariul minim in Germania …

    Si totusi care ar trebui sa fie definitia salariului minim ? Este nivelul ptr care nu se mai merita sa muncesti ptr ca oricum nu ti-ar asigura traiul pe o luna ?
    In acest caz acesta ar trebui sa fie reglementat la noi pe orase, in Buc 1000 de euro, in Iasi 450, undeva la tara si mai putin si tot asa …

    00
  44. Daca ar fi intre 2000-2500 RON ar fi cat de cat ok.

    Statul Rroman ar trebui sa permita angajatorului sa mai ridice salariul minim fara sa ceara asa multe taxe, iar atunci angajatul ar putea duce o viata mai buna.

    Nu ai mai vedea prin kaufland mame muncitoare cu fetita la cumparaturi plimbandu-se pe langa stand-ul de mezeluri si uitandu-se cu lacrimi in ochi la fetita doar ca sa ii spuna ca nu isi mai pot permite luna asta. (Caz real, vazut cu ochii mei).

    00
  45. Pe salarii minime lucrează doar cei care nu şi-au negociat bine contractul, sau ăia care fac ceva aproape inutil, sau sunt nişte putori ordinare. Nu trebuie să locuieşti în casa ta dacă nu îţi permiţi, poţi locui la comun cu alţii ca tine, costurile sunt mai ieftine. E normal ca o vacă să ia salariul minim crescut la 2500 lei când ea stă pe cur şi vinde bilete? sau freacă menta la buget şi lucrează efectiv o oră pe zi. De asta salariul minim nici nu ar trebui să existe.

    00
  46. Noua ne-ar ajunge 5000 lei pe luna. Suntem 2 adulti cu doi copii mici, fara rate, locuim in Iasi. Acum castigam cam 3000 lei – 3500 lei impreuna, ceea ce e insuficient in conditiile in care mereu apar extra cheltuieli – medicamente copii, evenimente unde trebuie sa participi, altele.

    00
  47. „Reduceri se pot face: mai puțin gaz și stau eu mai îmbrăcat (stând acasă, am tendința să țin cald toată ziua)”

    Niet. Iti izolezi mai bine casa. Scapi de pierderile de caldura (iarna) si de racoare (vara). Eu dorm cu caloriferul inchis, acum in decembrie, pentru ca… termopane de calitate.

    „mai puțină Milka, mai multă Poiana”

    Cum pana mea nu faceti ma, nene, diabet? Am mancat si eu doua ciocolate in aceaasi zi, si mi-a sarit glucoza din schema.

    „mai puțină Coca Cola și mai multă Adria Cola”

    Exista si Adria Cola Zero? :D

    00
  48. In momentul in care nu intelegi ce-i ala „salariu minim” e usor sa zici 2500lei sau 1000eur.
    – salariatii de sub 2500lei fara prospecte de imbunatatire nu vor mai lucra
    – companiile care nu-si permit 2500lei vor da afara oameni
    – preturile cresc pt ca inflatia va creste; chirii, benzina, mancare
    – cine da 2500 lei pt un muncitor necalificat roman?

    Orice salariu minim duce la situatii grave pt economie. Deja avem mase de oameni care refuza sa lucreze, preferand banii de la stat.
    Credeti ca lucrurile vor fi mai bine cu 2500lei?

    Intrebare: ce are salariu minim 0?
    Fiecare va castiga fix cat il duce mintea. Iar limite inferioare nu vor exista, astfel ca si unul care merita 500lei va ajunge sa faca ceva, nu blocat intre salariul minim si valoarea sa reala.

    00
    • Nu are nimic salariu minim 0, daca esti ok cu ideea de sclavie. Fiecare cat il duce mintea sau carca, dar unii au banii iar altii au munca tradusa prin timp inmultit plus forta si/ sau inteligenta.
      Pentru ca aia care au deja bani ( valori acumulate) se organizeaza mai bin,e ii vor exploata ( cu sensul de abuza) pe cei care nu au, pe principiul „sunt zece la usa ca tine”, adica morti de foame, care fac orice pe o ciunga. Si daca nu-ti convine, muncitorule, lasa ca avem noi grija, astia cu banii, sa blocam toate resursele la noi,eventual le mai schimbam intre noi pentru diversitate, iar tu ai sa strangi surubul si ai sa chitai pana cand tot ai sa muncesti pe cat vrem noi.

      Ca legea cererii si a ofertei e misto intr-o distributie atomica a bunurilor si proprietatilor, dar nu cand unii stapanesc pamantul iar altii sunt sclavi pe pamantul lor. Ca de aici a plecat si „noi vrem pamant”. Fix de la salariu minim 0.

      Nu are nimic un salariu minim 0 daca esti ok intr-o lume in care oamenii care se prind ca sunt higheriti si sclavagiti se strang toti laolalta , din cand in cand, si mai dau foc la casa boierului, ii iau si nevasta o tura, iar apoi le pun capetele in pari la un loc cu ale copiilor lor sa se racoreasca si sa mai redistribuie un pic bunurile, dupa cat ii duce mintea, fireste.

      00
    • @catalinx
      „Nu are nimic salariu minim 0, daca esti ok cu ideea de sclavie.”
      Italy, Sweden, Norway, Finland, and Denmark are examples of developed nations where there is no minimum wage.
      Sclavie in Finlanda, stiam eu.

      Scuze, dar retorica e din 1945 toamna, momentele in care comunistii veneau sa omoare romani la kil.
      „dar unii au banii iar altii au munca”
      „e ii vor exploata ( cu sensul de abuza) pe cei care nu au”

      Motivul principal pentru exploatare nu este inexistenta salariului minim, ci existenta la scara macro a lipsei de educatie.
      Un om prost e usor de controlat/abuzat. Si Romania e plina.

      Azi, AD 2016 am sperat ca am trecut de stadiul 1945 „noi muncim nu gandim”.
      Dar mai simplu sa zici ca esti un „iobag” inocent exploatat de vicleana „burghezie” decat sa incerci sa faci ceva pt tine.

      „Ca de aici a plecat si „noi vrem pamant”. Fix de la salariu minim 0.”
      Completamente Fals, nu a inceput nimic de la „salariu minim 0”.

      in loc de salariu minim putem avea taxe care se intorc la noi in mod direct (un fel de creditare a statului). dar mai bine asa: oameni cu milioanele care nu vor munci pentru ca am decis ca fara salariu minim e sclavie :))

      Ia de aici:
      1. Minimum wage produces a net increase in poverty due to disemployment effects
      2. Minimum wage excludes low cost competitors from labor markets and hampers firms in reducing wage costs during trade downturns
      3. Minimum wage hurts small business more than large business
      4. Minimum wage reduces quantity demanded of workers, either through a reduction in the number of hours worked by individuals, or through a reduction in the number of jobs
      5. Minimum wage may cause price inflation as businesses try to compensate by raising the prices of the goods being sold.
      6. Minimum wage benefits some workers at the expense of the poorest and least productive

      00
    • Sherloace, ia vezi cum e asta :

      Filnland : Minimum wage : „None; however, the law requires all employers, including non-unionized ones, to pay minimum wages agreed to in collective bargaining agreements; almost all workers are covered under such arrangements.”

      Sursa.

      Adicatelea, ok nu stam sa decretam noi un salariu minim pe tara „de la stat”, ca nu stim noi ce si cum, imputernicim reprezentatii breslelor profesionale sa decreteze ele cat e minimul la fiecare in parte.
      Nu , asta nu reprezinta minim.

      Ia de aici:

      Mai intai spui unde e „aici-ul” ala, sa citesc si eu, ca poate cine stie, oamenii au argumente credibile, sau argumentezi, altfel, axiomele emise.
      Ca sa putem rationa pe argumentatie nu pe axiome.
      Sa mai mestecam putin, zic.

      00
  49. Ca ordin de mărime, va dau câteva salarii din Italia:
    – șofer de autobuz: 800-1000 de euro (cu banii ăștia nu poate locui in oraș)
    – electrician cu 20 de ani vechime: 1500 de euro, contract permanent
    – ingrijitoare de bătrâni (locuiește cu ei in casă = nu plătește chirie, mănâncă cu ei; jobul e aproape toata ziua, nu?): 800 de euro.
    – student angajat de universitate printr-un program de susținere a studenților (job gen supraveghetor de laborator de info): 10 euro pe oră (maximum 200 de ore pe anul universitar)
    Italia. Nu știu cum și cât ar trebui să fie în România.
    ––
    Mâncarea costa cam la fel. Benzina e pret „uniformizat” cumva in UE.
    Un coleg de-al meu a avut de facut o intervenție la dantura: a plătit 70 de euro. Eu am făcut fix aceeași treabă in Bukale, 280 de lei.
    Un tuns costă 10-20 de euro.
    Sa mergi cu trenul de la Torino la Roma (cateva sute bune de km) costa 70 de euro cu trenurile lor rapide. Un bilet București-Iasi, unde viteza medie e 50km/h costa, din câte îmi aduc aminte, 100-150 de lei.
    Factura de energie electrică pentru o familie de 3 persoane are cam aceeași valoare ca una echivalenta din România.

    00
    • Benzina e pret „uniformizat” cumva in UE

      Sigur boss, d-aia platesc unii 1.8 euro/litru, iar altii (romanii) 1.1 euro/litru, ca e pret uniformizat in UE.

      00
  50. Scrisesem un comentariu mai serios inainte de ala cu „maxim” (1088309). Poate oi fi injurat? Poate oi fi zis eu ceva ?

    00
  51. Sa-mi mai racesc gura, si sa explic din nou, ca salariul minim nu inseamna nimic, luat separat, si ca poti avea si 10000 de euro pe luna, daca benzina se face 100 de euro litru, n-ai facut nimic.
    Hai sa incerc pe scurt: ma’ baieti, daca maine se face salariul minim 2500 de lei, preturile (toate) o vor lua in sus, pentru ca patronului trebuie sa-i ramana si lui un profit. De unde sa-l scoata daca va mareste voua salariul? Pai din pretul a ceea ce produce. Asa si patronul care face paine, si ala care da net, si ala de la telefonie mobila, si ala care are statii de benzina (ca na, si angajatii lui trebuie sa aiba 2500 pe luna) si tot asa. E un cerc vicios.
    Cum se iese din cercul vicios? Pai patronul ala taie din costurile de productie (automatizare, tehnologizare, standardizare, etc.), si se extinde pe piata, astfel incat sa vanda volume mai mari, iar costurile fixe sa se distribuie pe cantitati mai mari de produs.
    Acum, ca tot vin alegerile, ce credeti, cati din candidati sunt in stare sa inteleaga ce am scris eu mai sus, in conditiile in care eu nu sunt vreun expert in domeniu, si apoi sa explice mai departe?
    Exact! Aproape niciunul. Atat de adanc suntem in c***t ca tara, deci slabe sanse sa iesim din acest cerc vicios.
    A, sigur, se mai poate ajusta pe ici pe colo, aplicand aceeasi masura de rezerva, ca in ultimii 26 de ani: suprataxam inca o data, si inca o data, a mia oara posesorii de autoturisme (taxe, accize, mediu etc. etc.). Atata au stiut sa faca guvernele pana acum. Toate gaurile le-au acoperit mereu si mereu pe spinarea aceleiasi categorii de fraieri.

    00
    • Hai sa incerc si eu pe scurt: ma’ Leo, da’ in alte tari cum se poate ca preturile sa fie cam la fel cu Romania, dar salariile sa fie mai mari? Cum e posibil sa coste 50 de centi kilu’ de banane (ca tot vine Mos Gerila) iar vanzatorul ala sa aiba salariul de peste 5-600 de euro? Aia ce profit au?
      Cum e posibil ca o calatorie cu trenul in UE sa se apropie de costurile unei calatorii cu trenul in Romania, iar la noi sa se mearga cu 50km/h, iar „la ei” sa se circule cu 150km/h?
      Si tot asa…

      00
    • Cristi, nu stiu unde ai fost tu in alte tari – Romania e mult mai ieftina decat orice tara din vestul Europei. 50 de centi kilu de banane la cosul de expirate poate. In UK supermarketurile au salariu 0 la casieri, pentru ca nu mai au casieri, au automate. Trenul (si transportul) e super scump comparativ cu Romania,

      00
    • Salut Cristi.
      Iti explic eu cum e posibil: cerere-oferta.
      Cine sa-ti dea tie o super oferta in Romania cand consumul e la pamant?
      Situatia Romaniei face parte din categoria „sarac-lipit”: n-am bani, cumpar ceva ieftin, care se strica repede, si astfel trebuie luat din nou.
      Si hai sa fim realisti: Romania e o tara mega-mega ieftina. Vrei scump? Du-te in NYC sa-ti faci dintii sa platesti chirie, sa mananci, etc.
      Hai sa fim seriosi: Romania e cum e pentru ca e extrem de corupta si pentru ca nu produce nimic de valoare. Daca o consideri scumpa inseamna ca exista o problema de venituri.

      00
    • Marian, nu ma bag sa(-mi) fac reclama, dar cauta pe facebook pagina „Student Roman in Italia”. Daca vrei, ma apuc sa-i fac rapid un update cu preturi din piata. Ma duc azi, daca vrei, sa pozez toata piata. Ce vrei sa pozez, preturi la ce?
      In general e „2kg/1euro” sau „2kg/1,5euro” cam la orice e fructa/leguma. Iar sambata seara, pentru ca duminica nu e piata, se vand si la 3kg/1euro – am cumparat sambata trecuta mandarine cu pretul asta. 2 ananasi/1euro – nu e coada la ei.
      Eu nu compar insula (UK) cu Romania, compar Romania cu o tara unde muncesc UN MILION DE ROMANI!
      Apropo, ca eu sunt in Torino acum: primaria a declarat ca a doua limba cea mai circulata din zona metropolitana Torino e limba romana: „Limba română a devenit a doua limbă oficială din Torino în urma unei decizii a autorităţilor locale.” (e un articol pe zf)
      Cum dracu’ romanii de aici POT SI FAC (vorbesc de salarii), iar romanii din tara nu pot, ca doar sunt aceiasi romani? UNDE e buba? Exact, la cap. La politicieni.

      00
    • P.S.: ca sa va faceti o idee, intrati le site-urilor marilor lanturi de supermarketuri si vedeti ofertele. Luati un supermarket mare, cu filiale in Europa, si schimbati .ro cu .”tara de interes”
      Romania are o MARE problema la faza asta, nu e normal sa existe produse mai ieftine in alte tari, in conditiile in care Romania are niste chirii mai mici, salarii mai mici… in general cam totul e „mai mic”. Dar preturile sunt mai mari.
      Puii mei, unde sa fie buba? Eu cred ca 90% e la politicieni.

      00
    • nu, buba e că țăranii și cumpărătorii nu se întâlnesc.

    • vali, in Italia nu cresc banane sau ananas. Deci ce „taran”? Taranul din Columbia?
      Vanzatorii din piata in care merg eu, peste jumatate sunt romani. De trei ani, aceiasi (in peste 50% din cazuri eu vorbesc in romana la tarabe). Cum de se descurca aici, cum de le convine sa fie vanzatori aici, si sa vanda 3 kile de mere cu 1 euro, incat sa-si permita copii/chirii/masina/caldura iarna? DE CE NU SE POATE SI LA NOI!?! SUNT ACEIASI ROMANI!!!
      Ma doare inima cand ma gandesc la asta, ma credeti?

      00
    • cristi, in italia nu exista subventii pentru agricultura? daca alea iti acopera chelutielile, sau o parte insemnata a lor, poti da cu 1 E 3 kg de mere.
      in ro nu exista sau sunt neimportante. romania si-a negociat foarte prost aderarea la ue.
      bine, poate n-am dreptate la faza cu sunventiile in italia.

      00
    • Daca ei cumpara cu 3kg cu 0.5 euro si vand 3kg cu 1 euro… si fara alte cheltuieli, pentru a castiga (inainte de taxe & co) 1000 de euro/luna ar trebui sa vanda 6 Tone => adica vreo 200kg/zi fiecare. Daca sunt 20, se vand 4 Tone de fructe/zi.

      Daca „piata” are 4000 de clienti => fiecare consuma minim 1kg de fructe/zi. Asa o fi?

      00
    • Pe pagina de facebook am pus chiar acum un monitor de preturi dintr-o piata de cartier. Preturi „calde”, de azi. Preturi „regular”, ca nu am ajuns la incheierea pietei, cand mai scad putin.
      https://www.facebook.com/pg/Student-roman-in-Italia-561099777291190/photos/?tab=album&album_id=1210393242361837
      Nu stiu ce subventii au sau n-au italienii, cert e ca la ei se poate. Iar „subventii in agricultura” nu dau cetatenii de rand ci, da, politicienii. La numarul 1 coruptie in UE ca valoare in euro (Italia), se poate, la noi nu.

      00
    • De unde „dau” politicienii subventii? De la ei din batatura /buzunar?
      De acolo de unde „dau” si salariile minime din Romania, nu?

      Atat doar ca, in ambele cazuri, plateste popendulatia in si sub diverse forme. Dar, deh, „dau politicienii”…

      00
  52. 2500 lei am cheltuit în noiembrie. Cuplu cu chirie fara copii si fara rate.

    00
  53. Net lunar: around 4.000 x 2, inclusiv theloveofmylife. Dar ne-am descurca și cu 5.000 pe lună.
    Din banii ăștia mai punem si deoparte pentru viitorul glorios al pensiei, acoperim coșul zilnic, utilitățile, incidentals (parintii ei, parintii mei…), pisica (boabele, că de veterinar ne-am scos cu o nepoată), hobby-urile (modelism static eu, knitting ea), cărțile (dap, cumpărăm multe cărți!), plus masa în oraș – once per week, dar nu ne omorâm, că iubi gătește dumnezeiește!
    (Săru’mâna, scumpicel, dacă citești aici, poate vorbești cu soacră-mea să bage niște sarmale pt. week-end, așa, ca repetiție de Crăciun, mersi mult, te pup, vb acasă).

    00
    • scumpicel, mai pune 3 scaune la masă, că venim și noi. am adresa, e ok.

    • Ne-am descurcat (mai greu ce-i drept) vreo 3 ani cu 5000/luna (2 copii) cu rate la casa și masina.(+ povestea cu electricitatea). Acum ne descurcam cu 8000 cu rate la casă și mașină + anual panouri, baterii si multe alte incidentals pe lângă casă! Nu prea punem de-o parte, dar altfel e as good as it gets.

      00
  54. Cea mai tare poza (cu implicatii emotionale si logice pt. cineva cu un neuron functionand si cu animale de companie).

    00
  55. Brasov,2000 lei /luna per adult cheltuieli fixe,fara rate,fara masina personala,fara fumat ,iesit rar la restaurant,apartament cu centrala,2 adulti +2 adolescenti,total cheltuieli 7000-8000 lei medie,mancare costa lunar 1800-2000lei ,gaz 200lei iarna,curent 180,telefonie ,internet,tv 300,scoala+meditatii 1000,haine incaltaminte 500,cheltuieli diverse 1000.

    00
  56. Ma scuzi, Vali, am vazut acum update-ul. Pai asa, un minim de asta de 2000 de EUR pe luna mi se pare greu acceptabil, ca ma prind cheltuielile din urma.
    Serios, daca trebuie sa traiesc maine cu 1000 de EUR pe luna si nevasta nu poate contribui la fel, e problematic. Trebuie sa vand rabla, sa renunt la persoana care ma ajuta cu cresterea copiilor, probabil , sa nu mai merg in 2 concedii pe an, unul cu copiii, unul cu nevasta, sa multe. Daca nu mai reusesc nici 1000 de EUR pe familie se duce dracului si cosmelia din Bucuresti, dar nu vad de ce as mai sta aci, daca ar fi asa.

    Doar ca, vezi, astea nu au mare sens. Minimul asta e asa cum mi-am croit eu viata. E un nivel de trai la care mi-am permis sa ajung si care mi se pare inacceptabil sa-l pierd, nu ca nu s-ar putea intampla.
    Am trait cu 1000 de lei pe luna venituri impreuna cu femeia si am reusit sa supravietuiesc cumva, la o adica aia as face din nou, dar nu pentru mult timp. Daca ajunge salariu minim 0, cum vor libertarienii pe aici, ar trebui sa ma descurc altfel , mai un furt, mai o contrabanda , mai un dat in cap, tre’ sa iei cumva de la astia care au.

    Sa zic asa, sub 6000 de lei pe luna de familie, trebuie sa ma mut la tara, sau din tara, sau sa ma apuc de furat. N-am preferinte.

    00
  57. A zis candva un papa o chestie mare:
    „Secretul fericirii nu sta in satisfacerea tuturor dorintelor ci in limitarea necesitatilor.”

    00
    • boss,o chirie in garsoniera,mancare decenta,utilitatile te costa cam 1500-2000 lei in orasele mici si 2500 in alea mari. Si gandeste-te ca in situatia asta ti-ai limitat deja o necesitate importanta,de a socializa. Ca nu-ti mai raman bani sa practici un sport,sa iesi la o cafenea,etc. Doar in parc mai poti sa mergi fara bani. De fapt stai,ca si pana acolo ajungi cu un transport,pe care il platesti.
      Ce zici tu acolo cu secretul fericirii si limitarea necesitatilor…se aplica la oameni gen vecinii mei care au copil si datorii si ce decid ei ca e mai bine sa faca cu banii? Cumpara tableta la ala micu,sa nu mai tot ceara telefonul mamei sa se joace. Adevaratul cerc vicios e asta: ca sa poti sa faci mai multi bani,trebuie sa te dezvolti. Ca sa poti sa te dezvolti,ai nevoie de bani(orice curs,carte,etc…se plateste. Chiar daca inveti de pe internet sa zicem,tot platesti internetul,laptopul etc)

      00
  58. Am incercat si noi sa tinem evidenta cheltuielilor luna trecuta, dar n-are excelul atatea linii. :(

    00
  59. bo$$, desi ai scris ceva in update, ar trebui rectificat titlul cu ceva de genul care ar fi venitul minim care v-ar permite un trai multumitor.
    inteleg bine ca una e ala garantat de stat si alta e ala care il calculezi tu ca om de rand; dar nu mi se pare ok sa zici „sa fie si ceva pus de-o parte” cand vorbesti de salar minim. sau” nu amstel ci ciuc”. realistic vorbind, n-ar trebui sa fie luat deloc in calcul niciun pet de bere sau pachet de tigari (spuse betivul:) ca sa nu mai vorbesc de faptul ca e aberant faptul ca ai salarii minime apropiate de ajutorul social, si asta nu doar in romania ci in franta, uk sau alte tari care chiar conteaza economic. vorba cantecului, oare cat o sa mai tina?
    cand zici minim te referi la ala care permite doar supravietuirea, deci acopera doar cheltuielile de baza (cazare, mancare, haine proaste). banuiesc ca ar trebui sa fie undeva intre 3 si 4k lei in romania, pe familie cu 2 copii.
    dar aici suntem cam toti educated middle class (ca sa nu zic top management daca ar fi sa iau in calcul ce s-a declarat cand ai inrebat de salarii), deci prin definitie nu supravietuim de la un salar la altul ci ar trebui sa ne ramana 25-40% din venitul net dupa cheltuielile de baza (cazare, mancare, haine). dar lucrurile se complica, deja cand ai facut macar un liceu si ai scos capul din birtul de cartier incepi sa intelegi ce e ala standard de viata (cine se face judecator sau pilot ca sa traiasca intr-un bloc de garsoniere pe giurgiului? sau sa bea titmisoreana la pet cand stie ca exista si cognac xo?) deci aia 25 -40 % nu sunt in functie de minim ci de ce casa vrei sa iti cumperi. la obiect, as zice undeva la 8-9k, tot familie cu 2 copii. bine, o sa sara cineva ca ce ofer eu unui patron de banii aia, dar aici discutia e de cum traiesti.
    si da, intr-o lume ideala libertariana nu exista salar minim si nu moare nimeni de foame iar intr-o lume ideala socialista toti castiga la fel si isi fac meseriile doar din vocatie.
    cat despre cei care viseaza la retributie lunara minima in functie de regiune (adica mai mare in bukkale si mai mic in teleorman) va dati seama cam cum ar creste polarizarea sociala in romania asta si asa amarata?
    una peste alta, avem o economie de c”#@t, 30% traiesc din salarii sunt minime, productia industriala se bazeaza pe lohn, ai de pewla noastra.

    00
  60. Citind mai sus comentariile vad cu mare placere cati considera autoturismul personal si casa in proprietate drept necesitati fara de care nu pot trai…

    00
    • de parca ar fi ok sa traiesti in chirie in romania….
      al’fel, de-acord cu tine.

      00
    • Unii au rate la casă mai mici decât chiria mea… (în ultima perioadă au crescut chiriile)

    • Și dacă în loc de rata, plătești chirie, crezi ca ai scăpat de datorie? Uneori este mai mica rata. Cu dezavantaj ca ramai in acelasi oras, iar dacă vrei să pleci, trebuie sa închiriezi.

      00
    • Platesc rate la casa mai putin decat as plati chiria unei cosmelii similare sau un pic mai mica. Deci, consider ca e o necesitate, nu ca aerul, dar importanta. Ca daca nu imi mai pot permite sa platesc rata, cred ca nici chiria. Vezi ca ai incurcat textul cu unul pentru anii 2006-2009.

      00
  61. Salariul minim este o forma de protectie sociala si sunt de acord sa existe. Nivelul de 1250 de ron atins anul asta mi se pare o valoare ok. O persoana cu venit minim trebuie sa poata sa supravietuiasca. Daca doreste sa traiasca mai bine, sa munceasca mai mult, sa invete etc

    Sa poti sa ai un acoperis deasupra capului(cea mai ieftina posibil – gasesti si de la 500ron in orase mari)+utilitati – 250-300ron sa ai bani de mancare (450ron pe luna- trebuie sa-ti gatesti).

    Daca vorbim despre trait decent, lucrurile se schimba radical. Ar fi frumos sa traim toti decent, iar in Romania decent la ora asta probabil inseamna intre 2000 si 2500ron/persoana. Chirie sau rata 1000ron + utilitati vreo 400, mancare 600-700, 500 ron pt placeri (unii prefera sa mearga cu masina, altii sa-si cumpere haine si sa mearga cu transportul in comun etc)

    Oricum, daca se locuieste la comun raman bani mai multi pt alte aspecte ale vietii, caci cheltuielile locative vor ramane aproape neschimbate

    00
  62. Am lucrat la o firma, a mers bine – salariu mic, a mers rău – salariu mic. Până patronii nu înțeleg de ce au sau nu profit nu o să mărească salariile. Toate cele bune.

    00
  63. Un soft bun si simplu de utilizat pt evidenta veniturilor si cheltuielilor: Daily Expenses 2, pe care il folosesc de aproape 3 ani pe Android.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=mic.app.gastosdiarios_clasico

    00
  64. O mica intrebare: de cand traiul pe/la minim = trai decent?
    Sa inteleg ca trai pe/la mediu = bogatie/lux?

    Ca parca se discuta de „salariul MINIM”, nu „salariul decentei”…

    00
  65. Jesus, cat de trista pare viata de om insurat

    00
  66. Pai bos, acum cu burta plina m-am mai gandit – salariul minim cu care ma descurc e ala pe care-l am acum. De ce? Simplu – ca un muncitor ce sunt mie mi-a tot crescut salariul de-a lungul timpului. Asta a atras dupa sine si anumite standarde – la mancare, la bautura, la distractie, la consumabile.

    …cu mentalitatea asta m-as duce la viitorul interviu. :P

    00
  67. Nu exista salariu minim cu care sa te descurci. Cu cat ai mai mult cu atat cheltui mai mult. Human nature.

    00
  68. discutam despre salariu minim ca sa traiesti decent sau salariu minim ca sa traiesti decent cu masina, ultimul model de telefon, mers la 5 nunti pe an, 3 concedii pe an si apartament/case cu minim 1 camera in plus decat ai nevoie?

    Ca mi-e neclar din comentariile astea…

    00
  69. Citind comentariile imi dau seama că are dreptate tata: chiar cheltui prea multi bani. Adică tot ce produc, 1000€, Bucuresti, singură, chirie, mașină, 70% din mese in oraș și rar mă prinde un weekend pe aici. Nu e rău, dar si cât am muncit si muncesc constant… oricum, chiar mi-am propus să mai pun ceva deoparte, măcar ca experiment așa, de curiozitate :)

    00
    • Singura, apartam am salar dublu decat tine si imi ramane peste jumate din el.

      Am masina, vara nu e weekend sa nu fiu la mare – e drept ca nu bat cluburile.

      Unde e diferenta dintre noi 2? haine, bijuterii?

      aa mananc acasa.

      00
  70. Daca ma uit la cheltuielile mele, in jur de 1500 de euro ar fi ok un singur salariu ca sa-l poti pune pe al doilea sau partial al doilea in banca pentru batranete/zile negre.
    Cam astea’s cheltuielile lunare in Bucuresti pentru mine 300 E chiria, in jur de 100E gazele, in jur de 50E lumina, 20E internetul + TV, abonament telefon 30 euro, gradinita (cred ca undeva la 100E), masina – 100E rata + inca in jur de 100E benzina (mai mult sau mai putin, depinde daca plec prin vizite pe la prieteni in tara), mancare in jur de 300=400E (incluzand si mancare caine).
    Apoi incepi cu rata casco + rca + service – sa zicem inca 50 E. Bani trimisi parintilor – deh, pensie mica – in jur de 200E. Sa zicem inca 60E rate la electrocasnice daca impart suma platita pe ele pe luni.
    Mai ai nevoie de haine, o vizita la medic, niste medicamente, mici reparatii in casa – sa zicem inca 50E.
    Si astea-s doar cheltuielile la care ma pot gandi in acest moment. De pus bani in banca pentru pensie/zile negre/avans locuinta nici nu poate fi vorba.

    00
  71. Nu cred ca am citit vreun comentariu in care cineva sa fi zis ca are cheltuieli mai mici de 1000 de euro pe luna. Ceea ce inseamna ca si salariul e substantial.

    Pai băbăeț, nu inteleg de ce va plangeti de politicieni & stuff prin alte articole, din moment ce spargeti 1000 de euro pe cheltuielile normale, se pare ca o duceti bine….

    00
    • Problema e ca daca castigi in Romania 1000euro net, faci parte din primii 5% din punct de vedere al veniturilor. Restul de 95% care traiesc mai rau, ce fac ? Noi, cei care facem parte din infima patura de mijloc a tarii traim intr-o bula. Noue ne e bine, dar ne miram de stirile de la ora 17.

      00
  72. in ce valuta vorbim ?

    00
  73. Ai uitat cateva lucruri: la cativa ani (2-3) trebuie sa mai iei prin casa una din urmatoarele: o masina de spalat, o masina de calcat, un televizor, o centrala, un frigider..etc
    Pe langa asta, trebuie sa pui deoparte cel putin 1000 euro pe an pentru achizitia urmatoarei masini.

    00
  74. Noi suntem super productivi si ne gandim ca parca salariul minim valabil azi e prea mic :)

    Can o sa intelegem toti ( sau majoritatea) ca venitul ( salariu etc) e cam direct proportional in general cu productivitatea s-ar putea sa avem o sansa si sa obtinem salarii mai mari si sa avem o viata mai buna…
    Pana atunci- doar ne dam cu parerea.

    00
    • Si tu cand o sa pricepi ca productivitatea tine in special de angajator? E treaba angajatorului sa vina cu idei si utilaje pentru a mari productivitatea. Angajatul isi face treaba pentru care e platit in conditiile stabilite si furnizate de angajator.

      00
  75. undeva fac ceva gresit. impreuna cu consoarta si un copil ajungem la aproape 14000 lei/luna si totusi nu ne ajung in conditile in care ratele sunt de 1400 lei doar.

    00
    • mergi la curve si tu si ea :) da nu stiti

      00
    • esti singuru normal de aici, normal ca traiesti ca un mediocru din germania cu 3000 de euro de familie in conditiile in care toti din jurul tau sunt nevoiasi si ai impresia ca poti duce o viata de nabab. nu poti, maxim poti trai ca un macelar/pantofar din Koblenz. DUmnezeu stie ca preturile sunt similare cu cele de acolo. Vacantele tot in afara le faci.

      00
  76. Bucuresti, cuplu de tineri fumatori fara copii
    – Chirie + utilitati: 2000 ron;
    – Cont cheltuieli curente: 3000 ron/luna (include tigari (1020 ron/luna); mancat acasa, iesit in oras, benzina, etc);
    – cont economii: 1600 ron/luna;

    In afara de contul de economii comun avem si economii individuale(variaza in functie mofturi si alte cheltuieli neprevazut dar avem back-up cu contul de economii comun).

    Schimbarea pe care as face-o ar fi lasatul de fumat si mai putin iesit in oras care ar muta 1020 ron + ~500 ron din contul de cheltuieli curente in contul de economii.

    Profesii: IT & eGaming; salarii asemanatoare. Don’t hate

    00
  77. Plm, eu sunt zugrav si stau la Chiajna ,castig 6000 lei , din care imi mai raman vro 1000 ,

    rata 1500
    intretinere 500
    motorina la cazan 500
    mancare 1500-

    00
  78. Eu imi notez zilnic fiecare cheltuiala de la inceputul facultatii. Privind in urma, media pe luna a fost 800-1.000 lei (3-400 lei mancare, 50 lei transport, 150 lei caminul, restul ii dau pe haine, cosmetice, eventuale iesiri sau alte maruntisuri). E o suma ok pentru mine (oferita de parinti), bineinteles ca nu-mi luam haine de firma si nici nu mancam somon, insa din cand in cand, cand imi doream asta, munceam cateva zile la promotii in mall si-mi satisfaceam 2-3 mofturi.

    Dupa facultate, cand va trebui sa ma intretin singura, ma gandesc ca un salariu de 2.000- 2.500 de lei ar fi foarte bun, in conditiile in care trebuie sa platesc chirie si utilitati.

    00
  79. comentariile la articolele de genul asta sunt un dus rece pentru mine. brrr!

    00
  80. Chestia e urmatoarea: daca te-ai invatat cu un anumit standard de viata, e greu sa faci un downgrade. Eu zic ca fara un 7000-8000/cuplu nu ai dupa ce bea apa in Bucuresti.

    00
  81. Oamenii care voiau mia de euro erau vinerea dimineața călare pe internet că vinerea e zi scurtă.

  82. Si ca sa zic si eu de cat as avea nevoie minim… Pai minim, m-as descurca oarecum cu vo’ 900 de lei. Asta incluzand si bere, ca nu renuntam la bere. Bine, pentru a ma putea descurca cu 900 de lei ar trebui sa ma mut la sat in romania, ca deh, acolo nu platesc chirie, cheltuielile sunt mici, mancarea e ieftina si tot ieftina e si berea la birtul satului.

    La standardul curent de viata mi-ar trebui substantial mai mult, avand in vedere ca doar chiria e vo’ 550 de euro, nu beau bere la birtul satului, si mai trebuie sa bag si benzina. Asa ca – dupa un calcul sumar – sa zicem ca 1300 de euro ar fi cam minimul absolut pentru ca „sa ma descurc”.

    00
  83. Mai Zoso mai… Articolul trebuia sa inceapa cu „am casa, am masina”. Eu la 25 de ani termin medicina si ma dezleg de parinti financiar. Cum sa ma descurc cu 2500 pe luna cand doar chiria intr-o garsoniera decenta spre modesta este minim 900 ron? Plus facturi si macare si gata banii… Cartile necesare cine le plateste? Stetoscoape? Costume? Conferinte? Benzina? Mai e ziua cuiva, mai vine craciunul… E adevarat ca poti sa supravietuiesti cu asa suma, dar te privezi de orice nevoie care depasteste pragul de „necesara”.

    00
  84. Nu stiu daca ajuta cu ceva statistica.
    Eu sunt student si lucrez part-time in retail (carrefour). Stau cu parintii, nu platesc absolut nimic de genul chirie, facturi, mancare etc. si nu-mi ajunge salariul pt tigari sau distractii de week-end, haine de la SH si telefon mid-range. Copiii de bani gata se pisa pe mine si pe salariul meu cu haine zara, pull & bear, adidas, nike etc. si iphoane 7s.
    Tara pulii.
    Mi-e MILA de colegii mei de munca care au 30+ de ani si trebuie sa-si intretina familia dintr-un salariu de 1200 de ron.

    00
  85. Bai, iar ati ajuns la etalari de salarii ? Romania are in mare parte orase mici si medii, unde daca castigi 2000 lei sa zici sarumana. Si e al naibii de greu, pentru marea majoritatea. Intretinere, mancare, o rata si pa ! Daca mai ai si copii ghinion, faci sa nu le lipseasca lor si tu bagi zacusca si cartofi o luna.

    00
    • Pai in primele doua treimi au comentat numai cei care stau toata ziua acasa, fara sa faca nimic si care doar viseaza la salarii de mii de euro. Cum puii mei, atunci cand tot omu’ normal lucreaza, tu ai timp sa postezi pagini de comentarii pe net?!

      00
  86. Desigur…cat de simplu este sa gandesti doar din perspectiva personala. La tine productivitatea sa masoara in bani? Asta nu inseamna ca si la altii.
    Bai, mor pe voi. Voi realizati ca in lumea asta mai exista si alte meserii in afara de vanzari/marketing/it? Ati auzit de gunoieri? Ati auzit de croitorese? Sau de profesori? Sau medici? Sau de vanzatori la magazinul din colt? Credeti ca toti vor sa ajunga manageri si sefi ca voi? Pai bai sefule, cine iti mai ia tie gunoiul din nas daca toti gunoierii se fac manageri? Un gunoier nu are dreptul la un trai decent, la o garsoniera, la o masa calda? Cum isi poate el permite asta cu 1000 lei/luna? Sau, alt exemplu: cum masori productivitatea unui medic si cum il platesti in functie de asta?

    00
  87. Acum vreo 3 ani am facut un calcul personal pentru a vedea care ar trebui sa fie venitul familiei mele pentru un trai decent (din punctul meu de vedere). In calcul am inclus toate cheltuielile care apar intr-un an (de la pasta de dinti la cauciucuri de iarna), cu rate la casa si masina/nevoi personale, cu iesiri in oras sau mers la munte/mare etc.
    In final, suma totala am impartit-o la 12.
    Venitul decent al familiei (2 adulti + 2 copii) = 9.000 lei.
    Banuiesc ca la acest moment ar trebui ca rezultatul sa fie 10.000 lei, pentru un trai decent.
    Stiu ca se discuta despre venituri minime, dar acesta a fost venitul minim considerat de mine pentru un trai decent in tara noastra.

    00
  88. NOU
    #190

    diferenta de la coca la adria o compensezi cu medicamente

    00
  89. După 10 ani experiență în IT, am ajuns undeva la 18500 lei net în București (variază în funcție de bonusuri, media ultimelor 6 luni a fost cam 20700 lei). Soția nu lucrează, copii nu avem. Am pornit amândoi de la zero, și acum avem apartament, mașină, economii în bancă și zero rate.
    Cheltuieli lunare (în o lună normală) cam 6000 lei în total pentru amândoi, restul se duc în economii. Facem undeva la 3-4 concedii pe an.
    Secretul? Muncă serioasă (cam 9 ore pe zi / 5 zile pe săptămâna), conștiinciozitate, și mai ales cumpătare. Deși ne permitem, nu cheltuim banii pe prostii, și nu îi aruncăm pe lucruri de care nu avem nevoie.
    Am avut de mai multe ori ocazia să plec din RO dar am preferat să rămânem aici… Generația noastră are puterea de a schimba lucrurile în mai bine.

    00
    • Ce prost esti. Ai atatia bani si nu te bucuri de ei.

      00
    • Pe masura ce castigi mai mult cheltui mai mult. Important e sa pui deoparte la nivelul asta si sa continui sa limitezi cheltuielile. Tot in IT, Bucuresti, doi copii, fara rate, apartament de bloc, masina de serviciu, si cheltuielile de baza nu scad sub 4000. Ajungem si la 10000 cu tot cu ce tine de copii si cheltuieli ocazionale. Veniturile mele sunt 11000 din salariul de baza si alti 10000 din freelancing. Probabil ca la anul va fi mai mult din freelancing. Dar ar fi nasol daca ar fi doar salariul. Si imi dau seama ca e o problema, ca 11000 de lei inseamna probabil top 3%. Nu as pleca din tara, costurile sunt mici aici (vezi numai preturile caselor si impozitele la locuinta intr-un oras cu scoala buna, daca vorbim de America).

      00
  90. Din ce vad e ca un copil a ajuns sa coste enorm daca vrei sa-i oferi o viata buna intr-un oras mare: after school, excursii, meditatii, joaca, vacanta, etc. Si statul in afara de concediul postnatal nu da mai nimic.

    00
  91. De unde salariu mai mare decât îl ai dacă nu produci mai mult decât faci + PIB-ul României fiind ceea ce este? Nu mai spun că, dacă vrei să fii mai înstărit, trebuie să-i ai pe ceilalţi înstăriţi (o chestei legată de divergenţe şi codivergenţe da’, sincer, nu-mi ajunge să scriu nişte pagube şi dureri de cap din aria ştiinţelor economice; în plus că n-am nervi fix în ziua alegerilor).

    Hăăă, câţi vor 2.500 lei, dar nimeni se întreabă de unde dracului să vie banii ăştia dacă PIB-ul ţării (strict la sectorul public zic, dau cu bănuitul că ăsta e măsurătoarea salariilor) e atâta cât e? De unde 2.500 lei dacă PIB e sub 1 trilion de (care monedă vreţi să comparaţi)? În sectorul privat -sau „la patron” cum i se zice- nici măcar nu e de comentat asemenea prostii şi truisme.

    O întrebare pentru monetariştii din faţa blocului… Să zicem că se găseşte o formulă magică în care se poate stabili asemenea salarii bombastice iar voi să fiţi fericiţi, dar ce vă faceţi cu banii ăia când tu aflii că nu s-au produs îndeajuns de multe produse pe care tu ţi le doreşti? De unde, dacă muşchiul şi osul omului e acelaşi, şi-n sclavie, şi cu salarii mizerabile, şi cu salariile ăstea pe care le doriţi?
    Pe cine credeţi că prostiţi cu asta?

    00
  92. Na, aicea, monetariştilor de bloc ce sunteţi: https://www.youtube.com/watch?v=w7BjO65–JE

    Vali scuză-mă că n-am băgat video-ul ăsta în comentariul anterior.

    00
  93. Lucrez ca si consultant in domeniul fondurilor europene, in Cluj. Sunt la acest job de 2 ani. Am salariul de 1300 de lei din luna Februarie. La început am câștigat lunar 800 lei, iar din luna Octombrie pana in Februarie 1000 lei. E un salariu mizerabil in condițiile in care jobul e stresant, multe deadline-uri, ore suplimentare neplătite, șef arogant etc. Urmează sa imi dau demisia pentru ca pur si simplu nu se mai poate

    00
  94. 8000 pe luna eu, 3500 nevasta-mea. Nu avem datorii, cu exceptia ipotecii de vreo 13 milioane.

    8000 de euro. 3500 de lei. Ma iubeste ca pe nimeni. Da’ si io.

    00
  95. Nu am idee cat ar trebui sa fie cu adevarat un salariu minim decent avand in vedere ca, castig lunar net 7200 de lei, si abia ma tarai uneori de pe o luna pe alta, mai ceva decat martienii. Totusi parerea mea este ca un minim decent se ridica in jurul valorii de 9000 de lei net…

    00
  96. 7000 ron salariu?Cam asa…Plus venituri suplimentare ar fi cat trebuie pentru mine.Acum unde lucrez sunt plătită ok având în vedere că am 0 vechime…5000 ron
    Sunt oameni care trăiesc cu 1500 si au si rate

    00
  97. Ar merge un refresh la acest articol, facut pentru 2023.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Ultimele articole

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile