Să învăţăm să facem campanii şi marketing

Din seria campaniilor stupide, Marie Claire face o campanie împotriva violenţei conjugale. MC e o revistuţă de femei, cu target, desigur, premium. Campania se desfăşoară…în revistă.

Hai să folosim exemplul ăsta să învăţăm câte ceva:

Location! Location! Location!

În topul lucrurilor importante, locul unde se face campania e pe primul loc. Dacă faci o campanie împotriva violenţei, nu o faci într-o revistă de femei. O faci într-una de bărbaţi. Că, atenţie mare aici, pizduţelor cu marketingul la activ, bărbaţii nu citesc jene de genul Marie Claire sau Elle sau mai ştiu eu ce minuni (Bucurenci nu se pune)! O faci în Playboy, în GSP şi în timpul meciului, imediat după reclama la bere la pet! E destul de simplu şi de logic, nu?

Apoi, eu am impresia că femeile ştiu că sunt bătute de bărbaţi. Nu ştiu de ce am bănuiala asta. Dacă nu o incasezi tu, cel puţin ştii pe una care vine la serviciu cu ochii vineţi. Deci e safe să presupunem că femeile ştiu că o iau peste ochi şi că e greşit. Cine nu ştie că nu e bine să baţi femeia? Păi, animalul care o bate şi care citeşte Marie Claire, nu v-aţi prins?

It’s the people, stupid!

Atunci când vrei ca o campanie să se răspândeasca viral şi natural pe net, o dai unor oameni care contează şi care sunt citiţi. Îmi pare rău, dar dacă începi o campanie cu Ulmanu şi Comanescu e ca şi cum te-ai împusca singur în picior. Exemple: viralul lansat de ăia care au mâncat banii blong.eu a avut 3.900 de afişări într-o săptămână. În afara de ei, nu l-am mai văzut la nimeni, şi eu citesc multe bloguri. Clipul cu senatorul Bideu a avut 4.000 afişări în câteva ore. Sau…încă una.

Aşadar, e o greşeala sa te bazezi pe oameni pe care îi cunoşti, dar în online sunt atât necitiţi, cât şi neputincioşi. E ok, oamenii sunt buni pe felia lor, pe muşcat ştiri din media, dar atât.

Nu îţi place moaca mea? Ia-l pe Cabral sau pe Manafu, oamenii au cu siguranţă un cuvânt greu de spus când vine vorba de angregat blogosfera la ceva. Nici de ei? Ia-l pe Alex, pe Dorombach, pe Dan, oamenii ştiu cu siguranţă ce au de făcut pentru a susţine o cauză.

Ce e mişto e că poţi găsi oameni în stare să facă un viral să se întâmple în fiecare trust. Oameni despre care bloggerii au o părere bună.

Final

Sper că v-am fost de ajutor. Şi nu uitaţi, blogosfera nu contează. Oamenii din ea da.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

45 comentarii

  1. Codrule dai comentarii la zoso?

    00
  2. Alea de fapt sunt articole mobilizatoare de genul: „Noi sunte puternice, dar trebuie sa stiti acest lucru!”. Adica: el va bate, dar voi aveti telefonul mobil si un numar de urgenta gratuit. (sau mai stiu eu ce le ofera?- poate o bata de baseball)

    00
  3. „safe sa ASUMAM” sa i-o spui lu’ Doru Octavian Dumitru, amice. Verbul cautat este ‘a presupune’. O sa-mi ierti interventia, ai fi facut acelasi lucru pt mine da ti-as fi fost in reader, sunt sigur :)

    00
  4. @Codru: am luat de la safe to assume :)

  5. @teh blogfather

    m-am prins, m-am prins. dar nu i o scuza :) sau poate e…in fine…see you later alligator..

    00
  6. Mugur,

    nu. tu ?

    00
  7. Daca asta a fost strategia de marketing a revistei (pentru ca o revista de nivelul asta ar trebui sa aiba in departamentul marketing niste oameni cu experienta, care nu pot gresi targetul), cred ca acea campanie impotriva violentei e destinata femeilor care-si bat barbatii. :-))

    00
  8. @Buddy: probabil e pe sistemul „nu incerca sa te bati parte in parte cu el, ca uite ce păţeşti”

  9. la Piata Romana la scarile rulante (iesirea spre coloane) sta pe jos o chestie lipita tot impotriva violentei domestice… si o calca lumea in picioare de fiecare data cand urca spre scarile rulante… pana si ei vor sa fie calcati in picioare.. sau campania. nu stiu daca este a celor de la marie claire.
    oricum marie claire are nevoie de capital de imagine si de-aia face campania asta.. nu pentru ca le pasa de muierile batute.

    00
  10. n-a fost un viral. a fost un comunicat de presa care a ajuns si la oameni care, intamplator, au blog.

    campania nu se adreseaza barbatilor, ci femeilor. adica nu e „ba tarane, nu mai da in nevasta-ta”, ci „nu sta ca proasta sa o incasezi, du-te la cineva care te poate ajuta” sau „daca stii ca pe prietena ta o bate barbatu-sau, fa si tu ceva”.

    e al patrulea articol pe tema asta intr-un an de zile. de aia se cheama campanie.

    00
  11. slow forward, eu sunt mai blond. din ce am vazut din comunicatul de presa, e o campanie. virala sau nu.

  12. da.. o campanie de presa, nu una de marketing

    00
  13. @slow forward: aha. si problema este unde?

  14. ca ce-ai scris tu nu prea are logica…

    00
  15. sau ca sa fiu mai precis.

    locul unde se face campania: o campanie adresata femeilor (am explicat mai sus), se face intr-o revista de femei, deci partea asta cam pica

    unor oameni care conteaza si care sunt cititi: comunicatul de presa a ajuns la media clasica. din cate stiu eu, inca conteaza si sunt cititi. faptul ca a ajuns si pe bloguri e un efect secundar, deci pica is partea asta. nu-i deloc rau ca a ajuns, oricum…

    final. cu toate astea, chiar ai fost de ajutor.

    00
  16. Ceea ce e foarte tare e efectul de apropiere de omul (femeia) de rand, adica nu mai ai nici o umbra de indoiala ca majoritatea caftitelor sunt femei obisnuite… iar artistul, Abagiu (hmm), realizeaza acest minunat contrast intre tenul perfect de Photoshop si machiajul de film de groaza, contrast care, nu-i asa, augmenteaza autenticul campaniei – adica bine, violenta si nu stiu ce, da’ la noi acia e cu trend, cu chestii, si uratul poate fi frumos, iata, femeile astea bune, priviti ce ten, nici un cos, da? coafura, de asemenea, rezista. In scurt, scop ratat: NU ASA arata violenta domestica, aia reala si care, da, trebuia aruncata in ochiul targetului imediat dupa trei tâţe si reclama la bere-n PET.

    00
  17. a cata campanie impotriva violentei e? a 12a? a 43a? nu v-ati prins nici pana acum ca nu acolo trebuie lucrat?

    heh. problema e ca media clasica nu conteaza. cel putin acolo unde a ajuns comunicatul. again, location! barbatii care isi bat femeile nu citesc marie claire. nu citesc nici macar fhm.

  18. hai sa ma repet:
    <>

    so, ce-i asa greu de priceput?

    si ce conteaza a cata campanie e? nu mi se pare ca a incetat fenomenul. important e ca femeile alea batute care chiar au citit revista au gasit acolo niste sfaturi care le pot ajuta. nu neaparat politia. exista fundatii care le ofera adapost, protectie si consiliere juridica, iar multe habar n-aveau de asta.

    00
  19. @slow forward: heh. ok. faci 20 de campanii si violenta continua. urmaream o campanie de acum 2 ani parca, si dupa 3 luni au ajutat 20 de femei. asta inseamna, mare atentie aici, ca nu functioneaza si e retarded sa o faci in marie claire.

  20. nu m-am prins ca ai html-ul activat…
    asta vroaim sa repet:

    campania nu se adreseaza barbatilor, ci femeilor. adica nu e “ba tarane, nu mai da in nevasta-ta”, ci “nu sta ca proasta sa o incasezi, du-te la cineva care te poate ajuta” sau “daca stii ca pe prietena ta o bate barbatu-sau, fa si tu ceva”.

    00
  21. @slow froward: ha ha ha. si mai buna asta. adica, eu sunt maritata cu animalul, am doi copii si ce pot face e sa il reclam la politie sau sa merg la un centru. daca pe el il ia politia, eu platesc din salariul meu de 5 milioane totul. daca il reclam, ii da politia amenda, o plateste el si dupa aia o mai incasez o data. raman si batuta si cu banii luati.

    la asta s-a gandit vreuna din mintile alea geniale de pizdute?

  22. corect… e retard. hai sa nu mai vorbim despre asta… ca daca nu zicem nimic, nu se intampla. hai sa scriem numai despre rujuri si haine, ca e mai bine.

    00
  23. slow fwd, nu ai inteles ce vrea sa zica zoso:

    canalul de comunicare este prost ales. mai exact: campania trebuia facuta in revistele pentru barbati, site-urile pentru barbati… decat in MC/Elle etc mai bine in Cancan. Si cred ca patronii de la Cancan inamplator au si Hustler, se bagau in chestiile astea.
    dar… asta e… in PR au intrat tot felul de piarizde care in afar’ de faptul arata bine nu au nimic in capu’ ala…
    uite de ce merge tara asta prots ^_^!
    ai de plm…
    hai sa eeeemiiiigraaaam in… (unde dracu ca si in america e criza :-s )

    00
  24. „daca pe el il ia politia, eu platesc din salariul meu de 5 milioane totul. daca il reclam, ii da politia amenda, o plateste el si dupa aia o mai incasez o data. raman si batuta si cu banii luati.”

    well, da.. de aia scrie in revista ca avem o lege de cacat si ca ar trebui scihmbata,ca ordinul de restictie nu functioneaza, ca politia e retarda si ca nu exista nici un barbat cu dosar penal pentru ca si-a batut nevasta sau copilul.

    00
  25. Probabil ca in cazul unei mari parti a femeilor care-si cumpara Elle sau MC si-s troznite de barbati, acestia inainte sa le trozneasca merg la buda cu Elle sau MC sub brat. Si atunci pozitionarea are sens; sunt curios daca aceste reviste au studii in acest sens, si cum s-au facut (ma gandesc la un telemarketing: „buna ziua, sunt X bla bla bla, va trozniti sotia”, „da, bineinteles”, „cand mergeti la toaleta cititi reviste”, „da”, „ce reviste cititi?”, „glossy, de femei sensibile”, „in regula, va multumim”)…

    00
  26. @slow forward: nu am zis asta. ce voiam eu sa iti spun este ca femeile nu isi reclama sotii pentru ca raman pe drumuri.

  27. @Tudor Galos: nu le troznesc cu revistele, nu fi najpa :D

  28. Marile Campanii din .ro sunt niste cacialmale, menite sa promoveze o revista („ia uite, revistei asteia chiar ii pasa ca imi iau bataie, hai sa mai cumpar si luna viitoare”), sau o persoana („facem campanie impotriva fumatului, asa ca hai sa ma puneti pe mine , M.R., aproape goala, sa ma vada poporul la orice intersectie”).

    Vreti o campanie cu impact adevarat? Implicatii factori de decizie, folositi-va (cu nerusinare, asa cum fac si altii) de faptul ca e campanie electorala, puneti un proiect de lege de bun simt pe masa alesilor, si, mai ales in perioada asta, il vor vota in unanimitate.

    A, ca de fapt voi vreti o furtuna intr-un paharel cu sifon, si va pasa de femeile/fumat/orice la fel de mult cum le pasa cioacanitoarelor de evolutia recoltei de portocale, asta e altceva.

    00
  29. @zoso: corect… tocmai de aia campania nu se adreseaza doar femilor batute, ci si prietenelor lor, care le-ar putea ajuta (cu cazare, cu sfaturi sau cu un sot propriu mai mare si mai rau decat sotul bataus :) )

    00
  30. … Ca in „imobiliare”, unde primele 3 criterii in domeniu au fost, sunt si vor fi: 1. locatia; 2. locatia; 3. locatia… :)

    00
  31. @tudor galos: ai sa fii uimit cate femei din targetul Elle sau Marie Claire sunt batute de soti. Pentru ca violenta in familie nu e determinata de pozitia sociala sau banii pe care ii ai. Si da, multe din reviste, slow forward, se implica in campanii de genul asta pentru PR. Si agentiile, cand prind cate-o campanie dinasta sociala, o ard creativi, uitand de fapt cu cine vorbesc si ce trebuie sa spuna. Si uite asa, f*tem banii aiurea. E PR si marketing. Ca awareness pentru femeile batute…”0″. Daca aceste campanii ar ajuta sa se stranga bani sa existe centre de primire ale femeilor, le-as sustine. Sau sa se schimbe legi idioate care ii permit masculului alfa sa te bata din nou, dupa ce-l reclami, da, le-as sustine cu draga inima. Faza cu „prietenele”…sa fim seriosi. Prietenele sunt bune doar „vai, saraca de tine….”. Sunt extrem de putine cazurile cand prietena se implica activ sa faca ceva. Mai toate tac si si-o iau pe coaja.

    00
  32. @Zoso, @Slow forward: parerea mea este ca intreaga campanie e gresita.
    1. Femeile batute nu citesc reviste glossy deci nu vad nici campania deci initiativa e degeaba.
    2. Poate ca daca ar fi fost folosita in revistele de barbati ar fi avut ceva impact dar, din pacate nu stiu ce demografice au revistele de barbati.
    3. Chiar daca e o campanie de awareness, de tip „nu sta sa te bata, fa ceva!” sau de tip „nu o mai bate!” (asta chiar cred ca nu are efect pentru ca majoritatea batailor sunt din cauza de alcool), nu o face folosind vedete frumoase si machiate. Nu e realista! Nu te crede nimeni. Foloseste cazuri reale. E plina lumea. Si clar, nu le pune in reviste. Alege alt canal de comunicare.

    00
  33. Discutia este inutila cata vreme nu stii contextul….iar contextul este urmatorul.: Exista cateva fundatii (nu spui carui sotie de om politic/mahar apartin) care scriu proiecte. Proiectele astea daca sunt aprobate primesc bani multi…bani care intra de fapt in buzunarele sotiei. Problema este ca trebuie cumva sa arati afara la aia de platesc ca ai facut ceva de ei…si atunci faci si tu frectie la picior de lemn cu „lighid” Galenica…sau marketing la metrou sau in reviste de 2 lei.

    P.S. -Intereseaza-te cui apartine o fundatie care face asa ceva (slava domnului sunt destule pentru: romi, sotii abuzate, violenta domestica, drepturile copiilor, ale animalelor, prostitutie infantila etc) si apoi vei avea revelatia unor mijloace stupide de marketing, care scopuri de fapt nici nu-si propun sa realizeze ce declara.

    00
  34. Nu le mai plangeti de mila femeilor batute, daca vor sa faca ceva cu siguranta vor reusi. Cine le-a pus sa se marite cu dobitocu’? Nu cred ca a fost numai lapte si miere inainte. Isi merita soarta. Sa sufere pentru prostia lor. Pentru ca FEMEILE SUNT PROASTE.

    Si eu am fost maltratata de tatal meu , din cauza mamei mele care „vroia familie”. De la 16 ani , cand mi-am impus punctul de vedere au fost destule scandaluri, a primit nenumarate amenzi. Puteam sa-l bag si la puscarie. l-am dat afara din casa de nenumarate ori , cand venea beat si incepea sa o bata pe mama. Si totusi am 50 de kg. FORTA STA IN CURAJ.

    Cunosc multe femei care accepta violenta domestica. Ar trebui pornita o campanie de educare a tinerilor. si fete si baieti. de acolo porneste tot.

    00
  35. despre prima parte (aia cu marie claire) e cum zice delice: e doar PR.
    cât despre a doua parte (viralul care a apărut mai întâi la comănescu pentru că, după cum declară a lucrat la el) îți dau perfectă dreptate: nici tu nu ai scris nimic despre, până nu a rugat manafu pe toți care pot ajuta, să ajute! :)
    p.s. io am dat un apel d’ăla de 1 euro

    00
  36. uite ca ceva eficienta a avut, din moment ce se vorbeste despre. si poate ca vreunul din voi asta de comentati, cand o sa va izbiti de o problema din asta (cu o prietena sau cunostinta batuta) o sa va aduceti aminte ca sa vorbit la zoso pe blog despre subiect si poate o sa faceti ceva.

    delice are dreptate: procentul femeilor cu studii superioare si venituri mari care sunt victimele violentei in familie e mult mai mare decat am putea crede. e explicabil, intr-un fel. marea majoritate a barbatilor romani sunt la cel mult a doua generatie fara opinci. obiceiurile mor greu….

    the bride greseste: au mai fost articole in mc pe tema asta, si au fost cazuri reale. insa doar acum, cand au aparut niste vedete, se vorbeste despre asta. deci abia acum are efect

    00
  37. @ slow forward: io zic că nu e o mândrie să se vorbească despre tine (a.k.a. campania) la rubrica ” așa nu!” și se vorbește doar pentru că apar alea 3 vipuri machiate, nu pentru că ar fi eficientă comunicarea.

    00
  38. @zoso: cand lucram si eu in presa :P, revista respectiva a facut niste ani la rand campanii dinastea. O sa caut sa vad prin materialele de atunci cifrele exacte. Tin minte ca intr-unul din ele, fundatia care se implicase in campanie facuse un survey apropo de cine ajunsese la adapost, de unde proveneau, care era backgroundul lor.
    Si am un exemplu, oameni pe care ii stiu personal: el cadru militar, chirurg renumit, ea oftalmolog, o trosnea si pe nevasta-sa, si pe fi-su. Ea nu a depus niciodata plangere, sa nu-i strice lui reputatia.
    Sa ma mai tragi de maneca pe Facebook sa nu uit sa caut :)

    00
  39. @al_core: dar nici sa scrii un text fara sa faci o minima documentare, sa confuzi o campanie de presa cu una de marketing si sa iti bazezi intreaga argumentatie pe intelegerea gresita a conceptului nu e o mare mandrie

    00
  40. @delice: imi dai un link ceva sa vad si eu statistica? nu de alta, dar eu am terminat liceul si pana acum nu mi-a venit sa bat femei. dar de acum in colo, nu se stie, mai ales ca in germania e berea ieftina.

  41. S-a gandit cineva ca femeile alea s-ar putea sa nu fie batute fara rost? Desigur ca sunt cazuri si cazuri insa cateodata cand vad publicul fidel de la ”Nora pentru ma-ta” si ”din dragoste” imi vine si mie un dor de hack and slash.

    00
  42. 56% provin din mediul urban (conform ANFP). au fost vreo 35 000 de cazuri de violenta domestica inregistrate si 220 de victime in ultimii trei ani.

    lumea implicata in domeniu si cei care lucreaza la fundatii, adaposturi spun ca sunt extrem de multe femei educate care sunt victima (e posibil insa sa fie si din cauza ca, tocmai din cauza asta, apeleaza mai repede la ajutor), dar nu exista statistici.

    a.. si delice zice ca femeile batute sunt educate, nu ca barbatii au terminat liceul

    @clocky: esti tare, frate!

    00
  43. @slow forward: sa-ti explic unde e fractura logica. oricite postere si comunicate de presa si clipuri si fluturasi si mesaje de orice fel ati genera, degeaba le indreptati catre femeile abuzate.
    exemplu viu: ea are 1.60 si putin peste 35 de kile, el 190 si 120 de kile fara burta. diametrul miinii strinse pumn cam cit o conopida medie spre mare si 46 la picior. e pauza la meci si omul se hotaraste sa-i dea curaj femeii sa mai aduca urmatoarele 8 beri ca pe primele 7 le-a baut deja si-l enerveaza ca femeia se misca mai greu, o doare coloana de saptamina trecuta cind a pierdut steaua. ai prins imaginea? bun.

    ea nu se va duce niciodata la politie, pentru ca politia ii da aluia amenda iar amenda inseamna mai putina bere deci nervi deci pumni. la prietena ei nu se va duce, pentru ca el ii stie toate prietenele, inclusiv unde stau. in puscarie nu o sa-l bage pentru ca din puscarie se iese si acolo cica se invata figuri noi.

    in plus, chestia numita ordin de restrictie e ca mos craciun, nu tre’ sa crezi in ea, ca nu exista. minte cine ti-a zis ca ar trebui sa functioneze.

    00
  44. clocky tu judeci ce scrii sau e numai de „fun”? Nu exista NICIO scuza pentru abuzul de genul asta. Nici daca iti omoara primul nascut din greseala, nu ai scuze sa o pocnesti.

    Ideile de campanii sunt dragute, din pacate prost puse la punct si cu bani aruncati aiurea. Ca nu mai pot multi de grija amaratelor in cauza, sunt niste bani de invartit.

    00
  45. oameni buni,
    1. sunt mai multe campanii in paralel, cu acelasi subiect: impotriva violentei domestice. E cea desfasurata in Marie Claire (de fapt, cu asta s-au lansat pe piata editia din Ro.); cea demarata de UNFPA, Fondul ONU pentru poplatie. Intitulata „Femei in umbra. Umbre” a fost lansata acum 2 zile printr-o conferinta de presa. (asta a vazut Andra la Romana, la metrou). Vor fi si filmulete de prezentare pe tvr. Peste cateva zile va mai fi un eveniment, demarat de avon. obiectivul? combaterea violentei impotriva femeilor.
    2. buna ideea cu targetarea altor medii de comunicare
    3. referitor la statistici, ca am vazut intrebari: la nivel de 2008 s-au inregistrat 8484 de cazuri (cifra a fost avansata de presedinta Agentiei Nationale pentru protectia Familiei). Numarul reprezinta femeile care au dpus plangere, s-au adresat Agentiei si au fost inregistrate ca victime. Sondajele insa zic altceva: ca, la nivel national, ar fi vreo 800 000 de victime. CURS-ul a dat ceva publicitatii
    4. am intrebat-o pe presedinta Agentiei daca exista propuneri de modificare a legislatiei penale si civile in domeniu; daca de exemplu se poate simplifica procedura divortului in cazul unui cuplu in care sotia este agresata. Din pacate insa, propuneri de modificare a legislatiei exista, de aproape un an, dar s-au oprit undeva petraseul Ministerul public, Ministerul Administratiei si cel al Justitiei.

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube