Românii cred că școala nu îi pregătește pe copiii lor pentru viață

Un studiu al Reveal Marketing Research ne spune niște chestii interesante:

Rugați să evalueze învățământul tradițional, o treime dintre români consideră că acesta pregătește în mică și în foarte mică măsură un copil pentru viață, în timp ce 37% declară contrariul.

Aici e o problemă, că părinții cred că e treaba școlii să îți facă această pregătire. Nu. Școala te învață niște chestii de bază, niște noțiuni elementare, ca să ai un punct de pornire, să nu pleci în viață doar cu ce te învață mă-ta și tac-tu. Știi tu, să bați alți copii, să depășești coloana la semafor, să scuipi pe jos, să arunci gunoi pe stradă, lecții importante.

De asta vedeți confuzia pe fața copiilor. La școală învață despre ordine, bun simț și civism, și imbecilul de ta-su conduce ca un imbecil. El ce să înțeleagă de aici? La școală învață despre economii și cheltuit banii cu cap și ta-su tocmai a făcut un șmen cu statul și i-a luat și lui un telefon. Sau invers, ta-su muncește de rupe și nu are bani, că e plătit prost, din varii motive.

Sigur, repararea acestor probleme nu stă neapărat la familii, deși se poate face și individual, dar nu putem nega că există o problemă între ce vede acasă și ce învăță la școală.

Întrebați ce domenii consideră că ar fi atractive pentru copiii lor, respondenții menționează în cea mai mare măsură limbile străine (66%). Apoi, mai mult de jumătate dintre părinți (58%) menționează activitățile de dezvoltare personală. Abilitățile de vorbit în public sau învățarea bunelor maniere sunt cunoștințe apreciate pozitiv de către părinți. Alte activități selectate de către respondenți sunt: sporturile individuale (52%), sporturile de echipă (46%), cursurile de antreprenoriat (44%) și activitățile din domeniul IT (42%) (codare, web design, grafică pe calculator, robotică).

Asta e clasică. Să-l facă mama programator, să câștige bani, nu să fie muritor de foame. Iar aia cu vorbitul în public e mai degrabă legată de “să aibă papagal, nu să fie fraier”.

Comparativ cu restul activităților, datele arată un interes mai scăzut pentru artă (teatru, pictură, desen, canto, cunoașterea unui instrument muzical) – doar 28% dintre părinți consideră că aceste activități ar fi interesante pentru copiii lor.

Pe mine asta mă amuză, pentru că explică gunoiul de pe străzi, casele hidoase, apartamentele decorate mizerabil, simțul estetic lipsă, chiultul de la orice formă de artă. Să atârnăm un tablou cu Tony Montana în casă, că aia e artă.

Am lăsat la final faza cu limbi străine. Părinții nu știu că copiii lor fac 1-2 limbi străine la școală, de obicei engleza, unii vorbind-o bine chiar înainte de a ajunge în clasa a cincea. Nu mai e ceva exotic să știi engleza cum era în anii 90. Da, la țară este, dar prin orașe nu.

 

educatie-grafice

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

71 comentarii

  1. Cumva iti cam inchide gura un parinte din asta care iti da exemple pe primar, pe vice, pe sefu de post, pe directorul de la ape, pe manageru de spital, sefu de ocol silvic, baiatul de ITP, mecanicu in fata caruia doctorii si avocatii stau cu caciula in mana, Giani care dupa 2 ani de spania a venit cu X6, zugravu ion care in 2 zile face 300 euro, senatori cu diplome cumparate, Dancila, Mitraliera,
    Toti astia de mai sus au doua lucruri in comun:
    1)nu au scoala
    2)au reusit in viata

    Beat this!

    00
    • Parcă am mai stabilit de câteva ori că succesul în viață nu înseamnă numai bani. Degeaba ai bani dacă ești un țăran coclit.

      00
    • >>Cumva iti cam inchide gura
      Ti-o inchide in sensul ca realizezi ca nu poti avea o discutie rationala cu idiotul.
      Poti sa incerci sa-i explici ca la fiecare om de success fara scoala sunt alti zeci de mii de ratati deci sansele sa ajungi ceva in viata fara scoala sunt minuscule, dar greu de crezut ca va asculta. Plus ca oamenii aia de succes fara scoala au alte calitati (determinare, disciplina, inteligenta) cu care compenseaza dezavantajul dat de lipsa scolii – pentru ca asta e lipsa scolii, e un handicap, nu un avantaj.

      00
    • Corect. Dar mai rau e sa credem ca oamenii care reusesc in viata trebuie sa aiba scoala si sa invete. E chiar invers, cel cu scoala mai multa pierde in viata pentru ca nu are tupeu, nu se baga in fata, e cu bun simt etc. Deci daca tu ca individ vrei sa ai succes in viata, cum o sa reusesti? Schimband societatea ca aceasta sa tina cont de scoala sau schimbandu-te pe tine ca sa nu mergi doar pe ideea asta utopica (scoala, bun simt etc)? Care varianta are sanse reale?

      Nu stiu de unde vine ideea asta ca oamenii trebui sa castige si sa fie mai sus daca au studii sau ca nu e ok sa fie manageri incompetenti sau ca politicientii trebuie sa fie bun si sa faca lucruri? Asta e ideea din capul nostru, realitatea e alta. Putem sa traim toata viata cu ideea noastra, tristi si in saracie. Da stiu, sa curga minusuri dar daca te gandesti obiectiv cam asa e.

      00
    • Depinde foarte mult la ce te raportezi. Pentru fiecare Mitraliera exista cate tspe care au ramas cel mult mediocri desi se viseaza Napoleoni, ministri etc.

      Iar trendul e descendent. Doar la prima tura mai serioasa avem: Nicusor olimpic, Clotilde a terminat MIT, Mihaiu de la 2 a terminat tot Matematica ca Nicusor, Fritz a terminat si el ceva serios prin Germania.

      00
    • >>E chiar invers, cel cu scoala mai multa pierde in viata pentru ca nu are tupeu, nu se baga in fata, e cu bun simt etc

      Da man, e o realizare sa te bagi in fata cu tupeu, da’ ce faci cand te bagi in fata cozii si realizezi ca portofelul tot gol a ramas, ca nu cumperi nimic cu tupeu, iar tocilarul ala corporatist de la coada cozii cand ajunge eventual in fata nu sta sa urmareasca totalul pe casa de marcat, sa zica casierei sa se opreasca la 2 milioane.

      00
    • PS
      Sa nu fiu inteles gresit, nu gandesc ca si acei parinti. Eu zic mai sus ca n-ai cum sa le combati ideile sau sa ii faci sa inteleaga ca lucrurile stau putin diferit. Acei parinti sunt fostii nostri colegi de clasa care chiuleau si care bagau capul in pamant cand erau intrebati la scoala. Ei au devenit acum specialisti in virusi , conspiratii si circulatia in sensul giratoriu.

      00
    • Cu tot tupeul și șmenozeala, prea putini sunt ăia care reușesc. Cei mai mulți nu prea.
      Diferența este că alegând calea fraierilor, școala, munca, învățatul, șansele de reușită sunt mult mai mari. Acuma că unora nu le iese indiferent de calea aleasă, că nu se pricep nici la șmecherie, nici cartea nu l place e o altă discuție.
      Și eu știu oameni care sunt bine fără carte multă și câștigă mai bine decât mine, dar ei sunt excepția care confirmă regula.
      În Românica fără carte sau pe cineva care să te ajute, să te ridici ești cam mâncat.
      Pentru muncile necalificate în România salariile sunt extrem de mici, cât și faptul că traiul este extrem de prost.
      Mă uitam azi, căutând ceva prin act, că am dat de primul meu contract de muncă, la o firmă de cablaje din Pitești. Salariu brut în 2011 era 850 de lei.
      Acum o fi triplu, dar tot prost se trăiește.

      00
    • sa inteleg ca tu ai scoala dar n-ai reusit in viata 🤣

      00
    • @varucu, nu ca nu ai avea absoluta dreptate dar, sa insistam putin: du-te tu explica-le la romani si fa-i sa inteleaga ceea ce zici si spune-mi ce raspuns primesti! :D abordeaza asa, 10 oameni de genul asta sa vedem :D

      pe subiect: am ocazia sa povestesc cu liceeni din sat, sau copii de generala: o spun ei cu subiect si predicat ca nu vor sa mearga la scoala, le e lene, nu se trezesc, asteapta sa incheie liceul sau nu si pleaca in germania la munca, sa vina si ei cu un audi second acasa…nu mai spun ca injura ca ultimii satanisti :)))
      se lauda aici cineva ca e de pe cartier si le are cu limbajul de cartier, pai daca ii aduc un licean din asta, il face pe „baiatul de cartier” sa planga in 3 minute cu ce scoate pe gura.

      00
  2. nuante, bule. du-te la bahnitele alea din sectorul 5 sa le zici ca stii engleza sa vezi ce se mira de zici ca l-au vazut pe papa.

    00
    • să nu rămâi surprins când o să dai peste un infractor care vorbește patru limbi străine.

      00
    • majoritatea vorbesc multe limbi straine da’ aia care au ramas in tara se uita ca la ozn daca le zici ca ai bacu luat.

      00
  3. In general parintii au gura mare numai in particular, la sedintele cu parintii tac malc, si pe grupul de parinti trimit numai LMA-uri si multumesc frumos la doamna diriginta.

    Ca sa citez un tatic cu care m-am luat in gura cand fiica-mea era intr-a V-a, „sa nu facem atmosfera, ca sa nu deranjam”, fi-su fiind cam pramatie asa. Altcineva a venit sa-mi zica dupa sedinta ‘sa stiti ca eu va aprob, si sunt de acord cu ce-ati zis’, dar cand am luat cuvantul unu’ n-a zis ceva. Si toti erau de acord neoficial ca un anume prof nu prea face ce trebuie la clasa, si aproape toti copiii luau meditatii la materia aia. Astia is oamenii. Si vorbim de liceu de top pe tzara.

    Asa ca sa ma mai scuteasca domnii parinti.

    Cel putin unde predau eu imi fac treaba cum pot eu mai bine, sa plece copiii de la cursul meu cu abilitatile necesare, chiar daca asta inseamna sa mai pic pe cate unii si majoritatea sa nu ia 10.

    (Odata a venit, nu radeti, maica-sa unui student cu-o gasca in traista, sa treaca loaza).

    00
    • Mi-am adus aminte de un tip, prin 2017.
      La firma unde lucram, s-au angajat un nene, care după 2 săptămâni l-am chemat pe patron până jos, să-i de-a un porc tăiat, ca să aibă grijă de el și să îl vadă mai bine. Patronul, milionar în euro.
      A plecat ăla supărat, că l-a amenințat patronul cu concedierea, și că nu a luat porcu. :D

      00
    • NOU
      #16

      și-ai mâncat gâsca?:))))))))))))))))))

      00
  4. Aia care zic ca scoala nu pregateste copiii pentru viata nu si-ar da in ruptul capului copiii proprii la o scoala profesionala, asa, ca sa fie pregatiti pentru viata. La facultate la Management, ca iasa copilul direct director milionar.

    00
    • Nu e problema.
      Și eu în perioada de boom m-am apucat de contabilitate. Apoi a venit criza și am rămas doar un lache cu studii superioare inutile.
      Școala profesională trebuie să fie doar primul pas spre bine. Apoi cursul natural: liceu seral, facultate, job bine platit.

      00
  5. Cand jumatate din romani se c#ca in fundul curtii, ne plangem ca nu toti romanii pun arta pe primul loc in dezvoltarea copilului lor.

    00
    • Aia care se caca in fundul.curtii nu completeaza sondaje deci e si mai grav

      00
    • Eu la bătrânu la hazna am un poster cu țâțe și o un macat cu lebădă. Și mă mai uit pe geam in pierdere. Asta artă și să fii boem rural. A, și am montat lampă solară,. să nu stau noaptea la opaiț sau blitzul telefonului.
      Macar îmi bate routeru până la veceu.

      00
  6. NOU
    #22

    Ideal vorbind, scoala ar trebui sa fie o sita (sau un sistem de site) care sa sorteze pe categorii viitorii omuleti buni societatii: unii pot ajunge medici, altii lacatusi, unii avocati, altii tamplari si nimic din astea n-ar trebui sa provoace vreo stigma.

    In realitate, scoala romaneasca produce hartii, diplome goale de continut si oameni goi de continut, pentru ca nu sunt incununarea unui proces, ci scopul procesului.

    „Inainte” era o treaba sa fii Inginer Diplomat. Oamenii isi scriau pe usa „Dr. Ing. Anghelache”. Sau „Prof. Dr.”. Sau „Av.” Sau „Acad.”. Era o mandrie, pentru ca era GREU.

    Acum „titlurile” astea-ti aduc, cu usurinta, cateva sute sau mii de lei la salariu. De-aia spaga pentru ele e mai degraba o investitie. Dau atat, dar recuperez atat. Si o oarecare prestanta in comunitatea ta de idioti.

    De-asta merg forja fabricile de diplome. Si de-aia nimic nu mai inseamna nimic. Educatia a ajuns o gluma, pentru ca notele nu inseamna nimic. Pentru ca se obtin usor (pentru cine are) si nu conteaza (pentru cine n-are). Nu evalueaza, nu recompenseaza, nu pedepsesc.

    Profesorul, altadata unul din cei patru stalpi ai societatii agrare (alaturi de Primar, Seful de Post, de Preot si de Doctor), a ajuns o umbra penibila, intre ciocanul parintilor si elevilor care vor note mari (dar fara efort) si al inspectorilor scolari si directorilor numiti politic care strang spaga la hectar. Nu mai exista motivare, sistemul e stramb si e facut special sa te descurajeze sau sa te „descurci”. Chiar si pentru cei care au vreo umbra de vocatie si n-au ajuns acolo „pentru ca altceva nu era”.

    In final, cine vrea sa-nvete, invata. Cine vrea sa se realizeze, se realizeaza. Dar nu sprijinit de sistemul educational, ci in ciuda lui. Pentru restul, exista planuri cincinale de diplome la hectar, multa coruptie, multa lehamite, multa fandoseala si forma fara fond, adica pregatirea PERFECTA pentru Romania de maine.

    00
  7. M-a dat tata la clublul copiilor sa invat engleza (ca la scoala nu se facea, eram pe franceza). Si vin foarte bucuros dupa o vreme ca am luat..nu’s ce calificativ. Ma lauda, bravo, bravo da vezi ca tre sa mai inveti si alaleante. Ca pana si cel mai prost gunoier din anglia o sa vorbeasca engleza mai bine ca tine indiferent ce ai face. Vezi ca doar cu engleza in anglia tot gunoier ajungi.

    00
  8. Asta cu arta mi se pare cea mai jenanta de departe, practic e singura chestie de bun simt care o sa ramana vesnic a omenirii, nu o sa vezi tot felul de Boti si alte minuni care sa o ciunteasca… practic e chestia de viitor in care ar trebui investit masiv cand vine vorba de eduatie… dar la noi cine sa predea „arte” la scoala cand in toate scolile de pe sate sunt materii predate de alti profesori… in general.

    PS: E interesant cum majoritatea romanilor n-au auzit de Adrian Ghenie, iar tipul vinde tablouri de rupe … e la un cu totul alt nivel fata de toti pictorii pe care i-a avut Romania la ora actuala… totusi la TV auzi din cand in cand o stire rasuflata de 20 de secunde, cum a mai vandut un tablou cu 8 milioane de euro….

    In muzica la fel, tenorul Alin Stoica… plus cati altii… auzi de ei asa din ani in pasti 10 secunde si aia e… dar lasa ca e important de cate ori si-a luat bataie Bianca Dragusanu si alte prostii.

    00
    • Eu sunt un profan, un meltean pe persoană fizică, fără simțul artei. Pot aprecia arta de pe pornhub și îmi dau seama care film e turnat bine sau nu. Fiecare cu spiritul lui de cunoscător rasat.

      00
  9. Mă mămică, dacă tot școala tre’ să-l învețe bunele maniere, părinții ce-l mai învață?!

    Și dacă la școală l-ar învăța bunele maniere, ce-ar face copilul?! Ce învață la școală sau ce vede și i se predică acasă?!

    V-am mai povestit de verișoara mea educatoare/învațatoare. De fapt bărba-so e efectiv rudă cu mine. Tipul a rămas repetent din cauză de chimie (la liceu industrial) într-a xi și a abandonat de tot, acu’ e mecanic.
    I-a zis lu’ nevastă-sa (la vremea aia doar liceu pedagogic, acum termină și o facultate de științele educației) să nu mai vorbească așa frumos (probabil corect gramatical, fără înjurături și folosind și sinonime cât mai adaptate situației, că nici ea nu studiase la Oxford), că nu e la palat.

    Cam cât ar conta dacă un copil provenit dintr-o familie fără școală ar face bune maniere la școală?!

    Și să nu-mi veniți cu exemple de unii analfabeți care vai, au mai mult bun simț, înțelepciune, maniere sau mai știu eu ce, decât un universitar, că alea-s cazuri prea rare să conteze cu adevărat.
    Cei mai mulți sunt pe „ce-i bă, te crezi mai bun decât tac-tu?!”

    00
    • @AB
      Cu toate studiile, școlile, cursurile, cărțile citite și țările pe unde m-am plimbat, vorbesc mai urât decât cea mai stilată pirandă, când îmi pun fusta în cap.
      Educația nu are treabă cu limbajul.
      Întotdeauna prefer un om inteligent slobod la gură, decât un bătut în cap.

      00
    • Presupun totuși că vorbești asortat cu interlocutorul și subiectul de discuție. Și de asemenea folosești toate regulile de gramatică.
      Și nu te porți ca un babuin la o cină simandicoasă.
      Absența sau prezența înjurăturilor era doar un aspect al problemei.
      Chiar și eu mai bag o înjurătură, un argou din când în când. Doar că mi se pare că dacă folosești în loc de punct sau virgulă își pierd din „putere”. :)

      00
    • Și tu zici „când îmi pun fusta în cap”, nu folosești pula pe post de virgulă. :)

      00
  10. Da, da. Mereu se prăvălește de emoție consoarta de cum o ard eu pe unde mergem cu,, einmal currywurst , merci beaucoup, one ball two ball where’s the ball și due gelati di vaniglia,,.
    O trezesc rapid din leșin, îi dau cu cardul pe la nas și o înțeapă mirosul de sărăcie.

    00
  11. Vorbitul in public fix asta e: sa ai papagal! Daca nu vb bine si lumea nu te asculta, inseamna ca nu ai. Bine, exceptand sit cand intra in scena „pumnii mei minte nu are” combinat cu papagal.
    Ina nii 90 visam sa facem desen, ed fizica, dar doamna invataoare, cu aprobarea parintilor, ne baga la ore de romana si mate.

    00
  12. din punctul meu de vedere scoala e prea rigida. se pune prea mult accept pe suprematia profesorului de la catedra, pe statutul lui de semi zeu. sa nu care cumva sa te contrezi cu el ca vine apocalipsa.
    am avut profesor de religie care in urma cu multi ani, cand eram eu in scoala, la intrebarea despre igiena folosirii aceasi lingurite la Impartasanie, a spus ca respectiva lingurita e sfanta si nu transmite virusi. Iar cand elevul a vrut sa aiba o discutie pe baza de argumente, a intreiat direct cu dreptul lui de veto „eu sunt profesor si am dreptate”. Si multe alte exemple de probleme de matematica depunctate pentru ca elevul alegea o alta varianta de rezolvare „Eu nu asa ti-am predat la clasa”.
    respectul profesorului se capata prin prestatie si prin atitudine, nu prin impunerea fortata de reguli.
    in Ro, cel putin in zona urbana, ar trebui promovata ideea de a avea o scoala bazata pe gandire critica, nu pe indoctrinare.
    In momentul de fata, scoala a devenit locul unde multi profesori isi revarsa frustrarile salariale si de cariera sau in care isi hranesc ego ul de mici imparati. Si nu se va reforma prea curand pentru ca participantilor le convine acest statut.
    Se inventeaza fel de fel de motive pentru a pastra materii inutile pentru a pastra catedrele intacte (ex limba latina predata intr-a 12, religie etc).
    Profesorii au imbratisat scoala online cu maxima scarba pentru ca i-a scos din zona lor de confort si au fost nevoiti sa invete ceva nou.

    00
    • Lasa sa faca nemtii latina, ca pentru noi e inutila. Plm, sa faci parte dintr-o mare civilizatie si sa nu-ti cunosti la modul minim originile – asta da inteligenta

      Religia e optionala, poti sa spargi seminte in curtea scolii daca n-ai chef de ora. Si oricat ar parea de incredibil sunt parinti care sunt de acord cu invatarea religiei. Ce e atat de rau sa inveti niste notiuni despre o religie care a civilizat mare parte a planetei. Chiar, la ce te asteptai sa auzi de la profesorul de religie la intrebarea cu lingurita? Vroiai o explicatie stintifica intrebai profesorul de biologie/chimie.

      00
    • Trebuie să fii imbecil ca să pretinzi că latina trebuie învățată-n școală în secolul XXI și că religia a civilizat lumea.

      00
    • Aline, dupa tine poti sa ii spui fetei „Mens sana in corpore sano” cand o vezi cu burta la gura la 15 ani?
      Si poate ca uiti ca in istorie au fost multe razboaie provenite de la patriotismul religios. sau ai impresia ca doar musulmanii au chinuit crestinii si ai nostri au stat cu mainile in san si au intors obrazu?
      din ce stiu tre sa ai media 5 la religie ca sa treci clasa.

      00
    • @John Temple
      Religia a civilzat lumea până la un punct, iar de la punctul ăla a permis dezvoltarea ideilor și a conceptelor care astăzi guvernează Europa. Primele idei iluministe tot pe lângă biserică au apărut. Marile universități au apărut pe lângă biserică și au fost finanțate de către biserică.
      Vorbesc despre biserica catolică, despre bisericile protestante. La ortodocși nu există așa ceva.

      00
    • Auzi nea’ respect, pune la socoteala ca profesorul trebuie sa-si faca ora in fata unui ecran in care elevii/studentii au camera inchisa si tac ca pestii. Cu rugaminti si giumbuslucuri de-abia mai zice unu’ cate ceva. C-asa-i frumos, sa fie cuminte la lectie, si profesorul sa ghiceasca cine n-a inteles si sa explice fiecaruia pe intelesul lui. Medium sa fii, nu altceva.

      Asta ca sa generalizez si eu tot pe baza unei (singulare) experiente personale, cum faci dumneata.

      00
    • @John Temple
      Si comunistii faceau la fel cu cei de nu le placeau, ii trimiteau la Canal. Stiau prea multe ai dreacu’ ‘telectuali. Sa-i punem la lopata sa le iasa fumurile din cap.

      Sa se predea la scoala Latina, Greaca veche sau Sanscrita! Orice e un prilej bun sa-ti exersezi mintea. Chiar daca nu vorbesti latina (ca e o limba moarta), numai un dovleac ar putea pretinde ca rationamentele pe care le deprinde acolo, constructii si gramatia aceea nu-l ajuta. Orice inveti te ajuta. (Spre exemplu cu engleza si germana, parca inteleg si putina olandeza).

      Sunt oameni care fara sa-i puna nimeni fac facultati de manajement sau marketing sau alte abureli si ies someri ca nu-si gasesc post, deci voluntar au pierdut 3 ani de pomana, si tu te iei de o materie care se preda un trimestru. Bun asa.

      00
    • @Raw,Apropos de „altă metodă de rezolvare”: profesorul are în programă să-ți predea metoda x, el te învață metoda x, la inspecție îl verifică dacă ți-a predat metoda x, în test el trebuie să verifice dacă tu ai înțeles metoda x.
      Dacă ești deștept și vrei să arăți că tu știi altă metodă, rezolvă problema prin ambele metode.

      @Ionuț M, chiar și biserica ortodoxă: primele școli au fost pe lângă biserici/mănăstiri. Iar primele cărți în limba română (dar cu alfabet chirilic) au fost cărți religioase, tipărite în tiparnițe din mănăstiri.

      00
    • Nu inveti latina ca sa o vorbești (exista totusi si nisa asta daca insisti), ci ca sa poti face niste rationamente legate fie de limba ta, fie de a altora. Poti intelege, de exemplu, ca accentul ala circumflex peste e in franceza arata ca s-a pierdut un „s” pe drum. Si zbang! faci legătura intre tête -> testa -> țeastă. Uite asa parlesti rapid franceza fara sa o stii.

      Pana la urma, fiecare isi alege cu ce vrea sa rămână din fiecare materie. Eu sunt injiner azi, dar nu pot sa zic ca latina aia pe care am invatat-o in liceu nu folosește la nimic, ma ajuta sa fac unele conexiuni. La fel cum unii se plang ca invata matematica si fac asta degeaba. Nu înveți siruri si integrale ca sa le folosesti neapărat ci ca sa iti dai seama de ce nu functioneaza schemele Ponzi. Nu înveți biologie ca sa operezi maine pe cord, ci ca sa intelegi care e diferenta intre un virus si bacterie. Nu înveți chimie sau fizica sa descoperi maine fuziunea nucleara ci ca sa nu te mai pacaleasca astia cand iti vand benzina cu cifra octanica mai mare de 98.

      Pana la urma scoala nu face decat sa iti faca un rezumat a ceea ce a descoperit omenirea pana acum, e treaba ta ce iei de acolo sau cum folosesti la maturitate.

      Scoala nu e pentru entertainment, este formare profesionala, e normal sa înveți mai multe despre al II-lea razboi mondial de pe Discovery decat la scoala fiindca 1) scoala a ramas nitel in urma ca metoda de expunere a informatiei, 2) acum esti dispus sa asimilezi informatia si 3) documentarele gen Discovery adăuga o componenta fictionala care mangaie dorinta de drama a privitorului. Dar tocmai de aia ar trebui sa înveți istorie seaca la scoala ca sa faci diferenta intre fictiune si realitate. Altfel ajungi sa crezi ineptiile alea cu baze secrete naziste in colaborare cu extraterestrii. Si daca ajungi aici, cat de greu iti vine sa crezi ca ai fost cipat la ultimul vaccin?

      00
  13. Tablou cu Tony Montana nu dar din ala cu Kramer din Seinfeld mi-aș pune

    00
  14. Din socul interactiunii cu un alt sistem de invatamant decat cel romanesc pot cita:
    – lectii de mers pe strada pentru copii de clasa 1
    – lectii de mers cu mijloace de transport in comun pentru copii de clasa 1
    – lectii de prim ajutor adaptate varstei. Gen la scoala primara ii invata sa sune la 112, sa stie daca trebuie sa iasa (in caz de foc) daca trebuie sa stea langa persoana ranita sau sa se dea la o parte cand ajunge un adult sa ajute. La clase mai mari avanseaza cu notiuni de first responder, inclusiv unde se gasesc cutiile alea de prim ajutor care in scolile romanesti ori nu exista ori sunt de decor.
    – lectii de mers cu bicicleta pe poligon dedicat
    – discutie cu politist si pompier adus in scoala in fiecare semestru
    – discutii despre voluntariat inca de la clasele primare.
    – prezentare de la Crucea Rosie si cum poate fiecare din noi sa ajute

    Eu la asta m-as gandi initial pe tema „Pregateste scoala copiii ptr viata”. Daca adaugi la astea si programele gandite sa fie extrem de practice (am exemple multiple, s-ar lungi prea mult comentariul) ai o cu totul alta imagine a sistemului overall.

    00
    • Înseamnă că n-ai văzut manualele de pe vremuri de educație rutiera, sanitara, prim ajutor… Deh…

      00
    • Le-am vazut cand eram eu elev. Acum muuuulti ani :)
      De atunci s-au schimbat cateva (multe) generatii prin scoli si s-au pierdut undeva informatiile alea.

      Ca sa nu imi aduc aminte de Cultura Civica sau cum naiba se chema materia aia :)))))

      00
  15. Sa se faca ore de dropshiping pe Amazon!! Din clasa a 2a. Restul nu mai conteaza ca oricum ajung milionari.

    00
    • Eu aș introduce ca materie: interacțiune cu străinii prin webcam. Bunele maniere în videoceat. Etica furtului din buzunare și studiul unui instrument muzical: vioara, cu predare la metrou.

      00
  16. Cand va incepe copilul scoala am sa-i spun:

    „Scoala e pentru profesori. Vor fi lectii, teme, lucrari de control, note, examene. Alea sunt pentru profesori. Scoala e importanta sa-ti faci relatii, sa inveti sa te intelegi cu oameni de diferite nivele, posibilitati, inteligenta si sa faceti lucruri impreuna.

    Informatiile sunt pe toate gardurile, dar sa le imbini, sa pui o mana de oameni sa lucreze impreuna pentru un gol comun, asta e cu adevarat important.”

    00
  17. Pot să-ți dau un exemplul meu: mi-am petrecut sute de ore în școală ”învățând” istorie, după ce am terminat liceul dacă mă întrebai când a început sau s-a terminat al Doilea Război Mondial, habar nu aveam să-ți spun. Nu am reținut, pur și simplu. Profesori faini, imaginează-ți dacă nu-mi plăceau de ei…

    Eh, am văzut un documentar de 10 episoade (este acum și pe Netflix, 60 de minute episodul), în care este povestit al Doilea Război Mondial cu video-uri de atunci (este important să și vezi). Dacă mă trezești la 3 noaptea, îți pot spune în ce dată și an a început, când s-a terminat, în ce an a fost invadată Franța, Polonia, etc. de către Hilter și așa mai departe.

    Și acum mă întreb, de ce plm am stat atât de multe ore în școală în loc să mă bucur de copilărie? Când putem să învăț și să rețin într-o zi, o filă din istorie?

    E important să-l lași pe copil să aleagă și să aibă mai multă libertate – eram obligat să stau 8 ore la școală dar nu-mi făcea plăcere să stau atât. Sport făceam oricum că aveam energie, nu trebuia să fiu obligat să stau 50 de minute ca să mă ”învețe” un profesor cum să sar capra.

    00
    • pot să-ți dau exemplul meu*, Vali nu a avut buget și pentru un buton de edit.

      PS: Vezi că Twitter vor să bage edit-ul pe bani, nu e o idee rea. :D

      00
  18. Suntem un popor sarac si rupt de foame, de ce va mira situatia asta?

    In anii 90 nu roiau toti parinti „sa ajunga ala mic doctor sau avocat”?

    Nu poti sa ai pretentii la cultura si ciilizatie cand 40% din tara se caca intr-o groapa in pamant.

    Un exemplu: Instrumentele muzicale – costa de te rup si muzica, interpretarea, nu se poate studia exclusiv dupa carte. Informatica, pe de alta parte poate i studiata si fara acces (sau cu acces limitat) la calculator, o generatie intreaga de programatori romani au invatat asa.

    La Campanella nu se poate exersa doar cu degetele la marginea biroului.

    Stiu o sa imi spuneti de nu stiu ce copil de taran caruia i-a facut tatal o vioara dintr-o cutie, doua scanduri si 5 peri din coada calului, si care exersa partiturile la lumina lampii cu gaz. Iar cand a cantat la festialul George Enescu la 16 de ani s-au oprit toate marmotele din invelit ciocolata si au facut ovatii.

    00
  19. Eu am avut o discutie foarte pragmatica cu puberul meu care a dat de dodoasca la 14 ani si, in consecinta, a inceput sa isi cam neglijeze scoala. Bineînțeles mi-a servit ca argumente d-alea ca el se apuca de afaceri, ca Bill Gates n-are facultate, etc.

    Eu i-am zis asa: sunt dispus sa te sustin financiar pana la 23 de ani in conditiile in care te ocupi in perioada asta de studii, termini liceul si o facultate. O alta optiune este intr-adevar sa faci ce vrei tu, însă de la 16 ani poti legal deveni un membru productiv al familiei, asa ca ma aștept sa iti gasesti de munca. Eventual la McDo, sa vedem daca iti ajunge salariul sa mai iei placa aia video sau pantalonii aia de la Vagabond. Deci ai de ales, ori o iei pe drumul in care noi, ca parinti, te sustinem, ori faci ce vrei tu, dar va trebui sa te descurci singur.

    00
  20. Rezumat: popor care n-a prea dat pe la scoala se plange ca scoala e inutila.

    00
  21. Arta si saracia nu prea se impaca. 28% nu e chiar atat de rau – daca nu e doar la nivel declarativ.

    00
  22. Ai de capul meu cum arată topul ăla… Mă surprind foarte tare alegerile. IT-ul îl înțeleg că e acolo, că e vorba de bani iar părinții vor ca ai lor copii să aibă bani. Înțeleg cumva și chestia cu antreprenoriatul, că trage cam tot în direcția aia. Dar sport? Dezvoltare personală? Astea efectiv nu le pot pricepe decât prin prisma lui ”să fie fotbalist, că de carte nu pare să se prea țină” și al lui ”am auzit eu ceva despre dezvoltarea personală pe undeva, că ar fi ceva de capul ei”.
    Astea nu-s domenii care să dezvolte un copil. Cel puțin nu în proporția aceea și nu în acel raport din grafic. Da – sportul e important, dar nu chiar atât de important. Copiii sunt oricum mai sănătoși decât adulții, au mai multă stamină decât ei și fac mai multă mișcare decât ei. Sportul e OK dar devine necesar abia mai încolo – pe la vârsta de adul tânăr. Exceptând desigur visele de a fi bastchetbalist faimos sau balerină care trebuie formată de mică.
    Sportul de echipă e foarte ok în cazul copiilor pentru că le permite să socializeze cu covârstnicii, le dezvoltă spiritul de competiție și-i învață că uneori mai trebuie să și pierzi. Dar niciuna din astea nu ar trebui să fie o prioritate.
    Chestia cu vorbitul în public mi se pare absurdă. Oratoria nu e o știință fixă și depinde de situație, de subiect, de public, de vârstă. Un copil sau un adolescent nu e deseori pus în fața situației de a fi nevoit să vorbească în public.
    Weird – all in all.

    00
  23. Stii unde se vede lipsa simtului artistic? In mancare. Toti vanzatorii de mici n-ar face un efort minim sa regandeasca micii. Nu se poate pune nimic langa mici? Numai mici, mustar si bere?
    Mamaliga… in afara de mamaliga cu branza sau tochitura nu gasesti nimic altceva.
    Ceafa de porc. Chiar nu merge nimic cu bucata aia de carne?

    Poate avem o cultura culinara, dar nu e reprezentata in multe restaurante.

    Ma intreb ce ii invata in scolile de alimentatie publica.

    00
    • au bagat la obor mici cu alge si mici surimi cu salata kale.

      00
    • Micii cu bere si mustar au atins perfectiunea, nu mai ai ce adauga acolo, risti sa strici totul. Dar sunt de acord ca trebuie sa gasesti combinatia potrivita pentru ele, nu merge oricum. De fiecare data cand vin in bucuresti trec pe la Obor sa mananc mici, sunt extraordinar de buni si mi se pare geniala atmosfera de acolo, dar mustarul nu se potriveste deloc si berea… Skol nu e bere…

      00
    • Io am fost la o nunta de fite unde mi s-au servit 3 sarmalute amarate si tari ca piatra in foi de vita in forma de paralelipiped perfect. Alaturi un cub de mamaliga la fel de perfect flambat in cognac in care mi-am rupt dintii. Intr-un colt al farfuriei, lângă un borcanel cu smantana artizanal sedeau niste felii taiate la subler dintr-un ardei iute.

      Multumesc, nu mai îmi trebuie. Mi-am suparat verisoara, ca a ei era nunta, cand am intrebat cand vine si mancarea.

      00
  24. E o abordare simplistă. Școala, adică sistemul educațional, trebuie conectat(ă) la cel de munca.
    Adică, daca piata muncii zice că e nevoie de programatori in următorii 10 ani, sau de măturători, tu asta trebuie sa pregătești in scoli. Fie ele licee vocationale, facultăți sau mai știu eu ce.

    00
  25. Pai cand nici parintele nu e educat, cat de cat, e clar ca nici aschia nu va sari departe de trunchi…

    00
  26. Am avut ocazia in facultate sa particip la niste programe de dezvoltare personala (printr-un proiect facut pe fonduri europene, pentru a creste angajabilitatea studentilor) si eu mi-as fi dorit sa fi avut parte de asa ceva inca din liceu sau chiar mai devreme. Comunicarea si discursul public nu sunt doar pentru presedintele tarii, e util sa inveti sa pregatesti un discurs, sa il structurezi, sa te obisnuiesti vorbind in fata altora, pentru ca o sa fii nevoit sa faci chiar asta la proba orala de la bacalaureat, cand iti sustii lucrarea de licenta sau cea de dizertatie. Nu zic sa faca 4 ani de comunicare si discurs public, dar poate fi un subiect care sa fie abordat la ora de dirigentie, in loc sa bage dirigu inca o ora de matematica de la el, sa fie.

    Altfel, cu ce te ajuta in viata ani de zile de spus ce a vrut autorul sa zica, dar nu ce crezi tu ca a vrut sa zica, doar ce crede profesorul ca ar trebui sa crezi tu ce a vrut autorul sa zica?

    00
  27. Pt mine important este sa facă ceea ce ii place. Luând exemplul asta de la părinții mei care m-au încurajat sa fac orice îmi place explicându-mi ca astfel nu voi percepe munca ca munca :)
    Asa ca dacă vrea copilul sa se faca mecanic, o sa il încurajez sa fie cel mai bun mecanic posibil.

    00
  28. uite de aia dam exemple de la Reveal….ce esantion e? reprezentativ national? sau doar urban? orase mari? mici?…esantion de 400 online? cam asa se vede, asta e peanuts….

    00
  29. Când a fost să alegem liceele copiilor, fiecăruia când îi venea rândul, principalul criteriu a fost, la selectarea lor, „ce meserie or să aibă/să știe la terminarea școlii?”

    00
  30. E foarte greu să vii în fața copiilor cu idei opuse celor pe care le primesc de acasă. La clasa a V-a vorbim despre drepturile copilului, printre ele fiind dreptul la protecție împotriva violenței. E dureros să le văd fețele când le spun că nimeni în lumea asta (nici măcar părinții) nu are dreptul să îi lovească, iar ei se uită mirați și contrariați la mine, spunând că o urecheală și o pălmuță sunt normale.
    La clasa a VIII-a vorbeam despre modalități de mărire a veniturilor. Un copil îmi explica pe larg metoda samsaritului de mașini, moment în care un altul spune foarte mândru: „Așa a făcut tata!”.
    Oricât de clișeic ar suna, educația pornește, într-adevăr, de acasă.

    00
    • Scuza-ma, dar va trebui sa imi explici ce e rau in samsaritul de masini. E o activitate de antreprenoriat ca oricare alta, foarte bine ca tanarul se simtea mandru.

      00
    • Probabil pt că în mult prea multe cazuri samsaritul de mașini se asortează cu inșelăciunile. „A condus-o o bătrânică până la piață duminica „.

      00
    • Da, despre înșelăciuni și țepe era vorba.

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube