Autostrada Brașov-Comarnic, în lungime de 58 kilometri, ajunge la prețuri astronomice:
Statul ar fi plătit 2,7 miliarde euro pentru construcţia, operarea şi întreţinerea autostrăzii Comarnic-Braşov timp de 30 de ani dacă ar fi avut banii. Adăugând însă costurile de finanţare, suma urcă la 8,45 miliarde euro. (sursa)
Sunt de acord că suma plătită pentru execuție este una și că trebuie să adaugi dobânzi, mai ales când nu ai banii necesari și nici veniturile de pe urma exploatării nu sunt garantate, dar când adaugi și dobânzile și alte minuni si vezi că un kilometru de autostradă ajunge la 150 milioane, parcă nu mai e ok. Și rămâi Ponta!
Ceea ce nu inteleg e de ce bancile nu se baga sa finanteze un asa biznis profitabil. Ca inteleg ca problema e ca ditamai firmele nu gasesc finantare. Sau banii aia se scurg altundeva?
Problema bancilor in general in romania e ca nu prea au experti in domenii de infrastructura (asa cum nu au nici in agricultura/zootehnie). Si atunci le e frica sa bage bani multi in proiecte unde sumele imprumutate sunt mari, pentru ca in caz de executare silita nu prea au de unde sa isi scoata parleala, ca ei nu prea stiu valorile de pe piata. Plus ca o banca care sa finanteze spagile imense din aceste domenii gasesti mai greu….
bine ca au avut experti in imobiliare, de tre’ sa pompeze statul cu prima coasa sa le tina in viata. mari oameni aia de evaluau cu 80-100 de mii 2 camere in dristor, da’ si mai mari aia de finantau :))
Ar mai fi și varianta că biznisu ăsta nu e chiar așa profitabil cum pare…
eu nu inteleg un lucru
in afara de niste cocalari cu vile pe valea prahovei care vor sa ajunga la cabana pe autostrada, mai sunt si alte motive?
ruta pe sibiu leaga dacia de europa
daca ar fi dupa mine eu as face o ruta noua
gen buc – campul lung sau buc – targu jiu
oricum o ruta noua de a lega ungaria de constanta
De ce nu si o ruta Bucuresti – Craiova – Drobeta Tr Severin – Timisoara? Ai mult mai multa campie! Combinata cu un drum expres pe ruta Pitesti – Craiova ajuti mult atat Dacia cat si Ford.
Ceva de genul asta.
Ideea e ca nu vad de ce s-ar face autostrada noua spre Brasov cand drumul actual e destul de bun.
Cel mult se pot face niste centuri ocolitoare pentru localitatile unde sunt probleme de ambuteiaj.
Cum, nu au reusit sa stranga bani din taxa de 7 eurocenti pentru constructia de autostrazi, fara care benzina ar fi fost acum vreo 4,3 lei? Nu pot sa cred!
soc si groaza!
Şi încă ceva. Experienţa noastră ne spune că în România este posibil să ne coste aceşti bani să fără ca măcar să se construiască autostrada.
Putin,foarte putin tovarasi politicieni…nici macar 10 miliarde ,sa fie o suma frumoasa,rotunda…
Pai de ce-i trebuie lui „pact”? In caz ca apar nasoale de astea, sa spuna „uite, aia au stiut de chestia asta, au semnat pactul!”.
Nu se mai satura frate. Pana si nimfomanele se mai opresc.
Ciudata tara mai avem. Asa ceva…
Cine e Ponta? Aveam pe unu Monta…
Cam cat doua tuneluri pe sub canalul Manecii…
Daca ar fi avut cifrele astea pe hartiile de la prima dezbatere din campanie, iesea divertisment ca la revelioanele de pe vremuri.
Oare si dupa stirea asta se mai intreaba de ce nu place la oamenii rai de pe Internet de el ? E simplu: oamenii rai de pe net vor sa mearga la munte si sa-i tina bateria la aifon pana la Brasov.
Sa inventam teleportarea. Iesim mai ieftin.
8.45 miliarde euro, la 4.5 lei pe euro si o taxa de 7 lei per autoturism insamna ca in fiecare zi timp de 26 de ani, cat e concesiunea, pe fiecare metru din autostrada aia trebuie sa circule 572407 autoturisme pentru recuperarea intregii sume. Scadem 172407 ca poate mai circula si vehicule cu mai multe osii care o sa plateasca mai mult. Raman 400mii vehicule la fiecare 24 de ore. Las ca tema de casa pentru aia mai destepti ca mine calcularea vitezei cu care ar trebui sa circule masinile respective ca sa incapa atatea pe petecul ala de drum in 24 de ore.
Din cate stiu eu, cele mai aglomerate autostrazi din Europa abia ajung la 100mii in total pe 24 de ore.
pff…dar este ieftin…cred ca trebuia 1 mild. de euro sa coste kilometrul si astfel toata baroniada PSD era multumita.Nu e ca si cum nu am avea bani.
km contruit pe Comarnic-Brasov mai scump decat contructia unui km din tunelul construit pe sub Canalul Manecii. Atat ! Sau mentenanta de 5 milioane de euro pe an pe km e strigatore la cer!
Teoria din spate e complicata bine de finatisti. Cica peste 20-30 de ani suma pe care o va tot plati statul roman (vreo 300 de milioane pe an) va avea o valoare reala mult mai mica (datorata inflatiei, altei paritati, etc…) si deci nu va reprezenta atat de mult nici pentru noi ca stat, dar nici pentru constructor.
E ca si cum ai spune ca cineva ti-a platit 10 ROL in fiecare an in ultimii 30 de ani. Teoretic asta inseamna ca tu ai primit 3600 ROL, ceea ce in 1984 era o suma maricica. Dar care acum, in banii din zilele noastre, nu inseamna decat 0,36 RON, adica nimic.
Evident, exemplu este fortat – in ultimii 30 de ani au trecut peste noi o devalorizare, multe „inflatii” si altele. Riscuri care, e de presupus, nu sunt la fel de mari si in urmatorii 30 de ani. Insa da, concesionarul cheltuieste acum o valoare imensa si primeste in timp o valoare ce nominal pare foarte mare, insa raportat la riscurile asumate nu mai e atat de mare.
Si tu chiar crezi ca sumele vehiculate nu vor fi corelate cu inflatia?
Mereu am fost de parere ca asta este una din marile probleme ale noastre, daca nu cea mai mare. Totul costa mai mult decat trebuie, stim cu totii de ce. Si atunci normal ca nu se face nimic, normal ca nu sunt bani.
Kilometrul de autostrada ajunge sa coste si de 10 ori mai mult decat ar trebui, exemple cu becuri de 150 de euro pe inventar sunt prea multe si asa mai departe.
Ba esti Ponta?
1 km de autostrada = 100 kg aur
Worth it!
Daca avem valoare!
Adevaratul motiv este ca nu are cine sa construiasca, Firmele sunt de apartament. Nu sunt oameni. la campie mai merge turnat asfalt 30 minute, o berica pauza de masa de somn, trece ziua. pe-acolo pe la Brasov e de spart muntele ffs vorbiti de chestii SF pentru Dorei. si nu vad venind mii de chinezi la munca aici
Dar de unde naiba ia finanţare, de la cămătari?
Nastase si a lu” bechtel au fost niste diletanti ia luati d”aci lectie de sifonare.