Am văzut cel puțin 3 materiale panicarde despre cum parcul auto al României se va îmbătrâni cu 10 ani din cauza eliminării taxei auto și aducerii de către români în țară a tot felul de gioarse.
In doar doua saptamani de cand s-a eliminat timbrul de mediu la noi in tara au intrat peste 38.000 de masini second hand. 70% dintre acestea au o vechime cuprinsa intre 10 si 17 ani. Daca in 2016 varsta medie a autovehiculelor inmatriculate era de aproximativ 11 ani acum aceasta a crescut la 13 ani. De eliminarea taxei auto profita si dealerii care vand masine second hand.
Și mă gândeam la ceva azi, în timp ce admiram un superb Galant mai vechi cu 10 ani decât mașina mea, care are deja 10 ani.
Invazia asta de mașini vechi e o ocazie pentru crearea unui cadru legal pentru a detecta și elimina mașinile defecte din trafic. Unii ar putea-o numi hărțuire, dar eu o numesc control sporit. Și ar merge făcută pe două direcții:
- verificarea mașinilor care ies pe DN-uri la anvelope și plăcuțe de frână. nu ai 200 lei la câțiva ani și umbli cu ele tocite ca naiba? se confiscă talonul și vii cu ele montate și cu factură pe ele pe numele tău că le-ai cumpărat și montat. n-ai 35 de un bec de fază scurtă? nasol…
- verificarea la noxe a mașinilor din oraș. awww, ai anulat filtrul DPF, că era scump 300€ la 10 ani? îl pui matale la loc, vii cu devizul și factura de la service că l-ai pus la loc și primești talonul înapoi. ah, ți-ai luat șifonier Euro1 și l-ai înmatriculat ca autoutilitară? bine, frumos, dar nu circuli cu el prin centrul orașului, o lași la periferie.
Faze de genul ăsta, amuzante, puse în practică de mai mulți polițiști rutieri.
Și nu doar elimini gioarsele, dar și:
- elimini și șoferii indisciplinați. de câte ori să plătești amenzi că ai parcat ca prostul până înveți să parchezi ca lumea?
- aduci oamenii cu picioarele pe pământ. hmm, dacă nu am 2.000 lei pentru niște anvelope de iarnă la 4 ani, poate chiar nu îmi permit mașina asta și aveau dreptate ăia care îmi ziceau.
- creezi locuri de parcare. o serie de oameni vor realiza că poate totuși nu le trebuie mașina aia cu care merg de două ori pe an la mare și mai bine scapă de ea.
Frumoasă utopie, nu?
Mașinile din vest nu sunt așa căzute cum se spune în articolele cumpărate de APIA. În unele țări din vest nu ai voie sa vinzi masina daca nu are certificat de conformitate. Un Golf vechi de 7 ani din Germania, mai poate circula 10 ani in Romania in conditiile in care cei mai multi romani parcurg intre 5 și 10 mii de km pe an. Desigur mașina trebuie sa treaca ITP-ul (nu ma refer aici la gioarse).
Cred că ai o idee mult diferită de a majorității în ceea ce privește mașinile vechi. Un Golf de 7 ani înseamnă un Golf produs în 2010. Da, vechi, dar probabil bun până prin 2025. Dar ia să vedem ce zici de un Golf 3?
@Eugen, un Golf 3 intretinut, cu directie, frâne și lumini complet funcționale poate circula pe stradă și în România și în Germania. Prin sate văd o mulțime de Dacii berlina din 1995-1998. Trebuie să le lăsăm libertatea acelor oameni să aleagă o mașină pe care ei o consideră mai bună, cum ar fi un Golf IV. Altfel, dacă vrem să fim corecți, ar trebui să interzicem complet accesul mașinilor diesel în zona școlilor sau în centru. (și nu râde pentru că în alte țări cu apă caldă sunt pe cale să ia această decizie).
Unde toate astea, în România?!
Visezi frumos.
Asadar legi sunt, doar ca nu sunt aplicate corespunzator.
O fi asa greu ca la in fiecare luna (poate chiar mai des) sa se faca filtre ale RAR-ului (care sa verifice rapid noxele, directia, anvelopele, luminile) ?
Iar in orase sa treaca naibii de doua ori pe zi baietii cu amenzile de parcare. O fi atat de greu? hai si macar o data pe zi.
Și toate acestea pentru că nu găsește Zoso loc de parcare.
not funny cand stii ca trec itp-ul unii cu frane lipsa, cu gume cat pielea pulii si cu noxe care la plecarea de pe loc te lasa cu batista la nas.
Un itp facut pe bune nu ar rezolva problema? Atata timp cat ai masini ce iau itp-ul doar cu talonul sa te apuci sa cauti lumea de placute e o munca-n plus.
Aia de fac itp-uri sunt mai putini si mai usor de verificat. Bagi zece stiri cu unii ce au patit chestii naspa pentru ca au dat itp-uri pe naspa si spui ca mai urmeaza si altii si ai rezolvat.
și intre ITPuri ce faci?
„fratele meu, da-mi si mie trusa ta sa trec itp-ul…ca a mea a expirat!
cum nu, coaie, da-mi dai si mie stingatorul cand o fi!
nu-i bai, coane, oricum nu merg acum…am cauciucurile de iarna de 6 ani….si erau second cand le-am luat, ma duc la vara…ca alea sunt inca bune, au decat 4 ani”
Se presupune ca dupa ITP nu dai jos placutele si discurile noi, ca sa le pastrezi pentru urmatorul ITP, idem filtru de particule
N-au cum sa fie echipaje politie-RAR la fiecare colt de strada. Politistii singuri nu au atributii sau competente pentru fineturi gen frane sau noxe.
Faci itp obligatoriu anual. In rest de acord cu patrule de dat amenzi in oras.
Hai sa facem itpul zilnic
Realist vorbind, o masina nu ajunge in 2 ani din fully functional in gioarsa. O verificare aspra a celor care fac ITP ar rezolva multe din probleme. Numai sa se vrea.
De ce nu va place itp anual? prin tari civilizate asa se procedeaza, dar sint curios sa aud argumente… Stiu e un inconvenient, mergi mai des, dar ideea e ca vor fi mai putini care sa ii lase frinele in spatele tau in trafic, nu ca mai pierzi o zi cu itp-ul…
Pai exista lege: Certificatul de înmatriculare se poate reţine în următoarele situaţii (exemplu):
– vehicul nu are inspecţia tehnică periodică valabilă
– sistemul de frânare este defect
– zgomotul în mers sau în staţionare depăşeşte limita legală – motorul emite noxe poluante peste limita normală
– datele din certificatul de îmatriculare nu concordă cu caracteristicile tehnice ale vehiculului
– vehiculul nu este asigurat de răspundere civilă în caz de pagube
Multe legi există doar pe hârtie.
Și mai avem și mica problemă a hârtiilor foșnitoare, mai verzi, mai galbene…
Însă dacă ar fi cum zice Vali, ar fi minunat. Greu de crezut că se va întâmpla la noi. Fără a fi panicat, în ultima lună am început să mă ‘bucur’ în trafic de prezența unor bijuterii de mașini, gen Golf 3 (care era aproape eradicat, fiind inlocuit cu G4), Passaturi de alea pătrățoase din anii 90, Audi 80/100 (la astea nu le știu datele de producție), Mitsubishi Colt (de-alea produse prin 90 si ceva) și niște camionete din al doilea război mondial
legea exista dar n-are cine s-o aplice.
Si in oras n-ai sa vezi amenzi ca doar nu vrea primarul sa-si suie prietenii in cap ca i-au amendat gaborii.
@Eugen: Și îți închipui cumva că ”legile lui Zoso” vor fi săpate în piatră?!
Masinile aduse de afara sunt testate la RAR pentru eliberarea autorizatiei de circulatie. Acolo ar trebui in primul rand reguli mai stricte. Ar fi un prim triaj al cazanelor. Ulterior , pentru masini mai vechi de 10 ani, ITP la 6 luni sau un an. Limite mai stricte la noxe si o monitorizare mai atenta a statiilor ITP pentru eliminarea oricarei tentative de masluire a unor rezultate.
Chestii legale, fara sa sara UE ca e abuz. La urma urmei e vorba de mediul si siguranta cetatenilor din tara ta.
In teorie super ideea.
Dar la in Romania practica ne omoara.
Am prins saptamana trecuta un camion fara stopuri pe frana in aglomeratie, senzatii tari ca astea nu am mai trait de mult.
senzatia aia cand se aproprie de t
Aşa am întâlnit si eu săptămâna trecută unul cu un vw golf 2, cred, care pe frână nu avea lumini. I-am spus şi a zis „dă-o dracu”, i-am spus, că eu o dau, dar dacă intră un tir în el o să plângă mă-sa. A râs şi a plecat mai departe.
iar ai mancat ciuperci! in vecii vecilor nu vei vedea asa ceva in romanica!
Bă, voi nu înțelegeți un lucru elementar? Dacă nu era eliminată taxa, acele 38.000 de mașini (nu știu dacă numărul este real, dar îl luăm de-un par exemplu. Plus că, nici nu mai știi dacă să pui punct sau virgulă între cifre, zilele astea, ca să faci o separație corectă între cei care știu să interpreteze o valoare și imbecili) oricum ar fi circulat pe străzile românești, dar cu asigurările, itp-urile și alte taxe plătite în Bulgaria.
Era și ieri o știre la tv, cum că de la începutul anului sunt încasări mai puține la buget. Dar n-am văzut/auzit și mențiunea cum că toate încasările pomenite, din anii anteriori, statul trebuie să le restituie plătitorilor, conform directivelor europene.
Am fost pe 9 Feb să-mi fac RAR-ul (da, eu sunt, am mașină pe BG, mi-a fost lene să mă duc în BG, m-am dus la Călarași să fac RAR în schimb) erau destule mașini cu numere de BG ce vroiau să înmatriculeze pe RO.
@Znuff O poți înmatricula în țară și nu mai ai bătăi de cap.
De ce?
Să fac autentificare și alte căcaturi (~1100 lei), după care să plătesc ~1000/an impozit și 1000/an RCA (fără să iau în calcul faptul că în primul de înmatriculare, RCA-ul costă aproape dublu)?
Mai bine dau 2000/an la bulgari pt. asigurare, fără bătai de cap.
Și, ca să răspund la întrebarea din titlu, însăși faptul că autoturismul va fi în evidența statului român îl va face pe posesor (nu doar pe șoferul prins asupra faptului) mult mai responsabil pe un Penev sau Petcov care mai au trecute 50-100 de mașini pe numele fiecăruia.
Oare sunt singurul care vede ce a făcut Guvernul cu aceasta abrogare a taxei de mediu?
Practic a adus din subteran o grămada de mașini in legalitate, care egal bani (impozite).
Pe lângă asta eu tind să cred că lucrurile vor sta tocmai invers, cred că parcul auto se va înnoi puțin sau cel puțin va fi mai bine dpdv al stării tehnice a mașinilor. Spre exemplu, dacă mâine vreau să îmi schimb rabla și am 5000 de euro buget, pot cumpăra o mașină care costă 5000, nu una care costă 4000+1000 taxa aia prin care noi între noi ne-am luat banii și ni i-am dat înapoi cu procese&shit.
Dar nu mai bine prevenim, in loc sa reparam? Uite exemplul Budapestei, gata cu euro 4 in oras in timpul zilei. Din pix au futut vreo 30% din masini. Ai euro 3? Ok, impozit anual 10 lei. Ai euro 4? 5 lei. Ai euro 6? 2 lei. Ai euro 1? Nasol, e mai mare impozitul decat valoarea masinii.
Solutii exista. Nepopulare, ce-i drept, dar trebuie sa ne decidem ce pln vrem.
De fapt au eliminat Non-Euro -> Euro 2 inclusiv cand nivelul smogului e peste limita. Am mai scris si in articolul referitor la acest lucru: ungurii au mai multe categorii de poluare – 15. Cand a fost anuntul ca masinile care au norma de poluare intre 0 – 4 nu au voie sa intre in oras, numerele se refera la categoriile unguresti. Romaneste: categoria 0 – 4 in Ungaria inseamna de la NON-Euro la Euro 2 inclusiv.
In Bucuresti asta cu parcarea e o utopie. Inteleg ca nu exista locuri de parcare dar pe bune eu de cand ma stiu nu las masina in paralelulalteia parcate pe avarii sau aiurea pe strada incomodand pietoni, traficul etc… nu e asa greu trebuie doar sa vrei si daca nu gasesti lco sa mergi mai incolo un bloc sau ceva…
A si alta chestiune chiar daca masinile mele au 16 ani amandoua, sunt in stare exceptionala, michelin alpine pe amandoua asta daca tot vorbimde anvelope. Vechimea nu e un etalon pentru starea masinii, iar aia de care vorbeste zoso ii vezi prin oras cu fum dupa ei, lumini strmabe sau fara lumini nu trebuie sa fi geniu sa ii depistezi…
Lauzi degeaba michelin-ul si eu am cumparat un set de vreo doi ani, alpin6 pe 17″ – 650RON/bucata, doar doua mai am, doua sau dus dracu, creapa pe lateral, drumuri prea bune, de acum second frate, 300-400 de lei un set bunicel si aia e.
Daca mai spuneai si ca soferilor de taxi li se va suspenda permisul pentru ca merg incalca legile de 50 de ori pe zi si era utopia completa….
Care e treaba cu masinile vechi? In Germania pot sa circule, dar in Romania nu?
Nu, ca la noi daca x la suta is suedeji care le iau pe post de carute, noi restul, care avem masini nu vechi, antice in opinia unora, dar intretinute, trebuie sa intram in aceeasi oala cu ei.
As mai adauga una: nu ai impozitul platit si se afla pe proprietatea statului ? Ridicata sau o duci la tara, nu blochezi trotuarele cu ea
Eu as baga taxa de poluare anuala. Vrei Cazan din 1937 care mananca 40 de litri la suta de km? Ok, platesti X suma pe an, Ai masina din 2016 cu Euro 6 si motor cu Z capacitate cilindrica pe benzina? Platesti Y suma .. etc, etc.
Daca faci asta + fortezi centrele ITP sa faca inspectia pe bune( sunt multe care nu o fac) in 2 ani maxim ai toate masinile cu noxele la zi. Sa-l vad pe ala care mai tine cazane din 1990 cand are de platit 1500-2000 lei pe an taxe, asta cand masina nu valoareaza nici 1000.
Asa am scapa cel mai repede de rable + de proprietarii care nu au bani de anvelope, frane, sau chiar de combustibil.
Dupa 2-3 ani ..as baga si limitarea cu: nu ai masina Euro 3,4,…etc .. Nu ai ce cauta in oras.. o lasi la periferie.
„Asa am scapa cel mai repede de rable + de proprietarii care nu au bani de…”
Te cam încurcă săracii din trafic, nu-i așa? Ți-ar plăcea să fie o eugenie pe criterii financiare?
Al dracu de democratic gandesti…si auzit in viata ta de pasiune pt ceva? Nu cred, dupa ce spui acolo…
Nu inteleg reactiile.
Ne sufocam de poluare.
Cancerele sunt la maxime istorice.
Iar solutia voastra e sa bagam si mai mult fum?
Dar daca impozitul pe masina s-ar mari? Dar daca s-ar plati in functie de varsta masinii?
Nu frumoasa, erectila de-a dreptul…
In UK – ITP ul dureaza doar 1 an, radarele sunt in mare lor majoritate fixe si vizibil marcate iar politia te opreste doar ca sa iti verifice asigurarea, daca ai platit taxa de drum si daca vehicolul este sau nu furat.
Controalele politistilor in Romania = motive de spagi si purtari abuzive.
Un filtru de particule la o masina buna sare de 1k, RAR-ul verifica opacitatea gazelor, poti sa ai DPF-OFF ca n-are treaba cu tine.
Pai amicul tau Cetin si-a anulat DPF-ul pe Volvo si cand l-am intrebat pe blog domle’ da nu ti-e frica ca te prind astia cu RAR-ul mobil mi-a zis ca nu are domle nicio legatura cu noxele.Simpatic nu?!
Si dupa ce ai masini tipla care circula pe strazi cu anvelope, discuri si placute de frana noi, cu filtrele de particule (in functie de masina poate fi mai mult decat dublul celor 300 E – Focus 2, de ex – si nu tine nici pe departe 10 ani) pe masina si cu toate actele in regula, ele isi rup suspensiile in gropile din drumuri si se chiorasc noaptea pe soselele nemarcate si cu lucrari semnalizate cu crengi dupa curba, sa le vezi cand intri in ele.
Nu mersi, am platit o caruta de bani ca impozite, din care prea putini au ajuns in infrastructura. Mi-e sila cand bag carburant (ca stiu ca mai mult de jumatate din el se duce la stat), cand platesc impozit (hai ca ala nu e chiar asa mare), cand iau RCA, vinieta etc, stiu ca tot scot din buzunar si tot iau gropi zilnic de aud plastice prin masina care nici nu stiam ca exista.
Mai trebuie politisti care sa-si faca treaba si nu sa stea prin tufe cu radarul si toata lumea e fericita!
O zici de parca politistii aia merg la serviciu si zic „Ba ce sa fac eu azi,ia hai ma sa merg sa stau cu radaru in tufe sa dau niste amenzi la fraieri”. Cel mai probabil vine șăfu si ii zice sa faca asta. Si el o face. Pentru ca meseria de politist e aleasa de 80% din ei pentru ca „ai un loc de munca asigurat”. Si ce trebuie sa faci in cazul in care ai un loc de munca de-asta?Mai ales la stat? Taci si inghiti.
oho,deja cunosc 3 persoane care si-au luat gioarse,pentru ca se poate. da gioarse gioarse nu opel astra din 2000
Masuri care se impun:
1. Masinile care nu au ITP + asigurare RCA valabila sa nu poata sa stea pe domeniul public (adica sa le duca undeva in curte, daca nu, sa plateasca depozitarea lor intr-un spatiu special amenajat de primarie).
2. Daca te prinde fara RCA valabil, retinerea certificatului de inmatriculare si a placutelor pana se face dovada achitarii asigurarii. Plus amenda de 5.000 lei.
3. ITP-ul sa se faca tot din 2 in 2 ani, dar o data la 4 ani sa il faci OBLIGATORIU la RAR. Cei de la RAR sa fie permanent supravegheati de politisti de la Politia Rutiera.
4. Filtre cat mai multe efectuate de echipaje mixte: politisti+angajati RAR.
5. Impozit progresiv, in functie de vechimea masinii:
Pana la 5 ani vechime inclusiv – impozit 0.
Apoi din an in an impozitul sa creasca cu un anumit procent. ex. vechime 6 ani – 100 lei/an, vechime 7 ani – 150 lei/an, vechime 8 ani – 200 lei/an.
Nu merge asa mastre. E discriminare. Fortezi cetateanul sa arunce masina la o anumita varsta. Eu am masina de 12 ani, sunt primul proprietar, e intretinuta corect, noxele sunt in specificatie, e la fel confortabila ca la varsta de 4 ani. Am de gand sa o mai folosesc vreo cativa ani. Care ar fi ideea sa fie progresiv impozitul, daca masina e in specificatii? S-o arunc, nu? Sau sa ajung la 12 ani, cum e masina mea, sa platesc un impozit mai mare decat un Cayene nou? Probabil calaresti 1-2 ani masini sh de 4-5 ani. Ce ai zice de un impozit progresiv pe cladiri? In ce bloc stai? Din 1972? Ai belit-o tataie, 3000 euro impozit pe an la apartament. Hai sa le daramam, da-le dreacu, ca polueaza cu azbest si radon.
Pai masina aia de 12 ani e out-dated din toate punctele de vedere… orice ai zice tu.
Au sarit cu negativ toti ruptii in fund cu masini de 1500 euro …
Nu zic sa-ti schimbi masina anual, dar sa mergi cu o masina mai veche de 10 ani, ori esti sarantoc, ori esti sarantoc … iar masina aia e pericol atat pt pasageri cat si pentru ceilalti participanti la trafic.
Si daca la o masina de 10 ani vechime ar fi impozitul 300 lei pe an, nu vad tragedia … adica daca nu iti permiti sa dai suma asta, cu atat mai mult nu iti permiti sa pui cauciucuri bune, sa faci reviziile ca lumea, cumparand componente de calitate si nu alte second-handuri sau piese reconditionate.
Sa ai masina nu e vreun drept natural, din nastere, trebuie sa iti si permiti! Acum toti muritorii de foame cu salarii sub 1500 lei viseaza la o masina de 1500-2000 euro… si cand alimenteaza baga de 5 lei.
vezi că și proprietarul blogului are tot o rapandulă veche de 10 ani
Nu zău coaie? Ia d-aici: VW Bora, 2003, 10 airbaguri, ABS, ESP, climatronic, full electric, consumabile schimbate mereu la timp, fără pic de rugină&shit, e limitată la 190 de nemți nu mă tem să îi dau în limitator pe autostrată (nu bate, nu troncăne, vorba samsarului, nu tremură la viteză). Primele ediții de Logan s-au vândut fără ABS (era opțional), unele și fără tetiere în spate. Cel mai ieftin Logan de azi nu depășește o mașină mid-level de acum 10 ani nici la siguranță nici la nimic altceva.
România are cele mai mullte filtre din orice țară europeană și tot o pulă fac. Trec de echipaj cu radar, după 500 de metri un viteaz cu Q7 depășește pe linie dublă continuă, în curbă și mai să mă bage în șanț, că n-avea timp să se replieze. Mă piș pe filtrele lor, sunt degeaba, doar moriști de șpăgi.
@AlexLaw: de obicei nu comente dar cand am vazut cat de prost ai arogant esti nu m-am mai putut abtine. Sung unul dintre cei care ti-am dat minus. Si, crede-ma, nu sunt nici rupt in fund si conduc o masina de 26.000 euro.
Iti mai spun inca o data: esti prost. Iti explica omul cu argumente valide de ce esti prost, si tu tot prost esti. Prost, prost, prost.
Eu nu iti aduc argumente, pentru ca stiu ca cu prostii nu te intelegi.
Atat am vrut sa iti spun – esti prost!
Esti dealer de masini?
Controlul la noxe nu-i va afecta pe cei ce au anulat filtrul de particule, la motoarele diesel.
Ba ii va afecta daca este facut corect.
Ce se testeaza acum la RAR este opacitatea fumului – Euro 4 cu DPF dat jos e cam acelasi lucru ca si Euro 4 cu filtru, in majoritatea cazurilor; daca testezi si nivelul diverselor particule deja nu mai iese, si pici testul. Euro 5/6 e altceva, daca dai jos filtrul nu mai treci nici opacitatea.
https://economie.hotnews.ro/stiri-auto-21617575-londra-introduce-taxa-zilnica-10-lire-pentru-accesul-masinilor-poluante-centrul-orasului.htm
O luna până când va apărea o altă reiterare a acestei taxe auto (fie tot pentru vehicule, fie pe altceva), maxim două și jumătate.
Vali, ce ne facem cu mașinile înmatriculate cu număr de Bulgaria?
Ce te faci cu alea pe bulgaria?
Eu doar ce mi-am facut RAR-ul (nu ITP) pt. masina mea inmatriculata pe BG.
I uite aici ce anuleaza baietii astia DPF-urile ca sa scoata 30% in plus cai. Se lauda de numa-numa. Unde intra ce fac ei? La ce categorie? Penal? Amenda? Hai ca v-am facut curiosi.
https://www.facebook.com/ChiptuningRO/?pnref=story
In Anglia o masina nu face ITP in primii 3 ani, apoi face anual.
Zoso, un filtru de particule nou nu e 300Euro, costa 1500-3000 Euro , functie de masina.
300Euro costa sa il dai jos fizic si sa il rezolvi si din soft … cauta „anulare dpf”, „aliminare dpf”, etc
Conversatie auzita la frizerie, sambata:
„Am fost in Germania si am adus 4 masini. Eu 2 si tata 2. Mi-am luat o Laguna 1.9 diesel la 250 euro.”
Asa, asa, impozite imense, cum sa nu. Sa zicem ca-n oras circul cu o masinuta care are motoru de 1.2, euro 4 + gpl. Nu scoate noxe cat scoate pe benzina dar primesc ceva subventii ca ajut mediul? Primesc o pendula. Pentru exterior s-ar putea vorbi de un W123 cu motor de 2.8 refacut de la zero, tot cu gpl montat. Un non-euro modificat si reglat special pentru gaz e mult mai putin poluant decat un E4 copt. Dar nuuu, e masina veche, automat e o rabla, nu? Sa platesc impozite ipotetice pentru o masina ACTUAL non-poluanta care circula in romania doar de acasa si pana la vama, in rest doar extern….. mi se pare mirific. Cea mai buna solutie ar fi asta: Sa se faca un test anual, inclusiv cu norme de poluare iar in acte sa-ti fie trecuta chestia asta urmand ca la anu’ sa platesti impozit efectiv in functie de cat poluezi.
Exact asa vor unii..acei unii pe care daca ii pui sa ridice capota habar nu au de unde, da stiu ei sigur sigur ca masinile vechi sunt cele care polueaza si toate sunt cazane, mai ales ca asa se zice in media. Pt ei pasionatii de auto inseamna ori sa fie ca ei, adica sa aiba masini noi, minim 2015, ori baetasii care fac liniute cu bemve si care si le tuneaza. Atat, intre nu mai exista nimeni si nimic, sa crape toti ca asa vor ei.
Faza cu parcarile este o utopie atata timp cat nu sunt locuri de parcare comparativ cu numarul mare de masini
„verificarea la noxe a mașinilor din oraș. awww, ai anulat filtrul DPF, că era scump 300€ la 10 ani?”
Serifule, DPF la masina mea (golf V) costa fix 9800 lei. La un calcul scurt, inseamna 2150euro. Arata-mi si mie unde este 300 euro ca ma duc si cumpar doua, sa am si de rezerva.
Deci nu ma fi asa sigur pe treaba asta.
In rest, ai dreptate.
știai că filtrul ăla trebuie înlocuit la un moment dat? exact.
Bineinteles ca stiam.
Dar postul meu subliniaza altceva si anume eroare din 300euro nu este egal cu 1500-3000euro cum a zis cineva anterior. Eu ti-am spus cat costa la mine. La altul poate este 500e, la altul 3000e.
La un moment dat am avut o oferta de munca in NZ, asa ca am inceput sa ma interesez despre ce inseamna sa conduci acolo.
Cateva chestii interesante:
– cand cumperi o masina noua, nu faci ITP primii 3 ani
– intre 3 si 10 ani faci ITP anual
– dupa 10 ani faci ITP la fiecare 6 luni.
Extra:
– ca sa iei permisul trebuie sa raspunzi corect la 32/35 intrebari.
Una din intrebarile intalnite a fost:
Pentru cate secunde e ok sa scoata fum masina dupa pornire?
Raspunsul corect: 10 secunde.
– masinile diesel au tahograf si platesc taxe in functie de numarul de km. Daca nu te conformezi, amenzile sunt drastice.
Oamenii rai spun despre NZ ca e o tara de ciobani.
A… Inca ceva, pentru aia de vor sa interzica masinile vechi, pentru ca ei isi permit masini noi:
In 2014, in NZ vechimea medie a masinilor era de 14.3 ani (cica la noi a crescut la 13). Poate ca ar fi mai ok daca oamenii si-ar lua masini mai ieftine, pe care sa le intretina premium.
I-as intreba pe astia de tot militeaza pentru interzicerea (intr-o forma sau alta) a masinilor vechi daca fac asta de dragul sigurantei rutiere sau a protejarii mediului sau o fac in speranta ca o sa fie mai putini din aia de-si permit, astfel incat sa fie mai liber pentru ei.
Masuram impactul asupra mediului si asupra sigurantei sau incercam sa vedem de cine putem scapa?
Iti raspund eu ca vad ca te macina o ignoranta aparte asupra conditiei economice din Romania.
1. Astia care au masini foarte vechi ,nu se ingrijesc niciodata de ele . Nu pentru ca nu ar vrea,ci pentru ca putinii bani pe care ii au sunt prioritari de obieci pentru lucruri mai importante pentru ei decat masina,gen SA MANANCE. Da ,stiu ca pare fantezist pentru tine,dar o masina la care nu este verificat sistemul de directie/franare niciodata chiar e periculoasa. Si nu mi-e mila de gigel care nu intelege asta si e posibil sa se muleze intr-o zi pe copac ci mi-e mila de mine ca poate se muleaza pe mine cu masina lui din 96 vesnic nereparata.
2.Dupa cum am afirmat in mai multe randuri,cunosc destui oameni care au masini vechi (cred ca toti cunoastem) ,iar pentru majoritatea conceptul de a cumpara anvelope noi pentru masina este cumva desprins din alta lume, imaginara,de neconceput.
Nu ,nu e exagerare. Ii explicam unuia care a gasit 4 anvelope diferite la mana a2a cu 600 de lei ca daca mai pune 2-3 sute de lei isi ia noi si il tin 4-5 ani lejer. Se uita respectivul la mine de parca vreau sa ii fac rau lui si familiei lui punandu-l sa cheltuiasca bani pentru siguranta lui.
3.am lasat la sfarsit ultimul punct care desi e mai putin important,totusi exista. nu sunt eu cireasa de pe tort cu masina mea,dar cand vad cum isi trantesc cei cu masini vechi usile de alte masini in parcarile de la mall/carffour/etc ,imi vine sa ii strang de gat. cumva faptul ca nu au reusit in viata le confera libertatea de a-si bate joc de bunul celui de langa ei .
Deci problema mai mare cu masinile vechi este ca sunt epave.Nu datorita varstei lor ci datorita capacitatii detinatorilor de a le intretine
1. aici e o nuanță. majoritatea nu au conceptul „hai să repar buba mică când apare, ca să nu repar buba mare”, și nu se aplică doar la săracii care nu au bani, ci și la cei care au bani. gen „bate ceva la mașină, să mă duc să văd sau să mai merg 6 luni așa și apoi să dau cu căciula de pământ când am descoperit că nu mai trebuie să schimb doar o piesă de 200 lei, ci acum e nevoie să schimb piesa de 200 lei, piesa care ține piesa de 200 lei, piesa de care se freca piesa de 200 lei, piesa care a angrenat prost piesa de 200 lei, total 1400 lei”. auzeam asta des la oamenii care veneau la service la reno „de când face așa?”, „ah, nu mult, vreo 3 luni, dar am zis că poate nu e nimic”.
și avem și situația 1b: femei care umblă cu mergători cu care nu pot apăsa pedala de ambreiaj ca lumea și la 6 luni sau la 2 ani trebuie înlocuit. și nu, iubi nu îi cumpără mașină cu cutie automată, că aia consumă mult. sigur, consumă mai puțin decât reparația, dar cele două nu au legătură una cu alta, absolut niciodată.
3. ăia sunt faliții economiei de piață.
Pe scurt, nu cred.
Ideile din articol se pot rezuma la ”hai să punem niște instituții ale Statului să-și facă datoria, pentru a anula efectele nefaste apărute ca urmare a faptului că niște instituții ale Statului nu-și fac datoria”.
Dacă vezi că nu merge, nici o problemă: mai inventăm niște instituții de stat care să le controleze pe primele dacă își fac datoria.
Rectificare un bec de faza scurta/lunga H4 costa 10 lei, Osram Made in Germany
Zoso, asteptam un clasament si recomandari de anvelope premium de vara.