Proiectul ARA e aproape de lansare

În jumătate de an vom vedea telefoane modulare. Cu camere mai bune, cu baterii mai mari, cu speakere mai mari.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

64 comentarii

  1. Păcat că o să aibă android.

    00
  2. .. no, thank you!

    00
  3. Va esua cu succes proiectul vietii. Din volumul foarte mare de vanzari avut de apple iPhone, acum mai nou samsung s6/7 ne putem da seama ca oamenii vor un telefon simplu, frumos, elegant, puternic care sa aiba totul built in, fara prea mare bataie de cap

    00
    • Serios? Tie nu ti-ar surade ideea de a-ti putea configura singur telefonul? Ca optionalele la masini, daca vrei aer conditionat bizonic, inca 4 airbaguri, becuri si maneta semnalizare la BMW-uri…

      00
    • Corect, poate eu vreau un telefon cu specificaţii de top, dar nu mă interesează camera, nu fac poze niciodată, în schimb vreau baterie mai mare, că aia o folosesc. Şi android chel, fără spam-uri şi customizări.

      00
    • De ce as vrea sa configurez un telefon care imi ofera absolut tot? Am nevoie de o functie, o folosesc, nu am nevoie, nu o folosesc. Indiferent, stiu ca e acolo si nu trebuie sa caut prin torpedou modulul de camera cand am nevoie de ea

      00
    • Cosmin, a, tu te referi la a sta si a-ti asambla telefonul de cateva ori pe saptamana, in functie de daca ai sau nu nevoie de o functie. In cazul asta, ai dreptate, daca stii din prima ce-ti trebuie si gasesti telefonul potrivit, n-are rost sa stai sa faci cuburi rubik :)

      Eu ma gandeam la configurarea… definitiva, ca sa zic asa. Adica nu sa umblu cu module in buzunar. La mine bateria si displayul ar fi importante. Uite, Vali vrea speakere si camera mai bune. Probabil vom fi nevoiti sa facem un compromis, adica sa renunt la camera daca vreau baterie mai mare de exemplu.

      00
    • păi rămâne mai mult spatii pentru baterie mai mare sau ce vrei tu mai mult, și preț mai mic, dacă e cameră mai slabă, omule.

      00
  4. Imi plac liniile simple la telefoane. Au evoluat pana in punctul asta ca sa ne intoarcem la LEGO ?
    Unde mai pui ca era problema si acum cu faptul ca android trebuia sa ruleze pe 4000 de platofrme diferite…sa vezi acum probleme de optimizare.
    Nu mersi.

    00
  5. NOU
    #12

    Uzura va face ca anumite componente sa nu mai stea la locul lor si vor cadea prin poseta, prin masina, prin casa. Altfel, o idee interesanta.

    00
  6. Prea tarziu, nu cred ca-i mai pasa cuiva

    00
  7. Cu siguranta bateria este o chestie care reclama, in viitor, imbunatatiri majore. Apoi, noile telefoane vor trebui sa fie total securizate (exclus aplicatii care cer logare pe Gmail ca sa le poti folosi si care preiau userul, locatia, IMEI-ul, si alte chestii din astea). Nimeni nu va mai pune botul la astfel de practici abuzive in viitor.
    Nimeni nu va mai cumpara smartpfoane care nu suporta criptare point to point a comunicatiilor, astfel incat ele sa nu poata fi, in niciun fel, interceptate de guverne sau alte persoane neavizate

    00
    • Ba ce tampenie. De cate ori trebuie sa mai aud asta? Da, e ok sa nu aiba voie guvernul / statul / baubau sa intercepteze tot. Nu, nu e ok sa nu poata intercepta. De ce? De aia, ca asa e logic, daca un judecator decide ca trebuie sa te intercepteze ei sa poata sa te intercepteze. Singura problema e controlul judiciar, odata exercitat interceptarea e perfect legala si, mai mult, necesara.

      00
    • @jordan

      Pentru ca, conversatiile intre doi oameni sunt private, pana in momentul in care ei decid ca sunt publice. Chiar si pentru judecator e valabil. Telefoanele viitorului vor fi cu zero interceptare, zero comunicatii in clar, zero localizare, zero autentificare pe server pentru folosirea unor servicii sau aplicatii. Altfel nu le va cumpara nimeni. Privacy va fi cuvantul de ordine.

      00
    • Telefoanele viitorului vor fi interceptabile sau nu vor fi, exact cum orice incuietoare de bagaj are un master code. In fine, viitorul vine din prezent si prezentul merge in cu totul alta directie decat ce zici tu, dar fie.

      00
    • In eventualitatea in care n-ai inteles, fara interceptari n-aveai nici o condamnare ever a coruptilor /mafiotilor etc. In fine.

      00
    • Jordane, spalatule pe creier, procurorii trebuie sa-ti gaseasca sacii de bani / cadavrele / castelele din Spania etc nu sa te bage in parnaie pentru glume facute la betie, discutii cu nevasta-ta sau facaturi din franturi de conversatii. Oricine poate fi facut terorist intr-o ora, din interceptari.
      Habar n-ai in ce tara traiesti daca tu crezi ca poti avea incredere in procurorii, judecatorii sau alte „organe” din Romania.
      Cris, nu se va intampla, lumea e prea proasta si nu-i pasa. In plus n-au cunostinte tehnice sa realizeze ca sistemele de operare si harware-ul controlate de „guverne” sunt pline de backdoor-uri care salveaza toate litelere apasate iar chatul criptat e fix pendula.

      00
  8. Știi cum îmi doresc să pot să pun baterie în loc de cameră și de boxe?
    Ecranul de la Nexus 6P mi se potrivește perfect dar restul vreau să fie baterie!
    Ecran, wlan, bluetooth, baterie! Poate NFC dacă se globalizeaza plata cu telefonul. Nu am nevoie de mai mult!

    00
  9. Da, e nasol. Si cand s-a inventat becul electric au fost suficienti oameni care au strambat din nas. Minti limitate…

    00
  10. adica un G5 mai urat sau care-i idea ca nu m-am prins din film?

    00
  11. ARA a fost o idee interesanta, care are 2-3 minusuri din partea mea:
    – pare ca au avut un grup de testeri total atehnici, cica nu le-a pasat de procesor, asa ca (probabil) nu va fi intre modulele care se pot schimba, ceea ce va duce la ARA1, apoi ARA2 cu alt procesor, deci nu va fi ceva de genul l-am cumparat acum si apoi doar cumpar si schimb module vreo 4 ani, ci doar pana apare urmatorul model, cu alt procesor;
    – e gros, ecranul de 5.3″ e ok, dar e gros si nu poate prinde asa ceva, mai ales in combinatie cu ceea ce am zis mai sus;
    – nu cred ca va prinde in 2017, pentru ca apar ecranele curbate in curand, iar viitorul va fi cam asa:
    https://www.youtube.com/watch?v=MKG7XRsG9KQ
    Acum, daca ar putea combina ultimul model din clip cu modulele….poate in 2020.

    00
  12. E o idee foarte mişto, iar eu nu mi-aş face probleme că nu va sta fix, sigur s-au gândit baieţii şi la asta, poate se poate schimba carcasa schelet dacă e rupt ceva picioruş de prindere. Eu văd o grămadă de posibilităţi, fiecare îşi face telefonul după nevoile lui, nu fac poze pro, pun o cameră mică, cu un ecran modest, şi baterie bună că să ţină. Tragi o husă el şi nu se împraştie :).

    00
  13. NOU
    #32

    rama/carcasa/platforma e aceeasi, deci tot cu paletele in buzunar

    00
  14. Hipstereală.

    00
  15. BTW, bateria e deja inclusă în frame și nu e deloc clar dacă va fi sau nu interschimbabilă:
    „The Ara frame contains the CPU, GPU, antennas, sensors, battery and display” https://www.google.com/)

    00
  16. Papagali.

    00
  17. mie nu-mi surade.Cel putin pt primele versiuni care in mod sigur vor avea ceva pb.Asta nu inseamna ca e un produs naspa.Doar ca nu e pe gustul meu. Imi plac carcasele unibody si senzatia ca ai in mana un obiect solid.Poate daca ii pui o carcasa antisoc sa nu se dezmembreze m-ar putea cuceri. Pana la urma pretul va dicta.Si oricum ideea e interesanta.

    00
  18. adevaru e ca lumea abia asteapta sa instaleze drivere pe telefon
    o sa fie la fel de popular ca si ochelarii smart

    00
  19. Gata, l-au rezolvat specialistii comentatori… e prost, nu o sa mearga. Eu zic sa stergi articolul…
    Altfel, cand vezi comentariile, nu mai ai niciun dubiu in legatura cu motivul pentru care Romania e la curu’ Pamantului.

    PS: Urmaresc treaba asta de vreo 2 ani, ”Phoneblocks” ii zicea, parca, inainte sa intre Google pe fir. Cred ca e cel mai decent proiect al lui Google din ultimii ani.

    00
    • well, nu te opreste nimeni sa cumperi niste actiuni google si sa profiti in urma succesului obtinut. asteapta doar sa-si plateasca/clarifice problema cu amenda de 3giga ca sa le iei mai ieftin

      00
    • 1. Daca tot urmaresti de doi ani, ce exact s-a intamplat in astia doi ani?
      Ce s-a intmplat cu telefoanele sufletului, comparativ cu ce s-a intamplat pe piata generala de telefoane.
      2. Cand ti-ai schimbat ultima data telefonul si de ce? Cand lumea isi schimba telefonul, de ce o face? CATI o fac pentru motive cu adevarat reale?
      3. Din 2004 si pana in 2014 am avut fix doua telefoane. Nokia 3310 si Nokia C2-01. Am renuntat la ele in momentul in care nu se mai gaseau piese de schimb. La ultimul, nu se mai gaseau mufe de casti. Pana si aia din service radeau de mine. Ce viata (pe piata) vor avea „modulele”?
      3. Cat va costa un modul din asta? Ata de putin incat sa merite schimbat, sau ca la aia cu marul, mai bine iti schimbi device-ul cu totul?
      4. „Gata, l-au rezolvat specialistii comentatori… ” – pai da, ca „specialistii comentatori” cumpara. Sau cine crezi ca va cumpara, traranul de la Poplaca? Aia vor „modulare”? Nu, piata va fi relativ redusa, pentru unii ce au chef sa schimbe „chestii”.
      5. Daca maine apare „ecranul cu teleportare”, o sa-l faca adaptabil la telefonul lor „de ieri”? Pe bune? Abia au fost in stare firmele sa se puna de acord la un incarcator comun pentru toate modele (de microUSB vorbesc).
      Proiectul asta va fi un fel de Raspberry Pi al telefoanelor, eu asa il vad.

      „cand vezi comentariile, nu mai ai niciun dubiu in legatura cu motivul pentru care Romania e la curu’ Pamantului.” – de ce? pentru ca romanii nu cumpara cacaturile care le trec prin cap unora, care aia le declara „kewl”? LOL.

      Hai sa ne intalnim aici peste 2-3-4 ani, sa vedem daca ce au spus „specialistii comentatori” a fost varianta castigatoare sau nu. :)
      –––-
      P.S.: Au spus recent unii ca vor scoate telefon fara jack de 3.5, pentru ca e prea gros, ei vor telefon ultra-subtire. Astia cu modularul lor, cum va tine pasul „madularul” cu piata? La 3 ani trebuie sa schimbi TOTUL? Ce sens are atunci, „madular”? :)

      00
    • 1. Daca tot urmaresti de doi ani, ce exact s-a intamplat in astia doi ani?
      Ce s-a intmplat cu telefoanele sufletului, comparativ cu ce s-a intamplat pe piata generala de telefoane.
      2. Cand ti-ai schimbat ultima data telefonul si de ce? Cand lumea isi schimba telefonul, de ce o face? CATI o fac pentru motive cu adevarat reale?
      3. Din 2004 si pana in 2014 am avut fix doua telefoane. Nokia 3310 si Nokia C2-01. Am renuntat la ele in momentul in care nu se mai gaseau piese de schimb. La ultimul, nu se mai gaseau mufe de casti. Pana si aia din service radeau de mine. Ce viata (pe piata) vor avea „modulele”?
      3. Cat va costa un modul din asta? Ata de putin incat sa merite schimbat, sau ca la aia cu marul, mai bine iti schimbi device-ul cu totul?
      4. „Gata, l-au rezolvat specialistii comentatori… ” – pai da, ca „specialistii comentatori” cumpara. Sau cine crezi ca va cumpara, traranul de la Poplaca? Aia vor „modulare”? Nu, piata va fi relativ redusa, pentru unii ce au chef sa schimbe „chestii”.
      5. Daca maine apare „ecranul cu teleportare”, o sa-l faca adaptabil la telefonul lor „de ieri”? Pe bune? Abia au fost in stare firmele sa se puna de acord la un incarcator comun pentru toate modele (de microUSB vorbesc).
      Proiectul asta va fi un fel de Raspberry Pi al telefoanelor, eu asa il vad.

      „cand vezi comentariile, nu mai ai niciun dubiu in legatura cu motivul pentru care Romania e la curu’ Pamantului.” – de ce? pentru ca romanii nu cumpara cacaturile care le trec prin cap unora, care aia le declara „kewl”? LOL.

      Hai sa ne intalnim aici peste 2-3-4 ani, sa vedem daca ce au spus „specialistii comentatori” a fost varianta castigatoare sau nu. :)
      –––-
      P.S.: Au spus recent unii ca vor scoate telefon fara jack de 3.5, pentru ca e prea gros, ei vor telefon ultra-subtire. Astia cu modularul lor, cum va tine pasul „modularul” cu piata? La 3 ani trebuie sa schimbi TOTUL? Ce sens are atunci, modular? :)

      00
    • Da, e irelevant ce cred niste oameni care pana la urma fac parte din piata.
      Au sa oblige angajatii Google sa le cumpere daca lumea nu le vrea, nu?
      In caz ca nu ai observat in astia 2 ani in care ai urmarit proiectul, Google se indreapta cu pasi repezi pe drumul Microsoft. Tot ce fac altii trebuie sa faca si ei, si inca pe de-asupra.
      Se duc intrun milion de directii fara prea multa substanta.

      Si Microsoft a avut un proiect (nu doar un concept video cum da cineva link mai sus de la Samsung) cu o tableta cu 2 ecrane care se inchidea ca o agenda. A murit in fasa.

      Project ARA va ramane doar o directie moara de reasearch din care vor iesi 20-30 de patente utile vreodata in viitor la loteria patentelor.

      Google are 5 aplicatii de messaging momentan. Mult succes sa te prinzi care le ce e bun: Hangouts, Allo, Duo, Spaces si Google Messenger.

      00
  20. 1. Daca scapi din mana agregatul, s-a terminat smecheria, culegi doua zile piese din el.
    2. Daca vreti sa vedeti cum va evolua tehnologia, aruncati un ochi la chinezi. Aia vindeau telefoane customizate de acum 10 ani. Cand, apropo, venisera pe piata cu touchscreenuri si cu dual-SIM. Europa si SUA inca o ardeau cu telefoanele cu clapita si slide.

    Nimic nou sub soare…

    00
  21. Dupa cum arata nu aduce cine stie ce functii in plus, la fel cum nu foloseste nimanui ecranul curbat… E hipstereala, cum spunea cineva mai sus. De ce ar plati oamenii bani in plus pentru niste chestii colorate care se baga si se scot inutil, e greu de spus.

    Functii in plus inseamna baterie zdravana dar in acelasi timp usoara care sa permita min 3-4 zile navigare pe net, securizarea conversatiilor de voce si SMS, astfel incat sa nu poata fi interceptate de guverne, si aplicatii total independente (fara autentificare) de Google.

    00
  22. „The Ara frame contains the CPU, GPU, antennas, sensors, battery and display”

    https://arstechnica.com/gadgets/2016/05/googles-project-ara-phone-no-longer-upgradable-new-dev-unit-ship-this-fall/

    Adica frectie. E la fel de modular ca LG G5. Sub Fairphone 2. Dupa atatia ani in dezvoltare si primim ceva ce nu are nici macar un sfert din modularitatea prototipului initial.

    Idee buna, executie defectuasa. E ca si mort inainte sa apara pe rafturile magazinelor.

    00
  23. HAI MICROSOFT CA POTI, HAI CA POTI, inca o sansa. =))
    ca de obicei suspectez ca si microsoft va aborda trendul si se va tranti cu el de pamant, ca de obicei =))

    00
  24. Cine a avut ideea asta are o problema mare de tot: nu intelege natura umana.
    Modulele alea tre’ sa le cari tot timpul cu tine. In buzunar sau in geanta. Trebuie sa te opresti si sa le schimbi de cate ori te apuci de altceva. Oamenii nu functioneaza asa.
    Rezultat: te spuci de X si pe la jumate iti aduci aminte ca n-ai pus bucata potrivita. Pana il schimbi iti trece ideea, se intampla x, tre’ s-o iei de la capat si nu mai ai chef.

    In teorie e misto. In practica, nimeni nu e atat de organizat. Google iar e pe langa la hardware- utilizatorii cauta chestii care le fac viata mai usoara, nu mai grea.
    Singurul gen de animal care ar pune botul la treaba asta ar fi mactarzii… dar nu e logo-ul care trebuie.

    00
    • Daca pleci pe munte, iti iei modulul extra baterie. Daca mergi la nunta, iti iei camera sa faci poze mai bune. Daca spargi seminte cu baietii, iti pui 10 difuzoare pe el.
      Nu trebuie sa fii „atat de organizat”. Trebuie sa nu-ti curga din gura si sa stii ce program vei avea astazi sau maine.

      00
    • @silviub
      Magaria fiind ca majoritatea oamenilor face mai mult de un singur lucru pe zi. Iei modulul extra baterie pe munte si atat? Asta inseamna ca nu poti face fotografii ca ai lasat camera acasa. Iei camera? Atunci de ce sa nu iei si speakerele ca sa asculti niste muzica seara etc.
      E misto pentru tine daca reusesti sa faci atat de putine lucruri, dar unii dintre noi suntem adulti.

      00
    • plus, o sa te mire, dar foarte multi oameni ai chestia aia unde le place sa faca chestii in mod spontan. Daca vad o pasare misto si vreau sa-i fac o poza, pana ma caut in buzunare, pun camera etc, zboara.

      00
    • MEGA de acord cu tine, si ti-o spune un om care foloseste cu drag windows phone de ceva timp.

      00
    • ce treaba au mactarzii cu proiectul asta?
      produsele apple sunt FIX INVERS acestei idei.
      filosofia apple este ca apesi pe buton si merge direct tot. sunt cei care ofera cel mai bun pachet all-in-one.
      nu sufar nici eu neaparat produsele apple,dar ce ai zis,e pe dos.
      e mai degraba pentru cei ce folosesc windows ,sau mai rau, linux

      00
    • pentru ca e o idee atat de proasta si de pretentioasa incat numai un mactard ar putea sa puna botul.
      That being said, Apple ofera cel mai bun pachet all in one numai daca pretindem ca e 2012. Altfel, S7 se cam pisa pe el de foarte sus, dar galaxy facea asta de la S4 incoace.

      00
  25. Ce imi place sa citesc comentariile unor oameni, de-a dreptul dezamagiti de astfel de inventie (ca e prea mare, ca TREBUIE sa cari dupa tine, ca are android, ca face si drege).
    Ce uita ei de fapt este ca NIMENI nu le baga mana in buzunar si ii obliga sa cumpere astfel de dispozitive si ca traim intr-o lume in care ar trebui sa nu ne mai intereseze pe ce isi cheltuie unii banii si de ce aleg sa cumpere astfel de produse siiii… cel mai important, uita ca toti suntem diferiti si avem nevoi diferite.
    Poate altora le place sa „care” caramida, na.
    Odata cu aparitia acestor telefoane, nu vor disparea subit celelalte telefoane de pe piata. Deci, puteti in continuare sa va alegeti ce va pofteste inima.
    Rusinica!

    00
  26. Are cineva camera foto cu mai multe obiective? :)
    Eu mi-as dori o camera foto ca pistolul lui Margelatu, iar astia vor sa moduleze ceva ce deja mergea bine „intr-o bucata”?
    Cand faceti turism, va place all-inclusive, sau „modular”?

    00
    • cat timp majoritatea utilizatorilor vor plati pentru fiecare modul cat pentru un telefon intreg as zice ca nu conteaza :)

      00
  27. Aparent are mai multe module pe care le poti schimba, deci o sa poti sa iti pui si o camera mai buna pe langa baterie. Hai fie, pune si un difuzor mai puternic ca sa poti face binging.

    Daca nu ma duc pe munte in slapi ma face ne-spontan, sunt ok cu asta.

    00
  28. In 2-3 ani oricum schimbi 80-90% din module pentru ca uzura fizica si morala, de ce nu ai lua un telefon nou?

    00
  29. Pe la inceputul anilor 2000 aveam un telefon Siemens la caruia ii atasam camera foto, ca pe vremea aia telefoanele nu aveau foto.
    Mai tarziu, prin 2005 cred, la Ericsson ii atasam boxe.
    Acum in 2016 mi se pare de cacat sa umbu cu module dupa mine.

    00
  30. NOU
    #61

    Acum cativa ani, cand a aparut conceptul mi se parea o chestie super tare. Asta pentru ca atunci nu prea aveai de unde alege bateriile erau slabe, camerele de 8mp erau lux iar memoria ram vesnic insuficienta. In schimb acum din sute de modele de telefoane este imposibil sa nu gasesti unu care sa se muleze la fix pe nevoile fiecaruia. Cand mi-am schimbat telefonul am stiut exact de ce am nevoie: baterie buna, am gasit de 5000 mah ecran 5.5 gorilla glass dual sim, 4g, 2gb ram am considerat suficient, camera de 13 mp peste cap (dupa 2 luni de utilizare am max 20 poze in memorie) si asta in 800 lei. Te joci non stop pe telefon? E plina piata de octacore cu 4 gb ram la preturi decente. Vrei doar apeluri sms si mail? Lumia 640 il gasesti la 5-600 lei. Nu te intereseaza specificatiile (ca oricum nu le pricepi) si vrei doar sa atragi atentia cand il pui pe masa la terasa? Iphone 6s is the way.
    Problema acestui proiect, si cauza pentru care va da chix din start e ca vine cam cu 5-6 ani prea tarziu. Singurul lucru care poate sa il faca sa supravietuiasca, desi e putin probabil, e pretul.

    00
  31. Va fi interesant de urmarit pe zona de B2B. Daca-i vor convinge pe cei care fac device-uri specializate (ex: senzori radiatii, spectru termic larg, zona medicala, etc) sa contruiasca module suficient de mici care sa se poata interfata „organic” in ARA, conceptul va avea o sansa in plus. Pe zona asta vad ceam mai mare cerestewre in reutilizarea device-urilor inteligente, via „retrofit”.

    00
  32. Omul (in general si in special le rumeno) s-a nascut sa fie condus.Telefonul modular e o idee bună. Doar că noua ne plac lucrurile simple.Ceva ce are toată lumea : cocalaresc,kitschos si neapărat, ridicol de scump.Power,Volum,fullhasde.Restul tel sunt pentru ingineri.

    00
  33. http://www.modularandroid.com/dave-hakkens-phonebloks-disagrees-with-changes-to-project-ara/

    Pana si creatorul videoclipului original Phonebloks nu poate aproba schimbarile facute de Google. Singura nisa pe care acest tip de produs ar fi avut success nu mai doreste varianta actuala care va fi vanduta de Google. It’s dead. :(

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile

Alte linkuri (mostly NSFW)