Problema parcărilor în orașele-dormitor

Au făcut parcare pe terenul de fotbal pe care ne jucam când eram mici. Au furat locul de joacă al copiilor pentru a pune pe el maximum 30 de mașini.
Pe terenul ăla de fotbal veneau toți copchiii din zona mea. Zeci, poate sute. Numai la mine în bloc eram vreo 30 de copchii, și numai ăia din generația mea. Că mai erau vreo 30 din altă generație. Pe terenul ăla de fotbal acum stau parcate 30 de mașini. Derdelușul nostru e acum calea de acces către parcare.

Toți vor mașini. Numai la mine pe etaj sunt 6 apartamente. Au noroc ăia cu mașini că e bloc cu mulți pensionari. Dar dacă mor oamenii ăia și vin tineri, „care vor mașini!!”? Orașul meu, orașele-dormitor nu sunt proiectate pentru ca toți locuitorii să aibă mașini.

Omul vostru, cristici, e admin (unul din ei) pe facebook pe o pagină a orașului. 45.000+ de cetățeni. Cred că e tot orașul acolo, lol. Se discută, se doreste să se taie din trotuare. Cu cât să micșorezi trotuarele pentru ca orice țugurlan din blocurile comuniste să-și ia tigaie? Am să mă duc cu ruleta să măsor distanța dintre blocuri. Îmi ajunge o ruletă simplă. Nici nu mă voi stresa prea mult. Sunt zone aici unde măsori distanța dintre blocuri cu metrul de croitorie. NU ÎNCAP ATÂTEA MAȘINI!

Locuiesc într-un oraș pe care îl traversezi pe jos în maximum o oră.
Ce să faci cu mașina? Cât de des, procentual pe lună, iese lumea din oraș?

Cât stau acasă, mi-am adus o bicicletă din București. (am avut guest post despre ea, articol in link). Nici măcar de bicicletă nu am nevoie. Merg peste tot pe jos. Cinci minute până la piaţă, cinci minute până la sală, până la şcoala mea se fac 10 minute, 15 minute până la gară, 10 minute până la supermarket (nu contează care din ele, în maximum 10 minute ajung la oricare). Ce face lumea cu mașina, în oraș mic, unde se duce zilnic cu ea? În loc să ocupe 1 metru pătrat, el ocupă 8 metri pătrați. Și vrea parcare.

„Am iesit in oras pe la ora zece. De la Dedeman si pana la piata, zece minute. Ca sa intru in parcare de la piată, alte zece minute.”

Pe jos făcea tot atât.

Infrastructura oricărui oraș muncitoresc din Estul Europei, gândit în anii 70, e structură de „oraș dormitor”. Muncă și casă. Cum putem pretinde parcări în oras-dormitor? UNDE să le punem? În parcuri? E asta o soluție?

Luați hărți ale orașelor mici/medii din România și pozați pe ele niște parcări. Multe parcări, să încapă toate tigăile din orașele alea.
Blocul meu are 60 de apartamente, și e lipit de alte blocuri, cu câte 30-40 de apartamente. Dacă toți și-ar lua mașini, UNDE am pune 100-200 de mașini?

Am ilustrat cu o poză din Celiabinsk. NFKRZ e din Celiabinsk. (îmi place canalul tipului). Scopul pozei e unul dublu: arată cum comuniștii au uniformizat arhitectura a jumătate de Glob. O jumătate de Glob de jeg.

Cu câți ani în urmă suntem față de Olanda, de exemplu? Nu aveau mașini în oraș, apoi aveau, acum iar nu au. Între poza 2 și poza 3 sunt vreo 50 de ani diferență. Oare cu atât suntem în urmă? Atenție și la poluarea surprinsă în poza din mijloc. Aia nu e ceață, și nu e vreme de ploaie (la baza pozei e soare), aia e poluare.

„Nu se mai joacă copiii cum ne jucam noi!” UNDE să se joace, dacă ați făcut parcare în locul terenului de fotbal!?

 

Later edit: „Bonus”, după ce am citit câteva comentarii. Tot de la NFKRZ:

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

83 comentarii

  1. Olandejii n-are masini sau bemveuri in orase pentru ca ie saraki si n-are valuare.

    00
    • Citisem undeva, nu mai țin minte unde, că olandezul este un „dezastru” economic, pentru că el merge pe bicicletă, ca urmare nu cumpără mașini, nu plătește RCA, Casco, taxe de poluare, roviniete, TVA-uri pe revizii, service-uri, piese de schimb, parcări, impozite pe mașini, combustibil și taxele aferente, etc. Mergând pe bicicletă are o condiție fizică mai bună și se menține slab, ca urmare nu diabet și boli cardiovasculare, ca urmare nu plătește pentru medicamente, investigații medicale, vizite regulate la doctor, etc.
      Mi s-a părut interesant punctul ăsta de vedere.

      00
    • Fa si mie piste separate si semaforizate cat 2 benzi auto care sa lege scara blocului meu din Bucuresti de Brasov Cluj toata tara si mi arunc masina n secunda 2

      00
    • Doar ca @Cosmin lucrurile nu stau asa. Olandezii au suficiente masini si platesc o groaza taxe pe ele. Ba chiar articolul asta zice ca sunt acolo in media UE

      https://longreads.cbs.nl/european-scale-2019/car-ownership/

      00
    • @Cosmin

      E interesant, doar ca e partial fals. Au masini, dar prefera sa mearga pe bicicleta, mai ales prin oras.

      In alta ordine de idei, ca sa vedeti cat conteaza pentru ei sa reduca poluarea, incepand de anul trecut au redus limita de viteza pe TOATE AUTOSTRAZILE de la 130 sau 120km/h la 100km/h intre orele 6 si 19. Si asta e doar un exemplu.

      00
  2. Lumea isi ia „tigai” pt ca transportul in comun e praf, taxiurile sunt praf….pla confort. Hai in bucuresti, ia tramvaiu 11 de la cap la coada seara la 11 sa vedem daca il mai iei si a 2-a si a 3-a oara cu asa placere.

    Aaa si mai bine fa traseul cu bicicleta si la capete opreste la un covrig ;)

    00
    • asta în București sau un alt oraș mare. Omul vorbește de orășele în care în 10 minute ajungi pe jos oriunde ai treabă. S-ar putea să dureze mai mult să te urci în mașină, să ieși din parcare și să intri în parcare și să parchezi la întoarcere.

      00
    • Ok si daca vrei sa iesi din oras in weekend? Sau ai o urgenta si ai un bagaj mai mare… ai nevoie de masina de la o varsta n colo. Am prea multe cunostinte limitate n activitati sau dupa care stam toti ca n au masina si tre sa le caram bagajele etc (gen 1 masina la 8 insi, evident ca altfel se impart).

      Parcari la marginea orasului pt orasele dormitor. Dar la ce spaga? Şmenul de unde vine? Exista infrastructura? Studiu de fezabilitate bla bla poate peste 60 de ani cand nemtii or sa aiba teleportare… sunt optimist

      00
    • @Matei închiriezi atunci când ai nevoie

      00
    • AB, nu ca „s-ar putea”, se intampla! :) Pentru a iesi din parcarea asta de care am spus, unde au furat derdelusul si terenul de fotbal al copiilor, trebuie sa ocoresti toate blocurile alea din poveste. Pentru a ajunge in centru, eu pe jos ajung mai repede decat unul cu masina.
      Mersul la Kaufland: ies din bloc, o tai printre ale blocuri, am ajuns. 5-6 minute. Cu masina trebuia sa ocolesti jumatate de cartier!
      Dus copiulu la scoala (oricare din cele din zona – avem trei, in zona mea): 5-10 minute pana la oricare. Pe jos, printre case, printre blocuri. Cu masina trebuie sa mergi ca un sarpe.
      Tata avea masina. Si avea masina cand orasul era pe sfert populat cu masini, cu ratii la bezina si duminici cu circulatie alternativa. Avea Dacie, era boier! Ce facea cu masina? „Se ducea la serviciu”. In cat timp ajungeam eu, pe jos, la el la serviciu? Cinci minute. :) Il intrebam de ce merge cu masina la serviciu: „Nu e bine sa stea masina pe loc cu zilele.” So, chiar si in 1985, masina „statea pe loc cu zilele.”

    • @Matei, câți dintre ăia care-și freacă mașinile chiar pleacă din oraș într-o manieră care chiar să justifice o mașină?!
      Adică nu se duc doar „la țară” la mama la 2-4-6 sate depărtare către care există câteva microbuze pe zi (niciunul care se duce fix acolo, dar destule care trec pe acolo).
      Da, în unele locuri n-ai transport public, dar pe cuvântul meu că cel puțin jumătate din mașini nu se justifică prin „ieși din oraș”.

      00
    • @Cristici, în cazul tău chiar se întâmplă, în alte cazuri (că doar problema e generală) doar „s-ar putea” să se întâmple. :)

      00
    • NOU
      #13

      I see your 11 and I raise you 21 – boom, blackjack.

      00
  3. De acord că mulți nu au nevoie, dar oamenii sunt diferiți și au nevoi diferite.
    Nu toți au 40+,fără copii și stat cu mami. Nu toți au țimp sau chef să meargă pe jos o oră – două.
    Mai scoți o tipă în oraș, mai fugi la munte, poate n-ai chef de pedalat 300 km.
    Acum ceva vreme te plângeai că te-ai dus cu trenul la Reșița și nu ai găsit biciclete de închiriat.
    Mărit impozite și asigurat alternative? Da, nu trebuie să aibă oricine mașină.
    Fără mașini că nu erau mașini și n-a fost nevoie de locuri de parcare în comunism? Că ai găsit tu o poză din Olanda? Nah, până nu se pune la punct transportul în comun mașina este o necesitate nu un moft.

    00
  4. Ai pus poza cu niste „hruscioave”, dar n-ai prea fost prin zona. Orasele de la est de noi sunt mult mai putin inghesuite cel putin vs bucuresti. Legat de olanda, nu o sa fim niciodata acolo. Pai in romania anilor ’80 ca sa iti iei masina asteptai aprobare cu anii. Aveai masina, n-aveai benzina. Sau numar par. ITB-ul era praf. Asta cand functiona.
    De bine de rau pegasul facea biciclete (nu luate de china ca azi). Trafic auto zero. Si cu toate astea, te intreb:
    Cati mergeau cu bicicleta la munca/scoala?

    00
    • Romania, in plus fata de Rusia, de exemplu, a „beneficiat” de un idiot ca Ceausescu, mult mai prost decat alti lideri, de asta orasele noastre sunt facute in halul asta de prost.

      Chestia asta am scos-o din text. Am scris, apoi am scos.
      Initial, era mentionat ce ai spus tu.
      Am vizitat orase comuniste, dar mai de la vest (Cehia). La un moment dat, ziceam ca e mai ok sa iti cumperi apartament in Brno decat in Bucuresti. Familia spunea ca-s nebun. Cehii au alte suprafete pe camerele de apartament comunist, vizbil mai mari decat ce e la noi.

    • Romania a “beneficiat” de un idiot ca Ceausescu, mult mai prost decat alti lideri, de asta orasele noastre sunt facute in halul asta de prost.

      Ceaușescu nu a fost prost aici. A făcut exact cum a văzut în Asia.
      „Sclavii voștri se mulțumesc în cutii de chibrite? Tare.”

      00
    • Nu îți trebuia aprobare să iei mașină. Ce așteptai 5 ani era chiar mașina, cererea era mult mai mare decât oferta. Dacă aveai bani puteai să-ți iei oricând una la mâna a doua din târg, nu-ți trebuia nicio aprobare.

      00
  5. Citisem mai demult ca in urss era ceva standard ca distanta dintre blocuri sa fie minim dublu inaltimii. In Ro a fost o vreme minim egala cu inaltimea. Dupa care s-a renuntat si la asta. Poate fi falsa informatia, nu am verificat-o, dar prin urss se vede diferenta.
    Avantajul e ca in bucuresti intr-o ora ajungi din centru pana in periferie pe jos. Inca un plus pt bicicleta, dar daca societatea nu vrea, nu vrea.

    00
    • „dar daca societatea nu vrea, nu vrea.”

      Ai parteneră/soție/whatever ? Dacă da, ai și mașină?

      00
    • Am si/si…eu nu sunt de acord ca problema e ca oamenii detin o masina, pentru ca da, iti trebuie de 10 ori pe an (cam atat estimez ca o folosesc eu de exemplu, cu tot cu nevasta si copil).
      Pentru depozitarea lor ar trebui sa existe parcari mari, pe termen lung, si s-a rezolvat problema cu „unde tin masina”.
      Unde rezonez cu autorul e ca toti freaca masinile zi de zi prin trafic sa mearga la munca, sa isi duca copii la scoala, etc, si automat au nevoie de parcare la scara blocului ca na, altfel s-ar prinde si ei ca daca au de mers 15 min dus / 15 min intors pana la masina, deja si transportul in comun sau bicicleta devin o optiune.

      00
    • Am gradinita de cartier, cumva langa bloc, trebuie sa trec mereu langa ea dimineata cand merg cu masina. Dimineata la 8-9 relativ suficiente locuri de a parca in preajma gradinitei. Dar nu, oamenii opresc fix la intrarea in gradinita si blocheaza strada pana intra copilul in curte. Zi de zi aceeasi poveste.
      Oamenii de ce isi aduc copii cu masina la gradinita de cartier?
      1. Au domiciliul mult mai departe si si-au bagat copilul in gradinita „cumva”. Cred ca astia sunt foarte multi daca extrapolam la tot Bucurestiul si ne gandim si la scolile din cartiere vazute mai bine.
      2. Ii lasa in drum spre serviciu.

      00
  6. Să înțelegem că dacă ai o mașină scumpă nu se pe pune .. e vorba doar de „tigăi”. Atât timp cât e un model nou de land rover sau un serial 7 e ok că alea nu sunt tigăi. Am auzit asta cu parcarea de ani de zile.. se mai găsește cineva care descoperă ca nu e loc și că orașele nu au fost concepute pentru așa ceva..
    Dar te-ai uitat la transportul in comun ce opțiune buna e cat de curat și punctual e? (Că până la urmă asta ar fi cea mai eficientă opțiune și bicicletele).
    In zonele noi construite, când au început să apară deja mașini peste tot, acolo au fost prevăzute parcări? Sau blocurile alea au fost construite până în stradă.
    Cât despre copiii aia au cam dispărut de la fotbal cam când a apărut counter strike-ul și cauza nu a fost că nu aveau unde să iasă afară…
    Daca pui stâlpișori tragi linii pe asfalt și furi la licitații nu o sa fie nici locuri de parcare. Locurile de joacă sunt tocmai bune de retrocedat sa se facă în locul lor un Mall sau un alt bloc.
    Problema nu e ca oamenii au „tigăi” ci că asta am avut drept primari de la revoluție până acum…

    00
  7. Câteva observatii:
    1. Cartierele dormitor comuniști-socialiste sunt mai răsfirate decât residence-urile post decembriste (vezi popesti-leordeni, floresti etc)
    2. Orașul în sine înseamnă poluare. Și bicicleta și trotineta poluează. La fiecare frânare se elimina în atmosfera pm5, etc. Plus ce lasă anvelopele pe asfalt.
    3. Mai e și problema gestionarii deșeurilor. O zi în care sunt arse la brazi deșeuri se simte în Ploiești ca și cum ar fi numai mașini diesel sau mai rău.
    4. Bineînțeles că gradul de poluare citadina creste cu numărul și înălțimea blocurilor. Un drum la Newyork (când se va putea) te va lamuri ca mirosul de pe lângă zonele de gunoi de la zgârie-nori îți face un camion diesel sa ți se para parfum Chanel. Pe bune!
    5. Parcarea nu trebuie sa mai fie gratis. Nicăieri. Nici măcar în fata blocului unde stai.
    6. Arhitecții romani care își pun semnăturile pe puzuri sunt în 99% din cazuri șpăgari. La fel și consilierii de le aproba. Și după aia vine „dezvoltatorul” cu replica „are toate aprobările legale”. Asa a fost și lagărul de la Auschwitz, avea toate aprobările legale dar nu înseamnă că era un lucru bun (pentru societate)
    7. Acum nu mai facem copii, cumpărăm masini

    00
    • Tu ai dreptate per total, dar punctul 2 m-a dat pe spate. Probabil de aia trec biciclistii pe rosu in Bucuresti, sa nu polueze prea mult cu franele.

      00
    • @sorin
      Bicicliștii si trotinetistii trec pe rosu ca ei sunt progresisti și rosu e culoarea progresului, a miscarii. Scrie și la cărticica roșie a lui Mao https://www.theguardian.com/world/2016/aug/25/china-traffic-lights-red-guards-communism-great-leap

      Ar mai fi de adăugat la punctul 7 ca acum cumpărăm mașini nu mai facem copii și de aia sunt mai importante parcările decât locurile de joaca.
      Și ar mai fi un punct 8: nesimțirea scumpa. De exemplu la fosta Piața Floreasca s-a amenajat de 2 ani un fel de food court de fițe numit pompos „agora floreasca”. Ba mai mult s-a amenajat dedesupt și un fel de parcare, ma rog e 10 lei pe ora, dar este parcare. Rezultatul: parcarea aia (valet parking) e goala însă în zona în timpul zilei nu poți merge nici pe trotuar nici pe banda 1 de mulțimea de mașini parcate. Și nu e vorba de „tigai” ci si de mașini foarte fitoase de peste 100k euro. O sa încerc sa exemplific și cu poze când mai ajung prin zona. Plus o grămadă de trotinete lăsate aiurea pe trotuar de zici ca e cursa cu obstacole sau labirint de trotinete.

      00
    • biciclistii si trotinetistii care trec pe rosu sau pe trecerile de pietoni sunt niste ghertoi muisti.

      00
    • @sin
      Sa nu ai ghinionul sa iei pe capota un ghertoi d-ala muist care trece pe rosu.
      Trotinetistii mai ales sunt echivalentul citadin al carutasilor de la sate. Mai ales la iq.
      PS. Bicicliștii de la sat în general circula mai civilizat decât aia din București, nu îmi explic de ce. O fi selecția darwiniana

      00
    • Da, sunt de acord cu tot, dar pct 2 e wtf? Sigur, si omul cand respira polueaza ca elimina CO2. Plus ca daca e pe bicicleta face efort mai mare, elimina si mai mult CO2.

      00
    • biciclistii si trotinetistii care trec pe rosu trec pe rosu pentru ca semafoarele sunt absolut inutile iar infrastructura favorizeaza, desigur, automobilul

      00
  8. Daca pornim de la nevoia omului de a avea o masina pentru ca transportul in comun e praf, nu ajungem nicaieri. Prin reducere la absurd, toata lumea are nevoie. Fiecare membru adult al familiei. Dar de ce ar fi cineva obligat sa asigure un loc de parcare pentru ea? Locul de parcare nu e un drept. Fie poti sa parchezi legal, fie nu nu iti permiti sa detii masina, de fapt. Dar, cum parcarea aiurea nu are consecinte, ne imaginam ca dreptul nostru de a parca e mai mare. Dar nu e. Nu exista.

    00
  9. O întrebare? Câți din aia 45.000 muncesc în oraș și câți fac naveta? Parca ziceai că cel mai ok spital e la vreo 2 ore.

    00
  10. Aici e treaba statului sa faca din toate parcarile publice parcari comerciale pe bani multi, sa usture la buzunar, sa piara cheful de automobil. Plus taxe si impozite pe masura. Sa coste sa poluezi atat aerul cat si spatial, fonic, vizual dar si atitudinal.

    00
  11. Io ma asteptam la un plot twist la sfarsit, de genul „Vedeți de ce avem o națională de rahat? Fiindca n-au avut unde sa joace fotbal”.

    00
  12. La un bloc cu 60 de apartamente ai nevoie acum de 60 de locuri de parcare indiferent daca te tipul de asezare (oras/ comuna/municipiu). Si asta pentru ca chiar daca reusesti sa te deplasezi repede pe jos in oras, daca vrei sa pleci intr-o alta localitate transportul in comun e la pamant (sau mai bine spus are aceasta reputatie).
    Exista si exceptii unde chiar si transportul in cadrul localitatii nu e bun (uneori trebuie sa mergi 30 de minute pe jos pana la primul mijloc de transport in comun) asa ca orice om sanatos la cap se va adapta si isi va lua masina.

    Ca si alternativa la faptul ca toata lumea vrea masina este sa se faca parcari in afara oraselor. Problema la aceasta abordare este ca fiecaruia ii este frica ca ii va fi sparta/furata masina. Pentru ca masina sa nu ii fie sparta/furata ii trebuie paza la parcare. Paza nu vrea sa o plateasca din motive economice. Deci solutia cea mai simpla si ieftina este sa parcheze in fata blocului.

    Pe scurt rezolvarea problemei cu masinilie este un transport in comun bun.

    00
    • tu la ce ore te trezesti sa vezi daca e ok masina? eu la 1 si la 3.45 atunci cica misuna hotii!

      00
    • Ba vezi ca statisticile spun ca cele mai multe furturi au loc intre 13h00 si 16h00.

      00
    • Un bloc cu 60 de apartamente e pentru saraci care nu isi permit masina deci nu au nevoie de parcari. Numai in bucuresti toate blocurile cu peste 50 de apartamente sunt lux (vezi „Luxuria” domenii). Sunt tot blocuri pentru saracii care nu isi permit casa. Acum pe bune, de ce e dorobanti-primaverii un cartier dorit de s-au apucat sa construiasca bloculete? Sau cotroceni. Sau, de ce nu, Vatra luminoasă?

      00
  13. Ce ziceti, băbăeț, să circule românul pe jos, sau cu bicicleta? Ieri, când m-am dus să-l iau pe ala micu de la scoală, l-am văzut pe vecinul, de la scara de lângă, venise cu mașina să își ia copiii. Precizez că scoala e la 200m in linie dreapta, vreo 400m, pe drumul de mașină. Efectiv traversezi si ajungi la scoala. Il mai vedeam dimineata, cand, tot asa, ii ducea la scoala. Initial am crezut ca ii lasa la scoala, in drum spre serviciu. Dar nu, dupa ce ii duce, se intoarce acasa.

    Ca profil, e miticul clasic, superior, care le stie pe toate si care isi spala masina in fiecare zi, in fata blocului.

    00
    • Sau aia care stau aproape de lucru (1-2km), vin dimineata la gradinita/scoala cu masina, o lasa parcata acolo si merg pe jos la lucru.
      Si tu cand vii cu masina nu ai loc de parcare ca stau ei acolo de dimineata.

      00
  14. Comparam mere cu pere si ne da prune. Asta cu Olanda si orase turistice unde nu vedeti masini nu e o regula, e o minciuna. Nu stau toti olandezii in centrul Amsterdamului si merg pe biciclete sau o ard hipstareste. Daca stai la 20-50 de km de oras mare ai nevoie de masina ca de aer. Olanda are aproape 500 de masini la mia de locuitori. Romanistanul cu toate tigaile aduse e cam la 300 de masini la mia de locuitori. Cand aruncati texte dintr-astea visatoare e bine sa va mai documentati inainte din statistici. Nu am retinut in ce oras locuiesti. Nu cumva cam trag toti de acolo spre zone mari sa munceasca si se intorc seara ? Cu ce sa mearga la lucru ? Nu contest ca masinile sunt prea multe si orasul e de cacat facut, ca nu sunt locuri de parcare amenajate si ca nu mai sunt locuri de joaca si verdeata. Dar trebuie sa iei in calcul toate problemele si cauzele lor.

    00
    • Recitește bine articolul.
      Orașul este unul mic, pe care il poti traversa pe jos.
      „Cu ce sa meargă la lucru”? Majoritarea pot merge cu autopasul.
      Apoi, „textele visatoare” sunt o realitare: intr-in oraș pe care il traversezi pe jos, sunt voci care doresc taierea trotuarelor pentru a-și pune ei mașinile. „Mă documentez” in ideea ca imi bag picioarele in masinile lor de țărani.

      00
    • In Olanda exista trenuri care leagă majoritatea localităților între ele, chiar și câte 4-5 trenuri pe ora. Multa lume are câte 2 bicicletale, una lăsată în gara, pleacă cu trenul apoiiau a 2-a bicicleta sa plece la destinație.
      Compania la care lucrez are sediul central în Olanda. Inclusiv CEO-ul face manevra asta zilnic, îmbrăcat în costum de mii de euro.
      Deci poți sa mergi la servici și fără mașină.

      00
    • Pun link-ul asta ca nu am chef sa caut altul acum https://i.redd.it/nfbs7yxk3h711.png

      In concluzie Olanda are 500 de masini la 1000 de vite furajate si le tin doar pt cotete de gaini bio. Romanul are 300 de tigai la 1000 de locuitori ce le forjeaza pe 200 de metri pana la scoala sa-si duca copiii. In orasele mari din UE exista directive europene sa se conserve centrele si zonele istorice. Acolo nu vedeti masini ca e si flux mare de turisti, conservi mai bine cladirile, e o chestie buna dar nu general valabila. Dar la ce dracului si-a mai facut Olanda asa autostrazi beton cand toti sunt pe biciclete, trotinete, carute, cai ? Culmea ca sunt si circulate in draci.

      00
    • Marea diferență dintre ei și noi: ăia care vin de la periferie cu mașina nu se așteaptă să aibă loc de parcare fix în ușa terasei sau magazinului. Lasă mașina într-o parcare cu plată și mai merg pe jos. La noi atata timp cât parcarea cu plată o să fie goală pentru că poți lăsa gratis mașina pe trotuar nu va construi nimeni parcări.
      Dacă poți lăsa mașina gratis pe prima bandă nu există cerere de parcări, un privat care ar construi așa ceva ar avea parcarea goală și ar da faliment (iar primăria dacă amenajează ceva o face la preț triplu). Abia când se vor pune amenzi iar contestarea lor va fi respinsă în întotdeauna va apărea cerere de locuri de parcare plătită. Atunci ai putea să vezi că mulți privați care dețin terenuri prin zonă le for amenaja ca parcări (depinde de prețul unui loc de parcare totuși)

      00
    • bah ma lasi cu costumul de mii de euro dupa ce ai pedalat 30 minute. fa asta in bucuresti vara si mai vorbim

      00
    • dar, nu tre sa pedalezi pe costum. Deja in zona pipera cladirile au inceput sa aiba sala de biciclete. Unde dadeam io cu sapa aveam jos dus, aveam vestiare.
      Acum, la muedia, dau 15e/luna si am vestiar. Unde imi tin hainele ca nu prea imi convine nici mie sa ma car mereu cu tricouri dupa mine. Asa, vin o singura data cu 10 tricouri si le schimb acolo

      00
    • „Marea diferență dintre ei și noi: ăia care vin de la periferie cu mașina nu se așteaptă să aibă loc de parcare fix în ușa terasei sau magazinului.”

      Inseamna ca eu de fapt sunt olandez. Adica, sunt bucurestean, dar gandesc la fel ca un olandez: nu ma mai astept de minim 15 ani sa gasesc loc de parcarea fix în ușa terasei sau magazinului.

      00
    • Sunt si eu de acord ca se compara mere cu pere. Poate sa fie si mama transportului in comun in Bucuresti pus la punct, clima este aiurea. Este cald si ai praf peste tot. Iar asta nu o rezolva transportul in comun. CEO-ul din exemplul lui Rasta ar avea dupa 15 minute de pedalat camasa neagra la guler din cauza prafului si a transpiratiei. Despre ce dracu’ vorbim aici? Ne uitam la Amsterdam ca la a 8-a minune a lumii si idealizam de numa numa. Ia sa mearga nea CEO-ul cu metroul la prima ora prin Paris de exemplu. Probabil intai o sa ii taie cu lama costumul de mii de euro pentru ca parizienii iubesc proletarii iar dupa, o sa ajunga la munca ca iesit din masina de spalat, mototolit si ud. Dar hei, cine nu a folosit masina? In ceea ce ma priveste, merg cu scuterul. Daca chiar sunteti grabiti si nu vreti sa petreceti ore in trafic este singura solutie cat de cat decenta in oras. Chiar si iarna. La ce ierni avem in ultimii ani, nu regret achizitia.

      00
    • Eu am lucrat la 2 firme germane si la ambele era la fel. In primul rand ca sediul de birou nu era in centru orasului, era la mama dracului in camp la marginea orasului sau la marginea comunei de langa oras. Li se zice Industrial Park, IT park, Tzaranoaia Park , etc. Puteai ajunge acolo prin 3 metode. Fie cu masina unde aveai frumos iesiri de pe autostrada, centura si ce mai doreai. Erau destule parcari, doar directorii aveau loc in fata dar erau multe locuri si in rest. Fie pe jos, de la gura de metrou sau de regio erau autobuze periodice ce veneau la fix. Fie cu bicicleta sau trotineta ca piste erau peste tot. Dar tineti minte, erau la dracu in praznic, nu in oras. Unii veneau pe semicursiere mari in combinezon de biciclist, aveau haine de schimb la ei, faceau dus acolo.

      00
    • @maxp, vesnicul „in Romania nu e vreme de biciclete”. Ai stat in olanda mai mult de un weekend? Plm, juma din timp ploua sa te ude pana la oase si cealalta jumatate bate vantul ca sa te usuce bine de ploaia de ieri.

      00
    • @Connex, unde ești de-ai avut iarnă anul ăsta?
      aici, la 2 pași de bucurești am avut iarnă fix 3 zile. nici alea întregi.
      a viscolit o noapte și 3 sferturi de zi, a mai nins restul de zi și noaptea, a fost zăpadă a doua zi, a treia zi începuse să se topească.
      iar ultimele vreo 4-5 ierni în bucurești au fost după un calapod asemănător. doar că a viscolit de 2 ori câte o juma’ de zi și apoi ne-am înecat în mocirlă 3 zile. și gata iarna

      00
    • @AB Exact asta am spus :) Nu mai sunt ierni asa cum erau si folosesc scuterul 4 sezoane. Sunt”blocat” in medie cam 3 -4 zile lucratoare pe iarna, cand ninge.

      00
  15. „“Nu se mai joacă copiii cum ne jucam noi!” UNDE să se joace, dacă ați făcut parcare în locul terenului de fotbal!?”

    Decat un spatiu „verde” lasat in paragina cu noroi si masini parcate aiurea, mai bine o parcare ca la carte. Cand ai vazut ultima oara copii de 10-15 care sa bata mingea? De aia mai mari nici nu mai zic. Sa-ti zic un exemplu: In scara unde locuiesc am 4 pusti de aproximativ 12 ani; intr-o zi i-am surprins vorbind: „Bai hai sa dam Sambata un fotbal. – Unde mergeti la fotbal? i-am intrebat. – Jucam de acasa pe PS ca nu vrem sa ne accidentam. Facem campionat ca ne adum vreo 10 prieteni” Noi, eu si prietenii mei, cand eram de varsta lor eram juliti in genunchi, dar asta e o alta poveste.

    00
    • Dacă nu a dat cu piciorul în minge pe la 5-6 ani pentru că nu a avut unde de ce te aștepți ca la 12 ani să îi apuce brusc dorul de activitate fizică?
      La mine în cartier este amenajat un teren de fotbal (placa de beton, gard înalt, două porți). Toată vara cum se lăsa seara era plin până aproape de miezul nopții (mai puțin anul ăsta când a fost închis mai mult timp). În timpul școlii la prânz, după ore, era iarăși plin. Copiii se joacă și aleargă dacă au unde. Și sunt aceeași copii care discutau ca după meci să mai facă un joc online.

      00
    • La 5-6 ani nu-l lasau parintii (aia care erau juliti in genunchi) ca se loveste si poate-si rupe vreun picior. I-au pus telefonul/tableta in mana si joaca-te cat poti. Cati copii de 5-6 ani vezi afara singuri? Exact! Sunt mai multe pericole acum fata de atunci cand eram noi mici asa ca nu te astepta la independenta.

      00
  16. Solutii: taxa oxigen, impozite si asigurari mai scumpe, taxa pe locul de parcare marita. Cine-si permite masina sa aiba, cine nu – nu.

    00
  17. Cred ca ne concentram pe efect si nu pe cauza. Orasele dormitor din Romania, au fost gandite pentru un anumit numar de masini, un anumit numar oameni sa locuiasca in ele si sa se deplaseze pe niste rute deja bine stiute. Chestia asta se intampla undeva prin anii 60, poate putin mai tarziu. Realitatile acelor ani sunt profund diferite de realitatile acestor ani si nevoile oamenilor s-au mai diversificat fata de atunci. Orasele nu au evoluat, s-a construit unde s-a vrut si cum s-a vrut si ai realitatea curenta. Si chestia asta o poti transpune si in alte domenii conexe, cum ar fi transportul public de exemplu.
    Comparatia noastra cu tari precum Olanda sau Belgia, este inutila din 3 simple motive:
    1. Cam toate orasele au o gara prin ele, de unde poti ajunge lejer in imprejurimi. Distanta care in Romania o faci in vreo 3-4 ore, acolo e maxim 1 ora.
    2. Orasele lor nu sunt atat de inghesuite cand vi sa le compari cu ale noastre.
    3. Transportul public in orase, a fost gandit fix pentru a-l face mai atractiv fata de masina personala. Sa poti ajunge mai repede cu autobuzul la destinatie, autobuzul sa aibe un orar fix si respectat, astea sunt chestii SF la noi(prin anumite zone).

    00
  18. In orase mici nu cred ca se pune problema parcarii asa grav. Eventual acolo marea problema e ca nu ai loc in fata scarii.

    Ei bine in orasele mari, unde nu ai loc sa mai pui un boschet, acolo cred ca problema cea mare e ca s a construit in nestire de 20 ani, nu ca isi ia oricine masina, lucru normal dpmdv. Comunistii gandisera orasele in care stam acum, sa fie loc pentru toata lumea, aaa, ca acum intr-un cartier vechi s au mai pus 2 blocuri turn din pix si eventual un mall, e vina celor care isi cumpara tigai sau e vina celor care au avut fraiele orasului? Si in continuare in multe zone s-ar putea construi parcari supraetajate, dar nu se vrea, ca nu iese banutzu. Despre ce vorbim?! Ala care si a luat o tigaie, si a luat o ca e satul de efortul cu transportul in comun sau alte mijloace, nu si-a luat-o sa fie acolo. Da, e misto cu bicicleta, dar daca ai de facut un drum la tara cu niste bagaje, ce faci? Si sa nu uitam, majoritatea avem rude si la tara sau orase adiacente, ca de acolo se cam trage tot oraseanul roman.

    Smecherii se imbogatesc, iar prostii isi scot ochii intre ei.

    00
    • De luni pana vineri te duci la munca. In oras mic, unde poti merge pe jos.
      Doua zile pe saptamana ai zice ca pleci din oras, cu masina. Atunci, de ce nu sunt parcarile aproape goale in week-end? Ba mai mult, sunt chiar pline?
      Cand pleaca masinile alea, sa zici ca merita sa tai din parcuri sa faci parcari?
      Poate fac studiu de caz pe 3-4 parcari din oras. Ca n-o fi orasul asta al meu ceva neobisnuit, pariez ca asa e peste tot prin orasele mici, ar fi un studiu de caz cat de cat obiectiv.

    • „Comunistii gandisera orasele in care stam acum, sa fie loc pentru toata lumea”

      Poti sa ale spui asta alora de stau in Militari. Sau prin Tineretului. Sau prin orice cartier dormitor construit inainte de 1990 in Bucuresti sau in orice oras mare din Romania. Comunistii nu se gandisera decat la un singur lucru: cat mai multe blocuri turn, cat mai aproape unul de altul, cat mai multe dormitoare pentru iobagi. Nu mai dati vina aiurea pe mall-uri si pe ce s-a construit dupa 1990, ca realitatea e ca s-a construit absolut dement in comunism si o sa mai ducem „mostenirea” asta in spate inca minim 50-80 de ani. Adica pana cand nepotii nostri vor rezolva problema. Cu dinamita.

      00
    • Eu mai fac drumuri prin 3 orasele de 20-30k locuitori, cu sedere in 2 din ele, intr-adevar s-a aglomerat, dar e muuult mai ok decat in resedintele de judet.

      Lumea circula la rude sau case la tara, dar nu raman acolo peste noapte. Ce vad la mine, cand pleaca vecinii, vin altii din alte locuri si tot e parcarea plina :))
      Sunt pro spatii verzi si leisure places, fara discutii, dar cel putin pe unde ma invart vad si posibile locuri de parcare noi, fara sa aiba legatura cu cele amintite anterior. Parcare supraetajata, iar pe o raza de 300 metri, cel putin, lumea o sa se obisnuiasca sa faca miscare si sa nu mai lase masina la intrarea in bloc. Daca ramane nesimtita, atunci amenzi bossule. Nu inventam apa calda, sunt lucruri aplicate in alte tari de zeci de ani. Sunt orase cu zeci de milioane de locuitori si s au gasit solutii, iar noi la 3 milioane in bucuresti deja ne injunghiem in trafic pentru locuri de parcare. Mama ei de politica.

      00
  19. ti-ai gasit sa compari o tara de taraneti needucati cu un fost imperiu si lider mondial in quality of life

    00
  20. Buna comparatia cu Olanda:
    Masini per mia de locuitori: Olanda: 487 / Romania: 458 (numar total Olanda: 8,37 M / Romania 8.9 M) Astea sunt datele oficiale – si mie se par ca avem mai multe, mai ales inmatriculate in alte tari. 45% din Olandezi declara ca folosesc masina ca mijloc principal de transport / 36% bicicleta. Nu am gasit date pentru Romania.

    Acum diferente:
    Olanda a inceput sa contruiasca piste de biciclete in 1890 (nu este typo). Au o tara relativ plata, cu orase / puncte de interes conectate usor.
    Si in Olanda, poza din mijloc, a inceput sa prinda masina personala ca mijloc de transport destul de mult dupa ieftinirea lor de dupa cel de al 2-lea razboi mondial. In anii 70 insa, dupa ani cu 500 de copii morti in accidente rutiere, populatia a facut presiuni si, stiu ca pare ciudat, administratia si guvernul au implementat legi / proiecte care au dus la ce vedem acum. Si oamenii nu au fost caposi.

    Romania: Nu avem o tara relativ plata. La dracu, ai nostri nu pot turna asfalt drept pe portiuni prea mari, asa cum mentiona un bloger pe aici.
    Comunistii, cu celebrul lor arhitect, au controlat numarul de masini o perioada indelungata – toata arhitectura a tinut cont si de asta.
    Numarul de masini, si costul lor, a scazut suficient de mult sa ajungem in curand in punctul in care era Olanda in anii 70 – stiu, un mic decalaj de 50 ani. Deja au inceput sa apara din ce in ce mai multe discursuri in spatiul public legat de imbunatatirea transportului in comun, piste de biciclete etc. Insa sunt constient ca, oricat de multa presiune va fi pe administratia locala/executiv, si oricata dorinta de a implementa, toate proiectele se vor lovi de un zid destul de greu de mutat: romanul si a lui celebra caposenie – vreau sa ne fie bine, dar sa nu ma afecteze pe mine – nu bag masina in curte ca e mica curtea, nu vreau sa vand in scop de utilitate publica etc.

    Acum intrebarea la care nu am un raspuns: Trebuie sa adaptam stilul de viata la o arhitectura cel putin invechita sau sa adaptam arhitectura stilului de viata din prezent?

    00
  21. Intr-un oras resedinta de judet, unul dintre cele mai sarace din Ro, pe terenul de fotbal din sptele blocurilor au construit vila + fabrica de paine…ceva schimb de terenuri cu primaria din ce am inteles.
    Pe terenul unde imi juleam genunchii vara de vara, unde ma uitam la ‘baietii mari’ cand jucau fotbal… Mue ba cui a dat terenul ala.

    00
  22. Hai sa-ti explic de ce e o idiotenie asta cu „n-avem nevoie de masina”:

    1. In primul rand, transportul in comun nu e bine pus la punct, e aglomerat (nici nu vreau sa ma gandesc daca l-ar folosi si cei care acum merg cu masina), sunt zone unde transportul in comun n-a ajuns inca si sunt multe locuinte/firme/locuri de munca.

    2. Multe zile pe an ploua, ninge, e ger, bate vantul.. ai prins ideea. Poate tu iti permiti sa iesi din casa doar cand e vreme buna. Unii nu au luxul asta.

    3. Explica-mi si mie cum poti sa te duci intr-un birou dupa ce pedalezi juma de ora prin soare.

    4. Scoate-ti capul din cur si uita-te in jur.. unii oameni au copii, care nu pot fi dusi la gradinita cu bicicleta. Unii fac cumparaturi pentru familii numeroase, e un pic complicat sa te duci la cumparaturi cu bicicleta sau pe jos. Apropo.. tu ce iei de la piata sau de la Dedeman cand te duci pe jos sau cu bicicleta?

    Poate ai putea sa nu ai masina intr-un oras mic, dar unele din problemele de mai sus se aplica si acolo. Problema nu e ca vor oamenii masini… intrebarea e cum ii faci pe cei care vor masini sa nu mai vrea masini.

    00
    • 1 presiuni asupra primăriilor să îl pună la punct
      2 ploaia nu a omorât pe nimeni. e o chestie se cheamă geacă, alta umbrelă
      3 cu tonus ridicat. faci un duș și ești ca nou
      4 copiii au picioare proprii cu care se pot duce la școală, nu trebuie „duși”. grădinițele particulare au acele minibus-uri cu care să îi preia. cele de stat sunt în proximitate și pot fi duși pe jos . cumpărăturile se comandă pe internet și vin acasă.

      00
    • 1. Nu e aglomerat tot timpul și peste tot. Ai metrou, tramvaie, autobuze, etc.
      2. Transportul în comun funcționează și când e vreme rea.
      3. La ce oră a zilei te duci la birou de te rupe soarele-n ceafă? De ce pedalezi, n-ai transport în comun?
      4. Copiii pot fi duși pe jos la grădiniță, la școală. Scoateți-vă capu’ din cur voi ăștia care stați la porumb sau la rezidenț căcat fără școli, grădinițe și magazine în apropiere.

      E o idioțenie să ai nevoie de mașină doar ca să te fâțâi cu ea zeci de km zilnic pentru cumpărături, mers la job și dus copiii la școli/grădinițe. E semn că stai prea departe de școli, de magazine, de job. Poate ar trebui să te muți, poate ar trebui să schimbi jobul. Sau să folosești transportul în comun.

      00
    • omul vorbește de orașe mici unde ajungi pe jos oriunde în 10 minute și unde ai minim 2 grădinițe la 5-7 minute de mers pe jos (transformate în 10 pt un copil foarte mic).
      De ce n-ai merge pe jos 10 minute cu un copil de 3-6 ani?! (Nu vorbim de copii cu probleme grave de sănătate, că ăia-s rari).

      00
    • Simtiti nevoia sa veniti cu niste contraargumente de cacat la absolut orice. Pe bune.. dus? Cati dintre voi aveti posibilitatea sa faceti dus la birou? Si ce plm.. te duci la birou sa stai sa faci dus? Pe bune.. si multe altele.. n-am chef sa stau argumentez cu toti Gica Contra.

      00
  23. e clișeu sa vb de olanda, exista si copenhaga.

    00
  24. Parerea mea e ca daca toti astia care predica contra masinii ar si renunta la ea complet s-ar rezolva foarte mult din problemele de trafic si parcare.

    00
    • Exact.. sunt convins ca astia care predica mai sus au si ei masina. Sau macar au avut sau vor avea.

      00
    • Cristici- autorul a zis de câteva ori că se dă cu bicicleta, inclusiv în bucurești.
      eu n-am mașină, mă duc pe jos la serviciu și pe unde am treabă. în bucurești mă duceam cu metroul. și stb-ul.
      și cu trenul/autocarul razna prin țară. în ultimii 10 ani trenurile sunt chiar decențele: apă, săpun, curpapir la budă, chiar și curat până se găsești un prost să arunce altceva decât kk în vas și se înfundă; curat în restul trenului, ușile funcționează cât de cât, poți să iei bilet on-line, etc.

      00
  25. Inainte de pandemie faceam 50 min pana la birou. Pe jos (in timp ce ascultam podcasturi) pana la metrou, unde citeam ceva pe Kindle. Am putut sa decalez orele de servici, astfel incat evitam perioada cea mai aglomerata.
    O idee relativ simpla pentru imbunatatirea transportului in comun – bezi de circulatie rezervate pentru autobuze/trolebuze; daca stii cat ai de asteptat in statie si cam cat faci pe drum, ai mult mai multa tragere de inima sa folosesti transportul in comun.

    00
  26. Mda, mersi, tu stai vis-a-vis de piata. Dar daca ai sta „la padure”, te-ai mai duce pe jos la piata? ;-)

    00
  27. Wow, probabil cele mai ignorante remarci si intrebari tendentioase. Evident ca o comparatie cu alta tara din vest nu isi are sensul, s-a explicat mai sus de ce, plecand de la relief si terminand cu infrastructura.

    Apoi e normal ca oamenii sa isi doreasca masini, avand in vedere ca in majoritatea cazurilor familia e impartita in parintii care stau la tara si copiii care stau la oras; combinatie din care rezulta nevoia unei masini.

    Ca in marea majoritate a articolelor scrise pe tema asta, problema se muta la cetatean, adica „ce plm ai nevoie de masina, nu poti merge pe jos?” in loc sa se mute direct la administratie si sa stea acolo, ca nevoile au existat de cand lumea, si nu are sens sa te intrebi de ce au nevoie ceilalti de masini, cand tu stii sa mergi pe jos, nefacand un exercitiu mental de ce altii au nevoie.

    Ca om care a renuntat la masina timp de 3 ani in Bucuresti iti pot spune ca daca faci naveta zilnic cu metroul, sau alt mijloc de transport in comun, iti creste nivelul de stres/enervare vrand-nevrand. Stiu ca oamenii de aici sunt intr-o bula de autosuficienta, dar suntem o natie de nespalati, nesimtiti, badarani si in fiecare zi, daca nu alegi sa te izolezi in lumea ta cu castile pe cap, ajungi sa urasti naveta si sa nu mai vrei sa traversezi zilnic orasul alaturi de un grup de marlani. True story – in 783, adica autobuzul care duce lumea la aeroport, au intrat 4 tigani cu 2 oi dupa ei. Doua oi. Trecem peste faptul ca unul din ei mergea cu oaia in brate prin autobuz. Asta doar asa, din ce imi amintesc din tomberonul ala de oras pe care oamenii, care nu au vazut mai mult in viata, il ridica in slavi. Nu mai vb de muncitorii care fac naveta zilnic catre Pipera, unii dintre ei sunt oameni la locul lor, altii cei mai marlani si fara bun simt fata de oamenii din jurul lor.

    Legat de orasele mici, nu stiu la ce orase te referi, dar in orasul mic in care stau acum diferenta de nivel este de 150 de metri, nu exista Uber/Bolt, iar transportul in comun nu acopera zonele limitrofe in extindere, deci te bazezi pe autobuze mizerabile sau taxiuri care au centurile de la bancheta din spate ascunse pe dupa bancheta; daca nu iti pui centura in spate nu ai cum sa intelegi ce zic.

    Inteleg ca de acolo de unde esti tu oamenii trebuie sa aiba alte nevoi, sa adopte un alt stil de viata, sa mearga mai mult pentru ca, na, daca tu asa faci si asta e stilul tau, asa trebuie sa faca si ceilalti. Cel mai aiurea mod de a gandi si mai aiurea ca ti-ai construit o pledoarie pe tema asta. Daca as pune olandezii pe care ii ridici in slavi sa faca naveta zilnic traversand un deal de 1 km cu 9% inclinatie, iti garantez ca se lasa. Si inca o chestie de gandit: unii oameni nu vor sa transpire ca sa ajunga la munca.

    00
    • frate, nicio administrație pe lumea asta, nici în cele mai bogate localități nu poate construi atâtea locuri de parcare câte mașini își doresc oamenii să aibă, și nimeni nu le poate construi în buza blocului/magazinului/grădiniței cum își dorește românul să parcheze.
      să intrăm în discuția că românul vrea să-și vadă mașina când se uită pe geam?! să intrăm așa nițel: frate-meu are mașină, a cerut și într-un final primit loc de parcare pe lângă bloc de la adp-ul de sector. nu-și vedea mașina când se uita pe geam. doar că pe locul pt care el plătea parca altul, care avea loc în altă parte, că ”io parchez aici de x ani și vreau să-mi vad mașina pe geam”. frate-meu plătește locul și parchează și el pe unde poate. nu-și vede mașina pe geam și nu-l interesează.

      să discutăm despre vecinii mei care au loc de parcare de la adp și au abandonat mașina aia acolo (anul trecut îi creșteau buruieni în țărâna adunată pe parbriz, era nemișcată de vreo 3-4 ani), dar semnaseră pt transformarea spațiului verde din fața blocului în parcare?! am aflat după treaba cu semnăturile că aveau o a doua mașină, că nu pricepeam nici tăiată de ce mai vor parcare deși au deja loc.

      00
    • dă-o dracu’, dacă transpiri în 10 minute de mers pe jos, pleacă cu 5 minute mai devreme! 30 de minute de mers pe jos (15 dus, 15 întors) n-au ucis pe nimeni.

      00
    • românii vor să fie cât mai rapizi și eficienți, de asta merg cu mașinile ca niște cretini în loc să meargă pe jos

      00
    • Dacă ai oameni care comentează că te fac afiș dacă apari în fața lor la ora CINCI, că ei mișcă economia, mișcă economia facebook-ul și de asta se grăbește să ajungă acasă, ce pretenții să ai ca ei să meargă pe jos când ei s-au născut în mașină și mersul pe jos e din secolul trecut?

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube