Hai să presupunem că Poliția ar vrea aplicarea legilor…

Să continuăm discuția de ieri. Hai să facem un scenariu național în care, de mâine, toți polițiștii vor dori să muncească și nu să doarmă în mașini, să caute combinații și să ia bani de la interlopi.

Până aici suntem bine, da? Bun. Hai să vedem probleme.

Prima pe care o văd e că o parte din infracțiuni și contravenții sunt greu de probat, omul sancționat își ia un avocat care contestă procesul verbal și aia e. La șoferi se întâmplă des asta, legea e făcută în așa fel încât șoferul își ia permisul înapoi și circulă liniștit cât timp durează procedurile.

Și asta e doar un exemplu. Sunt zeci de chichițe procedurale prin care infractorii sau contravenienții scapă. Și istețul vine și te caută și îți râde în nas. Îți mai vine să aplici legea pe chestii pe care știi că ăla scapă prea ușor?

De aia stau cu radarul în boscheți, că radarul nu poate fi contestat ușor.

Mai departe. Toți am luat câte o amendă de circulație, da? Cât durează să fie completată? 10-15 minute, nu? Că polițiștii nu sunt tocmai ași la citit sau scris, nu? Nu e doar aia. Numărați rubricile alea mizere care trebuie completate. De ce ai nevoie de alte date de identificare în afară de Nume și CNP? Îi trimiți amenda la adresă? Nu. Îi trimiți amenda la seria și numărul de buletin? Nu.

De aia nu sunt amenzi pentru faruri, numere murdare, vorbit la telefon și alte minuni. Că sunt doar 2 puncte și trebuie să scrii 15 minute zeci de date inutile pe un formular cât o teză de doctorat.

Alte exemple? Poliția nu poate da amendă pentru parcare aiurea decât dacă șoferul e la mașină. Am avut discuția asta cu Poliția Locală Brașov, care chiar vor să facă treabă. Suni și vin. Uneori în 5 minute, alteori în 15, alteori în 50, în funcție de cum pot. Dar sunt dornici să facă treabă. Și vin și stau ca popândăii lângă mașină, pentru că legea e amuzantă, în loc să vină, să facă poze cu telefonul și să scrie amenda când se întorc la birou.

Bun. Alt exemplu. ANAF află că un cetățean are datorii. Angajatul de la coada organigramei face un dosar de urmărire fiscală și îl trimite la superiori. În funcție de cine e ăla, dosarul înaintează sau nu. Sunt zeci de cazuri în care dosarul e ținut la sertar până în ultima zi și trimis prin poștă când se știe că nu va ajunge la timp și datoria iertată. Văzând asta, îți mai vine să muncești? Nu începi să cauți scheme să faci bani în loc să aplici legea?


Atenție. Nu confundați “lege aplicabilă” cu “lege aplicabilă ușor”. A doua implică abuz și discreționar, prima implică aplicabilitate. Când legea spune “poți da amendă doar dacă e și șoferul la mașină”, nu e o lege aplicabilă. E o lege făcută să te facă să te lecuiești de la dorința de a aplica legi.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

58 comentarii

  1. La parcari nu e la nivel national legea?
    In Cluj gasesti in parbriz o „somatie” sa te prezinti in 7 zile parca la sectia x sa-ti scrie amenda. Daca nu mergi o emit din oficiu pe numele proprietarului si ti-o trimit prin posta la adresa din buletin.
    Fac poze masinii cu telefonul si le tin in caz ca ai chef de contre, la fel si cand ti-o ridica.

    00
    • nu cred ca e chiar asa. pe tine practic te cheama la sectie sa declari cine era la volan. ca poate era bunica, imprumutase masina sa mearga la piata in ziua aia. ori tu daca nu declari cine era la volan…. cui trimit amenda?
      eu inteleg ce zici si as merge pana acolo incant sa fiu ok sa schimbe legea si sa dea amenda oricum, proprietarului masinii, dar din cate stiu eu, acum nu se poate.

      00
    • Și în București am primit aceeași explicație: nu se poate da amenda dacă nu e nimeni la mașină. De-asta se parchează absolut jegos în anumite locuri – nu e nimeni să dea șoferilor cu rigla peste degete.

      00
    • @maxp tu nu crezi ca e chiar asa, eu iti zic cum am luat amenda. Vorbim de amenda de parcare, da?
      Daca a imprumutat bunica masina o emite pe numele proprietarului, si dupa aia mergi si-o incarci pe bunica ca a parcat amboulea.

      00
    • La fel se intampla si la mine in sat in baza unui HCL (vezi pagina 6 http://politialocalasuceava.ro/wp-content/uploads/2019/01/HCL-300_2018.pdf ). Ce mi s-a parut misto e ca somatiile astea sunt tipizate, iar politistul de la locala are de completat doar numar de imatriculare, strada si data+ora.

      @maxp: Pe „somatia” din parbriz scrie ca esti chemat in ziua X intre orele 8-12, iar in partea de jos este mentionat: „in ca de neprezentare, veti primi la domiciliu procesul-verbal de constatare a contraventiei”.

      00
    • Tot legat de prezenta soferului pentru a putea da amenda: daca nu achiti taxa de parcare, au un device cu camera foto si imprimanta ca cea de la POSuri care iti printeaza direct amenda pe numarul de inmatriculare cu tot cu poza si link de plata online cu cardul.

      Mi-a fost lene o data sa platesc parcarea pentru 15 minute si jur ca a fost o placere sa platesc amenda aia. Plus ca de atunci m-am vindecat de lene.

      Cadrul legal se pare ca exista fara identificare de sofer, fara somatii de prezentare la sectia de politie, fara alte mizerii. Pentru chestii minore (in special parcari/stationari ilegale), mi se pare mai important sa se dea amenzi cat mai des (chiar si fara puncte de penalizare ca sa nu ne complicam cu identificarea soferului). Asa lecuiesti oamenii de lene (cazul meu) sau prostie.

      00
    • @VladM tu ai primit o somatie sa te prezinti la sectie unde nu cumva ai declarat intai cine era la volan? sau ai recunoscut ca pe data de… la ora xx erai cu masina la adresa …? si abia apoi ti-au inmanat amenda.
      daca iti puteau da amenda direct, o gaseai direct in parbriz fara sa fie nevoie de somatia aia sa mergi la sectie

      00
    • Ca am patit-o relativ recent, am chemat politia locala (in sectorul 3) ca cineva parcase pe locul meu fara sa lase numar. Cum lipsea semnul de „parcare de resedinta” politistii mi-au zis ca nu pot face nimic, ceea ce e si normal, nu e vina lor ca aia de la parcari nu sunt in stare sa puna semne.

      In fine, i-am intrebat la final de chestia cu „invitatia” ce o lasa ei in geam cand gasesc masina parcata neregulamentar si mi-au zis ca intradevar, daca nu te prezinti la politie sa declari cine a fost atunci ai „scapat” de amenda de parcare daaar vei primi alta amenda, ca nu te-ai prezentat, amenda care e mai mica. El mi-a zis de art 2, punctul 31 din legea 61/1991 care zice asa

      „31) refuzul unei persoane de a furniza date pentru stabilirea identității sale sau de a se prezenta la sediul poliției, la cererea ori la invitația justificată a organelor de urmărire penală sau a organelor de ordine publică, aflate în exercitarea atribuțiilor de serviciu;” iar pentru asta amenda incepe la 500 de lei.

      Dar si aici din ce vad a venit justitia si a zis ca nu pot da amenzi nici pe acest articol.

      00
    • @lrpx: pasul urmator este o adresa la primarie (Serviciul circulaţie pe drumurile publice) prin care sa le soliciti sa puna indicatorul vietii. Au obligatia sa raspunda in termen de 20-30 zile.

      Experienta mea cu autoritatile este ca daca le trimiti o adresa cat de cat formala (chiar si pe mail) se misca lucrurile. Incet, dar se misca.

      00
    • @lrpx: vezi ca ai pe site-ul primariei datele de contact https://www.primarie3.ro/index.php/primaria/servicii_detail/C37/351. As pune si adresa de la secretariat si cea de la contraventii in CC.

      00
    • In Italia unde am prasit era mai simplu: amenzile veneau pe numele proprietarului masinii, cu formular pe care il completai in caz ca nu era proprietarul la volan si il trimiteai la ei.
      Simplu,usor.
      Dar de ce sa fie simplu si usor si la noi?
      .

      00
    • @maxp am gasit in parbriz un proces verbal, unde scrie ca ori te prezinti sa-ti scrie amenda (nu mai tre sa recunosti nimic ca au poze cu masina) ori dupa 5-7zile ti-o emit ei in absenta si ti-o trimit print posta, si daca nu te prezinti iti dau maximu, care e vreo 500 sau 1000 de lei.
      Dar daca nu ma crezi te invit la cluj sa parchezi si sa nu platesti parcare sa vezi ce se intampla.

      00
    • Din cate stiu, acum cativa ani cand inca se ridicau masinile parcate ilegal in Bucuresti, se emitea si o amenda de catre Politie. Pe langa taxa de ridicare a masinii.
      Inteleg ca acea amenda era ilegala pentru ca proprietarul nu se afla langa masina?

      00
    • Cred că aia cu „nu se poate da amendă decît dacă e omul la mașină” este despre locurile închiriate de la primărie, pe care dacă parchează altcineva și chemi poliția să-i dea amendă, poliția vine dar nu dă amendă decît dacă cel care a închiriat locul e acolo la locul de parcare, cu actele doveditoare că el are contract acolo. Să vezi ce fain merge asta cînd ai un apartament, ai și loc de parcare plătit la el, și vrei să închiriezi apartamentul cuiva (cu tot cu loc de parcare, desigur).

      Altfel, pe unde am mai văzut în oraș, e fix cum zic și alții. Poliția vine, face poză, îți lasă fițuica tipizată (care include poza) în parbriz, de te prezinți plătești X, dacă nu proprietarul plătește 3X. Simplu, elegant, eficient.

      00
    • @tinky. Deja am rezolvat cu indicatorul. am facut sesizare din seara aia si surprinzator in 15 zile am avut indicatorul montat.

      Acum partea amuzanta e ca au pus doar 2 indicatoare, unu in spatele locului meu de parcare si unu vizavi, dar parcarea asta dintre blocuri e mare (vreo 7 blocuri) si eu sunt cumva la jumatatea ei.

      00
    • am primit amenda de parcare in geam de la politia locala s1. m-am prezentat la biroul de circulatie (tot pls1), am primit PV, am platit cand am ajuns acasa.
      au fost peste 20 de masini cu hartie in geam in ziua aceea.

      00
    • @lrpx: Mersi ca ai fost un bun cetatean. Ma bucura tare mult cand aud ca problemele de genul se rezolva rapid cu o simpla sesizare.

      00
  2. La amenzile de circulație miile de contestații se pot rezolva simplu dacă se modifică puțin legea: dacă plătești amenda redusă înseamnă că îți recunoști vina și nu mai vrei contestație. Ar putea crește puțin perioada în care poți plăti la jumătate ca să ai timp să consulți un avocat dacă ții neapărat. După terminarea procesului dacă nu ai câștigat plătești amenda întreagă. În felul ăsta s-ar tria o mulțime din cei care pun contestație doar ca să se afle în treabă… mai ales dacă amenda întreagă e e făcută să usture bine dar varianta redusă e mai suportabilă.

    00
    • Da, asta asa ar fi corect. Daca ai platit amenda, sa nu mai ai dreptul de a face contestatie. Primesti beneficiul de reducere la jumatate a amenzii atunci cand iti recunosti fapta si alegi sa faci plata in timp redus.
      Daca tu nu iti recunosti fapta si o contesti in instanta, asta duce la resurse suplimentare consumate pentru sanctionarea ta, asadar nu ai avea de ce sa primesti o reducere.

      00
  3. Eu am luat amenda fara sa fiu la mașină. Cei de la Poliția Locală au venit, au constatat că am parcat unde nu trebuia și au pus o înștiințare in parbriz – să mă prezint la secția de la Ceasu’ Rău. Au făcut și poze – mi le-a arătat polițistul când am fost la secție. Dar era pe vremea lui Scripcarul.
    Acum vezi mașini parcate aiurea prin tot Brașovul. Mai ales prin zona centrala. Plus mașini care „stau” pe prima banda prin zonele apropiate Primăriei. Dar polițiștii locali nu fac nimic. Ieri, pe la ora 14.00, erau 4 mașini cu avariile puse pe Mureșenilor – pur și simplu de la intrare dinspre Rectorat până la Piata Sfatului trebuia să folosești numai banda 2 pentru că nu avea nici un rost sa intri pe banda 1.

    00
  4. Eu sper din tot sufletul sa treaca proiectul ala de lege prin care se pot da amenzi pe baza inregistrarilor video de la terti. Da, probabil sa mi-o mai iau si eu din cand in cand, dar vad atatea depasiri pe linie continua, neacordari de prioritate, trecut pe rosu, depasiri periculoase, etc. incat nu cred ca exista alta solutie pentru a disciplina toti tembelii din trafic.

    00
    • Daca bagi politia 2 saptamani, zilnic, la ridicat permise pentru trecut pe rosu, blocat intersectia sau oprit pe banda 1 rezolvi traficu’ in toate orasele mari in tara.

      00
    • VladM, iti dai seama ce efort logistic – sa pui la munca atatia oameni? ;-)

      00
    • @killroy
      Îți dai seama ce efort va fi pentru mulți analfabeți cu epoleți?

      00
    • Este un efort logistic mai mare sa ai un departament in cadrul Politiei care sa analizeze filmarile primite de la parti terte decat sa trimiti cativa politisti pe teren care sa dea amenzi pentru aceleasi contraventii.
      Sa prespunem ca ai 2 oameni care analizeaza 16 filmari pe zi si completeaza/trimit amenzile (cate 1 filmare pe ora). Probabil din cele 16 filmari, vor fi cel putin 3-4 care nu pot fi probate sau care nu se incadreaza la nici o sanctiune. Deci 2 politisti pot trimite maxim 12-13 amenzi pe zi.
      Daca pe aceiasi 2 politisti ii trimiti in trafic, gasesc cu siguranta mai mult de 12-13 contravenienti. Pana si eu daca ma plimb 1-2 ore cu masina prin oras vad minim 5-6 masini parcate ilegal, care intorc pe linie continua, care trec pe galben/rosu, etc.

      00
    • Am trimis aseară o filmare de pe dashcam la IPJ, cu unul care a trecut pe roșu la o trecere la nivel de cale ferata, trenul fiind foarte aproape. Sunt tare curios dacă închid ochii.

      00
  5. Referitor la parcări, in Suceava gasesti amenda intr-un plic transparent sub ștergător.
    In plic gasesti amenda si acasa iti ajunge poza cu polițaiul langa masina ta unde se vede clar numărul de înmatriculare.
    Daca e pe loc cu plata si nu ai platit ( cam toata zona centrala e cu plata) poti merge la ei, plătești un tichet de parcare pe cateva ore si-ti anulează amenda, daca esti smecher si te doare-n penix, (ca mine), cu prima ocazie pe la primărie imediat după “bună ziua” dai 250 de lei.
    Legea exista, e aplicabila si funcționează.
    Să trecem mai departe acum, hai sa rezolvam combinațiile cu infractorii, le indic eu aici in oraș 20 de interlopi cu masini peste 100k care-s pești de când se știu și bat 5-ul cu poliția, nu au muncit o zi in viata lor si nu au nici un venit legal.

    00
  6. Unele contravenții ar trebui sa fie infractiuni. De exemplu 150 km/h în oraș ar trebui sa fie infractiune, nu contravenție. Fiind infractiune, deja se deschid noi oportunitati: arest preventiv, confiscare bunuri. Și cel mai important, nu ai cum sa contești infracțiunea. Vii frumos la judecata.

    00
  7. Doi ani a durat procesul cu tolomacul care mi-a făcut mașina praf neacordând prioritate. Pentru că justiția română și contestație. Doi ani în care ăla a condus și l-a durut la pix.

    Am mai zis pe aici, nu știu dacă e fezabil. Vrei să faci contestație? Ok, no problem, depuneți dvs. în acest cont 10x valoarea amenzii. Dacă veți câștiga contestația, vă dăm banii înapoi cu dobânda standard. Dacă nu, banii rămân la stat. Simplu. Și, pentru numele lui Dzeu, să nu mai dureze 2 ani să vezi că ăla avea cedează trecerea și nu a respectat semnul.

    00
    • Nu e ok. Daca nu am banii aia nu pot sa depun contestatie? Doar cei cu bai se pot apara legal? Nu e bine. Problema e ca dureaza prea mult procesele. De ce dureaza asa mult termenele? De ce se pot face atatea amanari? De ce dureaza asa mult sa dea verdictul dupa ce se finalizeaza procesul? De ce nu exista tribunale rapide? Daca legile sunt facute de tractoristi cu bacul luat la 30 de ani si cu dreptul luat la 40 de ani, ce pretentii sa ai?

      00
    • Exact, nu este corecta asta cu limitarea accesului la justitie pentru cei care nu au bani. Corect ar fi sa se simplifice toate procedurile legislative si orice actiune in instanta sa se finalizeze mai rapid.

      00
    • Si ala vinovat nu a avut asigurare sau ce s-a intamplat?

      00
    • @Pompiliu, procesul a fost între el și poliție dar eu tot eram chemat ca parte, în ideea să mă scoată pe mine vinovat. Bătaie de cap, drumuri, citește dosare, dar măcar a fost frumos că am avut ocazia să mă joc de-a avocatul :) Eu am avut CASCO, nu despre asta e vorba, ci de portița asta, faci imediat contestație și se dă verdictul la pulivară.

      00
    • In Romania, din motive de politici populare, asa zisul acces la justitie este foarte ieftin, din punct de vedere al costurilor, din aceasa cauza, instantele sunt sufocate cu foarte multe dosare. O justitie scumpa, ar micsora considerabil cantitatea de procesomani, termenele de judecata s-ar scurta pe masura si va creste si calitatea actului juridic, avand in vedere timpul disponibil pentru studierea cazurilor. Asta nu inseamna ca dreptatea va fi scumpa, deoarece toate costurile sunt suportate de partea care greseste sau este in culpa. In acest fel, cei din urma, vor fi dispusi sa inchida conflicte si pe cale amiabila, costurile lor, in caz de pierdere in justitie fiind considerabile. Dar politicienii romani, lasa impresia celor multi si saraci ca au „acces la justitie”.

      00
  8. sa ii dea cineva lui Bode link cu orice articol de la Zoso si sa il ajute sa scroleze la comentarii! Se gasesc aici destule solutii, dar cine are timp de rezolvat probleme!

    00
  9. Nu merita sa faci contestatie la o amenda sub… 1000 lei. Trebuie sa gasesti un martor sa confirme ce spui si pierzi 2-3 zile la tribunal. Asta presupunand ca esti jurist sau ca ai la dispozitie un jurist pe care nu-l platesti in plus pt asta. Daca trebuie sa angajezi un jurist nu mai zic. Si totusi 1000 lei asa ca esti smecher se simt…
    Ridicatul masinilor este solutia corecta…

    00
    • Presupun ca te referi la ridicatul masinilor pentru parcarea ilegala.
      In teorie ar fi solutie ideala, dar in practica s-a dovedit ca nu este asa. Nu poti sa ridici absolut toate masinile, asa ca ar trebui sa te axezi pe cele care incurca traficul. Doar ca firmele de ridicari prefera sa astepte in zone unde o masina parcata nu incurca cu nimic traficul fiindca stiu ca acolo vor fi mai multi soferi tentati sa le lase.

      Si atunci ajungi sa ridici un numar considerabil de masini, dar fara sa ai un efect semnificativ de fludizarea a traficului.

      00
    • @Andrei G
      „Doar ca firmele de ridicari prefera sa astepte in zone unde o masina parcata nu incurca cu nimic traficul” – poti sa dai exemple de locuri in care nu ai voie sa parchezi si daca o faci nu incurci traficul?
      In Bucuresti multi evita sa foloseasca prima banda chiar daca e libera pentru ca exista riscul de a da pestul unul oprit „5 minute pe avarii” si pana reusesti sa reintri pe banda 2 pierzi mai multi timp decat daca ramaneai de la inceput pe banda 2.

      00
    • @MihaiC, daca parchezi pe prima banda pe o sosea cu 2 benzi este clar ca incurci traficul.

      Un loc preferat de firmele de ridicari era intersectia de la Obor. Cand vii pe Stefan cel Mare si virezi dreapta pe Calea Mosilor, treci de pe 2 benzi pe 4 benzi (apoi se fac 3 benzi). Nu afecteaza foarte tare daca este o masina parcata langa bordura, dar stiau ca acolo gasesc mereu „clienti”.
      https://www.google.ro/maps/@44.449616,26.1243298,71m/data=!3m1!1e3!5m1!1e4

      00
  10. Uite un exemplu apropo de legi, cel cu proxenetul de ieri care a scapat fiindca au considerat ca nu o forta pe fata. De ce nu au folosit procurorii legile existente pentru evaziune fiscala, Al Capone style, ca sa-l infunde pe respectivul individ? Forma continuata, poate si spalare de bani de exemplu. Cadru legal exista, doar vointa trebuie. Sa observ ca in America trebuie in formularul de taxe sa declari si veniturile din infractiuni, ocazie cu care daca nu le declari si te prind cu infractiunea initiala iti adauga si evaziune fiscala fara numar.

    Cu emiterea rapida a amenzilor eu as gandi un sistem combinat de imprimanta portabila ca a curierilor si tableta cu speech-to-text pentru personalizarea amenzii si introducerea obiectiilor, daca exista. Cateva tap-uri pe tableta, scanat CI-ul, aveti obiectii, si in 3 minute se tipareste amenda si se si transmite in evidenta pentru procesare. Mai mult de 1000 de lei per/politist nu cred ca ar costa, si s-ar amortiza in maxim cateva saptamani de reducere a timpului necesar.

    Faptul ca unii comentatori au indicat ca exista posibilitatea amendarii fara prezenta ma face sa cred ca nu e problema unei legi nationale, ci poate hotarari ale consiliilor locale sau proceduri. Sau este vorba doar de o scuza facila, existand posibilitatea de fapt dar implicand o procedura greoaie pe care nu vor sa o aplice. Are cineva un link la aceasta lege nebuloasa, sa vedem si noi formularea exacta? Multumesc!

    00
  11. De acord, dar totusi nu ii vad cand fac protest sa ceara ceva de genul.
    De unde pt mine rezulta ca nici nu vor sa munceasca, sau sa scape de unele obiceiuri deja cunoscute.

    00
  12. Cat poate sa coste o imprimanta portabila ca in alte state, unde amenda iese in 2 minute, lizibila, etc. ?
    Am cautat 2 min pe Google:
    https://www.zebra.com/us/en/solutions/industry/government/ecitation.html
    https://brothermobilesolutions.com/2020/06/22/keeping-your-public-safety-officers-on-the-go-ready/

    Atunci nu ne mai putem lega de kkturi ca „nu e lizibil” „a gresit incadrarea faptei”, etc.

    Si combinat cu eficienta lor si cu „pune osul la treaba”, 100 amenzi de parcat aiurea parca nu mai sunt asa greu de dat in 1km de bulevard, gen :)

    00
    • În Oradea toți ăștia cu amenzile de parcare au imprimantă din aia. Și o punguliță în care îți bagă frumos amenda dacă plouă.

      Sărăcia lor că nu-i scapi nicicum :))

      00
  13. Ai două categorii de contravenienți. Cazurile singulare și ceilalți 20% care comit 80% din contravenții și contestă și soarele de pe cer.
    Discuția asta am mai avut-o cu polițiști, degeaba dau eu amendă și iau carnet că am contestație și mă trezesc cu plângere la seful.
    – un contravenient face contestație, una, două, douăzeci sau sună o dată, de două ori, de douăzeci de ori pe cineva. De la al câtelea telefon, contestație răspunsul se va transforma din: hai că rezolvăm, e băiat bun, da, pv-ul nu are buletinul meteo atașat în: am o soluție pentru tine, vezi aplicația asta pe telefon?(„plm, nu mă mai suna”, „învață în plm să conduci”, „te-am pus eu să bei?”, „ies la pensie în doi ani, nu vreau să știu”)
    – se supără șeful că ai eliberat intersecția de idioți – fluidizarea se face și cu ridicat carnete – azi zece, mâine zece, poimâine algoritmul la waze face scurtcircuit, îți face evaluare nașpa, la toți, te scoate din intersecție și te pune la birou? nu, mă trimite singur în suedie la un conflic domestic.
    – prea multe litere pe formular? în loc să asculte manele și telefoane nu face serviciile o aplicație poza la număr, poza la permis, interogat bazele de date – la fel cum verifici RCA și iese chitanța? Pakistanezul în Londra: 150 pounds sir și zâmbit frumos, respect pt contribuabil.

    00
  14. Ca sa lamurim un pic cum e cu amenda pentru parcare:
    – daca parchezi pe locuri cu plata fara sa platesti, se aplica o HCL (hotarare de consiliu local) si acolo cei de la locala amendeaza frumos proprietarul
    – daca parchezi in alta parte, sub semn de oprirea interzisa, se aplica legea circulatiei, si aici este o hotarare ICCJ care zice ca doar cei de la rutiera pot da amenzi in lipsa, iar cei de la locala trebuie sa astepte sa vina soferul
    In unele orase cei de la locala lasa acea „invitatie” in parbriz pentru cei care pun botul si se duc. Dar legal au mainile legate.

    00
    • Exact !

      00
    • Da si nu. Intr-un HCL din satul meu (pe care l-am pus mai sus) se interzice „parcarea autovehiculelor in alt mode decat cel stabilit de administratorul drumului sau parcajeor prin marcajele aplicate”. Prin asta politia locala are puterea sa dea amenda.

      N-ai asta prevazut in HCL? Incepe cu o adresa catre Consiliul Local si eventual roaga-ti si vecinii/prietenii sa trimita aceeasi cerere.

      00
  15. „Prima pe care o văd e că o parte din infracțiuni și contravenții sunt greu de probat, omul sancționat își ia un avocat care contestă procesul verbal și aia e. La șoferi se întâmplă des asta, legea e făcută în așa fel încât șoferul își ia permisul înapoi și circulă liniștit cât timp durează procedurile.” exista atatea chichite incat un avocat bine pregatit cred ca scapa si un ucigas care impusca in fata politiei la ora 12 pe cineva de fata cu jumate de sectie. legile la noi zici ca sunt ciur, asa de multe gauri au prin care sa se strecoare cei cu relatii, in timp ce aia fara bani ajung la inchisoare sau iau amenzi (pe care nu le platesc) foarte usor

    „Alte exemple? Poliția nu poate da amendă pentru parcare aiurea decât dacă șoferul e la mașină. Am avut discuția asta cu Poliția Locală Brașov, care chiar vor să facă treabă. Suni și vin. Uneori în 5 minute, alteori în 15, alteori în 50, în funcție de cum pot. Dar sunt dornici să facă treabă. Și vin și stau ca popândăii lângă mașină, pentru că legea e amuzantă, în loc să vină, să facă poze cu telefonul și să scrie amenda când se întorc la birou” aici e funny, a primit un tovaras o notificare in parbriz cu poza cu masina, cu nr ei si ora la care nu era platita amenda, si un numar de telefon la care sa sune – nu a sunat. au trecut 5-6 luni de atunci si nu s-a intamplat nimic. nici p&p si nici politia locala nu l-au contactat, era fix langa primarie masina. mi s-a parut tare ca au imprimante portabile aia care constata si lasa notificarile.

    „Bun. Alt exemplu. ANAF află că un cetățean are datorii. Angajatul de la coada organigramei face un dosar de urmărire fiscală și îl trimite la superiori. În funcție de cine e ăla, dosarul înaintează sau nu. Sunt zeci de cazuri în care dosarul e ținut la sertar până în ultima zi și trimis prin poștă când se știe că nu va ajunge la timp și datoria iertată. Văzând asta, îți mai vine să muncești? Nu începi să cauți scheme să faci bani în loc să aplici legea?”
    nu e asa zoso, sunt dosare unde nu ai ce sa executi si binenteles ai teanc masiv, pleaca toate in termen ca altfel risti sa fi penalizat de sefi pentru neglijenta sau cum se numeste. prieten care lucreeaza pe zona asta are zilnic distractie de urmarit ce se apropie de termenul de 3 ani (parca), etc

    @killroy „VladM, iti dai seama ce efort logistic – sa pui la munca atatia oameni? 😉”
    exista softuri faine folosite la anaf care dintr-un formular unde bifezi 2-3 chestii pleaca comanda la tipografie la pagina aia, e bagata in plic si expediata iar in soft apare confirmarea de plecare a plicului, revenind la ce te mirai tu, daca sistemul ala de camere video intra in paine si se pune un soft fain de amendare, garcea doar apasa click ca e ok sa plece amenda si probabil iese si cu semnatura digitala, si cu toate datele necesare dintr-o tipografie spre vinovat

    00
  16. Vor politistii locali sa aplice legea?
    Oh frumos, elegant, dar cine i-a facut popandai pe politistii locali?
    Oare Inalta Curte de Casatie si Justitie?
    DECIZIA nr. 11 din 19 iunie 2017
    https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/193264
    Citez:
    „ÎNALTA CURTE DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE
    În numele legii
    DECIDE:
    Admite recursul în interesul legii formulat de Avocatul Poporului și, în consecință, stabilește următoarele:În interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 39,art. 102 alin. (1) pct. 14 și art. 105 pct. 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prin raportare la dispozițiile art. 7 lit. h) din Legea poliției locale nr. 155/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, doar agentul constatator din cadrul poliției rutiere are competența de a solicita proprietarului sau deținătorului mandatat al unui vehicul comunicarea identității persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice, precum și de a aplica sancțiunile contravenționale prevăzute de lege, în cazul necomunicării relațiilor solicitate.Obligatorie, potrivit dispozițiilor art. 517 alin. (4) din Codul de procedură civilă.Pronunțată în ședință publică astăzi, 19 iunie 2017.”

    00
    • Nu vrei sa dai prea multe drepturi celor de la Politia Locala, pentru ca in general sunt niste popandai care nu au habar pe ce lume traiesc.
      Ti s-ar parea normal ca ei sa aiba aceleasi drepturi si responsabilitati ca angajatii din Politie, in conditiile in care perioada de pregatire este infima?

      00
  17. https://www.libertatea.ro/stiri/lucian-bode-anunt-de-la-viena-obiectivul-prioritar-al-romaniei-este-aderarea-la-spatiul-schengen-3946950/amp.
    Sunt curios dacă Bode a fost curios şi dacă l-a întrebat pe „omologul” cum de în Australia, românii respectă regulile de circulaţie.

    00
  18. Solutii ar fi, dar implica putina bunavointa:
    1. Camere pe toate autospecialele, camere la purtator pe toti bugetarii cu atributii de sanctionare. PV-ul minimal, nume+CNP contravenient, articol din lege cu incadrarea faptei, semnatura si atat. Descrierea faptei: „conform proba video”
    2. Traffic court, ca-n America. Termene scurte, judecatori de level mai mic, eventual scoliti special. Nu ai nevoie de judecator calificat pe tot dreptul civil+penal din tara asta ca sa judece pe baza a doar 2 legi (Codul rutier si regulamentul de aplicare). Procedura simplificata, nu e nevoie de mizeria cu plangere – intampinare – raspuns la intampinare. Formulezi contestatie, contravenientul se prezinta cu ce probe considera, politia trimite agentul constatator cu filmarea-n dinti, fiecare isi sustine cazul, judele decide pe loc.

    00
  19. Si procurorii ar face o treabă mai bună dacă polițiștii din supraveghere ar fi mai conștiincioși. Si judecătorii ar da altfel de hotărâri dacă dosarele de urmărire penală ar respecta mai bine procedura. Si infractorilor le-ar fi mai teamă de justiție dacă judecătorii nu ar pronunța prea des achitări.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile