La fiecare unitate de presa (televiziune, ziar) exista ziaristi de casa. Pentru neinitiati, un ziarist de casa este ziaristul care este cunoscut de o celebritate. Tu, ca Irinel, nu suni la ziar si ceri cu „cine e la monden”, nu, iti suni ziaristul tau favorit, il iei cu masina, daca e urgent, il duci undeva, ii dai o cafea, ii bagi ceva in sacosa…Totul pentru ca materialul despre tine sa iasa bine.
Revenim. La toate ziarele si televiziunile mari exista un ziarist care se ocupa de relatia cu Gigi Becali. Patronii stiu de asta, dar se fac ca nu vad, pentru ca vor sa aiba stiri cu Becali. Toti acesti ziaristi, fara exceptie, scriu de bine de cioban, pentru ca vor sa fie invitati si a doua oara la Pipera, la protocol.
Cred ca despre aceste mici ungeri ale sistemului a uitat dl. CTP cand mormaia ca aia care fac jurnalism online nu au un cod deontologic. Aici voiam sa ajungem.
In blogosfera internationala s-a pornit un mic mare scandal (aparut chiar si pe yahoo news) despre initiativa Microsoft de a oferi unor bloggeri influenti americani a unor laptopuri performante cu Vista preinstalat.
Povestea a ajuns la urechile opiniei internationale prin acum 2 zile, cand un blogger includea scrisoarea prin care aceste laptopuri fusesera oferite. Scrisorile publicate ulterior difera de la om la om. Unii spun ca se spunea ca trebuie date inapoi, altii nu. Cine are dreptate sau nu in problema asta e mai putin important.
Ce este important este ca Microsoft spunea ca nu trebuie sa scrie acum de ele.
„Salut, uite un laptop de 3.000 $, ia-l joaca-te cu el si spune-mi ce crezi. Daca vrei sa scrii pe blog, bine, daca nu, sanatate, noi am vrut doar sa fiti in tema cand scrieti de Vista”.
Ce e deranjanta e ipocrizia. Marshall Kirkpatrick spune ca voia sa il sparga, ca nu mergea. Asa e nenea, cum zici tu, n-a mai mers acuma, cand a aflat toata lumea ca iti place gratis. Cand nu stia nimeni, nu aveai probleme cu el.
Eduard, eu sunt de acord cu voi, dar nici voi nu sunteti ingerasi. (nu dau link ca se pare ca nu merge sa dau link la post)
Am fixat pagina directa la post (blogger issue) – acum poti trimite link direct.
Ca o mica adaugire, laptopurile nu sunt oferite de MS ci de Edelman PR (care, e drept, fac PR-ul pentru MS)
In alta ordine de idei, opiniile mele nu coincid intotdeauna cu cele ale companiei pentru care lucrez Subiectul necesita o discutie mai ampla… fug la ski acum, mai vorbim.
Parerea mea e ca toata treaba este doar un transfer al unui obicei vechi de care putini (din presa) s-au plans pana acum. Ma refer la faimoasele „goodie-bag”-uri, „deplasarile” platite etc. pe cale jurnalistii le primesc atunci cand se vrea ca ei sa scrie despre anumite produse sau persoane.
De data asta cei vizati sunt blogeri.
Disclosure: Lucrez la Edelman.
Eu am scris de VISTA, I want my laptop!
Am citit articolul de pe blog-ul lui Eduard, mie sincer mi se pare total aiurea ca un blogger ce are o anumita poplaritate dobandita prin articole mai personale sau nu, dar articole sincere si interesante sa scrie despre ceva pentru a primi un cadou.. in primul rand esti blogger, daca e blog personal scri adevarul, ce-ti place si ce nu, iar de este de publicitate ori IT atunci din contra ar trebui sa iei la bani marunti respectivul produs. Am citit pe Realitatea ca Vista va fi ultima mare lansare a lui Microsoft.. pai asta ar putea explica multe, parerea mea…
Insa, nu mi se pare o rautate sau lipsa de respect pentru cititori, in cazul in care ai scris din propria initiativa laude despre un produs, laude argumentate, si esti rasplatit pentru asta..
Campaniile de tipul „Lauda-ma pe blog si-ti dau o paine calda” nu fac decat sa isi bata joc de blogosfera.. dar aici vezi care cum e bloger adevarat.
Scrisoarea aceea ma amuza, de altfel nu cunosc mentalitatea si posibilitatiile celor de afara, dar eu daca as fi primit un laptop pentru ca laudam Windows Vista sincer l-as fi tinut pentru mine, si cred ca si in SUA $3000 nu-i o suma de aruncat la gunoi.
zoso, am crezut ca esti mai in tema cu ce inseamna jurnalismul, ma insel: nu patronul ar trebui sa se sesizeze primul ca unii reporteri sint oamenii de casa ai lui gigi, ci redactorul-sef al respectivului. in rest, e corect ce spui tu.
Laptopul cel pu?in acel ferrari 5000(c? s-au mai dat parc? ?i ni?te ferrari 1000) sau c?t era cost? ~2400$ am impresia.
Problema e in terenul jurnalistilor, nu al celor de la Edelman.
Ca oamenii dau cadouri nu e o problema. Ca altii accepta cadourile iar nu e o problema. Problema apare in momentul in care renunti la obiectivitate.
Marshall Kirkpatrick e un troll Apple obosit, nu stiu ce dracu’ ii baga unii in seama aberatiile vis-a-vis de Acer si Vista.
Piticu, Intel sux, folosesc Vista pe un Athlon XP obosit si merge foarte bine
mi-a placut tare mult faza cu „sa-i bage ceva in sacosa”… sau sacose?
atat de autentic romaneasca, brings back mems
si mai sunt ailalti care au laptoape cu xp si care nu scriu pentru nimeni si nimic nici macar pentru munca
in schimb vista e relevant, il testez de o luna pe 975xbx/1gb ram/ 3.2ghz/ x 1300/ si da dume mari.
@alexandru savu … ah … nu e cine stie ce mare inginerie ferrari ala, e doar culoarea de el
Corect sau nu totusi cel care primeste poate prezenta produsul cat de cat obiectiv. Normal ca nu va fi 100% obiectiv dar in mare masura poate…. ca si pro de ex il da pe gigi la stiri da tot mai face mistoo de el…asa si ala de primeste laptop poate sa mai zica si ceva de naspa. un fel de a spune: impaci si capra si varza
Initiativa Microsoft este echivalentul Pay-per-post. Iti dau ceva si scrii despre ce vreau eu.
Nu vad unde e problema aici.
A…..ca initial au zis ca laptopurile sunt cadou si apoi s-au razgandit ca de fapt erau date doar pt review…asta e problema lui Microsoft de cand lumea (joc la doua capete)
ce mi se pare grav, vezi
este ca unii dintre cei care l-au primit s-au laudat cu el de parca si l-ar fi cumparat ei.
eu nu as arunca vina pe microsoft. mi se pare o operatiune de pr foarte buna. faptul ca bloggerii au primit prin ups ceva fierbinte si nu au stiut cum sa-l manance, e job-ul lor.
Cum promisesem putin mai devreme ca revin cu opinii pe aceasta tema, iata-le (btw, zapada e superba pe aici):
Campania celor de la Edelman PR (pentru Microsoft) se inscrie in limitele „rezonabile” ale unei campanii PR (singurul element neortodox fiind acea clauza care permitea bloggerului sa pastreze laptopul). Ca veni vorba, se pare ca intre timp bloggerii care au primit laptopul sun „incurajati” sa le dea inapoi.
Pe de alta parte, inclin sa dezaprob bloggerii care scriu „la comanda” (indiferent daca o fac pentru click-uri/trafic, laptopuri sau capace de bere). Unul din avantajele majore ale blogosferei fata de presa traditionala este credibilitatea data de independenta bloggerului.
In momentul in care JoeBlogger scrie insa despre Vista deoarece a primit un laptop, mi se pare ca acea credibilitate incepe sa scada (chiar daca Joe a fost onest si a postat detalii despre laptopul primit, iar review-ul lui este rezonabil de obiectiv)
Cristian, in momentul in care blogger-ul scrie depre un produs fara sa o faca din proprie initiativa, deja credibilitatea sa scade, chiar daca review-ul este obiectiv.
Sa presupunem, de exemplu, ca lui JoeBlogger i se cere sa faca review nu la Vista, ci la un nou OS – numit Fuego, de care nimeni nu a auzit.
Joe considera ca produsul sucks si, in obiectivitatea sa, mentioneza 1 lucru care-i place la Fuego, si 10 care nu-ti plac.
Totusi, prin simplul fapt ca vorbeste despre Fuego – mai mult, ca a mentionat un lucru care-i place la el, i-a crescut poplaritatea in randul cititorilor sai. Astfel vor fi cititori ai lui Joe care vor incerca produsul (pe care altfel nu l-ar fi incercat) datorita postului lui Joe (pe care nu l-ar fi scris daca nu primea laptopul) Asta nu mi se pare kosher.
@Zoso: merci de raspuns; am vazut in raspunsul tau un „voi”, astfel ca ma simt dator cu o clarificare – aici nu scriu in numele Microsoft, ci al meu personal. La fel si la mine pe blog. Se intampla ca de multe ori opinia mea sa coincida cu a firmei unde lucrez (daca ar diverge de prea multe ori nu as mai lucra aici), la fel cum se intampla uneori ca opiniile sa difere
In alta ordine de idei, ce am observat de multe ori e ca taria principiilor e invers proportionala cu valoarea tentatiei. Nu stiu cati dintre cei ce se bat cu pumnul in piept ca au refuzat laptopul ar refuza sa scrie pentru – sa zicem – un Lamborghini. Sau o vila pe coasta de azur.
Eduard, din moment ce JoeBlogger nu a primit nimic de natura sa-i deformeze obiectivitatea, nu vad nimic gresit in actiunea de a-si posta online impresiile.
Daca jurnalistii ar scrie doar despre ce cunosc ei si ar ignora sursele externe atunci ziarele ar fi de doua ori mai subtiri
eduard, de acord cu voi, chiar e misto ca n-au vrut „stiti, scrieti de bine, si e al vostru”.
ma refeream la voi, ca si companie. stiu.
PigBrother, atata timp cat JoeBlogger isi scrie impresiile in mod obiectiv – din proprie initiativa, totul e ok.
Insa in cazul „laptopuri pentru bloggeri”, chiar daca Joe e obiectiv, el nu scrie (numai) din proprie initiativa.
Practic, chiar daca review-ul lui e impartial, el face un deserviciu concurentei celor care i-au dat laptopul prin faptul ca nu face si review-uri pentru produsele acestora.
Scriind despre Vista (indiferent cat de obiectiv), bloggerii primitori de laptopuri creaza in jurul Vista un buzzz pe care altfel nu l-ar fi creat. Asta nu inseamna ca respectivii trebuie pusi la stalpul infamiei. Insa ceva semne de intrebare mi se pare ca ridica.
By the way, acum puteti castiga un laptop de la Microsoft si fara sa scrieti nimic pe blog