O posibilă explicație pentru traficul haotic de pe șosele: șoferii nu gândesc…

Din când în când trec prin intersecția asta și dau peste șoferi care vin din dreapta, ignoră semnul cedează pe care îl au și îi taie fața. Filmez și pun pe trafictube. Acolo dau peste colegii acestor șoferi, care îmi atrag atenția că eu am STOP (semnul e vizibil în poza3).

stop-1 stop-2 stop-3

Eh, eu, ca și alți șoferi care trecem prin această intersecție, ne gândim că e aberant să ne dea verde la semafor și apoi să avem STOP. Ar însemna să blocăm intersecția.

Dar totuși sunt șoferi pentru care semnul ăla înseamnă să te oprești ca să acorzi prioritate celor care vin din dreapta, deși ai verde.

Înțelegeți acum de ce traficul e de rahat? Că unora li se pare normal să ai verde 20 metri și apoi “stop”. Nici măcar “cedează”, stop complet, nene!

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

57 comentarii

  1. Acolo STOP-ul are legatura cu calea ferata. Sa ne imaginam totusi ca nu ar fi cale ferata.

    Hai sa vedem: Ce se intampla daca doi soferi au semne care ii invita la cedat trecerea?

    A) Cedeaza amandoi trecerea
    B) Trece primul cel cu Subaru
    C) Se aplica regula prioritatii de dreapta?
    D) Fiecare gandeste si face dupa cum considera ca „e normal”.

    00
    • Dar ce se intimpla daca unul din ei are indicator Stop, iar celalalt are Cedeaza trecerea? Ca pentru unii si asta e un criteriu…

      00
    • @Dan:exista o astfel de intersectie de exemplu in Craiova.Aia din fata au STOP,tu ai CEDEAZA TRECEREA,iar cei care-ti vin din stanga,au DRUM CU PRIORITATE,pentru ca in dreapta este SENS UNIC.Ce crezi ca fac cei din fata ta cu STOP care fac dreapta?Te ignora total pe tine care ai CEDEAZA TRECEREA,pentru ca asa li s-a spus lor la scoala de soferi de la Pitesti ca se procedeaza!!!In momentul in care ai STOP,dupa oprirea obligatorie,nu ai voie sa pleci decat atunci cand s-a eliberat complet intersectia.
      P.S.Intreaba cat mai multi soferi care este prioritatea in giratoriu.70% o sa-ti raspunda ca prioritatea este sfanta de dreapta…..

      00
    • @Tutan Camon: Daca sunt 3 benzi pe sens, iar banda 1 si banda 3 sunt ocupate de vehicule care semnalizeaza regulamentar manevra de schimbare a benzii catre banda 2, cine are prioritate?

      00
    • @Tutan Camon
      1) cred ca vorbesti de intersectia dintre strada Mircesti cu Henry Coanda, situatia cand vii dinspre kaufland.
      2) nu stiu unde ai facut tu scoala, dar din ce povestesti aia din Pitesti fac o treaba buna.
      Conform codului rutier in vigoare, articolul 59 aliniatul 3:

      „În intersectiile cu circulatie dirijata prin indicatoare de prioritate, regula prioritatii de dreapta se respecta numai în cazul în care doua vehicule urmeaza sa se întâlneasca, fiecare intrând în intersectie de pe un drum semnalizat cu un indicator având aceeasi semnificatie de prioritate sau de pierdere a prioritatii.”

      So, ca sa explic pe intelesul tau, semnele de „cedeaza trecerea” si „stop” sunt semne care semnifica pierderea prioritatii, adica niciunul dintre cei 2 nu au priotitate de trecere in intersectia aia. Acesta, in contextul unei intersectii cu circulatie dirijata, se numeste caz de egalitate, situatie in care se aplica regula prioritatii de DREAPTA.

      Pe scurt, tu care ai Cedeaza trecerea si vrei sa virezi la stanga trebuie sa ii acorzi prioritate de dreapta celui care vine din fata si are STOP.

      P.S. Pt alti oameni care citesc, nu toti soferii din Craiova sunt ca specimenul de mai sus.

      00
    • @Dragos: bravo! Asta am vrut sa zic ai eu, putin ironic, insa bag sama ca nu multi s-au prins..E misto sa fii sofer de vreo 10-20 de ani si sa ti se rastoarne dintr-o data tot sistemul de valori..
      Da, daca eu am Cedeaza trecerea, iar tu ai Stop si vii din dreapta mea, iti acord prioritate.
      Plm..imaginati-va circul de pe lume daca te loveste in intersectie un asemenea specimen. Explica-i tu cum e cu prioritatea asta..
      Dar nu-i nimic..politia rutiera face minuni..ii ia permisul.

      00
    • @pentru toti cei care cred ca cedeaza trecerea = stop: cedeaza trecerea este indicator de restrictie, iar STOP este indicator de interdictie.
      Asa ca mai incet cu „eu vin din dreapta, deci am prioritate”. Deci, never-ever triunghiul rosu cu varful in jos si STOP nu vor avea aceeasi semnificatie.

      00
  2. Oprescu ar rezolva problema cu un pasaj subteran pe deasupra caii ferate!

    00
  3. astea deja is chestii grele. Oamenii nu stiu chestii banale, de ex daca intri in sensul giratoriu pe banda 2 sa nu iesi pe banda 1 taindu-mi calea si apoi sa bagi o moaca de maimuta cand te claxonez.

    00
    • Da de ce sa clacsonezi in afara de a evita un accident? Esti instructor auto sau vrei sa-mi arati ca te-am enervat?

      00
    • Mai Ted – nu stiu sigur, dar cred ca in situatia data claxonul inseamna ” Sugi Pula” . Acu daca tu crezi ca de fapt inseamna altceva – e dreptul tau.

      00
    • geretus, mai poate de obicei sa insemne si ceva legat de mama domnului si de ceva rude demult decedate, ca sanu intram in chestii grele, romanii de obicei au 3 injuraturi maxim pe care le repeta…

      00
    • Bo$$, nu mai bine ne explici cum e cu giratoriu’ asta? Presimt ca o sa fie distractiv…
      Banuiesc ca tu de pe banda 1 vrei sa iesi pe a 3a iesire, sau ceva de genu’.

      00
  4. Art. 170. – (1) Conducatorul de vehicul este obligat sa opreasca atunci când:
    a) barierele sau semibarierele sunt coborâte, în curs de coborâre sau ridicare;
    b) semnalul cu lumini rosii si/sau semnalul sonor sunt în functiune;
    c) întâlneste indicatorul „Trecerea la nivel cu calea ferata simpla, fara bariere”, „Trecerea la nivel cu calea ferata dubla, fara bariere” sau „Oprire”.
    De aici.

    00
  5. Iti dai seama ca STOP-ul ala e mai mult sa-ti sara in ochi pt calea ferata, nu?

    00
  6. Lasand lenea la o parte, pe linkul de Google Maps se poate observa ca si cei care vin din dreapta au semnul STOP. In ambele cazuri scrie ca semnul este pentru calea ferata. Cand nu vine nimic pe calea ferata, se aplica celelalte semne. Deci da, cei care vin din dreapta trebuie sa cedeze trecerea.
    Regulile de circulatie sunt o stiinta exacta, nu exista loc de interpretari, de emotii sau de pareri. Cine crede ca exista, fuguta inapoi la manual, pana nu provoaca un accident.

    00
    • Sunt perfect de acord, nu prea e loc de interpretare la semne, insa frumos din partea autoritatilor este sa faca lucrurile cat mai simple de inteles pentru cei care nu sunt din zona si nu au timp cateva secunde se dumireasca ce si cum.

      Nu vorbesc de intersectia din poze, ci in general. Eu in Bucuresti ma descurc pe unde circul des, insa mai ajung uneori si in zona pe unde nu am mai circulat, Bucuresti sau provincie, si semnalizarea e destul de des defectuoasa (at best).

      Tin minte si acum harta de la intrarea in intersectia aia complicata din Iasi de langa gara unde era un indicator la intrare mai detaliat ca harta de pe Google Maps. Trebuia sa puna pe indicator si un mic rezumat Codului Rutier si era perfect.

      00
    • Ai dreptate, regulile de circulație sunt o știință exactă, din păcate nu și semnalizarea. Nu scrie nicăieri că semnul ‘Oprire’ e special pentru calea ferată, asta am stabilit noi aici, la procesul etapei. E ‘Oprire’ și atât pe ambele bretele care se intersectează, deci cei care vin din dreapta au prioritate. Observând și ‘cedează’ de pe breteaua din dreapta, da, ne dăm seama că administratorul drumului a vrut să ne spună că dacă nu vine ghezeșu’ ăia care merg înainte au prioritate, dar legislația rutieră fiind o știință exactă, ne-au spus cu totul altă treabă.

      00
    • Ţi-aş zice că ai dreptate. Mă tem însă că instalaţia de semnalizare sonoră şi luminoasă a încetat să funcţioneze sau nu funcţionează cum trebuie. Caz în care bazaconiile alea de semne de acolo ar trebui dispară şi să fie înlocuite cu crucea sf. Andrei iar oprirea ar deveni obligatorie.

      00
    • @Irositu’ – „Nu scrie nicăieri că semnul ‘Oprire’ e special pentru calea ferată”

      Pai cam scrie. Tablita cu instructiuni explica semnul STOP.

      00
    • @Leo: tablita cu explicatii e pentru luminile de deasupra. STOP-ul e acolo pentru ca e ALTA intersectie decat cea dirijata de semafor.

      00
  7. La cum este semnalizată acum intersecția, ăia din dreapta cu cedează au prioritate în fața ta. Trebuie să le dai prioritate de dreapta.
    Însă te doare capul de cum e semnalizată intersecția.
    Semnul ăla de stop trebuie pus mai înfață, să fie valabil pentru toate mașinile care trec peste calea ferată. Acum, ăia care vin pe cedează au voie să treacă fără să oprească la calea ferată. Ăștia care vin perpendicular sunt însă obligați să oprească. Nu are sens. Ori toți sunt obligați să oprească la trecerea de cale ferată, ori nimeni.

    00
  8. > Cand nu vine nimic pe calea ferata, se aplica celelalte semne.

    Conditia asta de unde ii ? Personal eu stiu ca la semnul STOP se opreste indiferent daca-i zi , noapte, ploua, ISIS sau soacra naste.

    Si in articolul 170 zice frumos… ” este obligat sa opreasca atunci când” … ” întâlneste indicatorul” …”Oprire”.

    00
    • „Conditia asta de unde ii ?”

      Din tablita de sub semn.

      00
    • Nu știu ce tot vorbiți aici. Intersecția e semaforizată, Vali are verde, ăia din dreapta au galben intermitent. Ei trebuie să cedeze trecerea. Când nu funcționează semafoarele, da, respectăm semnele.
      Ordinea este: polițist – semafor – semne.
      Nu oprești la stop de nebun când ai verde, wtf, praful se alege de intersecția aia, e trafic serios pe drumul principal, dinspre stadion spre auchan.

      00
    • Tablita este deasupra semnului de stop, este sub semnul de semnalizare de cale ferata

      00
    • „Nu știu ce tot vorbiți aici.”
      Cam matale nu stii ce vorbesti. Semaforul se aplica intersectiei inaintea careia este plasat, nu si intersectiei care urmeaza dupa intersectia asta. Geez! Unde ai mai vazut semne rutiere amplasate o singura data, care sa se aplice la 2 sau mai multe intersectii?

      00
  9. Cum nu ai bariera la calea ferata, stopul e un minim de siguranta.
    Altfel premiile Darwin si-ar fi deschis sucursala in zona.

    00
  10. Deci pana la urma nu numai soferii nu gandesc.

    00
  11. mișto, in poza 3 si explică de ce trebuie să oprești si când:
    „Oprește la lumina roșie”
    greu limbul rumân.

    00
    • Asa „e” unii, mai greu de cap.

      00
    • Semnul conditiile de oprire nu sunt puse sub semnul de Stop.
      Ar trebui sa fie, nu e logic sa nu fie, dar nu e, deci nu se aplica.
      Conditiile cu alb sunt puse sub semnul cu trecerea de cale ferata si doar la ele se refera, nu la toate semnele de pe stalp, la fel se intampla la toate conditiile de pe toate semnele din tara asta.

      00
  12. Stopul acela normal ar trebui inlocuit cu crucea lui Sf. Andrei.

    00
  13. Conform unei reguli a unor baieti din Brasov: Cine are viteza are prioritate! Si conform aceleiasi reguli si vitezei de circulatie a trenurilor in Romania, intersectia se rezolva in felul urmator: Aia care vin din dreapta cedeaza trecerea alora care vin de unde vi tu doar cand secunzii au prins semaforul pe verde si vin lansati iar trenul trebuie sa opreasca sa dea voie tuturor pentru ca nu poate prinde mai mult de 10 la ora

    00
  14. Nu sunt de acord cu tine. Soferii nu ar trebui sa fie nevoiti sa se gandeasca atunci cand vad un panou rutier. Nu stai sa faci integrale la volan, sa incerci sa ghicesti ce panou o avea ala care vine din dreapta, sau sa incerci sa gasesti o logica intr-un STOP imediat dupa un semafor. Panourile ar trebui sa fie clare. Vezi STOP, te opresti. Vezi cedeaza, cedezi. Nu vezi cedeaza, dai prioritate in dreapta. Nu stai sa iti pui intrebari „oare trebuie sa ma opresc aici sau mai incolo?” In exemplul de fata, ala care a decis semnalizarea intersectiei in felul asta ar trebui luat si batut de toti soferii care trec pe acolo. El trebuia sa gandeasca, nu soferii.

    00
  15. Cred totuşi că stopul ăla era pentru tren şi l-a întors vîntul.

    00
  16. Daca tot ai zis azi de Hornbach si de reguli de circulatie, imi poate explica si mie cineva ce masina (verde vs albastru) ar avea prioritate in momentul in care 2 benzi de circulatie devin una, ca la intrarea in Hornbach?
    Imagine: http://imgur.com/9dvQ6yo
    Harta: https://www.google.ro/maps/@45.6607079,25.5509288,69m/data=?dg=dbrw&newdg=1!3m1!1e3

    00
    • care apucă prima.

    • Dupa cum zicea un prieten, ar trebui „conduita preventiva” si sa nu se ajunga la situatia in care 2 berbeci vor sa intre in acelasi timp. Si totusi daca se intalnesc, ce regula s-ar aplica? Am patit sa fiu in situatia masinii albastre de pe banda 2. Inainte sa ma apropii de locul in care 2 benzi devin una, am vazut in oglinda laterala dreapta ca e unul pe prima banda dar cu cativa metri in spate si am zis ca pot sa merg linistit ca intram unul dupa altul (eu primul :)). Aici m-am inselat pt ca avea sa ma pup cu ala in locul in care se unesc benzile. M-a claxonat, l-am lasat sa treaca. Presupun ca se aplicata prioritatea de dreapta deoarece e un caz de egalitate. Oare cate persoane din cele ce merg la Hornbach si care sunt pe banda 2, se mai uita in oglida dreapta sa vada daca nu vine cineva pe prima banda si sa-i ofere prioritate?

      00
    • @zoso Caz în care funcţionează prioritatea de gabarit.

      00
    • Albastrului i se ingusteaza banda, deci cedeaza prioritatea

      00
  17. STOPul ala e in pendula mea pentru cand ajungi la calea ferata ca sa dai prioritate la TREN,pentru boii care uita sa se uite in parti.In Bucales pe centura e plin de stopuri din astea,din care cauza berbecii cu tiruri care vin de pe centura cred ca li se cuvine intaietatea si forteaza trecerea.Cei care au pus astfel de STOPuri ar trebui spanzurati de coaie,pentru port ilegal de capatzana.

    00
  18. Ei, de gândit, gândesc, problema-i LA CE…

    00
  19. Blogul ăsta a devenit un fel de chestionar auto, un mic Minitehnicus. La mai multe sape!

    00
  20. Cum nu sunt din zona ma orientez doar din ce vad cu Google maps: cei care vin din dreapta lui Vali au si ei sub crucea Sfantului Andrei indicatorul de „STOP” si langa el putin mai la dreapta e indicatorul de „Cedeaza Trecerea” deci prin urmare nu pot decat sa trag concluzia ca indicatorul de „STOP” pe care il are Vali e valabil pentru cazul in care vine un tren dat fiind faptul ca lipsesc BARIERELE.

    Oricum, intersectia respectiva e destul de stupid realizata.

    00
  21. Daca tu ai verde, inseamna ca ala din dreapta fie trece pe rosu (caz in care problema lui nu e ca nu-ti da tie prioritate, ci ca nu respecta culoarea semaforului), fie are verde si el (caz in care, amandoi avand verde, se aplica prioritatea de dreapta, deci tu cedezi), fie el nu are semafor (caz in care semaforul tau nu se aplica si intersectiei de langa calea ferata si, deci, iar prioritate de dreapta). Acum, cazurile 2 si 3 sunt prost semnalizate, nu ar fi primele exemple de incompetenta ale Administratiei Drumurilor, caci, asa cum spui, ai bloca intersectia cu semafor.

    00
  22. Sunt curios ce ar face o „self-driving car” in intersectia asta. Cred ca ii intra procesorul intr-un loop, se supraincalzeste si ia foc.

    00
  23. STOPU si semaforul sunt in intersectii diferite. Avand in vedere ca nu stiu ce au si aia din dreapta, ma gandesc ca era necesar si un panou de mentionare a prioritatilor.
    Altfel, tu ar trebui sa stai: ai stop, prioritate de dreapta, etc

    00
  24. Necunoscand zona, eu as opri la STOPul ala, macar de siguranta.
    Logic inteleg ce zici si consider ca ai dreptate. Legea insa nu e intotdeauna similara cu logica noastra.
    1. La un semn de STOP, rotile trebuie sa se opreasca din rulare, pana cand drumul e liber in fata.
    2. STOP-ul nu are legatura oficiala cu lumina, faptul ca lumina e explicata imi da impresia ca sunt doua entitati diferite pe acelasi stalp (si nu ar trebui sa coexiste)
    3. STOP-ul este pus imediat dupa trecerea de pietoni, ceea ce te obliga sa o blochezi cu masina pe ea, oarecum.
    4. Intr-adevar exista riscul blocarii unui sens de mers, dar banuiesc ca in realitate sunt sincronizate/traficul din zona nu se preteaza la riscul asta?
    Acum a postat cineva o poza mai sus, in care se vede ca cei din dreapta au Cedeaza, dar si Stop de cale ferata dupa. Nu inteleg de ce nu ai pus si tu poza, pentru ca daca o puneai disparea subiectul discutiei. Daca aveau doar Cedeaza, atunci aveau dreptate ei. Daca au si Stop, atunci ai dreptate tu, chiar si in fata legii.
    5. Soferul nu are obligatia legala sa verifice semnele de pe toate arterele dintr-o intersectie, ci doar pe cele de pe sensul lui de mers – si sa actioneze in consecinta. In teorie nu ar trebui sa existe situatii in care sa se bata cap in cap (si nici nu prea am vazut). De aceea, daca ai cedeaza, cedezi la orice vine din alte directii pana intri tu (plus prioritate de dreapta daca e cazul), fara sa te intereseze ca altul are STOP pe sensul lui de mers.

    00
  25. NOU
    #57

    Semnul sSTOP se refera la trecerea peste calea ferata, nicidecum la circulatia rutiera. Soferii, intradevar, marea majoritate nu gandesc, se uita la 2 metri in fata masinii si au propriile reguli adaptate la prostia din cap.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube