Bună ziua. Sunt un politician local. Am fost ales de oamenii din zonă ca să fac bine pentru ei. Dar eu sunt mai deștept de atât. M-am uitat la aeroportul local, care e în faliment din 2009, și m-am gândit că aș putea să îl închid de tot, ca să favorizez aeroporturile din zonă, unul la 70km distanță, unul la 100km distanță. Sigur oamenii îmi vor mulțumi.
Asta e logica articolului ăstuia de pe G4media.
Coaliția PSD – UDMR, care conduce Consiliul Județean Bihor, instituție ce are în subordine Aeroportul Oradea, e acuzată că a dus intenționat spre distrugere aeroportul pentru a favoriza concurența din orașul maghiar Debrecen. Fostul manager al aeroportului Oradea acuză că șefii UDMR de la Consiliul Județean i-au interzis să negocieze cu companii low-cost pentru zboruri pe aeroport, în timp ce primarul orașului, Ilie Bolojan, vorbește despre ”iresponsabilitate”. Scandalul apare la doar trei săptămâni după ce Aeroportul Debrecen a preluat conducerea în topul celor trei aeroporturi regionale din regiune şi devine aeroportul cu cel mai mare trafic, potrivit primarului oraşului maghiar, citat de agenția maghiară MTI.
Hai să săpăm un pic.
În ianuarie 2018, conducerea aeroportului a dat un comunicat de presă pe site-ul aeroportului. A fost șters între timp, dar am găsit o copie (mirror).
Aeroportul Internațional Oradea a înregistrat în anul 2017 un trafic aerian de 162.902 pasageri faţă de 41.867 pasageri înregistraţi în anul 2016 (creştere de 289,09%) iar numărul mişcărilor de aeronave în anul 2017 a fost de 2.857 faţă de 1.823 în anul 2016 (creştere de 56,72%).
În martie 2019, zborurile externe au fost anulate. Cine zbura acolo? Ryanair și Wizz Air. Ryanair a tot avut probleme cu angajații, a mai renunțat la niște curse, profitul a scăzut un pic pe 2018. Wizz Air a avut un 2018 prost și a renunțat la mai multe rute, plus, sunt linie aeriană maghiară.
Totul se reduce la trafic de pasageri și bani. Ai pasageri pe ruta aia? Faci zbor. Nu ai, aterizezi pe un aeroport mai mare, strângi pasageri și de la orașele din jur. De aia aeroporturile se fac cu cap și nu după dorințele localnicilor. Ca să ai zboruri pe ele, ca să fie profitabile, ca să ai zboruri pe ele. Nu, repetiția nu e o greșeală. Aeroportul Brașov va avea aceeași soartă, cred eu. Sibiu la 100km, București la 170km. O să aibă 3 zboruri pe zi câțiva ani și după aia gata.
Dacă ați ciulit urechile, pe Otopeni sunt, pe lângă oameni veniți din Galați, Constanța, Mureș sau Brăila, destui bulgari. Lasă, știu, v-au atras atenția moldovenii de peste Prut, nu despre ei e vorba. Oare de ce? Pentru că distanța de la Ruse sau Pleven la Sofia e mai mare decât distanța de la Ruse la București, unde au mai multe zboruri. Aeroportul București a avut 13 milioane pasageri în 2018, Aeroportul Sofia 7 milioane. Oare sunt mai multe curse de pe Vrazhdebna decât de pe Otopeni, dar bulgarii vin la noi că suntem simpatici?
Nu. E minima logică: dacă ai o legătură mai bună și mai ieftină, nu clipești când e vorba de dat 20 sau 50€ la autocar ca să te ducă 100km într-un alt aeroport, deși ai aeroport la tine la Poplaca. De aia vezi sibieni sau mureșeni pe Otopeni, că au legături mai bune.
Am zburat cu Wizz de la Arad la București când locuiam la Oradea, drumul până acolo, parcarea mașinii (uneori mergeam cu trenul, alteori cu mașina) și biletul și ieșeam la jumătate față de cursa Tarom Oradea București. Am zburat cu Tarom de câteva ori pe ruta aia, personalul infect, îmbarcarea infectă. Bugetari. Nu le păsa.
Hai să vedem gradul de încărcare pe cursele alea, să râdem un pic de cât de profitabile sunt, și apoi să ne întrebăm de ce sabotează politicienii aeroportul. Dar jurnaliștii n-au timp de prostii din astea.
Hmm…eu zic ca este pacat sa lasam argumentele logice sa strice o conspiratie savuroasa.
Offtopic: scrie Zoso pe Twitter: „pe vremuri, nea Gelu l-ar fi împușcat pe obraznic. bit.ly/2Ij8jnB”
Ce-am făcut, șefu’? Nu am împușcat pe nimeni, vorbește lumea rea!
Și sunt domnul nea Gelu, da?!
Când a zburat Wizzair de la Arad la București? A zburat doar Blueair și asta acum mulți, mulți ani. Dacă nu chiar 10.
Oare unde mai e studiul ăla ce prezice că aeroportul din Craiova o sa ajungă al doilea din România? Probabil după ce iarăși se desprind Transilvania și Moldova.
Recent am plecat dupa o masina in germania. Am gasit o masina dupa care m am uitat de bilet de avion pentru urmatoarele 1-2-3 zile. Din bucuresti nu exista bilet sub 1.200 lei pentru orice oras din germania. Am gasit de la sibiu cu 500 lei, cumparat biletu marti pt vineri… am plecat de la bucuresti la sibiu ( avionul a fost full ). Nu am vazut in vita mea aeroport mai urat, din strada cum intri e controlu dupa care intri in avion
Lasă asta, zi mai bine ce mașină ți-ai luat.
Urat, neurat, isi face treaba. Ca si cucul meu
La Oradea, Bolojan vrea sa puna mana pe aeroport si sa-l resusciteze si sa-l dezvolte. E o ambitie a sa cu o uriasa miza politica in cazul in care ii reuseste, si speram ca-i va reusi. Asta l-ar ajuta ca la urmatoarele alegeri sa elimine PSD din consiliul judetean.
Bolojan s-ar metamorfoza din primar in presedinte de consiliu judetean si ulterior inevitabil in baron local.
si il resusciteaza cum? cu pomeni electorale? subventionarea pretului biletului de avion? este fix ceea ce face PSD de obicei
Bolojan sa termine o data proiectele incepute si apoi sa isi ia gandul de la aeroport. De ce ai avea aeroport la oradea? Ti se pare ca mediul privat in zona bihorului se scalda in bani? Sa vina cine la tine? Pentru ce? Ai autostrazi? Ai ce vedea la oradea in afara de amanet/sh/inchiriez spatiu/spatiu de vanzare?
Există trafic suficient, ia vezi câți bani fac din transfer aeroport unii că și Groza sau MyDeck.
Mai e un aspect: județul Brașov e al doilea ca număr de turiști, în timp ce județul Bihor e pe locul 8! Lipsa aeroportului e principalul motiv care face ca Brașovul să stagneze.
N-ar schimba mare lucru pt ca acolo e Bucureatiul. Fiecare turist strain aterizeaza in buc, sta acolo 2 zile sa vada casa poporului si centru vechi apoi pleaca la sinaia-brasov-bran si daca mai au timp merg si la sibiu iar inapoi la bucuresti si acasa. Oarecum Bv este in drum.
Apropo, numarul acela de turisti nu reprezinta doar strainii. O mare parte sunt romani si printre ei sunt si acei bucuresteni care merg in fiecare weekend in poiana si care sunt numarati de fiecare data.
Sunt din Brasov. Nu-mi trebuie aeroport. Mi se pare o aberatie. Vreau tren rapid pana in bucuresti(otopeni) si autostrada. Sa fac aia 150 de km intr-o ora 20, si cu masina si cu trenu’. Dar nu mai vreau sa plec cu 5 ore inainte de zbor intr-o zi de luni si sa ajung la aeroport cu 25 de minute inainte de decolare pentru ca trafic pe poteca de pe valea Prahovei(ala nu e drum, e o poteca).
Noua ne-ar trebui vreo 4 aeroporturi regionale, ca spitalele, accesibile din toata zona, construite de la zero, cu cap, locuri de parcare si legaturi la sosele. Ce mare mandrie sa ai aeroport la fiecare 80 km? Cum ziceai de sate, si unele orase ar trebui sa moara, daca nu sunt obiectiv turistic sau au ceva zonal de exploatat – desfiintat.
Corect, er trebui lucrat mai intai la sosele. Ideea e sa ai aeroport cam la doua ore distanta de tine. Din pacate, in Romania doua ore distanta inseamna cam 100 – 120km, pe cand in tarile civilizate inseamna vreo 250.
La Oradea a fost sabotaj clar, pe fata.
Presedentia UDMR la CJ Bihor a fost posibila prin alianta cu PSD. A fost un pact politic dezastruos pentru judet. PSD nu avea suficiente voturi pentru sefie dar impreuna cu UDMR erau in carti asa ca le-au promis sefia UDMR daca merg impreuna ceea ce s-a si intamplat.
Sandor de la CJ a declarat public ca nu trebuie sa ii deranjam pe vecinii nostri – adica pe unguri. Multe contracte cu dedicatie pentru firme din Hu, sifonare de fonduri catre UDMR si organizatiile lor, etc, tot tacamul obisnuit.
La Aeroportul de la Debrecen 70% din pasageri sunt romani. Terminalul era praf, doar ca au cam inceput si ei sa faca unu nou. Parcarea de la aeroportul Debrecen e cea mai scumpa parcare de „stat” din Ungaria. Nu exista 10 minute gratis sa iau pe cineva, din start tre sa dai cateva sute de forinti.
Intr-o vreme UDMR dorea mutarea aeroportului mai la nord, spre Carei unde majoritatea cetatenilor sunt unguri. Terenul actual al aeroportului este foarte atragator din punct de vedere imobiliar.
La Arad, aeroportul s-a cam dus in cap. E si normal cand ai Timisoara la 50km.
Cu un management serios, aeroportul de la Oradea ar fi tip-top.
Cu 50€ ajungi la aeroportul din Paris cu autocarul nu la 100 de km. iar din oradea pâna în Debrecen îti ia o ora cu masina iar pâna la cluj 2 ore