Poate acum e momentul pentru o reglementare simplă…

Companiile de energie au nevoie de credite pentru că au probleme cu rulajul banilor. OK. Hai să nu ne uităm la problemă, că știm care e. Hai să o rezolvăm.

Toate facturile la energie se vor elibera pe 25 ale lunii, iar oamenii au la dispoziție 10 zile să le plătească, după care intră penalizări. Fără excepție. Fără scuze. Fără 30 de zile să ajungă. Fără 45 zile ca să fie plătită.

Lichidarea? Maxim pe 4 ale lunii. Nu pe 10, nu pe 15. Pe 4. Să poată omul plăti facturile.

Și, amuzanți fiind, hai să extindem asta și la companii. Nu se vor mai elibera facturi cu termen de plată mai mare de 30 zile. Că de aia au probleme de cash flow companiile, de la termenele astea mizerabile.

Pus asta pe toată țara.

Pentru că acum am 4 facturi de venit (curent, gaze, net și apă, gunoiul îl pot plăti anual). La una indexul se dă pe 5, al alta pe 20, la alta pe 25. Una vine pe 18, alta pe 3, alta pe 28. Fiecare cu termenul lor de plată, fiecare cu condițiile ei speciale. Las-o-n sânge. N-are nimeni nervi de așa ceva. Nu e normal să se întâmple așa.

femeie-bani-facturi-bills Business photo created by rawpixel.com – www.freepik.com

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

55 comentarii

  1. Deci, astia au terminat bugetele. Pai, la ce salarii au.

    00
    • Problema mare nu este la neincasarea facturilor de la consumatori ci de la intarzierile platii compensarii de catre stat, este adevarat ca statul fiind propietar pe cca 80% din producatorii/distribuitorii de energie, totul se rezuma la o labareala trista, de genul ca se transfera banii din buzunarul stang in cel drept

      00
  2. Asta daca si ajunge in 10 zile factura. De ex. la Enel a venit dupa 3 zile de la data scandenta. Am mizeria de MyEnel si vad cand se emite dar eu sunt un caz fericit.

    00
    • am reușit să le fac pe toate să vină pe email.
      mai puțin rds, care insistă să mi-o trimită și fizic.

    • Am insistat la rds să îmi trimită fizic.Degeaba, o primesc doar electronic.

      00
    • stiu, secolul 21, salvam copacii, bla bla… daca imi vine pe mail uit s-o platesc, e un mail intre alte zeci de mailuri. asa fiz, o tin in hol pe pantofar si o vad zilnic pana am chef sa platesc, in general in ultima zi a perioadei.

      00
    • NOU
      #7

      @maxp: direct debit. atat.
      Vine pe mail, vad despre ce e vorba (adica vad sa nu fie aberatii in suma finala) si trec mai departe. La scadenta se plateste singura din banca. La fel fac si cu gazu si curentul. Platesc manual doar gunoiul si apa, ca astia inca nu au acord de direct debit cu banca mea (de fapt cu niciuna, probabil ii costa un comision si sunt mai zgarciti).

      00
    • Unii au debit direct si nu mai au treaba cu copacii morti.

      00
    • @maxp, activeaza plata recurenta si se vor retrage automat banii din cont in ultima zi de scadenta. Si uite asa ai scapat de toata bataia de cap.

      00
    • a mai fost un articol pe aici cu multe povesti de succes cu direct debit

      00
    • @maxp pe principiul ăsta: să nu mai circulăm cu mașina, că alții au avut accident 😶

      00
    • Problema cu direct debit s-a dezbătut de au curs fluvii de pixeli.
      Direct debit e ok, până emite un furnizor o factură din aia aberantă, cât consumul de insert utilitate publică pt 2 orașe medii. Și după să vedeți cum e să cereți restituirea sumei încasată aiurea.
      Da, știu, voi știți să puneți limite pe conturi, chestii, socoteli, dar cei mai mulți dintre părinți voștri și prietenii lor nu știu. Și sunt o grămadă de oameni de vârsta voastră sau chiar mai tineri care nu știu.

      00
    • @maxp: singura data cand ai „groaza” cu debitarea directa e cand factura depaseste plafonul impus, dar esti instiintat imediat de banca si stii ca nu ti-a fost platita factura fiindca ti-a venit o suma mai mare decat pragul impus de tine. Asta nu e problema bancii, e a ta fiindca nu verifi de ce ti-a fost respinsa debitarea si probabil cu ocazia asta ai afla si cu ce ti-au unflat X factura.

      00
    • @maxp, @AB, problemele alea de care spuneti voi provin de la faptul ca sunt unii clienti care nu sunt in stare sa isi stabileasca un prag rezonabil pentru direct debit. Adica daca tu in mod normal ai facturi in valoare de 50-60 de lei pui un prag maxim de 100 de lei.

      Asa cum spune si @Emil, daca se emite o factura eronata primesti notificare de la banca si apoi depinde de tine sa verifici ce s-a intamplat.

      00
  3. Relax man, soluția e găsită și aplicată prompt: se facturează un consum lunar estimat enorm (față de contract, față de istoricul punctuluide consum), cu explicația „așa avem noi procedura”.

    00
    • Exemplu:

      Iul 21: consum real:100kw, consum facturat 200kw, platit 200kw
      Aug 21: consum real:100kw, consum facturat 200kw, platit 200kw
      Sept 21: consum real:100kw, consum facturat 200kw, platit 200kw
      Oct 21: consum real:100kw, consum facturat 200kw, platit 200kw
      Nov 21: consum real:100kw, consum facturat 200kw, platit 200kw
      Dec 21: consum real:100kw, consum facturat 200kw, platit 200kw
      Citire contoar (Iul-Dec): 600kw, dar tu ai platit 1200kw (adica ai platit in plus 600kw)
      => factura: -800lei

      Jan 22: consum real:400kw, dat index 400kw, consum facturat 400kw, de plata 400lei.

      Dar tu aveai sa primesti 800 de la ei (factura pe minus). Deci mai ai de primit de la ei doar 400lei. Adica iti dau o factura de -400lei

      00
    • @gogu si cum e cu data emiterii mai noua decat data scadentei ? aia ti-a scapat?

      la mine electrica la 2 locuinte mi-a generat ceva de gen
      – factura octombrie
      – factura noiembrie
      – factura decembrie
      le-am platit pe toate
      la inceput de ianuarie in cont aveam
      – factura octombrie
      – factura noiembrie storno
      – factura decembrie storno

      in ianuarie nu am primit factura
      in februarie mi-a aparut o factura pe ianuarie care oarecum a luat din ce am dat pe noiembrie si decembrie alea vechi care nu bateau cu alea noi care au aparut in cont cu numele de storno (dar cu valoare pozitiva)
      in ianuarie a aparut una storno pe bune cu – decembrie + inca ceva

      alea storno cu numele si aia storno pe bune au niste detalii absolut inutile, imi da consumul si regularizarea din ultimele 6 luni (eu trimit lunar citirile, iar ei la 3 luni trec sa le citeasca si ei). si repet asta e la 2 locuri de consum

      cred ca sunt ori cretini, ori au anjati cretini ori sunt retarzi

      00
  4. Nu se vor putea emite toate facturile la aceeași dată datorită volumului imens de date.Nu vor lucra altceva angajații gaz, curent, etc timp de 10 zile în cazul acesta.

    00
    • E un sistem automatizat care emite facturi. Nu sta nimeni cu pixul sa-ti calculeze tie factura. Nu? Nu cred ca se mai lucreaza ca in 1984

      00
    • De ce, nu mai sunt abace disponibile? ;-)

      00
    • @sly, Digi emite factura pentru toti clientii in aceeasi zi. Nu ai posibilitatea sa alegi o alta zi de facturare. Si ei nu mai au probleme, desi au cateva milioane de clienti (mai mult decat orice furnizor de electricitate/gaze).
      Totul se face automat, nu sta nimeni sa calculeze sumele manual.

      00
    • Automat inseamna ca sunt generate de niste servere care trebuie sa colecteze datele dintr-un DB, sa le proceseze etc.

      Daca iti permiti infrastructura poti genera si miliarde de facturi pe zi. Daca vrei sa reduci costurile iti iei mai putine servere si emiti facturile in zile diferite.

      00
  5. NOU
    #24

    Până ajunge factura la sate trec alea 10 zile. Nu toți cei în vârstă au skill-uri să plătească online, să caute factura pe mailuri. Taică-miu e fericit că își poate plati facturi în aplicații să nu mai stea la cozi. Socrul în schimb refuză orice progres tehnologic. Nu vrea să învețe deloc. Plățile online sunt ceva de secol 25 pt el. Ambii au 73 de ani. Ambii locuiesc în același oraș cu mine. Și ca socra-miu sunt sute mii. Pentru ei nu există soluții tehnologice.

    00
    • Socru-meu (fost inginer proiectant), imi da telefonul lui si ma roaga „trimite si tu SMS la numarul asta” :-)

      00
    • Profitați de faptul că furnizorii de utilități au site-uri bune și ajutați-i făcând cont și urmărind facturile și consumurile.
      Eu am scăpat un bunic de sub lupă și a plătit în avans aproape un an.

      00
    • multi refuza si pt ca vor ei sa aiba in mana chitanta. pt ca mereu le zapacesc aia platile, pe taicamiu in ultimii ani mereu il auzeam: ma duc pana la enel/gaze/etc ca au zapacit platile si mi-au zis sa vin cu chitanta….

      00
    • Chitanța= ordinul de plată prin care s-a achitat suma.
      Multe xeroxuri au adrese de e-mail pe care clienții să trimită documentele pe care vor să le printeze.
      Eu menționez codul de client și numărul facturii la detaliile ordinului de plată.
      Deocamdată mă descurc, sunt oarecum curioasă și mai degrabă înfricoșată de cum mă voi descurca peste 25+ ani, mai ales că nu sunt și n-am fost ever o persoană tehnică.

      00
    • @Valente, taică-meu susține că nu are timp să dea toate indexurile în perioadele stabilite pt fiecare furnizor de utilități. Chiar nu are timpul ăsta sau are prea multe pe cap ca să tina minte toate perioadele.
      Și nici măcar nu e necesar cont.
      La gaze și curent pe facturi sunt niște numere de telefon unde poți să dai indexul. Fac asta în apartamentul închiriat unde nu am acces la conturile proprietarului.

      Când ajung acasă o să cer părinților niște facturi și o să dau indexurile. Chiar sunt curioasă cu cât pe minus vin următoarele facturi.

      00
  6. Am lucrat in trecut in testarea unui sistem de billing al unui operator de telecom din Italia si pentru unul din Anglia. Niciunul sistem nu era conceput sa emita facturile intr-o anumita zi, iti pune in cur performanta sistemului. Au asa numitele batchuri zilnice. Impart milioanele de clienti la 28 de zile si ii distribuie pe fiecare intr-un anumit batch astfel incat sa aiba o performanta cat mai buna. Evident furnizorii de energie nu au traficul de date pe care il are un operator telecom, dar in acelasi timp nu dispun nici de serverele pe care le are un operator telecom, totul e calibrat pe nevoile fiecaruia, evident ca unii se mai zgarcesc si cumpara servere subdimensionate, insa intelegeti ideea.

    00
    • Nu știu cum e la facturi, eu am un exemplu practic, 82000 de fluturași cu minim 85 de repere salariale fiecare, generat pdf-uri criptate, trimiși pe e-mail. Durează în medie 3 ore, serverul e o mașină virtuala cu Windows, 8 cores, 16G RAM, costa 800 de euro/luna în Azure.

      Deci mi se pare aberant în ziua de azi sa te plângi de resurse. Ori sistemul e scris prost, ori arhitectura e greșită, ori sunt aia foarte scartari.

      00
    • Adica pe scurt, cu 800 de euro pe luna poti sa generezi intr-o singura zi un total de 650.000 facturi. Sunt putini furnizori de servicii de electricitate/gaze din Romania care au mai multi clienti.

      00
    • @Rumbu – e ceva mai complex de atat, cel putin in Telecom. Cand generezi facturile trebuie sa colectezi datele dintr-un sistem care merge live (unde se verifica daca userul are credit, cate SMSuri mai are + loguri cu ce servicii a folosit pt urmatoare factura si multe altele).

      Nu este vorba doar de calculatorul ala care iti proceseaza generarea, ci de toate nodurile dintr-o retea telecom (care btw, nu o sa-ti foloseasca servicii cloud gen Azure, AWS etc.).

      00
    • @Rumbu, exact ce spune si Sagi – sistemul este live, taxarea clientului se face in timp real nu numai la clientii prepaid, cat si la clientii postpaid (asa cerea legea italiana) – si cand zic taxare ma refer la reducerea free units pe care le are cleintul la momentul initierii apelului sau sesiunii de date sau ce face el sau efectiv taxarea in bani daca e cazul. Sistemul ala, chiar daca scopul final e generarea facturii, niciodata nu se poate compara cu un sistem de calcul salarii pentru sute de mii de angajati. Eu am dat un exemplu in anumit context si am si specificat ca nu se compara cu sistemul de facturare a unui distribuitor de energie electrica sau gaze care are o complexitatea a datelor si a businessului mult mai simpla decat a unui operator de telecom. Si da, am intalnit prea putine companii care sa fie mana larga si plateasca hardware sau cloud services asa cum ar trebui, toti vor ieftin, stabil cu securitat sporita a datelor si ajung sa faca compromisuri pentru unele lucruri.

      00
  7. In tarile cu apa calda, poti alege la orice furnizor la ce data sa ia banii din cont. In cazul meu am pus totul la 2 zile dupa intrarea salariului. Iar legat de citire, doar ptr apa e nevoie sa transmit eu indexul o singura data pe an.

    00
  8. Zona crepusculară la EON GAZ. Am o eroare la un loc de consum ce nu poate fi rezolvata din contul de client. Incerc de 2 luni sa iau legatura cu cineva, pe chat-ul site-ului, la telefon sau email. Nimeni niciodata disponibil. Halucinant…ca sa aflu ca dau salarii sub 2000 de lei la consutanti relatii clienți.Se pișă de la etaj pe Romania si clientii lor

    00
    • Aproape la fel si eu, am stat cu telefonul pe speaker pe masa vreo 3 zile, la un moment dat am reusit sa intru in contact cu cineva, care mi-a zis ca nu ma poate lamuri, trebuie sa ma duc la sediu. Merge pwla.

      Incercam sa le fac o sesizare ca primesc tot felul de notificari ca am diverse mesaje in contul lor, dar cand mi-au trimis mesaj cu majorarea de tarife n-am primit nici notificare nici email, doar daca intram in myline imi aparea ca am un mesaj in plus. Se pare ca nu e asa important ca si citirea contorului.

      Li se pare normal sa tot intru in site-ul lor si sa verific mesajele, poate am primit ceva nou.

      00
    • E unu’ pe internet, Cristi Dascalu, ii duce la >2000euro in trei luni ca nimic.

      00
  9. Bine ca nu trebuie sa dam indexul si la Internet…

    00
  10. Problema reglementarii tale o reprezinta faptul ca nu prea exista incredere intre partenerii de afaceri,clienti,furnizori etc. Incredere ca omul o sa se tine de treaba, o sa livreze la timp si o sa plateasca. La toata povestea asta adauga faptul ca acele penalizari sunt complicat de recuperat intrucat sistemul este foarte greoi, iar intregul cadru legal este interpretabil.
    De asemenea mai trebuie luat in calcul ca in Romania extrem de multe firme platesc salariile nu in aceeasi luna in care tu ai muncit ci fix pe 5,10,15 ale urmatoareia. Chestie extrem de perversa, dar e o alta discutie si totul pleaca de la ceea ce am spus mai sus incredere.

    00
    • De exemplu daca beneficiezi de concediu medical, legea iti permite sa il aduci angajatorului pana in data de 5 a lunii urmatoare. Astfel, acesta nu ar avea cum sa iti calculeze salariul mai devreme de aceasta zi.

      00
  11. Eu folosesc direct debit la facturile de utilitati. Nici nu mai stiu cum e sa platesti manual ceva.

    00
  12. PE 28 ianuarie am primit mail de la NN că au primit cotizația la pensie pe decembrie. Sunt angajat la stat același stat care voia să facă penală întârzierea contribuțiilor.

    00
  13. Si ce te faci daca ai termene de 30 de zile, si clientul nu plateste niciodata in cele 30 de zile? Mi s-a intamplat personal. Un client pur si simplu nu platea niciodata in acel termen, oricate telefoane si emailuri trimiteam. Schimbau persoana de contact, bagau vrajeli. Chiar au fost dispusi sa plateasca penalizarile de intarziere, doar ca sa nu plateasca la termen. Momentul cand faceau plata era cand aveau nevoie de o noua livrare si bineinteles ca nu o primeau pana nu erau la zi cu platile.

    Cu privire la termen, problema e ca pana introduc contoare inteligente peste tot, ar trebui sa citeasca intr-o perioada scurta totul, ceea ce ar presupune multi oameni angajati putin timp.

    Furnizorii zic ca emit facturile la o data, dar daca chiar si online, daramite pe email sau posta fizica, apar cu cel putin 2-3 zile intarziere fata de acea data, cum numeri zilele de termen corect?

    Si de exemplu la Enel la gaz, de cand cu compensarile, au emis cu peste o luna intarziere, au estimat din burta facturile pe luna calendaristica desi era dat indexul in fiecare luna intre 6-10 (gen consum estimat pe o luna cu 2 mc mai mic decat indexul dat pe 6 ale lunii urmatoare), asa ca ei nu respecta regulile actuale, cu ce ar ajuta sa dai reguli noi pe care sa nu le respecte?

    00
    • „Si ce te faci daca ai termene de 30 de zile, si clientul nu plateste niciodata in cele 30 de zile?”

      simplu, renunti la un asemenea client, care nu se poate numi client ci mai degraba TEPAR daca face asemenea tiganii!

      00
  14. normal ca au probeleme cu rulajul, ca nu emit facturi la timp. de ex enel nu mi-a emis nicio factura de 2 luni nici la curent, nici la gaze. iar cand i-am intrebat:
    „In urma solicitarii dumneavoastra, va aducem la cunostinta faptul ca, ne-am aflat in imposibilitatea de a emite facturi deoarece lucram la implementarea noilor reglementari. Acestea vor fi emise in lot.”

    00
  15. *oras mare in Scandinavia
    *debit direct de pe card la toate facturile (curent, net, telefoane, chirie, asigurari etc).
    *am platit o singura factura fizic
    (nu aveam cont bancar) si vreo 2 cu transfer bancar.
    *aflu ce provideri am cand mai apare unul nou, care ofera ceva la mutarea contractului ( luat pana acum: samsung buds live, speaker jbl, un smartwatch). contractul trebuie sa fie la fel sau mai avantajos.
    *relaxes in Scandinavian language
    *first world problems
    *doar ma laud. astept hate. pup

    00
  16. Am o vaga impresie ca ne futem singuri in cur de nu se poate, si aici ma refer la toata UE.

    00
  17. Austria – toate facturile plătite prin direct debit.
    Chiar și abonamentul la sală este tot prin direct debit.

    00
  18. Nu știu ce furnizori aveți voi, dar eu am cel puțin 30 de zile (scadență + „perioadă de grație”) la toate utilitățile.

    Demult, după ce mi-am blestemat și eu zilele cu facturile care veneau rând pe rând, etc.,
    mi-am făcut sistem: plătesc pe 10 electricitatea, pe 20 gazele la țară și pe 30 netul.
    Facturi electronice și plată online.

    00
  19. Pana la reducerea termenelor de plata, avem mizerabili care afiseaza produsele din magazinele online ca fiind in stoc si iti blocheaza banii pana cand vine containerul din china, avem cohorta de bugetari care freaca menta si pt care termenul ala de 30 de zile e optional etc.
    Hai sa facem asa: daca nu s-a rezolvat problema cu impozitele sau cu dosarul de la anaf, zbang – cel putin 10% minus la salariu pt ala sau aia care trebuiau sa faca asta. Nu sa plateasca institutia amenzi, ca tot din banii nostri se platesc si alea.

    00
  20. N-ar fi rau. Am sunat la Electrica in decembrie ca nu mi-au emis factura nici pe octombrie nici pe noiembrie. Pai ca sa vedeti ca noile reglementari, ca nu stiu ce.

    Am reusit pana la urma sa ii fac sa imi emita o factura pe cele doua luni dupa index-ul contorului citit ultima data, deci oarecum la zi.

    Pe ianuarie nu am primit factura, inca astept. Banuiesc ca primesc pe doua luni, cu pretul marit. Fericire.

    00
  21. Tu ca om, dar nu omul de rand face cashflow-ul furnizorilor.

    Sunt alte companii, aia cu facturi mari la ce vrei tu. Daca am o companie de constructii si trebuie sa platesc curent/gaz/apa din diverse locatii, tu imi zici sa platesc in 30 de zile. Atunci eu zic ca toate sa se plateasca in 30 de zile. Aia care au beneficiat de serviciile mele. Rambursul de TVA. Etc.

    Sa vedem noi cum statul scoate banul pe loc cand astia asteapta finalizarea si analizarea executiilor bugetare.

    00
  22. „Nu se vor mai elibera facturi cu termen de plată mai mare de 30 zile”- Amin!

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube