Peter Schiff despre salariul minim

Mi-a plăcut mult faza cu „dacă lucrezi pe salariul minim nu prea ar trebui să întemeiezi o familie”.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

82 comentarii

  1. Dar sa nici nu prea aiba voie sa voteze.

    00
    • Gresesti aici mult. Nu toti care lucreaza pe salariul minim pe economie sunt idioti. A lucra pe salariul minim pe economie de multe ori nu are NICI O LEGATURA cu intelectul. Sunt multi oameni cu facultate care lucreaza pe salariul minim pe economie. Ce inseamna asta, ca nu poti vota? Ce legatura are salariul cu discernamantul, accesul informatie etc?

      00
    • Ca a terminat o facultate nu are de multe ori nici o legatura cu intelectul.

      00
    • Ai impresia ca absolvirea unei facultăți are vreo legătură cu intelectul?

      00
    • Daca nu ar trebui sa isi faca familie pentru ca nu cunosc suficient incat sa castige suficienti bani, cum ar putea sa stie suficient incat sa voteze.

      00
    • @Mihail, atunci care e motivul pentru care niște oameni cu un „intelect” măcar mediu ar lucra pe salariul minim?

      00
    • In multe tari di UE, salariul minim nu are nici o legatura cu salariul minim din Romania.
      Aici ma refer la nivelul minim al costurilor legate de traitul in acea tara. Chiar aca trebuie sa platesti 100E/luna asigurarea la masina! Poti gasi solutii si mai avantajoase.

      00
    • @Catavencu

      Alege unde ai vrea să te muți definitiv din țară: Cuba, China (mai puțin Hong Kong și Macao) sau Coreea de Nord?

      00
    • @ cațavenci, în general, cei cărora ar trebui să li se interzică să voteze sunt cei care neagă un principiu banal de important: egalitatea în fața legii. altfel spus, cei ca tine.

      00
    • Din diverse motive, independente de multe ori de acea persoana. A generaliza, este cea mai mare greseala, si poate in cazul asta e si un pic de discriminare. Discutam in iarna cu un taximetrist de situatia politica si imi explica foarte bine argumentat de ce a votat. Si nu cred ca avea cine stie ce studii, dar mi-a zis ca ii pasa de tara lui si se intereseaza.

      Poti fi cu salariu de zeci de mii de euro, si sa nu te duci la vot. Pentru ca tu ai casa, masina, bani in conturi, te doare undeva. Corect?

      00
    • salariu minim n-are cum sa dispara altfel toata economia s-ar muta spre zona gri/neagra. nu e o prostie tot ce zice nenea acolo dar el gandeste naiv, de suprafata. in rest ca toti care apara sau condamna salariul minim n-are o idee de ansamblu are doar niste preri sustinute fix de nimic, next..

      00
    • Asa zisele facultati alea la care va ganditi voi cand emiteti axioma ca intelectul nu are legatura cu absolvirea lor, sunt fabricile alea de diplome acreditate pe naspa. Altfel, orice absolvent de facultate de stat, la fara taxa, este cu ani lumina inaintea pulimii care nu a terminat o facultate, adica 3 sferturi din popendulatia Romaniei, adica a alora care voteaza la fel de 28 de ani.
      Nu vorbesc aici de exceptii. Sunt putori care nu au vrut sa faca facultate dar au mintea brici. Din nou: astia sunt exceptii.

      00
    • Da, fascistule, ai dreptate, dar eu zic să-i și gazăm pe ăștia cu salariul minim pe economie, ce să mai și voteze. Nu-i așa?

      00
  2. Daca esti angajator si platesti salariul minim, ar trebui sa-ti fie confiscate activele si retribuite celor ce sunt in sa remunereze mai mult, iar ca persoana fizica, un 20 de ani la Canalul Dunare-Bucuresti!

    In vremurile de aur ale capitalismului, un pustan care in vacanta de vara pisa benzina in rezervor, strangea suficienti bani de un Mustang! America anii 60

    Oricum, bine ca-si intemeiaza familii refugiatii din Africa si cei ce n-au lucrat o zi in viata lor, indiferent de nivelul salarial!

    00
    • În anii 60 America era cam singura tara ce producea ceva în lume și erau bani căcălău. Vremurile alea au trecut de mult.

      00
    • @Monstru

      Ce legătură are America din anii ’60, cu România mileniului 3, cu refugiatii din Africa?

      00
    • ce-mi plac poveștile asta cu prosperitatea anilor 60-70 în sua, mult mai mare decât acum. toate sunt factual false, dar deja nu mai contează. în jurul lor s-a construit o veritabilă bulă de realitate prin contribuția a mii de cărți ce deplâng dominația „neoliberală”

      00
    • e bine ca vin refugiati si maresc sporul demografic.

      in schimb, muncitorii localnici care au salarul minim nu ar trebui sa-si infiinteze familii.

      Te doare capul.

      00
    • Si daca esti cetatean si nu esti in stare sa platesti brutarul, macelarul, avocatul, medicul sau taranul din piata care vinde rosii a.i. sa castige peste minim, sa ti se taie o mana, sa ti se ia casa / masa / masina / hainele / etc. Asta ca sa nu umblam cu standarde duble!

      –-

      Colcaie Romania de comunisti…

      00
    • Eu sunt de-acord cu tine, cu condiţia să plăteşti 15 lei pe o pâine, 12 lei un litru de lapte, 5 lei un ou, atunci putem plăti pe toţi peste salarul minim.

      Şi mă refer la valoarea de acum, fără şmenuri cu inflaţie şi alte cele. Atunci vom putea plăti şi pe cel ce mătură strada cu 3000 ron lejer. A da, că vorbeam de măturat strada, trebuie să ridicăm întreţinerea la 2000 ron minim, că plătim doar salubritatea 500 ron pe lună, nu abureli gen 40-50 ron per apartament, scoate banul frăţioare sau mută-te la pădure.

      Tot ce zic e perfect valabil, iar dacă s-ar aplica forţat să zicem, ori am da în inflaţie, dar dacă nu am da în inflaţie, 99% ar fi concediaţi şi angajaţi roboţi.

      Şi atunci am fi în visul tău:
      1 brutar ar face 3000 ron, dar în loc de 4-5, ar fi doar 1.
      1 măturător pe stradă ar face 3000 ron, dar în loc de 10 ar fi doar 1, restul ar fi roboţi autonomi.
      Chiar şi o femeie de servici ar face lejer mia de euro, dar ar fi una responsabilă de 20 de aspiratoare autonome în loc de 10 femei de servici.

      Iar dacă ai 40 de ani şi lucrezi încă pe salariul minim pe economie, oriunde ai fi în lume, las-o baltă, n-are rost discuţia.

      Discutăm de 2017 anul în care şi un copil cu sindrom down a luat bacul (felicitări maxime, e un mare f* you pentru toţi loserii care se plâng că e greu), şi noi încercam să facem pe unu de 40 de ani să înveţe ceva productiv pentru societate…

      00
  3. Interesant podcastul, ascultat tot. Totusi trebuie retinut contextul in care vorbeste omul.

    Cum sta el in Puerto Rico intr-un complex inchis la Hilton da ii stie toate problemele. Cum Puerto Rico nu trebuie sa devina stat, dar trebuie sa scape din datorii prin faliment, desi nu poate face asta fara a deveni stat.

    Aia cu sistemul de plata prin care cumpar aur ca sa il fol sa cumpar iar moneda fiat, pentru a plati pentru chestii e sublim si o teapa de zile mari.

    Am dat cateva exemple pentru a intelege ca totusi milionarii pararesti ( Tirian anyone) sunt destul de rupti de realitate. Pe langa rantul meu cred ca citatul asta e mult mai bun pentru a demonstra de ce cand eviti sa recunosti nuantele, ca Schiff esti „full of shit”:

    „Ms. Evans was a full-time employee of Kodak. She received more than four weeks of paid vacation per year, reimbursement of some tuition costs to go to college part time, and a bonus payment every March. When the facility she cleaned was shut down, the company found another job for her: cutting film.

    Continue reading the main story
    RELATED COVERAGE

    PUBLIC HEALTH
    Dream of Obamacare Replacement Fades to Bipartisan Patch Job SEPT. 6, 2017
    interactive
    The Best and Worst Places to Grow Up: How Your Area Compares MAY 4, 2015

    ECONOMIC WINNERS
    Under Trump, Job Market Has Improved More for Clinton Supporters SEPT. 5, 2017

    ECONOMIC VIEW
    What if Sociologists Had as Much Influence as Economists? MARCH 17, 2017
    Ms. Ramos is an employee of a contractor that Apple uses to keep its facilities clean. She hasn’t taken a vacation in years, because she can’t afford the lost wages. Going back to school is similarly out of reach. There are certainly no bonuses, nor even a remote possibility of being transferred to some other role at Apple.

    Yet the biggest difference between their two experiences is in the opportunities they created. A manager learned that Ms. Evans was taking computer classes while she was working as a janitor and asked her to teach some other employees how to use spreadsheet software to track inventory. When she eventually finished her college degree in 1987, she was promoted to a professional-track job in information technology.

    Less than a decade later, Ms. Evans was chief technology officer of the whole company, and she has had a long career since as a senior executive at other top companies. Ms. Ramos sees the only advancement possibility as becoming a team leader keeping tabs on a few other janitors, which pays an extra 50 cents an hour.”

    bine, cand esti milionar e usor sa fii libertarian.

    00
  4. Vai cat bullshit mizerabil. Productivitatea e problema?

    1. Cand H&M si Zara muta operatiuni prin Asia si platesc 1$ pe zi pentru 16-18 ore de munca aia care devin sclavii lor pentru ca nu au alta varianta o duc la limita supravietuirii pentru ca nu sunt suficient de productivi? Guvernele care accepta mizeria si sclavia de genul asta nu sunt vinovate cu nimic. Companiile care fac profituri urisase pe sclavia altora nu au nicio vina?
    2. Cand firmele italiene sau engleze(sau oricare altele) au venit si au platit femei din RO cu 150$/luna e pentru ca o femeie din Romania era mai putin productiva decat aia din Anglia la care trebuia sa ii dea 2000 de lire?

    Imi vine sa vomit pe gandirea asta. Da, despre exploatare e vorba. Despre faptul ca un sofer, un om de la bada intr-o fabrica (adica oameni cu minimum skills)in tarile din vest datorita venitului minim nu trebuie sa isi petreaca 15 ani din viata ca sa obtina skiksuri divine pentru un salariu decent. Stie ca va lua un 1500E minim, bani cu care va putea sa isi duca viata normal, sa isi creasca copiii, sa ii trimita la scoala etc.

    00
    • Daca nu-ti convine, de ce nu ii angajezi tu si-i platesti ma bine.

      00
    • 1. Pai cin’ te pune sa cumperi de la Zara sau H&M? Cumpara de la fabrica locala, de la croitor, fa-ti pe comanda etc. Dar stai, asa nu prea-ti convine, nu? Ca e cam scump, ca de ce sa castige vecinu’, ca bâr-bâr. Sau ai impresia ca nu se stiu „povestile” astea?
      2. Pai cin’ le’a pus sa se duca la firmele italiene? Sau cin’ le’a pus sa lucreze pe 150$? Puteau foarte bine sa traiasca din miile de doalari dati de clientii romani – printre care esti si tu. Sau nu puteau?
      3. Incurci venitul cu salariul, dar nu ma mira. Cat despre 1500 euro: la chiriile, preturile imobiliarelor, bonelor si serviciilor din vest (si a altor chestii), esti cam muritor de foame. Sau crezi ca 1500 de euro iti asigura acolo ce-ti asigura aici?

      00
    • @MP si restul care nu-l inteleg pe Mister_Q.. e trist cu voi. aveti impresia ca salariul minim si nivelul de trai din vest se compara cu cel din est, mare prostie. chiar daca preturile la imobiliare si unele comoditati sunt mai mari in rest totul e cel putin la fel de ieftin, de ce? pentru ca eficienta si pentru ca numar mare de cumparatori.

      https://www.eurofound.europa.eu/publications/report/2017/eu-member-states/statutory-minimum-wages-in-the-eu-2017 ..vai dar cum? tarile cu cel mai mare salar minim o duc si cel mai bine? wow, nu se poate asa ceva, hai sa eliminam salariul minim!
      ps. e prostesc a vorbi despre salariul minim fara a vedea si intelege contextul.

      00
    • Depinde de care parte a baricadei esti. Eu ma ocup de outsourcing si pot sa spun ca exista cerere si oferta. Cerere de firme care vor sa-si reduca din costuri prin taierea masiva a salariilor. Si oferta de forta de munca ieftina. In special in Asia, in particular in Europa de Est. Desigur, evitam tarile cu un salariu minim pe economie.

      Intrebare banala: sa zicem ca ai o firma cu o cifra de afaceri de cateva zeci sau sute de milioane pe an. Continui sa produci in Franta pentru ca muncitorul francez produce calitate (cand nu e beat) sau faci trei centre productie: unul in India, altul in Rusia si al treilea in Mexic si muti productia. Asta ca sa te asiguri ca nu pun de o greva… sau ca guvernul respectiv nu are idei trasnite cum ar fi salariul minim.

      00
    • Cuvantul „servicii” mentionat mai sus iti spune ceva? [ca sa nu mai spun ca nu vad cum spui tu de volum, dat fiind ca oamenii au nivel pana la care pot cosuma mancare / bautura / altele de baza, dar trecem peste]

      Bona e mai eficienta in vest? Se vinde de mai multe ori/in volum (vreo 48 de ore pe zi, in loc de 8 ore)? Sau e doar mai scumpa?
      Mecanicul? Electricianul? Instalatorul? Constructorul? Veterinarul? Avocatul? Stomatologul? s.a.m.d.

      sau

      Camera de hotel e mai eficienta? Sau camera de azil/ingrijit batrani? Restaurantul (nu fastfoodul)? Taxiul? Transportul (fie el si in comun)? Intrarea la muzeu? Berea / cocktailul in Pub? Asigurarile? Internetul? Telefonia mobila?
      s.a.m.d.

      Daca viata ta se rezuma doar la chirie, mancat si imbracat din outlet, posibil sa fie „cam la fel”. In rest, scoti bani (mult) mai multi daca vrei ceva pe langa. Peste milenii, cand vor termina cu berea la pet si o samanta la coltul blocului, poate vor intelege si romanii suparati pe viata si pe faptul ca nu „face statul minimul mai mare, la fel ca in vest” ca salariile (mai) mari se tin cu preturi (mai) mari. Dar pana atunci, vor continua sa caute cum sunt salariile minime pe la altii, fara a se interesa de restul vietii de acolo.

      P.S. Cat despre legatura dintre salariul minim si calitatea vietii: vezi Elvetia – care nu are minim. Sau Germania, pana amu vreo 2 ani. Scuza cu „aia o duc bine pentru ca au salarii minime mari” e penibila si demna doar de un popor care gandeste in termeni de minim si ieftin.

      00
  5. Eu zic ca ar trebui castrati chimic toti cei care pana la 30 de ani nu trec de salariul minim pe economie. Prin lege. Hai sa facem treaba cum trebuie pana la capat, nu?

    00
    • De ce nu incepi cu tine? Ideea ca tu crezi ca poti abuza corpul unei alte fiinte umane care actioneaza absolut normal si nu a incalcat nici o lege e foarte deranjanta! Recomand o vizita la psiholog! Hitler ar fi avut nevoie de mai mult de atat ca sa faca ce spui tu, Stalin de mai putin!

      00
    • eu i-as castra pe astia de bani gata ca tine… plm ce conceptii… de parca nu ati sti cum e piata muncii

      00
    • Sigur e vorba de un /S, nu sariti pe om.

      00
    • silicon_v: sarcasmul tau e asa de avansat incat lumea crede ca esti prost.

      00
  6. nenea are impresia ca treieste intr-o utopie pur capitalista fara sa ia in considerare factorul uman si politic. si daca toti tre sa invete meserie sa scape de joburile nasoale cine le mai face? numai oamenii fara experienta sau robotii? complet de acord cu familia pe salariul de cacat, dar din nou, factorul uman. cum il rezolvi? pui conditie la angajare: vrei salariul? da dovada ca iei anticonceptionale? imi place cum se balbaie la intrebarile lui rogan.

    00
  7. Omul e biased… porneste de la conceptul ca angajatorul are mai multe drepturi si chiar dicteaza in piata muncii, cand de fapt ambii, si angajatul si angajatorul reactioneaza pietei (cererii). Salariul minim ofera 2 lucruri – spune angajatului sa nu caute joburi mai jos decat salariul minim si angajatorului ca daca nu e productiv si nu umple pe piata o nevoie reala, ar fi bine sa dispara.
    Exemplul lui cu salariatul ce produce 5 dolari pe ora si salariul minim cu 10 dolari pe ora este idiotic – poti angaja un angajat care ‘teoretic’ iti pierde 5 dolari pe ora daca ai un alt angajat la ‘sales’ ce iti recupereaza cei 5 dolari. Plus salariul minim spune asa – daca tu ca angajator esti asa de lovit de salariul minim, clar lucrezi in manufactura, unde munca ‘fizica’ este regina. Poate totusi e bine ca angajator sa dispari daca nu ti-ai automatizat chiar nimic din zona de lucru. De fapt chiar indicat!

    00
  8. Ce simpatic e omul … „In Singapore nu au salariu minim si salariul mediu e mai mare ca in US. Au mai multi milionari per capita…”.

    Pentru ca se stie, e mult mai usor sa ajungi milionar din salariu decat daca iti deschizi un atelier de croitorie unde platesti cu 1 dolar pe luna minori sa faca haine pentru Schiff si Rogan ;).

    00
    • Libertarienilor le plac exemplele fara nuanta. Daca incepi sa desfaci firul argumentelor lor lucrurile devin amuzante.

      Cati singaporeni (singaporezi???) au devenit milionari, si cati milionari si-au mutat domiciliul fiscal in singapore pentru regimul lax. Asa, in medie, eu si cu nastase suntem milionari.

      00
    • cu precizarea că singapore e unul dintre cele mai bogate locuri din lume tocmai pentru că nu angajează minori plătiți cu un dolar pe lună.

      00
  9. Totusi cei cu salariul minim pot intemeia 3-4 relatii de scurta durata pe lună

    00
  10. Tot episodul merita ascultat: Joe Rogan Experience #1002

    00
  11. Mi-a plăcut mult faza cu “dacă lucrezi pe salariul minim nu prea ar trebui să întemeiezi o familie”.

    Pentru ca brusc, paradigma sociala s-a schimbat si e acceptabil ca un om care munceste full-time, chit ca nu are calificari valoroase, sa fie tratat ca un sclav si sa fie platit sub limita sub care isi poate duce o viata, nu decenta, dar macar in limitele umane si cu respectarea principiilor care stau la baza drepturilor omului.

    Cred ca gresesti, Vali. Iar ala e un idiot sinistru. Iar lumea care castiga mai bine, sau mult mai bine decat minimul ala cred ca totul e ok. Cred ca e o meritocratie in jocul asta. Ca te uiti la americani si-i vezi ca o duc – relativ- bine. Asta pentru ca exista ceva reguli oricum , si pentru ca-s anumiti factori cum ar fi ca fura resurse si oportunitati de la aia pe care ii calaresc cu armata.

    Dar muta paradigma omului astuia in tarile Asia unde oamenii chiar sclavagesc si in ciuda faptului ca in ansamblu tarile fac bani buni, si au o maa privilegiata de bogatani , oamenii, in general traiesc execrabil.
    Vorbeste de tari ca Singapore si cum totul e bine si roz acolo si „oamenii o duc bine”- o laie. E plin de expati care si-au adus afacerile cu ei, chestii outsourced din alta parte, iar aia o duc relativ bine. Cei mai multi traiesc in chestii ce pot fi asimilate unei cabine telefonice si se cred cosmopoliti. Si nu-s doar aia cu salariul minim, pentru ca o data ce faci asta tragi toate lucrurile in jos, race to the bottom.
    E misto sa ragi despre cum salariul minim a fost inventat ca sa creeze somaj si despre faptul ca oamenii accepta voluntar salariul ala oricat de mic, pana cand ajungi in situatia in care toti banii sunt intr-o parte, iar cealalta parte are doar forta de munca, si e mai multa munca decat nevoie de munca si-ncepi sa-i tratezi pe toti ca pe sclavi (sunt 10 ca tine la usa).

    Ma-ntreb, daca e asa de misto sa nu ai salariu minim de ce dracu se inghesuie lumea sa emigreze acolo unde sunt salarii minime si cat mai mari?

    Din fericire, momentan, chestia asta nu afecteaza oricum Romania, care se afla intr-un vacuum de forta de munca si-ntr-un val de fuga si de depopulare.

    Dar ia gandeste-te putin la un scenariu. Indeparteaza salariul minim de tot si asteapta cativa ani pana cand se va permite importul de sclavi de cine stie unde, iar Europa va fi saturata si va impinge inapoi imigrantii din zona lor – deja face asta.

    Ce crezi, vei avea vecini romani, intorsi in tara sa munceasca pe salarii de rahat, sau vor pleca si aia pr care ii mai vezi in tarile alea naspa, care iti garanteaza, cat de cat, ca daca muncesti nu vei fi tratat chiar ca un sclav, si vor fi inlocuiti, probabil, cu niste africani sau asiatici din estul indepartat?
    Ar fi o imagine misto?

    Mi se pare amuzant ca esti in relativ aceeasi pozitie cu sclavii, ca nu esti vreun industrias, cred. Si-ti inteleg pe undeva frustrarea, ca fiind un business freelance pare ca nu esti protejat neam de regulile care privesc salariul minim. Adica, o agentie poate sa iti propuna bani de seminte la un pitch ( race to the bottom), iar tu n-ai luxul angajatului pe salariu minim sa-i spui „sorry, boss, e ilegal sa oferi asa putin, te reclam”. Inteleg perfect asta.
    Pe de alta parte, beneficiezi de mentinerea unui nivel de consum si a unor standarde. Nu cred ca faci prea multi bani din campanii si orice chestii de marketing si PR in care poate te poti implica tu cand nu se vinde mare lucru ca nu are cine sa cumpere, nu?

    Nu am pretentia ca salariul minim trebuie sa iti ofere cine stie ce nivel de confort. Bai, dar chestiile minimale : un acoperis, o masa, posibilitatea de a avea o familie, sa nu te sinucizi singur, si sa-ti asiguri necesarul de igiena si sanatate. Nu sa ai bani sa te tratezi de cancer la o adica, aia e, mai sunt si ghinioane, da’ sa nu mori dintr-o gripa. Macar atat.

    00
    • hai să nu discutăm despre „2 lei aici sunt mai valoroși decât 2 lei dincolo” și să ne concentrăm pe ce spune omul ăla. care spune ceva simplu: e aberant să îți întemeiezi of familie când ești sărac lipit pământului, pentru că nu faci decât să creezi o spirală a sărăciei. asta spune omul. când ești tânăr, lucrezi pe bani de semințe, pentru a putea căpăta experiență și skilluri necesare unei munci mai bine plătite, cu banii ăia putând să îți întemeiezi și întreții o familie. nu lucrezi la mec la 30 de ani și te miri că, hei, nu îți ajunge salariul de 800 lei.

    • asta pentru ca el traieste in lumea lui de investitori, fund managers si alte vrajeli, si a facut un internship si a avut un summer job prin 60.

      Exista si profesii cu skill cap, unde se termina plafonul de „avansare”. Textilista incepatoare, sau cu experienta 20j de ani tot pe acolo castiga, poti sa ajungi si textilist sef, sau sef de sala, tot pe bani putini lucrezi. Si sa nu vorbim de sectoare unde ne calca pe cap sfanta china, intre menajere si menajera sef nu e mare diferenta.

      Asculta dupa asta si podcastul cu Jordan Peterson, vezi cam ce pop % are iq in plaja 85, si care zice US ARMY ” sunt inutili”. Aia ce experienta acumuleaza? Trec de la mop la dezvoltare de soft? Argumentul cu low skill jobs sunt rampa de lansare e gaunos si superficial.

      00
    • Intemeierea unei familii nu ar trebui conditionata de venituri, iti faci o familie cand simti nevoia, daca te ajuta si soarta, nu la 70 de ani cand iesi la pensie ca deh, doar atunci iti poti permite, nu? Astfel de idei apartin regimurilor totalitare unde de exemplu nu ai voie mai mult de 1 copil.

      00
    • alex, pornind o familie din sărăcie nu faci decât să condamni acel copil la sărăcie. nu o să aibă cu ce merge la școală, o să termine cu greu 8 clase, o să își găsească cu greu de muncă. așadar, ai produs un adult cu șanse mici să iasă din rahat.

    • Sunt de acord in principiu cu ideea respectiva dar nu impartasesc per total concluziile lui Peter Schiff si nici argumentele lui si asta din cauza ca lucrurile nu sunt deloc simple.
      Ca multi (inclusiv eu), Peter vorbeste din perspectiva survivor bias. Societatea pe intreg are o problema majora atunci cand un reuseste sa-si pretuiasca copiii (adica viitorul) si implicit nu ofera un trai decent si perspectiva celor care doresc sa munceasca.
      Nu spun ca orice trantor are totul asigurat sau ca nu conteaza pregatirea ca societatea te suporta.
      Mai degraba ca daca vrei sa muncesti, poti sa-ti gasesti un job si sa evoluezi, financiar si profesional.

      Uite un articol recent care cred ca ilustreaza bine o parte din problema:
      https://www.nytimes.com/2017/09/03/upshot/to-understand-rising-inequality-consider-the-janitors-at-two-top-companies-then-and-now.html

      00
    • @vali, se pare ca ai trait printre chiaburi, in timp ce eu care m-am aflat mereu intre observ cum prietenul meu din copilarie care n-avea ce manca cu zilele lucreaza ca necalificat intr-o tara din asta socialista pe un venit ce-i permite sa-si faca o familie. In timp ce in alt exemplu, real mah nu din filme, el IT-ist ea corporatista nu au bani de copii.

      00
    • @vali … In fine, ce vroiam sa zic e ca acel copil va creste la fel de bine intr-o familie saraca cat timp are suport emotional din partea familiei sau are noroc de prieteni buni. Chestia asta cu tre’ sa castigi x bani seamana a ceva eugenics iar statul trebuie sa intervina sa-i ajute pe cei care nu-si permit si nu sa le interzica.

      00
    • hai să nu discutăm despre “2 lei aici sunt mai valoroși decât 2 lei dincolo”

      Nici nu intentionam. Era vorba de un trend al saraciei.

      E aberant să îți întemeiezi of familie când ești sărac lipit pământului, pentru că nu faci decât să creezi o spirală a sărăciei. asta spune omul.

      Da, asa e. Sunt de acord. Pacat de copii. Pe de alta parte e aberant sa muncesti full time, la mec, sau oriunde altundeva, si sa fii sarac lipit pamantului. Sincer vorbind, mie nu-mi prea pasa, eu pot trai intr-o lume cu sclavi, da’ e aberant sa vorbim despre drepturile omului, emancipare si doi metri mai incolo sa fie ok sa zici ca e ok ca un om care munceste sa fie sarac lipit pamantului. Pentru ca nu-i ok, decat daca accepti idea de sclavie.
      Cei mai multi confunda salariul minim cu socialismul si nu-i deloc asa.
      Nu poti asimila un om care munceste cu unul care sta pe sociale- intelegi ce zic?

      Hai sa vorbim de angajatii de la mec. N-or fi ei ce-i mai destepti din cartier, dar ce fac ei acolo e destul de solicitant. Te-ai uitat vreodata la ei? Zici ca-s soldati. Nu stiu tu, dar eu nu as putea sa lucrez o zi intreaga acolo. De pe la pranz as strange pe cineva de gat, colegi, clienti, nu conteaza.
      Ideea e ca nu pot, nu-i chiar o plimbare prin parc munca alora. Sa muncesti o zi asa, apoi sa n-ai unde sa mergi acasa ( preuspun ca de mancat iti dau aia ceva ca doar esti la mec, te descurci), sa n-ai bani de-o aspirina ca sa nu te mai doara capul de la ziua de munca, sa n-ai o gagica cu care sa-mparti un pat si doua planuri de viitor, pai nu stiu cum sa spun , dar un streang atarnat de lustra nu pare o idee asa rea.
      Nu zic sa fim egali indiferent de ce facem, dar, macar sa nu fim ipocriti. Dreptul ma munca parca era altceva decat dreptul la sclavie. Saracia e una din problemele pe care incercam sa le eradicam , iar educatia e unul din mijloacele folosite. Niciuna nu functioneaza cu salariu minim $0.

      Uite, sunt intr-o tara din nord unde toata lumea vorbeste engleza, desi nu-i limba lor natala. Vanzatorii de la aprozar, aia care-mi fac curat in birou, aia care matura strazile. Si nu vad homelesi. Si nu aud chestii legate de probleme de sanatate. Si toti par fericiti,in ciuda faptului ca ploua intr-una de 3 zile, iar taximetristii nu incearca sa te faca la ceas ( e destul de scump), nici nu incep cu cerseala de cum le calci in masina si, ce crezi, n-au nici uber, i-au dat afara prin aprilie si nici cetatenii nu prea vor sa auda de aia.
      Astia chiar sunt cam socialisti, dar una peste alta, crezi ca e posibil sa mentii un nivel de civilizatie fara a garanta niste drepturi cetatenilor care muncesc? Eu nu.
      Urmatorul pas dupa ce introduci salariu minim 0 e sa suplimentezi numarul politistilor/jandarmilor pe strazi si eventual sa dai drept de prt arma civililor, ca na, trebuie sa isi apere posesiunile cumva.
      In momentul in care decizi salariu minim 0 alimentezi o spirala a saraciei. Nu-i capitalism e feudalism, adica sistemul ala in care un grup mic detine sau controleaza tot capitalul iar cei multi se bat intre ei sa-i deserveasca, fiecare cat de mult rezista, pana la dezumanizare.
      Cum spuneam – race to the bottom.
      Si nu ajuta nici „micul intreprinzator”. Pot sa iti demonstrez cum companiile mai mari sunt mai capabile sa reduca costurile cu forta de munca.

      00
    • omul spune așa „alea sunt locuri de muncă (roboțeii de la mec, nu supraveghetorii) pentru tineri, să învețe să facă ceva și să invețe disciplina muncii”. ai întârziat cu 10 scunde să scoți cartofii din ulei? s-au ars. te tragi pe cur cu hamburgerii? se strică. și tot așa. pentru că, dacă ai avut subordonați tineri, ai văzut că majoritatea știu teoria, dar le lipsește practica. asta înveți la locurile de muncă de jos, de asta ai nevoie. după care, cu timpul, avansezi. nu stai pe salariul minim 20 de ani. că nu îți ajunge și că ai deja o experiență. nu e un job, la fel cum zicea nenea ăla, din care să trăiești toată viața.

    • Io zic ca bogatii n-ar trebui sa faca copii, consuma resursele planetei.
      Saracii sa faca un copil, bogatii 0. Cand bogatii mor, banii li se redistribuie multor saraci.

      00
    • Când te mai miră de ce PSD-ul e ales, oameni ca @Alexandru sunt acolo să-ți reamintească.

      „Chestia asta cu tre’ sa castigi x bani seamana a ceva eugenics” – ai, pe bune, eugenie?!? E greu să te fuți fără să devii părinte sau să faci laba, a?!

      00
    • asta înveți la locurile de muncă de jos, de asta ai nevoie. după care, cu timpul, avansezi. nu stai pe salariul minim 20 de ani. că nu îți ajunge și că ai deja o experiență. nu e un job, la fel cum zicea nenea ăla, din care să trăiești toată viața.

      Ar fi cum spui, daca salariul minim ar fi asa, doar de incadrare initiala. Ca pe asta pot sa o inteleg. Nu ai nevoie sa ai nevasta si copil in primul an de munca.
      Nu stiu cum stau lucrurile anul asta dar, in 2016, 44% din salariatii romani aveau salariu minim pe economie. Iti dai seama ce inseamna asta? Deci, dupa parerea ta 44% din cetatenii activi (+/- ca mai sunt si alte categorii decat salariati) nu ar trebui sa isi intemeieze o familie. Iar 86% din contractele de munca erau remunerate sub salariul mediu pe economie, care era atunci, 2879 de lei. Conform unui articol de pe stirile protv. Salariul minim cred ca era 1250 lei brut. Deci, undeva intre suma asta si salariul mediu ( presupun ca daca ai salariu mediu iti da Peter Schiff voie sa iti intemeiezi o familie, nu?) e o linie peste care e ok sa ai copii.
      Nu stiu unde, traseaz-o tu unde vrei.
      Ca atare, undeva intre 44% si 86% din cetatenii activi ai unei tari nu e ok sa isi intemeieze familii. Pensionarii au deja, nu-i mai priveste schema, gandim pentru viitor.
      Ca atare, e ok ca aproape din jumatate din popendulatia unei tari sa fie compusa din sub oameni, sclavi. Daca limita ar fi 0.
      Din fericire, salariul ala minim exista, nu-i cine stie ce, tot nu prea poti sa ai o familie din el, pentru ca-i prea mic, tot ne invartim in spirala saraciei.
      Pe de alta parte, in Danemarca organizatiile profesionale care stabilesc salariile minimale in fiecare bransa garanteaza un venit minim de ajuns ( nu am sa spun suma, ca sa nu avem discutii de $1 intr-un loc si in altul) cat sa poti plati chiria si utilitatile unui apartament, mancarea, transportul si sa mai ramai cu ~35-40% din venit dupa toate astea, in functie si de cat de rezonabil esti cand iti alegi chiria si transportul.
      Iar tu crezi ca asa nu e bine. Ca e mai bine ca jumatate din tara sa nu aiba un viitor, o familie, o structura. Inca cred ca gresesti si ca nu o spui cu intentia asta

      00
  12. Mentalitate de proprietar de sclavi

    00
  13. In 2015, 2,4 milioane de romani aveau salariul minim pe economie. Dupa cresterile din 2016 si 2017 probabil numarul lor a crescut. Mergand pe logica „dacă lucrezi pe salariul minim nu prea ar trebui să întemeiezi o familie” in jumatate din popendulatia Romaniei ar disparea intr-o generatie.

    00
    • Asta ar trebui aplicat la nivel global :P

      Si asa suntem prea multi pe planeta asta :P

      00
    • Si la ce ne ajuta sa fim multi, dar prosti si saraci?

      00
    • Logica asta e hatereala si cam atat pentru ca progresul tehnologic de poate aduce de la un salariu peste medie la minimul pe economie. Ex: munca facuta de muncitor la uzinele Dacia in 2000 e foarte probabil facuta acum de un robot. Omul, daca a terminat mecanica si nu se poate angaja ca IT-ist, dupa logica asta e o putoare ordinara si nu ar trebui sa aiba familie.

      00
    • Nu doar ca ar disparea 50%, ci chiar dispare. Uita-te putin la prognoze. 15 mil in 2050.

      00
  14. Discursul e politic si cu substrat…
    Omul expune pareri care-l ajuta… omul care-l citeaza la fel…

    00
  15. De ce nu?! Mănâncă doar iaurt vreo 5 ani, dar pe urmă își ia BMW.

    00
  16. „By the time you are an adult with kids, you should have accumulated the skills to earn more than minimum wage”.

    Pentru ca exact asa functioneaza viata. Iti faci familie cand castigi suficient si dupa aia iti dai seama ca nu poti face copii.

    Pentru ca toti oamenii au capacitatea sa isi depaseasca limita. Istoria exact asa demonstreaza.

    00
  17. teoria e frumoasa, practica ne omoara; daca maine se elimina salariul minim in RO , se „adapteaza” foarte repede 90% din corporatiile care ofer salarii minime

    00
  18. Si o alta perspectiva:

    00
  19. Să ridice mâna sus toți cei de aici ai căror părinți erau milionari când i-au conceput. Oh, stați așa, ăia care aveau doar un părinte milionar, că celălalt era casnic, jos mâna.
    Să ridice mâna sus toți cei „realizați” (ca să zic așa) ai căror părinți au muncit pe salariu minim sau n-au muncit deloc în perioada în care și-au întemeiat familia. Eventual, ambele mâini, ăia cu părinți la țară, care au trăit doar din agricultură de subzistență și ajutor social. A lega salariul de întemeierea unei familii e cea mai mare tâmpenie.

    00
    • După 27 de ani, lasă-ne cu retorismul tău tale de 2 căcați uscați.

      A lega salariul de întemeierea unei familii e cea mai mare tâmpenie.

      De ce?
      Vrei sclavi?

      00
  20. Ma uit cata ura, cate bule si cati detinatori ai adevarului absolut sunt aici. Toti ar pune mana pe topoare si ar taia in carne vie orice sarac.

    Problema e complexa si las cateva intrebari aici:
    1. Ce este saracia? Cum stabilesti un prag? Cum decizi ca un om este sarac sau nu? De ce?
    2. Cred ca 90% dintre oamenii saraci s-au nascut saraci si mor saraci. Unii au forta sa se ridice, altii, nu, iar altii pur si simplu nu au posibilitatea. Cand te nasti copil in ghetou, ce sanse iti ofera viata? Ce vina ai tu ca te-ai nascut? Ce vina au parintii? Poate nu au avut bani de prezervativ si s-au iubit. Acum va trebui sa punem taxa pe iubire? Ca sa faci sex trebuie sa arati ca ai cont in banca, tu sau parintii?
    3. Puneti-va in mintea unui HR. Vrei sa angajezi un casier sef sa zicem. Vine unu sarac lipit, cu hainele ponosite, ca alea le are, poate e deja dupa-amiaza dupa o zi calduroasa si miroase un pic. Dar, paradoxal, cum necum, are experienta si stie. O sa il alegi pe el sa ii dai salariu minim + 50% (salariu de casier sef) sau alegi un student/ fata mai aratoasa cu o experienta minima? Sa fim realisti. E o spirala din care nu poti sa iesi.
    4. Daca ascultam unele pareri de-a dreptul absurde si castram chimic saracii (da-i naibii, sa nu se mai reproduca), cine o sa iti faca munca de jos si pe ce bani?
    5. Ce faci cu cei redusi mintal, dar care se pot intretine cu salariul minim? This is Sparta?

    Sunt doar cateva intrebari. Acum, huliti-ma.

    00
    • @Cristi

      Cand te nasti copil in ghetou, ce sanse iti ofera viata? Ce vina ai tu ca te-ai nascut? Ce vina au parintii?

      E întrebare retorică sau… ?

      Poate nu au avut bani de prezervativ si s-au iubit.

      A, hai că mă liniștiși, crezui că făcură sex, nu „iubire”.

      Acum va trebui sa punem taxa pe iubire? Ca sa faci sex trebuie sa arati ca ai cont in banca, tu sau parintii?

      Laba e gratis, nu e nevoie de „sufletul pereche” ca, pe urmă, să procreezi ostentativ, să-l torturezi pe copil în sărăcie… dar, nu, a trebui s-o faci ostentativ, că altfel … de ce? De cine ești forțat să faci copil dacă nu-ți permiți? #MaiEȘiAsta

      Așa cum nu-ți permiți să cumperi ceva fiincă n-ai bani, nu cumperi. Așa cum nu poți să-ți susții o familie alături de „sufletul pereche”, nu procreezi. E greu de conceput asta???

      Sunt doar cateva intrebari. Acum, huliti-ma.

      Să nu te mai vaiți, vreodată, de PSD și politicieni. Totul a început să nu procreezi dacă nu poți să-ți susții o familie, dar până și asta e greu de priceput cu românii bătuți în cap nevoiași de sclavi.

      00
  21. strict matematic, are dreptate omul: nu intemeia o familie daca lucrezi pe salariul minim si abia te intretii pe tine.
    practic, lucrurile nu stau deloc asa. „am eu un prieten” care s-a nascut intr-o astfel de familie, single mom, two kids, minimum wage.
    dar viata nu e matematica si are multe nuante de gri, astfel incat cei 2 copii au pus burta pe carte si au reusit sa iasa din saracie si sa fie chiar prosperi.

    sanse bune ca majoritatea vizitatorilor zoso.ro sa foloseasca cu regularitate macar unul din produsele construite de prietenul asta al meu.

    si astea nu sunt exceptii, e plina moldova de astfel de exemple. bine… si de racketi :)))

    00
  22. Sincer, nu l-am putut urmari pe om, mi se pare ca se contrazice singur. Undeva spune ca acum tinerii nu mai au joburi pe vara pentru ca exista salariul minim si atunci vin cei batrani sa le ia joburile, insa inainte de asta e de acord ca exista internship si ca multi copii lucreaza gratis ca sa castige experienta. Pai ori se poate ori nu se poate.
    Nu am inteles cum din copil care pune benzina si sterge geamurile ajunge mecanic. Aia ar insemna ca in loc sa fie la pompa el era in garaj si clientul trebuia sa astepte dupa el sau sa il caute ca sa il serveasca, nu mi se pare deloc un exemplu de profesionalism. Plus ca induce ideea ca ajungi mecanic dupa ureche, fara scoala, ceea ce e imposibil.
    Cred ca pot sa mai subliniez niste idei, insa nu are sens.

    00
  23. Insa nu putem face o comparatie directa intre o firma in crestere si o familie bazata pe salariul minim? Firma are profit extrem de mic sau e pe pierdere si totusi cumpara alte masini, sedii, magazine, in speranta ca in 2, 3 sau 5 ani o sa fie pe profit, nu? De ce sa nu dam o lege care sa interzica unei firme sa ia imprumuturi si sa creasca pana ce nu este pe profit, si apoi sa creasca doar din banii pe care ii face, nu ar fi un exemplu similar cu copiii si familia pe venit minim?
    Iar partea cu copiii din familii sarace care raman saraci nu mi se pare logica – nu este vorba de munca, este vorba de orientarea in viata. Oricine poate face putina scoala si sa aiba un job care genereaza un venit mai mult decat cel minim, gen in constructii sau sofer.

    00
  24. Multi au luat-o pe ulei rau pe aici. Omul a spus ca daca lucrezi pe salariul minim pe economie, nu ar trebui sa intemeiezi o familie pentru ca nu ti-o permiti. Nu e vorba de intelect, desi daca te-ar duce putin capul, ti-ai da seama ca nu poti intretine un copil din salariul minim pe economie.

    00
  25. Exact ca-n discuția Mesogios, foarte mulți virginei disperați, atât de disperați încât fudulia & impresia față de anturaje e mai importantă decât starea materială pentru un copil și o viață aferent sănătoasă. „Ceee!? Mai bine cresc un copil în sărăcie, să-i condamn sănătatea cronică la neajunsuri & să-i condamn viitorul în crimă organizată sau sărăcie, decât să mă fac (chipurile!) de rușine față de familie & anturaje. Nuuuu, nene, ălea-s mai importante, imaginea de mojic viril sau muiere fertilă, în sărăcie și neajunsuri, torturând un copil pe motiv că… bărbăție/efeminitate!”

    Săracii… de ei… da’ parcă prea mulți. Mai e un pic și se împlinesc 30 de ani și noi tot în gândiri comuniste ne împroșcăm, și totul a pornit de le ideea că, bă, dacă n-ai bani să-ți crești copilul sănătos, fără să simtă lipsuri, mai nu fă… nuuuuu, normal că nu, motivele le-am scris în ghilimele mai sus…

    00
  26. Salariul minim a fost introdus pentru a nu lăsa negrii (cei mai săraci la vremea respectivă) sa facă concurență albilor pe piața muncii. Mi se pare drăguț cum unii încearcă să demonstreze că defapt SM îi ajută pe săraci și e un lucru bun. Din păcate, după zeci de ani cu propagandă socialistă emisiunile de genul ăsta nu prea schimbă mentalitatea oamenilor.

    00
    • si poate instrumentele muzicale au fost inventate ca sa dea alarma cand ataca tigrul, dar asta nu inseamna ca trebuie sa le folosim numai asa.

      00
  27. Ar trebui făcut un articol şi pe temă inversă:

    Dacă mâine în românia salarul minim devine prin lege la fel ca cel din germania să zicem, ce s-ar întâmpla?

    Dacă harnicul şi productivul muncitor român trebuie plătit cu mia de eur, ce se va întâmpla?

    În câte zile se vor muta toate fabricile înapoi în vest? Deja pe şoferii de TIR îi rezolvă francezii şi nemţii, probabil urmează şi în alte domenii.

    Va alege cineva să facă fabrică în românia unde trebuie să pui detector de metale la ieşire ca să nu se fure?

    Sau să transporţi marfă pe drumuri „europene” proiectate în vremea lui Carol I, care trec prin absolut toate satele şi cătunele posibile (ca nu cumva să trebuiască să construiască mai multe drumuri) şi doar reasfaltate de atunci?

    Să ai de-a face cu autorităţile române, sau cele germane? Nu mă refer că ar fi perfecţi că bugetarul tot bugetar e, dar să nu ne minţim că respectul faţă de cetăţean e net superior.

    Serios, realist vorbind, ce ar mai rămâne în ţara asta? Şi asta e valabil inclusiv la calificaţi, chiar şi în IT. Vor rămâne doar IT-iştii care pot produce de peste salarul minim în sus, adio abureli gen te angajezi junior pe 2000 ron şi în 2-3 ani ajungi la 5-6000 ron. Ori ştii băga din prima de 5000 ron, ori la revedere că sunt programatori şi în germania, şi în finlanda (presupunem prin absurd că UE ar fi singura opţiune).

    Aici vroia să ajungă nenea din clip, nu la ideea că ar trebui castraţi cei ce câştigă salarul minim. Dar suntem încă educaţi în şcoli prea comuniste ca să ne dăm seama despre ce vorbeşte de fapt…

    00
    • Cu siguranta ca ridicarea salariului minim, from the pix, nu ajuta! Mai mult, s-ar putea sa afecteze fix patura aia sociala „vocala” care acum traieste pe bani vestici doar pentru ca sunt mai ieftini decat francezii sau germanii (a.k.a corporatii). Mno, soarta.

      Poate (!) la un moment dat tara asta va invata sa produca, sa faca ceva, sa ofere servicii, produse si „acareturi” care vor fi cautate de altii nu doar pentru ca sunt mai ieftine! Si sa ajungem la un combo „ideal” in care producem pentru noi+cheltuim intern +++ balanta importuri/exporturi macar egala. Dar nu vom ajunge la povestea asta cu principii de genul „io, mo, ia mai ieftin de la mine” (ca ultimul tilicar din parcare ce-ti vinde un aiFon pe sub mana).

      00
  28. Buna seara, acum am vazut si eu inregistrarea si m-a interesat foarte mult.
    Va rog cand mai postati inregistrari cu Peter S. poate gasiti o modalitate de a fi traduse.
    Va multumesc

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Ultimele articole

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile