Optimizare consum combustibil la drum lung

A ajuns benzina 6 lei. Panică şi ciorapi murdari. Nimeni nu renunţă la maşină, dar toţi caută soluţii: GPL, maşini mai mici, maşini mai economice, soluţii de optimizare a consumului. Ca posesorul unei maşini al cărui consum stă bătut în cuie la 6.6, ştiu cum e cum economia de carburant. Şi dau mai departe.

Prima chestie şi dumnezeul economiei de carburant:

Fără accelerări şi decelerări bruşte

Cu prima nu sunt neapărat de acord, nu sunt genul care doarme la semafor când se pune verde, dar la noi în Braşov avem semafoare cu timer şi toată lumea porneşte la timp. La Bucureşti nu e aşa, oamenii dorm pe ei.

A doua e relativ simplă: dacă tot accelerezi, nu accelera până la 10 metri de următorul semafor şi frâna. Accelerează până la jumate şi apoi ia piciorul de pe pedală, lăsând maşina să meargă singură.

N-am fost campion la fizică, dar ştiu fizică aplicată, mai ales pe şosea. E plin de oameni care merg prost, accelerând şi punând frână fără logică şi fără cap. Mi-a rămas în minte un imbecil cu un Avensis într-o noapte acum vreo 4 ani, care aborda situaţia cam aşa: accelera până pe la 160 şi la curbă reducea la 70-80, că nu putea lua curba cu asemenea viteză. Eu mergeam constant cu 100 şi îl prindeam din urmă la curbe. Cine credeţi că avea consumul mai mare? Nu acceleraţi până în buza curbei!

Folosiţi cât mai puţin frâna

Chestia asta am mai spus-o şi mi-au sărit unii în cap: eu nu folosesc frâna. Nu vreau. Prefer să fiu atent la drum şi să iau iau piciorul de pe acceleraţie din timp în aşa fel încât să nu fiu nevoit să frânez.

Nu vă înfigeţi în frână cu toată forţa la primul semn de pericol! Sigur, asta implică o atenţie sporită la drum, dar economiseşte al naibii de mult combustibil. Lăsaţi maşina să curgă din inerţie şi călcaţi frâna delicat şi progresiv (asta vă ajută şi la evitarea accidentelor, semnalizând din timp gogului din spate că aţi apăsat frâna).

Pe lângă că e nasol să te zdruncine mereu câte o frână bruscă (se aude, nenea?).

Mersul cu viteză constantă (Tempomat sau Cruise Control)

Chestia asta e nouă la noi şi nu ne place deloc. Dar dacă aveţi ocazia şi sunteţi singuri pe drum, impuneţi-vă o viteză constantă cu care să mergeţi.

Am scos pe un drum de 600 kilometri un consum mediu de 7% pe o maşină de 1,3 tone cu motor pe benzină de 1.6 litri.

Cel mai bun mod de a economisi combustibil

Are două roţi şi se numeşte bicicletă!

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

61 comentarii

  1. Chestia cu frana este absolut logica si corecta. Si celalalte la fel. Daca am semafoare nesincronizate (ca na, asa e in romania) din 150 in 150 de metri, cand plec de la semafor nu ma duc pana la 60km/h doar ca sa franez in ultimul moment la urmatorul semafor.

    10
  2. De bun simt toate comentariile.

    Tempomatul s-ar putea totusi sa nu fie cea mai buna solutie in toate cazurile. Pentru autostrada e ok-ish, dar si acolo sunt ceva dealuri si pe portiunile de urcare o sa traga mai tare iar pe coborare te
    franeaza ca sa mentina viteza constanta.

    Optim este ca pe urcari daca este posibil sa nu apesi aceeleratia de loc si sa mergi din inertie pentru ca atunci consumul se inmulteste cu sin(alfa) :)

    00
  3. Cam greu fara frana in Bucuresti, cel putin la ore de trafic, pentru ca sunt prea multi melteni care iti sar in fata/ schimba banda cum li se nazare. In rest, sunt de acord cu viteza constanta la drum lung, mi se pare mai odihnitor asa.

    00
  4. Frana de motor nu reduce consumul (in mod direct) decat la motoare diesel, la benzina tot consuma.
    In alta ordine de idei, 3.8-4.5 consum mediu de la Brasov spre Bucuresti e bunicel pentru un Golf 5, 2.0 tdi. Like a boss! :D

    00
    • In you dreams. Poate. Am avut 4 Vag-uri.
      Consumul ala il scoti doar cu 1.9 AlH. CU 2.0 tdi chiar si scos din viteaza la vale nu exista.
      A daca te-ai uita pe ala instant cand coborai un deal la 70h … Posibil…

      00
  5. bicicleta cu motor… 2%… like a boss!

    00
  6. ovi, observatie de inginer: sinusul e cel mult 1, deci, dupa logica ta, la urcare consumi mai putin :D

    eu astept un sofer de 1300 sa ne spuna cum o scoate din viteza la vale :))

    00
  7. @Rares consumul ala il scot si eu cu un motor de 2l benzina, ce masina tare ai…

    00
  8. @Rares: daca iti spun ca a mea e pe benzina si in frana de motor arata zero pe BC o sa ma crezi ?

    In alta ordine de idei, in principiu cam orice masina cu injectie controlata de un “calculator” va taia alimentarea in frana de motor, dar pentru ca sunt neumarate discutii pe tema asta peste ma rezum la ce vad eu pe BC. Da, masinile cu carburator (probabil cele la care te refereai tu) nu pot sa taie alimentarea in frana de motor :)

    00
  9. Eu doar ce am trecut de la un Focus 2.0 TDCi la un alt Focus 2.0 Benzina + GPL instalat in fabrica.

    Diferentele sunt destul de mari in ceea ce priveste costul.

    Am folosit si in trecut masini cu GPL dar instalatiile actuale nu se compara cu ce era acum 5 ani.

    Am o pierdere de putere de doar 2 %.

    00
  10. Cred ca mersul pe jos e mai economicos(pana la masina)! =))

    Sfaturile, desi aparent banale, sunt de retinut!

    00
  11. NOU
    #13

    @Razvan Radau
    Detalii, cifre? Cât te costă 100 de km în mediu urban?

    00
  12. In alta ordine de idei Passat 1.8T benzina consum 8,5% extraurban.

    In oras ma abtin ca ma fac de cacao.

    00
  13. @Ovi: campion la fizica, nu? Daca s-ar inmulti cu sin alfa, pe plat ai avea consum 0. Ar fi fost ceva doar ca greutatea nu e singura forta ce trebuie invinsa ca masina sa mearga.

    00
    • Ovi a vrut sa spuna ca la consumul normal(sa zicem 5) se adauga un sin(alfa) * consumul normal. Deci daca unghiul e 0, dupa un calcul simplu de 5+sin0(care inseamna 0 fizicianule)=5(matematicianule)
      PS. vezi matematica de clasa a 5a, ecuatia de gradul I cu o necunoscuta.

      00
  14. Niste completari:
    1. Brasovul e unul din orasele unde se pleaca cel mai greu de la stop, sincer. Vorbim de medie.
    2. La drum lung ma distreaza cei care accelereaza pana la indicatorul de intrare in localitate, apoi rup frana. Ma depasesc mandri cu cateva sute de metri inainte, cand eu am luat piciorul de pe acceleratie deja.
    3. Adaptarea vitezei la viteza medie traficului. Daca pe o banda se merge cu 60 si tu vrei sa mergi cu 65, ramai la 60 fara sa accelerezi.
    4. Pentru verificari, cei care au computer de bord cu viteza medie, sa vada pe un drum> 100km in conditii de trafic normal cat timp castiga daca accelereaza la 160 pe 10km si cata benzina consuma in plus.

    00
  15. Citez din manualul de la masina mea: “Driving economically does not mean driving slow” – bolduit. Si asta la o masina cu un consum urban anuntat de producator de 12l/100 km. :D

    00
  16. Infinity FX35, greu cu economia…

    00
  17. @Razvan Radau
    GPL din fabrica nu se compara cu cel instalat in ateliere. Nu sunt 100% sigur, dar am auzit ca cele cu GPL din fabrica au mici modificari la motor (legat de injectoare sau cilindri parca si optimizarea cantitatii de gaz ce se consuma la un ciclu) Ar trebui sa se reflecte in consum si protectia motorului pe termen lung

    00
    • Wow ce prostie… Ca sa nu mai zic ca fratele meu cu asta se ocupa. Si exista ibstalatii de faz secventiale si ci injectoare mai complicate ca alea de pe masina. Si cslc de injectie and shit…

      00
  18. @zoso: din ce puneai pe trafictube nu s-ar zice ca esti adeptul sfaturilor de mai sus

    00
  19. Deci ala cu Avensis reducea pana la 70-80 ca sa ia curba si tu o luai cu 100?

    00
  20. @Cristi: 15?

    00
  21. Nu exista o metoda universala pentru reducerea consumului fiindca discutam de mai multe tipuri de “beneficiari”. De exemplu daca ai o flota auto si un grup eterogen de soferi poti sa economisesti niste bani doar pe calea mecanica (uleiuri mai subtiri, verificari permanente ale pneurilor, filtrelor de aer etc). Daca esti un sofer de duminica si mergi 5000km pe an raportul cost/beneficiu s-ar putea sa nu fie deloc avantajos (te chinui sa conduci nu-stiu-cum sa economisesti de o shaorma in fiecare luna). Deci sfaturile tale sunt poate relevante pentru taximetristi, navetisti si bloggeri care se plimba toata ziua pe soselele patriei – adica acel segment dintre ei care nu a “descoperit” condusul civilizat si cat mai confortabil pentru sofer si pentru pasageri.

    00
  22. @zoso :”Cel mai bun mod de a economisi combustibil
    Are două roţi şi se numeşte bicicletă!”
    eu mai stiu unul”mersul pe jos. Nu merg cu vehicule decat intre localitati. Si cand ajung prin capitala :)

    00
  23. @Mike: Just, stupid me. Nu stiu de unde ramasesem cu ideea respectiva, dar mersi de info.
    @Virgin: Mersi, desi eu zic ca un golf nu e chiar asa tare ;). Ca idee, era vorba de economie la un drum, nu de cat de tare/potenta e masina, asa ca stai linistit.

    00
  24. @ Sandu Jhones
    Ford Focus Titanium 2.0 145 cp pe benzina 140 cp pe GPL.
    Adusa personal din Germania 2009 60 000 km 9500 euro
    Consum Constanta Bucuresti 130-135 km/h 8-9 %. Daca as merge cu 100 – 100 km/h consumul este 6-7 %.
    Urban nu o folosesc asa des pentru oras am un Ford Fiesta 1.4 TDCi ce consuma 5 % mixt.

    @ alin
    Instalatia GPL de pe masina costa la liber 5500 ron dar nu se importa pentru ca la noi se vand modelele mai ieftine.
    Cu siguranta sunt diferente intre masinile cu GPL de fabrica, se simnte .

    00
  25. De teama sa nu mi se-nfunde injectoarele si carburatoarele, prefer sa schimb la 3000 ture, motor diesel, decat sa fiu nevoit sa le schimb la 20.ooo Km. Habar n-am daca fac bine, consuma 1L in plus, dar scap de anxietatea anticipativa ca vai, o patesc ca nu o calc.
    Unei colege cu Peugeot, care am inteles ca-i indica la bord cand sa schimbe viteza, exact ce are ea nevoie, a respectat indicatiile si a schimbat la 2000 ture diesel si s-a ales prafu de motor, a ajuns in service.
    Deci, in cunostinta de cauza, la ce turatie este indicat sa schimbi la diesel ca sa poti lasa masina mostenire nepotilor?
    Multumesc.

    00
    • @NiNo: de curiozitate, nu simţi când cere să schimbi viteza?

      intreb pentru că eu nu mă uit la turaţii, schimb doar când aud că se turează.

  26. Ultima propozitie este ceea ce asteptam sa citesc.
    Bravo Zoso!

    00
  27. Simt, dar cere la 2200, imi zic: eh, ifose de muiere, o mai calc pana la 3000, unde schimb si se linisteste si toarce lent, pana la urmatorul stop.

    00
  28. E prima mea masina, pe cati intreb atatea raspunsuri primesc…..

    00
  29. @nwradu e de la culoare :lol:

    00
  30. NOU
    #38

    @NiNo

    La diesel poţi schimba sus fără grijă. Îţi va consuma mai mult ulei dacă ai un motor de 150-200 de mii km. Mie îmi consumă jumate de litru la 10 mii iar motorul are 160 de mii. Dacă mergi subturat, vei avea probleme cu turbina şi cu EGR-ul, nu cu injecţia. Cu injecţia ai probleme dacă uiţi să schimbi filtrul şi, mai ales, dacă pui motorină proastă.

    00
  31. Eu intru pe trafictube destul de des. Nu in fiecare zi, dar de mai multe ori pe saptamana. Unde ai pus filmulete cu mersul la consum? Eu nu am observat.

    00
  32. In postul despre tempomate spuneam ca masina mea consuma mai mult cu tempomatul pornit decat fara el, iar multi mi-au sarit la beregata si ma convingeau ca ei stiu mai bine decat mine cum merge propria mea masina.

    Pe drumuri europene (de exemplu iasi-cluj), cu Golf 1.6 benzina dsg scot consumuri de 5.7 vara, 5.3 iarna (cand am cauciucuri de iarna mai inguste), si 6% vara cand ma grabesc. Nu merg incet. Viteza medie pe computerul de bord e cam 75 km/h, iar varfurile de viteza sunt cam 140-150.

    De aceea nu prea vad rostul unui diesel. Megane-ul lui zoso consuma 6,6% dintr-un combustibil mai scump, are revizii si piese mai scumpe si te surzeste cu zgomotul. Singurul avantaj e puterea, care te entuziasmeaza, te face sa ii dai talpa, deci consuma mai mult. Dupe ce am condus un Seat leon 1.9 tdi si un Hyundai ix35 1.7 crdi, m-am convins ca dieselul consuma putin doar daca mergi mosnegeste.

    Pe de alta parte, consumul Passatului din State poate fi plauzibil. Am vazut cum se circula acolo: cu viteza foarte constanta, pe drumuri foarte drepte unde nu trebuie sa franezi si sa accelerezi. Sunt foarte multe drumuri nationale unde se merge in coloana cu 80-90 km/h. La viteza constanta si in treapta a 6a, un Passat tdi cam atat consuma.

    00
  33. E greu sa pleci de la semafor si sa nu calci acceleratia mai puternic. Te trezesti cu zeci de claxoane.

    00
  34. Sa ma dau si eu mare cu Bucuresti-Arad consum 6,3 l/100km cu masina de 2700kg, benzina, 3456 cmc, 299 CP :-)
    Mers absolut legal (cu marja aia de 8-9 km/h in plus pt.care suntem iertati) si cu cruise control la maxim (era duminica, plecat la 7:00 din Buc, deci putine camioane si alte auto pe soselele patriei).
    Nu comentez consumul la peste 150 ca nu asta e tema postului :-)
    Si ca sa nu dati cu parul: e vorba de un RX450h.

    00
  35. @NiNo: Eu zic ca intervalul optim pentru schimbarea vitezelor la un diesel este intre 2500 si 3000 RPM deoarece la schimbarea vitezei turatia va scadea in zona turatiei de cuplu maxim (+/- 200 RPM in functie de etajarea cutiei de viteze si a turatiei de cuplu maxim ce difera pentru fiecare motor in parte).

    Exemplu: La Logan 1.5 dCi Euro 4 70 CP daca schimbi la 2500 RPM, turatia va scadea pana pe la aprox 1700 – 1800 adica exact valoarea la care ai cuplu maxim.

    00
  36. N-am înțeles de unde vine frica asta că te claxonează la semafor. Și dacă te claxonează, ce?

    Dacă ar fi după unii meseriași care se înfig în claxon in prima secundă de verde, ar trebui să stai cu piciorul pe ambreiaj, numai ca să nu se plictisească ăla din spate așteptând să bagi în viteză și să pleci de pe loc.

    I-aș desfigura pe oamenii care claxonează coloane întregi de mașini…

    00
  37. NiNo: cand e motoru’ rece, schimba la 2500 rpm si nu mergi mai tare de 100 km/h (ceea ce e arhisuficient, ca doar nu iesi din parcare direct in autostrada). Dupa ce s-a incalzit, schimbat la 3000 rpm si nu sari de… cat te tine, functie de conditiile de drum, graba, lege. Mai zice o vorba din batrani ca o data pe luna sa scoti masina pe un drum unde se poate merge si sa ii dai niste schimbari la 4000 rpm sau chiar si mai sus, ca sa mai cureti un pic tevile de mizerii. Evident, dupa ce ai incalzit motorul cum trebuie.
    Rezultatul – consum de ulei 0 (insesizabil pe joja, cel putin) intre doua schimburi (la 10.000 km), consum motorina intre 6.2 l / 100 km (700 km de autostrada facuti cu cruise control) si 8.2 l / 100 km (700 km de autostrada nemteasca, o viteza medie de 150 km/h, cu varfuri spre 180). Alfa Romeo 156 Sportwagon (1.6 tone) 2.4 JTD 20v, 184.000 km, cauciucuri de 17″.

    00
  38. NOU
    #46

    ha ha! am scos cu maşina unei rude un consum cu vreo 2 litri mai mic. şi cu cutie automată (la asta nu ai ce-i face, trebuie să folosești frîna, însă cu blîndețe poți face orice). dar omul are un stil smucit, cam ca ăla cu avensis-ul din povestea ta.
    în rest, cam ăsta este și stilul meu. de fiecare dată cînd trec pe la mecanic îl întreb cum stau cu frînele și omul îmi zice că mai țin. am și uitat de cînd le-am schimbat.
    iar în oraș am trecut pe bicicletă. nu scot mașina decît atunci cînd am nevoie – curse mai lungi, cumpărături…

    00
  39. @bbn, cu ce sa te dai mare cand ai hibrid? ca e motorul mare? la cum ai mers probabil iti era acul pe supereconomic, acolo doar softul masinii e cel ce trebuie laudat.

    00
  40. Smart Fortwo, 0,6 L, 55 de cai: 3,2% mers constant la 60 – 70 Km/h, 3,8 mers frumos la 80 – 90, peste 4 la 100 de Km/h. Mașina e optimizată pentru viteze mici.

    00
  41. Am o masina din 2003, motor 1.6 benzina, 16V. Consum mixt preconizat de producator: 7,2%. Omologat de RAR: 7,4%. Consumul calculat de CB pe intervale de 10.000 Km (obtinut prin conducere economica) nu a depasit NICIODATA 5l/100km. Consumul actual pe 9.500 km este de 4,5%. Masina are 129.500 km, nu am schimbat nici macar placutele de frana. Economia totala, realizata din exploatare si intretinere, fata de costurile prognozate de producator, este de peste 5.000 Euro. Daca nu aveti salarii foarte mari, conduceti preventiv si linistit, o sa vedeti ca merita!

    00
  42. lasa bre sa fie consumul cat mai mare… trebuiesc rulati banii cumva. dar vai, se va epuiza petrolul? mda, in cativa ani. oricum, nu e bai…

    00
  43. Civic 1.8 (1.3+ tone) : 7.5% pe un drum de 1600 Km. Si am avut situatii in care am mers cu 180 km/hr. Daca as fi mers mai grijuliu, probabil aveam o medie de 6.5-7%

    00
  44. nici un bmw-ist? eu stiam ca un serie 3 cu motor de 2000 si peste 150 cai frumosi consuma pe la 6 virgula. Anyone?

    00
  45. C220 din 2003, 270k km.
    Mixt (medie pe >3000km): 4,9 %
    Bucuresti: fct de trafic si de gradul de nervozitate intre 6-8 %

    Personal best(s):
    3,4% (300+ km pe E85, seara, viteza medie 86km/h)
    3,3% (80km pe DN 11)
    4,9% (94km pe A1, viteza medie 133km/h)

    Daca Passat-ul a rulat in state doar pe HW atunci consumul de 2,8 % poate fi obtinut.

    00
  46. NOU
    #54

    vreau sa aflu cat consuma un Ford Mustang Boss 302 din 2012 daca are un motor de 5.0 litri benzina.

    00
  47. NOU
    #55

    ce consum trebuie sa aiba un ford focus 1,8 benzina/gpl?

    00
  48. cei din brasov sa conduca dupa ce se trzesc si apoi sa-si dea cu parerea

    00
  49. consum mix 3.5-4.5l/100km, masina de oras.

    diferenta de 3 l/100km dupa 100.000 km (4 ani) … e spre 4000 EUR + diferenta de consumabile si taxe, inca 1500 EUR/4 ani.

    00
  50. eu am dacia nova GT 1999, motor 1.6 benzina, carburator dublucorp si 72cp!:)))

    00
    • NU am terminat!!! aparent pare a fi o gluma dar nu este. Locuiesc de 4 ani in italia. Cat despre consum…in oras arde(afuma) cam 9 economic si vreo 12 mers normal(bujii curate).Dar si in oras este haos se circula frate!si pentru un carburator dublucorp nu e mult si iti vine sa o calci. in schimb afara imi ia cam 6 litri la suta.proba facuta torino bacau circa 1800 km .autostrada mers 130km/h constant cu varfuri de 150km/h in depasiri riscante incarcat la maxim.credeti-ma cat pot fi de enervanti cei cu fiat panda sau fiat 500.(frustrati ca au masini vechisi le dau talpa sa dovedeasca ca si masina lor poate.eu nu mai zic)2 persoane bagaj ca romanul(borcane zacusca,muraturi, tunul de bas, boarfe si aprox 30 kg de scule(nu se stie!))

      00
    • Oricum se știe ca denumirea orașului Torino în limba română este Bacău. Și mai ales ala cu 500-le era invidios pe Nova ta.

      00
  51. oameni buni..tot ziceti de taiatul alimentarii de catre calculator atunci cand masina circula in panta..pai chiar daca ai avea o panta de 100 km ,tot ai consuma combustibil..pt ca motorul functioneaza la relanti,nu este taiata total alimentarea,altfel s-ar opri din functionare

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link sau de la PCGarage prin acest link.