Online: de ce se duc jumătate din bugete în Google și Facebook

Liana Mihai, de la OMD, are un pic de probleme în a explica de ce un publisher român ar vrea să își vândă inventarul de spații prin Google sau prin platforma lor,

Și nimeni nu vrea să vorbească despre elefantul din cameră: cine acceptă un click de 1 cent prin adsense o face pentru că atât valorează munca lui. Pentru că nu are cheltuieli cu conținutul, cu oamenii, cu curentul, cu bla bla. Asta e tot.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

24 comentarii

  1. „Vom ramane in legatura cu producatorii importanti de continut” – aham, bine!

    00
  2. hai că o să fie bine. le vor da mai puțini bani per click până vor da faliment. și după aia se vor intreba de ce au dat faliment.

  3. Plm, fata asta vorbeste 10 minute si nu spune nimic.

    00
    • Ca tanti asta sunt cam toti expertii din al nostru online. Chiar cred ca daca vorbesc pe un ton apasat si arunca haotic niste cuvinte cheie, nu ne prindem ca vorbesc doar lemne.

      00
  4. Mai durează până când pricepe lumea că dacă plătești alune, nu poți angaja decât maimuțe. Dap, sună mai mișto în engleză. Dar nu e valabil doar pentru online, ci și pentru orice produse/servicii.

    00
  5. Eu ca advertiser am ajuns foarte repede la concluzia ca doar daca nu ai ce face cu banii ii bagi pe platforma display, adica sa platesti catre vizitatori din adsense. Astfel de mai bine de 1 an folosesc doar platforma de adwords organic search si totul e bine, conversia de 4-5 %, vizitatori reali care fac comenzi, nu boti flamanzi sa faca si ei un ban proprietarului de site/blog.. si mai ales toti vizitatorii sunt targetati, adica au cautat organic ce vinzi sau oferi tu.. partea funny e ca in display ultima oara cand am verificat costul pe click era dublu fata de mult mai valorosul click din search.. adica iei boti sau vizitatori reali dar neinteresati practic, mai scumpi decat aia care si cumpara :))

    00
    • Exact, pe clienti reali platesti un pret mult mai mare, mai scump decat direct la producatorul de continut.

      00
    • si in GDN poti targeta la fel de eficient ca in GSN, chestia e ca fiecare retea isi are sensul ei. De exemplu in GDN poti face remarketing si branding mult mai eficient, ca si costuri, decat intr-o campanie Search.
      Asta cu botii flamanzi, e prima data cand o aud (nu contest ce zici). Insa din cate stiu, clickurile sunt verificate de Google si abia mai apoi platite de client. Iar daca la prima verificare „scapa”, nu vor scapa la urmatoarea. Nu de putine ori s-a intamplat ca Google sa returneze bani clientului pentru clickuri „necurate”.
      ontopic:- se prea poate ca Google sa plateasca putin in Adsense (pt trafic venit din Ro) din cauza titlurilor din articole ori a altor „capcane” cu care marile site-uri au incercat si incearca sa aiba trafic. Probabil altfel ar plati si Google (dar si clientii) pentru clickuri daca traficul unui site ar fi dobandit „organic” si nu prin cine stie ce scamatorii.
      Apoi, mai e si chestia ca multi marketeri in GDN fixeaza niste limite de cheltuiala destul de mici. Gen 3 lei/mia de afisari, in cazul campaniilor de tip CPM.
      Cumva solutia e la mijloc, site-urile trebuie sa gandeasca strategii de crestere de comunitati online, in jurul lor, pentru ca marketerii sa plateasca mai mult pentru clickuri. (vazand ca traficul dinspre respectivele site-uri ajuta la conversii)

      00
    • crede-ma, cand e vorba de banuti aruncati pe fereastra, chiar faci niste teste calumea pe pielea ta si nu prea te iei dupa auzite.. ergo, eu pe langa platforme de real-time analytic (nu mizeria de la google, ma refer la platforme adevarate) m-am complicat special toamna trecuta sa imi pun pe server un soft pentru inregistrat activitatea userilor pe site (eg, mouse movements, scroll, etc), sa ma edific pentru ce anume platesc si ce imi trimite adsens.. rezultatul:

      – vasta majoritate a vizitatorilor veniti din display stateau fizic pe site 2-3 secunde, de cele mai multe ori nu miscau deloc mouse-ul sau o miscau prin partea de sus un pic in alea 3 secunde si inchideau pagina.. ce om normal intra pe o reclama doar ca sa NU o citeasca, ca in header nu vezi prea multe :)

      – am vazut foarte clar pattern-uri de genul intrat pe site-scroll pana jos-dat click pe alt link din footer.-scroll pana jos- dat alt click, inchis..

      – userii reali erau foarte, foarte usor de „cernut”, fiindca se „miscau” natural, miscau mouse-ul pe text citind, mai faceau drag pe ecran, etc.. de aceea pot spune ca sub 50 % din click-uri erau ale unor useri reali, restul dracu` stie, ori boti ori oameni reali dar care dadeau click-uri doar pentru bani, nu alocau 15 secunde sa si citeasca textul din pagina

      – si repet, userii „agatati” pe net nu vor converti in veci la fel de bine ca cei care cauta sau se intereseaza organic despre un produs/serviciu

      – e adevarat ca google incearca sa depisteze click-urile frauduloase, dar pur si simplu este o lupta pe care nu o pot castiga, punct. tot timpul se vor programa boti care „mimeaza” din ce in ce mai bine userul

      – ca sa iti dau niste cifre si sa nu vorbim din burta, 200 lei bagati in organic display (oct 2013) = 1 comanda… saptamana trecuta 40 de lei bagati in adwords organic = 4 comenzi.. Sunt clare lucrurile?

      00
    • Titi: Tu ca advertiser nu înțelegi că există și alte obiective de comunicare sau de business în afară de conversia propriu-zisă. Urmând exemplul tău, McDonald’s nu are ce căuta în online pentru că nu are sistem de home delivery.

      Sigur, click-urile pe GDN pot fi mai scumpe, dar tendința este ca search-ul să se scumpească. Pe unele segmente fashion sumele se duc și la 40-50 Euro/Client nou. În condițiile în care valoarea medie a comenzii e tot acolo. O să ajungem în curând ca în state, la 2-3 dolari/click.

      Dar, cum bine ai sesizat, intenția de achiziție din search duce la rată de conversie mare și, dacă ești băiat deștept remarketezi la costuri mult mai mici decât GDN simplu, eventual faci și RLSA. Plus că după ce l-ai cumpărat, acel client trebuie fidelizat, trimis în lista de email marketing și scoți banii.

      00
    • @Ardei Titi: nu vorbi de „tendinte” si nu mai visa la 300 centi pe click in romania, asa, in general.. in organic piata se autoregleaza automat in functie de cuvantul cheie si valorea comenzii.. cine vinde avioane F16 e dispus sa dea 100$ pe click, cine vinde creioane da 5 centi. Scurt. Poate pe display se viseaza la „tendinte” si sa primesti 3$ si de la unu, si altu indiferent de ROl-ul respectivului, ca doar nu te intereseaza pe tine asta, nu? Si apropo, nu mai amesteca CPC cu CPM cu interes de maxim de afisari fara clickuri… mcdonalds daca vrea doar publicitate de reamintire si fidelizare si nu vrea conversii intra la alta categorie.. desi hai sa fim seriosi, abunda piata de astfel de marketeri, nu? ;)

      00
    • @Tibi: -referitor la al doilea comentariu al tau! :)
      Hai sa clarificam putin lucrurile, pentru ca nici eu nu vorbesc din auzite, dimpotriva, ci chiar pot exemplifica cu cifre, incasari, roi etc.
      Am zis, nu neg ca poate sunt si ceva boti programati care sa faca ceea ce ziceai. Pur si simplu nu am auzit pana acum. Legat de pattern-uri, cel descris de tine seamna mai mult a proprietar de site (ori prieten cu el) care incearca sa mai scoata un cent din adsense. (dar la fel de bine poate fi ce zici tu).
      Da, nu contest si nici mai devreme nu am zis altceva, daca urmaresti conversie rapida atunci GSN este foarte bun. Insa cum foarte multi utilizatori nu se decid repede atunci cand fac shopping online, axandu-te doar pe GSN pierzi foarte mare parte din clickuri si ajungi la un cost per conversie destul de ridicat.
      In schimb, daca in paralel folosesti si remarketing lucrurile se schimba, pentru ca vei reusi sa aduci inapoi multi din cei ce au plecat dupa interactiunea initiala cu site-ul.
      In plus, indiferent de afacere, ai nevoie si de branding, pentru ca nu poti spera la conversii atunci cand clientii nu te cunosc. Ori aici GDN face treaba foarte buna.
      Sigur, in ambele, atat in GSN dar mai ales GDN conteaza foarte mult cat de complex decizi sa setezi campania si mai ales daca respecti prin locatie, interese, plasament (etc) zona ta din piata si ce e relevant.
      Daca la astea doua mai adaugi si Fb Ads, deja lucrurile devin mai faine (si mai complexe, e drept).
      Apropo de comenzile din exemplul tau, nu imi pot da seama daca e bine ori ba’. Trebuie, e foarte important, sa specifici si valoarea conversiei. Una e sa cheltui 40 de lei pt 4 comenzi care insumeaza incasari de 5000 de lei si alta e sa-i cheltui pt incasari de 500 de lei.
      La mine sunt clare lucrurile. :P
      *o mica corectura in comentariile tale: – adwords organic search e de fapt adwords search network, la fel si la display network, pentru ca nu e nimic organic, totul e PPC. Organic e doar cand ai trafic doar din rezultate organice, nu din reclame. :)

      00
    • Pentru Adrian:

      „Titi: Tu ca advertiser nu înțelegi că există și alte obiective de comunicare sau de business în afară de conversia propriu-zisă. Urmând exemplul tău, McDonald’s nu are ce căuta în online pentru că nu are sistem de home delivery.”

      Sa inteleg ca McDonalds chiar isi face reclama prin Google Display Network? Ai vazut asa, prin site-uri, oferte din astea de la MacDonalds, la ultimele chifle prin Google Display Network? Caci despre asta era discutie.

      Tibi a remarcat foarte bine, reclama prin Google Display Network e aruncare de bani pe geam. Mai bine ii dai de pomana sau sponzorizezi echipa de fotbal a cartierului. Acelasi rezultat. Pentru „alte obiective de comunicare online”, exista alte canale, nu Google Display Network

      „Sigur, click-urile pe GDN pot fi mai scumpe, dar tendința este ca search-ul să se scumpească. Pe unele segmente fashion sumele se duc și la 40-50 Euro/Client nou. În condițiile în care valoarea medie a comenzii e tot acolo. O să ajungem în curând ca în state, la 2-3 dolari/click. ”

      Banuiesc ca chestia asta o spui fiecarui client, ca sa nu isi smulga parul din cap cand face calculele :) Asa e in state, e normal sa fie asa si la noi.

      Nu e vreo mare tendinta mondiala, E DOAR UN MONOPOL. Google are monopol la nivel mondial si stoarce pana la sange. Ca poate. Ganditi la un singur canal TV in care e permisa reclama. La restul nu. Cat ar costa reclama acolo? Cam asta face Google cu Search acum.

      Si, finalmente, pentru cei care chiar cred ca scaparea e in Google Organic Search. Da, e minunat, atat timp cat ai 20 de clienti, ca ai o frizerie in cartier si se tund la tine locatarii din cele 3 blocuri adiacente. Dupa ce mai cresti o sa descoperi ca ai 100 de competitori. Dar tot mic si parlit esti. Si nu dureaza mult pana cand si competitorii ajung la aceiasi concluzie, cu AdWords prin google.

      Am cautat acum de curiozitate „cauciucuri de vara” cu google. Minunat, 10 rezultate cautarea organica, 11 (UNSPREZECE) reclama platita. Cum zicea Adrian, „e absolut normal sa coste 3 dolari/click”

      P.S.1 De asta e folosesc doar bing.

      P.S.2. Pentru Adrian: Fara suparare, jargonul asta in romgleza marketistica iti face mai mult rau decat bine. Dar banuiesc ca gasesti destui care cumpara asta, asa ca nu-I ierta. Cum bine zicea cineva, e absolut imoral sa lasi banii pe mana prostilor.

      00
    • NOU
      #15

      @silicon_v: scuza-ma, habar n-ai cum functioneaza platforma, tu stii doar pentru ca bing! Nu ai de ce sa suferi in halul asta, sunt convins ca o sa se faca si windows phone mare candva.

      00
  6. „Google si Facebook ofera performanta” Pe foaie, dar cred ca asta este exact ce are ea nevoie pentru a justifica banii primiti. Eu sunt pe baricada clientului si am incercat sa-mi vand produsele cu facebook si google. Am primit niste clickuri cu care ma ster la fund pentru ca vanzari ioc. Linkuri care vizitau homepageul pentru 3 sec si atat. In schimb cand am apelat la producatori de continut situatia s-a schimbat dramatic. Clickurile alea nu mai erau de 3 sec, nici nu vizitau doar prima pagina si mai üresus de orice masura, generau vanzari. Dupa o campanie cu google si facebook am iesit pe minus, ma doare in fund de cat de ieftini is.

    00
  7. NOU
    #17

    @Tibi: functioneaza si display-ul, dar:
    1. este in general mai scump decat search-ul (chiar si atunci cand e optimizat).
    2. optimizarea campaniilor este infinit mai complicata.

    00
  8. E un cerc vicios.
    Problema e ca piata de reclama din Romania s-a contractat precum printul (catre 0), dar nr de site-uri tot cresc precum buruienile.

    E usor sa filozofezi pe seama calitate vs cheltuieli, dar cert e ca la sfarsitul lunii angajatul vrea salar, iar coada sus nu tine de foame.

    Atata timp cat Agentiile nu isi scot capul din X si nu platesc la 30 de zile (sa nu zicem intarzieri de un an), iar sumele nu depasesc factura de curent de la server, singura alternativa (de kkt in RO) ramane adsense, unde rata de click este undeva pe la 0.0X% si plata e MINIM acceptat de sistem.

    In plus, asa cum zice si Tibi putin mai sus, problema e ca Search Vs Display e o gluma buna. Pe display NU prea are efect decat daca esti brand sau vinzi pastile de slabit miraculoase pt mirese grase.

    Eu inca primesc cereri de genul vreau si eu un banner la tine pe site 100$/luna ;)

    In plus, agentiile nu au inca un sistem pt clientii mici/micro/medii, care sa faca o minima concurenta Adsense! Nu au nici o sansa in lupta… pt ca nu ofera nimic!

    00
  9. Eu nu mai platesc reclama pe google de la 1 ianuarie, iar treaba merge la fel
    chiar mai bine dar in contextul in care tuturor le merge bine.

    Asa ca reclama din online pentru mine sunt bani aruncati.
    Pana acum 3-4 ani, se simtea reclama pe google, acum insa sunt doar bani aruncati aiurea.

    00
  10. Mai oameni, tanti in esenta vrea sa vina la birou, sa dea citeva click-uri in unealta de cumparare automata ca sa execute campania data si apoi sa-si vada de viata. Nimic mai mult nimic mai putin. Cu cit poate distribui mai usor campania data, cu atit e viata ei mai usoara. In rest, daca esti publisher mic/mediu, nu ai decit sa faci vinzare directa, minca-ti-as!

    00
  11. Moga, tanti spune ca pt banii putini alocati de client, nu poate oferi o alternativa mai buna decat Adwords/Facebook.

    Daca spunea asta din primele 30 de secunde, se termina interviul. Toata industria e frustrata, dar nu ar recunoaste nici unul ca sunt total depasiti de complexitatea problemei.

    O dam cu studii, profile, SNA etc, dar in fapt realitatea este ca pt micul intreprinzator situatia e ca am asa: cati bani fac, daca investesc 100 EUR?
    E regula de 3 simpla!

    Ce e drept, situatia are aceeasi problema la nivel global, dar in Romania, unde pretul e singurul target, situatia e acuta, catre comatoasa.

    00
  12. Nu Vali, aia care accepta 1c per click n-o fac pentru ca traiesc din aer ci pentru ca „alternativa” e sa te arzi cu Odyssey, Boom, Beyond Media, etc, unde emiti facturi, nu le incasezi si ramai si cu TVA de plata la stat.

    E un pret de rahat pentru o piata de rahat.

    00
  13. Au murit, dar mai risti sa te duci la sora geama adEvolution cand stii ca-s aceiasi oameni si acelasi sef de la Mangalia in spate? Pe piata locala te arzi odata, de doua ori si apoi ori intri si tu in faliment ori te restrangi si incerci sa functionezi pe nimicul de la Adsense.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.