Olimpicii nu pot ascunde halul învățământului românesc

Un alt articol care subliniază asta:

România este cea mai bine plasată țară din Europa în ceea ce privește numărul de medalii pe care elevii le-au obținut, în 2022, la olimpiadele școlare internaționale. La matematică și fizică suntem pe locul întâi ca număr de medalii, iar la informatică și la chimie în top 3. Jumătate dintre elevii din România pot citi dar nu pricepe însemnătatea a ceea ce citesc. Tot în România, 45% dintre elevi au fost identificați pe baza testelor PISA ca fiind analfabeți funcționali.

În schimb, Finlanda este cea mai bine clasată țară la testele PISA, care măsoară cunoștințele elevilor. Finlanda nu are nicio medalie de aur sau de argint la olimpiadele internaționale. (sursa)

Deși articolul este mai vechi (an 2023), a reapărut zilele astea, în condițiile în care intențiile noului ministru al Educației nu sunt clare. Va avea acesta curaj să rupă pisica și să schimbe educația românească? Ar avea timp, 6 luni până se termină anul ăsta școlar, să gândească un plan, în iunie să îl prezinte și în septembrie când începe școala să fie totul nou.

Ăsta este scopul nostru și ăsta este scopul acestor articole. Presiune publică până când ministrul acceptă și declară public că “școala nu va mai fi făcută ca să aibă profesorii loc de muncă, ci pentru ca elevii să fie pregătiți pentru viață” și să se miște în direcția asta.

Ce nu mă prind eu este cum funcționează cadrele didactice. Mulți au copii, ei nu se uită la ei că se luptă cu materia? Nu văd cât de inutile și nepractice sunt 50% din chestiile predate la toate materiile?

De asemenea, când încetăm să mai predăm “Miorița” și “Zdreanță” și să punem în locul ei ceva cu adevărat inspirațional? Cum vrem să sădim patriotism, cinste și onoare în sufletul copiilor dacă poveștile noastre sunt infecte și dezonorante?

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

78 comentarii

  1. Olimpicii pe care ii avem sunt rezultatul exclusiv al invatamantului privat (meditatii sau alte forme de invatamant) si se datoreaza pomparii de atentie si finante in copii. Nu exista Olimpic care sa fi facut performanta doar de pe banca unei scoli de stat si atat!

    Comentariu apreciat.7719
    • Si asta ridica intrebarea: ce valoare este pierduta cu cei ai caror parinti nu le pot acorda nici atentia si nici finantele necesare pentru a-si atinge potentialul maxim ? (NinjaGO!)

    • Ba da, eu.
      Mă laud un pic, dar chiar mi-a plăcut engleza și am vrut la olimpiadă. Într-a noua când m-am prezentat la etapa pe școală, profesoara mea uitase să mă înscrie. M-am rugat aproape cu lacrimi de celelalte profesoare să mă lase să particip. Cumva am trecut la etapa următoare și liceul meu m-a susținut mult, adică m-am intersectat cu directoarea pe scări și mi-a zis că-mi ține pumnii. Profa mea de engleză era în continuare invizibilă.
      A devenit vizibilă abia când am luat mențiune la olimpiadă (ok, nu chiar premiu) și brusc m-a căutat să-i dau diploma să o adauge la dosarul ei pentru grad. FMM de incompetentă nesimțită! (două decenii mai târziu încă n-am uitat-o).

      Comentariu apreciat.797
    • Tu, acum 100 ani .
      Noi vorbim de prezent.

      Așa am avut și eu un coleg genial cu aur pe la balcaniada și internaționala de matematică. Era dintr-o familie săracă cu 0 șanse de meditații. Pe vremea aia Viteazu atrăgea olimpicii. Acum sunt toți la liceul turcesc

      233
    • @ Bea, bravo, dar… ei se refera, cel mai probabil, la cei mai vizibili olimpici – adica cei cu aur/argint la internationalele de matematica, fizica, info, chimie. Iar acolo, fara bani nu faci nimic, in primul rand pentru ca trebuie sa ai acces la carti straine (stiu povestea ca gasesti pdf pe net dar nu e tot timpul chiar asa) si sa lucrezi cu profesori care stiu despre ce e vorba. Acolo e vorba de materiale apropiate de nivel de anul 1 de facultate (fac cu programa moderna nu ce dinozauri se predau pe la noi dupa carti din anii 1950). E putin probabil sa razbesti pe cont propriu. Plus finantarea pentru a te duce efectiv. Adica ok, te-ai calificat la inter. Cine plateste avion, cazare, mese? Pasaport? Notar (astia-s minori, nu uita)? O sa zici ca o parte-s decontate, dar nu e chiar asa, nu total, nu tot timpul intra banii inainte de plecare, uneori se restituie. Nu mai stiu acum cum e, dar acum aproape 20 de ani era greu tare. Stiu pt ca am facut liceul la unul din cele „producatoare” de olimpici de inter pe real.

      142
    • Alexandru, îți pot demonstra oricând contrariul.

      48
    • @bea cred ca vorbim de cei care au mers mai departe de etapa pe scoala. Si eu am ajuns pe nationala la info in liceu dar au maturat cu mine tocilarii aia care lucreaza acum in cercetare la Google in Zurich. Oamenii aveau echipe de profesori buni care ii pregateau, mergeau in tabere de pregatire, aveau parinti care intelegeau potentialul si de ce merita sustinut etc.

      81
    • In mod normal invatamantul propriu zis nu are de ce sa creeze olimpici pe banda. Daca ne luam dupa Pareto, ar fi 20% copii capabili de performanta, daca mai aplicam un pareto ar ramane 4% copii capabili de medalii.
      Cumva e normal ca sistemul sa se concentreze pe pe 80% sau mai mult din copii si nu pe aia 4%.
      In plus la anumite materii exista cercurile judetene, acum numite centre de excelenta unde aia 4% pot progresa.
      De aceea in continuare toti olimpicii sunt rezultatul talentului si muncii individuale si nu al sistemului.

      Si totusi unde e problema? Acum mai multi ani am citit despre ideea de a nu medita copilul la materiile la care e slab ci la alea la care e foarte bun. Pentru ca ala alea la care e slab nu va deveni mai bun doar ce3l mult mediocru in schimb la ce e bun poate deveni foarte performant.

      Si aici e problema sistemului nostru pentru ca prefera sa edice mediocrii la toate materiile in loc de varfuri la anumite materii. Practic nici o diferentiere pe talent si valoare, fiecare invata acelasi lucru cu mai mult sau putin folos.

      De aia scoala turcesca are asa success pentru ca acolo practic fac numai matematica, am citit un interviu cum ca olimpicii de acolo lucreaza 10-14 ore pe zi doar matematica.
      Poate un copil din sistemul de stat de invatamant sa lucreze atata la o materie preferata? Nu prea, ca mai are si comentarii la romana si de solfegiat la muzica.

      Si apoi vorbim de exceptii, ce se intampla cu cei buni la geografie, chimie, istorie, fizica, sport? Cat timp au ei sa se dedice talentului lor pentru a deveni niste varfuri in domeniu?

      Concluzia e ca problema cu olimpicii este una din ultimele de rezolvat, problemele majoritatii sunt mai stringente.
      Dar daca adaptezi studiul la talentul copilului vor beneficia atat majoritatea cat si olimpicii practic exista solutii care sa imbunatateasca viata tuturor.

      133
    • Mai exista si profesori pasionati, ei insisi fosti olimpici care sunt la curent cu noutatile.

      00
    • Asta e de fapt marea problema a invatamantului: ce-si propune ca scop final? Fiecare elev sa-si descopere domeniul care-i place si in care e competent si sa devina pe cat posibil expert in domeniul ala, lasandu-le pe celelalte in plan secund? Sau sa fie toti la un nivel mediu in toate domeniile si sa nu exceleze la nimic?
      Vrem sa avem de ex. programatori exceptionali, dar care nu inteleg cum functioneaza un vaccin sau nu stiu cand se scrie „copiii” cu 3 i? Sau vrem ca toti romanii, de la frizer la soferul de taxi, sa-si poata calcula singuri rata la banca, eventual folosind Excel?

      00
  2. Posibil ca si aia cu medalii sa fie analfabeti functional daca iau meditatii de la „antrenorul de genii” Florin Colceag.

    Indecis. Tu ce zici?1724
    • Tu ai avea nevoie de meditații, mai ales pentru clasa a 2-a: Înțelegerea unui text simplu!

      73
    • Filip, ala de care zic eu lucreaza cu copii adolescenti, influentabili, care se uita la el ca la „a father figure” Ma pis pe ele de medalii daca copilu vine acasa indobitocit cu SOS AUR si CG. Cauta sa vezi despre ce e vorba.

      Apropo de asta, poate acum e ok sa zic. Stiu o fosta colega de liceu care era intr-un fel de „cerc” de romana, jurnalism ceva cu domul ala turc, care a recunoscut ca e acoperit. Tipa foarte ok de fel, am vazut-o cum a luat-o pe aratura, s-a casatorit in straie populare si si-a deschis nush ce asociatie pentru promovarea identitatii romanesti. Nu cred ca e doar o coincidenta.

      83
  3. Majoritatea cadrelor didactice au copii in unitatile de invatamant unde profeseaza. Copii lor sunt protejatii clasei, ulterior cand cresc si schimba scoala e un fel de barter, ajung tot un fel de mici vip-uri, e „copilul lui x de la scoala y”. Nu se poate generaliza, vorbesc doar din experienta personala, au avut copiii in clase si copii de profesori care chiar invatau, desi absolut toti aveau un statut superior si aveau sau capatau apucaturi de bully, stiind prea bine ca nici parintii colegilor lor si nici profesorii nu aveau curaj sa se puna rau cu „doamna de xyz”.

    Indecis. Tu ce zici?2812
  4. În țara cu 47% analfabeți funcțional, olimpicii sînt doar excepțiile care confirmă regula. Cu Androneasca de 4 ori ministresă și Funeriu ușuit din post, nici nu putea arăta altfel.

    262
    • Le zice “exceptii statistice” sau “coada distributiei” nu “exceptii care confirma regula”. “Exceptia care confirma regula” e o tampenie.

      164
    • @ F.

      Sa vezi ce frumos e cu statistica cand te certi cu un furnizor ca ti-a vandut niste kkturi si ala scoate niste grafice unde defectele reclamate sunt niste puncte „anomalie”. Si apoi softul trage frumos o curba si punctele tale raman pe-afara. Bad luck sir, maybe the transport was not so good….

      90
  5. Adu o echipa de experti din Finlanda. Plateste-i pe fonduri europene pentru o analiza extinsa de la gradinita la liceu. Scoate un document de 100 de masuri absolut necesare. O sa-i tragem in piept si nu vom implementa decat vreo 30-40 dar tot e un inceput.

    Comentariu apreciat.392
    • Problema e ca s-ar putea sa facem ca in Sanatate. Sa luam un sistem bun (e.g. sistemul australian l-am luat in sanatate) si sa-l romanizam, ca stim noi mai bine. Rezultatul a fost si va ramane un cacat. Pe care nu-l schimbam ca, ce, vrem sa ajungem ca SUA :))

      Daca te uiti in spatiul public chiar si cu datele astea in fata multi romani (care, statistic, sunt multi dintre ei analfabeti functionali) spun ca de fapt finlandezii se multumesc sa fie mediocrii. Pai ce, noi ne-am multumii sa fim mediocrii? Sa nu ne mai mandrim cu 30% abandon scolar dar 5 medaliati olimpici?

      195
    • Mediocri are mai putini i decat crezi tu si adverbul functional nu se acorda in gen, numar si caz cu analfabeti. Dar avem pareri despre educatie.

      111
    • As fi foarte bucuros daca astea ar fi singurele mele greseli. Asta e, daca nu am fost olimpic.

      23
    • Nu merge asa. In Finlanda s-au luptat oamenii aia aproape 30 de ani sa obtina ce vedem noi acum. Totul facut cu experti, in pasi marunti, cu centre pilot, cu criterii clare de evaluare a fiecarei masuri si, mai ales, cu regula clara ca noul guvern nu schimba ce au facut predecesorii.

      30 de ani, da? (ma rog, in alte surse am gasit ca ar fi chiar 50). Adica cam cat dureaza sa iasa din sistem mare parte din oamenii care sunt acuma. Ca poti sa ai tu super-legea invatamantului, oamenii din sistem sunt tot aia. Unii mai buni, altii mai interesati de un post caldut. Unii dispusi la reforme, altii rezistenti la schimbare.

      Iar politicienii … in cel mai bun caz, ei sunt interesati de chestii care aduc rezultate in maxim 2 ani. In cazul mai putin bun, vor cauta sa implementeze doar acele masuri din care le iese si lor ceva. Forme fara fond, cum s-ar zice

      30
  6. Deci avem câteva vârfuri și restul cotoare.

    180
  7. Cum adica, copiii din ziua de azi nu mai rezoneaza cu samanatorismul si Ion al Glanetasului? Sa le dezvoltam gandirea critica, ce e asta? Trebuie pompate cat mai multe informatii inutile, memorate papagaliceste, sa li se dea cat mai multe teme! Se stie ca notele mari si olimpiadele sunt garantul succesului in viata!

    214
    • aș dori să-mi bag picioarele in Moromeții.

    • Mie mi-au plăcut și Moromeții și Cel mai iubit dintre pământeni. Ba chiar aș zice că filmul Moromeții e surpinzător de bine realizat (exceptând sunetul, pentru că în cinematografia românească nu s-a inventat încă sunetul). Și nici Ion nu e un roman rău. Toate surprind bine bucăți din civilizația românească, așa urâtă cum poate fi ea.
      Problema e că nu-mi aduc aminte nimic frumos din literatura română.
      Tot ce am făcut în școală era dramă și suferință, nimic să te inspire să dai un pic din coate în viață. Mulți englezi zic că au făcut Hobbitul la școală. Ceva acolo să-ți zică că oricât de mic și păros ești, tot poți schimba ceva în lume.
      La noi, ciobanul ăla e mai oaie decât Mioara, Manole e cel mai prost și superstițios meșter, Slavici îți zice să fii mulțumit în sărăcia ta, Bacovia își taie nonstop venele și HPB vine cu estetica urâtului.
      Singurul mai normal este Creangă, care era vesel de felul lui, doar că nimeni nu înțelege ce vorbește.

      Comentariu apreciat.532
    • Literatura predata copiilor este incredibil de plictisitoare si deprimanta. Copilul anului 2025 nu da o ceapa degerata pe Moromete sau Corola de minuni a lumii. Ii pregatim pentru viata cu porcariile astea care ni s-au bagat pe gat si noua. Copiii mei sunt entuziasmati de colectiile Paddington, Dr. Seuss, Harry Potter etc. Li se falfaie apoteotic de Miorita si Vasile Alecsandri.

      209
    • Așa de deplasați sunteți câteodată, se vede ca nu v-a plăcut cartea. Morometii sunt foarte misto in a ilustra satul romanesc, la fel și Ion; eu încă mă mir cum de s-a putut publica Morometii II in comunism. Avem acolo prototipul arivistului comunistoid, fără creier dar cu gură mare care calcă pe cadavre, înaintașul “afaceristului “ imobiliar de azi.

      Indecis. Tu ce zici?295
    • Vezi ca CG practica samanatorismul.

      61
    • Stiu ca mai era Popa Tanda, un preot muncitor si gospodar care era transferat intr-un sat de prosti si lenesi. Si a inceput sa isi repare casa, a luat niste baieti din sat sa-l ajute si a devenit un exemplu pt sateni. Pacat ca povestea asta nu s-a popularizat mai mult prin scoli

      120
    • Pe bune? Marin Preda este unul dintre cei mai misto scriitori romani. Liviu Rebreanu e considerat intemeietorul romanului modern la noi, macar un roman de la el ar trebui citit sa vezi ce a scris ala care a fost primul.
      Poate va put romanii si cititi Dostoievski sau Cehov, acolo cumva nu va plictisiti? Ori poate reusiti sa cititi din Cartarescu?

      Ah, noi suntem obisnuiti cu jumatate de pagina. Cand apare un articol de-al lui Razvan mai lung apar si comentariile „nu am citit tot dar eu am o parere mai buna ca a ta”.

      Da, stiu ca cititul o deja perimat, chiar si youtubul e perimat, ne trebuie 30 de secunde maxim ca peste 5 minute ne pierdem concentrarea.

      Scoatem Morometii si Ion, propuneti altceva. Ah, nu are nimeni nicio sugestie? Hmm, sa scoatem literatura cu totul din scoala?

      Deci cititul ramane, romanele astea raman, datul cu parerea despre ele ramane, ce trebuie scos e dictatul de comentarii, predatul de idei standard despre ce a vrut poetul sa spuna si tocitul acestora. Si evaluarea dupa sablon.

      Adica celebrele cazuri in care copii pasionati si talentati isi scriu singuri comentariul si iau nota mica pentru ca „nu e ce trebuie”.

      Dar da, din cauza ca sistemul iti baga pe gat „ideile standard” toata lumea prinde ura fata de literatura, pentru ca ajunge o materie de tocit in loc de o materie de dezvoltare a gandirii. Literatura romana e ok, modul de predare trebuie schimbat.

      Ai mei au citit ce au vrut dar cand au ajuns la liceu au citit si Morometii si Ion si Enigma si Ultima noapte si tot ce trebuie. I-am intrebat dupa ce parere au. Ah niciuna? Atunci pune mana si invata comentariu. Aha, ai pareri, hai sa le discutam si sa dezbatem. Problema e ca dupa ce am discutat parerile lor i-am pus sa invete comentariul :(.

      83
    • @stefan toti autorii mentionati de tine in prima parte intra in categoria „mirosit propriile basini elitiste” sau daca vrei o comparatie cu cinematografie filmele alea laudate de critici dar care sunt niste cacaturi sinistre si plictisitoare.
      Niste automirositori de basini de 50+ au decis ca Sadoveanu, Rebreanu, Preda si Eliade au scris niste capodopere literare dar, atentie aici ca urmeaza partea importanta, sunt din prisma LOR. Din prisma oamenilor trecuti prin viata, care au mai citit zeci de carti care au experiente de viata.
      Tu vii si bagi pe gat cartile alea unor copii de 13-19 ani, le bagi pe gat cacatu ala de Ion care 15 pagini decrie cum intra drumul in sat si inca 100 cum Ion se gandeste la pamantul de arat. O sa-i captivezi pe toti de mama focului.
      In principiu ar trebui ca literatura si cititul sa-ti dezvolte imaginatia, gandirea critica si chestii dinastea. Ia hai sa incercam sa le dam adolescentilor sa citeasca CARTI DE ADOESCENTI.
      Ion am aruncat-o dupa primele 30 de pagini sau asa ceva. In schimb in 2007 cand a iesit ultima carte din Harry Potter aveam 17 ani, am citit-o in 1 saptamana. Am ras Trainspotting si vreo 2 volume din Dexter. Am ras His Dark Materials.
      Da stiu niciuna din alea nu se ridica la nivelul autosuficientei basinoase ale unor carti despre niste tarani cocliti, dar e ok, am invatat de 10 ori mai multe din ele.

      23
  8. Trebuie facut ca si cum ar face Bolojan. Sa se dea afara elevii care vin la scoala si freaca menta.

    162
    • Și profesorul să poată să dea afară de tot elevii care vin la școală să facă orice altceva în afară de învățat.

      Clase speciale în regim de detenție pentru toți bullys. Și decăzut din drepturile părintești, eventual să facă și părintele nițică pârnaie.

      130
    • Serios vorbind, trebuie venit si cu solutii pentru elevii problema.
      Apoi si obligatia de a primi la clasa copii cu CES. Nu am solutia magica dar sa iti tii ora intr-o clasa unde ai elev cu un IQ de 47 , da patruzeci si sapte, orice e doar predat in conditii normale nu e.
      Nu sunt doar profesorii de vina pentru ca elevii sunt analfabeti functionali, nici parintii lor nu sunt mai buni.
      Voi realizati ca aia 45% din elevi, aia analfabeti functionali, pleaca acasa si stau pe tik tok pana la 2 noaptea(dimineata) si parintii lor la fel, tot pe tik tok. Astia isi vorbesc doar cand se cearta. Cum ajunge copilul ala la scoala? Creierul lui nu e un burete dornic sa absoarba informatie, e o piatra ponce, dura si plina de gauri.

      80
  9. „De asemenea, când încetăm să mai predăm “Miorița” și “Zdreanță” și să punem în locul ei ceva cu adevărat inspirațional? Cum vrem să sădim patriotism, cinste și onoare în sufletul copiilor dacă poveștile noastre sunt infecte și dezonorante?”

    Eu zic ca noile cantece patriote aparute odata cu CG sunt mult mai bune, nici nu iti vine sa vomiti cand le auzi….

    74
    • Baltagul trimite un mesaj puternic, nu-s ce aveți cu el. În caz ca prietenul de bere va vine de hac cand va întorceați din străinătate cu bijnita cu portofelul plin de bani, nu ați vrea ca nevasta sa va răzbune? E un pic de Sherlock Holmes acolo.

      201
    • Baltagul e foarte bun, scurt, la obiect, cu mesaj clar!

      40
    • as vrea sa zic ca cine zice acum ca sunt niste prostii nu le-a inteles nici atunci din motive de profesori sau pur si simplu analafabetism functional :)

      92
    • Vitoria Lipan era o girlboss neaosa.
      Hollywood-istii ar face-o sa se bata cu toti

      60
  10. Ce suna mai bine? Avem cea mai buna medie sau cel mai ascuțit vârf? In presa mă refer. Sau la badea Gheorghe tractorist care fără să știe să citească a avut în trai bun pe vremea lui Nea Nicu.

    12
  11. Am spus-o si o s-o mai spun o data: olimpiadele sunt doar concursuri de grind.
    In afara poate de niste materii unde exista probe experimentale, deci chiar trebuie sa produci ceva restul se rezuma facut exercitii cu carul si invatat sa recunosti anumite tipare.
    Mergeti si vedeti in ce consta pregatirea pt olimpiada (judet, national) la matematica de exemplu. Este „ai de facut astea 20 de probleme pe maine”, rinse and repeat ad nauseam.
    In programare le-au redenumit fancy in leetcode si toti prostalaii si indienii se mandresc cat de repede pot ei sa reinventeze roata octogonala.

    171
    • Adică competițiile sunt bazate pe grind? Tenisul, pokerul, șahul, fotbalul, luptele de contact, poți să le practici la nivel competitiv fără să le visezi noaptea?

      13
    • Roaga-l pe chatgpt, ca oricum esti fan, sa-ti faca un sumar la ce am scris eu, poate asa intelegi.
      Iti mai dau o mana de ajutor, Maradona n-a fost cine a fost pentru ca zilnic batea 50 de cornere, 100 de lovituri libere si 80 de pase.

      53
    • E clar că nu ai nicio treabă cu competițiile. Atât ai înțeles, e ok.

      11
  12. Mda, extraordinar. Vesnicia s-a nascut la sat :)) Plus ca e foarte important sa afle cum o caftea Ion pe Ana a lui Vasile Baciu #traditionalromanesc
    Entuziasm maxim pe fetele copiilor.

    27
    • Și? Nu așa fac și pitzipoancele moderne pentru bani? Stau cu unul care le bate doar pentru ca le duce in Dubai? Nu te supăra, Ana a avut mai mult caracter decât multe.

      Să nu uităm cum Ion a dat cu sapa-n cap pentru o brazdă de pământ. Crezi ca in 100 de ani s-a schimbat ceva?

      161
    • Sa stii ca pe undeva sunt niste lectii de viata care ar trebui spuse copiilor pe sleau in clasa:
      1. Din „Luceafarul”: nu proiectati o fantezie pe o persoana fara nici macar sa vorbiti cu ea si nu va suparati daca aceea persoana are alte planuri.
      2. „Ion”: Pentru fete, incercati sa nu fiti proaste pentru barbati frumosi si manipulatori, e mai important pentru un partener sa fie serios si muncitor.
      3. „Baltagul”: autoritatile sunt degeaba si corupte, nu luati pozitia ghiocelului si reclamati tot cu dovezi!
      Asta din ce imi aduc aminte ca mi-a ramas in minte de atunci! Am luat 5,40 la BAC la romana, stiu, stiu, sa aveti o zi buna!

      241
    • 4. „Enigma Otiliei”, pentru baieti: Fetele frumoase invata rapid sa manipuleze si se hranesc cu atentie, nu va fixati pe ele ca trece viata pe langa voi!

      161
    • @casnica, fără supărare, dar în școală, când ai trecut prin lecturile de mai sus, ți-a zis cineva că asta trebuie desprins din ce ai citit? Cu cuvintele scrise de tine sau cu altele? Ai auzit de la profesorii tăi de română ceva asemănător cu ce ai scris tu?
      Nu mă înțelege greșit, ce ai scris e perfect adevărat, astea sunt lecțiile de viață desprinse de acolo, DAR NIMENI NU LE ZICE CHESTIILE ASTEA ELEVILOR! Ei trebuie să caracterizeze, să învețe comentariile lui Călinescu și ale altora pe textele respective.
      Tu tragi aceste concluzii acum, la vârsta ta, dar atunci când ai studiat lecturile alea, ți le-a zis cineva?
      Fiindcă asta e problema de fapt. Nu faptul că sunt puși să le citească, ci faptul că nu le spune nimeni de ce le citesc și ce ar trebui să scoată din ele. Mituri, legende, alegorii, caracterizări de personaje, într-un limbaj greoi și neinteresant…asta se face cu aceste lecturi la clasă. Nimic util, nimic productiv.
      Când o să aud un profesor de română că spune ceva de „poziția ghiocelului”și de „corupția autorităților” la lecția despre Baltagul mă duc și-l pup!

      60
    • Johnnyfer, nu ne-a zis vreun profesor concluziile alea cu subiect si predicat, noi am crescut cu cartea de comentarii in mana si nu aveam voie sa deviem de la parerea „partidului”. Prin liceu tin minte ca la Enigma Otiliei faceam bascalie cu profesoara de cat de pitzipoana parea Otilia si cat de simp era Felix. In rest totul depinde de cat de multa intuitie si capacitate de sinteza ai ca om. Dar tin minte clar ca ma oripilau relatiile dintre femei si barbati din literatura romana si imi propusesem de pe atunci sa nu fac greseli de tipul alora, poate m-au ajutat si niste tipare de relatie din familia extinsa pe care am vrut sa le evit, poate a fost si personalitatea mea evitanta si anxioasa (noi, astia speriati de bombe, nu prea lasam natura sa-si faca de cap).
      Dar profesorii, in forma lor ideala, ar trebui sa vada padurea de copaci si sa propage utilul in materiile lor, nu abstractul!

      12
  13. „Mulți au copii, ei nu se uită la ei că se luptă cu materia? Nu văd cât de inutile și nepractice sunt 50% din chestiile predate la toate materiile?”
    1. Copii lor nu se chinuie cu materia, sunt in scoala cu parintii lor profesori.
    2. Ma scuzati, aveti pretentia ca profesorii chiar sa pregateasca concurenta copiilor lor pe piata muncii?!

    43
  14. „Miorița” și „Zdreanță” nu se (mai) predau in școală.

    80
  15. Nu sunt expert, doar constat ca in feed-ul de tiktok imi apar tot mai des live-uri din diverse licee din timpul orelor. In background se aude vocea profesorului care pare sa isi faca treaba predand, in live se cersesc donatii de la diversi libidinosi care balesc la minore machiate in exces si cu unghii care le impiedica sa se stearga la cur. Par ca se antreneaza pentru onlyfans.

    80
  16. Nu numai ca sunt inutile, habar nu au sa predea. Iar cartile sunt total inutile. NIMENI nu lucreaza de pe carti, atat de proaste sunt. Vreau sa il mai ajut pe al meu la diverse materii si nu am de unde sa iau informatii. Cartile erau mai utile pe vremea noastra!!!

    11
  17. Forma actuala a invatamantului romanesc este ceea ce ne permitem ca tara.
    Problema este ca nu vrem sa recunoastem ca e prost, pentru ca asta ar insemna ca si noi suntem un rezultat prost.
    Suntem asa de departe de sistemele de invatamant moderne, incat nici nu le putem intelege.
    E o diferenta imensa de materie si mai ales de abordare, apoi mai avem marea problema ca la noi toata lumea merge pe traiectul 9+4 clase si e doar teorie.
    Apoi invatalantul nostru e foarte putin flexibil.

    Si daca iei o programa externa, observi ca nu ai oameni si nici baza materiala.

    62
  18. Mi-am adus aminte de un video interesant legat de scaderea calitatii capitalului uman si scaderea salariilor in care se face legatura intre fluctuatia inteligentei si tehnologie.
    https://www.youtube.com/watch?v=w88Z_RpbZUg&ab_channel=AnalyzingFinancewithNick

    10
  19. Când eram prin generală, circa 2005 dacă are relevanță, copiii de profesori nu se „luptau” cu materia. Erau bătuți pentru note sub 10,00, nu ieșeau afară, nu aveau hobby-uri, nu aveau copilărie.

    Literalmente – o fată a fost bătută de mama ei, profesoară, pentru că a avut 9,96 media de sfârșit de clasa a7a sau ceva și colega Xulescu a avut 10.

    Idioata aia își transformase copilul în robot, iar la școală, presupun, care nu are aceleași rezultate ca fică-sa e prost și aia e explicația. Competențele profesorului au fost demonstrate acasă cu robotul. Deci e vina altora dacă nu le merge bine.

    Toată reputația cadrului didactic stătea în media lu’ ăl micu de acasă. În rest – copii proști.

    80
    • pai da, ca daca parintele e profesor de mate sa zicem, copilul automat trebuie sa stie matematica din nastere.
      Asa gandesc cretinii de profesori

      11
  20. Era un articol recent, țările nordice fac un 180 de grade, a fost frumos cât a durat, se pare că-i „pregăteau pentru viață”, dar era o viață din cărțile cu poveşti. În aia reală, în care nu suntem toți artişti şi antreprenori, e greu: şeful vrea chestii, program de muncă, presiune, concurență cu asiaticul care trage la greu, nu e ca-n filme, Batman!

    102
    • Testele PISA masoara competentele in probleme cu aplicabilitate reala, deci pare cacam functioneaza ce fac Finlandejii aia.

      10
    • @VladM, I donno, atunci care e explicația pentru care virează serios spre STEM de la vârste mici (cam despre asta era articolul) ? Poate că sintagma „aplicabilitate reală” n-o fi chiar adaptată la lumea în care trăim (şi nu o zic ironic)

      20
  21. Olimpicii sunt varfurile sau mai degraba punctele de extrem in afara distributiei standard.
    Prima concluzie e ca olimpicii nu reflecta calitatea invatamantului romanesc.
    A doua concluzie e ca nu trebuie sa ne orientam invatamantul pentru a genera olimpici.

    Am sa sustin ideile de mai sus cu cateva date si am sa ignor asa zisele stiinte sociale, mai ales olimpiadele de limbi.
    Raman matematica, fizica, chimia, biologia, informatica.
    5 materii x 4 ani de liceu x primele 3 locuri nationale = 60 de olimpici.
    5 materii x 4 ani de liceu x primele 3 locuri din judet x 47 (41 judete + 6 sectoare ale Bucurestiului) = 2820 olimpici.
    In sistemul de invatamant romanesc sunt peste 3 milioane de elevi.
    Presupun ca avem 1 milion de elevi la liceu.
    Primii 3 olimpici din fiecare judet la fiecare stiinta fundamentala reprezinta 0,282% din numarul total de elevi de la liceu.

    Am demostrat ambele concluzii de mai sus.
    1. Olimpicii nu reprezinta calitatea invatamantuli romanesc, ei fiind sub 1% din elevii ciclului liceal.
    2. Orientarea invatamantului liceal spre a genera olimpici ignora nevoile a 99% din elevii de la ciclul liceal.
    Inca doua idei ce rezulta din demostratie:
    1. Olimpicii, ca numar, sunt la 3 deviatii standard fata de medie.
    2. Olimpicii ca nivel al cunostintelor sunt probabil la un minim de 6 deviatii standard fata de medie.

    De aici pornim discutia despre nevoile de educatie ale elevilor de liceu.

    60
    • practic ai explus cea mai mare parte a olimpiadelor, ca sa iti iasa cifrele, dupa care ai concluzionat ca ai demonstrat. ai demonstrat o pulă

      25
  22. Dragilor, nu (mai) pasați toată responsabilitatea pe umerii școlii. Omiteți rolul important al familiei. Să ne rugăm ca părinții să-i supravegheze mai atent pe copilași, să-i verifice mai des , să-i pună să citească sau (de ce nu?) să citească împreună, să le limiteze accesul la dispozitive și la tiktokuri, care sunt sursa principală de tâmpire a neamului (a se vedea adulții care votează geniali de pe rețele).
    Școala este zero, dacă nu vine sprijin și dinspre familie.
    Și acum, exemplu: Se dă un copil căruia i s-a explicat rolul nefast al dispozitivelor, dar cu acces la ele, care a fost încurajat să citească, să se dezvolte, fără presiune din partea părinților. Este olimpic, are timp liber , e fericit, nu merge la zeci de meditații.
    Ceea ce vă doresc și dumneavoastră!

    90
    • Presupun ca acel copil e real si nu inventat, ca asa am vazut si eu copii crescuti ca la carte si cand ieseau pe usa faceau tot ca sa se integreze in cercurile sociale si sa impresioneze anturajul, indiferent de cate explicatii si exemple au din partea parintilor. Copiii vad ca parintii lor sunt „saraci” si stresati, dar in jumatatea aia de ora saptamanala cu acces la net il vad pe alde dorian popa si alina ceusan hahaindu-se non-stop in masinile lor scumpe.

      10
  23. Ma mai uit pe materii. Unele s-au schimbat si s-au mai usurat dar in schimb au bagat materii dambulea in ciclul gimnazial.
    La Matematica este decent. Ce e bine e ca aici cumva au reusit sa faca nivele. Pt evaluare este un nivel decent, pt cine vrea olimpiade si concursuri e separat, ceea ce e ok.
    La Romana este mai horror fata de cum era in vremea nostra. Gramatica au facut-o mai densa. La literatura lasa cumva portita spre creativitate si asta e bine dar au bagat multa teorie literara ce creste mult complexitatea.

    Trebuie scoase materii si aerisita materia.

    11
  24. Cum sa ignori olimpiadele de limbi? Pai tu cum crezi ca se contruieste o relatie sanatoasa superior subordonat? /s

    13
  25. E o discutie similara cu cea din infrastructura – merita dezvoltate marile orase sau satele din Sudul Moldovei?

    Pro: varfurile adauga valoare disproportionat de mare fata de efortul depus. (foarte eficient)
    Contra: varfurile in cazul olimpicilor mai si pleaca, asa ca rezultatele pleaca si ele.

    alternativa:
    Pro: daca ne focusam sa aducem media mai sus rezultatele nu sunt spectaculoase pe termen scurt si mediu. Castigurile insa sunt masive pe termen lung. Democratia e mai stabila.
    Contra: trebuie finantata perioada asta de 10-20 de ani, pana cand castigurile astea vor incepe sa sprijine masinaria sa mearga mai departe.

    Daca nu sunt bani singura solutie e varianta cu varfurile si lasat in urma jumate din tara, fie ca e infrastructura fie in educatie. Problema e ca ajunge sa fie un risc de fracturare a societatii.

    11
  26. Pai pentru ca ei fac educația interesantă, distractivă, amuzantă, în special ca să trezească interesul copilului și să îl facă să vină la scoală de plăcere. În România școala e ca un loc de muncă, normal ca nu vine nimeni de placere. La ce se așteaptă ăștia când incompetenți imbecili reminiscenți de pe vremea comunismului mai predau în școli.

    42
    • Ala care a dat dislike e un comunist bășit din sistemul educațional sinistru.

      31
    • Anul 1999, clasa a 6-a, discursul dirigintei: „Asa cum parintii vostri sa duc la „servici” ca sa va imbrace si sa va dea de mancare, asa veniti si voi la scoala, aici nu ne distram, aici invatam!”

      60
  27. Prostia mare e ca ar trebui sa se faca invatamant diferentiat dupa clasa a 4-a.
    Cam asa e peste tot in tarile cu apa calda.
    Hauptschule (Școală generală): Pentru elevii care vor să urmeze meserii practice. Se pune accent pe formarea profesională și încheierea studiilor mai devreme.
    Realschule (Școală reală): Pentru elevii care vor să urmeze cariere tehnice sau administrative. Oferă un nivel intermediar de pregătire.
    Gymnasium (Gimnaziu): Pentru elevii care urmează să meargă la universitate. Este o școală orientată spre studii academice.

    10
  28. Mi-am amintit si eu de povestea unui copil olimpic la chimie. Era fiu de cadru didactic in cel mai bun liceu din oras, impins de la spate de mamă să facă performanță la maxim. A făcut. A avut rezultate excepționale prin tot felul de țări exotice gen Japonia sau pe unde se mai țineau competițiile internaționale. A terminat liceul, a dat examen la o universitate prodigioasă din Marea Britanie si a plecat promițând o carieră fulminantă. S-a sinucis in camera de cămin in anul 2 de facultate. The end.
    Copiii trebuie să fie crescuți si educați pentru viața reală si de către familie si de către școală. Trebuie să capete abilități de adaptare in primul rând. Si pentru a fi adaptabil la schimbări, la dinamica nestăvilită a societății contemporane, trebuie să-și însușească cunoștințe si mecanisme de folosire a acestora. Tot mai des întâlnesc oameni care au cunoștințe dar nu înțeleg in ce situații să le folosească. Nu, nu sunt neapărat analfabeți functionali. Mulți dintre ei nu au fost învățați si nu au descoperit singuri cum anume să folosească ceea ce știu. Dacă le explici o singură dată, sunt fericiți, înțeleg, parcă li se declanșează o revelație. Copiii ar putea fi fericiți învățând, dacă cineva din familie sau școală le-ar arăta cum ar putea să folosească ceea ce învață. Că altfel degeaba le spui orice, dacă nu le arăți că învață doar pentru ei, pentru nimeni altcineva.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile