Ați auzit asta des ieri și azi. Elitele democrate le-au vorbit oamenilor de sus, de aia nu au vrut să voteze cu ei bla bla bla.
OK, hai să discutăm despre asta aplicat pe România. Ce ar vrea oamenii?
În orașele mari
Case ieftine și locuri de parcare. Rezonabil.
Unde să se facă? A mai rămas pătrățică neocupată în orașele mari? Nu prea. Tot ce este liber sunt parcurile și terenuri care costă foarte mult.
De asemenea, oamenii care vor construi aceste case vor cere salarii competitive, nu merge să îi plătești cu firmituri. Sigur, asta nu îi va opri pe dezvoltatori să își pună 50% adaos, dar asta ține de lipsa legilor.
Iar cu parcările, pur și simplu se sufocă orașul de mașini. Nu mai e loc. Nu e loc pe străzi, nu e loc pe troatuare, nu e loc în parcuri. Nu mai au pietonii loc pe nicăieri în unele zone. Singura soluție ar fi parcările supraterane și subterane, dar alea costă mult de tot să fie construite și orice variantă peste 100€ pe lună nu va fi acceptat de șoferi.
În orașele mici
Locuri de muncă în altă parte decât la stat. Orașele astea supraviețuiau cu industrie, care între timp a dispărut.
Nu e neapărat vina cuiva, deși putem arăta cu mereu cu degetul, dar nu s-a pus nimic în loc și oamenii au rămas atârnați pe unde au putut sau au plecat la muncă în altă parte, ceea ce face uneori greu revenirea unui angajator, că nu mai are ce angaja.
Plus siguranță. Sărăcia duce la violență, în orașele mici și medii riscurile sunt un pic mai crescute, furturile de tot felul, cămătăria, traficul…
În sate
Aici e complicat. Oamenii vor sa aibă de toate, dar să nu plătească pentru ele, în cazul în care ar avea cu ce. Canalizare 16 lei pe lună? Mult. Apă curent 200 lei pe lună? Mult. Abonament TV sau telecom? Păi ăla trebuie plătit… Și de multe ori nu știi dacă chiar nu au sau așa s-au obișnuit.
Oricum, părerea mea despre satul românesc o știți…
Și toți vor:
- autostrăzi
- spitale
- lege și ordine
- educație
- mai puțină birocrație
- căldură subvenționată
- energie subvenționată
- bere rece
- să îi lase statul să construiască ce vor cum vor
În concluzie: în orașe vor apartamente de 35000 euro cu loc de parcare inclus și la sate vor să se cace în fundu curții, iar pentru restul să plătească statul.
Intr-un fel da. De aia platesc impozite cat platesc, sa am autostrazi, servicii in spitale, ordine si educatie.
Concluzia este ca Democratii au promis „motivationale” si Republicanii „mancare”
in conditiile in care inflatia este in crestere, salariile stationare, imobiliare si chirii exagerat de scumpe, somaj galopant in unele zone, avans tehnologic destul de rapid care deregleaza echilibru solcial, o degradare prin ducere la absurd a „corectitudinii politice”, etc
si BTW in timp ce lumea este socata de cum Trump a devenit prin vot democratic un dictator cu puteri absolute luand si Presedentia si Senatul si Casa reprezentantilor sau cum s o numi ea, PUTIN negociaza deja dur inca din secunda 1, atragand atentia ca SUA e un stat ostil cu care nu are ce negocia pana nu i fac distinsului criminal pe plac.
urmeaza 2 luni probabil in care se va forta foarte tare cu razboiul ca sa aiba toti ce sa negocieze iar din ianuarie un sincer Dumnezeu cu Mila pentru ca nici Trump nu stie ce este in capul lui in afara de a si rezolva dosarele pentru care tocmai are imunitate 4 ani si a face toate tampeniile posibile avand in vedere ca un al 3 lea mandat, cel putin momentan, nu poate avea deci … nasoleli in numele MAGA
aaa si sa nu fim socati daca Simion va ajunge la Cotroceni in conditiile in care aceasta alegere a lui Trump a dat un boost formidabil unor astfel de oameni si organizatii
io am mai zis, bagati pe card salariu brut, la toti romanii, si aia cu 2400 de lei pe luna si aia cu 32000, sa fie acolo, sa il vada, sa foloseasca doar salariul net, de restul banilor pana la salariul brut sa nu se poata atinge de ei, sa se adune in fiecare luna, zeci, sute, zeci de mii de lei pe an, si la final de an, pe 31 decembrie, pe la ora 18:00 sa le dispara banii aia sa le vina smsu’ : „xx.xxx lei debitat catre ANAF, taxe si impozite anul curent, Ministerul finantelor va doreste un An Nou Fericit!” o sa fie la noi, Siria sau Norvegia in maxim 4 ani
Sunt multi care gandesc asa:
1. Vine cineva si le propune o chestie care sa ajute pe toata lumea.
– Pai cum, sa-l ajute si pe vecinul Gheorghe? Inacceptabil!
Pai stai, nene, ca te ajuta si pe tine, poate chiar mai mult…
– Da, dar eu merit, Gheorghe nu merita sa fie ajutat. Nu votez asa ceva niciodata!
2. Vine cineva si propune o chestie care sa faca rau tuturor.
– Daca-l beleste pe Gheorghe, votez!
Pai stai, nene, ca te beleste si pe tine de nu te vezi…
– Nu-i nimic, eu ma descurc, dar daca-l beleste pe Gheorghe, votez cu 4 maini!
@AlexAndru inflatia aia din US crestea dar negativ.
@Animaloo
da mah, duduie economia si e deflatie peste tot in tarile luminate, Rusia, Ungaria, Venezuela si in Cuba … totul e minunat!
pe 20 ianuarie Trump isi preia mandatul
pe 21 ianuarie se incheie razboiul din UA
pe 22 ianuarie toate taxele din USA vor fi reduse la zero
pe 23 ianuarie economia americana explodeaza cu 1000%
pe 24 ianuarie deja americanii cara cu sacii bani catre banci
pe 25 ianuarie se inaugureaza toate cele 100.000 de fabrici noi
pe 26 ianuarie USA isi plateste TOATE datoriile precum marele luminat Ceausescu
pe 27 ianuarie ultimul emigrant ilegal paraseste in lanturi teritoriul USA
pe 28 ianuaire Trump face un apel public catre americani sa se potoleasca din cheltuit bani ca nu mai au bancile unde sa depoziteze
iar pe 29 ianuarie 2025, odata cu noul an chinezesc, USA va cumpara toata China cu banul jos ca sa elibereze seifurile din banca centrala ca dadeau pe dinafara
@AA frumoase glume…dar in ultimul timp inflatia din US era in scadere. E la 2.1
in plus faci o mare greseala in estimarea ta.
pe 26 ianuarie Trump se odihneste, asa cum si preabunul Dumnezeu s-a odihnit in a 7a zi!
26 ianuarie nu era ziua aia de IL preaslaveam toti si ii uram multi ani intelepti?
@Maud: coincidenta? I THINK NOT!
Azi o tipă din Vaideeni mi-a cerut sa ii rambursez banii pierduti la pacanele..
Singura ei scuza pentru asta e ca i-am trimis prin sms codul IBAN, CUI si denumirea institușiei fașp de care are un debit..
Binecuvantate fie amnistiile fiscale^ talentul politicienilor de a incuraja rau-platnicii:D
Politicienii si clanurile nu vor dezvoltarea Romaniei pentru a nu atrage atentia la coruptia si infractionalitatea lor! Si ii vor pe oameni dependenti de ei. Si e foarte greu sa iesim din cercul asta pentru ca ne uram intre noi si ei ne cred doar „niste viermi”. Ma uit in jur si vad cat de aroganti si caposi sunt oamenii din categoria mea sociala si financiara, asa zisa „clasa de mijloc”. Am ajuns sa cred ca doar o catastrofa vecina cu H……… ne mai poate mobiliza. E foarte obositor si demoralizant sa fiu inconjurata de oameni extrem de pesimisti sau izolationisti sau care cred ca toti din jurul lor sunt prosti.
“ care cred ca toti din jurul lor sunt prosti.”
Ai un excelent eșantion prin bula asta…
Flash news: sunt zone (de exemplu pe langa Bucuresti) unde Freshful nu livreaza.
Doi, mai scria cineva mai sus, iti mai e mila de curierul ala sa iti care 3 baxuri de apa 3 etaje pana sus fara lift.
Ce produse de par ne recomanzi? 🤣
care cred ca toti din jurul lor sunt prosti – doar pentru ca is extrem de prosti, nu inteleg de ce ii cred prosti
Așa e. In multe domenii se aplica asta. Muritul caprei vecinului e un sport national.
Sa vezi traiul la comun în comunități mici: s-a sctricat liftul la p+5? Nasol eu nu dau bani sa îl reparam că stau la parter. Pute a cacat de la ghena ? S-ar inundat subsolul? Nasol eu stau la 4 nu mă doare. Și uite așa ai un conflict ce transcende generații. Aia cu furat o palmă de pământ nu mai zic.
Din păcate un arbitru peste noi, ADEVARAT, nu exista. Nu ai lift? Nasol, nu mai ești bloc nu mai dam subvenție la căldură plătiți triplu. Care tencuiala? Impozit 500% Restanță la intretinere? Executare silita.
Atunci cand ajungi sa dai pe un loc de parcare in ansamblul rezidential undeva la 13-15.000 euro, iar masina pe care o parchezi acolo e jumatate din valoarea locului de parcare….ar fi cazul sa renunti la masina mai bine si sa mergi cu transportul in comun.
Pentru cele 3 ocazii pe an in care ai nevoie de masina in concediu sau de mers la parinti la tara, poti inchiria o masina pt cateva zile. Per total iesi mult-mult mai ieftin si mai relaxat. Nu mai zic ca in loc sa te inghesuiesti pe Valea Prahovei cu toata lumea, poti lua trenul si in 3h esti la Brasov. Linistit si relaxat.
Atunci cand dai pe apartament 150 k euro sau mai mult, masina costa 20k euro sau mai mult si locul de parcare 15k, ce esti prost sa dai bani? O lasi pe primul trotuar din apropiere.
inchiriatul la noi nu funcționează. pentru că implică planificare. și românii nu vor asta.
am mai scris, la thule e coadă în concedii de oameni care vin sâmbătă dimineața „bos, pune și mie cutia pe mașină, că în juma de oră plec. cum ce cutie? păi nu aveți cutii aici? cum adică sunt toate rezervate?”
Ți-aș da pedeapsă să mergi cu transportul în comun o lună prin România. Dar nu așa la Brașov cu bandă de autobuz dedicată și autobuze noi, ci în să străbați România rurală din colț în colț.
Oamenii se chinuie cu cazane pentru că nu au alternative viabile, nu mai debitați bășini elitiste.
@CP: E ca si cum ai zice ca iti cumperi teren de 200.000 euro si iti construiesti o casa de 100.000 de euro. Mai bine stai in chirie sau la hotel, nu ? Ca doar la pareri suntem buni toti….
Comentariu ascuns de spiriduși!
[Click aici]
@CP
Hai sa nu ne ducem in extreme cu masina folosita de 3 ori pe an.
O masina e utila si punct. Si @vali nu e vorba de planificare dar sunt situatii in care nu te descurci altfel:
– Mai muncesti la tara, mai cari ceva voluminos, nu totul se comanda, trebuie sa ajungi repede la spital, nu stai dupa uber, nu raspunde maica ta si poate a facut AVC nu astepti pana a 2 a zi cand ai tu tren in directia aia, nu futi curierul o data la 3 zile sa ti aduca baxuri de apa la et 3 fara lift, te mai duci si tu o data pe sapt la market sa iei mai multe lucrui, cari o bicicleta si o trotineta pt copiii cand te duci in parcul care nu e aproape de casa.
Ceea ce spuneti voi cu nevoia de masina de 3 ori pe an ..proabil 1% din populatie, aia care n au parinti, n au tara, n au nimic altceva decat apartamentul in care stau .
Flo, ai perfecta dreptate, cu exceptia cazurilor in care n-ai. Si exceptia e regula, pentru ca asa-i in tenis. Ia zi, studentii aia cu cazane se chinuie pentru ca…? Ai fost in oras studentesc dupa ce incepe facultatea? Se dubleaza traficul si asa sugrumat de ani buni. Pentru ca un cazan e 1000 de oiro, si vorba aia, orice student are 1000 de euro sa schimbe cand ramane fara bani.
Apoi „pǎ capitala” ce scuze avem? Transportul in comun merge. Astea de suprafata apar pe gugalmaps, stii cand vin. Estimatul de timp merge decent, cu mici exceptii. Metroul merge daca nu te duci in pipera la 7.30-8am. Samd.
Deci nu, nu de nevoie sunt ocupate orasele. De „nevoie” si de „neavut” si de ieftin ce e sa ai o masina azi.
Mai indicat e sa renunti la masina si sa iti iei o bicicleta electrica de pana in zece mii de euro, pe care o poti pune chiar langa masa de la terasa, cand iti bei cafeluta de 25 de lei, dimineata.
In 2024, romanii inca sunt inghesuti ca vitele in microbuze vechi si murdare, ca atunci cand au vrut sa schimbe legea transportatorilor de persoane, a sarit toata mafia care are monopol si nu vrea sa dea un leu sa cumpere masini mai noi. De bilet si locuri doar pe scaune…NASA+ SpaceX.
@Andrei: Cu Bucuresti ai dreptate, doar ca nu exista doar Bucuresti in Romania. Parca 50% din Romania traieste in urban, iar 2-3 milioane care sunt in Bucuresti nu sunt 50% din Romania.
Desi pare Bucurestiul ca fiind gaura de la gogoasa, realitatea Bucurestiului nu e peste tot.
Bucurestiul este un oras mare. Dar mai ai orasele imediat urmatoare unde nu ai problema parcatului ca in Bucuresti. Acum toti si in alte orase se plang ca nu sunt parcari, dar in afara de Bucuresti, restul se plang asa ca nu gasesc sa parcheze la 5 metri de unde au nevoie.
Hai sa luam orasele medii, sunt alea in care in 60 de minute ai strabatut orasul pe jos. Problema acolo e ca transportul in comun daca nu e des si bine pus la punct ajungi sa faci mai mult decat 60 de minute pe jos.
Vin si cu un exemplu propriu:
Am de mers in punctu A doar ca am de mers in weekend:
– pe jos as face 50 de minute
– transport in comun: 40-70 de minute
– bicicleta: 25 de minute
– masina: 10 minute
Si punem x2 ca ne si intoarcem. Oricum ai da, economisesti timp in care poti face altceva.
La destinatie am parcare. Acasa – am un concept diferit de Bucuresti care functioneaza fiindca nu sunt chiar asa multe masini: – platesti parcarea intr-o anume zona doar ca nu ai locul tau. In general gasesc loc sa parchez legal la maxim 5 minute de casa. pret: 80 de lei pe an.
Daca deja ai o masina, cel mai logic e sa folosesti masina, nu? Si in afara Bucurestiului ai nevoie de o masina, fiindca transportul intre orase sau in rural este groaznic si deseori nici nu exista.
Traim o singura viata si avem nevoie de timp. Si momentan masina e accesibila si inca merita sa o folosesti sa iti faci rost de timp.
Timp mai mult cred ca toti ne dorim, nu?
Voi aia care jurati ca nu e nevoie de masina, cum va carati cumparaturile de la supermaket? Ca daca raspunsul e “uber”, tot trafic genereaza 😁
Nu prea vad tramvaiele si autobuzele pline de barbati cu coc carand pungi de Carrefour sau Auchan.
@Gogu: merg cu bicicleta aproape zilnic, si e Brasov, relativ civilizat. Si tot nu am curaj sa merg decat pe la trecere in giratorii, si am ochii in 7.
@F: pai alora le fac parintii cumparaturile.
Comentariu ascuns de spiriduși!
[Click aici]
Pentru ca observ ca v-ati activat putin, poate nu m-am facut bine inteles: cand dai 5000 de euro pe o masina, si singurul ‘beneficiu’ e sa te duca de acasa la serviciu, si de cateva ori pe an la ‘tzara’ sau intr-un concediu, efectiv nu are sens investitia intr-un „pasiv” cum e autoturismul. Matematic si nu doar matematic, iesi mult mai castigat sa nu ai masina. Banii aia ii poti investi in altceva. Poate chiar si o vacanta. Defapt mai multe vacante.
Bine, nu vreau sa ma arunc si sa va zic ca aia 20.000 euro, pusi la treaba pe bursa sau in fonduri de investitii, ar putea genera un venit pasiv care sa ‘sustina’ o buna parte din cheltuielile de transport cu mijloace alternative. Un randament realistic de 10%, din aia 20.000, genereaza 2.000 euro pe an, suficienti pentru a acoperi o buna parte de transport cu taxi/uber.
Hai sa facem niste calcule rapide:
investitie initiala: masina de 5000 euro + loc parcare 14000 euro + notar si acte 1000 euro = 20.000 euro dintr-un foc.
Apoi anual vei avea asa: impozite (masina + loc parcare); vignieta, asigurare masina, itp, cauciucuri (nu anual, dar periodic), service / revizii; nu mai adaugam momentan eventuale probleme de rezolvat la masina, ca la o masina de 5000 de euro, vrei-nu-vrei ele apar. PLUS combustibilul. In orice caz, cam 3000-4000 euro pe an le mai ‘pierzi’ din asta
Buuuuun; si sa presupunem ca ai merge zi de zi cu Uber sau Taxi la serviciu, tot iesi ‘pe acolo’ cu cheltuielile anuale. Doar ca nu mai ‘investesti’ aia 20.000 la inceput. Si cheltuiala anuala cu masina e cu „Doamne-ajuta sa nu se strice”, ca daca ti se strica, pregateste buzunarele.
Asadar, pt cineva care foloseste masina doar acasa-serviciu; din pct meu de vedere nu face niciun sens investitia intr-o masina. Ai metode alternative de transport, de la transport public, la uber/taxi, care te vor costa mai putin in total si in final. Daca folosesti masina mult mai intens si nu doar in scop acasa-serviciu, evident ca lucrurile se schimba. Discutia a plecat de la pretul locului de parcare. Care in marea majoritate a ansamblurilor rezidentiale e de la 12k euro in sus. Merita sa bagi banii astia intr-o parcare?
@CP, deci spui ca trebuie sa renuntam la masini, ca este prea aglomerat orasul.
Dar in acelasi timp sa trecem la comenzi prin Bringo, Fresful si compania. De parca astia ar face livrari cu elicopterul, nu tot cu masina.
@Andrei, la fel ca și ridesharing sau taxi, livrările folosesc x mașini pentru a livra către (să zicem) 100x cetățeni
la un oraș ca Bucureștiul, asta înseamnă că în loc de 2 milioane de mașini ai 20.000. mult mai digerabil atât ca trafic, cât și ca parcări
Andrei G: ai impresia ca freshfull îți trimite doar ție comanda? :))) sper ca nu ești vreun manager de logistica, pt ca ai fi o mare paguba pt compania aia.
@Andrei G: și ai citit pe diagonala tot textul. Esență era despre cât de profitabil e sa investești într-o masina; nu era vorba despre trafic.
@CP lasa sefule podcasturile de investitii de pe instagram cu 20k euro care te fac milionar.
1. Cine-si ia apt de 150k si parcare de 15k nu isi ia masina de 5000e.
2. Vezi ca la calculul ala la bursa ai uitat ca taxe, si de faptul ca randamentul ala de 10% pe and este o medie pe perioade lungi, nu iei 10% in fiecare an.
3. Sa vezi ce misto e cand vrei sa chemi uber/taxi si n-au masini disponibile
Acum ca am clarificat astea, nimeni nu-si cumpara o masina ca investitie. E vorba de confort. Plec cand am chef, merg pe unde am chef, ma opresc si ma invart pe unde am chef in masina mea curata si ok. Nu stau dupa fel de fel de suedeji nespalati sa vina sa ma ia cu uberu si sa-mi explice cum ei investesc 20k la bursa si fac taxi ca se plictisesc.
Vlad: nu e vorba de niciun podcast care te face milionar. Nici măcar nu am adus asta în discuție… între a fi mai rentabil sa nu ai masina personala VS a fi milionar, e cale lunga. Am demonstrat mai sus niște lucruri, fără nicio legătură cu visele de milionar.
Referitor la „cine are apartament de 150k și parcare de 15k, își permite masina mai scumpa de 5k” :))) Am ras profund. In primul rand pt ca marea majoritate a apartamentelor sunt luate pe credit. Asta ai omis-o, deci oamenii aia care „își permit”, defapt sunt datori pana la pensie pt imobilul ala. Nu au avut ei 170k în cont ca să plătească instant imobilul. In al doilea rand, hai sa facem un tur al rezidentialelor de la periferie, unde ce sa vezi, prețul unui loc de parcare sare de 12k. Hai sa vedem cam care e procentajul de mașini mai ieftine decât locul de parcare. Zi-mi tu când vrei sa mergem sa facem experimentul și îl facem.
Ok, si cand avem de gand sa umblam dupa evazionisti (altii decat aia cu patrunjelul), cand avem de gand sa facem curat in administratie (sa nu mai dureze o hartie 2 luni, iti trebe 10 de hartii – tzeapa, au trecut 2 ani), cand avem de gand sa terminam cu magaria ‘s-au terminat fondurile pentru analize medicale luna asta’, cand are de gand Politia sa actioneze preventiv, nu doar sa reactioneze, justitia sa-si faca treaba, etc.
Ca vad ca sunteti de acord ca platim taxe, intrebarea e, ce avem de banii astia, jeep-uri si vile (ale altora)? Prostimii vad ca ii convine, fiecare la nivel micro o mai mermeleste pe langa reguli.
Romania de secol XIX, boierii umblau cu calesti aurite prin ulite noroioase, placate cu scanduri. Nu vad diferenta, 200 de ani mai tarziu.
Ce vreau sa zic: romanul de rand se simte bine in baltutza asta calduta, aplicam regulile cand ne convine, cand nu le mai dam si dracu’, trambitam sus si tare nemultumirea dar in sinea noastra speram sa nu se schimbe nimic, eventual nu mare lucru, in punctele esentiale..
Cat timp eram student si in primii ani de munca nu aveam nevoie de masina, mai mult m-ar fi incurcat. A devenit o necesitate cand au aparut copiii si m-am saturat sa car cumparaturi pe jos sau cu troleul si sa merg la tara cu autocarul, dupa care sa mai iau un troleu din autogara pana acasa. Dupa vreo cativa ani am ajuns sa ne luam si a doua masina, iar acum, ca copiii au crescut, nu mai stiu cum sa scap de prima, ca sta si rugineste in parcare. Asa ca pot sa-i inteleg foarte bine si pe cei care nu au nevoie de masina, ca nu au unde merge cu ea, dar si pe cei pentru care masina e o necesitate.
Comentariu ascuns de spiriduși!
[Click aici]
Bine punctat. Au cam plecat in vest toti oamenii de calitate si muncitorii buni. In principiu au ramas bugetarii, pensionarii si scursurile sau „meseriasii” de mana a 3-a. Si alte cateva exceptii mai bune dar putine.
daca cineva, nu zic cine, sa fie o surpriza, ar propune facilitati fiscale pentru cei care investesc in zonele alea si angajeaza local oameni. iti dai seama ce nebunie? dar nu cred ca se poate face, e imposibil
Ma, oamenii ar vrea salariile, drumurile, transporturile, politia etc. din vest, da’ sa plateasca impozite si utilitati ca-n Ro! (eventual de-a moaca). Daca le spui ca nu se poate, te-njura.
Unii continua sa viseze.
Nu cred ca civilizația ține doar de cât plătim impozite. Oricum, se pare că munca e taxata îngrozitor de mult la noi. Hai mai bine să plătim impozite și taxe mai mici și amenzi mai mari și mai dese, că în orice direcție mergi in orașul ăsta (București) constați 5 contravenții în tot atâtea minute!
@hash nu te supara dar te-ai uitat, asa de curiozitate, unde suntem ca nivel de impozitare fata de tarile din Europa de vest ?
Problema nu e ca nu sunt bani ci ca aia care sunt 90% se fura si din 10% poate se face ceva.
@hash, exact, sa se taxeze tot 100%. Vrei masina de 20k? Da 40k. Vrei telefon de 1k? Da 2k, in 2 ani maxim o sa ii batem pe luxemburgheji si elvetieni si in 3 ani suntem cea mai tare tara din europa, va fi leul 5 euro.
Btw ca sa rezolvam problema monedei e simplu, introducem o bancnota de 5000lei, toti traficantii si interlopii se vor abona la moneda noastra
Mda, aveți și voi dreptate.
Corupția e de vină, toată lumea e de acord ca trebuie stârpită, dar toată lumea o tolerează.
@Lia
Absolut corect.
Civilizatia tine in primul rand de educatie, in al doilea rand de legi si aplicarea lor, apoi de calitatea actului de justitie. Banii nu intra in Top 3, zic eu dar nici prea departe nu sunt, mai ales ca multe din formele de manifestare a civilizatiei nici nu implica bani. Cum ar fi statul la coada pe un singur rand si la suficienta distanta unul de celalalt. Sau datul de ture cu masina minute-n sir pana gasesti un loc de parcare regulamentar si sa nu cutezi sa o lasi aiurea „pa avarii, dacat 5 minute, boss”. Si in general cand vrei sa faci chestii in spatiul public, primul gand sa fie, „cum sa fac fara sa deranjez pe cei din jur”. Astea nu necesita bani, doar bun simt si creier.
@hash, de ce continuati sa va minititi singuri ca impzitele sunt mai mici decat in Vest?
Daca raportam sumele totale platite sub forma de taxe si impozite, o sa ajungem la concluzia ca procentual platim mai mult decat locuitorii din Vest. Asta in conditiile in care serviciile de care avem parte sunt mult mai slabe decat la ei.
@hash , fratele meu. In Romania taxele si impozitele sunt cam aliniate cu cele din restul statelor UE. Taxarea muncii este in jur de 40% +/- cateva procente in mai toate statele Uniunii Europene. De aici excludem statele nordice , ca acolo sare de 50% lejer procentul.
Problema eu as pune-o altfel, si anume: Cati bani se strang la buget in Romania din taxarea unui salariu vs cati bani se strang la buget in Germania din taxarea unui salariu ?
Eu iti garantez ca din taxarea unui salariu minim (adica cu 28% , ca au impozit progresiv, si daca ai salariu mic platesti taxe mai mici) in Germania, vor intra mai multi bani la bugetul tarii, decat din taxarea unui salariu minim in Romania.
Sa fie treaba treaba iti dau si sumele exacte mai jos:
Dintr-un salariu minim brut de 2151 euro , 593 se duc la stat si restul raman la angajat in Germania.
Dintr-un salariu minim brut de 3700 de lei , 1414 lei (285 euro) se duc la stat si restul raman la angajat in Romania.
Groso modo , statul Roman nu incaseaza nici macar pe jumatate cat incaseaza statul German dintr-un salariu care are niste deduceri de vreo 20%.
Acum gandeste-te cat incaseaza statul German dintr-un salariu care depaseste a treia treapta de impozitare in Germania
Long story short. Taxarea muncii e fix ultima problema din cauza careia nu avem bugetele tarilor din vest.
Câtă vreme oamenilor le este frică de amenda parcărilor cu plată, Garcea fără cameră omologată, judecătoare care primesc mite să acuze victimele, cu structurile de filaj & contrafilaj, cu cele de pază ale închisorilor; toate, toate dorințele ăstea rămân în subcapitolul oftărilor la condițional-optativ.
„De ce
CeaușescuPutin [încă] trăiește?!Pentru că toți, cu toate, din ‘structuri’ nu se gândesc și nici nu au de gând s-o facă.”
Cam așa…
Oamenii s-au cam saturat de minciuni. Când in pandemie ti se zice că trebuie să înduri că va fi mai bine și în timpul ăsta companiile fac profituri record, parcă nu-i prea bine. Din păcate lumea a dus-o prea bine în ultimii 40 de ani și va fi o resetare. În esență nu suntem mai buni și mai deștepți decât cei de acum 100 de ani, deși ne mândrim că avem acces la tehnologie.
O mica observatie in legatura cu apa curenta la sate.
Un exemplu pe care il stiu concret : In oras e in jur de 6 lei mc, iar in acelas judet, la 15 km distanta de oras este 12 lei .
Oare ce crezi ca prefera oamenii din satul ala ? Put in curte si hidrofor sau apa la pret dublu fata de oras?
fara TVA, am uitat sa precizez.
@dny: ceva da cu virgula la calculul tau cu pretul dublu la sat.
@punKreas
Nu inteleg ce vrei sa spui , vrei printsceen comparativ de facturi ?
@dny, ai pus o virgula aiurea la pretul de la sat.
ne-am prins noi că dublu de la 6 lei nu e 1,2 lei.
f@@k, da , my bad, e vorba de 6 lei vs 12 lei.
Confirm, am dus-o pe mama recent in vizita la rude. S-a ajuns cu discuțiile la facturi. „La noi e 6 lei apa. Cum, ca la noi e 2 lei?” Jur ca nu pricep tariful ttiplu, sate comparabile ca distante de oraș măricel, județe diferite dar niciunul nu e Sahara.
Este fix economy of scale, costurile principale de tratare si transport sunt cam aceleasi indiferent ca-i oras sau satuc. Dar la oras imparti apa la 10k locuitori iar la sat la 300 si uite asa se ajunge in catch 22 – nu sunt abonati pt ca e scump dar e scump pt ca nu sunt abonati
@dny, acum nu stiu cum sunt preturile in satul ala de care spui tu. Fiindca la bunica mea pretul pentru apa menajera este de 20 de lei pe luna (indiferent de cantitate).
Si oricum, nu vad o problema ca unii au put cu pompa de apa in curte. Este ceva des intalnit si, daca este mai ieftin, este si normal sa folosesti acest sistem.
Toti vor si vor de la stat.
Si nimeni nu vrea sa plateasca, pentru ca se fura prea mult.
In rest, orasenii nu inteleg ca exista viata in afara oraselor si considera „taranii” niste sub-oameni.
In acest moment orasele sunt infecte din cauza masinilor si a poluarii.
Nu putem scoate inca masinile, dar ar trebui limitata cat de cat poluarea.
Nu se face nimic, iar de cand Nicu a blocat practic multe proiecte, in Ilfov se poate orice.
Se construiesc noi cartiere intr-un ritm ce l-ar face pe Ceausescu sa crape pe ciuda, dar spatii verzi nu exista (daca ignoram parcarile cu iarba), spatii de joaca nu exista, drumuri nu exista, gradinite/scoli/licee nu exista.
Dar vrem ieftin si nu e ieftin, dar e din ce in ce mai scump din ce vad eu la preturi.
Nu poti obliga privatul sa faca infrastructura, caci asta e treaba statului, iar statul e sarac si corupt.
Si uite asa, imbatranim, murim si scapam.
Exista lege, marile municipalitati sunt obligate din mai 2025 sa instituie deja zone cu trafic ecologic – sa scoata poluarea din centru:
„Până în vara anului 2025, în București și în municipiile Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara, vor trebui instituite zone cu nivel scăzut de emisii (ZNSE). Astfel, românii vor plăti o taxă de poluare, o taxă auto în funcție de emisii.
Potrivit legii 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, Bucureștiul și anumite orașe vor trebui să stabilească zone cu emisii scăzute pentru acces. Mașinile cu emisii mari vor plăti o taxă.”
Vor trebui instalate camere ca sa se poata amenda soferii cu 300 lei / contraventie.
Totusi e o diferenta intre orasele mici din vestul tarii si cele la est de Brasov din cauza distantei, timpului si a lipsei de autostrazi. Apoi multe orase mici au fost create de Ceausescu artificial ca facuse fabrici acolo si alea s-au inchis neluandu-le locul altele. Tinerii au plecat, au ramas batranii si cei ce muncesc la stat.
Cei castigati sunt cei din orasele Goldielock, nici mic nici mari si din transilvania.
In orase, solutia e dezvoltarea pe verticala, NY, Tokio, Beijing, Hong Kong, etc, ei cum au putut?
Aia saracii n-au avut de ales. Oameni multi, spatiu putin si scump.
Tu pentru tine de ce ai vrea asa ceva? Crezi ca e mai placut sa inlocuiesti 30 de minute de stat in trafic cu 2×15 minute de asteptat la lift?
Dacă ar exista un spațiu, așa, pe orizontală, în care să prelungești infrastructura, să îi zicem câmpie, să îi zicem sector agricol, să îi zicem cum vreți voi. Dar nu există, așa că nu se poate; 35 de etaje și handshake cu vecinul de zgârie-nor.
Am uitat sa precizez, vorbesc de un plan pe 500 de ani!
astia din stocolm de ce si-au permis sa se dezvolte pe orizontala nu pe verticala?
Eu personal nu vreau „imobiliare ieftine” per se. Ca din formularea aia intelege fiecare ce vrea, plus ca esti etichetat aiurea socialist in capul unora asta insemnand direct comunist.
Eu ma activez la discutiile astea legate de imobiliare, ca generatia de acum 40+ se face ca nu intelege ca oportunitatile prin care ei s-au ridicat se inchid si nu mai merge ca te ridici tu prin munca zi si noapte, tu tanar de 20 de ani, cum au facut-o ei. Si cand intri mai in detalii ti se dau alternative clare: ori profesie banoasa aici, ori plecat in afara.
Doar ca: acum in 2024 am dat in Uber de soferi romani intorsi din strainatate dupa ani buni petrecuti pe acolo la munca necalificata, si intrand in vb cu ei iti zic ca s-au intors ca salariile nu au crescut cu costul vietii de zi cu zi.
In IT dupa parerea mea s-a cam terminat in 2024 portita cu „reconversia” din alte domenii tehnice. Si vedem din 2025 cum se mai prezinta si outsourcingul.
In al doilea rand ma deranjeaza ipocrizia generatiei 40+ care o da cu piata libera, facandu-se ca nu inteleg niste aspecte. Am dat exemplu concret ieri: om de aceeasi varsta cu mine, salarii similare, profesii white-collar, totul identic.
Explicati-mi cum concurez eu pe piata libera de imobiliare cand el primeste mostenire 5 apartamente si face din chirii pe an 24k euro.
In IT si domeniile conexe IT-ului, e deja greu sa intri si ca absolvent de facultate in domeniu. Locurile sunt limitate si e piata angajatorilor, momentan.
Eu recunosc, daca as termina acum facultatea cu ce stiam sa fac cand am terminat-o eu si am intrat in inginerie, nu as reusi sa intru in domeniu fiindca eram average, chiar below average.
@weeeq: pai daca facultatea din Romania te’ar si invata ceva concret, cu siguranta nu ti’ar fi greu sa intri in piata muncii. Doar ca, vezi tu, mai peste tot trecem prin facultate ca rata prin apa.
@N – da, este subiectul unde trebuie sa imi citesti rapid comentariul inainte sa fie ascuns de spiridusi – in viata trebuie sa te orientezi si sa cresti, altfel nu o duci bine – si oamenii nu vor asta.
Tu spui „soferi romani intorsi din strainatate dupa ani buni petrecuti pe acolo la munca necalificata, si intrand in vb cu ei iti zic ca s-au intors ca salariile nu au crescut cu costul vietii de zi cu zi.” – de ce ani buni de munca necalificata? De ce nu munca diferita, calificata? De ce nu un curs de orice meserie, ca sa urci pe scara de la necalificat la ala care pune gresie, da cu var, electrician, instalator, etc?
Iti spun eu cum e cu piata libera – aia care au acum chestii sunt aia care au trait in 90-2000-2010, in haosul de dupa revolutie, in inflatia galopanta de 30%, legi mereu in schimbare, psd-ul partid stat, etc. Am invatat, muncit, sacrificat si acum am mai mult decat altii, tu imi spui ca asta e incorect?
Vezi cati bani face un instalator sau electrician in Romania si daca asta e prea greu atunci unul care da cu var sau pune parchet/gresie, ca la asta nu mai trebuie calificare si sa te duca capul, nu? Daca muncesti serios faci 2 mii de euro pe luna si in Romania, daca te duce capul si gasesti angajati si iti faci firma atunci faci si mai mult.
Insa nu for decizii si sa isi asume riscuri, ei vor o viata comoda.
@CristianPop, nu are relevanta. Daca in firma A sunt doar 2 locuri dar sunt 20 de studenti interesati, si din aia 20, 5 sunt buni, 3 buni raman pe afara. Am vazut caz concret.
Inclusiv in occident e mai greu de gasit loc de munca in domeniu in IT. Nu e doar facultatea.
Locuinte la preturi bune se pot face. Dar cine sa mai cumpere Porsche? Radem, glumim, dar locuintele de 35k ale AUR se pot face la 50k. Statul pune terenul, constructorul are profitul garantat, nu se ocupa de marketing si vanzare. Iese binisor, dar nu de Porsche.
<>
Asta nu o inteleg leftistii din media sau politicienii, iar daca le-a spui asta atunci esti una dintre „rasist, homofob, xenofob, negativist, retardat, fascist, nazist, etc”.
a disparut citatul
Doar ca: acum in 2024 am dat in Uber de soferi romani intorsi din strainatate dupa ani buni petrecuti pe acolo la munca necalificata, si intrand in vb cu ei iti zic ca s-au intors ca salariile nu au crescut cu costul vietii de zi cu zi.
În orașele mari trebuie făcute parcări la margine, pe câmp. Ar fi ieftin și eficient. 90% din cetățeni să își țină mașinile acolo, iar la nevoie să meargă cu autobuzul să le ia.
Acum toți le țin lângă bloc, sufocând orașul. Și nu le folosesc decât rar, pentru că efectiv nu ai nevoie. Plus că aici în București s-a inventat celebra gândire „nu plec cu mașina ca să nu pierd locul de parcare”
Da exact, cand am nevoie de masina sa merg 45 de minute cu autobuzu ca s-o iau.
Ce dealeri aveti fratelemeu ?
Bine ar fi să nu le folosească decât rar, de fapt le folosesc zilnic, îi vedem mereu in coloane, aceleași coloane in care stau și autobuzele!
@VladM – iei bicicleta, pedalezi doar 20 min
@Flat Părerile bugetarilor de la porumb despre orașele mari nu au relevanță
10. Limitarea adaosului comercial.
Este o idee frumoasa insa omite un aspect esential – daca nu merita pentru firma o sa inchida baraca. Sigur ca nu stam in loc de ei, sa se duca – insa cand din 10 magazine o sa ramai cu 3 s-ar putea ca pretul sa fie diferit si sa se gaseasca portite pentru cresterea lui.
Eu as merge mai departe. Limitarea marjei de profit in absolut orice domeniu in care se fac bani. Sa fie o lege unica in Romania: aici nu ai voie sa ai marja de profit mai mare de 20%, ca iti luam banii. Ce crezi ca se va intampla?
Scriu iarasi, chiar daca pare ca o „fac” impotriva vantului: daca lasi statul sa controleze marja de profit al unei companii, o sa omori complet economia privata. Orice companie, cat de mica, se porneste pentru ca antreprenorului ii lucesc ochii dupa bani multi si dupa marje mari de profit (chiar daca realitatea crunta va arata probabil diferit)
Daca tu ii spui din start: nu o sa castigi niciodata mai mult de 15-20% din cifra de afaceri, indiferent de ce faci, o sa ajungi inevitabil la:
– scadere economica (cei mici renunta, devin angajati forever sau emigreaza, investitiile mari, din afara, nu mai vin deloc)
– artificii contabile pentru a scadea profitul in cazul barosanilor (inclusiv prin portite in legislatie date cu dedicatie, ca e si policienii oameni si amentele e scumpe in ziua de azi)
– economie la negru. Din greu.
Poate parea o idee buna (o sa avem mancare si case ieftine, nu-i asa?), dar e complet gresita economic si nu va produce rezultatele la care viseaza unii.
Treaba statului e sa se ocupe de a elimina monopoluri si alte intelegeri anti-concurentiale intre firme, nu sa spuna cat ar trebui sa faca profit o companie.
Degeaba nea silicoane, generatia lu’ mâna-ntinsa nu pricepe ca fara munca si staruinta, indiferent meseria si -intr-o buna masura- tara in care o practici, nu vei realiza niciodata nimic.
Azi oportunitatile sunt inzecit mai mari decat acum 30-35 ani. Cum ai zis si tu: stabilitate, libera circulatie, tehnologia informatiei care face comunicarea infinit mai simpla, acces facil la 1001 chestii.
Am avut exemplu in familie. Nepot care vroia sa reuseasca intr-un domeniu. Foarte smart altfel. Fa sedinte cu el, da-i sa studieze, sa inteleaga care e directia care i se potriveste, ce-l pasioneaza, ce cunostinte de baza se cer azi in domeniul interesant pt el si cel mai important, dupa ce a inteles ce presupune, daca se vede facand cu placere, care ramura a domeniului i se pare mai atractiva, etc. Pauza. Cand a vazut ca trebuie sa puna creierul la munca, sa cheltuie timp sa studieze chestii s-a intors la ce tavi impingea el pana atunci. El fiind la marginea superioara a ferestrei biologice de oportunitate pentru a incepe o cariera.
Din pacate, cu prea putine exceptii, oamenii astia nu realizeaza ce au ratat decat cand e mult prea tarziu.
Cred ca daca ar avea salarii aliniate la preturi/costuri ,ar fi protejate de autoritati atunci cand e cazul ,majoritatea oamenilor care muncesc s.ar descurca fara doar si poate !
In cazul acesta poporul sa se mai duca in plua mea. ☝🏻😂
1x. Clădiri de birouri în Popești-Leordeni, Militari Residence și Florești.
1y. Trenuri la jumătate de oră. Distanță/frecvență.
1z. Apă curată, inclusiv la cișmea, în parc.
fiecare cladire din aia plecata din oras resedinta de judet (sau capitala) inseamna plecarea spre un alt primar/consiliu local al:
– spagile legate de constructie, autorizatii
– spagile anuale (ocazional)
– capitalul de imagine/capital politic
– taxele aferente sediului si angajatilor din care se furuluesc si se impart 20-50%.
asa ca sunt blocate cat se poate de la centru/judet, pentru ca acolo primarii de municipii au influenta (datorita tocmai faptului ca birourile alea sunt in oras).
asta e un motiv si pt care nu se dezvolta infrastructura ca sa includa si satele/localitatile adiacente in 30 km. Fiecare leu investit in infrastructura asta laterala e un leu pentru reducerea puterii primarilor/consilierilor din municipii/capitala.
absolut nimeni din administratia care controleaza bugetele nu e interesat in asta.
Bucurestiu efectiv geme de petece virane mici care pot deveni locuri de parcare.
Ca sa se faca asta, trebuie cineva in primarie pe care sa=l duca capul la chestii practice
Încă se mai vede câte un strop de iarbă și prin orașul ăsta sufocat de trafic. In niciun caz să nu punem vreun copac pe acolo, neapărat asfaltat, betonat, locuri de parcare, măcar câte 3 de locuitor (5 dacă stă la porumb, că se murdărește mașina și trebuie alta in fiecare zi)
La nivel de Romania elitele politice sunt deconectate de 30 si ceva de ani, deci nu este ceva nou. In tot acest timp conventia a fost simpla noi ne lasati sa furam, noi ne facem ca va dam ceva si in tot acest timp puteti face ce vreti voi in limite legale desigur. Prin Europa de Vest si SUA situatia nu este asa ci un pic mai simpatica. In sensul ca daca esti om care munceste isi plateste taxele la zi poate mai are spirit antrepenor, dar nu esti din minoritate, esti profund demonizat si daca mai faci chestii unui minoritar in timp ce iti verifica usa casei, este futut rau. Sa nu mai spun ca daca esti barbat si te-ai uitat mai mult la o tipa, te poti trezi anulat ca asa i s-a pus pata ei. Toate astea au fost promovate agresiv atata timp, incat era o chestiune de timp pana cand reactia contrara a aparut. Trump pe toate analizele demografice arata ca a castigat fix pe majoritatea aia tacuta care a fost facuta in toate felurile de noua gandire wokista. Chestia asta o sa se intample si in Europa cu o oarecare intarziere si cu un specific al fiecarei tari, deci sa nu fim surprinsi de asta cand se va intampla.
Revenind la Romania nu stiu cat de valide sunt temele pe care tu le propui. Adica inteleg ca-n orasele mari exista o oarecare presiune pe spatiul locativ si avem cazuri mai speciale in Cluj, dar in Bucuresti (inca) mai ai posibilitatea sa cumperi ceva decent dat fiind ca vorbim de capitala. Clar sunt neajunsuri, dar nu am ajuns inca in situatia in care elita politica sa vina sa spuna daca nu am paine sa mananc cozonac. In momentul in care vom intra in situatia costul vietii creste exponential si vom auzi povesti de tipul sa salvam planeta, atunci socul ce a fost in SUA se va replica si la noi.
Momentan elitele politice se tin oarecare de promisiunea facuta in 90 si nu au inceput s-o ia pe aratura, deci nu vad ceva nou. Ca ceea ce vrea romanul de rand si-si doreste nu este in acord cu bula educata din orasele mari care lucreaza pe micro si merge cu masini electrice este o alta discutie.
La nivelul din tara elitele par mai degraba din evul mediu … doar ciocoi!
Eu cred că cel mai mult vrem să nu mai fim FURAȚI și MINȚIȚI pe banii noștri.
Apropo de parcări și de taxe… Stai să-l vezi pe tipul care are un Logan înmatriculat în Monaco, cât dă pe locul de parcare, anual… Plus alte taxe adiacente. :))
De asta nu toti oamenii sunt elite, ca vor altceva. In general e vorba de chestii care intra pe-o gaura si ies pe alta.